Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2020
zoeken in:
3
geplaatst: 31 december 2020, 17:51 uur
4. Altin Gün - Ordunun Dereleri (44 punten, 12 keer genoemd)
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van: Dance Lover, Gyzzz, herman, jordidj1)
Veel van de hooggenoteerde finalisten riepen gemengde gevoelens op onder de users. Zo ook mijn favoriete Turkse bruiloftband. Zo stoorde hoi123 zich aan de piepjes in het nummer en vroeg ArthurDZ zich af waarom elk nummer van de band de maandfinale haalt. Wel, beste Arthur, dit is pas de tweede keer dat Altin Gün de maandfinale haalt - na Goca Dünya in 2018. Toegegeven, Süpürgesi Yoncadan haalde vorig jaar de jaarfinale, maar werd in de reguliere maandronde slechts 14e
.
Ordunun Dereleri is een nummer met spacey synths en lekker melancholische Turkse zang. Geen Süpürgesi Yoncadan uiteraard - dat is ook lastig - maar wel weer een sfeervol en geslaagd nummer; goed voor de bands hoogste notering ooit.
(genomineerd door AstroStart, nummer 1 van: Dance Lover, Gyzzz, herman, jordidj1)
Veel van de hooggenoteerde finalisten riepen gemengde gevoelens op onder de users. Zo ook mijn favoriete Turkse bruiloftband. Zo stoorde hoi123 zich aan de piepjes in het nummer en vroeg ArthurDZ zich af waarom elk nummer van de band de maandfinale haalt. Wel, beste Arthur, dit is pas de tweede keer dat Altin Gün de maandfinale haalt - na Goca Dünya in 2018. Toegegeven, Süpürgesi Yoncadan haalde vorig jaar de jaarfinale, maar werd in de reguliere maandronde slechts 14e
.Ordunun Dereleri is een nummer met spacey synths en lekker melancholische Turkse zang. Geen Süpürgesi Yoncadan uiteraard - dat is ook lastig - maar wel weer een sfeervol en geslaagd nummer; goed voor de bands hoogste notering ooit.
1
geplaatst: 31 december 2020, 17:53 uur
3. Dry Cleaning - Scratchcard Lanyard (48 punten, 16 keer genoemd)
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van: Arno, Choconas, pauljojo)
Dry Cleaning leerde ik vorig jaar kennen via - het veel leukere - Magic of Meghan. Over Scratchcard Lanyard schreef ik eerder deze maand bij de Afrekening:
Enkele luisterbeurten verder, vind ik het nummer eigenlijk alleen maar irritanter worden, eerlijk gezegd. Jullie hebben echter anders geoordeeld; met 16 nominaties en 3 eerste plekken pakt Dry Cleaning gewoon solide de bronzen plak.
(genomineerd door stardust_be, nummer 1 van: Arno, Choconas, pauljojo)
Dry Cleaning leerde ik vorig jaar kennen via - het veel leukere - Magic of Meghan. Over Scratchcard Lanyard schreef ik eerder deze maand bij de Afrekening:
Dry Cleaning is een Londense neopostpunkband, zoals er de laatste jaren wel meer ontspruiten aan de overkant van de Noordzee - Squid komt bij mij op als meest nabije referentie. De titel, Scratchcard Lanyard, is alvast een lekkere assonantie, die geef ik ze vast. De riff is ook lekker, maar roept wel allerlei referenties bij mij op - al kan ik er niet precies de vinger opleggen waar die me precies aan doet denken. Het zwaktepunt van het nummer is duidelijk de pseudo-verveelde praatzang. Er zijn wel meer nummers uit deze hoek die zich daaraan bezigen, maar op dit nummer gaat het mij tegenstaan en dat maakt dat ik het waarschijnlijk niet snel meer op zal zetten.
Enkele luisterbeurten verder, vind ik het nummer eigenlijk alleen maar irritanter worden, eerlijk gezegd. Jullie hebben echter anders geoordeeld; met 16 nominaties en 3 eerste plekken pakt Dry Cleaning gewoon solide de bronzen plak.
1
geplaatst: 31 december 2020, 17:55 uur
Titmeister schreef:
Zo stoorde hoi123 zich aan de piepjes in het nummer en vroeg ArthurDZ zich af waarom elk nummer van de band de maandfinale haalt. Wel, beste Arthur, dit is pas de tweede keer dat Altin Gün de maandfinale haalt - na Goca Dünya in 2018. Toegegeven, Süpürgesi Yoncadan haalde vorig jaar de jaarfinale, maar werd in de reguliere maandronde slechts 14e
.
