menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Yo La Tengo)

zoeken in:
Kashmir op 1

03. When the Levee Breaks | Led Zeppelin IV (1971) | 178 punten | 26x genoemd | nummer 1 van Casartelli, Johnny Marr, spinout, DjFrankie en chevy93 | 12x podium

When the Levee Breaks is zeker een van de mooiste Zeppelins en haalt ook gemakkelijk het podium, maar meer dan de laagste trede zit er toch niet in. Levee is geschreven en voor het eerst gezongen door Kansas Joe McCoy en Memphis Minnie in 1929, in reactie op de overstroming van de rivier de Mississippi in de zomer van 1927 (denk: Katrina in 2005). Grote delen van de staat Mississippi en omringende gebieden werden verwoest. Duizenden mensen werden gedwongen te vluchten naar de steden van het Midden-Westen op zoek naar werk. Tijdens de overstromingen en de jaren erna, werd deze ramp het onderwerp van veel Deltablues-nummers. Het nummer gaat vooral over het feit dat meer dan 13.000 inwoners uit Greenville (Mississippi) en omstreken geëvacueerd moesten worden naar nog intact zijnde hoger gelegen, droge stukken grond (levee). De angst dat ook deze stukken grond ten prooi aan het water zouden vallen, was het thema van het nummer. In 1971 is het nummer bewerkt door Led Zeppelin voor hun vierde album Led Zeppelin IV. De tekst in de Led Zeppelin versie is deels gebaseerd op de originele tekst uit 1929.

When the Levee Breaks is in een ander tempo opgenomen dan dat het in de studio gespeeld werd. Vandaar dat het nummer indertijd op de plaat klonk alsof het album op het verkeerde toerental afgespeeld werd. Vooral de mondharmonica en de gitaarsolo’s zijn later in de studio zwaar overgeproduceerd. Het was voor de band dan ook moeilijk om het live uit te voeren. Alleen in 1975, tijdens de tour door de VS en Canada, is het een aantal keren live gespeeld. Daarna heeft de band het nummer voorgoed uit de setlist geschrapt.

Overigens vind ik deze vertolking waar DjFrankie mee aan kwam zetten, bepaald niet verkeerd. Alleen al die mondharmonica, wat heerlijk zeg!

DjFrankie schreef:
Zelfs de cover is geweldig

Los van wat ik vind is er natuurlijk maar één winnaar mogelijk.

(ik had ze overigens allebei niet in mijn lijstje)

Zo op een rij met al die interessante achtergrondinformatie valt overigens pas op hoeveel van hun klassiekers een verregaande vorm van leentjebuur waren.

chevy93 schreef:
Zo op een rij met al die interessante achtergrondinformatie valt overigens pas op hoeveel van hun klassiekers een verregaande vorm van leentjebuur waren.

Dat valt inderdaad wel op, al was dat zeker in de jaren '60 helemaal niet zo bijzonder. Iedereen leende van iedereen, hele carrières werden gelanceerd door leentjebuur (denk alleen maar aan de Rolling Stones en Beatles). Bovendien was Led Zeppelin wat mij betreft bij uitstek in staat om de "geleende" nummers naar hun hand te zetten, ze klinken ook op die nummers boven alles onmiskenbaar als Led Zeppelin. Neemt niet weg dat ze inderdaad ondertussen aardig wat royalty's aan deze en gene hebben moeten overmaken.

Choconas schreef:

Overigens vind ik deze vertolking waar DjFrankie mee aan kwam zetten, bepaald niet verkeerd. Alleen al die mondharmonica, wat heerlijk zeg!

Knap nagespeeld van de dames

Deze editie heeft wel voor een herwaardering gezorgd bij mij hoor. Vandaag zou ik bijvoorbeeld Since I've Been Loving You of Stairway to Heaven op 1 willen zetten ipv The Levee. Hoppa, in de artiesten top 10 ermee.

Deze Greatest Hits bleef tot het einde toe ongemeen spannend. Er ontstond een uitputtingsstrijd tussen de twee laatste Zeppelins in het spel. De ene Zeppelin reeg de nummer 1-posities aaneen, de andere werd door maar liefst 32 van de 36 juryleden genoemd. Uiteindelijk scheidde het kleinst mogelijk verschil de winnaar van de eerste verliezer.

