MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
EvilDrSmith schreef:
Zanger Peter te Bos had later nog een ander kerstliedje opgenomen ('Christmas Lullaby'), maar deze is toch (kerst)stukjes leuker.
Die zou mijn top tien wel gehaald hebben. Het hele plaatje waar ie opstaat is een aanrader!

Edgar18 schreef:
(quote)
Die zou mijn top tien wel gehaald hebben. Het hele plaatje waar ie opstaat is een aanrader!

Zeker! Sterker nog: die cd heeft ervoor gezorgd dat ik niet louter meer met aversie naar het begrip 'kerstliedje' keek en vanaf dat moment met een meer open mind ging zoeken naar toffe kerstliedjes. Ik heb dat VPRO-cd'tje hier wel drie keer liggen.

EN WIJ ZIJN AANBELAND BIJ DE TIEN HOOGSTE GENOTEERDE NUMMERS

***NUMMER 10***
Donny Hathaway - This Christmas (1970) | 60 punten | 12x genoemd | 1x nummer 1: jeroentjuhh | 2x podium

Ik gaf eerder al aan dat mijn startlijst nogal bleekjes was uitgevallen en dat er vooral veel “gekleurde” muziek in mag komen. Met tien artiesten is dat in ruimschootse mate gebeurd. Hartstikke tof voor de diversiteit en er staan een paar gekleurde kræckerts in van heb ik jou daar, maar deze Donny komt niet op mijn Spotify-lijst terecht. Op die van jeroentjuhh ongetwijfeld wel.

***NUMMER 9***
Sharon Jones and the Dap-Kings - Ain't No Chimneys in the Projects (2011)| 64 punten | 13x genoemd | 1x nummer 1: Shaky | 4x podium

Dit nummer komt dan wel weer op mijn Spotify-lijst, maar Sharon kan bij mij bijna geen kwaad doen. Als ze haar mond opendoet, dan ben ik al om. Alweer vijf jaar geleden dat ze dat voor het laatst deed…
Even een momentje van bezinning.

***NUMMER 8***
Otis Redding - Merry Christmas Baby (1968)| 69 punten | 15x genoemd | 0x nummer 1 | 2x podium

Duidelijk een nummer dat gekozen is vanwege de (on)sterfelijk herkenbare en krachtige zang van Otis. Het is een cover van Charles Brown & Johnny Moore's Three Blazers uit 1947 en het nummer is misschien niet zo bijzonder, maar wie kan Otis’ stem nu weerstaan? Dat het nummer niet écht fantastisch is blijkt ook wel uit jullie stemgedrag. Liefst vijftien keer is het nummer gekozen (slechts twee nummers waren vaker gekozen), maar slechts twee podiumplaatsen en zelfs bij niemand was het de nummer 1. Daarmee is dit de hoogst scorende nummer zonder nummer 1-vermelding.

***NUMMER 7***
Sufjan Stevens - That Was The Worst Christmas Ever! (2003) | 70 punten | 11x genoemd | 2x nummer 1: El Ninjo en Hedser | 5x podium

Dan zijn we nu aanbeland bij de meest controversiële deelnemer van het hele spel. Niet omdat zijn singersongwriterstijl nu zo extreem is, integendeel, maar Sufjan heeft op MusicMeter schijnbaar twee kampen: de ‘haters’ en de liefhebbers. In de voorronde werd Sufjan met afstand het vaakst genoemd, maar in de elimineerronde bijna net zo vaak weer weggestemd. Eigenlijk bestaat Sufjans wereld uit zelfs drie kampen, want in de groep van de liefhebbers was er nogal ontsteltenis over het elimineren van het in hun ogen Sufjans mooiste kerstnummer (en hij heeft er nogal wat gemaakt!) door de haters: ‘Sister Winter’, die ze hoger aanslaan dat dit nummer. Het heeft niet zo mogen zijn en een deel van de stemmers zal waarschijnlijk uit teleurstelling op deze tweede keuze hebben gestemd. Voor wat het waard is (helemaal niks natuurlijk): ik vind dit liedje toch mooier dan ‘Sister Winter’, maar dat komt wellicht mede door mijn sarcastische inborst.