Zo stoorde hoi123 zich aan de piepjes in het nummer en vroeg ArthurDZ zich af waarom elk nummer van de band de maandfinale haalt. Wel, beste Arthur, dit is pas de tweede keer dat Altin Gün de maandfinale haalt - na Goca Dünya in 2018. Toegegeven, Süpürgesi Yoncadan haalde vorig jaar de jaarfinale, maar werd in de reguliere maandronde slechts 14e
.Achzo! I stand corrected

0
geplaatst: 31 december 2020, 17:57 uur
Titmeister schreef:
Enkele luisterbeurten verder, vind ik het nummer eigenlijk alleen maar irritanter worden, eerlijk gezegd.
Enkele luisterbeurten verder, vind ik het nummer eigenlijk alleen maar irritanter worden, eerlijk gezegd.
Dat heb ik ook. Omdat Magic of Meghan zo goed was heb ik deze heel veel kansen gegeven en daarna kwam ie ook hier nog een paar keer voorbij. Maar ik vind het eigenlijk maar een tegenvaller na 'Meghan'.
3
geplaatst: 31 december 2020, 17:57 uur
Ken je dat, dat je wenst dat je iets kon 'ontlezen'. Nadat hoi dit dus heeft aangekaart kan ik het niet meer NIET horen, elke keer als die piepjes starten denk ik nu: Oh, mijn vaatwasser is klaar hahaha
0
geplaatst: 31 december 2020, 18:00 uur
Titmeister schreef:
Eerder dit jaar deden ze al wel mee aan Song van het Jaar, maar sneuvelden ze in de voorronde met Funeral Parade of Roses.
Bizar dat die de maand top twintig niet gehaald heeft. Zo kan het beste nummer van 2020 niet eens Song van het Jaar worden. Eerder dit jaar deden ze al wel mee aan Song van het Jaar, maar sneuvelden ze in de voorronde met Funeral Parade of Roses.

4
geplaatst: 31 december 2020, 18:21 uur
2. Gidge - Seems to Be Getting Closer (4punten9 , 12 keer genoemd)
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van: ArthurDZ, JoaMuse, Johnny Marr, Teunnis, The Eraser, Titmeister)
Ondanks alle lof voor Gidge, was de kritiek op hun muziek ook niet mals:
- Beetje cheesy (Gyzzz)
- Wordt heel snel oud (123poetertjes)
- Probeert overdreven sfeer te scheppen, dat werkt averechts op mij (Ploppesteksel)
- Onlosmakelijk verbonden met Mjus vrijdagmiddagborrel (Koenr)
Ik blijf echter bij mijn eerdere commentaar: ik vind het een prachtig nummer, dankzij de kristalheldere productie, gelaagde opbouw en sfeervolle vocals - heerlijk nummer om bij weg te dromen! Minstens 11 mensen zijn het met mij eens - waarvan nog 5x nummer 1 - wat resulteert in een mooie tweede plek.
(genomineerd door ArthurDZ, nummer 1 van: ArthurDZ, JoaMuse, Johnny Marr, Teunnis, The Eraser, Titmeister)
Ondanks alle lof voor Gidge, was de kritiek op hun muziek ook niet mals:
- Beetje cheesy (Gyzzz)
- Wordt heel snel oud (123poetertjes)
- Probeert overdreven sfeer te scheppen, dat werkt averechts op mij (Ploppesteksel)
- Onlosmakelijk verbonden met Mjus vrijdagmiddagborrel (Koenr)
Ik blijf echter bij mijn eerdere commentaar: ik vind het een prachtig nummer, dankzij de kristalheldere productie, gelaagde opbouw en sfeervolle vocals - heerlijk nummer om bij weg te dromen! Minstens 11 mensen zijn het met mij eens - waarvan nog 5x nummer 1 - wat resulteert in een mooie tweede plek.
8
geplaatst: 31 december 2020, 18:21 uur
1. Ichiko Aoba - Dawn in the Adan (60 punten, 18 keer genoemd)
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van: 123poetertjes, aerobag, Cervantes, hoi123, wibro)
And the winner is... Een nummer dat bijna de finale gemist had. Niet omdat het moeite had in de voorrondes - die kwam het met glans door - maar omdat nominator en überfanboy hoi123 eigenlijk een ander nummer van Aoba genomineerd had. Op het laatste moment trok hij zijn keutel in en ruilde hij Easter Lily in voor Dawn in the Adan, en zie daar...
Dat de lieflijke zuchtmeisjespop van Ichiko Aoba er bij jullie ingaat als verse sushi, was al wel duidelijk - al waren haar resultaten tanende. In januari scoorde ze nog een 5e plek met Amuletum, daarna weer Seabed Eden slechts 19e en Porcelain overleefde de voorronde niet. Dat is nu in één klap goedgemaakt; met 18 nominaties en 5 eerste plekken is er sprake van een glansrijke overwinning voor mevrouw Aoba. Hopen dat Roeland zich aan zijn belofte houdt voor volgende maand...
