MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1999

zoeken in:
Editie 13 van de Song van het Jaar spin-off geënt op het spel zoals we dat op deze site al een aantal jaar spelen.

Ik heb e.e.a. veranderd aan de spelregels dus ik plaats deze nog eens in zijn volledigheid.

Elke editie mogen 64 nummers meestrijden om de titel Song van het Jaar xxxx. Er zijn slechts twee criteria waaraan deze nummers moeten voldoen: 1) een nummer moet in het betreffende jaar officieel zijn uitgebracht 2) het mag niet al eerder zijn genomineerd - in welke editie dan ook. Aan het eind van elk jaar hebben we een Top 20 van dat jaar. De volgorde waarin de edities gespeeld worden is willekeurig.

De 64 nummers komen gedeeltelijk van een startlijst en gedeeltelijk van de users zelf. De startlijst bestaat uit 24 nummers.

Elke editie worden er vijf nummers van de single toplijst van het jaar van RYM automatisch genomineerd. De vijf hoogst genoteerde singles van het betreffende jaar krijgen een nominatie. Behalve als het heruitgaven van oude nummers betreft. Geen Paranoid Android in 2003 om maar eens een voorbeeld te noemen.

Daarnaast komen er vijf nummers uit de toplijst van het betreffende jaar hier op deze site. Dit zijn de vijf populairste nummers van de vijf populairste albums in dat betreffende jaar. Doet een nummer al mee via RYM of betreft het een verzamelalbum of livealbum met oud materiaal dan vervalt het album en komt de nummer zes in aanmerking

Verder komen er drie nominaties uit dezelfde toplijst waarbij deze keer het criteria > 250 stemmen wordt gehanteerd. Ook hier geldt, doet een nummer al mee dan komt automatisch het volgende album in aanmerking.

Verder doen de drie grootste hits van dat betreffende jaar uit de Nederlandse Top 40, de twee grootste hits uit de Amerikaanse Billboard 100 en de twee grootste hits uit de UK Single Chart 100 mee.

Vervolgens haal ik de twee hoogste nummers (die nog niet meespelen) van dat betreffende jaar uit het Ontknopingstopic MuMeLadder 2017. Omdat het 2018 topic nog niet gereed is werk ik voorlopig met de lijst van 2017.

Als laatste zoek ik de twee hoogste nummers (die nog niet meespelen) van dat betreffende jaar uit de meest recente editie van de NPO Radio 2 top 2000.

Uit al deze bronnen komen 24 nummers. Overigens is de volgorde van selectie de volgorde zoals hierboven genoemd.

Vervolgens moeten er nog 40 nummers genomineerd worden door onszelf. Iedereen mag één nummer nomineren dat in het desbetreffende jaar is uitgebracht. Er zijn zoals gezegd maar twee voorwaarden en dat is 1) dat het nummer in dat jaar moet zijn uitgebracht - op welke manier dan ook (album/ep/single/videoclip/iets anders officieels) en 2) dat het niet al eerder genomineerd mag zijn - in welke Song van het Jaar-editie dan ook. Een andere versie van een nummer mag wel meedoen (bijvoorbeeld een remix of wanneer album- en singleversie duidelijk verschillen). Het verzoek om bij je nominatie de Spotify-URI van het nummer te vermelden!

Een regel die ik hier nog aan toevoeg is maximaal vier nummers van een artiest per editie. Hierbij geldt, wie het eerst komt, het eerst maalt.

Dan hebben we uiteindelijk 64 nummers die elke editie gaan strijden om het beste nummer van dat jaar te worden.

Hoe wordt er dan om die winst gestreden? De 64 nummers worden verspreid over acht ladders van acht nummers. Het enige waar op gelet wordt is dat niet meerdere nominaties van één user bij elkaar in de ladder komen. Deze ladders worden één voor één gespeeld en blijven minimaal 24 uur staan. Iedereen mag dan zijn top-4 van die ladder plaatsen. De nummer één krijgt vier punten, de nummer twee krijgt drie punten, etc. De vier nummers met de meeste punten gaan door naar de volgende ronde; de finaleladders. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Als er dan nog een gelijke stand is dan blijft de ladder staan tot er nog iemand een top-4 plaatst. Zodra de 24 uur voorbij is mag eenieder de nieuwe ladder plaatsen. Wel wordt het op prijs gesteld als je van tevoren even polst of er nog mensen zijn die binnen geringe tijd nog willen stemmen. Ik wil liever niet streng moeten optreden dus houd een beetje rekening met elkaar.

