Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020
zoeken in:
1
geplaatst: 29 december 2020, 19:35 uur
1. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
2. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me
3. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
4. Gidge - New Light
5. Hollow Sinatra - White Plug
6. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
7. Gidge - Seems to Be Getting Closer
8. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
9. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
10. Altin Gün - Ordunun Dereleri
11. Ana Roxanne - Camille
12. Balthazar - Losers
4. Gidge - New Light
6. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
7. Gidge - Seems to Be Getting Closer
8. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
9. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
10. Altin Gün - Ordunun Dereleri
11. Ana Roxanne - Camille
12. Balthazar - Losers
2
geplaatst: 29 december 2020, 19:51 uur
1. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
2. Gidge - Seems to Be Getting Closer
3. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
4. Gidge - New Light
5. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
Push/Pull zou dik gewonnen hebben als die de finale had gehaald.
3. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
4. Gidge - New Light
Push/Pull zou dik gewonnen hebben als die de finale had gehaald.
1
geplaatst: 30 december 2020, 00:17 uur
1. Gidge - Seems to Be Getting Closer
2. Balthazar - Losers
3. Hollow Sinatra - White Plug
4. Gidge - New Light
5. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
2. Balthazar - Losers
3. Hollow Sinatra - White Plug
4. Gidge - New Light
5. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
1
geplaatst: 30 december 2020, 08:49 uur
1. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
2. Gidge - New Light
3. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
4. Gidge - Seems to Be Getting Closer
2. Gidge - New Light
4. Gidge - Seems to Be Getting Closer
1
geplaatst: 30 december 2020, 09:45 uur
2. Altin Gün - Ordunun Dereleri
3. Ana Roxanne - Camille
4. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
5. Gidge - New Light
3. Ana Roxanne - Camille
5. Gidge - New Light
1
geplaatst: 30 december 2020, 10:56 uur
Zeker geen uitmuntende finale, maar de top 3 mag er absoluut zijn en ook Ichiko en Hollow Sinatra bevallen me prima.
3. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
4. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
6. Gidge - New Light
7. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
8. Balthazar - Losers
9. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
10. Gidge - Seems to Be Getting Closer
11. Altin Gün - Ordunun Dereleri
12. Ana Roxanne - Camille
3. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
6. Gidge - New Light
7. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
8. Balthazar - Losers
9. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
10. Gidge - Seems to Be Getting Closer
11. Altin Gün - Ordunun Dereleri
12. Ana Roxanne - Camille
1
geplaatst: 30 december 2020, 12:06 uur
Titmeister schreef:
Deadline: donderdag 31 december 10:00
Deadline: donderdag 31 december 10:00
Vriendelijke reminder dat de deadline voor het stemmen op de maandfinale van november op morgen 10:00 staat, nog ruim 22 uur de tijd om te stemmen.
Momenteel zijn 25 stemmen geteld en de strijd is absoluut nog niet gestreden. Het ligt allemaal nog zeer dicht bij elkaar, maar als je op nr. 1 noteringen af zou gaan zijn er drie duidelijke uitschieters. Grappig genoeg vormen die niet eens alle drie het huidige podium en steken ze er ook niet met kop en schouders boven uit, wat aangeeft dat ze wellicht als haat/liefde nummertjes bestempeld kunnen worden. Of hoog in een top 5, of niet.
arcade monkeys, Arrie, Barney Rubble, Dance Lover, inquestos, jassn, Koenr, Masimo, panjoe, Snoeperd, stoepkrijt + iedereen die mee wilt stemmen natuurlijk
+ Presentator Titmeister natuurlijk, maar dat zal zijn eigen deadline wel in het snotje hebben vermoed ik zo.
en jordidj1 had beloofd zich ook weer eens te mengen met het ordinaire, niet-moderator voetvolk en een top 5 te droppen.
