MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1965

zoeken in:
1. Nina Simone - Sinnerman
2. The Beatles - In My Life
3. The Beatles - Norwegian Wood (This Bird Has Flown)
4. John Coltrane - Part I: Acknowledgement
5. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence

1. The Beatles - We Can Work It Out
2. The Beatles - Help!
3.Bob Dylan - Like a Rolling Stone
4. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
5. The Beatles - In My Life

Ik wou Coltrane ook op 1 zetten, maar toen realiseerde ik me weer dat jazz niet echt mijn ding is. Al is het zeker niet verkeerd hoor! x

2. Simon & Garfunkel - The Sound Of Silence
4. Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now)

6. Bob Dylan - Like a Rolling Stone
7. The Beatles - Help
8. Bob Dylan - Ballad of a Thin Man
9. The Beatles - We Can Work It Out
10. John Coltrane - Part I: Acknowledgement
11. The Mama's & The Papa's - California Dreamin'

12. The Animals - We've Gotta Get Out of This Place

Al met al een prachtfinale

2. Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now)
4. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence

6. John Coltrane - Part I: Acknowledgement
7. Bob Dylan - Like a Rolling Stone
8. The Mama's & The Papa's - California Dreamin'

9. The Beatles - We Can Work It Out
10. The Beatles - Help!
11. Bob Dylan - Ballad of a Thin Man

12. The Animals - We've Gotta Get Out of This Place

Ik sluit me bij mijn voorganger aan. Zowel qua top vijf als qua commentaar. Prachtfinale!

Over een minuut of tien begint de finalepresentatie.

1. The Mama's & The Papa's - California Dreamin'
2. Bob Dylan - Ballad of a Thin Man
3. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
4. Bob Dylan - Like a Rolling Stone
5. Nina Simone - Sinnerman

En de lijnen zijn dicht. Dank aan de vierendertig stemmers die de moeite namen een finalelijstje in te leveren!

12. Bob Dylan - Ballad of a Thin Man (24 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister)

Op een gedeelde laatste plaats vinden we één van de twee Dylan nummers in deze finale. Ik had verwacht dat Dylan wat meer potten zou breken maar van zijn vier nominaties die meededen aan deze editie haalden er slechts twee de halve finales. Beide gingen wel door naar de grote finale zei het dat het voor deze Thin Man erg nipt was. In de halve finale werd net aan gewonnen van The Tracks Of My Tears en My Generation. In de finale werd van niemand gewonnen en dat resulteert in deze laatste plek. Dit is één van de slechts twee user nominaties die het tot de finale wist te schoppen.

Ballad of a Thin Man laatste zelfs onder allevier de Beatles...

Ik troost me er dan maar mee dat het de één-na-hoogste usernominatie is.

11. The Beatles - We Can Work It Out (24 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: heicro & nelis)

Vier nummers is het maximum waarmee een artiest mee kan/mag doen aan een editie van dit spel. Dat die vier liedjes ook allemaal de finale halen is behoorlijk uniek en gebeurde tot nu toe nog niet eerder. En of het nog eens zal gebeuren.... ik betwijfel het. Wellicht gaan The Beatles zelf het kunstje nog eens flikken. De enige andere artiesten die ik hier mogelijk toe in staat acht zijn Radiohead (1997), The Smiths (1986) of de Spice Girls (1996). Dat er van die vier liedjes een of twee niet al te hoog eindigen vind ik niet zo gek. We Can Work It Out heeft 'de eer' als eerste langs te komen.

Titmeister schreef:

Ah oké, ik vroeg me al af hoeveel finalenummers er automatische genomineerd zouden zijn, maar hier heb ik dus mijn antwoord. Verbaast me niks!

10. The Beatles - Help! (27 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: 50tracks & ranja)

En gelijk nog een Beatles nummer. Dit nummer plaatste zich met het laagste stempercentage voor de finale dus een tiende plek is eigenlijk helemaal niet zo verkeerd. 1965 is voor mij het jaar waarin de fab four volwassen werd. Vanaf Rubber Soul nam de artistieke ontwikkeling een vlucht en veranderde het geluid van de groep. Help! zat hier nog net voor en is voor mij het laatste liedje wat ik onder 'de vroege Beatles' schaar.

9. The Animals - We've Gotta Get Out of This Place (31 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van: Simon77)

Aan het einde van het eerste blokje vinden we de tweede - en tevens hoogste - usernominatie van deze editie. Dat The Animals met dit nummer de finale bereiken is voor mij de verrassing van deze editie. Don't Let Me Be Misunderstood had ik dan nog eerder verwacht. Maar, eigenlijk achtte ik The Animals sowieso vrij kansloos voor een goede eindklassering. Ze eindigen toch maar mooi boven andere "The's" als de Stones, Byrds, Who, Yardbirds, Kinks, Seeds en Beach Boys. Persoonlijk vind ik dit net het enige wat zwakkere nummer in de finale dus ik weet ook niet helemaal wat dit nummer nou juist zo onderscheid maar wie weet kan nominator Simon77 hier wel een zinnig antwoord op geven?

