Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020
zoeken in:
2
geplaatst: 30 augustus 2020, 01:31 uur
Mausie schreef:
Volgens mij hou ik van dance
De rock toppers zijn dan ook al uitgeschakeld helaas. Niettemin een erg mooie top 5, stuk voor stuk toffe tracks.
Volgens mij hou ik van dance
De rock toppers zijn dan ook al uitgeschakeld helaas. Niettemin een erg mooie top 5, stuk voor stuk toffe tracks. Ik maak tijdens het verwerken van de scores ook constant dezelfde fout door je te verwarren met Dance Lover, niet alleen smaak-maatjes maar ook avatar-maatjes
2
geplaatst: 30 augustus 2020, 08:37 uur
1. Daoko - 御伽の街
2. Kate NV - Sayonara
3. Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight
4. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
5. Transistorcake - Cocktail Op. 2
6. Ela Minus - Megapunk
Lekkere finale. Met zowaar weer eens een echt goede rock-track.
2. Kate NV - Sayonara
3. Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight
4. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
5. Transistorcake - Cocktail Op. 2
6. Ela Minus - Megapunk
Lekkere finale. Met zowaar weer eens een echt goede rock-track.
2
geplaatst: 30 augustus 2020, 14:46 uur
Eentonig? Inderdaad nogal Pop en Electronisch georienteerd, maar wat een verscheidenheid aan taal en landen in deze finale. En dat met zo'n kwaliteit!
Bedankt voor de nominaties en complimenten aan allen dat jullie dit de finale in hebben geloodst
Alle landen en genres volgens Mume op een rijtje:
(NIET MIJN TOP12!)
Daoko - 御伽の街 (Japan, Pop/Hip-Hop)
Ela Minus - Megapunk (Colombia, Pop/Electronic)
Jessie Ware - What's Your Pleasure (Verenigd Koninkrijk, Pop)
Kate NV - Sayonara (Rusland, Pop/Electronic)
Koraal - Vuurduin (Nederland, Electronic/Dance)
Sufjan Stevens - My Rajneesh (Verenigde Staten, Pop/Folk)
The Avalanches feat. Jamie xx, Neneh Cherry & CLYPSO - Wherever You Go (Australie, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Electronic / Hip-Hop)
Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight (Verenigde Staten, Rock/Folk)
Transistorcake - Cocktail Op. 2 (Belgie, Electronic)
Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima (Spanje, Rock/Punk)
Videoclub - Enfance 80 (Frankrijk, Pop)
Yelle - Karaté (Frankrijk, Pop/Electronic)
Bedankt voor de nominaties en complimenten aan allen dat jullie dit de finale in hebben geloodst
Alle landen en genres volgens Mume op een rijtje:
(NIET MIJN TOP12!)
Daoko - 御伽の街 (Japan, Pop/Hip-Hop)
Ela Minus - Megapunk (Colombia, Pop/Electronic)
Jessie Ware - What's Your Pleasure (Verenigd Koninkrijk, Pop)
Kate NV - Sayonara (Rusland, Pop/Electronic)
Sufjan Stevens - My Rajneesh (Verenigde Staten, Pop/Folk)
The Avalanches feat. Jamie xx, Neneh Cherry & CLYPSO - Wherever You Go (Australie, Zweden, Verenigd Koninkrijk, Electronic / Hip-Hop)
Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight (Verenigde Staten, Rock/Folk)
Transistorcake - Cocktail Op. 2 (Belgie, Electronic)
Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima (Spanje, Rock/Punk)
Videoclub - Enfance 80 (Frankrijk, Pop)
Yelle - Karaté (Frankrijk, Pop/Electronic)
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 15:04 uur
inquestos schreef:
Het gerucht gaat dat John Talabot hierachter schuilgaat, dan zou het om Spanje gaan.
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 16:07 uur
1. The Avalanches feat. Jamie xx, Neneh Cherry & CLYPSO - Wherever You Go (8,5)
2. Jessie Ware - What's Your Pleasure (8,5)
3. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima (8+)
4. Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight (8)
5. Sufjan Stevens - My Rajneesh (8)
6. Videoclub - Enfance 80 (8)
7. Kate NV - Sayonara (7,5)
8. Daoko - 御伽の街 (7,5)
9. Koraal - Vuurduin (7,5)
10. Transistorcake - Cocktail Op. 2 (7)
11. Yelle - Karaté (7)
12. Ela Minus - Megapunk (7)
2. Jessie Ware - What's Your Pleasure (8,5)
3. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima (8+)
4. Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight (8)
5. Sufjan Stevens - My Rajneesh (8)
6. Videoclub - Enfance 80 (8)
7. Kate NV - Sayonara (7,5)
8. Daoko - 御伽の街 (7,5)
9. Koraal - Vuurduin (7,5)
10. Transistorcake - Cocktail Op. 2 (7)
11. Yelle - Karaté (7)
12. Ela Minus - Megapunk (7)
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 16:39 uur
1. Sufjan Stevens - My Rajneesh
2. Kate NV - Sayonara
3. Videoclub - Enfance 80
4. Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight
5. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
2. Kate NV - Sayonara
3. Videoclub - Enfance 80
5. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 17:18 uur
Best wel een fijne finale weer!
