MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Top 100 sekseverwarring

zoeken in:
Bij een popquiz vraag ik wel eens: "Is het eigenlijk een man of een vrouw die zingt?" Het is me ook wel verschillende keren gebeurd dat we een man invulden terwijl het een vrouw bleek te zijn, of andersom. En ook bij muziek die ik zelf beluisterd heb is het me gebeurd dat ik er pas na een tijd achter kwam dat het geslacht anders was dan ik dacht. Bijvoorbeeld bij dit liedje:

100. The Velvet Underground & Nico - Sunday Morning

Ja ik dacht dus eerst dat Nico dit zong. Oorspronkelijk was zij ook de zangeres, maar op de plaat is het toch echt Lou (ik wist uberhaupt niet dat die wel eens echt gezongen had).

99. Sigur Rós - Starálfur

Het duurde best een tijd voordat ik erachter kwam dat Sigur Rós een zanger heeft, niet een zangeres...

98. Cigarettes After Sex - Apocalypse

Bij een popquiz hoorden Remcodulac en ik deze band en we wisten dat we het kenden. Alternatieve band met zangeres, genomineerd voor de mumeladder, met een c, maar helaas, we kwamen er niet op. Cigarettes After Sex voldoet dan ook niet helemaal aan deze omschrijving....

Jullie hebben vast ook wel voorbeelden.

remcodulac: bij welk nummer van Wainwright hadden we Rufus i.p.v. Marta opgeschreven of andersom?

96. Goodbye Horses - Q Lazzarus - YouTube

Zelfs het stukje tekst bij de video gaat over de verwarring:

This is the original cover sleeve of the 'Goodbye Horses' single, so people can see that it is a woman singing. The picture is of Q Lazzarus. I too, initially thought it was a man singing, but knowing that it is not, does not detract from the fact that the song is amazing and powerful.

Onweerwolf
94. Blanche - City Lights

ESC liedjes luister ik vooraf altijd een aantal malen blind om ze volledig onbevangen te kunnen scoren teneinde zo een eerlijke ranglijst te kunnen maken. Derhalve was ik niet op de hoogte van de naam van de Belgische zangeres van 2017 en heb ik een paar weken gedacht dat het nummer werd gezongen door een man. Overigens had ik dat jaar min of meer hetzelfde met de latere winnaar uit Portugal, al had ik bij hem vooraf al wel behoorlijke twijfel.

93. Beach House - Zebra

Ik heb best een tijdje gedacht dat Beach House een zanger had

92. Nina Simone - Ain't Got No/I Got Life

Toen dit in '98 een hit was, dacht ik als 11-jarig jochie dat het door een man gezongen werd. Totdat ik naar de tekst ging luisteren en hoorde dat ze zong 'I got my boobs'

91. Tracy Chapman - Fast Car

Ook toen ik wist dat de uitvoerende artiest Tracy heette, twijfelde ik nog. De albumhoes bracht ook geen doorslaggevende uitslag...

90. Cashmere Cat - Mirror Maru

Niet per se door de muziek, maar we zagen hem live op BKS '13 (memorabel optreden overigens, dat terzijde) en hebben ons het hele optreden afgevraagd of het een man of een vrouw was...

Titmeister schreef:
Ook toen ik wist dat de uitvoerende artiest Tracy heette, twijfelde ik nog.

Op zich wel terechte twijfel. Zoek maar eens op wie Tracy Lauren Marrow is

Blijft een fantastisch nummer

Poek schreef:
Jullie hebben vast ook wel voorbeelden.

remcodulac: bij welk nummer van Wainwright hadden we Rufus i.p.v. Marta opgeschreven of andersom?
Het was een cover door Rufus waar hij zo hoog zong dat we dachten dat het Martha was (we zochten een stad in Alaska, geloof ik).

Misschien was het deze wel

Titmeister schreef:
92. Nina Simone - Ain't Got No/I Got Life

Toen dit in '98 een hit was, dacht ik als 11-jarig jochie dat het door een man gezongen werd. Totdat ik naar de tekst ging luisteren en hoorde dat ze zong 'I got my boobs'
Ben ik best een grote Nina-fan, maar inderdaad, bij de mij onbekendere nummers wil ik nog wel eens naar een zanger op zoek gaan.

89. Alex Newell & DJ Cassidy, feat. Nile Rodgers - Kill the Lights

Ondanks zijn flinke bereik en de sound als een échte disco queen is Alex Newell natuurlijk gewoon een man.

88. Whispering Sons - Waste staat bij mij bovenaan dit lijstje.

87. Van Amanda Lear - Follow me weten we nog altijd niet of het nou een man of vrouw is.

Toen ik aan een vriendin van me vertelde dat ik een crush op Jerry Williams heb gehad vroeg ze of ik bi was. Telt dat ook?

85. Al het latere werk van Life Of Agony en K's Choice, al is er geen sprake van sekseverwarring, maar juist van sekseverduidelijking voor de leadzanger(e)s van de genoemde bands.

Ik had misschien expliciet moeten benoemen dat ik geen voorbeelden zocht van mensen die later van geslacht zijn veranderd.

84. Joba in het refrein van J'OUVERT

Arrie jordidj1 zeg er maar niks van

123poetertjes schreef:
84. Joba in het refrein van J'OUVERT

Arrie jordidj1 zeg er maar niks van

wat hoor je erin dan? een ongestelde Truus?

Duidelijk een man hoor

Poek schreef:
Ik had misschien expliciet moeten benoemen dat ik geen voorbeelden zocht van mensen die later van geslacht zijn veranderd.

Volgens mij gaat het hier om een transvrouw, maar ik vind hem alsnog passen omdat de stem naar mijn idee enorm androgyn klinkt. Na tig keer luisteren wist ik nog niet of het een man of vrouw was en heb ik het maar opgezocht.

83. NR& - Spoken For

jordidj1 schreef:
(quote)

wat hoor je erin dan? een ongestelde Truus?

Duidelijk een man hoor

Ongesteld wordt ie pas in het couplet. Maar nee, ik hoor het ook niet. ?

Poek schreef:
98. Cigarettes After Sex - Apocalypse

Bij een popquiz hoorden Remcodulac en ik deze band en we wisten dat we het kenden. Alternatieve band met zangeres, genomineerd voor de mumeladder, met een c, maar helaas, we kwamen er niet op. Cigarettes After Sex voldoet dan ook niet helemaal aan deze omschrijving....

Ik kwam er vijf minuten voor ik ze live zag achter dat Cigarettes After Sex een zanger heeft. Dat was best een mindfuck.

Titmeister schreef:
93. Beach House - Zebra

Ik heb best een tijdje gedacht dat Beach House een zanger had

Oh wauw, ik kom er nu ook achter dat dit door een vrouw gezongen wordt?

82. Sparks - This Town Ain’t Big Enough For Both Of Us

Voor wie de band niet (goed) kent: raad maar es of het een man of een vrouw is

Gast
geplaatst: vandaag om 04:48 uur

geplaatst: vandaag om 04:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.