***NUMMER 6***
Fay Lovsky – Christmas Was A Friend of Mine (1981) | 75 punten | 14x genoemd | 1x nummer 1: herman | 4x podium

Waaaaay back eind jaren 80 en 90 toen ondergetekende alleen maar keiharde metal luisterde (en Kim Wilde) moest ik al helemaal niks hebben van kerstmuziek. Ver-schrik-ke-lijk vond ik het. Er waren slechts twee lichtpuntjes die ik tolereerde en ook écht leuk vond. De ene was van Jona Lewie en de andere was deze van Fay. Jona deed niet mee aan dit spel, want staat genoteerd in de Sky Radio Kerst Top 50. Dat had ik eigenlijk ook verwacht van Fay, maar nee: zelfs dit pareltje blijkt al te alternatief te zijn voor Sky Radio. Daarom mocht het nummer meedoen. Dat het op een zesde plaats eindigt verbaast me dan ook niet, want ‘alternative’ of niet, het blijft een prachtig liedje.

***NUMMER 5***
Run the Jewels - A Christmas Fucking Miracle (2013)| 84 punten | 12x genoemd | 2x nummer 1: Johnny Marr en Teunnis | 5x podium

Voor mij is dit de allergrootste verrassing van de afgelopen weken die gevuld was met letterlijk vele honderden en honderden kerstliedjes. Niet alleen was ik in de voorbereiding op dit spel – eindeloos veel zoektochten op internet, YouTube, Spotify en allerhande kerstlijstjes – dit nummer geen enkele keer tegengekomen, het blijkt dan ook nog eens een allesjezusgaaf [sic] nummer te zijn. Wat mij betreft een moderne Kersthit die in de toekomst tot de evergreens mag gaan behoren. Misschien is het dat nu al?

***NUMMER 4***
Pretenders - 2000 Miles (1983) | 84 punten | 14x genoemd | 1x nummer 1: Ast | 4x podium

Over evergreens gesproken: hoe Liga Evergreen wil je de ‘2000 Miles’ van Chrissie Hynde en haar Pretenders hebben? Een nummer dat schuurt tegen de wetten wat je nog alternatief mag noemen, maar aangezien ik het nummer heb toegelaten is er dan ook en masse op gestemd. En ach, ik hoor dit liedje 2000 times liever dan Band Aid of Wham.

***DE BRONZEN KERSTBAL***
Tom Waits - Christmas Card from a Hooker in Minneapolis (1978) | 90 punten | 16x genoemd | 2x nummer 1: judgepaddy en Mastroianni | 6x podium

Ook een nummer dat ik heel lang in mijn startlijst had opgenomen, maar omwille van wat minder bekende goden om tactische redenen er weer uitgehaald. Jullie gezamenlijke smaak stelden me niet teleur. Of nou, een beetje dan. Want lange tijd leek Tom de zilveren guirlande vast te grijpen, maar uiteindelijk verloor hij zijn grip erop en kreeg hij zelfs nog de hete adem van de Pretenders en Run The Jewels in zijn nek. Als er trouwens één song alternatief genoeg is voor deze lijst, dan is dat wel de songtekst van dit nummer.

“Christmas Card from a Hooker in Minneapolis" has been described as a "laconic first-person sketch". The song's lyrics narrate a letter written by a prostitute to a man named Charlie. She reveals that she is pregnant, says she has quit alcohol and drugs, describes her current living circumstances (including her stable relationship with a new husband who promises to raise her arriving baby like he would his own son), and outlines the better choices she would make if she "still had all the money we used to spend on dope". At the song's conclusion, the author confesses to Charlie that she has been lying to him; she does not have a husband, is currently serving time in prison, and will be eligible for parole on Valentine's Day.”

Voor de ontknoping komt. Ik mis nummer 15 t/m 11.

wendyvortex schreef:
Voor de ontknoping komt. Ik mis nummer 15 t/m 11.

WTF? Hoe kan dat nou weer?
Ik loop wel eens te stoeien met dingen fatsoenlijk op MM te krijgen, maar dit is wel heel erg lullig.
Dank voor het aangeven! Ik ga ze opnieuw maar weer invoeren.

Er ging blijkbaar iets mis met het uploaden van de gegevens voor de nummers 15 t/m 11.
Dus voordat we de zilveren guirlande en gouden piek gaan uitreiken, eerst nog even aandacht voor de onterecht overgeslagen middenmoters:

***NUMMER 15***
James Brown - Santa Claus Go Straight to the Ghetto (1968) | 51 punten | 9x genoemd | 0x nummer 1 | 2x podium

En hier vinden we meteen het andere nummer van James. Een wat minder excentriek nummer dan #17, maar gewoon heerlijke good ole soul. Bij niemand topfavoriet, op twee bronzen kerstballen na, maar bij menig soulliefhebber toch smakelijk genoeg voor een 15e plek.