Heb alleen niet zoveel met de onderste drie. Werkelijk geen idee wat jullie in deze Sufjan horen.
1. Kate NV - Sayonara
2. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
3. The Avalanches feat. Jamie xx, Neneh Cherry & CLYPSO - Wherever You Go
5. Jessie Ware - What's Your Pleasure
6. Transistorcake - Cocktail Op. 2
7. Videoclub - Enfance 80
8. Yelle - Karaté
9. Ela Minus - Megapunk
10. Koraal - Vuurduin
11. Sufjan Stevens - My Rajneesh
12. Daoko - 御伽の街
Heb alleen niet zoveel met de onderste drie. Werkelijk geen idee wat jullie in deze Sufjan horen.

1. Kate NV - Sayonara
2. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
5. Jessie Ware - What's Your Pleasure
6. Transistorcake - Cocktail Op. 2
7. Videoclub - Enfance 80
8. Yelle - Karaté
9. Ela Minus - Megapunk
10. Koraal - Vuurduin
11. Sufjan Stevens - My Rajneesh
12. Daoko - 御伽の街
2
geplaatst: 30 augustus 2020, 19:35 uur
GO HERTALS!!!!!! KLOKKENVERVEUUUUUUUUURS!!!!!!!!!
1. Transistorcake - Cocktail Op. 2
2. Ela Minus - Megapunk
4. Yelle - Karaté
5. Kate NV - Sayonara
6. Daoko - 御伽の街
7. Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight
8. Koraal - Vuurduin
9. Jessie Ware - What's Your Pleasure
10. Sufjan Stevens - My Rajneesh
11. Videoclub - Enfance 80
12. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
1. Transistorcake - Cocktail Op. 2
2. Ela Minus - Megapunk
4. Yelle - Karaté
5. Kate NV - Sayonara
6. Daoko - 御伽の街
7. Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight
8. Koraal - Vuurduin
9. Jessie Ware - What's Your Pleasure
10. Sufjan Stevens - My Rajneesh
11. Videoclub - Enfance 80
12. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 20:05 uur
De lijnen zijn gesloten! De uitslag zal zo gestuurd worden naar ons Arthur, en het was spannend deze maand, stuivertje wisselende taferelen voor de nr. 1 positie.
En 31 deelnemers weer, het enthousiasme voor het topic houdt nog fanatiek aan, leuk om te zien.
En 31 deelnemers weer, het enthousiasme voor het topic houdt nog fanatiek aan, leuk om te zien.
7
geplaatst: 30 augustus 2020, 20:48 uur
12. Koraal - Vuurduin (21 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van: Dance Lover)
Hekkensluiter van deze editie is geworden: het koldereske Koraal.
Want wie is, of wie zijn, Koraal? Een google search leverde in eerste instantie weinig op, behalve een boel kleurrijke onderwaterfoto's, en een fascinerende wikipediapagina over koorknapen in de middeleeuwen (kort samengevat: men nam zuiver klinkend koorgezang toen erg serieus).
Maar de artiest/groep Koraal? Niet te bespeuren. Even dacht ik dat we hier te maken hadden met een nobele onbekende slaapkamerkluizenaar die beats bakt vanuit zijn slaapkamertje en hiermee alleen ophoudt wanneer z'n moeder hem naar beneden roept om te komen eten of het vuilnis buiten te zetten. Een Burial voor onze kant van de Noordzee, als het ware.
Maar nee hoor, de waarheid is nog zotter: achter Koraal gaat wel degelijk de grote John Talabot schuil, zo beweert labelbaas van zowel Talabot àls Koraal Sjoerd Oberman (bron). Het weggevertje (voor de héle goede opletters) was in dit geval dat Talabot Vuurduin 4 jaar geleden al in zijn DJ-sets mixte (eigenlijk hebben we dit dus vier jaar te laat opgepikt, zo cutting edge zijn we hier blijkbaar ook weer niet). Volgens Oberman komt er binnenkort ook een hele plaat onder de naam Koraal uit.
Dus kijk, we beginnen deze finalepresentatie al meteen met een spectaculaire ontmaskering! De makers van Scooby-Doo schudden nu treurig het hoofd ("veel te vroeg in de aflevering, jongens") maar daar hebben wij uiteraard lak aan. Rest ons nu alleen de denkoefening: zou Vuurduin ook laatste geworden zijn als Talabot het onder zijn eigen naam had uitgebracht?
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van: Dance Lover)
Hekkensluiter van deze editie is geworden: het koldereske Koraal.
Want wie is, of wie zijn, Koraal? Een google search leverde in eerste instantie weinig op, behalve een boel kleurrijke onderwaterfoto's, en een fascinerende wikipediapagina over koorknapen in de middeleeuwen (kort samengevat: men nam zuiver klinkend koorgezang toen erg serieus).
Maar de artiest/groep Koraal? Niet te bespeuren. Even dacht ik dat we hier te maken hadden met een nobele onbekende slaapkamerkluizenaar die beats bakt vanuit zijn slaapkamertje en hiermee alleen ophoudt wanneer z'n moeder hem naar beneden roept om te komen eten of het vuilnis buiten te zetten. Een Burial voor onze kant van de Noordzee, als het ware.