1
geplaatst: 30 december 2020, 16:14 uur
3. Gidge - New Light
4. Hollow Sinatra - White Plug
6. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
7. Balthazar - Losers
8. Ana Roxanne - Camille
9. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
10. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me
11. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
12. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
3. Gidge - New Light
4. Hollow Sinatra - White Plug
6. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
7. Balthazar - Losers
8. Ana Roxanne - Camille
9. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
10. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me
11. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
12. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
1
geplaatst: 30 december 2020, 22:02 uur
1. Altin Gün - Ordunun Dereleri ( 8,5/8+ )
6. Gidge - New Light ( 8+/7,5 )
7. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
8. Balthazar - Losers
9. Ana Roxanne - Camille
10. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December ( 7+ )
11. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
12. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me
6. Gidge - New Light ( 8+/7,5 )
7. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
8. Balthazar - Losers
9. Ana Roxanne - Camille
10. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December ( 7+ )
11. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
12. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me
2
geplaatst: 30 december 2020, 22:28 uur
Lekker hoor
1. Altin Gün - Ordunun Dereleri
2. Balthazar - Losers
3. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
4. Gidge - New Light
5. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
Hopelijk wordt Losers luid over de festivalweide gespeeld aankomende zomer, toch 123poetertjes? #toutdroit
1. Altin Gün - Ordunun Dereleri
2. Balthazar - Losers
3. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
4. Gidge - New Light
5. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
Hopelijk wordt Losers luid over de festivalweide gespeeld aankomende zomer, toch 123poetertjes? #toutdroit
1
geplaatst: 30 december 2020, 23:03 uur
7 toppers die eigenlijk allemaal punten verdienen.
1. Hollow Sinatra - White Plug
5. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
6. Gidge - Seems to Be Getting Closer
7. Ana Roxanne - Camille
1. Hollow Sinatra - White Plug
5. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
6. Gidge - Seems to Be Getting Closer
7. Ana Roxanne - Camille
1
geplaatst: 31 december 2020, 00:55 uur
Hele fijne top 8. Camille is uitgegroeid tot 1 van mijn favoriete nummers van het jaar. Deze Altin Gün blijkt inderdaad een groeier, al hoor ik wel liever Merve zingen.
De onderste 4 doen me niet zo veel, en Balthazar mag de enige onvoldoende voor hun rekening nemen deze maand met dit slappe aftreksel van eerder werk.
01. Ana Roxanne - Camille
02. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
03. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
04. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
05. Hollow Sinatra - White Plug
06. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me
07. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
08. Altin Gün - Ordunun Dereleri
09. Gidge - New Light
10. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong
11. Gidge - Seems to Be Getting Closer
12. Balthazar - Losers
De onderste 4 doen me niet zo veel, en Balthazar mag de enige onvoldoende voor hun rekening nemen deze maand met dit slappe aftreksel van eerder werk.
01. Ana Roxanne - Camille
02. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
03. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
04. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
05. Hollow Sinatra - White Plug
06. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me
07. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard
08. Altin Gün - Ordunun Dereleri
09. Gidge - New Light
11. Gidge - Seems to Be Getting Closer
12. Balthazar - Losers
1
geplaatst: 31 december 2020, 07:53 uur
2. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
3. Gidge - New Light
4. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
5. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me
6. Balthazar - Losers
7. Ana Roxanne - Camille
8. Altin Gün - Ordunun Dereleri
9. Hollow Sinatra - White Plug
11. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
12. Gidge - Seems to Be Getting Closer
2. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan
3. Gidge - New Light
4. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2
5. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me
6. Balthazar - Losers
7. Ana Roxanne - Camille
8. Altin Gün - Ordunun Dereleri
9. Hollow Sinatra - White Plug
11. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December
12. Gidge - Seems to Be Getting Closer
0
geplaatst: 31 december 2020, 08:35 uur
Mochten er nog mensen willen stemmen, jullie hebben nog anderhalf uur!
0
geplaatst: 31 december 2020, 10:00 uur
en de lijnen zijn gesloten! Uitslag wordt nu naar Titmeister gestuurd
0
geplaatst: 31 december 2020, 10:20 uur
Aj, net te laat, hopelijk gaat Gidge (of anders Ichiko) er met de prijzen vandoor 

6
geplaatst: 31 december 2020, 11:45 uur
En we zijn los! Laat ik beginnen met de opmerking dat het niet bepaald de beste finale is, die ik ooit mee heb gemaakt in dit topic. Dat terwijl de startlijst toch vrij sterk was. Met name Charles Webster en bdrmm worden met node gemist, terwijl ook PVA, Flatbush Zombies, Irreversible Entanglements en Róisín Murphy fijne toevoegingen aan de finale waren geweest.
