Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1974
zoeken in:
0
geplaatst: 4 mei 2019, 12:36 uur
7. David Bowie - Rebel Rebel (39 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: DjFrankie)
Bovenaan het rechterrijtje vinden we de tweede Bowie song in deze finale. In de halve finale won Rebel Rebel zijn ladder met daarin ook Autobahn en I'm Gonna Tear Your Playhouse Down maar in de finale zijn deze beide songs Bowie de baas. Het nummer werd vijftien keer genoemd in een finalelijstje en dat doen slechts twee liedjes beter.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: DjFrankie)
Bovenaan het rechterrijtje vinden we de tweede Bowie song in deze finale. In de halve finale won Rebel Rebel zijn ladder met daarin ook Autobahn en I'm Gonna Tear Your Playhouse Down maar in de finale zijn deze beide songs Bowie de baas. Het nummer werd vijftien keer genoemd in een finalelijstje en dat doen slechts twee liedjes beter.
0
geplaatst: 4 mei 2019, 13:32 uur
6. Kraftwerk - Autobahn (39 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Teunnis, joahnnesA, LucM & ArthurDZ)
Met evenveel punten als Rebel Rebel maar een flink aantal topnoteringen meer staat Kraftwerk op plek zes in onze eindlijst. Deze ruim tweeëntwintig minuten durende elektronische trip is misschien wel het bekendste nummer van het Duitse Kraftwerk en deze finaleplaats is dan ook niet erg verrassend. Eindigde in de halve finale nog (nipt) achter Rebel Rebel maar nu wordt Bowie teruggepakt.
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Teunnis, joahnnesA, LucM & ArthurDZ)
Met evenveel punten als Rebel Rebel maar een flink aantal topnoteringen meer staat Kraftwerk op plek zes in onze eindlijst. Deze ruim tweeëntwintig minuten durende elektronische trip is misschien wel het bekendste nummer van het Duitse Kraftwerk en deze finaleplaats is dan ook niet erg verrassend. Eindigde in de halve finale nog (nipt) achter Rebel Rebel maar nu wordt Bowie teruggepakt.
0
geplaatst: 4 mei 2019, 13:44 uur
5. Gil Scott-Heron & Brian Jackson - The Bottle (41 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van: yeahyeahyeah, Titmeister, jeroentjuhh & Arno)
Hoewel ik graag nog wat meer soul in de finale had gezien ben ik toch blij dat in ieder geval twee toppers het gehaald hebben. En, ze presteren beide ook nog eens goed. Toch had er misschien nog wel meer ingezeten voor dit veelvuldig samenwerkende duo want in de halve finale won het nog zijn ladder met daarin o.a. Ambulance Blues en plaatste zich met het op twee na hoogste stempercentage voor de finale. Terwijl ik deze finalepresentatie tik heb ik op de achtergrond het album It's Your World van Scott-Heron en Jackson aanstaan. Op dit album staat o.a. een waanzinnig goede live-versie van The Bottle (zie clip hierboven). Voor iedereen die dit nummer een warm hart toedraagt: luisteren!
(genomineerd door Titmeister, nummer 1 van: yeahyeahyeah, Titmeister, jeroentjuhh & Arno)
Hoewel ik graag nog wat meer soul in de finale had gezien ben ik toch blij dat in ieder geval twee toppers het gehaald hebben. En, ze presteren beide ook nog eens goed. Toch had er misschien nog wel meer ingezeten voor dit veelvuldig samenwerkende duo want in de halve finale won het nog zijn ladder met daarin o.a. Ambulance Blues en plaatste zich met het op twee na hoogste stempercentage voor de finale. Terwijl ik deze finalepresentatie tik heb ik op de achtergrond het album It's Your World van Scott-Heron en Jackson aanstaan. Op dit album staat o.a. een waanzinnig goede live-versie van The Bottle (zie clip hierboven). Voor iedereen die dit nummer een warm hart toedraagt: luisteren!