Na de reguliere ladders zijn er nog 32 nummers over. Deze worden op basis van de eindpositie in de vorige ronde verspreid over vier finaleladders. Ook wordt er op gelet dat er in een ladder geen twee nummers van dezelfde ladder in de vorige ronde bij elkaar komen. Van deze vier finaleladders mag iedereen opnieuw zijn top-4 plaatsen en dan gaan er per ladder drie nummers door naar de jaarfinale.

De twaalf nummers die dan zijn overgebleven spelen de jaarfinale. Hier mag iedereen zijn top-5 plaatsen in dit topic - een kleine toelichting wordt altijd gewaardeerd, maar is natuurlijk niet verplicht. Hier worden vijf tot één punten uitgedeeld aan respectievelijk de nummers één tot en met vijf. Op basis hiervan rolt er een top-12 uit. Dit gaat in eerste instantie op volgorde van punten. Bij een gelijke stand wordt er gekeken naar het aantal #1-noteringen, vervolgens naar de #2-noteringen, etc. Als er dan nog een gelijke stand is dan wordt er eerst gekeken naar het stempercentage in de finaleladder, daarna naar het stempercentage in de reguliere ladder. Mocht het daarna nog steeds miraculeus gelijk staan dan gaat de voorkeur naar het nummer dat bij de laatste tussenstand waar er geen sprake van een gelijkspel was voor stond.

Dus om ever kort samen te vatten:

1. Per jaar wordt steeds een selectie gemaakt van 64 nummers. 24 Nummers komen van verschillende bronnen (RYM, albumreleases en hitlijsten) en vervolgens mogen veertig users ieder een nummer aandragen.
2. Deze 64 nummers worden willekeurig verdeeld over acht ladders van acht nummers, die we vervolgens per tijdsbestek van minimaal 24 uur gaan spelen.
3. Per ladder maak je na beluistering van de nummers (voor zover je die nog niet kent) een top-4 die je in het topic post.
4. Van elke ladder gaan de uiteindelijke nummers één t/m vier naar de tweede ronde, die we de finaleladders noemen. De 32 nummers die dan nog over zijn, worden opnieuw verdeeld in ladders.
5. Per finaleladder maak je weer na beluistering van de nummers een top-4 die je in dit topic post.
6. Van elke finaleladder gaan de uiteindelijke nummers één t/m drie naar de jaarfinale. In de jaarfinale maakt iedereen een top-5 van de twaalf overgebleven nummers. Deze top-5's bij elkaar opgeteld bepalen uiteindelijk welk nummer er wint:
7. De eindstand per jaar (een Top 20) wordt als volgt bepaald:
- 1 t/m 12: afhankelijk van de finale
- 13 t/m 20: de afvallers van de finaleladder, gesorteerd op stempercentage gehaald in de finaleladder. Bij gelijke stand wordt er gekeken naar het stempercentage in de eerste ronde.

Een lijst met mogelijk geïnteresseerden, als je hiertussen staat heb je meegespeeld met of interesse getoond in één van de voorgaande edities.

123poetertjes, 50tracks, andré, arcade monkeys, Arno, Arrie, ArthurDZ, Brunniepoo, Cervantes, charlotte2807, Choconas, Co Jackso, cosmic kid, DjFrankie, dumb_helicopter, Dwejkk_, Edski, GrafGantz, Gretz, Guessmaker, heicro, jeroentjuhh, johan de witt, johannesA, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, laxus11, LucM, luigifort, Manfield, Marty McFly, Mb., musicfriek, nelis, Poeha, Ploppesteksel, ranja, Rudi S, sheep67, Simon77, stardust_be, Teunnis, Titmeister, Tom Traubert, vigil, wibro.

Voor de volledigheid zal ik de manier waarop de startlijst is samengesteld hier allemaal nog eens benoemen. Er zijn voor 1999 24 nummers automatisch genomineerd. Allereerst de vijf hoogst gewaardeerde singles uit 1999 op RYM. Daarnaast komen er vijf nummers uit de toplijst van het betreffende jaar hier op deze site. Dit zijn de vijf populairste nummers van de vijf populairste albums in dat betreffende jaar. Vervolgens de drie hoogst genoteerde nummers van albums met meer dan 250 stemmen. Dit wordt aangevuld met de drie populairste nummers van het jaar uit de Nederlandse Top 40, de twee populairste nummers uit de Amerikaanse Billboard 100 en de twee populairste nummers uit de UK Single Chart 100. Dan nog de twee hoogst genoteerde nummers uit de MuMeLadder Top 2000 van 2017. Van 2018 is het overzichtstopic niet compleet dus voorlopig blijf ik de lijst van 2017 aanhouden. En als laatste de twee hoogst genoteerde nummers uit de NPO Radio 2 top 2000.