Maar nee hoor, de waarheid is nog zotter: achter Koraal gaat wel degelijk de grote John Talabot schuil, zo beweert labelbaas van zowel Talabot àls Koraal Sjoerd Oberman (bron). Het weggevertje (voor de héle goede opletters) was in dit geval dat Talabot Vuurduin 4 jaar geleden al in zijn DJ-sets mixte (eigenlijk hebben we dit dus vier jaar te laat opgepikt, zo cutting edge zijn we hier blijkbaar ook weer niet). Volgens Oberman komt er binnenkort ook een hele plaat onder de naam Koraal uit.
Dus kijk, we beginnen deze finalepresentatie al meteen met een spectaculaire ontmaskering! De makers van Scooby-Doo schudden nu treurig het hoofd ("veel te vroeg in de aflevering, jongens") maar daar hebben wij uiteraard lak aan. Rest ons nu alleen de denkoefening: zou Vuurduin ook laatste geworden zijn als Talabot het onder zijn eigen naam had uitgebracht?
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 20:50 uur
aerobag ik merk meteen op dat je Mausie en Dance Lover nog steeds niet uit elkaar weet te houden
DL heeft The Avalanches op 1, en Mausie Vuurduin. Verandert dat iets aan de stand?
DL heeft The Avalanches op 1, en Mausie Vuurduin. Verandert dat iets aan de stand?
0
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:05 uur
ArthurDZ schreef:
aerobag ik merk meteen op dat je Mausie en Dance Lover nog steeds niet uit elkaar weet te houden
DL heeft The Avalanches op 1, en Mausie Vuurduin. Verandert dat iets aan de stand? Ik ben even harrie in de warrie, want in de PM die ik je gestuurd heb staat toch ook dat dit de nr. 1 van Mausie is?
5
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:06 uur
11. Kate NV - Sayonara (30 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: Choconas)
Op 11: de kokette Kate.
Geen onbekende meer voor dit topic, deze Ekaterina Shilonosova, a.k.a. Kate NV. Maar waar ze in haar vorige finale dik top 3 scoorde, lijken de Plannen nu toch enigszins gewijzigd te zijn. Geen spectaculaire gooi naar de eindoverwinning dus, maar een ware overlevingsstrijd tussen haarzelf, ome John, en nog 3 (!) andere nummers, met als inzet het niet hoeven dragen van de rode lantaarn. Ja mensen, achteraan was het spannend deze editie.
Het was uiteindelijk Koraal die in het stof (van de vuurduin?) moest bijten, en ruim ook, terwijl mevrouw Shilonosova de pech heeft om op slechts 2 puntjes van de 8ste plek te stranden, maar daardoor toch genoegen moet nemen met een plek buiten de top 10. Maar ach, twee maandfinales op rij halen is sowieso wel een prestatie, dat doet verder niemand in dit deelnemersveld haar na dacht ik.
(genomineerd door Choconas, nummer 1 van: Choconas)
Op 11: de kokette Kate.
Geen onbekende meer voor dit topic, deze Ekaterina Shilonosova, a.k.a. Kate NV. Maar waar ze in haar vorige finale dik top 3 scoorde, lijken de Plannen nu toch enigszins gewijzigd te zijn. Geen spectaculaire gooi naar de eindoverwinning dus, maar een ware overlevingsstrijd tussen haarzelf, ome John, en nog 3 (!) andere nummers, met als inzet het niet hoeven dragen van de rode lantaarn. Ja mensen, achteraan was het spannend deze editie.
Het was uiteindelijk Koraal die in het stof (van de vuurduin?) moest bijten, en ruim ook, terwijl mevrouw Shilonosova de pech heeft om op slechts 2 puntjes van de 8ste plek te stranden, maar daardoor toch genoegen moet nemen met een plek buiten de top 10. Maar ach, twee maandfinales op rij halen is sowieso wel een prestatie, dat doet verder niemand in dit deelnemersveld haar na dacht ik.
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:08 uur
aerobag schreef:
Ik ben even harrie in de warrie, want in de PM die ik je gestuurd heb staat toch ook dat dit de nr. 1 van Mausie is?
(quote)
Ik ben even harrie in de warrie, want in de PM die ik je gestuurd heb staat toch ook dat dit de nr. 1 van Mausie is?
Hé dat klopt, maar toen ik hem hier copy paste, veranderde de user-id toch naar Dance Lover. Misschien is het toch één en dezelfde persoon?
8
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:08 uur
Nou bedankt, nu ben ik in een existentiële crisis beland. Wie ben ik?
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:09 uur
ArthurDZ schreef:
Hé dat klopt, maar toen ik hem hier copy paste, veranderde de user-id toch naar Dance Lover. Misschien zijn het toch één en dezelfde persoon?
(quote)
Hé dat klopt, maar toen ik hem hier copy paste, veranderde de user-id toch naar Dance Lover. Misschien zijn het toch één en dezelfde persoon?
Ah ik ben er al uit, ik heb de user ID van Dance Lover (14196) per ongeluk gelinkt aan Mausie. Oftewel [user=14196]mausie[/user verandert in Dance Lover. Nu snap ik ook waar het in het verleden fout ging.