Rest mij niks anders dan jullie wederom te danken voor deelname en een prettig uiteinde en gezond en muzikaal 2021 te wensen!
(genomineerd door hoi123, nummer 1 van: 123poetertjes, aerobag, Cervantes, hoi123, wibro)
And the winner is... Een nummer dat bijna de finale gemist had. Niet omdat het moeite had in de voorrondes - die kwam het met glans door - maar omdat nominator en überfanboy hoi123 eigenlijk een ander nummer van Aoba genomineerd had. Op het laatste moment trok hij zijn keutel in en ruilde hij Easter Lily in voor Dawn in the Adan, en zie daar...
Dat de lieflijke zuchtmeisjespop van Ichiko Aoba er bij jullie ingaat als verse sushi, was al wel duidelijk - al waren haar resultaten tanende. In januari scoorde ze nog een 5e plek met Amuletum, daarna weer Seabed Eden slechts 19e en Porcelain overleefde de voorronde niet. Dat is nu in één klap goedgemaakt; met 18 nominaties en 5 eerste plekken is er sprake van een glansrijke overwinning voor mevrouw Aoba. Hopen dat Roeland zich aan zijn belofte houdt voor volgende maand...
Rest mij niks anders dan jullie wederom te danken voor deelname en een prettig uiteinde en gezond en muzikaal 2021 te wensen!
2
geplaatst: 31 december 2020, 18:25 uur
Jaaaa, feestje.
Prachtige afsluiter van het jaar - en het feit dat jij je oudjaarsdag wilde opofferen voor deze mooie presentatie is dat ook, bedankt Tit!
En fijne jaarwisseling iedereen!
Prachtige afsluiter van het jaar - en het feit dat jij je oudjaarsdag wilde opofferen voor deze mooie presentatie is dat ook, bedankt Tit!En fijne jaarwisseling iedereen!
2
geplaatst: 31 december 2020, 18:26 uur
Met Ichiko op 1 kunnen we toch maar mooi even rustig en sereen het nieuwe jaar in, zonder al te veel knallen, net zo rustig als het nu buiten op straat is, hoogstens een knetterend sterretje (het vuurwerk heb ik het dan over he)
Titmeister enorm bedankt voor de verzorgde presentatie... in het nieuwe jaar, als de champagne-waas weer weggetrokken is, maar even een mooie (drie)dubbele alliteratie voor je verzinnen voor de eregalerij.
En allen alvast een heule fijne jaarwisseling gewenst, dat de oliebollen mogen smaken en iedereen er nog een mooi (bescheiden) feestje van maakt!
Titmeister enorm bedankt voor de verzorgde presentatie... in het nieuwe jaar, als de champagne-waas weer weggetrokken is, maar even een mooie (drie)dubbele alliteratie voor je verzinnen voor de eregalerij.
En allen alvast een heule fijne jaarwisseling gewenst, dat de oliebollen mogen smaken en iedereen er nog een mooi (bescheiden) feestje van maakt!
2
geplaatst: 31 december 2020, 18:32 uur
Misschien niet de sterkste finale, maar wel de mooiste winnaar van het jaar. 
Tnx Titmeister. Alvast de beste wensen voor 2021.

Tnx Titmeister. Alvast de beste wensen voor 2021.
1
geplaatst: 31 december 2020, 19:03 uur
3
geplaatst: 31 december 2020, 19:45 uur
Bedankt, Titmeister!
Wel de minste maandwinnaar van het hele jaar. Ik begrijp er helemaal niets van. Maar dat moet ook eens kunnen ter afwisseling.
Wel de minste maandwinnaar van het hele jaar. Ik begrijp er helemaal niets van. Maar dat moet ook eens kunnen ter afwisseling.

2
geplaatst: 1 januari 2021, 09:45 uur
Ichiko omg
Wat een liefdevolle manier om het jaar af te sluiten 
Thanks Tit! En dank alle lieve deenemertjes hier, beste wensen x
Wat een liefdevolle manier om het jaar af te sluiten 
Thanks Tit! En dank alle lieve deenemertjes hier, beste wensen x
1
geplaatst: 1 januari 2021, 12:36 uur
NEEEEE Gidge niet gewonnen
Het is niet anders.
Bedankt, Titmeister!
En mag ik even zeggen dat verse sushi heel wat spannender is dan dat saaie geneuzel van mevrouw Aoba? Koenr wat jij?
Oh en nog een gelukkig nieuwjaar uiteraard.