De vijf hoogst genoteerde singles op RYM:

Sigur Rós - Svefn-G-Englar
Björk - All Is Full of Love
Aphex Twin - Windowlicker
The Flaming Lips - Race for the Prize
Blur - Coffee & TV

De vijf nummers uit de toplijst 1999:

Summoning - Long Lost to Where No Pathway Goes
Koji Kondo - Title
Mylène Farmer - Innamoramento
Godspeed You Black Emperor! - Moya
Madrugada - Vocal

Vervolgens de drie favoriete nummers van albums met meer dan 250 stemmen:

Opeth - The Moor
dEUS - Instant Street
Porcupine Tree - Even Less

De grootste hits uit de Nederlandse Top 40:

City to City - The Road Ahead
Vengaboys - We're Going to Ibiza
Britney Spears - ...Baby One More Time

Billboard 100:

Cher - Believe
TLC - No Scrubs

UK Single Chart 100:

Steps - Heartbeat
Ricky Martin - Livin' La Vida Loca

Twee favorieten uit de MuMeLadder:

Sigur Rós - Starálfur
Moby - Porcelain

En tot slot twee hoog genoteerde nummers uit de NPO Radio 2 top 2000:

Bløf - Harder Dan Ik Hebben Kan
Goo Goo Dolls - Iris

Alfabetische lijst:

Aphex Twin - Windowlicker
Björk - All Is Full of Love
Bløf - Harder Dan Ik Hebben Kan
Blur - Coffee & TV
Britney Spears - ...Baby One More Time
Cher - Believe
City to City - The Road Ahead
dEUS - Instant Street
Godspeed You Black Emperor! - Moya
Goo Goo Dolls - Iris
Koji Kondo - Title
Madrugada - Vocal
Moby - Porcelain
Mylène Farmer - Innamoramento
Opeth - The Moor
Porcupine Tree - Even Less
Ricky Martin - Livin' La Vida Loca
Sigur Rós - Starálfur
Sigur Rós - Svefn-G-Englar
Steps - Heartbeat
Summoning - Long Lost to Where No Pathway Goes
The Flaming Lips - Race for the Prize
TLC - No Scrubs
Vengaboys - We're Going to Ibiza

Nu mogen er nog 40 nummers genomineerd worden. Elke user mag (in eerste instantie) één nummer per maand nomineren. De enige voorwaarden zijn dat 1) het nummer in 1999 is uitgebracht, 2) (dezelfde versie van) het nummer nog niet eerder heeft meegedaan - in welke editie dan ook en 3) er nog geen vier nummers van de betreffende artiest meespelen.

Nominaties wel graag binnen 15 minuten invoeren en geen 'plekjes reserveren'. Nominaties dienen voorzien te zijn van een Spotify-URI. Heb je geen Spotify - of ben je nu niet in de gelegenheid - informeer dan of iemand je kan helpen met de linkjes i.p.v. klakkeloos je nominaties neer plempen.

Hier een lijst met nummers die al in een eerdere editie hebben meegespeeld.

LET OP: EEN NOMINATIE PER PERSOON

25. MF DOOM - Doomsday spotify:track:7lT1dCz96jANsLAAADlfIg

Prachtig jaar!

26. NOFX - The Decline

Het beste punknummer ter wereld. En natuurlijk gaat het straks kansloos laatste eindigen in zijn ladder.

27. Red Hot Chili Peppers - Californication spotify:track:48UPSzbZjgc449aqz8bxox

28. DJ Rolando a.k.a The Aztec Mystic - Jaguar

Kan iemand een link voor mij toevoegen?

Titmeister schreef:
28. DJ Rolando a.k.a The Aztec Mystic - Jaguar

Kan iemand een link voor mij toevoegen?