Het verandert verder niets aan de scores!
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:15 uur
Ik ga helemaal stuk hier....Ga zo verder heren
En er zijn 15 personen die kunnen bevestigen dat Maurice en ik niet dezelfde persoon zijn haha!
En er zijn 15 personen die kunnen bevestigen dat Maurice en ik niet dezelfde persoon zijn haha!
8
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:23 uur
ArthurDZ schreef:
Schijnen volgens bronnen twee alter ego's van John Talabot te zijn.Hé dat klopt, maar toen ik hem hier copy paste, veranderde de user-id toch naar Dance Lover. Misschien zijn het toch één en dezelfde persoon?
7
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:33 uur
10. Transistorcake - Cocktail Op. 2 (30 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Masimo, nummer 1 van: Masimo, Ploppesteksel)
Met de hakken over de sloot op 10: het toverachtige Transistorcake
Transistorcake stuntte meteen in zijn eerste ladder al door bij bijna iedereen in de top 5 te belanden, geen sinecure nu per ladder zoveel mensen meestemmen! Groot was mijn verbazing toen Plop deze puntenpakker plots ontmaskerde als een product van Belgische makelij. Want want blijkt: Transistorcake is een Gentse band, met een zekere Orson Wouters aan het roer.
Maar wacht, het wordt nog gekker: diezelfde Orson zag 7 jaar geleden zijn allereerste uitgebrachte nummer ‘mr croissant taker’ meteen opgenomen worden in de livesets van Soulwax, en alsof dat nog niet genoeg was (hou jullie vast aan de takken van de bomen), op die manier vond het liedje ook zijn weg naar de soundtrack van GTA V, waarop Soulwax hun eigen radiostation hadden. Misschien hebben enkelen onder jullie nog in een gestolen politiewagen door Liberty City gescheurd met vijf wanted levels aan jullie broek, en het allereerste nummer van een Belgische jongen die destijds nog op de schoolbanken zat op de autoradio. Dat het een gekke wereld is!
Maar goed, zeven jaar later is er dus Transistorcake, en een eerste EP genaamd Cocktail die onlangs verscheen en zowel hier als bij Dansende Beren in de smaak lijkt te vallen. “Ik vond cocktails altijd de beste manier om een denkbeeldige wereld te introduceren. Ze komen in zoveel kleuren en smaken. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur, en manier om ze te maken. Cocktails zijn kunst, en dat hele idee vat de ep goed samen. Wanneer ik naar de nummers luister zie ik een perfecte, wonderbare cocktail party waar iedereen de beste tijd van zijn leven heeft.” aldus Orson himself. De wanted levels lijkt hij van zich af te hebben geschud, nu nog iets doen aan die alcoholverslaving.
Dit gezegd zijnde: op basis van de resultaten in ronde 1, leek deze wel kans te maken op de eindzege. Niks blijkt echter minder waar, misschien slachtoffer geworden van het eigen succes? Een tweede Gentse svhj-overwinning in 2020 moet later dit jaar dan maar gebeuren.
(genomineerd door Masimo, nummer 1 van: Masimo, Ploppesteksel)
Met de hakken over de sloot op 10: het toverachtige Transistorcake
Transistorcake stuntte meteen in zijn eerste ladder al door bij bijna iedereen in de top 5 te belanden, geen sinecure nu per ladder zoveel mensen meestemmen! Groot was mijn verbazing toen Plop deze puntenpakker plots ontmaskerde als een product van Belgische makelij. Want want blijkt: Transistorcake is een Gentse band, met een zekere Orson Wouters aan het roer.
Maar wacht, het wordt nog gekker: diezelfde Orson zag 7 jaar geleden zijn allereerste uitgebrachte nummer ‘mr croissant taker’ meteen opgenomen worden in de livesets van Soulwax, en alsof dat nog niet genoeg was (hou jullie vast aan de takken van de bomen), op die manier vond het liedje ook zijn weg naar de soundtrack van GTA V, waarop Soulwax hun eigen radiostation hadden. Misschien hebben enkelen onder jullie nog in een gestolen politiewagen door Liberty City gescheurd met vijf wanted levels aan jullie broek, en het allereerste nummer van een Belgische jongen die destijds nog op de schoolbanken zat op de autoradio. Dat het een gekke wereld is!
Maar goed, zeven jaar later is er dus Transistorcake, en een eerste EP genaamd Cocktail die onlangs verscheen en zowel hier als bij Dansende Beren in de smaak lijkt te vallen. “Ik vond cocktails altijd de beste manier om een denkbeeldige wereld te introduceren. Ze komen in zoveel kleuren en smaken. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur, en manier om ze te maken. Cocktails zijn kunst, en dat hele idee vat de ep goed samen. Wanneer ik naar de nummers luister zie ik een perfecte, wonderbare cocktail party waar iedereen de beste tijd van zijn leven heeft.” aldus Orson himself. De wanted levels lijkt hij van zich af te hebben geschud, nu nog iets doen aan die alcoholverslaving.
Dit gezegd zijnde: op basis van de resultaten in ronde 1, leek deze wel kans te maken op de eindzege. Niks blijkt echter minder waar, misschien slachtoffer geworden van het eigen succes? Een tweede Gentse svhj-overwinning in 2020 moet later dit jaar dan maar gebeuren.