0
geplaatst: 4 mei 2019, 13:48 uur
Jammer, ik had wel op podium gehoopt voor Gil. Gelukkig is Ann Peebles nog in de race. Als dat vreselijke Band on the Run maar niet wint.
2
geplaatst: 4 mei 2019, 13:51 uur
4. Neil Young - Ambulance Blues (44 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: musicfriek & Choconas)
In de halve finale nog drie punten erachter en nu drie punten ervoor. Toch loopt Neil Young een tweede podiumplek (na Heart of Glass) net mis want in deze finale kwam er concurrentie uit onverwachte hoek. Werd door meer dan de helft van de stemmers in hun finale top vijf opgenomen en dan is een hoge eindpositie een logisch gevolg.
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: musicfriek & Choconas)
In de halve finale nog drie punten erachter en nu drie punten ervoor. Toch loopt Neil Young een tweede podiumplek (na Heart of Glass) net mis want in deze finale kwam er concurrentie uit onverwachte hoek. Werd door meer dan de helft van de stemmers in hun finale top vijf opgenomen en dan is een hoge eindpositie een logisch gevolg.
2
geplaatst: 4 mei 2019, 14:06 uur
3. Ann Peebles - I'm Gonna Tear Your Playhouse Down (46 punten, 14 keer genoemd)
(genomineerd door jordidj1, nummer 1 van: Koenr & jordidj1)
De misschien wel grootste verrassing van deze editie eindigt op plek drie. Hoewel... echt verrassend is het natuurlijk niet want ik weet allang dat dit een magistraal goede song is
! Ann plaatste zich als achtste voor deze finale maar pakt als het er echt om gaat brutaalweg een podiumplek. Het aantal eerste plekken is niet eens zo opvallend maar daar komen nog zes tweede plaatsen bij en dan tikt het al met al toch flink aan. Bij het zoeken naar een live-versie kwam ik bovenstaande uitvoering tegen. Opgenomen eind jaren '80 in Nighttown (Rotterdam).
Alvast wat reclame: aankomende juli organiseer ik een greatest hits editie met als thema "Hi Records", op dit label is ook het werk van Ann Peebles uitgekomen dus ik verwacht dat ze daar ook mee gaat doen om de overwinning.
(genomineerd door jordidj1, nummer 1 van: Koenr & jordidj1)
De misschien wel grootste verrassing van deze editie eindigt op plek drie. Hoewel... echt verrassend is het natuurlijk niet want ik weet allang dat dit een magistraal goede song is
! Ann plaatste zich als achtste voor deze finale maar pakt als het er echt om gaat brutaalweg een podiumplek. Het aantal eerste plekken is niet eens zo opvallend maar daar komen nog zes tweede plaatsen bij en dan tikt het al met al toch flink aan. Bij het zoeken naar een live-versie kwam ik bovenstaande uitvoering tegen. Opgenomen eind jaren '80 in Nighttown (Rotterdam). Alvast wat reclame: aankomende juli organiseer ik een greatest hits editie met als thema "Hi Records", op dit label is ook het werk van Ann Peebles uitgekomen dus ik verwacht dat ze daar ook mee gaat doen om de overwinning.
1
geplaatst: 4 mei 2019, 14:21 uur
2. Paul McCartney & Wings - Band on the Run (50 punten, 17 keer genoemd)
(genomineerd door charlotte2807, nummer 1 van: ranja, Cervantes, charlotte2807 & nelis)
Nooit eerder in dit spel was het zo spannend als deze editie. De nummers één en twee eindigen met exact hetzelfde puntentotaal! Band on the Run plaatste zich met het hoogste stempercentage voor deze finale en wist daarin van alle liedjes het vaakst genoemd te worden. En toch komt deze ex-Beatle een teenlengte tekort om zich de winnaar te mogen noemen...
