MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
1. Avril Lavigne - Sk8er Boi
2. Green Day - When I Come Around*
3. Sum 41 - The Hell Song
4. The Bloodhound Gang - Fire Water Burn
5. Paramore - Misery Business*
6. Green Day - Basket Case
7. Blink 182 - All the Small Things
8. Green Day - Holiday (Faded Ending)*
9. Sum 41 - In too Deep
10. Fountain's of Wayne - Stacy's Mom*

11. Pennywise - Bro Hymn Tribute*
12. Good Charlotte - The Anthem
13. Wheatus - Teenage Dirtbag
14. Panic! at the Disco - I Write Sins Not Tragedies*
15. Green Day - American Idiot
16. Bowling for Soup - 1985
17. Green Day - Longview*
18. Jimmy Eat World - The Middle
19. The Offspring - Self Esteem
20. NoFX - Leave It Alone*
21. The Offspring - Come Out and Play*
22. Blink 182 - What's My Age Again
23. Bad Religion - Punk Rock Song*
24. Rancid - Timebomb*

Voor zulk fantastisch(e) subgenre(s) vind ik de eindlijst wat tegenvallen. Maar goed, de top 10 is ijzersterk, maar Avril pakte wel vrij eenvoudig mijn koppositie.

1. Jimmy Eat World - The Middle
2. Fountains of Wayne - Stacy's Mom*
3. Wheatus - Teenage Dirtbag
4. Rancid - Timebomb*
5. Green Day - Longview*
6. Blink 182 - All the Small Things
7. Green Day - American Idiot
8. Green Day - Basket Case
9. Avril Lavigne - Sk8er Boi
10. Blink 182 - What's My Age Again

Nu op Studio Brussel: Come Out And Play Wie van jullie werkt stiekem bij deze zender?

Haha, ik was het ook net aan het denken.

1. Green Day – American Idiot
2. Green Day – Holiday (Faded Ending)*
3. Blink 182 – All the Small Things
4. Sum 41 – In Too Deep
5. Panic! at the Disco - I Write Sins Not Tragedies*
6. Paramore – Misery Business*
7. Green Day – Basket Case
8. Blink 182 – What’s My Age Again
9. Avril Lavigne – Sk8er Boi
10. The Offspring – Self Esteem

Leuke editie! Vroeger alleen echt fan geweest van Green Day, vandaar dat die ook de hoogste plaatsen innemen.

1. Green Day - American Idiot
2. Green Day - Basket Case
3. Paramore - Misery Business*
4. Green Day - Holiday (Faded Ending)*
5. Panic! at the Disco - I Write Sins Not Tragedies*
6. Avril Lavigne - Sk8er Boi
7. The Offspring - Self Esteem
8. Blink 182 - All the Small Things
9. Jimmy Eat World - The Middle
10. The Bloodhound Gang - Fire Water Burn

Niet bepaald mijn muziek, maar een top 10 kan ik er nog net uit peuren:

1. Wheatus - Teenage Dirtbag
3. The Offspring - Self Esteem
4. Green Day - Longview*
5. The Bloodhound Gang - Fire Water Burn
6. Fountain's of Wayne - Stacy's Mom*
7. The Offspring - Come Out and Play*
8. Avril Lavigne - Sk8er Boi
9. Blink 182 - What's My Age Again
10. Sum 41 - In too Deep

1. Green Day - Basket Case
2. Wheatus - Teenage Dirtbag
4. Green Day - American Idiot
5. Pennywise - Bro Hymn Tribute*
6. Blink 182 - What's My Age Again
7. Green Day - When I Come Around*
9. Fountain's of Wayne - Stacy's Mom*
10. Avril Lavigne - Sk8er Boi

Leuk stukje jeugdsentiment

1. Wheatus - Teenage Dirtbag
2. Green Day - When I Come Around*
3. Rancid - Timebomb*
4. The Offspring - Come Out and Play*
5. The Offspring - Self Esteem
6. Pennywise - Bro Hymn Tribute*
7. Green Day - Basket Case
9. Bad Religion - Punk Rock Song*

PS: mag ik nog even zeggen dat ik het bizar vind dat er 2 Sum 41-nummers in de startlijst stonden, maar geen Fat Lip