4
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:42 uur
9. Yelle - Karaté (31 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van: AstroStart, panjoe)
Het YOLO Yelle
Yelle is een Franse electropopband rond Julie Bodet. De bandnaam (tevens bijnaam van Bodet) is een anachroniem van You Enjoy Life, met het vrouwelijke prefix -le eraan vastgeplakt (omdat er blijkbaar al een Belgische band is die Yel heet. Yel, wie kent ze niet?).
Ze zijn warempel ook al even bezig trouwens: de band kreeg voor het eerst aandacht toen ze een jaar of 15 geleden het nummer ‘Short Dick Cuizi’ losten op hun MySpace-pagina (ach, those were the days), dat later onder de naam ‘Je Veux Te Voir’ een hit werd in Frankrijk. Sindsdien lijken ze toch iets meer de alternative krochten ingedoken te zijn i.p.v. op het mainstream-pad verder te gaan, want de megahits bleven zowel in binnen-als buitenland uit. Na vier jaar waarin enkel zo nu en dan een losse single verscheen, komen ze volgende week met hun vierde langspeler L'Ère du Verseau, waarop het knotsgekke Karate ook vertegenwoordigd is.
Hiermee hebben ze de Oosters gezinde zeitgeist in dit topic alvast goed aangevoeld, dankzij hun lofzang op deze Japanse gevechtssport belanden ze hier pardoes in de top 10 (maar zoals gezegd, veel scheelde het allemaal niet)!
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van: AstroStart, panjoe)
Het YOLO Yelle
Yelle is een Franse electropopband rond Julie Bodet. De bandnaam (tevens bijnaam van Bodet) is een anachroniem van You Enjoy Life, met het vrouwelijke prefix -le eraan vastgeplakt (omdat er blijkbaar al een Belgische band is die Yel heet. Yel, wie kent ze niet?).
Ze zijn warempel ook al even bezig trouwens: de band kreeg voor het eerst aandacht toen ze een jaar of 15 geleden het nummer ‘Short Dick Cuizi’ losten op hun MySpace-pagina (ach, those were the days), dat later onder de naam ‘Je Veux Te Voir’ een hit werd in Frankrijk. Sindsdien lijken ze toch iets meer de alternative krochten ingedoken te zijn i.p.v. op het mainstream-pad verder te gaan, want de megahits bleven zowel in binnen-als buitenland uit. Na vier jaar waarin enkel zo nu en dan een losse single verscheen, komen ze volgende week met hun vierde langspeler L'Ère du Verseau, waarop het knotsgekke Karate ook vertegenwoordigd is.
Hiermee hebben ze de Oosters gezinde zeitgeist in dit topic alvast goed aangevoeld, dankzij hun lofzang op deze Japanse gevechtssport belanden ze hier pardoes in de top 10 (maar zoals gezegd, veel scheelde het allemaal niet)!
2
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:48 uur
Ik moet bij Yelle vooral denken aan die maffe clip van A Cause Des Garcons:
Tof om weer van ze te horen. Vind Karaté echt een geslaagde crossover track, hoog replay gehalte.
Tof om weer van ze te horen. Vind Karaté echt een geslaagde crossover track, hoog replay gehalte.
6
geplaatst: 30 augustus 2020, 21:52 uur
8. Jessie Ware - What's Your Pleasure (32 punten, 13 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Gretz)
De jolige Jessie Ware.
Jessie, die we in 2012 allemaal leerden kennen met de moody oorwurm (al een beter woord gevonden, Choconasty?) Wildest Moments, zit ondertussen al aan haar vierde album (ja, we worden allemaal oud) en die valt goed in de smaak bij de poptimistische factie van het Svhj-publiek. Sterker nog, als ik goed heb geteld hebben vijf van de twaalf nummers van die plaat hier vooralsnog meegedaan dit jaar! Maar alleen het titelnummer van het in juni verschenen What’s Your Pleasure heeft nu de finale bereikt. De aanhouder wint.
En dat te bedenken dat Jessie na de release van haar vorige plaat Glasshouse, dat weinig losmaakte bij pers en publiek, er serieus over nadacht om de muziekindustrie vaarwel te zeggen en haar volledig te focussen op haar podast Table Manners (“a podcast about food, family, and the beautiful art of having a chat, direct from her very own dinner table”). Mooi om te zien dat net omdat deze podcast het al snel zo goed deed, ze haar liefde voor muziek weer helemaal terugvond. Jessie had slechts één voorwaarde: de volgende plaat moest voor haar aanvoelen als een nieuwe start. En dat lijkt helemaal gelukt te zijn ook!
Dus ja, moge deze knappe 8ste plek in de maandfinale van augustus voor haar genoeg aansporing zijn om weer verder te gaan zolang het leuk blijft. Mail jij haar even het heugelijke nieuws, Geert? Je hebt haar e-mailadres vast wel ergens liggen vermoed ik
(automatisch genomineerd, nummer 1 van: Gretz)
De jolige Jessie Ware.