***NUMMER 14***
The Kinks - Father Christmas (1977)| 51 punten | 11x genoemd | 1x nummer 1: Bonk | 2x podium

Lang leek het erop dat een van dé kerstrockers uit de jaren 70 niet opgewassen zou zijn tegenover alle soul, indie, pop en hiphop, maar dankzij een aantal last minute inzendingen keerden het tij en wisten The Kinks met een sprintje toch nog mooi in de middenmoot te eindigen.

***NUMMER 13***
RUN DMC - Christmas In Hollis (1987)| 52 punten | 10x genoemd | 0x nummer 1 | 2x podium

Okay, ik geef toe: voordat ik met dit spelletje begon had ik dit nummer nog nooit gehoord, laat staan gezien. Alleen al omwille van deze videoclip was me de moeite van het organiseren van dit spelletje al waard. Zó grappig! En nog een lekker nummer ook.

***NUMMER 12***
Low - Long Way Around the Sea (1999) | 52 punten | 7x genoemd | 2x nummer 1: Choconas en likeahurricane | 4x podium

‘t Kerstliedje van Low is een onbegrepen meesterwerk. Onbegrepen door de meesten, een meesterwerk onder enkelen. Slechts zeven keer genoemd, maar áls Low genoemd wordt, dan staan ze vaak ook hoog genoteerd. Eigenlijk waren ze zelfs drie keer op de eerste plaats geëindigd, want dit nummer is naast die van Mark Lanegan mijn favoriete kerstnummer ever. Sinds kort, want ik heb dit nummer pas vorige maand ontdekt.

***NUMMER 11***
Prince - Another Lonely Christmas (1984) | 58 punten | 10x genoemd | 2x nummer 1: Funky Bookie en West | 4x podium

De B-kant van ‘I Would Die 4 U’ heeft het toch mooi weten te presteren tot… nét buiten de Top 10. Een beetje lullig, maar als ik dan even mijn ongezouten mening mag ventileren: geef mij maar de A-kant.

***DE ZILVEREN GUIRLANDE***

Joni Mitchell - River (1971)| 110 punten | 15x genoemd | 1x nummer 1: johan de witt | 10x podium

Een nummer waar ik zelf niet aan had gedacht, maar velen van jullie wel, is dit melancholisch gestemde lied van Joni, vermoedelijk geïnspireerd door haar scheiding met Graham Nash. En al is het bekend als kerstlied, het gaat feitelijk niet over Kerstmis, dus wat dat betreft is het ook wel weer als ‘alternative’ te betitelen. Of je het nu als kerstlied beschouwt of niet, prachtig is het wel. Ik moet haar album 'Blue' echt nodig weer eens opzetten, veel te lang geleden dat ik Joni heb geluisterd. Dank voor deze reminder, stemmers!

"The song is set during the holiday season, with the singer feeling sad that she won't be sharing the Christmas period with her former partner.
The piano accompaniment borrows heavily from 'Jingle Bells', adding another festive touch.
While 'River' has become a modern Christmas standard, it isn't actually about Christmas itself."(smoothradio.com)

***DE GOUDEN PIEK***

Pogues & Kirsty MacColl - Fairytale in New York (1988) | 143 punten | 21x genoemd | 5x nummer 1: Edgar18, Marco dB, MRDammann, Rudi S, Superbitch | 12x podium

Al tijdens dit spel was er een discussie met Poek over wat wel of niet alternative is. Hij vond dit nummer er niet in thuis horen, want het meest gedraaide kerstlied in Groot-Brittannië. Maar ja, we zijn hier in Nederland en ergens moet een grens getrokken worden. Dat deze grens in het voordeel uitpakte voor de Pogues hebben jullie dankbaar aangegrepen. En Poek kreeg gelijk: met overgrote meerderheid kozen jullie voor deze (alternatieve) evergreen. It’s a fairytale on MusicMeter.

Dank voor al jullie inzendingen en persoonlijke noten: het was me een genoegen om dit spelletje te doen. En nu ga ik als de sodemieter mijn vriendin opzoeken: het is inmiddels al kerstnacht.

FIJNE KERSTDAGEN!