1. Green Day - Longview*
2. Jimmy Eat World - The Middle
3. Blink 182 - What's My Age Again
4. The Offspring - Self Esteem
5. Blink 182 - All the Small Things
6. Wheatus - Teenage Dirtbag
7. Sum 41 - In too Deep
8. Green Day - When I Come Around*
9. Sum 41 - The Hell Song
10. Green Day - Holiday (Faded Ending)*

11. The Offspring - Come Out and Play*
12. Green Day - Basket Case
13. Paramore - Misery Business*
14. Fountain's of Wayne - Stacy's Mom*
15. The Bloodhound Gang - Fire Water Burn

Ja, waar the f is fat lip?!

Wat leer ik toch veel van MusicMeter
Ik ben al van start tot eind liefhebber van Fountains of Wayne geweest. Nou had ik me nog nooit afgevraagd onder welk genre dit viel ( heel fijn gitaarbandje is geen genre, denk ik). Een paar maanden gelden leerde ik dat ze Powerpop maakten, maar naar nu blijkt hebben ze ook nog Poppunk-nummers gemaakt
De overige nummers riepen geregeld fijne herinneringen op aan de middelbare schooltijd. Wat mij betreft vooral een lekker lijstje, nog eerder dan beslist goed. Maar muziek mag op zijn tijd toch ook wel gewoon lekker zijn, vind ik.

1. Fountain's of Wayne - Stacy's Mom*
2. Green Day - Longview*
4. Panic! at the Disco - I Write Sins Not  Tragedies*
5. The Bloodhound Gang - Fire Water Burn
6. Paramore - Misery Business*
7. Wheatus - Teenage Dirtbag
8. Avril Lavigne - Sk8er Boi
9. Pennywise - Bro Hymn Tribute*
10. The Offspring - Come Out and Play*

1. Fountain's of Wayne - Stacy's Mom*
2. The Offspring - Self Esteem
3. The Bloodhound Gang - Fire Water Burn
4. Panic! at the Disco - I Write Sins Not Tragedies*
5. Blink 182 - All the Small Things
6. Green Day - American Idiot
7. The Offspring - Come Out and Play*
8. Wheatus - Teenage Dirtbag
9. Green Day - Basket Case
10. Jimmy Eat World - The Middle

Door de behoorlijk brede genre-aanduiding "skatepunk/poppunk" is de finale een heus allegaartje geworden, maar dat geeft natuurlijk helemaal niks. Voor mij is het ook hoofdzakelijk jeugdsentiment deze week, slechts enkele nummers kende ik nog niet zo goed. Aangezien ik ongeveer even oud ben als Bad Religion, heb ik in mijn vormende tienerjaren veel naar Green Day, The Offspring, Pennywise, NOFX, Rancid en natuurlijk Bad Religion geluisterd. Dat zie je ook duidelijk terug in mijn top 10. Het begon allemaal met The Offspring, dat is denk ik de eerste punkrockband waar ik bewust naar luisterde. Frappant genoeg heb ik het album Smash nooit in huis gehaald, maar heb ik wel de singles Come Out and Play (met dat heerlijke Arabische gitaarloopje) en Self Esteem. Dat zal ongetwijfeld met mijn financiële situatie als puber te maken hebben gehad. Ik heb slechts enkele tientallen singles, maar het overgrote deel daarvan heb ik halverwege de jaren negentig gekocht. Van Green Day heb ik ook twee singles in huis, (de groene) Basket Case en When I Come Around. Ook het (eveneens groene) album Dookie staat hier in de kast.

Mijn favoriete punkrockalbum uit die tijd was echter Punk In Drublic, dus ik ben maar wat blij dat Leave It Alone de finale gehaald heeft. Naar Pennywise luisterde ik in die tijd ook veel, met name naar het album About Time. Ik moet bij die band altijd terugdenken aan het optreden op Lowlands 1997. Ik kreeg de aanleiding pas later mee, maar een crowdsurfster brak tijdens hun concert haar arm, waardoor er een confrontatie tussen de band en de beveiliging ontstond. Hierop volgde een bestorming van het podium door het publiek en het vertrek van de security. Het optreden duurt slechts 20 minuten, maar staat ook anno 2021 nog op mijn netvlies gebrand: het podium tjokvol, de band nauwelijks nog te zien, en maar doorspelen. Het nummer dat me het meeste bijbleef: jazeker, Bro Hymn! Is sindsdien ook een typisch Lowlands-hymne. Andere punkrockbands waar ik in die tijd naar luisterde, waren onder andere Propagandhi (How to Clean Everything), Lagwagon ("Duh", Trashed en Hoss), Ten Foot Pole (Rev en Unleashed) en Pulley (Esteem Driven Engine en 60 Cycle Hum).