Jessie, die we in 2012 allemaal leerden kennen met de moody oorwurm (al een beter woord gevonden, Choconasty?) Wildest Moments, zit ondertussen al aan haar vierde album (ja, we worden allemaal oud) en die valt goed in de smaak bij de poptimistische factie van het Svhj-publiek. Sterker nog, als ik goed heb geteld hebben vijf van de twaalf nummers van die plaat hier vooralsnog meegedaan dit jaar! Maar alleen het titelnummer van het in juni verschenen What’s Your Pleasure heeft nu de finale bereikt. De aanhouder wint.
En dat te bedenken dat Jessie na de release van haar vorige plaat Glasshouse, dat weinig losmaakte bij pers en publiek, er serieus over nadacht om de muziekindustrie vaarwel te zeggen en haar volledig te focussen op haar podast Table Manners (“a podcast about food, family, and the beautiful art of having a chat, direct from her very own dinner table”). Mooi om te zien dat net omdat deze podcast het al snel zo goed deed, ze haar liefde voor muziek weer helemaal terugvond. Jessie had slechts één voorwaarde: de volgende plaat moest voor haar aanvoelen als een nieuwe start. En dat lijkt helemaal gelukt te zijn ook!
Dus ja, moge deze knappe 8ste plek in de maandfinale van augustus voor haar genoeg aansporing zijn om weer verder te gaan zolang het leuk blijft. Mail jij haar even het heugelijke nieuws, Geert? Je hebt haar e-mailadres vast wel ergens liggen vermoed ik

5
geplaatst: 30 augustus 2020, 22:03 uur
7. Ela Minus - Megapunk (35 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van: yeahyeahyeah)
De eclectische Ela Minus:
Ela, de hardcoredrummer uit Bogota die door haar studies in Brooklyn terechtkomt en daar een album opneemt met behulp van haar collectie zelf verbouwde synthesizers, is eveneens geen onbekende in dit topic. Sterker nog, hier zijn we reeds allemaal behoorlijk hype voor die plaat (release: oktober) zo lijkt het, want Megapunk is in dit spel reeds de tweede deelnemer van die plaat. Net als bij Kate eerder heeft deze finale voor Ela iets van een sophomore slump, want Megapunk deed het bijlange niet zo goed als het eerdere They Told Us It Was Hard (die 2de werd als ik het me goed herinner). Maar ach ja, winnaar van het rechterrijtje worden is ook iets waar je best trots op mag zijn. Mail je haar dit even, Dance Lover/Mausie/John?
(genomineerd door Dance Lover, nummer 1 van: yeahyeahyeah)
De eclectische Ela Minus:
Ela, de hardcoredrummer uit Bogota die door haar studies in Brooklyn terechtkomt en daar een album opneemt met behulp van haar collectie zelf verbouwde synthesizers, is eveneens geen onbekende in dit topic. Sterker nog, hier zijn we reeds allemaal behoorlijk hype voor die plaat (release: oktober) zo lijkt het, want Megapunk is in dit spel reeds de tweede deelnemer van die plaat. Net als bij Kate eerder heeft deze finale voor Ela iets van een sophomore slump, want Megapunk deed het bijlange niet zo goed als het eerdere They Told Us It Was Hard (die 2de werd als ik het me goed herinner). Maar ach ja, winnaar van het rechterrijtje worden is ook iets waar je best trots op mag zijn. Mail je haar dit even, Dance Lover/Mausie/John?
6
geplaatst: 30 augustus 2020, 22:14 uur
6. Daoko - 御伽の街 (36 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van: Koenr, stoepkrijt)
De duizelingwekkende Daoko
De 'Japanese wave' die onder aanvoering van Koenr door dit topic blaast, is nog steeds niet gaan liggen, zo bewijst een 6de plek voor Daoko uit Tokyo ons (sorry Gert-Jan
).
Daoko is een zangeres-rapper die voor het eerst werd opgemerkt toen ze in 2012 op 15-jarige leeftijd op de Japanse versie van Youtube een heel kanaal vulde met eigen content. Daoko was daar haar webnaam, wat betekent dat als mij op die leeftijd in België hetzelfde was overkomen, mijn artiestennaam nu 'arthuryeahyeahyeah' zou zijn (had ik wel eerst wat youtube-covertjes op moeten nemen, gelukkig voor mij en jammer genoeg voor jullie is dat nooit gebeurd).
Sindsdien heeft ze waarschijnlijk geen moment rust gekend, want 御伽の街 is een nummer van haar alweer 8ste album, Anima. Benieuwd hoeveel sadboy-droeftoeters straks de verkeerde Anima gaan streamen, en zich zullen verbazen over de nieuwe sonische hersenspinsels van Thom Yorke, die nu toch wel érg ver van de Radiohead-sound afwijken.
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van: Koenr, stoepkrijt)
De duizelingwekkende Daoko
De 'Japanese wave' die onder aanvoering van Koenr door dit topic blaast, is nog steeds niet gaan liggen, zo bewijst een 6de plek voor Daoko uit Tokyo ons (sorry Gert-Jan
). Daoko is een zangeres-rapper die voor het eerst werd opgemerkt toen ze in 2012 op 15-jarige leeftijd op de Japanse versie van Youtube een heel kanaal vulde met eigen content. Daoko was daar haar webnaam, wat betekent dat als mij op die leeftijd in België hetzelfde was overkomen, mijn artiestennaam nu 'arthuryeahyeahyeah' zou zijn (had ik wel eerst wat youtube-covertjes op moeten nemen, gelukkig voor mij en jammer genoeg voor jullie is dat nooit gebeurd).
