MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1967

zoeken in:
Wat een ongelooflijk sterk jaar

1. Leonard Cohen - Suzanne
2. The Doors - Light My Fire
3. Love - Alone Again Or
4. The Beatles - A Day in the Life
5. The Kinks - Waterloo Sunset

johannesA
1. The Beatles - Penny Lane
2. The Velvet Underground - Heroin
3. The Moody Blues - Nights in White Satin
4. The Velvet Underground - Venus in Furs

1. The Moody Blues - Nights in White Satin
2. The Doors - Light My Fire
3. Love - Alone Again Or
4. The Box Tops - The Letter
5. The Velvet Underground - Heroin

1. The Beatles - A Day in the Life
2. The Doors - The End
3. The Beatles - Penny Lane
4. The Velvet Underground - Venus in Furs

01. Leonard Cohen - Suzanne
02. The Velvet Underground - Venus in Furs
03. Love - Alone Again Or
04. The Velvet Underground - Heroin
05. The Box Tops - The Letter

1. The Beatles - Strawberry Fields Forever
2. The Doors - The End
3. The Moody Blues - Nights in White Satin
4. The Beatles - A Day in the Life
5. The Doors - Light My Fire

2. The Velvet Underground - Venus in Furs
3. The Velvet Underground - Heroin
4, The Doors - The End
5. The Beatles - Strawberry Fields Forever

1. The Doors – The End
2. The Velvet Underground – Heroin
3. The Beatles – Penny Lane
4. Love – Alone Again Or
5. The Doors – Light My Fire

6. The Beatles – Strawberry Fields Forever
7. The Moody Blues – Nights in White Satin
8. The Velvet Underground – Venus in Furs
9. The Beatles – A Day in the Life
10. The Kinks – Waterloo Sunset

1. Love - Alone Again Or
2. Leonard Cohen - Suzanne
3. The Velvet Underground - Venus in Furs
4. The Velvet Underground - Heroin

2. The Beatles – Penny Lane
3. The Beatles – Strawberry Fields Forever
4. Leonard Cohen - Suzanne
5. Love - Alone Again Or

1. The Beatles - Penny Lane
2. The Beatles - A Day in the Life
4. Love - Alone Again Or
5. Leonard Cohen - Suzanne

6. The Kinks - Waterloo Sunset
7. The Beatles - Strawberry Fields Forever
8. The Velvet Underground - Heroin
9. The Moody Blues - Nights in White Satin

10. The Doors - Light My Fire
11. The Box Tops - The Letter
12. The Doors - The End

Niet te doen dit. Ik heb mijn top acht maar gewoon aangezet en op gevoel gerangschikt. Morgen staan ze waarschijnlijk weer in een andere volgorde.

Er kan niet meer gestemd worden, ik begin zo met de uitslag.

12. The Box Tops - The Letter (18 punten, 8 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

De voor mij meest verrassende finalist eindigt afgetekend onderaan. Zeven punten minder dan de nummer elf en geen enkele toppositie, daarmee red je het niet in dit geweld.

11. The Beatles - Strawberry Fields Forever (25 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: laxus11)

Wie het ook niet redden zijn The Beatles, ondanks de eerste plaats van Lex. Nu hebben de heren drie liedjes in de race dus wat niet is kan misschien nog komen. Strawberry Fields bereikte als vijfde deze finale, een wat hogere positie was met minder 'interne' concurrentie dus zeker mogelijk geweest.

10. Leonard Cohen - Suzanne (27 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: stardust_be & Koenr)

Leonard Cohen plaatste zich met het laagste stempercentage voor deze finale. Best verrassend want dit mag toch gerust een enorme klassieker genoemd worden die twee jaar terug zelfs de ladderfinale wist te halen. Anderzijds, de hele top tien bestaat uit klassiekers en het zou me niet verbazen als ze stuk voor stuk de ladderfinale al eens gehaald hebben. Ik ben niet helemaal bekend met de historie maar bij zes van de negen liedjes die nog komen weet ik het vrij zeker.

9. The Kinks - Waterloo Sunset (28 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Met hetzelfde puntentotaal als de nummer acht eindigen de Kinks op plek negen. Het gebrek aan topposities nekt de Britten want Waterloo Sunset werd liefst dertien keer genoemd en dat deden maar twee liedjes beter. Vooraf had ik iets meer van The Kinks verwacht want het nummer plaatste zich als nummer vier voor deze finale.

Tot zover het eerste blokje van vier, nu eerst even de Vuelta etappe afkijken.

Edit: en onverwachte mee-eters dus de top acht volgt wat later op de avond of morgen.

Edgar18 schreef:
Tot zover het eerste blokje van vier, nu eerst even de Vuelta etappe afkijken.

Knettergekke slotkilometers!

Arno schreef:
Knettergekke slotkilometers!
Dat was me het heuveltje wel ja. Mooi gereden van Kruijswijk. Met lef, dat mag ik wel.

8. The Doors - Light My Fire (28 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door laxus11, nummer 1 van: wibro)

Na het allereerste finalelijstje pakte Light My Fire de koppositie. Die ene eerste plek blijkt voldoende om nu The Kinks net voor te blijven. In de halve finale eindigde het nummer achter albumgenoot The End en Love en ook in deze finale blijven die nummers (ver) uit zicht. Light My Fire is een van de twee user nominaties die de finale gehaald heeft.