Met de bands die rond of na 2000 populair werden (Blink 182, Sum 41, Panic! at the Disco, Bloodhound Gang, Wheatus) heb ik niet zoveel en ook Green Day en The Offspring werden mettertijd voor mij minder interessant. Paramore is hier duidelijk een uitzondering op, misschien wel omdat ze ook een wat afwijkend geluid hebben. Ik kwam ze rond 2009 op het spoor door het nog altijd waanzinnige nummer Decode en ben me daarna wat meer in ze gaan verdiepen. Misery Business is ook een favoriet van mij geworden, niet in de laatste plaats door die geweldige akoestische versie uit 2007.

01. Paramore - Misery Business*
02. NoFX - Leave It Alone*
03. Green Day - Basket Case
04. The Offspring - Come Out and Play*
05. Bad Religion - Punk Rock Song*
06. Green Day - When I Come Around*
07. Pennywise - Bro Hymn Tribute*
08. The Offspring - Self Esteem
09. Rancid - Timebomb*

Ik was ook bij dat geruchtmakende Pennywise optreden op Lowlands 1997. Ook Green Day, Rancid, Fountains of Wayne en Bloodhound Gang heb ik weleens live gezien. Bloodhound Gang was rampzalig kut. De rest waren allemaal leuk. Bro Hymn was in die tijd wel het ultieme lowlandsnummer. Ik ben er al sinds 2008 niet meer geweest, maar ik ben wel benieuwd wat nu de ultieme lowlandshits zijn.

Ben dol op het (met name) eerste album van Foutains of Wayne, maar juist met Stacy's Mom heb ik niets. Dat vind ik net zoiets als Beverly Hills van Weezer ofzo. Ook een vervelend nummer terwijl ik de de eerste twee Weezer albums nog steeds aanbidt zo ongeveer.

Heb hier denk ik wel een paar honderd cd-singles uit de nineties. Het was voor mij een op een gegeven moment een sport om singles te kopen als de Free Record Shop ze flink ging afprijzen omdat ze uit de (vaak) tipparade of (soms) top 40 waren verdwenen of überhaupt niks hadden gedaan. Vaak ging het dan van 15,99 per stuk(in guldens) naar drie of meer voor tien gulden. Ook verschillende nummers uit dit topic heb ik hier op CD-single. Ik bewaar ze gewoon want waarde heeft dat niet heb ik wel gemerkt en hou ze liever dan dat ik een euro per vier krijg ofzo.

1. Green Day - Holiday (Faded Ending)*
3. Green Day - When I Come Around*
4. Green Day - American Idiot
5. The Offspring - Come Out and Play*
6. Wheatus - Teenage Dirtbag
7. Green Day - Longview*
8. The Offspring - Self Esteem
9. Panic! at the Disco - I Write Sins Not Tragedies*
10. Bad Religion - Punk Rock Song*

Prima lijstje, maar Jesus of Suburbia is wel een groot gemis. Had met gemak op 1 gestaan.

1. Panic! at the Disco - I Write Sins Not Tragedies*
2. Paramore - Misery Business*
3. Green Day - Holiday (Faded Ending)*
4. Jimmy Eat World - The Middle
5. Avril Lavigne - Sk8er Boi
6. Green Day - Basket Case
7. Good Charlotte - The Anthem
8. Bad Religion - Punk Rock Song*
9. Blink 182 - All the Small Things
10. Green Day - When I Come Around*

De lijnen zijn gesloten!

Dank aan de talrijke (31!) stemmers die er een leuke week van gemaakt hebben.

