MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De eeuwig voortdurende MuMeMuziekquiz #3

zoeken in:
Poek schreef:

Als je dit in een popquiz draait gaat niemand het raden

Die Looky looky ken ik wel, hij komt (on)regelmatig langs op TV192

Poek schreef:
Hij heeft trouwens nog een nummer-1-hit onder eigen naam gehad:

(embed)

Als je dit in een popquiz draait gaat niemand het raden

Lijkt me ook terecht. Het is haast niet te verenigen dat dit dezelfde persoon is die ook I Feel Love heeft gemaakt

Twee Nul Twee Twee Popquiz

(afbeelding)
Omdat de uitzending van Top 2000-quiz op tv dit jaar helaas niet kon doorgaan heb ik een kleine popquiz samengesteld die je gemakkelijk online kunt spelen op een moment dat jou uitkomt
(afbeelding)

De quiz bestaat uit muziek van de afgelopen 50 jaar, 33 fragmenten totaal. Er komen redelijk wat grote en iets minder grote (radio)hits voorbij, inclusief videoclip. Natuurlijk ook enkele artiesten/nummers die voor de gemiddelde quizzer wat uitdagender zijn.

De naam is een knipoog naar https://youtu.be/LjHhRX0QfSM]Even Tot Hier (da’s 1 minuut man) en het voorbije (tv-)jaar

Het duurt alles bij elkaar ca. 45-60 minuten om de gehele quiz (inclusief puzzelvragen) te spelen. Je kunt via Google Forms de antwoorden invullen (+automatisch scores laten berekenen) of formulieren uitprinten om analoog met pen en papier te spelen. De rondes zijn opgesplitst in 3 videobestanden zodat je ze niet per se direct na elkaar hoeft te spelen.

Hoop dat het zo duidelijk is (zo niet, vraag gerust). Veel plezier voor iedereen die hem gaat spelen

Linkjes:
[url=https://streamable.com/yjkdn2]Ronde 1
(stream)
Ronde 2 (stream)
Ronde 3 (stream)

Ronde 1 (download)
Ronde 2 (download)
Ronde 3 (download)

Antwoordformulier Ronde 1 (Google Forms)
Antwoordformulier Ronde 2 (Google Forms)
Antwoordformulier Ronde 3 (Google Forms)

Antwoordformulier Ronde 1+2+3 (Spreadsheet)

Beknopte uitleg:
- 3 rondes van elk 11 vragen, waarbij het doel is om uitvoerder en titel te raden.
- Rondes zijn onderverdeeld in 3 thema's. Elk thema start met een korte inleiding met tv-fragmenten.
- Bij elk fragment zijn we daarnaast op zoek naar specifieke letter, die uit de naam van de uitvoerder/titel kan worden gehaald.
- De letters vormen drie puzzelwoorden.
- De letters van Ronde 1 vormen in de juiste volgorde een bijvoeglijk naamwoord.
- De letters van Ronde 2 vormen in de juiste volgorde gebeurtenis gelinkt aan woord 1.
- De letters van Ronde 3 vormen in de juiste volgorde de naam van een stad. (onlosmakelijk verbonden met woord 1 en 2).
- Het releasejaar (van de single) tussen ( ) weergeven als hint.
- Als de naam van een uitvoerder begint met "The" of een ander lidwoord hoef je dit niet op te schrijven. Het lidwoord moet dus ook NIET worden meegenomen bij het puzzelen. Voorbeeld = (The) Cure, eerste letter is dan "C".
- Er zijn in de quiz nog wat hints verstopt die zouden kunnen helpen bij het vinden van de puzzelwoorden.

Comic Sans

In een facebookgroep (mocht je daar meegelezen hebben dan graag niet het antwoord verklappen) hadden we het over nummers die in verschillende versies een hit werden. Van drie versies zijn er veel voorbeelden. Vier is zeldzaam, zeker als je naar vier verschillende noteringen zoekt (zodat Popcorn niet meetelt). Ik vond uiteindelijk een nummer dat in vijf verschillende versies (en in vijf verschillende jaren). Dat is vast het record. Om welk nummer gaat het?

En voor deze vraag mag je googlen/opzoeken!

Edit: Als Nederlandstalige bewerkingen meetellen is er een tweede goede antwoord.

Stand By Me (Ben E. King e.a.) heeft volgens mij vijf keer in de Billboard 100 gestaan. Of ben je op zoek naar vijf noteringen in de Nederlandse Top 40 Poek?

Edgar18 schreef:
Stand By Me (Ben E. King e.a.) heeft volgens mij vijf keer in de Billboard 100 gestaan. Of ben je op zoek naar vijf noteringen in de Nederlandse Top 40 Poek?

Oja, dat had ik wel erbij mogen zetten, het gaat inderdaad om de Nederlandse top 40.

Poek schreef:
(quote)

Oja, dat had ik wel erbij mogen zetten, het gaat inderdaad om de Nederlandse top 40.

