MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2019]

zoeken in:
Puntenverdeling: 7-5-4-3-1 (dit laten staan!)

Ronde 1 - Ladder 14:

133 Wilco - Art Of Almost +7
113 alt-J - Taro +3
92 Pumarosa - Priestess +1
80 Lana Del Rey - Born To Die
77 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid +4
62 Frank Ocean - Nikes +5
52 Janelle Monáe Feat. Grimes - Pynk
36 Cowboy Junkies - When We Arrive
35 De Ambassade - Geen Genade

Deadline: donderdag 17 januari 19:30

Ronde 1 - Ladder 14:

137 Wilco - Art Of Almost +4
113 alt-J - Taro
97 Pumarosa - Priestess +5
84 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid +7
65 Frank Ocean - Nikes +3
36 Cowboy Junkies - When We Arrive
36 De Ambassade - Geen Genade +1

Ja, over comebacks valt ook nog wel e.e.a. te zeggen.

En over tribute bands ook. Deze trend lijkt sterker dan ooit te zijn en, naar ik begrijp, zijn het ook de eerste (en soms enige) concerten die uitverkopen bij de lokale, kleinere zalen. De hunkering naar die goeie ouwe tijd wordt mede ingegeven door een gebrek aan hedendaagse alternatieven.

Ronde 1 - Ladder 14:

138 Wilco - Art Of Almost +1
116 alt-J - Taro +3
102 Pumarosa - Priestess +5
88 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid +4
65 Frank Ocean - Nikes
43 Cowboy Junkies - When We Arrive +7
36 De Ambassade - Geen Genade

Onweerwolf
Je ziet het in de metalscene ook. Op kleine festivals staan geregeld tribute en cover bands van grote acts als headliner of laatste band na de eigenlijke headliner en dat vindt het publiek klaarblijkelijk mooi.

Persoonlijk vind ik er niets aan maar het is wel handig om eens op tijd naar huis te kunnen gaan.

Zag een paar jaar terug eens een Rammstein cover/tribute iets. Damn.

chevy93 schreef:
En over tribute bands ook. Deze trend lijkt sterker dan ooit te zijn en, naar ik begrijp, zijn het ook de eerste (en soms enige) concerten die uitverkopen bij de lokale, kleinere zalen. De hunkering naar die goeie ouwe tijd wordt mede ingegeven door een gebrek aan hedendaagse alternatieven.

Dat klopt wel inderdaad. In Leiden trekt een Pink Floyd-coverband (wel een hele goede overigens) net zoveel bezoekers als grofweg 15 concerten van indiebands bij elkaar en dat is niet eens overdreven.

Ronde 1 - Ladder 14:

145 Wilco - Art Of Almost 7
121 alt-J - Taro 5
105 Pumarosa - Priestess 3
88 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid
84 Lana Del Rey - Born To Die 4
66 Frank Ocean - Nikes 1
43 Cowboy Junkies - When We Arrive

Ronde 1 - Ladder 14:

146 Wilco - Art Of Almost 1
121 alt-J - Taro
110 Pumarosa - Priestess 5
91 Lana Del Rey - Born To Die 7
88 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid
66 Frank Ocean - Nikes
55 Janelle Monáe Feat. Grimes - Pynk 3
47 Cowboy Junkies - When We Arrive 4

Ronde 1 - Ladder 14:

153 Wilco - Art Of Almost 7
121 alt-J - Taro
114 Pumarosa - Priestess 4
94 Lana Del Rey - Born To Die 3
93 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid 5
67 Frank Ocean - Nikes 1
55 Janelle Monáe Feat. Grimes - Pynk
47 Cowboy Junkies - When We Arrive

Ronde 1 - Ladder 14:

160 Wilco - Art Of Almost +7
121 alt-J - Taro
115 Pumarosa - Priestess +1
98 Lana Del Rey - Born To Die +4
93 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid
70 Frank Ocean - Nikes +3
60 Janelle Monáe Feat. Grimes - Pynk +5

chevy93 schreef:
Deze trend lijkt sterker dan ooit te zijn en, naar ik begrijp, zijn het ook de eerste (en soms enige) concerten die uitverkopen bij de lokale, kleinere zalen. De hunkering naar die goeie ouwe tijd wordt mede ingegeven door een gebrek aan hedendaagse alternatieven.