24. Bowling for Soup - 1985 (11)
Opgenomen in 3 lijstjes

Leren kennen door één van de talrijke verzamel-CD's van De Afrekening, maar wel nooit gedacht dat dit zo populair was kijkende naar het aantal streams op Spotify. Blijkbaar kenmerkend dat ze zich niet heel serieus nemen en regelmatig covers maken van gevestigde songs. 1985 vind ik een zeer typisch poppunknummer die je een trip down memory lane geeft met het namedroppen van een aantal bekende bands uit 1985. Blondie hoort daar natuurlijk niet bij, maar zal waarschijnlijk het best in het rijmschema gepast hebben. Staan evenwel stijf onderaan met amper 11 punten en slechts 1x opgenomen in de top-5 van een user.

23. Good Charlotte - The Anthem (12)
Opgenomen in 3 lijstjes

Good Charlotte is natuurlijk wel een gevestigde band binnen de poppunk met de broertjes Madden. The Anthem kennen de meeste natuurlijk doordat het net als vele andere vergelijkbare songs opgenomen werd in de soundtrack van American Pie, een klassieker onder generatiegenoten. Echter behalen ze in deze finale slechts op de valreep niet de rode lantaarn.

22. Sum 41 - In Too Deep (17)
Opgenomen in 5 lijstjes.

21. Sum 41 - The Hell Song (22)
Opgenomen in 4 lijstjes - nummer 1 bij ondergetekende

Broederlijk naast elkaar: beide noteringen van het Canadese Sum 41. Eerlijk gezegd wel wat verrast dat deze slecht zo laag scoren. In Too Deep is toch een nummer dat als klassieker in het genre kan omschreven worden en de band is toch een tijdje héél populair geweest. Sowieso heb ik de indruk dat de 90's-kids het van de 00's-kids gewonnen hebben kijkende naar de finale. Een paar jaar geleden trouwens nog eens gezien op Graspop en was best een leuke show. Stonden op het kleinste podium, waardoor er natuurlijk véél te veel publiek stond om hen nog eens te zien. De zanger Deryck heeft trouwens ook een langdurige romance gehad met een andere artiest uit deze finale: Avril Lavigne.

20. NOFX - Leave It Alone (48)
Genoemd in 8 lijstjes

Me eigenlijk enkel bekend van naam en de vruchteloze pogingen van Arno (als ik me niet vergist) om The Decline in de MuMeladder te krijgen. Deze gaat wat meer naar punkrock, maar kan anderzijds ook te weinig bekoren bij het brede publiek hier om echt een hoge notering binnen te halen.

19. Bad Religion - Punk Rock Song (48)
Opgenomen in 9 lijstjes - Bovenaan bij andré en likeahurricane

Ging zeer voortvarend van start en stond na welgeteld 4 lijstjes ook bovenaan, maar kreeg te weinig waardering onder het brede MuMe-publiek om een hogere plaats na te streven. Voor mij wel de grootste ontdekking van deze editie: leuk, rechttoe rechtaan nummer, maar helaas voor Bad Religion wint nostalgie in deze editie bij mij het pleit.

18. The Bloodhound Gang - Fire Water Burn (53)
Opgenomen in 11 lijstjes

Een nummer waarvan het bij mij lang geduurd heeft voor ik doorhad dat dit van The Bloodhound Gang was. Wordt vaak out of the blue door een menigte gebruld zonder de begeleidende muziek en dit zal hiervoor een reden geweest zijn. TBH is een atypische band die ik vooral gaat voor humor in hun muziek, soms geslaagd, soms iets minder.
Werd ook veel gezongen bij mijn favoriete voetbalploeg Beveren toen Davy Roef onder de lat stond daar en er een geslaagde redding plaatsgevonden had, maar dat geheel terzijde.

17. Blink-182 - What's My Age Again (54)
Opgenomen in 12 lijstjes

De eerste Blink-182 en ik denk dat ik niet enkel voor mezelf spreek dat velen dit op een bepaald moment in hun leven wel enige waarheid hierin zagen.
Eerlijk gezegd ook hier verbaasd dat Blink-182 in de nominatieronde ook niet te best scoorde. Voor mij één van de vaandeldragers van de poppunkbands eind jaren '90, begin jaren 2000. Gisteren nog eens door hun nummers gegaan en opvallend hoeveel keer je een gevoel van herkenning krijgt.