Ja dat dacht ik al. Dacht zelf bv aan Don't Let Me Be Misunderstood (in de versies van Nina Simone, The Animals, Santa Esmeralda, Joe Cocker en Mick Harren), maar de versie van Nina zal zeker van voor de Top 40 zijn.

Heeft Hallelujah niet tig versies?

Misschien een of ander kerstnummer?

jordidj1 schreef:
Heeft Hallelujah niet tig versies?

Volgens mij is alleen de versie van Lisa Lois een hit geweest in de Top 40. Het origineel en de versie van Jeff Buckley iig niet.

Titmeister schreef:
(quote)

Volgens mij is alleen de versie van Lisa Lois een hit geweest in de Top 40. Het origineel en de versie van Jeff Buckley iig niet.

Dat klopt.

Don't Let Me Be Misunderstood was alleen een hit voor Santa Esmeralda en The Animals.

Het is niet een of ander kerstnummer.

Poek schreef:

Edit: Als Nederlandstalige bewerkingen meetellen is er een tweede goede antwoord.

Ik dacht dat ik deze had gevonden met Amazing Grace / Waarheen Waarvoor, maar die komt maar tot vier...

Kramer schreef:
(quote)

Ik dacht dat ik deze had gevonden met Amazing Grace / Waarheen Waarvoor, maar die komt maar tot vier...

Ja, al zou je als je de definitie van verschillende versies heel ruim neemt (maar dat doe ik niet) Never Ever van All Saints nog kunnen meetellen.

Vanmiddag (indien nog nodig) een hint!

Hey Joe had ook maar vier noteringen maar ik wou het toch even delen omdat ik tijdens mijn zoektocht dit pareltje tegenkwam wat niet eens een cover is maar toch leuk oke doeiii xx

Dan nog een net-nietje: Brother Louie stond in vijf versies in de top 40. Daar zaten echter twee versies uit hetzelfde jaar (1973) bij.

Kramer schreef:
Dan nog een net-nietje: Brother Louie stond in vijf versies in de top 40. Daar zaten echter twee versies uit hetzelfde jaar (1973) bij.

Ik vermoed dat hier ook de Brother Louie van Modern Talking is meegeteld, maar dat is een heel ander liedje.

Wat onnozel van me, mijn geheugen laat me in de steek. Je hebt natuurlijk gelijk.

Summertime komt ook in de buurt, met 4x Top 40 en 2x Tipparade.

Kramer schreef:
Summertime komt ook in de buurt, met 4x Top 40 en 2x Tipparade.

Tocch niet allemaal covers van het nummer uit Porgy & Bess?

Een hint: het gaat om een nummer uit de tweede helft van de jaren '60 waarvan de laatste coverversie begin 2021 in de hitparade stond.

Hoe goed is het geheugen van top40-meester catdog?

Ah, To Love Somebody

Dat is 'm. Op Wikipedia staat een goed overzicht van alle hitversies.

To Love Somebody - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Had ik wel eerder mogen weten; degene die er de meest recente hit mee heeft gescoord is nota bene een vriend van mij

Poek schreef:
(quote)

Tocch niet allemaal covers van het nummer uit Porgy & Bess?
Dat dan weer wel!

Poek schreef:
Dat is 'm. Op Wikipedia staat een goed overzicht van alle hitversies.

To Love Somebody - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Ah ja natuurlijk. Het is dat Titmeister 'm goed had anders had ik 'm niet geraden. Die recente versie had ik schijnbaar alweer uit m'n hoofd gehaald

Kramer schreef:
(quote)
Dat dan weer wel!

Ik kom tot drie keer top 40 namelijk, The Shake Spears, Billy Stewart en Brainbox, welke is de vierde?

Titmeister schreef:
Had ik wel eerder mogen weten; degene die er de meest recente hit mee heeft gescoord is nota bene een vriend van mij

Hij kan nog wel wat stemmen gebruiken

Ik vroeg ChatGPT om geloofwaardige titels te bedenken voor een aantal artiesten. Kan jij de volgende acht titels aan de juiste artiest koppelen?

1. Broken Chains and Memories
2. Eccentric Echoes: A Musical Odyssey
3. Enchanted Lullaby for the Moon
4. Shadowed Desolation
5. Solitude's Serenade
6. Steel Town Serenade
7. Suburban Nocturne
8. Sunday Morning Picnic

A. Arcade Fire
B. Belle and Sebastian
C. Bruce Springsteen
D. Joy Division
E. Kanye West
F. Kate Bush
G. Nickelback
H. Sufjan Stevens

(Je krijgt het aantal goed als terugkoppeling. Als je er een of twee kan koppelen, mooi voor jou, maar daar krijg je geen like voor)

1G
2E
3F
4D
5H
6C
7A
8B

Gast
geplaatst: vandaag om 14:49 uur

geplaatst: vandaag om 14:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.