MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2018

zoeken in:
1. Marillion - The Great Escape
2.
3. Marillion - Ocean Cloud
4.
5. Archive - Again
6. Archive - Lights
7. Marillion - Script for a Jester's Tear
8.
9.
10.
11. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
12.
13.
14.
15.
16. Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
17. Yes - Close to the Edge
18. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
19. Steven Wilson - Routine
20.

Biertje, borrelnootjes, Steve Hackett op de achtergrond (vrijdag Zoetermeer!). Laat maar komen die top 10.

1. Steven Wilson - Routine
2. Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
3. Archive - Again
6. Archive - Lights
8. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
9. Marillion - Ocean Cloud
14. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
16. Marillion - The Great Escape
18. Marillion - Script for a Jester's Tear
20. Yes - Close to the Edge

Casartelli (moderator)
divart schreef:
Biertje, borrelnootjes, Steve Hackett op de achtergrond (vrijdag Zoetermeer!). Laat maar komen die top 10.
Ik hoop dat je nog wat borrelnootjes over hebt...

Casartelli (moderator)
10

Pink Floyd - Sheep
Totaal punten: 303
Nummer 1 van: niemand
Nummer 20 van: Outlaw104
Virtuele positie voor aanvang finale: 11
2017: 16
Standaarddeviatie: 4.61

Sheep doet hier alle jaren al mee, maar eindigde altijd ergens tussen de 16 en de 18. De virtuele voortekenen waren al gunstig en een en ander wordt ook waargemaakt met een mooie 10e plek. En dan is het alsnog pas de eerste Pink Floyd die langskomt.

Ons schaapje verdient een top 10 notering.

Bij mij stond het nummer op 11

Tweede correctie examenwerk doen en dit op de achtergrond. Top

Casartelli (moderator)
Aardig wat docenten in het deelnemersveld!

Casartelli (moderator)
9

Genesis - The Musical Box
Totaal punten: 319
Nummer 1 van: meneer en Rudi S
Nummer 20 van: Arno, dynamo d en Rogyros
Virtuele positie voor aanvang finale: 5
2017: 5
Standaarddeviatie: 6.78

Het schijnt sommige deelnemers te verbazen dat The Musical Box Dancing with the Moonlit Knight achter zich laat, maar dat doet hij inmiddels toch echt voor het vierde jaar op rij. De mijlpaal voor veel hardcore progliefhebbers kreeg dit jaar ook wat meer lage noteringen (waaronder drie laatste plaatsen) en dat levert de hoogste standaarddeviatie en een, in vergelijking met eerdere edities, teleurstellende 9e plaats op.

Casartelli schreef:

Ik vraag me af wat dat over prog zegt.

Casartelli (moderator)
8

Marillion - Neverland
Totaal punten: 320
Nummer 1 van: niemand
Nummer 20 van: niemand
Virtuele positie voor aanvang finale: 2
2017: 10
Standaarddeviatie: 5.03

Dan is het nu tijd voor het hoogstgenoteerde nummer dat door niemand op 1 is gezet. Neverland is, net als de vorige twee nummers, een vaste waarde in de finale en tot nu toe eindigde hij altijd tussen 7 en 10. Wat dat aangaat wordt de traditie dus voortgezet. Wel is het een veeg teken dat hij, net als de eerdere Marillion-met-Hogarthnummers, niet in de buurt van zijn virtuele positie komt.

Casartelli schreef:

Intelligent volk met een superieure smaak voor bepaalde soorten muziek. Wel vreemde snuiters met een voorkeur voor hard, slaafs werken met uitzichten op lange verdiende vakanties. Heel Nederland heeft er een bepaalde relatie mee (gehad).

Na een paar dagen uit beeld geweest te zijn, nu voor de laatste finale plaatsen on-line.

meneer schreef:
(quote)

Intelligent volk met een superieure smaak voor bepaalde soorten muziek. Wel vreemde snuiters met een voorkeur voor hard, slaafs werken met uitzichten op lange verdiende vakanties. Heel Nederland heeft er een bepaalde relatie mee (gehad).
Dan maar geen intelligent volk of vreemde snuiter, maar wel een progger met een goede smaak.