Edgar18 schreef:
9. The Animals - We've Gotta Get Out of This Place (31 punten, 10 keer genoemd)

Persoonlijk vind ik dit net het enige wat zwakkere nummer in de finale dus ik weet ook niet helemaal wat dit nummer nou juist zo onderscheid maar wie weet kan nominator Simon77 hier wel een zinnig antwoord op geven?

Het begint al met die sterke baslijn, daarna de zang erbij, verder opbouwend met gitaar en drums, totdat we zijn aanbeland bij het sterke, stoere refrein. Daarna bouwt het nummer weer verder af en op, het zit behoorlijk ingenieus in elkaar. Daar komt nog bij dat ik een enorme zwak heb voor die rauwe strot van Eric Burdon. Dus zeer terecht dat hij in de finale staat, bij mij stond hij op #2!

Of iemand anders natuurlijk .

Hoogste tijd voor weer vier liedjes.

8. Otis Redding - I've Been Loving You Too Long (To Stop Now) (32 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd)

Op plek acht vinden we één van mijn favoriete artiesten ooit. Ik ben blij dat deze klassieker de finale heeft gehaald al had ik wel op een iets hogere eindpositie gehoopt. Dat lag misschien ook wel in de lijn der verwachting aangezien Otis Redding zich als nummer zes plaatste voor deze finale. Een eerste plek zat er niet in voor I've Been Loving You Too Long (To Stop Now) vooral door de aanwezigheid van Nina Simone. De drie users die Otis op plek twee zetten hadden alle drie Sinnerman op één staan. Zullen we dan maar afspreken dat Try a Little Tenderness de '66 editie gaat winnen?

Titmeister schreef:
Ballad of a Thin Man laatste zelfs onder allevier de Beatles...

Nah, mooie nominatie, wat mij betreft prachtig 5 sterren nummer.
Op de 12e plaats van alle nummers uit 1965 is toch zo slecht nog niet.

7. The Beatles - In My Life (40 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: johan de witt, GrafGantz & Marty McFly)

We maken een klein sprongetje in punten en komen dan The Beatles weer tegen. In My Life is een van die vele mooie kleine liedjes die Lennon/McCartney schreven. Op wiens conto we het nummer (grotendeels) mogen schrijven blijft tot op de dag van vandaag onduidelijk want Lennon en McCartney verschilden nogal van zienswijze over hoe dit nummer tot stand kwam. Volgens Lennon hielp McCartney slechts met de bridge terwijl Sir Paul beweert de melodielijn te hebben gemaakt omdat dit Lennon niet goed lukte. Een melodie die hij overigens in de geest van Smokey Robinson and the Miracles wilde schrijven. De tekst hebben ze vervolgens samen afgemaakt. Als ik het nummer zo hoor neig ik naar het verhaal van McCartney want ik vind het nummer veel meer als een Paul nummer dan als een John nummer klinken.

6. John Coltrane - Part I: Acknowledgement (43 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Brunniepoo, Choconas & jordi...... oh nee!)

De jazz eer wordt deze finale hoog gehouden door John Coltrane's Acknowledgement, één van de vier werken van het legendarische A Love Supreme. Wat ik net bij Otis schreef is ook toepasbaar op Coltrane, ene Nina Simone zat een beetje in de weg. Toch is deze zesde plek een uitstekende prestatie daar het nummer zich als tiende (en maar net voor The Stones) wist te plaatsen voor de finale. Ik ben blij dat er een jazznummer zo hoog is geëindigd, dat draagt bij aan een leuke en gevarieerde finale.

Edgar18 schreef:
Ik sluit me bij mijn voorganger aan. Zowel qua top vijf als qua commentaar. Prachtfinale!
Zijn we het nou een keer met elkaar eens joh?

5. The Mama's & The Papa's - California Dreamin' (49 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: andré, dumb_helicopter & jordidj1 (en nu echt!))

Plek vijf is deze editie weggelegd voor The Mama's & The Papa's die op een koude winterdag droomden van het warme Californië. Dit is voor mij nou typisch zo'n liedje wat ik voorafgaand aan deze editie al had opgeschreven voor de finale. Een echte klassieker die het bij de meeste mensen goed doet. Ik vind het zelf ook leuk, al vind ik het in vergelijk met bijvoorbeeld The Sound of Silence of Norwegian Wood wel net iets te eenvoudig/makkelijk. De vijfde plek is natuurlijk een hele nette maar in de halve finale eindigde California Dreamin' nog boven Sinnerman waardoor het zich als tweede plaatste voor de finale. In dat licht gezien is deze prestatie misschien toch ietwat teleurstellend.

