MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
12. Dedicated to the one I love - Mamas & Papas

Prachtig! En met de topzin:

And the darkest hour is just before dawn

Dat is zo mooi dat er vast een geschiedenis aan vastzit. Klopt. Het komt uit 1650 en luidde toen “It is always darkest just before the Day dawneth.”

Vrienden, de zon gaat gloren. Tot dan maak ik de waterpijp voor ons klaar.

11. Little girl blue - Janis

Haar mooiste nummer. Mag ik dat zeggen? Ja dat mag ik zeggen. Natuurlijk is de versie van Nina ook prachtig. Alleen ken ik die pas sinds enkele jaren. De versie van Janis zit al jaren in mijn poriën.

Those raindrops do
When they're falling down
Honey, all around you
Oh, I know you're unhappy
Oh sit there, oh go on, go on and count your fingers

Ik voel de pijn.

10. move over - Janis

In 1970 overleed Janis. Ze was 27. In 1971 verscheen Pearl waarop ze liet horen hoe goed ze was. Onvoltooid verleden tijd.

I can't take it no more baby
And furthermore, I don't intend to
I'm just tired of hanging from the end of a string, honey
You expect me to fight like a goddamned mule

9. Twelve thirty - Mamas & Papas

Voor mij de leukste ontdekking van de week. Dit stond niet op mijn verzamelaar. Een fijn liedje met de troebele:

Cloudy waters cast no reflection
Images of beauty lie there stagnant
Vibrations bounce in no direction
But lie there shattered into fragments

Maak daar maar een geheel van, want het geheel is alles en de losse delen niets dan nietigheid.
In de volgende pijp Maroc of Afghaan? Beide? Ook goed

Topnummer van Brunniepoo

8. Make your kind of music - Cass Elliot / Mama Cass 1969

Sommige liedjes krijgen een tijdloze lading omdat ze dat verdienen te krijgen. Bijvoorbeeld in de film Beautiful Thing, die ik ernstig moet gaan zien.

But you gotta make your own kind of music
Sing your own special song
Make your own kind of music
Even if nobody else sings along
You're gonna be nowhere
The loneliest kind of lonely
It may be rough going
Just to do your thing's the hardest thing to do

Voor mij een fijne ontdekking. Dank starbright boy

7. Dream a little dream of me - Cass Elliot/Mama Cass

Het allermooiste liedje dat niet van de Mamas & Papas is. Vandaag mijn nummer 1.

6. Cry baby - Janis

Weer een prachtliedje van Pearl. Wat een Sehnsucht. En dat in de tijd dat Detroit nog niet down the drain was met uitstroom, armoede en criminaliteit. Dan Katmandu! Wie gaat er mee?

And when you walk around the world, babe
You said you'd try to look for the end of the road
You might find out later that the road'll end in Detroit
Hon', the road'll even end in Kathmandu

5. Monday Monday - Mamas & Papas

Mijn vriend dynamo d zet dit terecht bovenaan. Het was ook ergens in 1982 mijn eerste ontdekking van Mamas & Papas. Ik was dertien en ging maandelijks grasmaaien bij mijn oma. Na het maaien plaatjes draaien, babbelen, vijfentwintig gulden krijgen en terugfietsen naar huis. Op een vage sixtiesverzamelaar stond dit liedje. Ik was gegrepen. Nog steeds.

Monday, Monday, can't trust that day
Monday, Monday, sometimes it just turns out that way
Oh Monday mornin' you gave me no warnin' of what was to be
Oh Monday, Monday, how could you leave and not take me

4. Try ( a little bit harder) - Janis

Shaky probeert tenminste. Zijn favo.

Try Lord, try, try, you ain't trying man
You're not trying out man, come up with it
Come on, that's a wanker that listens to words, man

Weet je wat? Het is zo warm dat voor deze sleep-inn dat pyjama’s uit mogen. Ik probeer het

3. Piece of my heart - Janis

Mannen, jullie mogen het verdelen. Ieder een stukje, Ast, Les de Groot, aERodynamIC. Vast zijn er overeenkomsten met the ‘Pound of Flesh’ van Shylock.