1. Supertramp - School (50 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: vigil, Simon77, Marty McFly, Johnny Marr & laxus11)
... Want die eer is weggelegd voor de heren van Supertramp. We begonnen deze finalepresentatie met ze en we sluiten hem ook met ze af. De fans van deze band waren een stuk minder verdeeld dan die van Bowie en bewijzen dat twee nummers van één artiest in de finale zeker niet altijd een probleem is. School stond liefst zes keer bovenaan een finalelijstje en daar komt geen enkel ander nummer bij in de buurt. En, het bezorgt ze in dit geval van een gelijke stand ook meteen de eindoverwinning. Opvallend feitje, in vijf van de zes lijstjes waar School bovenaan stond was ook plek voor Band on the Run. De liefhebbers van het meer klassieke pop-rock werk kunnen tevreden zijn, de gekende klassiekers drijven (gewoon) weer boven.
(genomineerd door charlotte2807, nummer 1 van: ranja, Cervantes, charlotte2807 & nelis)
Nooit eerder in dit spel was het zo spannend als deze editie. De nummers één en twee eindigen met exact hetzelfde puntentotaal! Band on the Run plaatste zich met het hoogste stempercentage voor deze finale en wist daarin van alle liedjes het vaakst genoemd te worden. En toch komt deze ex-Beatle een teenlengte tekort om zich de winnaar te mogen noemen...
1. Supertramp - School (50 punten, 14 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: vigil, Simon77, Marty McFly, Johnny Marr & laxus11)
... Want die eer is weggelegd voor de heren van Supertramp. We begonnen deze finalepresentatie met ze en we sluiten hem ook met ze af. De fans van deze band waren een stuk minder verdeeld dan die van Bowie en bewijzen dat twee nummers van één artiest in de finale zeker niet altijd een probleem is. School stond liefst zes keer bovenaan een finalelijstje en daar komt geen enkel ander nummer bij in de buurt. En, het bezorgt ze in dit geval van een gelijke stand ook meteen de eindoverwinning. Opvallend feitje, in vijf van de zes lijstjes waar School bovenaan stond was ook plek voor Band on the Run. De liefhebbers van het meer klassieke pop-rock werk kunnen tevreden zijn, de gekende klassiekers drijven (gewoon) weer boven.
1
geplaatst: 4 mei 2019, 14:22 uur
SONG VAN HET JAAR 1974: https://img.discogs.com/0swwJkpHp9yThANktr6EvvtI7FU=/fit-in/600x603/filters:strip_icc():format(jpeg):mode_rgb():quality(90)/discogs-images/R-2210323-1331233211.jpeg.jpg
SUPERTRAMP - SCHOOL
SUPERTRAMP - SCHOOL
0
geplaatst: 4 mei 2019, 14:22 uur
Song van het Jaar podia:
1965:
1. Nina Simone - Sinnerman
2. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
3. Bob Dylan - Like a Rolling Stone
1967:
1. The Beatles - A Day in the Life
2. Love - Alone Again Or
3. The Velvet Underground - Venus in Furs
1972:
1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street
1974:
1. Supertramp - School
2. Paul McCartney & Wings - Band on the Run
3. Ann Peebles - I'm Gonna Tear Your Playhouse Down
1976:
1. David Bowie - Station to Station
2. Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper
3. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie
1979:
1. The Clash - London Calling
2. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric
3. Pink Floyd - Comfortably Numb
1982:
1. The The - Uncertain Smile
2. Michael Jackson - Billie Jean
3. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc)
1985:
1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret
1988:
1. Tracy Chapman - Fast Car
2. Metallica - One
3. Talk Talk - I Believe In You
1992:
1. R.E.M. - Find The River
2. Tori Amos - Winter
3. Gorky - Mia
1995:
1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2