Die cover-rockbands worden niet vervangen door hiphop- of r&b-artiesten. Ik las ergens, dat rock nog steeds domineert in het live-circuit. Volgens mij is dat in line-ups van festivals ook nog af te lezen.

Misschien ben ik de enige die zich eraan ergerde in de berichtgeving aan het begin van 2018, dat steeds gezegd werd dat hiphop de rock heeft overtroffen in de mainstream en niet hiphop EN hedendaagse r&b. Die toevoeging lijkt mij essentieel. Veel popartiesten van de laatste decennia - zoals Rihanna - maken toch een (urban)popmengsel van r&b, hiphop, soul en dance of iets in die richting? Om dat nou te reduceren tot enkel hiphop lijkt mij niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Maar misschien zien anderen, die beter in deze muziekhoek thuis zijn, dat anders?

Ronde 1 - Ladder 14:

160 Wilco - Art Of Almost
124 alt-J - Taro 3
115 Pumarosa - Priestess
98 Lana Del Rey - Born To Die
94 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid 1
75 Frank Ocean - Nikes 5
67 Janelle Monáe Feat. Grimes - Pynk 7
40 De Ambassade - Geen Genade 4

sokra schreef:
Die cover-rockbands worden niet vervangen door hiphop- of r&b-artiesten.
Dat zeg ik ook niet, maar het geeft wel te denken dat de vrijwel de enige artiesten die nog grote concerten uitverkopen artiesten van vroeger zijn of niet-rock artiesten. En in de kleine zalen zijn het vooral tribute bands die domineren. Er zijn nauwelijks hedendaagse rockartiesten die nog een hele grote achterban krijgen.

Ik las ergens, dat rock nog steeds domineert in het live-circuit. Volgens mij is dat in line-ups van festivals ook nog af te lezen.
Ben benieuwd waar. Ik durf de stelling wel aan dat de live-wereld al aardig wat jaren gedomineerd wordt door dance/elektronische muziek. Het aantal technofestivals is nauwelijks bij te houden.

Misschien ben ik de enige die zich eraan ergerde in de berichtgeving aan het begin van 2018, dat steeds gezegd werd dat hiphop de rock heeft overtroffen in de mainstream en niet hiphop EN hedendaagse r&b. Die toevoeging lijkt mij essentieel. Veel popartiesten van de laatste decennia - zoals Rihanna - maken toch een (urban)popmengsel van r&b, hiphop, soul en dance of iets in die richting? Om dat nou te reduceren tot enkel hiphop lijkt mij niet in overeenstemming met de werkelijkheid. Maar misschien zien anderen, die beter in deze muziekhoek thuis zijn, dat anders?
Zit wel wat in, maar het gaat niet om de Rihanna's van deze wereld, maar bv. de Topnotch-stal.

Uit het NOS-bericht: "De enige niet-rapper in de top-10 van meest gestreamde artiesten in ons land, is Ed Sheeran. "

In song van het jaar 2018 is de rock nog wel dominant trouwens. Nummers 1, 2, 3, 6 en 9 kunnen wel onder rock geschaard worden toch?

chevy93 schreef:
(quote)
Ben benieuwd waar. Ik durf de stelling wel aan dat de live-wereld al aardig wat jaren gedomineerd wordt door dance/elektronische muziek. Het aantal technofestivals is nauwelijks bij te houden.

Nou gewoon Lowlands, Pinkpop, Parkpop, Rabbit Hole, ect en alle andere bekende grote festivals in het buitenland. Zie jij daar een dominantie van hiphop en r&b? Of van dance/electro?

Het gaat me helemaal niet om hiphop/R&B, ik heb het over dancemuziek. Grappig dat je Down the Rabbit Hole met zo'n 30.000 bezoekers wel noemt, maar niet Mysteryland met meer dan 100.000 bezoekers. Of Awakenings met 80.000 bezoekers. Of Defqon.1 met 60.000 bezoekers. Of ADE met 400.000 bezoekers.

Lowlands is overigens nooit boven de 60.000 gekomen.