Straks verder met de top vier.

123poetertjes schreef:
(quote)
Zijn we het nou een keer met elkaar eens joh?
Jazeker! Als het op oudere muziek aankomt heb je er een prima oor voor. Nu nog de hedendaagse....

4. The Beatles - Norwegian Wood (This Bird Has Flown) (51 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: sheep67, LucM, vigil & charlotte2807)

Net naast het podium op de ondankbare vierde plek vinden we de hoogste Beatles notering: Norwegian Wood. Vier nominaties in de finale is natuurlijk te gek maar het heeft er denk ik wel voor gezorgd dat geen van de nummers echt mee kon doen om de eindoverwinning. Ter vergelijk, in ronde één scoorde Norwegian Wood nog het hoogste stempercentage van alle liedjes. Maar, een vierde plek is natuurlijk gewoon hartstikke netjes voor de fab four!

3. Bob Dylan - Like a Rolling Stone (53 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: ArthurDZ, wibro & Rudi S)

Waar de een net naast het podium eindigt daar staat de ander er net op. Bob Dylan profiteert optimaal van het deadline lijstje van dumb want wipt Dylan nog net over The Beatles heen. Like a Rolling Stone is ook zo'n nummer waarvan je voor de start van deze editie al wist dat ie de finale wel zou halen. Wat mij betreft toch wel Dylan signature song. De derde positie is een mooie maar de afstand naar de top twee is wel groot. Met andere woorden, meer dan dit zat er echt niet in voor His Royal Bobness.

Simon en Nina, ik hoop op Nina mijn 1965 no. 2

2. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence (63 punten, 22 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: musicfriek, laxus11, stardust_be, Arno & johannesA)

Na de halve finale lagen Paul & Art op koers voor een eclatante overwinning. Helaas voor hen blijkt het verdict toch anders. The Sound of Silence werd in tweeëntwintig finalelijstjes opgenomen en dat is het meeste van alle finaleliedjes. Ook de vijf eerste plekken zijn prima want alleen Nina Simone deed dit nog beter. Simon & Garfunkel eindigen maar liefst tien punten boven Bob Dylan. Maar, het verschil met de koppositie is ook tien punten. Aanspraak op meer dan dit mocht dit illustere duo dus niet echt maken. Maar goed, een tweede plek is natuurlijk top voor deze iconische song. Grappig feitje, de elektronische instrumentatie werd toegevoegd door producent Tom Wilson op dezelfde dag deze Like a Rolling Stone van en met Dylan had opgenomen. Een vruchtbaar dagje zullen we maar zeggen.

1. Nina Simone - Sinnerman (73 punten, 20 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Johnny Marr, Teunnis, Cervantes, Titmeister, Manfield, jeroentjuhh, Arrie, 123poetertjes & ondergetekende)

Wat fijn dat mijn persoonlijke nummer één ook onze gezamenlijke nummer één is. En het succes is behoorlijk overweldigend. Tien punten voorsprong op Paul en Art, negen eerste plaatsen en twintig noteringen in finalelijstjes. Nee, op deze overwinning van Miss Simone is eigenlijk helemaal niets af te dingen. Sinner Man is een Amerikaanse negrospiritual over een man die zich van god heeft afgekeerd en met zijn daden de duivel verzoekt. Maar, het is ook een protestlied tegen het racistisch geweld in (vooral) het diepe zuiden van Amerika. Een onderwerp wat Nina Simone zeer na aan het hart lag getuige haar betrokkenheid bij de Civil Rights Movement en andere bekende protestliederen als Mississippi Goddam en To Be Young, Gifted and Black. Ik ken geen enkel ander nummer dat zo krachtig, urgent en intens is als Sinnerman. Wat een wereldnummer .

Song van het Jaar podia:

1965:

2. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
3. Bob Dylan - Like a Rolling Stone

1967:

1. The Beatles - A Day in the Life
2. Love - Alone Again Or
3. The Velvet Underground - Venus in Furs

1972:

1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street

1976:

1. David Bowie - Station to Station
2. Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper
3. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie

1979:

1. The Clash - London Calling
2. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric
3. Pink Floyd - Comfortably Numb

1985:

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret

1988:

1. Tracy Chapman - Fast Car
2. Metallica - One
3. Talk Talk - I Believe In You

1992:

1. R.E.M. - Find The River
2. Tori Amos - Winter
3. Gorky - Mia

1995:

1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

2001:

1. Alizée - Moi... Lolita
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple

2007:

1. Arcade Fire - Intervention
2. The National - Fake Empire
3. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place

Geen heel geweldige winnaar, maar toch bedankt Edgar

Yay for Nina! =)

Gast
geplaatst: vandaag om 18:37 uur

geplaatst: vandaag om 18:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.