Desondanks is er nog voldoende fraais te vinden. Ik zal in loop van de dag steeds nummers plaatsen, met de nummer 1 rond 5u vanmiddag. Maar niet voordat ik mijn dank uitspreek aan de onderstaande 31-koppige vakjury, en in het bijzonder aan aerobag voor het klaarzetten van de back-office.
123poetertjes, aerobag, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Cervantes, Choconas, Dance Lover, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, JoaMuse, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Mausie, pauljojo, Ploppesteksel, SBube, Simon77, stardust_be,Teunnis, The Eraser, Titmeister, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah
Desondanks is er nog voldoende fraais te vinden. Ik zal in loop van de dag steeds nummers plaatsen, met de nummer 1 rond 5u vanmiddag. Maar niet voordat ik mijn dank uitspreek aan de onderstaande 31-koppige vakjury, en in het bijzonder aan aerobag voor het klaarzetten van de back-office.
123poetertjes, aerobag, arcade monkeys, Arno, ArthurDZ, AstroStart, Cervantes, Choconas, Dance Lover, dumb_helicopter, Edgar18, Gretz, Gyzzz, herman, hoi123, JoaMuse, Johnny Marr, jordidj1, Koenr, Mausie, pauljojo, Ploppesteksel, SBube, Simon77, stardust_be,Teunnis, The Eraser, Titmeister, VladTheImpaler, wibro, yeahyeahyeah
0
geplaatst: 31 december 2020, 12:22 uur
12. Matt Sweeney & Bonnie ‘Prince’ Billy - Make Worry For Me (28 punten, 12 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via Maak-Kennis-Met)
Will Oldham is een eigenaardig en bezig baasje. In de jaren '90 en begin jaren '00 vormde hij de voorhoede van de altcountry, onder diverse monikers als Palace Music en Bonnie "Prince" Billy. Daarna is hij een beetje van mijn radar verdwenen, mede doordat zijn muziek lang niet op Spotify stond. Inmiddels staat al zijn muziek er gelukkig wel op. Daarmee valt ook zijn aanzienlijke productiviteit op: de afgelopen jaren bracht hij elk jaar minimaal één album uit en dit jaar o.a. een handvol singles met Bill Callahan en een album met folk-supergroep Three Queens in Mourning.
Op dit nummer werkt hij samen met Matt Sweeney, voormalig gitarist van Chavez en veelvuldig sessiemuzikant. Eerlijk gezegd doet het nummer mij, ondanks inmiddels al redelijk wat luisterbeurten, niet zo heel veel. Sweeney is niet bepaald een begenadigd zanger en het nummer kabbelt wat voort. Dat jullie dat ook wel enigszins vinden, maakt dat Make Worry for Me een behoorlijk kleurloze finale beleeft. Met slechts 12 nominaties en 0 eerste plekken eindigen beide heren onderaan.
Will Oldham is een eigenaardig en bezig baasje. In de jaren '90 en begin jaren '00 vormde hij de voorhoede van de altcountry, onder diverse monikers als Palace Music en Bonnie "Prince" Billy. Daarna is hij een beetje van mijn radar verdwenen, mede doordat zijn muziek lang niet op Spotify stond. Inmiddels staat al zijn muziek er gelukkig wel op. Daarmee valt ook zijn aanzienlijke productiviteit op: de afgelopen jaren bracht hij elk jaar minimaal één album uit en dit jaar o.a. een handvol singles met Bill Callahan en een album met folk-supergroep Three Queens in Mourning.
Op dit nummer werkt hij samen met Matt Sweeney, voormalig gitarist van Chavez en veelvuldig sessiemuzikant. Eerlijk gezegd doet het nummer mij, ondanks inmiddels al redelijk wat luisterbeurten, niet zo heel veel. Sweeney is niet bepaald een begenadigd zanger en het nummer kabbelt wat voort. Dat jullie dat ook wel enigszins vinden, maakt dat Make Worry for Me een behoorlijk kleurloze finale beleeft. Met slechts 12 nominaties en 0 eerste plekken eindigen beide heren onderaan.
