menu

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 1968

zoeken in:
avatar van Edgar18
5. The Kinks - Days (38 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door johannesA, nummer 1 van: stardust_be, ArthurDZ & johannesA)



Thank you for the days....

Wonderschoon liedje van The Kinks over eindigheid. Het einde van een relatie, het einde van een tijd, het einde van een manier van leven. Geen idee wat Ray Davies er precies mee bedoelde, en eigenlijk wil ik dat ook niet weten. Ik hou wel van liedjes die vrij interpreteerbaar zijn en waar je je eigen gedachten op los kunt laten. Days bereikte eenvoudig deze finale door in een (de) sterk(st)e halve finale af te rekenen met onder andere James Carr, Simon & Garfunkel en The Stones. Enkel Sympathy for the Devil bleef toen buiten bereik, en dat is in deze finale niet anders.

avatar van Edgar18
Straks de laatste vier.

avatar van Edgar18
4. Van Morrison - Madame George (42 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van: Koenr, Johnny Marr & Arno)



Een van de verrassing deze editie is wat mij betreft deze vierde plek van Madame George. Presteerde in de eerste twee ronden weinig opvallend maar in de finale stroomden de punten opeens binnen. Van Morrison werd 'slechts' elf keer genoemd (het minste van de top negen) maar tien van die elf keer betrof het podiumplekken en dat zorgt voor deze bijna podiumplek.

avatar van Edgar18
3. The Beatles - While My Guitar Gently Weeps (46 punten, 15 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: ranja, Rudi S, nelis, 50tracks & Marty McFly)



Op het laagste treetje van het podium vinden we de derde Beatles notering in deze finale. Haalde in de halve finale nog het hoogste stempercentage maar blijft in deze finale flink achter bij de top twee. Deze Harrison compositie zou het zonder Jude en de Warm Gun wellicht nog wel beter hebben gedaan.

avatar van Edgar18
2. Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower (55 punten, 16 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Cervantes, Wrathchild1, Pietro, LucM, jordidj1, Choconas, laxus11 & dumb_helicopter)



De grootste verrassing van deze finale vinden we op plek twee. Dat All Along the Watchtower mee zou doen om de overwinning had ik nooit verwacht. Moest in de halve finale nog zijn meerdere erkennen in Aretha Franklin en scoort in de MuMeLadder ook nooit heel hoog. Van origine een Dylan nummer maar Jimi Hendrix gaf hier een compleet eigen draai aan. Dat deed hij zo goed dat Dylan - als hij het nummer live speelt/ speelde - de versie van Hendrix ten gehore brengt. De uitkijktoren heeft lange tijd op kop gelegen, maar het een na laatste lijstje (stardust_be) heeft ervoor gezorgd dat de overwinning toch niet naar Hendrix gaat.

1. The Rolling Stones - Sympathy for the Devil (56 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: andré, Titmeister, GrafGantz & Simon77)



Pleased to meet you
Hope you guess my name


Zoals hierboven valt te lezen was het een last-minute call, maar Sympathy for the Devil pakt dan toch 'gewoon' de overwinning. Gewoon omdat dit (wat mij betreft) toch wel de uitgesproken favoriet was deze editie. Een van de signature songs van The Rolling Stones, een lied dat het ook altijd uitstekend doet in de ladder. Het lied is geschreven vanuit het standpunt van de duivel (Lucifer) en verhandeld over wreedheden in de geschiedenis van de mensheid. In plaats van de duivel als schuldige aan te wijzen zijn het eigenlijk de mensen die zelf voor de ellende zorgen.

When after all
It was you and me


avatar van Edgar18
Song van het Jaar podia:

1965:

1. Nina Simone - Sinnerman
2. Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
3. Bob Dylan - Like a Rolling Stone

1967:

1. The Beatles - A Day in the Life
2. Love - Alone Again Or
3. The Velvet Underground - Venus in Furs

1968:

1. The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
2. Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower
3. The Beatles - While My Guitar Gently Weeps

1972:

1. David Bowie - Starman
2. Neil Young - Heart of Gold
3. Bobby Womack - Across 110th Street

1974:

1. Supertramp - School
2. Paul McCartney & Wings - Band on the Run
3. Ann Peebles - I'm Gonna Tear Your Playhouse Down

1976:

1. David Bowie - Station to Station
2. Blue Öyster Cult - (Don't Fear) The Reaper
3. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie

1979:

1. The Clash - London Calling
2. Tubeway Army - Are 'Friends' Electric
3. Pink Floyd - Comfortably Numb

1982:

1. The The - Uncertain Smile
2. Michael Jackson - Billie Jean
3. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid of Orleans (The Waltz Joan of Arc)

1985:

1. The Smiths - How Soon Is Now?
2. The Waterboys - Don't Bang the Drum
3. Prince and the Revolution - Raspberry Beret

1988:

1. Tracy Chapman - Fast Car
2. Metallica - One
3. Talk Talk - I Believe In You

1989:

1. The Cure - Pictures of You
2. Pixies - Monkey Gone to Heaven
3. The Cure - Disintegration

1992:

1. R.E.M. - Find The River
2. Tori Amos - Winter
3. Gorky - Mia

1995:

1. Pulp - Disco 2000
2. Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
3. Mobb Deep - Shook Ones, Pt. 2

1999:

1. dEUS - Instant Street
2. Blur - Tender
3. Wilco - Via Chicago

2001:

1. Alizée - Moi... Lolita
2. The Shins - New Slang
3. Röyksopp - Eple

2005:

1. Arcade Fire - Rebellion (Lies)
2. Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
3. Arctic Monkeys - I Bet You Look Good on the Dancefloor

2007:

1. Arcade Fire - Intervention
2. The National - Fake Empire
3. Radiohead - Jigsaw Falling Into Place

avatar van jordidj1
Toch wel het jaar van de overschatte songs, echt een heel mager jaartje dit. Desalniettemin, bedankt voor de puike presentatie E!

avatar van Edgar18
Heb je koorts?