Thanx Evil! Ik ga met Shane een borrel doen

Ik negeer 1 en 4 (want te bekend) én 2 en 3 (want niet kerstig genoeg) en zie dat we een magistrale top-3 hebben. Eentje waar weinig Greatest Hits-edities aan kunnen tippen. Dat had ik tevoren niet verwacht!

Fijne kerstdagen alvast. Ik zal morgen de greatest hits van de greatest hits van 2021 opstarten voordat ik zelf aan de kerstverplichtingen moet gaan voldoen.

Hark, the herald angels sing

Carol singers singing out of tune
I wish I was on holiday in June
The candles have set the tray aflame
Bloomin' Christmas is here again

Soledad, Casartelli, cosmic kid, brajoapau zou één van jullie de titel alvast aan willen passen naar:
Greatest Hits of #5 (Greatest Hits of 2021)!

EvilDrSmith: bedankt voor dit blik vol gave kerstnummers met leuke toelichting!

Bedankt EvilDrSmith voor het warmdraaien voor kerst.
De top 4 hier was ook mijn top 4, hoe mainstream wil je het hebben

Veel dank aan EvilDrSmith voor het leuke weekje kerstnummers in plaats van de belegen kersthits. Zo waar ook nog wat leuke ontdekkingen gedaan. Zelfs de volgorde van onthullen was alternative Mooie presentatie. Het viel te merken dat je er echt tijd in gestoken hebt

Greatest Hits of 2021!

https://web.static-rmg.be/if/c_crop,w_1200,h_625,x_0,y_0,g_center/c_fit,w_940,h_489/fe34168c47dfaa3c8397a45bf4e76bb3.jpg

We gaan 2021 nog eens even doornemen zo aan het eind van het jaar. En we beginnen met alle platen die verkozen weden tot nummer 2 in de diverse Greatest Hits. We nemen er 20 mee voor een herkansing. Plaats voor maandag 27 december 20:00 jouw top 10 uit onderstaande lijst.

Alicia Keys - A Woman's Worth
Angel Olsen - White Fire
Arab Strap - Blackness
Beach House - Lazuli
Big Country - In a Big Country
Bill Withers - Ain't No Sunshine
Britney Spears - ...Baby One More Time
Bruce Springsteen - Thunder Road
Car Seat Headrest - The Ballad of the Costa Concordia
Carly Rae Jepsen - Emotion
Carpenters - (They Long To Be) Close to You
Charli XCX - Visions
Cocteau Twins - Musette and Drums
Coldplay - Trouble
Daft Punk - One More Time
Def Leppard - Pour Some Sugar on Me
Eddie Cochran - C'Mon Everybody
Gang Starr - Moment of Truth
Garbage - Only Happy When It Rains
Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
Genesis - Home by the Sea
Golden Earring - Twilight Zone
Hannah Diamond - Concrete Angel
Herman Brood & His Wild Romance - Saturday Night
Janis Joplin - Me and Bobby McGee
Joni Mitchell - River
Jorge Ben - Oba, La Vém Ela
King Gizzard & The Lizard Wizard - I’m In Your Mind medley (I’m In Your Mind, I’m Not In Your Mind etc.)
Kristin Hersh - A Loon
Kylie Minogue - Can't Get You out of My Head
Low - Words
Magnapop - Merry
Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon
Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)
Paolo Conte - Max
Pixies - Debaser
Prince - Sign 'O' the Times
Royksopp - Poor Leno
Stereolab - Cybele's Reverie
The Black Angels - Young Men Dead
The Cardigans - My Favourite Game
The Dream Syndicate - The Days of Wine and Roses
The Offspring - Self Esteem
The Rolling Stones - Gimme Shelter
The Strokes - Reptilia
This Mortal Coil - Song to the Siren
Townes Van Zandt - Fare Thee Well, Miss Carousel
Tröckener Kecks - Niemand Thuis
U2 - Stay (Faraway, So Close)
UNKLE - Looking for the Rain (feat. Mark Lanegan & Eska)
Yo La Tengo - Blue Line Swinger

1. Pixies – Debaser
2. The Dream Syndicate - The Days of Wine and Roses
3. Bruce Springsteen - Thunder Road
4. Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon
5. Joni Mitchell - River
6. Low - Words
7. Prince - Sign 'O' the Times
8. Townes Van Zandt - Fare Thee Well, Miss Carousel
9. Tröckener Kecks - Niemand Thuis
10. Car Seat Headrest - The Ballad of the Costa Concordia

