Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2001
zoeken in:
0
geplaatst: 16 juli 2018, 18:54 uur
1. Muse - Plug In Baby
2. Monza - Van God Los
3. Röyksopp - Eple
4. Ladytron - Playgirl
5. Radiohead - Knives Out
Op flinke achterstand, zelfs na de bezemwagen:
11. The Shins - New Slang
12. Damien Rice - The Blower's Daughter
2. Monza - Van God Los
3. Röyksopp - Eple
4. Ladytron - Playgirl
5. Radiohead - Knives Out
Op flinke achterstand, zelfs na de bezemwagen:
11. The Shins - New Slang
12. Damien Rice - The Blower's Daughter
0
geplaatst: 16 juli 2018, 19:25 uur
1. Ladytron – Playgirl
2. The Shins - New Slang
3. Nick Cave & The Bad Seeds - As I Sat Sadly by Her Side
4. Röyksopp – Eple
5. dEUS - Nothing Really Ends
6. Radiohead - Knives Out
7. Radiohead - Pyramid Song
De overige vijf nummers vind ik gaan van niet heel speciaal naar ontzettend vervelend. Gelukkig waren er nog deze zeven prachtsongs om uit te kiezen (al staat mijn top 2 nog een paar treetjes hoger dan de rest).
2. The Shins - New Slang
4. Röyksopp – Eple
6. Radiohead - Knives Out
7. Radiohead - Pyramid Song
De overige vijf nummers vind ik gaan van niet heel speciaal naar ontzettend vervelend. Gelukkig waren er nog deze zeven prachtsongs om uit te kiezen (al staat mijn top 2 nog een paar treetjes hoger dan de rest).
0
geplaatst: 16 juli 2018, 19:30 uur
1. The Shins - New Slang
2. dEUS - Nothing Really Ends
4. Damien Rice - The Blower's Daughter
5. Alizée - Moi... Lolita
2. dEUS - Nothing Really Ends
5. Alizée - Moi... Lolita
0
geplaatst: 16 juli 2018, 21:25 uur
Finale
1. Monza - Van God Los
2. Alizée - Moi... Lolita
3 Radiohead - Knives Out
4. Muse - Plug In Baby
5. Radiohead - Pyramid Song
1. Monza - Van God Los
2. Alizée - Moi... Lolita
3 Radiohead - Knives Out
4. Muse - Plug In Baby
0
geplaatst: 16 juli 2018, 21:30 uur
Wat een luxe. Mijn beide nominaties in de finale. 
1. Röyksopp - Eple
2. The Shins - New Slang
3. Alizée - Moi... Lolita
4. Radiohead - Knives Out
5. Ladytron - Playgirl

1. Röyksopp - Eple
2. The Shins - New Slang
4. Radiohead - Knives Out
5. Ladytron - Playgirl
0
geplaatst: 16 juli 2018, 21:46 uur
1. The Shins - New Slang
2. Muse - New Born
3. Damien Rice - The Blower's Daughter
4. Muse - Plug In Baby
2. Muse - New Born
3. Damien Rice - The Blower's Daughter
4. Muse - Plug In Baby
0
geplaatst: 17 juli 2018, 13:22 uur
1. The Shins - New Slang
2. Damien Rice - The Blower's Daughter
4. Röyksopp - Eple
5. Ladytron - Playgirl
2. Damien Rice - The Blower's Daughter
4. Röyksopp - Eple
5. Ladytron - Playgirl
0
geplaatst: 17 juli 2018, 19:36 uur
1. Alizée - Moi... Lolita
2. Muse - New Born
3. Röyksopp - Eple
4. The Shins - New Slang
5. Muse - Plug In Baby
6. Damien Rice - The Blower's Daughter
7. Monza - Van God Los
8. Ladytron - Playgirl
2. Muse - New Born
3. Röyksopp - Eple
4. The Shins - New Slang
5. Muse - Plug In Baby
6. Damien Rice - The Blower's Daughter
7. Monza - Van God Los
8. Ladytron - Playgirl
0
geplaatst: 17 juli 2018, 20:52 uur
1. Monza - Van God Los
2. Muse - New Born
4. Muse - Plug In Baby
2. Muse - New Born
4. Muse - Plug In Baby
0
geplaatst: 20 juli 2018, 09:34 uur
1. dEUS - Nothing Really Ends
2. The Shins - New Slang
5. Ladytron - Playgirl
2. The Shins - New Slang
5. Ladytron - Playgirl
0
geplaatst: 20 juli 2018, 11:18 uur
En de lijnen zijn dicht.