Janis en Mamas & Papas hebben beide nog een favo te gaan. Tot zo

2. Me & Bobbie Mc Gee - Janis

Simon77 sluipt de kamer binnen. Hoezo deuren dicht na 8 uur? Je weet: Freedom's just another word for nothin' left to lose

Zo is het precies

1. California Dreamin’

Op eenzame hoogte doen laxus11, wendyvortex en Superbitch hun ding, dromend van een warme Californië. Geef ze eens ongelijk.

Stopped into a church
I passed along the way
Well, I got down on my knees (got down on my knees)
And I pretend to pray (I pretend to pray)
You know the preacher like the cold (preacher like the cold)
He knows I'm gonna stay (knows I'm gonna stay)
California dreamin' (California dreamin')
On such a winter's day

Zelfs na vijf jointjes begrijp ik niet waarom je bij een kerk gaat stoppen om te doen alsof je bidt. Stop dan ergens anders of bid echt. Tenzij ‘bidden alsof’ beter past bij de entiteit die die aanspreekt ook ‘bestaat alsof’. Freakey

Ligt de oorzaak of het beginloze begin niet bij Genesis?

Gebruiker43757

Dank EttaJamesBrown voor deze openbaring. Ik zal zo meteen de startlijst plaatsen van Genesis deel 2.

Dank aan EttaJamesBrown met name voor de waardering die The Mama's & The Papa's en Mama Cass Elliot niet altijd krijgen maar wel verdienen.

GENESIS NA 1977
https://imagesvc.meredithcorp.io/v3/mm/image?url=https%3A%2F%2Fstatic.onecms.io%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F6%2F2021%2F04%2F29%2FGettyImages-850809526.jpg
(Afbeelding van Michael Putland/Getty Images)

En toen waren er nog maar drie. We gaan verder waar we gebleven waren. Steve Hackett is ondertussen vertrokken en de overgebleven bandleden kiezen beetje bij beetje voor een andere koers. Voor een uitgebreide uitleg van de keuze om de editie op dit moment in tweeën te splitsen verwijs ik graag naar deze post: Greatest Hits of #5 (Janis Joplin meets Mamas & Papas)! - MusicMeter.nl

Omdat Genesis in de latere periode meer daadwerkelijke hits scoorde leidt dit ook tot een andere manier van samenstelling van de startlijst, die misschien wat meer trouw is aan de titel van dit spel. Ik ben hierbij meer uitgegaan van de nummers die daadwerkelijk hits zijn geweest, kijkend naar de Nederlandse lijst (aangevuld met de Britse en Amerikaanse) volgens Genesis discography - Wikipedia - en.wikipedia.org.

Dit leverde een lijst van 18 nummers op (oorspronkelijk 15, maar na de discussie vorige editie besloten om de finale met 20 te doen en dan is met 15 beginnen wat weinig).

Abacab
Congo
Follow you Follow me
Hold on My Heart
I Can't Dance
In Too Deep
Invisible Touch
Jesus He Knows Me
Land of Confusion
Mama
Misunderstanding
No Reply At All
No Son of Mine
Paperlate
That's All
Throwing it All Away
Tonight Tonight Tonight
Turn it On Again

Hier ontbreekt natuurlijk nog van alles. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen tevreden gaat zijn met deze startlijst. Aan jullie dus de taak er nog 10 nummers bij te zoeken.
Nummers moeten uitgebracht zijn na (en dus niet in) 1977. B-kantjes, nummers van EP’s en losse singles mogen natuurlijk ook. Soloprojecten van de verschillende bandleden gaan we niet aan beginnen. Als het niet lukt om een lijst van 10 te maken wil ik een lijstje van 3 of meer nummers ook nog wel meenemen.