1
geplaatst: 31 december 2020, 12:31 uur
11. Ana Roxanne - Camille (28 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van: Koenr, Ploppesteksel)
De Californische Ana Roxanne debuteerde 5 jaar geleden met een cover van Chaka Khan, waar je door het overmatig gebruik van de oscillator het origineel bijna niet herkend. Dat ze uitgerekend dit nummer koos om te coveren, is geen toeval; genderidentiteit is een terugkerend thema in haar muziek.
Haar nummer Camille houdt ergens in het midden tussen ambient en R&B. Het is een sfeervol nummer, maar kabbelt ook wel wat voort. Dankzij 2 liefhebbers eindigt het nummer net niet op de laatste plaats.
(genomineerd door Koenr, nummer 1 van: Koenr, Ploppesteksel)
De Californische Ana Roxanne debuteerde 5 jaar geleden met een cover van Chaka Khan, waar je door het overmatig gebruik van de oscillator het origineel bijna niet herkend. Dat ze uitgerekend dit nummer koos om te coveren, is geen toeval; genderidentiteit is een terugkerend thema in haar muziek.
Haar nummer Camille houdt ergens in het midden tussen ambient en R&B. Het is een sfeervol nummer, maar kabbelt ook wel wat voort. Dankzij 2 liefhebbers eindigt het nummer net niet op de laatste plaats.
3
geplaatst: 31 december 2020, 13:04 uur
10. Hollow Sinatra - White Plug (30 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door arcade monkeys, nummer 1 van: arcade monkeys)
Hollow Sinatra, de volgende debutant in de finale, vertoont veel gelijkenissen met de vorige. Ook een Amerikaanse artiest, die het niet te nauw neemt met genre- en genderbegrenzingen. Dat laatste getuige de soort van SM-Roodkapje-outfit die hij aan heeft op de EP-hoes. Dat eerste getuige de klanken van White Plug, dat een drum&bass-ritme mixt met punkachtige gitaren en R&B-zanglijnen. Qua geluid doet het wat denken aan Yves Tumor. Ik vind het in ieder geval wel een interessant nummer. Desondanks deed ie nooit echt mee in de finale. Dankzij een late eerste plaats van nominator arcade monkeys kwam hij pas op het nippertje van de laatste plaats af.
(genomineerd door arcade monkeys, nummer 1 van: arcade monkeys)
Hollow Sinatra, de volgende debutant in de finale, vertoont veel gelijkenissen met de vorige. Ook een Amerikaanse artiest, die het niet te nauw neemt met genre- en genderbegrenzingen. Dat laatste getuige de soort van SM-Roodkapje-outfit die hij aan heeft op de EP-hoes. Dat eerste getuige de klanken van White Plug, dat een drum&bass-ritme mixt met punkachtige gitaren en R&B-zanglijnen. Qua geluid doet het wat denken aan Yves Tumor. Ik vind het in ieder geval wel een interessant nummer. Desondanks deed ie nooit echt mee in de finale. Dankzij een late eerste plaats van nominator arcade monkeys kwam hij pas op het nippertje van de laatste plaats af.
0
geplaatst: 31 december 2020, 13:09 uur
Camille komt te vroeg, White Plug eigenlijk ook. 
Maar laat maar komen deze finale! Ik zit al klaar in mijn Ichiko-outfit (oftewel 0, kom net uit de douche x)

Maar laat maar komen deze finale! Ik zit al klaar in mijn Ichiko-outfit (oftewel 0, kom net uit de douche x)
1
geplaatst: 31 december 2020, 13:25 uur
9. Balthazar - Losers (30 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd via MuMe-Afrekening, nummer 1 van: dumb_helicopter)
Eerder dit jaar gaf ik tijdens de presentatie van de Afrekening aan dat ik vond dat met het vertrek van violiste Patricia Vanneste de ziel enigszins uit Balthazar lijkt te zijn vertrokken. Daar sta ik nog steeds wel achter. Grappig genoeg leggen onze Belgische vrienden de laatste 2 albums iets meer soul in hun muziek. Op Fever leidt dat nog wel tot een aantal fijne nummers, maar op de singles van het in februari te verschijnen album Sand dreigt de lichtvoetigheid een beetje te verzanden in nonchalance. Desondanks is het geen verkeerd nummer om aan te horen, vindt ook jordidj1 - die het nummer graag komend jaar op een festivalweide hoort - en jullie in het algemeen, gezien de 9e plek in de finale.
