Muziek / Muziekgames / Singles Top 20 Per Jaar
zoeken in:
0
geplaatst: 25 maart 2019, 14:39 uur
Verdraaid: zaaf is al vanaf 7 uur bezig! 
Ritchie Valens met La Bamba heb ik op 31. Dale Hawkins met Susie-Q heb ik op 10, mij blijft het heerlijke riffje boeien.
Van the Crickets heb ik That'll Be the Day, wie weet?
Jackie Wilson heb ik op 37: bekend, maar wat minder bemind. Deze Everly Brothers: All I Have to Do Is Dream, had ik op 25. Wake Up Little Suzie op 18. Komt die nog?
En ja, voor mij wel de beste Howlin' Wolf uit deze periode. Ik had Smoke Stack Lightning op 4.

Ritchie Valens met La Bamba heb ik op 31. Dale Hawkins met Susie-Q heb ik op 10, mij blijft het heerlijke riffje boeien.
Van the Crickets heb ik That'll Be the Day, wie weet?Jackie Wilson heb ik op 37: bekend, maar wat minder bemind. Deze Everly Brothers: All I Have to Do Is Dream, had ik op 25. Wake Up Little Suzie op 18. Komt die nog?
En ja, voor mij wel de beste Howlin' Wolf uit deze periode. Ik had Smoke Stack Lightning op 4.

1
zaaf
geplaatst: 25 maart 2019, 15:56 uur
14. Carl Perkins - Blue Suede Shoes / Honey Don't! (1956)
http://images.45cat.com/carl-perkins-blue-suede-shoes-sun-golden-treasure-series-s.jpg
Punten : 144
Nom. : 7 x
Nr. 1 van : niemand
RYM's #8 voor 1956
Rockabilly, Rock & Roll
Een geintje van Johnny Cash, op tour met Carl, over het schrijven van een nummer over Blue Suede Shoes (zo noemde een maat in het leger in Duitsland, waar Cash was gestationeerd, de vliegeniersschoenen van het leger), plus een incident waarbij een dame op de schoenen van haar begeleider stond, waarover die zich tamelijk druk maakte, leidde tot het schrijven van Blue Suede Shoes. Een van de eerste rockabilly songs. Bedoeld als gebbetje, maar we weten dat daar veel vernieuwing in zit.
Carl Perkins - Blue Suede Shoes / Honey Don't! (1956)
13. Elvis Presley - Don't Be Cruel / Hound Dog (1956)
http://images.45worlds.com/s/78/elvis-presley-dont-be-cruel-rca-victor-78-s.jpg
Punten : 150
Nr. 1 van : wibro, west
RYM's #1 voor 1956
Rock & Roll, Rockabilly
Grote hit voor Elvis. Geschreven door Otis Blackwell die gaarne de helft van de royalties afstond middels een co-writing door Elvis. Hij zou immers verzekerd zijn van een gigantische verkoop, maar helaas… De goede man had het lied al eerder verkocht voor $25...
Elvis Presley - Don't Be Cruel / Hound Dog (1956)
http://images.45cat.com/carl-perkins-blue-suede-shoes-sun-golden-treasure-series-s.jpg
Punten : 144
Nr. 1 van : niemand
RYM's #8 voor 1956
Rockabilly, Rock & Roll
Een geintje van Johnny Cash, op tour met Carl, over het schrijven van een nummer over Blue Suede Shoes (zo noemde een maat in het leger in Duitsland, waar Cash was gestationeerd, de vliegeniersschoenen van het leger), plus een incident waarbij een dame op de schoenen van haar begeleider stond, waarover die zich tamelijk druk maakte, leidde tot het schrijven van Blue Suede Shoes. Een van de eerste rockabilly songs. Bedoeld als gebbetje, maar we weten dat daar veel vernieuwing in zit.