Ik had het er wel over dat hiphop & r&b in het livecircuit nog steeds rock niet hebben overtroffen.
Dance/electro kwam jij mee aan. Dat zou best kunnen, dat dat in het livecircuit groter is dan rock inmiddels. Maar daar ging t mij niet om.

Ik las hier toch wat anders in:
Ik las ergens, dat rock nog steeds domineert in het live-circuit.

Zo had ik t niet bedoeld, maar misschien klopt dat ook wel in vergelijking met dance. Geen idee. Heb ik me nog nooit mee beziggehouden.

Ik weet van een paar poppodia dat ze alleen maar rock kunnen programmeren, omdat het geld wordt verdiend met de nachtprogrammering (dance dus). Op veel rockconcerten moet zelfs geld worden toegelegd.

Ik ben wel benieuwd hoe populair hiphop en rock zijn in de clubscene. Zou me niets verbazen als hiphop daar inmiddels ook al vaker gedraaid wordt dan rock.

P.S. Ben nog steeds benieuwd naar het artikel waarin staat dat rock in het live-circuit nog steeds zo groot is.

Ronde 1 - Ladder 14:

164 Wilco - Art Of Almost +4
129 alt-J - Taro +5
115 Pumarosa - Priestess
98 Lana Del Rey - Born To Die
94 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid
76 Frank Ocean - Nikes +1
74 Janelle Monáe Feat. Grimes - Pynk +7
50 Cowboy Junkies - When We Arrive +3
40 De Ambassade - Geen Genade

Ronde 1 - Ladder 14:

167 Wilco - Art Of Almost +3
134 alt-J - Taro +5
122 Pumarosa - Priestess +7
102 Lana Del Rey - Born To Die +4
95 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid +1
76 Frank Ocean - Nikes
74 Janelle Monáe Feat. Grimes - Pynk
50 Cowboy Junkies - When We Arrive

Staat prima zo, affluiten maar!

Onweerwolf
Even vast een shoutout naar music4life die met Sadistik (ladder 31) eindelijk weer eens een echt sterk hiphop nummer heeft weten te nomineren.

chevy93 schreef:
Ik ben wel benieuwd hoe populair hiphop en rock zijn in de clubscene. Zou me niets verbazen als hiphop daar inmiddels ook al vaker gedraaid wordt dan rock.

P.S. Ben nog steeds benieuwd naar het artikel waarin staat dat rock in het live-circuit nog steeds zo groot is.

Ik ben weleens artikelen tegengekomen over de internationale tours die het meest hebben opgebracht, de afgelopen jaren, en daar staat relatief veel rock in. Metallica, Guns N Roses, U2, dat soort namen.

Ronde 1 - Ladder 14:

171 Wilco - Art Of Almost +4
141 alt-J - Taro +7
127 Pumarosa - Priestess +5
103 Lana Del Rey - Born To Die +1
98 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid +3
76 Frank Ocean - Nikes
74 Janelle Monáe Feat. Grimes - Pynk

Arrie schreef:
(quote)

Ik ben weleens artikelen tegengekomen over de internationale tours die het meest hebben opgebracht, de afgelopen jaren, en daar staat relatief veel rock in. Metallica, Guns N Roses, U2, dat soort namen.
Zou dat niet zijn omdat die bands kunnen teren op een jarenlange hondstrouwe fanbase? Hiphop is relatief jong en een aantal oudere grote artiesten zijn er niet meer of treden niet echt op (2Pac, Dr. Dre bijv.).

Ronde 1 - Ladder 14:

172 Wilco - Art Of Almost +1
144 alt-J - Taro +3
127 Pumarosa - Priestess
108 Lana Del Rey - Born To Die +5
98 Jan Swerts - Een Verlangen Naar Ontroostbaarheid
81 Janelle Monáe Feat. Grimes - Pynk +7
80 Frank Ocean - Nikes +4

Dat de grootste 3 muziekfestivals op de aarde in 2018 zijn gehouden in Oostenrijk, Marokko en Polen had ik vooraf niet kunnen bedenken Zie hier

Gast
geplaatst: vandaag om 12:48 uur

geplaatst: vandaag om 12:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.