MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / King Kenny got the whole world talkin': a top 75 by jordidj1

zoeken in:
nedbed
8

#60. Rigamortus

Alleen al die sample maakt dit nummer meer dan voldoende. Goed, zo heel veel meer is dit nummer ook niet, maar soms hoeft dat niet.

7,9

59. King's Dead

https://www.musicmeter.nl/images/cover/709000/709352.300.jpg?cb=1538116936

Van een vrijwel onbekende Kenny track gaan we naar één van de klappers van de soundtrack van Black Panther. Een Marvel-film waar begin van het jaar wat ophef over was, zwarte superheld, Afrika centraal, bla bla bla....

Discussies waar ik mezelf liever niet over uitlaat (ik vind het complete bullshit namelijk), de muziek en film is wat telt. De film zelf vond ik prima, de nummers beter. King's Dead heeft een sterrenline-up met Jay Rock, Future, James en Kendrick himself en ze leveren een banger van formaat. Vooral Future blinkt uit.

zaaf
7

lekker tempo jordidj1

nedbed
La di da di da, slob on me knob

7,5

#59. King's Dead

Ik begin het gedeelte met Future wel wat meer te waarderen, maar wat mij betreft hadden ze van de laatste minuut een volledig nummer gemaakt ipv dit.

7,1

58. Now or Never (feat. Mary J. Blige)

https://www.musicmeter.nl/images/cover/268000/268935.300.jpg

Huh? Nu al een nummer van zijn Magnum opus? Ja, gekkies. Al is het wel een bonustrack, maar die op GKMC zijn wel van krankzinnig hoog niveau om eerlijk te zijn.

Heerlijke vibe zit in dit nummer. Het swingt aan alle kanten, de vocalen van mevrouw Blige zijn uitstekend en Lamar flowt erg goed. Menig R&B-artiest kan hier nog een puntje aan zuigen. GKMC is best een serieus album, dus dit nummer valt eigenlijk wel een beetje uit de toon. Niet dat ik het erg vind, hoor.

zaaf
jordidj1 schreef:
Magnus opus?
Die Deen zie ik te pas en te onpas featuren.

zaaf
Kenny doet het goed, maar ik spuug een beetje op Mary.

6,3

Maartenn (crew)
zaaf schreef:
Kenny doet het goed, maar ik spuug een beetje op Mary.

Dat is ook mijn grote bezwaar bij deze track.
Waar Mary J featuret gaat het vaker mis. Ultiem dieptepunt vind ik nog steeds haar samenwerking met U2 op One.

8,2

Niks mis met Mary J. hier vind ik.

nedbed
6,4

#58. Now or Never (feat. Mary J. Blige)

Ik dacht dat dit een lijst met Lamar-nummers zou worden, wat doet deze track van Mary J. Blige hier? Ach, ik beoordeel hem wel gewoon zoals ie is.

6,1

Maartenn (crew)
Zijn de updates gestrand? Ik was nog wel benieuwd naar de volgende 57.

Nee zeer zeker niet, maar ik zit zelf nog wel op het strand. Wanneer ik terugkom van vakantie ga ik dit afmaken.

57. The Heart Part 4

https://t2.genius.com/unsafe/220x220/https%3A%2F%2Fimages.genius.com%2Fc8fc429c3dc3b82b2b27b274debff4e1.1000x1000x1.jpg

Vlak voor de release van DAMN. lanceerde Kendrick nog een single op deze boze wereld af. Op maar liefst vier beatswitches vertelt over zijn ijverige levensstijl en hoe 'ie omgaat met zijn tijdgenoten. De track bevat erg veel details: de achtergrondgeluiden zijn te horen op PRIDE., de eerste beatswitch is van FEAR. en de tweede overgang komt van ELEMENT. Ook is de zanger Khalid te horen, die background vocalen verzorgd.

Zeer interessante track, die nog lang niet is uitgegroeid bij mij.

zaaf
9

Waarom schrik je hier zo van? Geweldig nummer, toch? Je hebt dit trouwens veel te laag gezet, Jordi.

9,5

nedbed
8,4

Ondanks de weinige stemmers wil ik het tempo er toch een beetje inhouden.

56. Mortal Man

https://www.musicmeter.nl/images/cover/485000/485433.300.jpg

Tijd voor het eerste nummer van zijn voorlaatste studioalbum, een plaat die de meesten al beschouwen als een moderne klassiekers. En terecht. De zwakste broeder op dat album heb ik vooral de afsluiter gevonden en dat komt vooral door de outro. Duurt erg lang.

Verhalend is deze track natuurlijk weer ijzersterk. Kendrick realiseert zich dat hij een nieuwe leider is onder de zwarte bevolking, na Malcolm X, Martin Luther King, Nelson Mandela en Moses. In een interview met Tupac, de voormalig "King of Hip-Hop", bespreekt hij kwesties als racisme, beroemdheid en imago. Dat gesprek met 2Pac is bewust, want waar hij Shakur als voormalig koning van de hip-hop beschouwde, in die positie zit hij zelf nu (volgens zijn eigen bescheiden mening).

De reden daarvoor wordt in de outro zelf gegeven, aan de hand van twee metaforen: de rups en de vlinder. Toen Duckworth opgroeide in Compton, was hij arm. Toen hij zijn rap talenten ontdekte, zag hij veel meer potentie om zichzelf te ontwikkelen en zodoende te veranderen in een vlinder. To Pimp a Butterfly slaan dus op het feit dat mensen die eerst niets van hem moesten (als rups), opeens hem willen gebruiken (als vlinder).

Everybody wanna cut the legs off him, Kunta
Black man taking no losses

nedbed
8,2

Tja, dat langdradige interview op het einde doet dit anders prachtige nummer toch wel een beetje de das om, vandaar toch een beetje eensch met jordiboy. Toch nog altijd goed voor een:

8

though.

zaaf
Lastige track om te beoordelen. Ik volg Johnnyboy

8

#stemapengh

Stemmers?

zaaf
8

Gast
geplaatst: vandaag om 03:41 uur

geplaatst: vandaag om 03:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.