Fijn dat Sheep eindelijk de top 10 gehaald heeft!
Minder fijn dat op mijn nummer 2 en 7 na inmiddels mijn hele top 10 weg is.

1. Marillion - Ocean Cloud
3. Archive - Again
4. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
5. Genesis - The Musical Box
6. Pink Floyd - Sheep
8. Marillion - Script for a Jester's Tear
9. Marillion - Neverland
10. Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
12. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
13. Marillion - The Great Escape
14. Steven Wilson - Routine
19. Archive - Lights

Casartelli (moderator)
7

Supertramp - Fool's Overture
Totaal punten: 322
Nummer 1 van: Gebruiker43757 en Papartis
Nummer 20 van: El Stepperiño en Noordpool
Virtuele positie voor aanvang finale: 8
2017: 7
Standaarddeviatie: 5.33

Eerder definieerden we hofleveranciers als artiesten met minstens 4 nummers in de Top 300 als hofleveranciers. Doordat de Supertramp-vertegenwoordiging uitgebreid is met (het overigens fantastische) Hide in Your Shell, bestaat de finale dit jaar weer louter uit hofleveranciers. Fool's Overture staat voor de derde keer in de finale en wel op dezelfde 7e plek als vorig jaar.

Casartelli (moderator)
6

Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
Totaal punten: 323
Nummer 1 van: dynamo d
Nummer 20 van: Casartelli en Finidi
Virtuele positie voor aanvang finale: 12
2017: 8
Standaarddeviatie: 5.17

Of het nou ook een beetje het gebrek aan concurrentie van Porcupine Treenummers is, of dat het nummer nog steeds autonoom doorgroeit in onze goegemeente, The Raven That Refused to Sing staat hoger dan ooit. En na die ongelooflijke binnenkomst van Routine op 4 in de lijst, twee jaar geleden, is de raaf, toch ook alweer voor de tweede keer de hogere... kennelijk toch dé soloklassieker van Steven Wilson.

Ja, 't blijft een mooi nummer, ook die clip vind ik heel fraai.

Tja, ik blijf het niks vinden. En Routine vind ik wel geweldig!

Casartelli (moderator)
5

Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (1-5)
Totaal punten: 336
Nummer 1 van: 50tracks, chevy93 en Rogyros
Virtuele positie voor aanvang finale: 10
2017: 6
Standaarddeviatie: 5.47

Er waren edities dat de gekke diamant zes eerste plaatsen scoorde. Drie is natuurlijk ook mooi, maar uiteindelijk toch gewoon de helft van zes. Van de dramatische val uit de topdrie van vorig jaar wordt dit jaar weer één plekje goedgemaakt, maar zo rond plek 5/6 is misschien toch een beetje het nieuwe normaal voor deze Pink Floydklassieker.

Tja. Die volgorde van Pink Floyd nummers heb ik dus precies andersom. Sheep steekt er voor mij bovenuit. Deze blijft prachtig, bij mij op 11,
maar er raakt voor mij toch wel een klein beetje sleet op. Maar dat geldt voor degene die nog gaat komen nog het wat meer (hoewel natuurlijk ook mooi )

De mooiste clip uit de top 20 (maar misschien wel uit de hele top 300) van the Raven stond bij mij op 7, Supertramp op 18 (ik vind ze wel betere hebben )

Casartelli (moderator)
4

Genesis - Firth of Fifth
Totaal punten: 337
Nummer 1 van: divart, meesterdch en willemdeux
Nummer 20 van: 50tracks
Virtuele positie voor aanvang finale: 4
2017: 4
Standaarddeviatie: 5.75

Drie jaar geleden stond Firth of Fifth op 4, vorig jaar stond-ie op 4, in de virtuele rangschikking stond-ie op 4 en in de eindlijst staat hij dan ook maar op 4. De recensent van dienst noemde The Musical Box de eerste Genesisklassieker, maar Firth of Fifth is en blijft kennelijk toch wel de grootste.

Net even gekeken in de Top 2000 van het afgelopen jaar. Daar stond Firth of Fifth op 729.
Dan doet hij het hier toch ietsje beter.