Er hebben deze editie twintig mensen een finalelijstje aangeleverd. Dat zijn er iets minder dan voorgaande finales. Is 2001 voor sommigen toch een iets moeilijker muziekjaar dan pak hem beet 1972 of 1985? Of zorgt de zomervakantie voor afvallers? Hoe dan ook, twintig is nog steeds een mooi aantal
. Het was een verdraaid spannende maand, de spannendste tot nu toe. De nummers staan dicht bij elkaar.
Er hebben deze editie twintig mensen een finalelijstje aangeleverd. Dat zijn er iets minder dan voorgaande finales. Is 2001 voor sommigen toch een iets moeilijker muziekjaar dan pak hem beet 1972 of 1985? Of zorgt de zomervakantie voor afvallers? Hoe dan ook, twintig is nog steeds een mooi aantal
. Het was een verdraaid spannende maand, de spannendste tot nu toe. De nummers staan dicht bij elkaar.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 11:21 uur
12. Nick Cave & The Bad Seeds - As I Sat Sadly by Her Side (19 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Titmeister)
Hekkensluiter is deze maand de heer Cave. Hij begon met twee liedjes aan deze maand maar Oh My Lord sneuvelde al in ronde één. Deze haalde wel de finale, zei het steeds met de hakken over de sloot. In deze finale is het nummer slechts zes keer genoemd en daarmee staat het gedeeld laatste.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Titmeister)
Hekkensluiter is deze maand de heer Cave. Hij begon met twee liedjes aan deze maand maar Oh My Lord sneuvelde al in ronde één. Deze haalde wel de finale, zei het steeds met de hakken over de sloot. In deze finale is het nummer slechts zes keer genoemd en daarmee staat het gedeeld laatste.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 11:32 uur
11. Ladytron - Playgirl (20 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van: johan de witt & ArthurDZ)
Een plekje hoger en een puntje verder vinden we Playgirl van Ladytron. Een bescheiden MuMe-klassieker van een band die verder weinig opvallende wapenfeiten kent. Het nummer werd negen keer genoemd. Twee keer bovenaan een lijstje, de rest op lage plekken. De nummer tien heeft evenveel punten, werd drie keer minder genoemd maar staat toch hoger in de eindlijst dankzij meer topnoteringen.
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van: johan de witt & ArthurDZ)
Een plekje hoger en een puntje verder vinden we Playgirl van Ladytron. Een bescheiden MuMe-klassieker van een band die verder weinig opvallende wapenfeiten kent. Het nummer werd negen keer genoemd. Twee keer bovenaan een lijstje, de rest op lage plekken. De nummer tien heeft evenveel punten, werd drie keer minder genoemd maar staat toch hoger in de eindlijst dankzij meer topnoteringen.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 11:37 uur
10. Radiohead - Pyramid Song (20 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: GrafGantz, luigifort & nelis)
De vorige edities domineerden de automatische nominaties de finale. Deze editie is dat helemaal anders met negen user nominaties en slechts drie automatische (Cave, Radiohead en Muse). Dit was de enige RYM-nominatie in de finale. Een flink verschil met de overwinningen in de vorige twee edities (Bowie en The Smiths). Die ene RYM-nominatie begon voortvarend maar na de eerste tien lijstjes viel het helemaal stil en werden er nog slechts twee puntjes gesprokkeld. Zodoende vinden we Pyramid Song - toch wel verrassend - laag in de eindlijst.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: GrafGantz, luigifort & nelis)
De vorige edities domineerden de automatische nominaties de finale. Deze editie is dat helemaal anders met negen user nominaties en slechts drie automatische (Cave, Radiohead en Muse). Dit was de enige RYM-nominatie in de finale. Een flink verschil met de overwinningen in de vorige twee edities (Bowie en The Smiths). Die ene RYM-nominatie begon voortvarend maar na de eerste tien lijstjes viel het helemaal stil en werden er nog slechts twee puntjes gesprokkeld. Zodoende vinden we Pyramid Song - toch wel verrassend - laag in de eindlijst.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 13:09 uur
Drie van m'n top 5 bij de onderste drie, en ook al gelijk m'n nummers 1 en 2. Bij de volgende update verwacht ik de andere twee

0
geplaatst: 20 juli 2018, 14:59 uur
9. Radiohead - Knives Out (22 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18)
Een plekje hoger vinden we de volgende Radiohead. Ook Knives Out begon sterk waarna ook hier de punten na een lijstje of tien opdroogden. Knives Out stond geen enkele keer bovenaan maar pakte wel vijf andere podiumplekken. Wat mij betreft valt de prestatie van Radiohead in de finale een beetje tegen. Zeker als je ziet welke nummers er nog moeten komen
.