Carl Perkins - Blue Suede Shoes / Honey Don't! (1956)
13. Elvis Presley - Don't Be Cruel / Hound Dog (1956)
http://images.45worlds.com/s/78/elvis-presley-dont-be-cruel-rca-victor-78-s.jpg
Punten : 150
Nr. 1 van : wibro, west
RYM's #1 voor 1956
Rock & Roll, Rockabilly
Grote hit voor Elvis. Geschreven door Otis Blackwell die gaarne de helft van de royalties afstond middels een co-writing door Elvis. Hij zou immers verzekerd zijn van een gigantische verkoop, maar helaas… De goede man had het lied al eerder verkocht voor $25...
Elvis Presley - Don't Be Cruel / Hound Dog (1956)
0
geplaatst: 25 maart 2019, 15:58 uur
Geen slecht nummer van Perkins, maar niet in mijn top 20. Wel de single van Elvis. Ik wou zoal Don't be cruel als Hound dog in mijn lijst tot ik merkte dat de twee nummers op 1 single stonden.
2
geplaatst: 25 maart 2019, 16:59 uur
Ik ook. Ik heb dus Hound Dog/Don't Be Cruel van Elvis op 1, Blue Suede Shoes maar dan van Elvis, Jailhouse Rock en Heartbreak Hotel in mijn top 20. En nog eens 2 nummers erbuiten. Ik vind de oude Elvis 'best goed'.
0
zaaf
geplaatst: 25 maart 2019, 17:45 uur
12. Fats Domino - Blueberry Hill (1956)
https://www.dailydoowop.com/wp-content/uploads/2013/12/fats-domino-blueberry-hill-imperial.jpg
Punten : 153
Nom. : 8 x
Nr. 1 van : DjFrankie
RYM's #10 voor 1956
New Orleans R&B
Compositie uit 1940, werd een hit voor Glenn Miller, later voor Louis Armstrong. Fats zat zonder materiaal en goot hier zijn Fats-sausje over. Grappig weer.
Fats Domino - Blueberry Hill (1956)
11. Chuck Berry and His Combo - Roll Over Beethoven (1956)
http://images.45worlds.com/s/78/chuck-berry-roll-over-beethoven-chess-78-s.jpg
Punten : 172
Nom. : 9 x
Nr. 1 van : Film Pegasus
RYM's #14 voor 1956
Rock & Roll
Berry's schop tegen de status van klassieke muziek en uting van zijn hartewens dat rock 'n' roll (of zoals in de tekst 'rhythm & blues') deze plek inneemt. Een van de meest gecoverde songs, maar het origineel blijft het mooist.
Chuck Berry and His Combo - Roll Over Beethoven (1956)
https://www.dailydoowop.com/wp-content/uploads/2013/12/fats-domino-blueberry-hill-imperial.jpg
Punten : 153
Nr. 1 van : DjFrankie
RYM's #10 voor 1956
New Orleans R&B
Compositie uit 1940, werd een hit voor Glenn Miller, later voor Louis Armstrong. Fats zat zonder materiaal en goot hier zijn Fats-sausje over. Grappig weer.
Fats Domino - Blueberry Hill (1956)
11. Chuck Berry and His Combo - Roll Over Beethoven (1956)
http://images.45worlds.com/s/78/chuck-berry-roll-over-beethoven-chess-78-s.jpg
Punten : 172
Nr. 1 van : Film Pegasus
RYM's #14 voor 1956
Rock & Roll
Berry's schop tegen de status van klassieke muziek en uting van zijn hartewens dat rock 'n' roll (of zoals in de tekst 'rhythm & blues') deze plek inneemt. Een van de meest gecoverde songs, maar het origineel blijft het mooist.
Chuck Berry and His Combo - Roll Over Beethoven (1956)
0
geplaatst: 25 maart 2019, 18:32 uur
8, 9 en 13 zijn geweest. Ik verwacht nog 3, 6, 7, 15 en 17. Nummer 16 (The Big Bopper) heeft het niet gehaald.
0
geplaatst: 25 maart 2019, 18:51 uur
9. Elvis Presley - Don't Be Cruel
10. Jackie Wilson - Reet Petite (The Finest Girl You Ever Want to Meet)
13. Fats Domino - Blueberry Hill
15. Ritchie Valens - La Bamba
18. Howlin' Wolf - Smoke Stack Lightning
Tot zover vijf keer bingo. Mijn nummer twee, drie en zeven zullen er nog wel bijkomen maar dan kon het ook weleens klaar zijn. Of staan al die ijzersterke soulsongs bovenaan?
