MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020

zoeken in:
1. Future Islands - Thrill
2. Ultraflex - Full of Lust
3. SAULT - Fearless
4. Michigander - Let Down

5. Theo Parrish - Knew Better Do Better
6. clipping. - Pain Everyday
7. Kairon;IRSE! - Psionic Static
8. girl in red - rue

Edgar18 schreef:
En daar is het zoveelste saulteloze nummer dit jaar dat bedolven wordt onder de punten .

Toch wel opmerkelijk dat je SAULT zo slecht trekt, ligt nochtans wel aardig in je straatje.

Ik verbaas me er dan weer over de mateloze populariteit van clipping....

Choconas schreef:
(quote)

Toch wel opmerkelijk dat je SAULT zo slecht trekt, ligt nochtans wel aardig in je straatje.

Ik verbaas me er dan weer over de mateloze populariteit van clipping....

Ik snap de frustratie van Ed wel ietsiepietsie, maar niet zozeer omdat ik het slechte nummers vind, maar dat er voor mijn gevoel nog meer in zit. Ze blijven imo wat in de comfort zone hangen, waardoor ik denk: verdorie, ze hebben het potentieel om echt iets emotioneel krachtigs en muzikaal interessants neer te zetten, maar het gros van de nummers kleurt net iets teveel binnen de lijntjes en weet mij net niet genoeg te prikkelen.

Ze kloppen wel op de deur, maar rennen weg als ik open doe.

aerobag schreef:
Ze kloppen wel op de deur, maar rennen weg als ik open doe.

Echt!? Grappig toch weer hoe anders je muziek kunt beleven! Als ze bij mij aankloppen en ik de deur open doe, gaan we samen dansen en helemaal uit onze plaat (veilig op gepaste afstand, dat dan weer wel).

1. Kairon;IRSE! - Psionic Static
2. Theo Parrish - Knew Better Do Better
3. girl in red - rue
4. Future Islands - Thrill

Choconas schreef:
(quote)

Echt!? Grappig toch weer hoe anders je muziek kunt beleven! Als ze bij mij aankloppen en ik de deur open doe, gaan we samen dansen en helemaal uit onze plaat (veilig op gepaste afstand, dat dan weer wel).

Dat is misschien wel wat aangenamer dan clipping. die onaangekondigd met veel geweld mijn huis binnen treden, met mijn servies beginnen te gooien, de brandblusser legen in de gang en dan vervolgens weigeren om weg te gaan.

Ja, ik haat het als ze dat doen!

Choconas schreef:
Misschien wel juist daarom. Ik ken de straat zo goed dat ik weet dat er veel oude en nieuwe huizen een stuk fraaier zijn dan deze.

Daarnaast verwoord aerobag mijn frustratie heel aardig. Kort door de bocht, ik vind het veilige, saaie en weinig zeggende muziek.

Ik vat hem, Edgar, maar ik ben (overduidelijk) een andere mening toegedaan.

1. SAULT - Fearless
3. Kairon;IRSE! - Psionic Static
4. girl in red - rue

panjoe (moderator)
1. clipping. - Pain Everyday
3. SAULT - Fearless
4. Ultraflex - Full of Lust

Akkoord met Edgar wat deze Fearless betreft. Die kan best een extra snuifje peper en zout gebruiken. De twee SAULT's die vorige maand in de finale stonden, vond ik dan wel weer prima.
Voor Michigander kan zelfs een hele pot peper en zout geen soelaas meer bieden, vrees ik.

Verder is dit gewoon een landslide victory voor clipping. Die gozers blijven me verbazen, in positieve zin.
Voor plaatsen 2 tot 6 was het spannender dan de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

2. Kairon;IRSE! - Psionic Static
3. girl in red - rue

Ik kan me helemaal vinden in de analogie van aerobag. Waarbij ik beide methoden niet het allerfijnst vind.

1. Theo Parrish - Knew Better Do Better
3. clipping. - Pain Everyday
4. SAULT - Fearless

1. Ultraflex - Full of Lust
3. girl in red - rue

1. girl in red - rue

Ik schaar mij achter Edgar en Tim mbt Sault. Acht mezelf toch redelijk bekend in de funkstraat, maar wat ik tot nu toe van Sault heb gehoord (m.u.v. Wildfires) vind ik toch redelijk doorsnee. Snap iig niet waarom er zonodig 27 nummers van hen hier mee moeten doen.

Overigens is dit ook verre van het beste nummer van clipping. (Enlacing is veel beter) en is het niveau over het algemeen niet hoog deze ladder. En heeft Michigander het begin nou instrumentaal geript van Rebellion (Lies)?

3. clipping. - Pain Everyday
4. Ultraflex - Full of Lust

1. girl in red - rue
3. Future Islands - Thrill
4. Kairon;IRSE! - Psionic Static

2. Future Islands - Thrill
4. girl in red - rue

clipping. en Future Islands schieten er voor mij duidelijk bovenuit.

Titmeister schreef:
Ik schaar mij achter Edgar en Tim mbt Sault. Acht mezelf toch redelijk bekend in de funkstraat, maar wat ik tot nu toe van Sault heb gehoord (m.u.v. Wildfires) vind ik toch redelijk doorsnee. Snap iig niet waarom er zonodig 27 nummers van hen hier mee moeten doen.