(genomineerd door Edgar18)
Een plekje hoger vinden we de volgende Radiohead. Ook Knives Out begon sterk waarna ook hier de punten na een lijstje of tien opdroogden. Knives Out stond geen enkele keer bovenaan maar pakte wel vijf andere podiumplekken. Wat mij betreft valt de prestatie van Radiohead in de finale een beetje tegen. Zeker als je ziet welke nummers er nog moeten komen
.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 15:04 uur
8. Monza - Van God Los (23 punten, 7 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van: vigil, dumb_helicopter & Arno)
België had deze finale twee troeven in de strijd en de eerste daarvan komen we hier tegen. Dit nummer eindigde in de halve finale nog boven Damien Rice maar in deze grote finale zijn de rollen omgedraaid. Dit nummer blijft erg hangen. Iedere keer als het in de ladder meespeelde had ik het de rest van de dag in mijn hoofd.
(genomineerd door Arno, nummer 1 van: vigil, dumb_helicopter & Arno)
België had deze finale twee troeven in de strijd en de eerste daarvan komen we hier tegen. Dit nummer eindigde in de halve finale nog boven Damien Rice maar in deze grote finale zijn de rollen omgedraaid. Dit nummer blijft erg hangen. Iedere keer als het in de ladder meespeelde had ik het de rest van de dag in mijn hoofd.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 15:07 uur
7. Muse - New Born (24 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)
Naast Radiohead had ook Muse twee troeven in de finalestrijd. En, verrassend genoeg, Muse maakt gehakt van Radiohead. New Born is de derde automatische nominatie in de finale en daarmee gelijk de hoogst genoteerde. Dat betekent dat de voltallige top zes bestaat uit nummers die door users zijn aangedragen. New Born werd zeven keer genoemd en dat is drie keer minder dan de nummer zes. Toch is het verschil maar één schamel puntje.
(automatisch genomineerd)
Naast Radiohead had ook Muse twee troeven in de finalestrijd. En, verrassend genoeg, Muse maakt gehakt van Radiohead. New Born is de derde automatische nominatie in de finale en daarmee gelijk de hoogst genoteerde. Dat betekent dat de voltallige top zes bestaat uit nummers die door users zijn aangedragen. New Born werd zeven keer genoemd en dat is drie keer minder dan de nummer zes. Toch is het verschil maar één schamel puntje.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 15:50 uur
6. Muse - Plug In Baby (25 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door, en nummer 1 van: Poeha)
En daar hebben we gelijk de tweede Muse. Zoals gezegd, één puntje meer dan New Born maar daar had het wel drie extra nominaties voor nodig. Voorzichtige conclusie: de Muse fan verkiest New Born terwijl de meute eerder voor Plug In Baby gaat. In de halve finale had Plug In Baby het hoogste stempercentage en eindigde het in de ladder boven The Shins. Deze finale zijn de rollen omgedraaid en moet Muse pas op de plaats maken.
(genomineerd door, en nummer 1 van: Poeha)
En daar hebben we gelijk de tweede Muse. Zoals gezegd, één puntje meer dan New Born maar daar had het wel drie extra nominaties voor nodig. Voorzichtige conclusie: de Muse fan verkiest New Born terwijl de meute eerder voor Plug In Baby gaat. In de halve finale had Plug In Baby het hoogste stempercentage en eindigde het in de ladder boven The Shins. Deze finale zijn de rollen omgedraaid en moet Muse pas op de plaats maken.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 15:54 uur
5. Damien Rice - The Blower's Daughter (25 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Simon77, nummer 1 van: jordidj1 & Simon77)
Met hetzelfde puntenaantal als Muse vinden we op plek vijf Damien Rice. Wie dit nummer voorafgaand aan het spel voorspeld had in de top vijf die had ik voor gek verklaard. Persoonlijk ben ik er blij mee maar naar mijn idee is Damien Rice nooit zo geliefd op deze site. Niets blijkt minder waar want The Blower's Daughter scoort uitstekend. Terecht want het is ook een mooi liedje.