10. Jackie Wilson - Reet Petite (The Finest Girl You Ever Want to Meet)
13. Fats Domino - Blueberry Hill
15. Ritchie Valens - La Bamba
18. Howlin' Wolf - Smoke Stack Lightning
Tot zover vijf keer bingo. Mijn nummer twee, drie en zeven zullen er nog wel bijkomen maar dan kon het ook weleens klaar zijn. Of staan al die ijzersterke soulsongs bovenaan?
0
zaaf
geplaatst: 25 maart 2019, 19:17 uur
10. Link Wray & His Ray Men - Rumble / The Swag (1958)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/51/Rumble_%28instrumental%29.png/220px-Rumble_%28instrumental%29.png
Punten : 178
Nr. 1 van : herman
RYM's #2 voor 1958
Rock & Roll, Surf Rock
Wray pioniert hier met distortion and feedback, toen nog een vrij onontgonnen gebied in rock 'n' roll. Ook wordt hier het power chord geintroduceeerd, ook nauwelijks eerder vertoond. De titel was aanvankelijk 'Oddball' maar werd op aanwijzing van Phil Everly vervangen door Rumble, destijds slang voor straatgevecht. En dat was dan weer precies de reden waarom dit nummer als een van de weinige instrumentals door sommige platendraaiers in de ban werd gedaan.
Link Wray & His Ray Men - Rumble / The Swag (1958)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/5/51/Rumble_%28instrumental%29.png/220px-Rumble_%28instrumental%29.png
Punten : 178
Nr. 1 van : herman
RYM's #2 voor 1958
Rock & Roll, Surf Rock
Wray pioniert hier met distortion and feedback, toen nog een vrij onontgonnen gebied in rock 'n' roll. Ook wordt hier het power chord geintroduceeerd, ook nauwelijks eerder vertoond. De titel was aanvankelijk 'Oddball' maar werd op aanwijzing van Phil Everly vervangen door Rumble, destijds slang voor straatgevecht. En dat was dan weer precies de reden waarom dit nummer als een van de weinige instrumentals door sommige platendraaiers in de ban werd gedaan.
Link Wray & His Ray Men - Rumble / The Swag (1958)
0
geplaatst: 25 maart 2019, 19:48 uur
Chuck Berry's klassieker op 14 en het verrassende Rumble van Link Wray & His Ray Men op 16 bij mij. Leuk dat 'ie onze lijst haalt. Fats Domino trouwens op 30.
Edit: ik zie trouwens dat ik Carl Perkins (originele) versie van Blue Suede Shoes net in mijn top 20 had. Dus tot nu toe 6 nummers uit mijn top 20. Weer niet slecht.
Edit: ik zie trouwens dat ik Carl Perkins (originele) versie van Blue Suede Shoes net in mijn top 20 had. Dus tot nu toe 6 nummers uit mijn top 20. Weer niet slecht.
1
zaaf
geplaatst: 25 maart 2019, 20:09 uur
west benadruk dat nou niet zo! zo wordt het duurder hoor!
3
geplaatst: 25 maart 2019, 20:20 uur
west schreef:
Ik ook. Ik heb dus Hound Dog/Don't Be Cruel van Elvis op 1, Blue Suede Shoes maar dan van Elvis, Jailhouse Rock en Heartbreak Hotel in mijn top 20. En nog eens 2 nummers erbuiten. Ik vind de oude Elvis 'best goed'.
Geef anders gelijk je gehele lijst alvast
0
geplaatst: 25 maart 2019, 20:22 uur
Roll over Beethoven heb ik op een mooie 12de plek in mijn lijst
0
geplaatst: 25 maart 2019, 20:32 uur
Gelukkig hebben we het wat voorzichtiger aangepakt dan vorige week. Dat viel wel erg op... nu hebben ze lekker niks door

1
zaaf
geplaatst: 25 maart 2019, 20:34 uur
9. Elvis Presley - Jailhouse Rock (1957)
http://images.45worlds.com/s/78/elvis-presley-jailhouse-rock-rca-78-s.jpg
Punten : 180
Nr. 1 van : Superbitch
RYM's #3 voor 1957
Rock & Roll
Witty nummer van Leiber/Stoller met verwijzing naar homo-erotiek. Kwam destijds ongetwijfeld door de censuur door de rechttoe-rechtaan rock 'n' roll-uitvoering van The King. Ook bekend van de begeleidende beelden uit de gelijknamige film.