"Een sympathieke, geraffineerde pastiche, maar niks nieuws", aldus columnist Hooijer: 'Sault haalt de wigger naar boven in journalisten' (column) | OOR
Misschien tikkeltje zuur, maar niet helemaal onwaar.

3. SAULT - Fearless
4. Michigander - Let Down

Stem eind van de middag/begin van de avond

AstroStart schreef:
"Een sympathieke, geraffineerde pastiche, maar niks nieuws", aldus columnist Hooijer. Misschien tikkeltje zuur, maar niet helemaal onwaar.

Die Hooijer heeft natuurlijk wel een punt. Zelf vind ik Sault erg tof omdat het een perfecte mix is van veel elementen die mij aanspreken in muziek. Ik krijg daar energie van, om er nog maar eens een cliché in te gooien. Of Sault vernieuwend of iets anders hoogdravends is, waag ik te betwijfelen (en maakt mij verder ook niks uit). De pretentie waarmee sommige journalisten over Sault schrijven, is m.i. dus inderdaad misplaatst.

Maar van snobs zoals deze Hooijer krijg ik ook kromme tenen. "Sault maakt namelijk precies de zwarte muziek die witte liefhebbers van zwarte muziek graag willen horen." Zum kotzen.

Ik merk weer waarom ik muziek liever via MuMe-topics en playlists oppik, dan via dit soort uit-de-hoogte-journalistiek.

yeahyeahyeah schreef:

Maar van snobs zoals deze Hooijer krijg ik ook kromme tenen. "Sault maakt namelijk precies de zwarte muziek die witte liefhebbers van zwarte muziek graag willen horen." Zum kotzen.

Ik merk weer waarom ik muziek liever via MuMe-topics en playlists oppik, dan via dit soort uit-de-hoogte-journalistiek.

Ja dit is voor mij ook wel weer de bevestiging dat ik veel liever muziek op eigen houtje ontdek dan me laat leiden door de zelf benoemde professionele kenners. Dit soort topics en het volgen van users op MusicMeter en RYM hebben mij al veel meer opgeleverd dan welke critici dan ook.

Ik stem vanavond op Sault en drie anderen.

Muziek-critici is iets wat ik sowieso totaal negeer eigenlijk. Muziek is veel te persoonlijk. Ik luister gewoon via allerhande wegen (oa hier) zoveel mogelijk nummers en kom er vanzelf wel achter of ik het al dan niet kan smaken.

On-topic: Weinig liefde voor Michigander. Al is dat niet geheel onverwacht.

3. SAULT - Fearless
4. Theo Parrish - Knew Better Do Better

Blij dat ik de rest van de nummers geen punten hoef te geven

De manier waarop die Hooijer het opschrijft is wat bout, maar hij legt de vinger wel precies op de zere plek. De recensie zo lezend lijkt het overigens of ie het bewust wat zwart/ wit (p.i.) opschrijft. Is dit een muzikale snob of iemand die slechts een scherpe pen hanteert?

1. Ultraflex - Full of Lust
2. SAULT - Fearless
3. Theo Parrish - Knew Better Do Better

4. clipping. - Pain Everyday

5. Kairon;IRSE! - Psionic Static
6. girl in red - rue
7. Michigander - Let Down
8. Future Islands - Thrill

Drie erg goede nummers, de rest doet mij veel minder. Overigens ben ik enthousiast gemaakt voor SAULT door de grootste soul-kenner die ik ken, dus denk dat het gewoon een kwestie van smaak is en niet zozeer hoeveel je al kent in het genre.

Uitslag ladder 3: 27 stemmers

1. Kairon;IRSE! - Psionic Static (44)
2. SAULT - Fearless (40)
3. clipping. - Pain Everyday (39)
4. Ultraflex - Full of Lust (37)
5. girl in red - rue (32)
6. Theo Parrish - Knew Better Do Better (32)
7. Future Islands - Thrill (29)
8. Michigander - Let Down (17)

Ladder 4:

Bicep - Apricots
Joe Bonamassa - Why Does It Take So Long to Say Goodbye
Lana Del Rey - Let Me Love You Like a Woman
Lous and the Yakuza - Amigo
School is Cool - Nothing Good
Sufjan Stevens - The Ascension
Teddy's Hit - Liquor Juice
Yelle - Un Million

1. Bicep - Apricots
2. Lous and the Yakuza - Amigo
3. Lana Del Rey - Let Me Love You Like a Woman
4. Teddy's Hit - Liquor Juice

1. Joe Bonamassa - Why Does It Take So Long to Say Goodbye
2. Teddy's Hit - Liquor Juice
3. Sufjan Stevens - The Ascension
4. School is Cool - Nothing Good

Gaaf, ik verbaas deze ladder mezelf. Joe Bonamassa die me opeens weet te raken, psych rock van eigen boden die klinkt alsof het uit de Speedy Wunderground school komt en een School is Cool song die rechtstreeks uit mijn 80's playlist is komen wandelen. Geen idee of deze nummers na een paar luisterbeurten nog bevallen, maar voor nu krijgen ze de voorkeur boven het standaard SvhJ-materiaal.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:56 uur

geplaatst: vandaag om 14:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.