Sindsdien heeft ze waarschijnlijk geen moment rust gekend, want 御伽の街 is een nummer van haar alweer 8ste album, Anima. Benieuwd hoeveel sadboy-droeftoeters straks de verkeerde Anima gaan streamen, en zich zullen verbazen over de nieuwe sonische hersenspinsels van Thom Yorke, die nu toch wel érg ver van de Radiohead-sound afwijken.
2
geplaatst: 30 augustus 2020, 22:23 uur
5. Videoclub - Enfance 80 (38 punten, 13 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van: stardust_be)
Het vertederende Videoclub
Twee paar jonge ogen kijken me aan vanop de Facebookprofielfoto van Videoclub. Dit blijkt geen oude knar die weemoedig terugdenkt aan zijn zorgeloze jeugdjaren in een slaperig dorpje in de Provence middels zijn muzikale hersenspinsels, maar twee twintigers die er met Enfance 80 desondanks toch prima in geslaagd zijn een periode op te roepen die ze zelf niet hebben meegemaakt. Knap!
En… ze zijn sinds 16 mei van dit jaar facebook official
Oh trouwens ,Adèle heeft volgens imdb inderdaad meegespeeld in twee Franse films.. en toch heeft Koenr ze geen van beiden van een stem voorzien op moviemeter! Jij kent toch alle buitenlandse films die ooit zijn uitgekomen, Koen? Wat heeft dit te betekenen verdamme?
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van: stardust_be)
Het vertederende Videoclub
Videoclub c'est la rencontre de Matthieu Reynaud, compositeur, chanteur et Adèle Castillon, actrice, youtubeuse et chanteuse.
Twee paar jonge ogen kijken me aan vanop de Facebookprofielfoto van Videoclub. Dit blijkt geen oude knar die weemoedig terugdenkt aan zijn zorgeloze jeugdjaren in een slaperig dorpje in de Provence middels zijn muzikale hersenspinsels, maar twee twintigers die er met Enfance 80 desondanks toch prima in geslaagd zijn een periode op te roepen die ze zelf niet hebben meegemaakt. Knap!
En… ze zijn sinds 16 mei van dit jaar facebook official
Oh trouwens ,Adèle heeft volgens imdb inderdaad meegespeeld in twee Franse films.. en toch heeft Koenr ze geen van beiden van een stem voorzien op moviemeter! Jij kent toch alle buitenlandse films die ooit zijn uitgekomen, Koen? Wat heeft dit te betekenen verdamme?
1
geplaatst: 30 augustus 2020, 22:24 uur
ArthurDZ schreef:
Jessie, die we in 2012 allemaal leerden kennen met de moody oorwurm (al een beter woord gevonden, Choconasty?) Wildest Moments
Jessie, die we in 2012 allemaal leerden kennen met de moody oorwurm (al een beter woord gevonden, Choconasty?) Wildest Moments
Lief dat je aan me dacht, Arthur! Vooralsnog ben ik nog geen beter woord tegengekomen, plakliedje of kleefdeuntje is het ook niet helemaal. Dan toch meer iets als "pakkend liedje" of "liedje dat in je hoofd blijft hangen", maar dat zijn dan weer halve zinnen. Oorwurm is wat mij betreft in elk geval nooit van toepassing geweest op Wildest Moments: een heerlijk pakkend nummer, dat mij gelukkig nooit is gaan irriteren.
5
geplaatst: 30 augustus 2020, 22:32 uur
4. Triángulo de Amor Bizarro - Fukushima (45 punten, 17 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via Maak-Kennis-Met, geen nummer 1 noteringen)
Het tureluurse Trangulo geniet vooralsnog vooral bekendheid in Spanje lijkt het, want hun naam googlen bracht, naast hun facebookpagina, alleen maar Spaanstalige websites naar boven.
Maar leuke foto’s hoor op die pagina, en voor wie op 2 oktober in Madrid is: ze treden die avond op in een plek genaamd de Ochoymedio Club. Allen daarheen, en misschien is LouDer ook wel aanwezig (Johnny Marr is reeds zijn vliegticket aan het boeken)!
Fukushima (daar is die Japan-link weer) staat op hun weldra te verschijnen vierde album 'Triángulo de Amor Bizarro'. Dat hun debuutplaat al in 2007 verscheen, leert dat deze bonte bende graag hun tijd neemt voor nieuwe platen. Een beetje zoals Spinvis bij ons, had ik tot voor kort kunnen zeggen, maar daar gaat de oude baas dit jaar verandering in brengen. Wordt de komende maanden ongetwijfeld vervolgd in dit topic
Oh ja, en vertelde ik jullie eerder dat het spannen was om de plekken 8-11, eigenlijk mag je daar gerust de plekken 5-11 van maken: pas met deze Spaanse inquisitie maken we echt een sprong in de punten. Dat had vast niemand verwacht.
