Muziek / Muziekgames / 1971Meter
zoeken in:
0
geplaatst: 25 september 2018, 17:18 uur
wel aardig, maar om nou te zeggen dat ik hem tot nu toe had gemist...
6,5
6,5
1
geplaatst: 25 september 2018, 18:46 uur
Cervantes schreef:
Een gefaald statement wat mij betreft.
Duidelijke onderbouwing, leuk om te lezen. Toch bekruipt mij het gevoel dat je het nummer verkeerd duidt. De letterlijke vertaling van 'imagine' is 'stel het je voor'. Lennon schetst hier dus een ideaalbeeld maar geeft tegelijk aan dat het niet zo werkt. Hij stelt dus zeker niet dat zij dromen toepasbaar zijn binnen de (toenmalige) werkelijkheid. Hij zegt ook niet dat je iets als religie buiten beschouwing moet laten om tot vrede te komen maar hij zou het graag willen. Een gefaald statement wat mij betreft.
Wat mij betreft een essentieel verschil
.
0
geplaatst: 25 september 2018, 20:51 uur
John Lennon: You may say I'm a dreamer
But I'm not the only one
But I'm not the only one
Het woordje maar duidt op een tegenstelling. “Je kunt zeggen dat ik droom, maar ikzelf en anderen staan daar anders tegenover”. Dat is althans mijn interpretatie van deze tekst.
Deze tekst impliceert dus dat zijn gedachten opgevat kunnen worden als dromen, maar dat de boodschap erachter draait om de werkelijkheid. John Lennon vind zichzelf geen dromer, maar kan zich wel voorstellen dat anderen daar anders over denken. Om aan te geven dat zijn gedachten zich niet beperken tot dromen deelt hij mee dat er medestanders zijn die dezelfde visie delen.
Deze visie houdt in dat zijn ideeën verder reiken dan het voorstellingsvermogen en een daadwerkelijke verandering teweeg kunnen brengen. Deze gedachte verstrekt hij door het volgende te beweren:
John Lennon: I hope some day you'll join us
And the world will be as one
And the world will be as one
Hier beweert Lennon dat zijn filosofie saamhorigheid en eensgezindheid tot gevolg hebben voor de gehele wereld. Niet in gedachte, maar in de praktijk. Een essentieel verschil!

1
geplaatst: 25 september 2018, 23:12 uur
1
geplaatst: 26 september 2018, 12:18 uur
Mooie lijst, zeker een sterk jaar, zaaf.
American Pie een 4.
American Pie een 4.
0
geplaatst: 26 september 2018, 19:22 uur
Cervantes schreef:
Om aan te geven dat zijn gedachten zich niet beperken tot dromen deelt hij mee dat er medestanders zijn die dezelfde visie delen.
Ik heb je schrijfsel inmiddels een paar keer gelezen maar ik begrijp de stap van tekstduiding naar gevolgtrekking niet. Om aan te geven dat zijn gedachten zich niet beperken tot dromen deelt hij mee dat er medestanders zijn die dezelfde visie delen.
Lennon geeft aan dat hij een droom heeft. Een droom die door anderen gedeeld wordt. Maar, ik zie/ hoor nergens die stap naar de werkelijkheid. Ook in de laatste twee regels niet. Lennon hoopt dat anderen zijn droom delen zodat op een dag de wereld verenigd zal zijn (lees: alle neuzen dezelfde kant op staan). Maar zeggen (zingen) dat dit ooit werkelijkheid zal worden doet hij mijns inziens nergens.
Een verschil van interpretatie dus. Voor mij is dit een liedje wat over een droom gaat. Wat het voor jou precies is dat is me nog niet helemaal duidelijk maar als ik het goed begrijp vind je Lennon - ietwat gechargeerd - een fantast met grootheidswaanzin.
Ik droom gewoon nog even verder. Over Kate Upton ofzo. Das toch prettiger dan over Lennon.
0
geplaatst: 28 september 2018, 16:25 uur
Cervantes schreef:
Het woordje maar duidt op een tegenstelling. “Je kunt zeggen dat ik droom, maar ikzelf en anderen staan daar anders tegenover”. Dat is althans mijn interpretatie van deze tekst.
Maar is in dit geval juist geen tegenstelling, het werkt juist versterkend. (quote)
“Je kunt zeggen dat ik droom, maar ik sta daar niet alleen in". Althans zo lees ik het.
Hij had misschien beter "and" kunnen gebruiken i.p.v. "but".
0
geplaatst: 28 september 2018, 17:19 uur
Maak het niet te gecompliceerd mensen
Het is gewoon Lennon's zoveelste Illusie nu dan op een PianoDeun
Yoehooee
Het is gewoon Lennon's zoveelste Illusie nu dan op een PianoDeun
Yoehooee

0
geplaatst: 6 oktober 2018, 12:12 uur
Ik doe maar es een minder bekende albumtrack van één van m'n favoriete platen allertijden van de in mijn oren beste band ooit: The Changeling van het album L.A. Woman.
* denotes required fields.