Opvallend feitje, drie users hebben twee nummers in de finale: Simon, ikzelf en wibro die nog helemaal niet voorbij gekomen is. De top vijf bestaat enkel uit nominaties van deze drie users. Hun muzieksmaak was duidelijk leidend dit jaar
.
(genomineerd door Simon77, nummer 1 van: jordidj1 & Simon77)
Met hetzelfde puntenaantal als Muse vinden we op plek vijf Damien Rice. Wie dit nummer voorafgaand aan het spel voorspeld had in de top vijf die had ik voor gek verklaard. Persoonlijk ben ik er blij mee maar naar mijn idee is Damien Rice nooit zo geliefd op deze site. Niets blijkt minder waar want The Blower's Daughter scoort uitstekend. Terecht want het is ook een mooi liedje.
Opvallend feitje, drie users hebben twee nummers in de finale: Simon, ikzelf en wibro die nog helemaal niet voorbij gekomen is. De top vijf bestaat enkel uit nominaties van deze drie users. Hun muzieksmaak was duidelijk leidend dit jaar
.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 15:57 uur
4. dEUS - Nothing Really Ends (26 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Simon77, nummer 1 van: andré & stardust_be)
Helaas voor Simon is het ook opeens rap gedaan met zijn nominaties want na Damien Rice vinden we hier de Belgen van dEUS. Op basis van de prestaties in voorgaande ronden lag een plekje bij de beste vijf in de lijn der verwachting en dit wordt ook waargemaakt. Het podium blijft net buiten bereik maar plek vier is natuurlijk niet slecht. Ik ben geen liefhebber van deze band maar juist dit nummer vind ik wel sterk.
(genomineerd door Simon77, nummer 1 van: andré & stardust_be)
Helaas voor Simon is het ook opeens rap gedaan met zijn nominaties want na Damien Rice vinden we hier de Belgen van dEUS. Op basis van de prestaties in voorgaande ronden lag een plekje bij de beste vijf in de lijn der verwachting en dit wordt ook waargemaakt. Het podium blijft net buiten bereik maar plek vier is natuurlijk niet slecht. Ik ben geen liefhebber van deze band maar juist dit nummer vind ik wel sterk.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:14 uur
3. Röyksopp - Eple (27 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door, en nummer 1 van: wibro)
Slechts één puntje boven dEUS en maar vijf puntjes boven nummer negen Radiohead vinden we Röyksopp, een Noors duo dat vooral met het album Melody A.M. flink scoorde. Ik ben zelf fan van Poor Leno maar wibro besloot Eple te nomineren en niet ten onrechte getuige deze plek in de top drie. In de halve finaleladder eindigde Eple nog achter Nothing Really Matters maar hier zijn de rollen net omgedraaid. Eple is de koploper van een hele flinke middenmoot die eigenlijk begint bij nummer twaalf Nick Cave. De top twee steekt er wat bovenuit.
(genomineerd door, en nummer 1 van: wibro)
Slechts één puntje boven dEUS en maar vijf puntjes boven nummer negen Radiohead vinden we Röyksopp, een Noors duo dat vooral met het album Melody A.M. flink scoorde. Ik ben zelf fan van Poor Leno maar wibro besloot Eple te nomineren en niet ten onrechte getuige deze plek in de top drie. In de halve finaleladder eindigde Eple nog achter Nothing Really Matters maar hier zijn de rollen net omgedraaid. Eple is de koploper van een hele flinke middenmoot die eigenlijk begint bij nummer twaalf Nick Cave. De top twee steekt er wat bovenuit.
1
geplaatst: 20 juli 2018, 17:44 uur
2. The Shins - New Slang (34 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door wibro, nummer 1 van: Cervantes, Co Jackso & Gretz)
Een schamel puntje komen de indierockers van The Shins tekort voor de overwinning. Een dergelijk hoge positie lag niet helemaal in de lijn der verwachting want in de halve finaleladder verloor New Slang nog van Plug In Baby. Ook in het begin van de finale zag het er niet naar uit dat dit nummer goed zou scoren. Na een tweede plek in het allereerste finalelijstje volgden nog een puntje uit de tien lijstjes die volgden. De punten werden duidelijk gepakt in het tweede deel getuige de twintig punten uit de laatste zes lijstjes.
