Lorde - Melodrama (2017)

Pop / Electronic
Label: Universal

1. Green Light (3:54)
  2. Sober (3:17)
  3. Homemade Dynamite (3:09)
  4. The Louvre (4:31)
  5. Liability (2:52)
  6. Hard Feelings / Loveless (6:07)
  7. Sober II (Melodrama) (2:58)
  8. Writer in the Dark (3:36)
  9. Supercut (4:37)
  10. Liability [Reprise] (2:16)
  11. Perfect Places (3:41)
avatar van mjk87
Ik vind ook het dankwoord fantastisch geschreven, beeldend, sfeervol en in fijn Engels.

avatar van Kimmyboy
Heel sterk album van Lorde. Heb de eerste nog niet eerder beluisterd, maar de kans zit er dik in dat ik dat binnenkort eens ga doen. Dit smaakt immers enorm naar meer.
Heerlijke catchy songs afgewisseld met enkele emotioneel geladen pianoballades: ideale combi. En dan die stem van Lorde daarbij... verschrikkelijk sexy! Topper op dat vlak is toch wel Homemade D-D-D-Dynamite. Alleen al hoe ze Awesome, right zingt, heerlijk. ^_^
En bij deze heb ik eindelijk nog eens een popplaat beet die ik met plezier dagelijks opzet. Waarvoor dank, Lorde. Ongetwijfeld eentje om hoog te plaatsen op mijn jaarlijst.

avatar van Lura
ohmusica schreef:
Muziekmeten = weten (?) : Deze plaat krijgt in ieder geval een zeer hoge score, van maar liefst meer dan 30 muziekrecensies, en komt op een gemiddelde van een 8.8.. (zie: anydecentmusic.com) Dit resultaat kan je dan alvast een voltreffer noemen, 'just on the right moment and right time' en nu wachten of het 'grote publiek' het gaat oppakken.

Als de video van Green Light reeds meer dan 78 miljoen keer bekeken is, lijkt het me wel duidelijk dat het opgepakt is door het grote publiek. De video zet mij overigens niet aan om het album te gaan beluisteren, zo bijzonder vind ik hem niet. Ik zet Party van Aldous Harding nog wel een keer op.

avatar van Kos
Kos
Geprobeerd. Geen idee wat mensen hier aan vinden.

My loss waarschijnlijk..

Kos schreef:
Geen idee wat mensen hier aan vinden..

Mensen hebben iets in de hersenen waardoor ze muziek mooi vinden.

Rudi S schreef:

Mensen hebben iets in de hersenen waardoor ze muziek mooi vinden.

Laat me eens raden - een ingeplant streaming device - en waarom verkopen slagers dan hersenen? Zitten daar bands of platenlabels achter?

Op het leestopic was er al iemand die schreef dat lezen en luisteren beide cognitieve ervaringen zijn en daarom niet samengaan. Verklaart wellicht waarom ik Lorde matig vind als ik lees, en wellicht tevens ook waarom ik naar een boek grijp als ik alleen naar Lorde luister.

Maarten is de uitzondering, maar die is doorgeschoten.

't is gewoon één groot Melodrama: hoofse minnaars van gekwelde zangprinsessen die het aanleggen met noise-adepten.

Maarten is de uitzondering, maar die is doorgeschoten.

Eerlijk gezegd valt het album me een beetje tegen na het afwisselende debuut. Ik merk dat het album me snel verveeld ondanks dat er een paar leuke nummer bij zitten. Iets teveel hetzelfde geluid. Mag van mij wel wat gewaagder.

Gretz schreef:
bijv. de ingenieuze lyrics.
Het kan aan mij liggen, maar waar zitten die ingenieuze lyrics dan precies?
Broadcast the boom boom boom boom and make 'em all dance to it
Broadcast the boom boom boom boom and make 'em all dance to it
Our rules, our dreams, we're blind
Blowing shit up with homemade d-d-d-dynamite
Our friends, our drinks, we get inspired
Blowing shit up with homemade d-d-d-dynamite
They say, "You're a little much for me
You're a liability
You're a little much for me"
So they pull back, make other plans
I understand, I'm a liability
Get you wild, make you leave
I'm a little much for
E-a-na-na-na, everyone
Bet you wanna rip my heart out
Bet you wanna skip my calls now
Well guess what? I like that
'Cause I'm gonna mess your life up
Gonna wanna tape my mouth shut
Look out, lovers
Ik zal ongetwijfeld verkeerde passages gekozen hebben, maar dit album loopt niet bepaald over van poëtische pracht en praal. Tekstueel gezien dan.