Nog een sidenote over de veelbesproken hoes van Sand. Dit is een beeld van de kunstenaar Margriet van Breevoort, Homundulus Loxodontus genaamd. Het beeldt een zittende zeeolifant uit en is ontzettend populair in Rusland, waar het zelfs zijn eigen animatieserie krijgt. Na vele omzwervingen is het beeld nu aanbeland in buitenplaats Doornburgh in Maarssen. Dat laatste weet ik, omdat ik vorig jaar heb gegeten in het restaurant De Zusters, dat in hetzelfde pand huist - overigens een absolute aanrader! Ik heb zelfs nog een foto van mijn vrouw naast het beeld. Tot zover deze reeks nutteloze trivia.
(automatisch genomineerd via MuMe-Afrekening, nummer 1 van: dumb_helicopter)
Eerder dit jaar gaf ik tijdens de presentatie van de Afrekening aan dat ik vond dat met het vertrek van violiste Patricia Vanneste de ziel enigszins uit Balthazar lijkt te zijn vertrokken. Daar sta ik nog steeds wel achter. Grappig genoeg leggen onze Belgische vrienden de laatste 2 albums iets meer soul in hun muziek. Op Fever leidt dat nog wel tot een aantal fijne nummers, maar op de singles van het in februari te verschijnen album Sand dreigt de lichtvoetigheid een beetje te verzanden in nonchalance. Desondanks is het geen verkeerd nummer om aan te horen, vindt ook jordidj1 - die het nummer graag komend jaar op een festivalweide hoort - en jullie in het algemeen, gezien de 9e plek in de finale.
Nog een sidenote over de veelbesproken hoes van Sand. Dit is een beeld van de kunstenaar Margriet van Breevoort, Homundulus Loxodontus genaamd. Het beeldt een zittende zeeolifant uit en is ontzettend populair in Rusland, waar het zelfs zijn eigen animatieserie krijgt. Na vele omzwervingen is het beeld nu aanbeland in buitenplaats Doornburgh in Maarssen. Dat laatste weet ik, omdat ik vorig jaar heb gegeten in het restaurant De Zusters, dat in hetzelfde pand huist - overigens een absolute aanrader! Ik heb zelfs nog een foto van mijn vrouw naast het beeld. Tot zover deze reeks nutteloze trivia.
2
geplaatst: 31 december 2020, 13:47 uur
8. Gidge - New Light (33 punten, 14 keer genoemd)
Het Zweedse duo Gidge is de hofleverancier van deze finale met twee nummers. Al met hun debuutalbum, Autumn Bells uit 2014, gooiden de heren hoge ogen hier op MusicMeter. Niet gek, gezien het feit dat ze heel goed hebben geluisterd naar de groten van de elektronische muziek, en daar van elk wat elementen hebben meegepakt: de kristalheldere productie en gelaagdheid van een Four Tet, de Arctische sfeer van een Trentemøller of Biosphere en het samplegebruik van Burial.
Op het nieuwe album New Light trekken ze de lijn. De titeltrack roept sfeerbeelden op van besneeuwde bergtoppen, wuivende dennen en kabbelende beekjes. Veel liefhebbers, gezien de achtste plek in de finale. Wel is het de hoogste notering zonder eerste plekken. Dat heeft - zonder veel over het vervolg te verklappen - mede te maken met die andere track...
Het Zweedse duo Gidge is de hofleverancier van deze finale met twee nummers. Al met hun debuutalbum, Autumn Bells uit 2014, gooiden de heren hoge ogen hier op MusicMeter. Niet gek, gezien het feit dat ze heel goed hebben geluisterd naar de groten van de elektronische muziek, en daar van elk wat elementen hebben meegepakt: de kristalheldere productie en gelaagdheid van een Four Tet, de Arctische sfeer van een Trentemøller of Biosphere en het samplegebruik van Burial.