1. Alizée - Moi... Lolita (35 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: 123poetertjes & Edgar18)
Dat ene puntje is precies genoeg voor de Franse Alizée. In Frankrijk heeft ze volgens mij een serieuze carrière opgebouwd maar hier in Nederland kennen we haar toch vooral van de ultieme pophit Moi... Lolita. Haalde in ronde 1 het (by far) hoogste stempercentage en won haar halve finaleladder met overmacht. Een goede eindklassering lag dus zeker in de lijn der verwachting maar dat het een eerste plek zou worden had ik niet meteen gedacht. Gelukkig hebben jullie een uitstekende smaak en dat zorgt voor deze (wat mij betreft) schitterende winnares van het muziekjaar 2001!
(genomineerd door wibro, nummer 1 van: Cervantes, Co Jackso & Gretz)
Een schamel puntje komen de indierockers van The Shins tekort voor de overwinning. Een dergelijk hoge positie lag niet helemaal in de lijn der verwachting want in de halve finaleladder verloor New Slang nog van Plug In Baby. Ook in het begin van de finale zag het er niet naar uit dat dit nummer goed zou scoren. Na een tweede plek in het allereerste finalelijstje volgden nog een puntje uit de tien lijstjes die volgden. De punten werden duidelijk gepakt in het tweede deel getuige de twintig punten uit de laatste zes lijstjes.
1. Alizée - Moi... Lolita (35 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: 123poetertjes & Edgar18)
Dat ene puntje is precies genoeg voor de Franse Alizée. In Frankrijk heeft ze volgens mij een serieuze carrière opgebouwd maar hier in Nederland kennen we haar toch vooral van de ultieme pophit Moi... Lolita. Haalde in ronde 1 het (by far) hoogste stempercentage en won haar halve finaleladder met overmacht. Een goede eindklassering lag dus zeker in de lijn der verwachting maar dat het een eerste plek zou worden had ik niet meteen gedacht. Gelukkig hebben jullie een uitstekende smaak en dat zorgt voor deze (wat mij betreft) schitterende winnares van het muziekjaar 2001!
1
geplaatst: 20 juli 2018, 17:45 uur
SONG VAN HET JAAR 2001:
https://img.discogs.com/ZrQX_xB1m9Oy7V6IIY3pUA9laJE=/fit-in/600x602/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-565932-1273755177.jpeg.jpg
ALIZÉE - MOI... LOLITA
https://img.discogs.com/ZrQX_xB1m9Oy7V6IIY3pUA9laJE=/fit-in/600x602/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-565932-1273755177.jpeg.jpg
ALIZÉE - MOI... LOLITA
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:46 uur
Song van het Jaar podia:
1972:
1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street
1985:
1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret
1995:
1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2
2001:
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple
1972:
1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street
1985:
1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret
1995:
1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2
2001:
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple
0
geplaatst: 20 juli 2018, 17:47 uur
Hartelijk dank weer voor het meespelen!
Zal ik morgen alweer een nieuw jaar opstarten of is er behoefte aan een zomerstop? Ik ga zelf nog wel een dag of zeventien op vakantie maar ik denk dat ik voor de voortgang van het spel niet zo'n probleem hoeft te zijn.
Zal ik morgen alweer een nieuw jaar opstarten of is er behoefte aan een zomerstop? Ik ga zelf nog wel een dag of zeventien op vakantie maar ik denk dat ik voor de voortgang van het spel niet zo'n probleem hoeft te zijn.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 18:27 uur
Start maar op. 
Vooraf had ik nooit Alizee verwacht als winnaar. Maar een leuke verrassing!
Wel spijtig dat Tool, SOAD of Opeth het niet gered hebben.

Vooraf had ik nooit Alizee verwacht als winnaar. Maar een leuke verrassing!
Wel spijtig dat Tool, SOAD of Opeth het niet gered hebben.
0
geplaatst: 20 juli 2018, 18:29 uur
Mijn beide nominaties op plek 2 resp. plek 3. Dat zal me niet zo gauw voor een 2e keer lukken denk ik.
Zo zag mijn top 3 er trouwens uit:
1. Röyksopp - Eple
2. The Shins - New Slang
Dus, dik tevreden met de uitslag.
Zo zag mijn top 3 er trouwens uit:
1. Röyksopp - Eple
2. The Shins - New Slang
Dus, dik tevreden met de uitslag.

0
geplaatst: 20 juli 2018, 21:00 uur
Leuke winnaar! Ik ben benieuwd naar het volgende jaartal binnen dit spelletje.
* denotes required fields.