Rudi1984
chevy93
Hier worden de thema's en teksten toegelicht. Het is allesbehalve poëtisch inderdaad. Godzijdank zou ik willen zeggen, lijkt me niet erg gezond als een 20-jarige haar veelal nog jongere doelgroep ongrijpbare brokken voorschotelt. Slim gevonden eenvoud is bovendien zoveel knapper en krachtiger.

avatar van nico1616
Het zijn gewoon heel directe teksten die balanceren tussen twijfelend en zelfbewust.
Al behoor ik niet tot haar "doelgroep", toch kan ik me daar perfect in inleven.

Het uitgaansleven, met de verleiding en af en toe een pilletje voor de kick (Sober):

"We're King and Queen of the weekend
Ain't a pill that could touch our rush
(But what will we do when we're sober?)"

Obsessief verliefd zijn (The Louvre):

"I am your sweetheart psychopathic crush
Drink up your movements, still I can't get enough"

Over haar succes (Liability):

"The truth is I am a toy that people enjoy
'Til all of the tricks don't work anymore
And then they are bored of me"

Verpakt in de meest aanstekelijke pop van het jaar, vind ik dit best intelligent.

Ik kan dit evenveel appreciëren als bv. een Sun Kil Moon, waarbij ik wel tot de doelgroep behoor...

Rudi1984 schreef:
Dank voor de link. Ik krijg het gevoel dat het een vrij inwisselbare analyse is met veel nietszeggende adjectieven (iets wat overigens een manco is van vrijwel alle recensies tegenwoordig*). Dat gezegd hebbende is er wel een glijdende schaal tussen "slim gevonden eenvoud" en gewoon "eenvoud". Voor mij zit Lorde tekstueel meer in die laatste categorie.

Begrijp me goed, het is best aardig, maar niet de superlatieven waard die hier sommigen er hier aan toekennen. Laat staan dat ze ingenieus zouden zijn. Dan zou ik zelf denken aan een Alex Turner, om maar even een andere 20-jarige te noemen (ten tijde van het debuut van de Arctic Monkeys).

*) Wat ironisch is, omdat dit probleem ("high all the time") juist hetgeen is wat geagendeerd wordt door types als Lorde.

avatar van Slowgaze
chevy93, Rudi1984, gewoon even een stukje nieuwsgierigheid van iemand die poëzie leest voor geld: wat verstaan jullie precies onder poëtisch?

avatar van Arrie
Ik snap ook niet helemaal waarom slim gevonden eenvoud 'zoveel knapper' dan poëzie zou zijn. Je bedoelt wellicht dat je iets al heel makkelijk poëzie kan noemen zonder dat het goed is, door een beetje quasi-diepzinnig te doen?

avatar van dix
dix
Rudi1984 schreef:
... ongrijpbare brokken ...

Dit vond ik wel poëtisch.

avatar van Gretz
chevy93: op Genius staat bij elk van de teksten op Melodrama een toelichting van Ella zelf. Zeker een aanrader om even door te nemen als je de betekenis achter sommige tekstregels wilt weten.

nico1616 heeft al een aantal goede voorbeelden geven, ik kan er nog een paar aanvullen.

De realisatie dat een leven vol met drank, drugs, seks en wilde feestjes allesbehalve perfect is. Ondanks de euforie is het geluk dat ze hieraan overhoudt is slechts tijdelijk (Perfect Places):

Every night, I live and die
Feel the party to my bones
Watch the wasters blow the speakers
Spill my guts beneath the outdoor light
It's just another graceless night
I hate the headlines and the weather
I'm 19 and I'm on fire
But when we're dancing I'm alright
It's just another graceless night
(...)
All the nights spent off our faces
Trying to find these perfect places
What the fuck are perfect places anyway?

Kritiek op het hardnekkige vooroordeel dat de (veeleisende) millennials weinig meer geven om liefde/romantiek (Hard Feelings/Loveless):

We’re L.O.V.E.L.E.S.S
L.O.V.E.L.E.S.S
Generation
All fuckin' with our lover’s heads

avatar van chevy93
Ik heb daar ook e.e.a. gelezen en ze maakt zeker terechte punten waarin ze actuele problemen aansnijdt. En ze zullen vast zeer persoonlijk voor haar (of haar hele generatie, for that matter...), maar het ligt er allemaal zó dik bovenop. Nog even los van dat het weinig nieuws onder de zon is. Al veertig jaar geleden werd daar een heel album over geschreven: Eagles - Hotel California (1976).