(automatisch genomineerd via Maak-Kennis-Met, geen nummer 1 noteringen)
Het tureluurse Trangulo geniet vooralsnog vooral bekendheid in Spanje lijkt het, want hun naam googlen bracht, naast hun facebookpagina, alleen maar Spaanstalige websites naar boven.
Maar leuke foto’s hoor op die pagina, en voor wie op 2 oktober in Madrid is: ze treden die avond op in een plek genaamd de Ochoymedio Club. Allen daarheen, en misschien is LouDer ook wel aanwezig (Johnny Marr is reeds zijn vliegticket aan het boeken)!
Fukushima (daar is die Japan-link weer) staat op hun weldra te verschijnen vierde album 'Triángulo de Amor Bizarro'. Dat hun debuutplaat al in 2007 verscheen, leert dat deze bonte bende graag hun tijd neemt voor nieuwe platen. Een beetje zoals Spinvis bij ons, had ik tot voor kort kunnen zeggen, maar daar gaat de oude baas dit jaar verandering in brengen. Wordt de komende maanden ongetwijfeld vervolgd in dit topic
Oh ja, en vertelde ik jullie eerder dat het spannen was om de plekken 8-11, eigenlijk mag je daar gerust de plekken 5-11 van maken: pas met deze Spaanse inquisitie maken we echt een sprong in de punten. Dat had vast niemand verwacht.
2
geplaatst: 30 augustus 2020, 22:43 uur
3. Touché Amoré feat. Andy Hull - Limelight (54 punten, 17 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van: 123poetertjes, Arno, ArthurDZ, dumb_helicopter, jordidj1 Simon77)
Het toffe Touché Amoré op 3
met wat hulp van de aangename Andy Hull.
Andy Hull, dat is trouwens de leadzanger van Manchester Orchestra, de band die het in de MuMeAfrekening altijd bijzonder goed doet maar hier in populariteit wat achterblijft, voornamelijk omdat ze er maar niet in slagen de gitaarvermoeide users die dit topic bevolken aan zich te binden.
Iets wat Touché Amoré dan weer wel wonderwel gelukt is: verschillende users gaven aan in Limelight eindelijk nog eens een goed blankemannenrocknummer te horen*. Ikzelf ben al tijden helemaal in de ban van dit soort gekwelde posthardcore emo-geschreeuw, hun vorige plaat Stage Four vind ik achteraf gezien zelfs één van de allerbeste platen van het voorgaande decennium. Hooggespannen verwachtingen dus ten huize ADZ voor hun binnenkort te verschijnen vijfde plaat Lament, maar met Limelight staat er toch tenminste één kraker op.
*Er kwamen ook een recordaantal laatste plaatsen aan te pas maar ach, die tellen hier toch niet mee in de punten, en ik snap ook wel dat dit niet ieders kopje thee is. Maar voor zij die dit liedje heel erg diggen en benieuwd zijn naar meer: Stage Four van deze band is zoals gezegd een essential listen, en ook La Dispute en The Hotelier hebben in dit genre recentelijk geweldige dingen gemaakt. Er valt ook voor mij nog genoeg te ontdekken in dit hoekje dus niet zuinig zijn met jullie tips mochten jullie ze hebben, heren!
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van: 123poetertjes, Arno, ArthurDZ, dumb_helicopter, jordidj1 Simon77)
Het toffe Touché Amoré op 3
met wat hulp van de aangename Andy Hull.Andy Hull, dat is trouwens de leadzanger van Manchester Orchestra, de band die het in de MuMeAfrekening altijd bijzonder goed doet maar hier in populariteit wat achterblijft, voornamelijk omdat ze er maar niet in slagen de gitaarvermoeide users die dit topic bevolken aan zich te binden.
Iets wat Touché Amoré dan weer wel wonderwel gelukt is: verschillende users gaven aan in Limelight eindelijk nog eens een goed blankemannenrocknummer te horen*. Ikzelf ben al tijden helemaal in de ban van dit soort gekwelde posthardcore emo-geschreeuw, hun vorige plaat Stage Four vind ik achteraf gezien zelfs één van de allerbeste platen van het voorgaande decennium. Hooggespannen verwachtingen dus ten huize ADZ voor hun binnenkort te verschijnen vijfde plaat Lament, maar met Limelight staat er toch tenminste één kraker op.
*Er kwamen ook een recordaantal laatste plaatsen aan te pas maar ach, die tellen hier toch niet mee in de punten, en ik snap ook wel dat dit niet ieders kopje thee is. Maar voor zij die dit liedje heel erg diggen en benieuwd zijn naar meer: Stage Four van deze band is zoals gezegd een essential listen, en ook La Dispute en The Hotelier hebben in dit genre recentelijk geweldige dingen gemaakt. Er valt ook voor mij nog genoeg te ontdekken in dit hoekje dus niet zuinig zijn met jullie tips mochten jullie ze hebben, heren!
2
geplaatst: 30 augustus 2020, 22:52 uur
ArthurDZ schreef:
The Hotelier
The Hotelier
Die band is mij vooral bijgebleven door de uitstekende album art:
https://www.indiestyle.be/wp-content/uploads/2016/06/a2333695856_10-600x600.jpg
* denotes required fields.