Helaas geen stijging voor Supertramp. Nog steeds een mooie uitslag natuurlijk. Benieuwd wat er gaat winnen.

1. Supertramp - Fool's Overture
2.
3. Steven Wilson - Routine
4. Genesis - The Musical Box
5. Archive - Again
6. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond (1-5)
7. Steven Wilson - The Raven That Refused To Sing
8. Marillion - Script for a Jester's Tear
9. Genesis - Firth of Fifth
10. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
11.
12. Archive - Lights
13. Pink Floyd - Sheep
14.
15. Camel - Lady Fantasy: Encounter / Smiles For You / Lady Fantasy
16. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
17. Marillion - Neverland
18. Marillion - Ocean Cloud
19. Marillion - The Great Escape

Casartelli (moderator)
3

Marillion - The Invisible Man
Totaal punten: 347
Nummer 1 van: Brunniepoo, Casartelli, Finidi, Jacoto en uffing
Nummer 20 van: willemdeux
Virtuele positie voor aanvang finale: 1
2017: 2
Standaarddeviatie: 6.06

The Invisible Man scoorde in Ronde 3, 4 en 5 het hoogste stempercentage van allemaal. Het leverde een gecombineerde eindscore op die de concurrentie royaal het nakijken gaf (en dus ook een 1e plaats in de virtuele rangschikking). Wie daarmee hoopte op een voortzetting van de stijgende lijn uit de voorbije jaren (van de 9e via de 6e naar de 2e plek), voelde misschien al een beetje nattigheid bij de teleurstellende scores van de andere Marillion-met-Hogarthnummers en anders vindt de realitycheck hier en nu plaats. Daar doet het (dit jaar) recordaantal van vijf eerste plaatsen ook niks aan af. Sterker nog: twee van die eerste plaatsen kwamen afgelopen dinsdag pas binnen, maandag stond hij er nog een stuk sneuer bij.

Ik heb The Invisible Man ook op 3! Kapot geniaal nummer

Toch wel spannend of we een nieuwe nummer 1 hebben...
Stiekem had ik er rekening mee gehouden dat die onzichtbare man op 1 zou staan. Dat was dus ook niet zo gek gezien de vorige rondes, maar het wordt dus de vraag of het gearriveerde nummer op 1 staat, of dat we aangenaam verdoofd zullen zijn door een nieuwe nummer 1.

Spannend hoor!

Ja ik zit maar te wachten....
Spelleider in slaap gevallen...??

Arriving at number one!!! hoop ik.....

Casartelli (moderator)
2

Pink Floyd - Comfortably Numb
Totaal punten: 350
Nummer 1 van: Alicia en Simon77
Virtuele positie voor aanvang finale: 14
2017: 3
Standaarddeviatie: 5.15

De hoge notering van Comfortably Numb heeft in eerdere edities al mensen verrast, maar dit jaar wordt er wel heel rigoureus gestunt. Vanuit een virtuele 14e plek (en een herkansing in Ronde 5) op 2 eindigen, mag straf genoemd worden. Geen laatste plaatsen, überhaupt slechts drie bottom-vijf... kennelijk een echte allemansvriend.

Casartelli (moderator)
1

Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
Totaal punten: 383
Nummer 1 van: Noordpool
Nummer 20 van: Brunniepoo
Virtuele positie voor aanvang finale: 3
2017: 1
Standaarddeviatie: 4.99

Wat kunnen we nog zeggen over Arriving Somewhere But Not Here? Nou, bijvoorbeeld dat hij dit jaar voor het eerst niet als virtuele nummer 1 de finale in ging (hij moest dus twee Marillions voor zich dulden). Dat hij alsnog zou gaan winnen, was ook bepaald niet meteen evident, maar gaandeweg herstelde het vertrouwde patroon zich wel weer. De kloof van 51 punten met de nummer 2 van vorig jaar wordt niet gehaald, maar 33 is nog steeds een fors verschil. De democratie heeft gesproken: de grootste progklassieker aller tijden staat nog steeds op naam van Porcupine Tree.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:22 uur

geplaatst: vandaag om 07:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.