Elvis Presley - Jailhouse Rock (1957)
http://images.45worlds.com/s/78/elvis-presley-jailhouse-rock-rca-78-s.jpg
Punten : 180
Nr. 1 van : Superbitch
RYM's #3 voor 1957
Rock & Roll
Witty nummer van Leiber/Stoller met verwijzing naar homo-erotiek. Kwam destijds ongetwijfeld door de censuur door de rechttoe-rechtaan rock 'n' roll-uitvoering van The King. Ook bekend van de begeleidende beelden uit de gelijknamige film.
Elvis Presley - Jailhouse Rock (1957)
0
geplaatst: 25 maart 2019, 20:44 uur
Die zag ik niet aankomen! Wow: op 6 bij mij, deze fraaie van Elvis.
0
geplaatst: 25 maart 2019, 20:45 uur
Bij mij gesneuveld in het aanbod... als ik kijk wat het nog meer niet gehaald heeft niet eens onterecht denk ik.
1
geplaatst: 25 maart 2019, 20:53 uur
(quote)
Ik denk van wel.
Ik vind het echt wel goed hoor, maar ja, dat geldt wel voor meer die er niet in staan
En het blijft een momentopname, had ook zo met de Elvis die er wel in staat kunnen ruilen.
0
geplaatst: 25 maart 2019, 20:55 uur
Ach, we hebben het beste al gehad.
Naast Rumble is ook The Swag erg goed van Link Wray. Ik heb zelf een andere Elvis in mijn top 10 en dan ook nog de man in het zwart, verder verwacht ik eigenlijk niets uit mijn top 10, al deed het beste rock & roll nummer uit de 50s (mijn #3) het wel goed in 50smeter, dus wie weet...
Naast Rumble is ook The Swag erg goed van Link Wray. Ik heb zelf een andere Elvis in mijn top 10 en dan ook nog de man in het zwart, verder verwacht ik eigenlijk niets uit mijn top 10, al deed het beste rock & roll nummer uit de 50s (mijn #3) het wel goed in 50smeter, dus wie weet...
0
geplaatst: 25 maart 2019, 20:59 uur
Ondertussen heb ik al een top 20 voor 1960-61 klaar alleen moeten die 15 van 1959 daar nog tussen gepropt 

0
geplaatst: 25 maart 2019, 21:02 uur
Ik twijfelde nog of het niet te veel voor de hand lag om Jailhouse Rock op 1 te zetten, maar blijkbaar dus niet. Verder had ik ook nog Jackie Wilson op 6, Fats Domino op 11, Chuck Berry op 16 en Ritchie Valens op 18.
0
geplaatst: 25 maart 2019, 21:07 uur
Superbitch schreef:
Ik twijfelde nog of het niet te veel voor de hand lag om Jailhouse Rock op 1 te zetten, maar blijkbaar dus niet.
Ik twijfelde nog of het niet te veel voor de hand lag om Jailhouse Rock op 1 te zetten, maar blijkbaar dus niet.
Het is toch je eigen lijst
Dan staat toch degene op 1 die jij het best vindt...
0
geplaatst: 25 maart 2019, 21:09 uur
ranja schreef:
(quote)
Dan staat toch degene op 1 die jij het best vindt... Ja, maar ik twijfelde met een minder voor de hand liggend instrumentaal jazznummer dat ook geweldig is en nu bij mij op 2 staat.
1
zaaf
geplaatst: 25 maart 2019, 21:09 uur
ranja schreef:
noem dat maar niet voor de hand liggend(quote)
Dan staat toch degene op 1 die jij het best vindt... Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.
* denotes required fields.