Op het nieuwe album New Light trekken ze de lijn. De titeltrack roept sfeerbeelden op van besneeuwde bergtoppen, wuivende dennen en kabbelende beekjes. Veel liefhebbers, gezien de achtste plek in de finale. Wel is het de hoogste notering zonder eerste plekken. Dat heeft - zonder veel over het vervolg te verklappen - mede te maken met die andere track...
2
geplaatst: 31 december 2020, 15:41 uur
7. Phoebe Bridgers - If We Make It Through December (36 punten, 11 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: Edgar18, Simon77, stardust_be)
2020 was voor velen een rotjaar. Voor Phoebe Bridgers was het, daarentegen, een uiterst succesvol jaar; in ieder geval wat betreft Song van het Jaar. Na Garden Song (8e), Kyoto (20e), I See You (11e) en I Know the End (5e) is If We Make It Through December alweer haar vijfde notering in een maand-top 20 dit jaar; de op-één-na-hoogste. Of dat een record is weet ik niet, maar volgens mij wel de meest succesvolle artiest van dit jaar.
If You Make It Through December is wel het eerste nummer dat niet van het populaire album Punisher komt. Het is een cover van Merle Haggard uit 1974, een sober countrynummer dat handelt over hoe december voor veel mensen een vervelende maand is. Dat thema past natuurlijk naadloos bij het jaar 2020 - vandaar het succes van de cover. Gelukkig lijkt er licht aan het einde van de lockdown-tunnel, met de komst van de vaccinaties. Ik wens iedereen iig een beter 2021 toe - al zal dat voor Phoebe Bridgers lastig worden...
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van: Edgar18, Simon77, stardust_be)
2020 was voor velen een rotjaar. Voor Phoebe Bridgers was het, daarentegen, een uiterst succesvol jaar; in ieder geval wat betreft Song van het Jaar. Na Garden Song (8e), Kyoto (20e), I See You (11e) en I Know the End (5e) is If We Make It Through December alweer haar vijfde notering in een maand-top 20 dit jaar; de op-één-na-hoogste. Of dat een record is weet ik niet, maar volgens mij wel de meest succesvolle artiest van dit jaar.
If You Make It Through December is wel het eerste nummer dat niet van het populaire album Punisher komt. Het is een cover van Merle Haggard uit 1974, een sober countrynummer dat handelt over hoe december voor veel mensen een vervelende maand is. Dat thema past natuurlijk naadloos bij het jaar 2020 - vandaar het succes van de cover. Gelukkig lijkt er licht aan het einde van de lockdown-tunnel, met de komst van de vaccinaties. Ik wens iedereen iig een beter 2021 toe - al zal dat voor Phoebe Bridgers lastig worden...
3
geplaatst: 31 december 2020, 15:50 uur
6. Bombay Bicycle Club - Everything Else Has Gone Wrong (38 punten, 10 keer genoemd)
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van: AstroStart, Gretz, Mausie, SBube, VladTheImpaler)
We gaan door met nog een nummer dat past bij de corona-thematiek. Het is verreweg het oudste nummer uit de finale. Al meer dan een jaar geleden kwam Everything Else Has Gone Wrong uit, als tweede single van het in januari '20 verschenen gelijknamige album - hun eerste in 6 jaar tijd.
Kennelijk had het nummer wat rijpingstijd nodig, of - zoals ArthurDZ al aangaf - het nummer is nu natuurlijk ook een stuk relevanter dan toen het uitkwam. Al met al is het natuurlijk ook gewoon een zeer degelijk indiepopnummer. Met maar liefst 5 eerste plaatsen stoomt het nummer het linkerrijtje in.
(genomineerd door Mausie, nummer 1 van: AstroStart, Gretz, Mausie, SBube, VladTheImpaler)
We gaan door met nog een nummer dat past bij de corona-thematiek. Het is verreweg het oudste nummer uit de finale. Al meer dan een jaar geleden kwam Everything Else Has Gone Wrong uit, als tweede single van het in januari '20 verschenen gelijknamige album - hun eerste in 6 jaar tijd.
Kennelijk had het nummer wat rijpingstijd nodig, of - zoals ArthurDZ al aangaf - het nummer is nu natuurlijk ook een stuk relevanter dan toen het uitkwam. Al met al is het natuurlijk ook gewoon een zeer degelijk indiepopnummer. Met maar liefst 5 eerste plaatsen stoomt het nummer het linkerrijtje in.