Mochten er door gelijkspel 11 of 12 nummers doorgaan dan is dat ook niet erg. Meer dan dat en er komt een extra beslisronde.

De deadline hiervoor is maandagavond 15 oktober 22:00

Veel dank EttaJamesBrown Mooi jippie-de-hippie week, zelfs door jou nog een Janis Joplin verzamelaar aangeschaft

Anything Now
Calling All Stations
Duchess
Feeding the Fire
Home by the Sea
Not About Us
Run Out of Time
Second Home by the Sea
Sign Your Life Away
The Dividing Line

Tja, kom ik toch bij de "oudjes" uit.
Patrick Bateman zou het vast anders doen

Calling All Stations
Duchess
Heathaze
Home by the Sea
Like It or Not
Many Too Many
Me and Sarah Jane
The Dividing Line
Snowbound
Undertow

starbright boy schreef:
Dank aan EttaJamesBrown met name voor de waardering die The Mama's & The Papa's en Mama Cass Elliot niet altijd krijgen maar wel verdienen.

Laat ik meteen hetzelfde zeggen voor Janis Joplin die op MusicMeter meestal in het verdomhoekje wordt weggestopt (hey, nog een overeenkomst dus Etta ). Thanks EttaJamesBrown

EttaJamesBrown schreef:

Zelfs na vijf jointjes begrijp ik niet waarom je bij een kerk gaat stoppen om te doen alsof je bidt. Stop dan ergens anders of bid echt. Tenzij ‘bidden alsof’ beter past bij de entiteit die die aanspreekt ook ‘bestaat alsof’. Freakey

Je kunt ook een kerk binnen gaan omdat je geïnteresseerd bent in de architectuur. Doen alsof kan een steek zijn naar de schijnheiligheid van het instituut Kerk.

Gebruiker43757 schreef:
Aan jullie dus de taak er nog 10 nummers bij te zoeken.

Behind The Lines
Burning Rope
Calling All Stations
Duchess
Dodo/Lurker
Domino
Home By The Sea
Second Home By The Sea
The Lady Lies
Tonight, Tonight, Tonight

brajoapau, Casartelli, cosmic kid, Soledad zou een van jullie de titel kunnen veranderen in: Greatest Hits of #5 (Genesis na 1977)!
Alvast bedankt!

little lion man schreef:

Tonight, Tonight, Tonight

Deze staat al in de startlijst en mag dus vervangen worden

Gebruiker43757 schreef:
Deze staat al in de startlijst en mag dus vervangen worden

Ah! Dank!

Dan wordt het:
Behind The Lines
Burning Rope
Calling All Stations
Duchess
Dodo/Lurker
Domino
Dreaming While You Sleep
Home By The Sea
Second Home By The Sea
The Lady Lies

Behind the Lines
Dodo / Lurker
Driving the Last Spike
Duchess
Duke's Travels
Home by the Sea
Me and Sarah Jane
Me and Virgil
Second Home by the Sea
You Might Recall

Een periode die nauwelijks onderdoet voor de eerste periode. Een beetje dan.

Burning rope
Dodo/Lurker
Domino
Dreaming while you sleep
Duke's travels/
duke's end
Fading lights
Please don't ask
Snowbound
The Carpet crawlers 1999

musician schreef:

Duke's travels/duke's end

Ik snap heel goed waarom je deze als een nummer wilt indienen. Het zou voor mezelf de keuze ook makkelijker maken. Echter, op de tracklist worden ze als twee verschillende nummers aangeduid. Het lijkt me het verstandigst om dit aan te houden. Je zal er dus een moeten kiezen. Kan ook allebei, maar dan moet er een ander nummer afvallen. Sorry.

De nummers kunnen niet zonder elkaar, dus dan haal ik een ander nummer weg.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:18 uur

geplaatst: vandaag om 14:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.