16. Paramore - Misery Business (59)
Opgenomen in 10 lijstjes - Bovenaan bij Choconas

Eerlijk gezegd was ik geen fan van het nummer toen het uitkwam en onderschatte ik het daarom ook wel wat bij het opmaken van de startlijst in hoe populair de band wel niet is. Doorheen deze editie is dit nummer echt wel volledig binnengekomen bij mij en is het mijn tweede (her)ontdekking.
Wisten jullie trouwens dat popster Olivia Rodrigo onlangs heeft toegegeven dat ze voor haar single 'Good 4 U' iets te veel inspiratie uit dit nummer gehaald heeft? De vibe en ritme zijn namelijk wel erg vergelijkbaar. Zelfs op vandaag dus nog steeds relevant zo blijkt.

15. Rancid - Time Bomb (66)
Opgenomen in 10 lijstjes - Bovenaan bij ArthurDZ

Een band die me totààl onbekend was. Dit nummer vind ik persoonlijk ook iets meer bij ska aanleunen dan bij skatepunk/poppunk, maar jullie kiezen natuurlijk.
Stond ex aequo met het volgende nummer, maar verloor het op basis van aantal derde plaatsen.

14. Pennywise - Bro Hymn Tribute (66)
Opgenomen in 14 lijstjes - Bovenaan bij Poek

Heel bekend meebrulanthem natuurlijk. Pennywise zelf ligt ook wat meer in de punkhoek, maar deze song is heel populair geworden. Twee keer uitgegeven: de eerste keer om vriendin van bassist Jason Thirsk te herdenken die gestorven waren, in 1997 om Jason zelf te herinneren die per ongeluk (?) zichzelf had neergeschoten. Live ook nog steeds een feestje, vandaar dat ik de versie in de Key Club prefereer boven de studioversie, deels omdat het iets steviger en energetischer (die drums!) en anderzijds om op het einde mee Pennywise te kunnen brullen. Tijdens hun passage op Pukkelpop enkele jaren terug deed ik dit natuurlijk ook, helaas waren er geen gegadigden toen die meededen.

13. Green Day - Holiday (Faded Ending) (72)
Opgenomen in 10 lijstjes - Bovenaan bij Gebruiker43757

We zijn halverwege de lijst en nu pas de eerste van Green Day. Als dit een indicatie geeft voor de noteringen van de rest dan liggen de verwachtingen hoog. Persoonlijk ook één van mijn favorieten. Een groot meezinggehalte ook met die bridge (S*** Heil to the president's gasman (...) ) en het uitgerekte Holiday helemaal op het einde, waarbij mijn eigen adem het helaas niet haalt van die van Armstrong. Weinig notering, maar wel vaak erg hoog.

12. Avril Lavigne - Sk8er Boi (72)
Opgenomen in 18 lijstjes - Bovenaan bij jordidj1 en ranja

Op en top nostalgie met Sk8er Boi. Jongens wat was dit een cool nummer toen ik in het 5de leerjaar zat. Als 11 jarige is dit op alle verjaardagsfuiven gepasseerd en skaten was toen ook echt het summum bij iedereen. Eigenlijk heeft dit nummer doorheen de jaren weinig van haar glans verloren, integendeel. Maar de grote vraag blijf: is Avril wel nog steeds echt Avril? Er gaan geruchten dat ze een Paul McCartney'ke gedaan heeft en dat ze al lang dood en begraven zou zijn en vervangen door een look-a-like. Vreemde shit allemaal, maar gelukkig is ze hier nog steeds springlevend. Complicated had voor mijn part trouwens ook steeds een plekje mogen hebben hier, stond die trouwens niet op FIFA?

11. Fountains of Wayne - Stacy's Mom (78)
Opgenomen in 17 lijstjes - Bovenaan bij Bonk en Verweggistan

Is het nu powerpop of poppunk? Dat was het grote dilemma de afgelopen week. Stacy's Mom is zo een zware knipoog naar de poppunk dat het ook als poppunk kan doorgaan in mijn opinie. Hilarische clip met enig vrouwelijk schoon in combinatie met een reteaanstekelijk refrein zorgen voor een klassieker in het genre.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:18 uur

geplaatst: vandaag om 02:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.