7. The Moody Blues - Nights in White Satin (32 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Arno)

Het rechterrijtje wordt aangevoerd door een klassieker van The Moody Blues. In de halve finale moest het Strawberry Fields nog voorlaten maar in deze finale kwam die Beatles song er niet echt aan te pas. Toen ik pas met een bekende zat te kletsen kwam dit nummer voorbij. Ik maakte een opmerking over nachten in wit satijn waarna mijn tafelgenoot me enigszins glazig aankeek. Deze bleek al zo'n dertig jaar te denken dat het liedje gaat over ridders in wit satijn .

6. The Velvet Underground - Heroin (32 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: ranja & Cervantes)

Heroin eindigt met evenveel punten als de Moody's op plek zes. Beide nummers werden twaalf keer genoemd maar de VU pakte een toppositie meer. Net als de Beatles en Doors haalde ook de VU met meerdere nummers de finale. In de ladder moest Heroin Venus in Furs voorlaten en ook in de finale is het gat tussen beide aanzienlijk. Terecht wat mij betreft.

5. The Doors - The End (35 punten, 11 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Johnny Marr & Simon77)

Verhip, weer twee liedjes met eenzelfde puntenaantal. The End werd vier keer meer genoemd dan de nummer vier maar moet het afleggen op nummer één posities. Zonder Light My Fire in de finale denk ik dat deze elfenhalve minuut durende klassieker hoger geëindigd zou zijn.

4. The Beatles - Penny Lane (35 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Poeha, johannesA, jeroentjuhh en mijzelf)

Het allerlaatste lijstje wipte deze Beatles hit nog net over The Doors heen. Die laatstemmers ook altijd.... En het was echt 'heat of the moment' werk want A Day in the Life is me minstens zo dierbaar. Penny Lane plaatste zich als nummer twee voor deze finale maar die hoge positie bleef in de finale ruim buiten bereik. Het nummer werd dan ook maar zeven keer genoemd maar zes van die noteringen waren wel podiumplekken.

Ik had Penny Lane ook op 1, Edgar.

jeroentjuhh schreef:
Ik had Penny Lane ook op 1, Edgar.
Bedankt voor de oplettendheid! De Excelsheet die ik gebruik gaat tot vijfentwintig deelnemers maar omdat het er meer zijn moet ik sommige formules wat aanpassen om de boel weer kloppend te maken. Qua punten heb ik dit gedaan maar qua aantal noteringen, nummer één posities enz. nog niet.

Nu klopt alles weer. De uitslag is gewoon correct maar sommige liedjes zijn iets vaker genoteerd dan in eerste instantie vermeld. Ik pas het even vlug aan .

En aangepast! Bij Strawerry Fields, Suzanne en Waterloo Sunset is een kleine aanpassing gedaan, de rest blijft allemaal hetzelfde.

3. The Velvet Underground - Venus in Furs (43 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Titmeister, ArthurDZ & jordidj1)

Hoogste tijd voor het ereschavot. Op de laagste positie vinden we - ietwat in niemandsland - Venus in Furs. De nummer vier volgt op gepaste afstand maar een hogere notering dan de derde heeft er ook nooit echt ingezeten. Het nummer werd vaak genoemd (enkel de top twee deed het beter) maar het aantal topposities valt me een beetje tegen voor de MuMe-klassieker. Het nummer presteert wel stukken beter dan in de halve finale waar het Waterloo Sunset nog voor moest laten.

2. Love - Alone Again Or (47 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: johan de witt, andré & Gretz)

Love deed tot aan de laatste lijstjes mee om de eindoverwinning. Het werd dan ook het vaakst genoemd van alle finaleliedjes, liefst zestien keer (60% van de lijstjes)!! Ik denk dat ze nooit boven The Beatles hebben gestaan maar het ging wel de hele tijd gelijk op. Het grappige is dat beide nummers elkaar al in ronde één troffen in 'de ladder des doods'. Ook toen waren The Beatles de beste. Dit is wel de hoogste user-nominatie van dit jaar.

1. The Beatles - A Day in the Life (55 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: 50tracks, LucM, dumb_helicopter, vigil, nelis, Marty McFly, GrafGantz & charlotte2807

Acht nummer één posities, das een indrukwekkend aantal. In dit mythische muziekjaar is er een nummer wat overal bovenuit torent: A Day in the Life, het magnum opus van de bekendste band ter wereld. In iedere ronde werd het hoogste stempercentage behaald dus deze overwinning lag in de lijn der verwachting. Toch is het knap als je bedenkt dat er flinke interne concurrentie was.

Een grandioos nummer, en wat mij betreft een zeer terechte winnaar van deze editie!

Song van het Jaar podia:

1967:

2. Love - Alone Again Or

1972:

1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street

1979:

1. The Clash - London Calling
2. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric
3. Pink Floyd - Comfortably Numb

1985:

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret

1995:

1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

2001:

1. Alizée - Moi... Lolita
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple

Gast
geplaatst: vandaag om 16:39 uur

geplaatst: vandaag om 16:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.