0
geplaatst: 31 december 2020, 17:15 uur
5. Material Girl - Material Girl Meets The Devil, Pt. 2 (41 punten, 15 keer genoemd)
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van: yeahyeahyeah)
Teunnis gaf mij de opdracht meer uit te vinden over deze artiest. Dat was geen sinecure, gezien elke zoekopdracht hierop linea recta naar Madonna verwijst. Het weinige wat ik te weten ben gekomen is dat het een Amerikaanse artiest betreft, waar verder niks over bekend is en die zijn/haar muziek uitbrengt op een obscuur label, dat eigenlijk meer een soort digitale coöperatie is. Eerder dit jaar deden ze al wel mee aan Song van het Jaar, maar sneuvelden ze in de voorronde met Funeral Parade of Roses. Misschien dat aerobag of Edgar18 meer kunnen vertellen...
Bij het nummer zelf meldt RYM uiteenlopende genres als afro house, experimental hiphop en post punk. Lekker eclectisch dus. Ik vind het zelf een beetje vreemde, maar wel fijne dancetrack, met fijne percussie en absurdistische vocals. Het bleek in de finale een echte puntensprokkelaar - slechts 2 nummers werden vaker genoemd - met een 5e plaats als resultaat.
(genomineerd door aerobag, nummer 1 van: yeahyeahyeah)
Teunnis gaf mij de opdracht meer uit te vinden over deze artiest. Dat was geen sinecure, gezien elke zoekopdracht hierop linea recta naar Madonna verwijst. Het weinige wat ik te weten ben gekomen is dat het een Amerikaanse artiest betreft, waar verder niks over bekend is en die zijn/haar muziek uitbrengt op een obscuur label, dat eigenlijk meer een soort digitale coöperatie is. Eerder dit jaar deden ze al wel mee aan Song van het Jaar, maar sneuvelden ze in de voorronde met Funeral Parade of Roses. Misschien dat aerobag of Edgar18 meer kunnen vertellen...
Bij het nummer zelf meldt RYM uiteenlopende genres als afro house, experimental hiphop en post punk. Lekker eclectisch dus. Ik vind het zelf een beetje vreemde, maar wel fijne dancetrack, met fijne percussie en absurdistische vocals. Het bleek in de finale een echte puntensprokkelaar - slechts 2 nummers werden vaker genoemd - met een 5e plaats als resultaat.
2
geplaatst: 31 december 2020, 17:28 uur
haha, het is een mysterieuze artiest he? Van wat ik ervan begrijp is Material Girl eigenlijk een hij en is hij afkomstig uit Philadelphia en inderdaad (belangrijk) onderdeel van het label No Agreements, wat voornamelijk een label lijkt te zijn die ontstaan is uit samenwerkingen via het internet en waarbij de artiesten allemaal een karakteristieke, ietwat zweverige, electronische fusie-muziek maken. Het doet mij wat denken aan een meer gestructureerde vaporwave stroming.
Alhoewel het label is opgericht door de Boston-based producer City Light Mosaic, is No Agreements een vrij internationaal collectief met aardig wat Nederlandse en Belgische deelnemers, zo moet je niet op kijken als je regelmatig Nederlandstalige samples langs hoort komen in de muziek. Hier een compilatie-album van artiesten van het label uit dit jaar: Disagreement 3 , waar bijvoorbeeld de uit Leuven afkomstige 'Krullebol' ook op te vinden is en Nederlandstalig zingt.
zou zo maar een label kunnen zijn die Teunnis wel kan liggen
Alhoewel het label is opgericht door de Boston-based producer City Light Mosaic, is No Agreements een vrij internationaal collectief met aardig wat Nederlandse en Belgische deelnemers, zo moet je niet op kijken als je regelmatig Nederlandstalige samples langs hoort komen in de muziek. Hier een compilatie-album van artiesten van het label uit dit jaar: Disagreement 3 , waar bijvoorbeeld de uit Leuven afkomstige 'Krullebol' ook op te vinden is en Nederlandstalig zingt.
zou zo maar een label kunnen zijn die Teunnis wel kan liggen
* denotes required fields.