1. Bruce Springsteen - Thunder Road
2. Prince - Sign 'O' the Times
3. The Rolling Stones - Gimme Shelter
4. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)
5. Golden Earring - Twilight Zone
6. Janis Joplin - Me and Bobby McGee
7. Herman Brood & His Wild Romance - Saturday Night
8. Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon
9. Bill Withers - Ain't No Sunshine
10. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight

DjFrankie (moderator)
1 The Black Angels - Young Men Dead
2 Big Country - In a Big Country
3 This Mortal Coil - Song to the Siren
4 The Rolling Stones - Gimme Shelter
5 Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)
6 Coldplay - Trouble
7 Herman Brood & His Wild Romance - Saturday Night
8 Pixies - Debaser
9 Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon
10 Tröckener Kecks - Niemand Thuis

1. Prince - Sign 'O' the Times
2. Pixies - Debaser
3. Royksopp - Poor Leno
4. Magnapop - Merry
5. Gang Starr - Moment of Truth
6. Low - Words
7. Bruce Springsteen - Thunder Road
8. This Mortal Coil - Song to the Siren
9. Garbage - Only Happy When It Rains
10. Paolo Conte - Max

Graag inderdaad een top 10 van maken! Nummer 1 krijgt 10, nummer 2 krijgt er 9 etc.

1. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)
2. Yo La Tengo - Blue Line Swinger
3. Magnapop - Merry
4. Herman Brood & His Wild Romance - Saturday Night
5. Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon
6. Royksopp - Poor Leno
7. Eddie Cochran - C'Mon Everybody
8. Carpenters - (They Long To Be) Close to You
9. Townes Van Zandt - Fare Thee Well, Miss Carousel
10. Tröckener Kecks - Niemand Thuis

2. Pixies - Debaser
3. This Mortal Coil - Song to the Siren
4. Joni Mitchell - River
5. Cocteau Twins - Musette and Drums
6. The Rolling Stones - Gimme Shelter
7. Bill Withers - Ain't No Sunshine
8. Coldplay - Trouble
9. Bruce Springsteen - Thunder Road
10. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)

1. Tröckener Kecks - Niemand Thuis
2. Bill Withers - Ain't No Sunshine
3. Bruce Springsteen - Thunder Road
4. Genesis - Dancing with the Moonlight Knight
5. U2 - Stay (Faraway, So Close)
6. Joni Mitchell - River
7. Car Seat Headrest - The Ballad of the Costa Concordia
8. Townes van Zandt - Fare Thee Well, Miss Caroussel
9. Golden Earring - Twilight Zone
10. Def Leppard - Pour Some Sugar on Me

2. Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon
3. Janis Joplin - Me and Bobby McGee
4. Eddie Cochran - C'Mon Everybody
5. Def Leppard - Pour Some Sugar on Me
6. Bill Withers - Ain't No Sunshine
7. Golden Earring - Twilight Zone
8. The Rolling Stones - Gimme Shelter
9. Paolo Conte - Max
10. Herman Brood & His Wild Romance - Saturday Night

1. Low - Words
2. Car Seat Headrest - The Ballad of the Costa Concordia
3. This Mortal Coil - Song to the Siren
4. Orchestral Manoeuvres In The Dark - Maid Of Orleans (The Waltz Joan Of Arc)
5. Bruce Springsteen - Thunder Road
6. Pixies - Debaser
7. Big Country - In a Big Country
8. Royksopp - Poor Leno
9. Yo La Tengo - Blue Line Swinger
10. The Cardigans - My Favourite Game

1. Bruce Springsteen - Thunder Road
2. Coldplay - Trouble
3. The Rolling Stones - Gimme Shelter
4. Gang Starr - Moment of Truth
5. U2 - Stay (Faraway, So Close)
6. Genesis - Dancing with the Moonlit Knight
7. Daft Punk - One More Time
8. Beach House - Lazuli
9. Bill Withers - Ain't No Sunshine
10. Kylie Minogue - Can't Get You out of My Head

01. Pixies - Debaser
02. Joni Mitchell - River
03. This Mortal Coil - Song to the Siren
04. Prince - Sign 'O' the Times
05. Coldplay - Trouble
06. The Rolling Stones - Gimme Shelter
07. Magnapop - Merry
08. Garbage - Only Happy When It Rains
09. Beach House - Lazuli
10. Cocteau Twins - Musette and Drums

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:40 uur

geplaatst: vandaag om 14:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.