1999:
1. dEUS - Instant Street
2. Blur - Tender
3. Wilco - Via Chicago
2001:
1. Alizée - Moi... Lolita
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple
2007:
1. Arcade Fire - Intervention
2. The National - Fake Empire
3. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place
1965:
1. Nina Simone - Sinnerman
2. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
3. Bob Dylan - Like a Rolling Stone
1967:
1. The Beatles - A Day in the Life
2. Love - Alone Again Or
3. The Velvet Underground - Venus in Furs
1972:
1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street
1974:
1. Supertramp - School
1976:
1. David Bowie - Station to Station
2. Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper
3. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie
1979:
1. The Clash - London Calling
2. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric
3. Pink Floyd - Comfortably Numb
1982:
1. The The - Uncertain Smile
2. Michael Jackson - Billie Jean
3. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc)
1985:
1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret
1988:
1. Tracy Chapman - Fast Car
2. Metallica - One
3. Talk Talk - I Believe In You
1992:
1. R.E.M. - Find The River
2. Tori Amos - Winter
3. Gorky - Mia
1995:
1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2
1999:
1. dEUS - Instant Street
2. Blur - Tender
3. Wilco - Via Chicago
2001:
1. Alizée - Moi... Lolita
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple
2007:
1. Arcade Fire - Intervention
2. The National - Fake Empire
3. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place
0
geplaatst: 4 mei 2019, 14:26 uur
Dank voor het meespelen allemaal, vanavond of morgen weer verder!
0
geplaatst: 4 mei 2019, 14:32 uur
Edgar18 voor de uitslag maakt het niet uit maar óf Supertramp staat 5x ipv 6x op 1 óf je bent 1 naam vergeten te noemen 

0
geplaatst: 4 mei 2019, 15:04 uur
Mooie top-4 als we die twee misbaksels even negeren 
EDIT: School hoor ik nog wel veel liever dan Band on the Run.

EDIT: School hoor ik nog wel veel liever dan Band on the Run.
0
geplaatst: 4 mei 2019, 15:20 uur
Blij dat School heeft gewonnen en niet Wings. Verder een prachtige podiumplek voor Ann Peebles en de 4 echte toppers uit de finale staan netjes op 3-6 
Edgar bedankt voor de organisatie weer!

Edgar bedankt voor de organisatie weer!
0
geplaatst: 4 mei 2019, 16:06 uur
Crime of the Century vind ik wel wat beter dan School. Leuk dat Ann Peebles de top 3 heeft gehaald.
Weer bedankt voor de organisatie!
Weer bedankt voor de organisatie!

1
geplaatst: 4 mei 2019, 19:46 uur
ranja schreef:
Edgar18 voor de uitslag maakt het niet uit maar óf Supertramp staat 5x ipv 6x op 1 óf je bent 1 naam vergeten te noemen
Ik ben 50tracks vergeten, dat was nummer zes Edgar18 voor de uitslag maakt het niet uit maar óf Supertramp staat 5x ipv 6x op 1 óf je bent 1 naam vergeten te noemen
.Prima winnaar vind ik, al had ik nog iets liever Band on the Run gezien. En natuurlijk nog liever één van de drie toppers!
0
geplaatst: 4 mei 2019, 20:34 uur
Mijn podium op 3, 4 en 5, daar kan ik niet ontevreden mee zijn. Ik ben vooral blij verrast dat Ann Peebles het zo goed gedaan heeft!
Bedankt voor het organiseren wederom, Edgar18 en alvast tot de volgende!
Bedankt voor het organiseren wederom, Edgar18 en alvast tot de volgende!
0
geplaatst: 4 januari 2020, 14:59 uur
Song van het Jaar 1974:
1. Supertramp - School
4. Neil Young - Ambulance Blues
5. Gil Scott-Heron & Brian Jackson - The Bottle
6. Kraftwerk - Autobahn
7. David Bowie - Rebel Rebel
8. Dolly Parton - Jolene
9. Roxy Music - The Thrill of It All