Het is niet anders.Bedankt, Titmeister!
En mag ik even zeggen dat verse sushi heel wat spannender is dan dat saaie geneuzel van mevrouw Aoba? Koenr wat jij?
Oh en nog een gelukkig nieuwjaar uiteraard.
1
geplaatst: 1 januari 2021, 13:53 uur
Mooie winnaar en knappe presentatie, hoor!
Ichiko is best lief voor mijn lichte nieuwjaarskater.
Ichiko is best lief voor mijn lichte nieuwjaarskater.
1
geplaatst: 1 januari 2021, 14:05 uur
Mooie presentatie, leest lekker weg met een katertje, dank Titmeister!
En een gelukkig nieuwjaar allen!
En een gelukkig nieuwjaar allen!
0
geplaatst: 1 januari 2021, 14:30 uur
Ik werd wakker met het treurige nieuws over DOOM, maar hier word ik gelukkig weer wat opgevrolijkt.
1
geplaatst: 1 januari 2021, 15:30 uur
Wanneer volgende editie, aerobag? Ik speel ff de Arbeidsdeskundige van dienst.
5
geplaatst: 1 januari 2021, 15:36 uur
Eerst 4 weken rouw vanwege MF DOOM
Morgen zal ik 2020 december opzetten, laatste kans om de laatste parels van 2020 te nomineren, dus kies je nomi's zorgvuldig
1
geplaatst: 1 januari 2021, 22:36 uur
Titmeister nog bedankt voor de voortreffelijke presentatie!
En gelukkig nieuwjaar allemaal! Ben de dagen alweer aan het aftellen tot de Grote Finale van Song van het Jaar van start gaat
En gelukkig nieuwjaar allemaal! Ben de dagen alweer aan het aftellen tot de Grote Finale van Song van het Jaar van start gaat

1
geplaatst: 1 januari 2021, 22:48 uur
Titmeister schreef:
Dat is nu in één klap goedgemaakt; met 18 nominaties en 5 eerste plekken is er sprake van een glansrijke overwinning voor mevrouw Aoba. Hopen dat Roeland zich aan zijn belofte houdt voor volgende maand...
Dat is nu in één klap goedgemaakt; met 18 nominaties en 5 eerste plekken is er sprake van een glansrijke overwinning voor mevrouw Aoba. Hopen dat Roeland zich aan zijn belofte houdt voor volgende maand...
+ de eerste Japanse maandwinnaar ooit
https://i.vgy.me/WZD2tk.png
https://i.vgy.me/a7Wq6N.jpg
0
geplaatst: 1 januari 2021, 22:59 uur
Titmeister schreef:
Of dat een record is weet ik niet, maar volgens mij wel de meest succesvolle artiest van dit jaar.
Of dat een record is weet ik niet, maar volgens mij wel de meest succesvolle artiest van dit jaar.
Gaan we even uitzoeken

3
geplaatst: 1 januari 2021, 23:23 uur
aerobag schreef:
hoogstens een knetterend sterretje
Jij vindt stiekem ook dat Vies dit zooitje had moeten winnen he?hoogstens een knetterend sterretje
2
geplaatst: 2 januari 2021, 12:13 uur
Song van het jaar 2020 - editie december is in de maak. Stay tuned.
En natuurlijk nog Titmeister toevoegen aan de erelijst. Thanks Tit!
Erelijst der SvhJ presentatoren:
Januari: De Honorabele Hoi123
Februari: De Tintelende Titmeister
Maart: De Koesterende Koenr
April: De Chique Choconas
Mei: De Pientere (123)poetertjes
Juni: De Aesopische Aerobag
Juli: De Artisanale ArthurDZ
Augustus: De Hondstrouwe Honorabele Hoi123
September: De Terugkerende Teunnis
Oktober: De Achtenswaardige Arcade Monkeys
November: De Tijdloze Tintelende Titmeister
December: ???
https://thumbs.gfycat.com/DeterminedEverlastingElkhound-size_restricted.gif
(gifje van Ichiko dit. schijnt)
En natuurlijk nog Titmeister toevoegen aan de erelijst. Thanks Tit!
Erelijst der SvhJ presentatoren:
Januari: De Honorabele Hoi123
Februari: De Tintelende Titmeister
Maart: De Koesterende Koenr
April: De Chique Choconas
Mei: De Pientere (123)poetertjes
Juni: De Aesopische Aerobag
Juli: De Artisanale ArthurDZ
Augustus: De Hondstrouwe Honorabele Hoi123
September: De Terugkerende Teunnis
Oktober: De Achtenswaardige Arcade Monkeys
November: De Tijdloze Tintelende Titmeister