Zoveel fantastische liedjes, ook een boel die niet in dit spel meespeelden. En dan nog de topsongs die in '67 al meespeelde maar ook in '68 hadden gepast (Suzanne, Alone Again Or, Eva, Dark End of the Street e.v.a.). Ik vond het toch weer een uitstekend jaar hoor. En dan te bedenken dat '69 ook nog komt...

Maaruh, graag gedaan weer hoor!

avatar van Rudi S
jordidj1 schreef:
Toch wel het jaar van de overschatte songs, echt een heel mager jaartje dit. Desalniettemin, bedankt voor de puike presentatie E!


Als wij er straks een stuk of 5 terugzien in jouw top 100 krijg jij deze quote nog een keer terug
Edgar bedankt voor weer een mooie jaartje met liedjes

Wrathchild1
Topjaar , zeker de top 10 ! De ene na de andere klapper .

All Along The Watchtower wordt door sommigen zwaar onderschat of her is je smaak niet

Dank aande organisator !

'68 is zeker geen matig jaar, maar de finale was dat wel. Volgens mij deden er alleen in deze game al zo'n 10 nummers mee, die ik eerder op 1 had gezet dan Sympathy for the Devil.

Verder natuurlijk weer dank aan Edgar voor de organisatie

avatar van Edgar18
Je wordt op je wenken bediend .

avatar van wibro
De eerste "Song van het jaar..." waarbij ik voortijdig ben afgehaakt. Nadat mijn twee favorieten voortijdig werden uitgeschakeld maakte het mij niets meer uit wie er zou winnen. Ik dacht: beslissen jullie dat verder maar zonder mij. Ik ben sowieso nooit onder de indruk geweest van dit muziekjaar. Dat de Stones zouden winnen was wel enigszins te verwachten.

avatar van dumb_helicopter
De grootste verrassing van deze finale vinden we op plek twee. Dat All Along the Watchtower mee zou doen om de overwinning had ik nooit verwacht.


Vreemd dat je dit zegt. AATW haalt toch op regelmatige basis hoge plekjes in Best Of lijstjes? Zowel op MuMe als elders.

avatar van Edgar18
dumb_helicopter schreef:
AATW haalt toch op regelmatige basis hoge plekjes in Best Of lijstjes? Zowel op MuMe als elders.
Dat valt volgens mij reuze mee. Nog nooit top 100 in de ladder, of Radio 2 top 2000. Ook de albums scoren nooit erg hoog in Chevy's spel. In de halve finale eindigde het nummer nog onder I Say a Little Prayer. Bovendien is het muziek die - naar mijn idee - maar een bepaalde groep mensen aanspreekt. Geen alom geliefd artiest zoals bijv. The Beatles dat veel meer zijn.

Dus nee, verre van gek dat ik dat zeg.

avatar van Choconas
Watchtower is één van mijn favoriete nummers allertijden en Sympathy vind ik ook geweldig, dus ik ben wel in mijn nopjes met deze uitslag. Van Morrison op 3 was nog mooier geweest, maar de vierde plek is eigenlijk ook al boven verwachting. Wat mij betreft een uitstekende uitslag van een prima muziekjaar.

avatar van LucM
jordidj1 schreef:
Toch wel het jaar van de overschatte songs, echt een heel mager jaartje dit. Desalniettemin, bedankt voor de puike presentatie E!

Ieder zijn smaak maar ik vond dat één van de beste finales (ze zijn hoegenaamd niet overschat) en 1968 vind ik het beste muziekjaar na 1967 en 1969.

avatar van Johnny Marr
Madame George moest dit gewoon op z'n dooie gemak winnen, maar Sympathy for the Devil is daarna wel het beste nummer Bedankt, Edgar18.

avatar van Edgar18
Song van het Jaar 1968:

1. The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
2. Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower
3. The Beatles - While My Guitar Gently Weeps
4. Van Morrison - Madame George
5. The Kinks - Days
6. Creedence Clearwater Revival - I Put a Spell on You
7. Otis Redding - (Sittin' On) The Dock of the Bay
8. Marvin Gaye - I Heard It Through the Grapevine
9. Aretha Franklin - I Say a Little Prayer
10. The Beatles - Happiness Is a Warm Gun
11. Nancy Sinatra & Lee Hazlewood - Summer Wine
12. The Beatles - Hey Jude
13. The Rolling Stones - Jumpin' Jack Flash
14. Dusty Springfield - Son of a Preacher Man
15. The Doors - The Unknown Soldier
16. The Beatles - Blackbird
17. The Band - The Weight
18. Nina Simone - Ain't Got No - I Got Life
19. Simon & Garfunkel - Scarborough Fair / Canticle
20. The Zombies - Time of the Season

Gast
geplaatst: vandaag om 15:03 uur

geplaatst: vandaag om 15:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.