28. DJ Rolando a.k.a The Aztec Mystic - Jaguar spotify:track:648R7nEhGZIpZ0zVHJteRF

29. Primal Scream - Swastika Eyes (Jagz Kooner Mix) spotify:track:5Nvm8YL4XDmO3erj9mzv1v

30. The Magnetic Fields - All My Little Words spotify:track:6jY24KdZfTVLtMExhlXVH9

31. Travis -Why Does It Always Rain On Me?

Als iemand een link kan verzorgen zou het fijn zijn

DjFrankie (moderator)
32 Muse - Muscle Museum spotify.track:5rupf5kRDLhhFPxH15ZmBF

33. Beth Orton - Stolen Car

34. bis - Eurodisco spotify:track:7o5bozPvQvNim20LGnv4KA

DjFrankie (moderator)
31. Travis -Why Does It Always Rain On Me? spotify.track:2ESrrtLRj1omqqsnGiyafo

35. Destiny's Child - Bug a Boo spotify:track:0Mbt4mulsW55ZfwMWXdOV1

Texas verdient ook nog een plekje.

36. David Sylvian - Darkest Dreaming spotify:track:2HuE24KHxr3UJ4MPNCt29d

37. Add N to (X) - Revenge of the Black Regent spotify:track:5pZR8WwAEt8C3B6RI67U6h

1 nominatie maakt het wel lastiger kiezen, voordeel is wel dat ik rustig op het werk kan lezen welk jaar het is en dan thuis nog tijd genoeg heb om te nomineren.

38. Lene Marlin - Where I'm Headed

Relatief ondergewaardeerd in deze contreien, maar toch verantwoordelijk voor een van de meest bijzondere debuutplaten van de jaren 90. Ik verwacht uiteraard geen wonderen.

Btw 1 nominatie per persoon en dat er tegelijk dan zo'n draak als City to City - The Road Ahead meedoet is toch wel apart. Maar goed, all in the game zoals we het spel nu spelen.

39. Muse - Showbiz spotify:track:2sCFFlnYg6Lk75GCcfSXEz

Niet je eigen smaak als uitgangspunt nemen Gretz!

The Road Ahead, pareltje uit de 90’s

PS. Vul je je plek in?

Het is altijd slechts mijn bescheiden mening zoals je weet

Pfff. Dan moet je kiezen tussen tussen deze meesterwerken...:

Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl
Eminem - Guilty Conscience
Mos Def - Ms. Fat Booty
The Roots - You Got Me
Wamdue Project - King of my Castle

Maar toch kies ik voor deze überklassieker:

40. Dr. Dre - Still D.R.E. (feat. Snoop Dogg)

Kan iemand linkje voor mij bijvoegen? Ben mobiel.

Gelukkig nomineert 123poetertjes wel een van bovenstaanden

41. Counting Crows - Hanginaround

Excuses, ook mobiel. Als iemand linkje erbij wil plaatsen? Mijn dank is groot.

jordidj1 schreef:
Gelukkig nomineert 123poetertjes wel een van bovenstaanden
Uiteraard darling

42. The Chemical Brothers - Hey Boy Hey Girl spotify:track:7kXmJwrZGIhDaLT9sNo3ut

Kan ik dan weer Genie in a Bottle doorpassen aan iemand? #stemnellygh

jordidj1 schreef:
Mos Def - Ms. Fat Booty

Ik had net besloten voor deze Mos te gaan! =P

43. Mos Def - Ms. Fat Booty

Spotify-linkje volgt nog, ik ben onderweg.

Helden. Ik zal jullie direct een palm in jullie handpalm passen

44. Mr. Bungle - None of Them Knew They Were Robots spotify:track:7tLedixoCWqEJpMZru3Ecf

33. Beth Orton - Stolen Car spotify:track:4QFO5fgejhz2tu8ZmlDjzw

35. Destiny's Child - Bug a Boo spotify:track:39paVqfboWjR4W2B3QJsiD

38. Lene Marlin - Where I'm Headed spotify:track:2yFN8kuLyGQZCWNMrPXnXG

40. Dr. Dre - Still D.R.E. (feat. Snoop Dogg) spotify:track:3UOuBNEin5peSRqdzvlnWM

41. Counting Crows - Hanginaround spotify:track:0LWINYMC4s8QTdDSb1B3Q3

43. Mos Def - Ms. Fat Booty spotify:track:0IVAlb0cFCH1cQ974iR1TU

johannesA
45. Wilco - Via Chicago

spotify:track:58nPDufBVhMa2bT8G59CzS

46. Bloodhound Gang - The Bad Touch spotify:track:5EYdTPdJD74r9EVZBztqGG

Gast
geplaatst: vandaag om 16:19 uur

geplaatst: vandaag om 16:19 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.