Dat sluit ook aan bij de vraag van Slowgaze. Ik kan je geen definitie van een poëtische tekst geven, maar ik zou zeggen dat een tekst poëtisch is als er mooie beeldspraak in zit, er inventief gebruik gemaakt wordt van (klank)rijm, er een bepaalde mate van dubbelzinnigheid in zit, de dubbele laag, de derde laag etc. Dat soort kwalificaties zou ik hanteren om een tekst als poëtisch te bestempelen. Daarbij aangetekend dat een tekst voor mij heus niet per se poëtisch hoeft te zijn om te boeien.

chevy93 schreef:

Je haalt Eagles en Alex Turner als voorbeelden aan, allebei blank, mannelijk en rock wat het gros van de appreciatie hier op MuMe krijgt (zie al onze toplijsten bv.).

Ik vind het een verademing om een vrouwelijk standpunt te horen in aanstekelijke popmuziek.

Als je dan toch wil verwijzen naar de meest ingenieuze teksten in deze tijd, dan moet je volgens mij kijken naar zwarte hiphoppers zoals Kendrick en Danny Brown.
Of naar de uitgebreide woordenschat en literaire hoogstandjes bij Joanna Newsom.

Lorde is een verademing in de muzikale wereld die voor mij meer is dan blank, mannelijk en rock...

avatar van dix
dix
Voor degenen die Pure Heroïne al omarmden, is de verrassing er wellicht een beetje vanaf. Voor mij dus ook. Dat gezegd hebbende, Melodrama is in alle opzichten beter. Bovendien staat Royals er niet op, voor sommigen hier is dat toch een beetje een rode lap. Deze nieuwe groeit mijn eindlijst wel in, geen twijfel daarover.

Erwin72
Hoewel ik persoonlijk geen frequent luisteraar ben van al te populaire hedendaagse muziek moet ik zeggen dat dit album van Lorde goed valt en zelfs beter wordt na meerdere luisterbeurten. Het feit dat ze zelf verantwoordelijk is voor de muziek en teksten pleit sterk voor haar. Je kunt niet ontkennen dat Ella talent heeft als niemand minder dan Bruce Springsteen Royals covert als openingstrack van zijn concert in Nieuw Zeeland enige tijd geleden. Ik ga Pure Heroïne ook maar eens beluisteren.

chevy93 schreef:

Het is wellicht een beroepsdeformatie, maar ik ben altijd vrij sceptisch als iemand iets poëtisch noemt; een poëtische foto, roman, voetbalmanoeuvre, enzovoort. Martin Reints schreef daar trouwens een goede column over. Ik had weer even last van dat scepsis-reflex, maar dat is verder niets persoonlijks; je legt goed uit wat jij een poëtische tekst zou noemen, en ik snap dat je de teksten op Melodrama niet poëtisch vindt. Ik zou zelf beelden en regels als 'homemade dynamite' en 'these rumours, they have big teeth' niet vinden mistaan in een gedichtenbundel, maar moet wel zeggen dat ik de teksten in hun geheel zonder muziek erbij wel minder overtuigend vind - daar kun je dan weer geen gedichtenbundel mee vullen. Maar goed, in combinatie met de muziek werken ze heel, heel goed.

Slowgaze schreef:

En de onomatopee van d-d-d-dynamite is ook leuk

avatar van Lura
Slowgaze schreef:
Het is wellicht een beroepsdeformatie

Reeds op je vijfentwintigste?!

avatar van Slowgaze
Poëziejaren zijn hondenjaren, Lura.

Slowgaze schreef:
Poëziejaren zijn hondenjaren, Lura.

Ga je dan maar toeleggen op proza schrijven; de meeste romantische en modernistische dichters van naam zijn niet écht oud geworden. Either .... or ... the choice is yours.

Leuk die poëziediscussie hierboven. Ik hou zelf ook heel erg van poëtische teksten, die zul je op dit album niet vinden. De lyrics zijn gewoon direct. Is dat erg? Neuh (Hoewel je ook jonge poëten hebt die wel zwaardere teksten schrijven. Ik noem even geen namen.)

'Melodrama' is bovenal gewoon een lekkere plaat met fijne liedjes. Ik ken haar eerdere werk niet, dus dit is mijn eerste kennismaking met deze dame. Ik moet zeggen dat het best wel een fijne kennismaking is. Haar doorleefde stem knalt heerlijk uit mijn boxen, love it! Met name bij de ballads!

Ik zag deze cd voor 5 pond liggen in het Engelse Chester, kon hem niet laten liggen! (Had de single Green light op de radio gehoord).
Deze verdwijnt voorlopig nog niet uit mijn cd-speler!

vincentcorjanus schreef:

Ja, dat mag ik hopen

vincentcorjanus schreef:

Direct en poëtisch sluiten elkaar niet uit.