02. Stairway to Heaven | Led Zeppelin IV (1971) | 208 punten | 26x genoemd | nummer 1 van dynamo d, willemdeux, Funky Bookie, aERodynamIC, 50tracks, Simon77, Jizze en Hedser | 17x podium

Stairway werd nota bene achtmaal op nummer 1 gezet door de juryleden, dat is een score van 2 uit 9. Maar het is (net) niet genoeg voor het bekendste en volgens velen beste nummer van Led Zeppelin. Het nummer wordt vaak op de radio aangevraagd en is naar verluidt een veelgehoord nummer op begrafenissen. Van de bladmuziek van Stairway to Heaven zijn maar liefst 1,2 miljoen exemplaren verkocht. Het nummer is nooit op single uitgebracht, alleen op album, zodat het ook nooit een hit is geworden. Wel staat het nummer steevast bij de eerste 5 noteringen in de NPO Radio 2 Top 2000. Ook in onze eigen MuMeLadder heeft Stairway nu een aantal keren de finale bereikt.

In januari 1982 werd in een programma van Trinity Broadcasting Network overigens voor het eerst gesuggereerd dat de tekst van Stairway to Heaven een door middel van backmasking verstopte verheerlijking van Satan zou bevatten. Het ging om het middengedeelte, dat begint met "If there's a bustle in your hedgerow, don't be alarmed now [...]". Van achteren naar voren gespeeld zou dit onder andere "I sing because I live with Satan" opleveren. De band zelf verwierp deze beweringen ten stelligste. Vrij naar Bill Hicks zou ik zeggen: als jij zo nodig platen achterstevoren wilt afspelen, kijk dan niet verder, jij bent de duivel!

Over de tekst heeft Robert Plant het volgende gezegd in het lijvige boek When Giants Walked the Earth:
a cynical thing about a woman getting everything she wanted without getting anything back.

01. Kashmir | Physical Graffiti (1975) | 209 punten | 32x genoemd | nummer 1 van Arbeidsdeskundige, Superbitch, vigil en aerobag | 13x podium

Dit nummer heeft vier supporters (dat is 1 uit 9), maar haalde deze editie verreweg de meeste noteringen binnen. Kashmir is geschreven door Jimmy Page en Robert Plant (met bijdragen van John Bonham) over een periode van drie jaar. Het nummer wordt vaak omschreven als een van Led Zeppelins twee meest progressieve epische nummers (de andere is Stairway to Heaven, niet toevallig de twee nummers die in dit spel bovenaan staan). De teksten zijn geschreven door Plant in 1973, direct na de Amerikaanse tournee van Led Zeppelin.

Hoewel vernoemd naar Kashmir, een regio in het Noord-Indiase subcontinent, had geen van de groepsleden op dat moment ooit dit gebied bezocht. In plaats daarvan werd Plant geïnspireerd tijdens een rit door een desolaat woestijngebied in het zuiden van Marokko. Supporter Superbitch kan dit helemaal meevoelen, getuige dit citaat:
Superbitch schreef:
Uit een motiefje van drie herhaalde noten groeit een groots anthem met verschuivende accenten, oriëntaalse elementen en symfonische inbreng. Je voelt de verzengende hitte van een tocht door de woestijn.

Alle vier de leden van Led Zeppelin zijn het erover eens dat Kashmir een van hun beste muzikale prestaties is. Volgens bassist John Paul Jones laat het nummer alle elementen horen waaruit het Led Zeppelin geluid bestaat. Jullie lijken het daar in groten getale mee eens te zijn, want Kashmir is de trotse winnaar van deze Greatest Hits-editie van Led Zeppelin!

Johnny Marr schreef:
Deze editie heeft wel voor een herwaardering gezorgd bij mij hoor. Vandaag zou ik bijvoorbeeld Since I've Been Loving You of Stairway to Heaven op 1 willen zetten ipv The Levee. Hoppa, in de artiesten top 10 ermee.

Kijk, zo mag ik het horen! Bij mij ook trouwens, al was mijn waardering al huizenhoog.

mooi weekje Led Zep Choconas, bedankt.

Mooie presentatie met veel wetenswaardigheden. Knap gedaan, terechte aandacht voor deze geweldige band, dank daarvoor Choconas

Choconas schreef:
Hoewel vernoemd naar Kashmir, een regio in het Noord-Indiase subcontinent, had geen van de groepsleden op dat moment ooit dit gebied bezocht. In plaats daarvan werd Plant geïnspireerd tijdens een rit door een desolaat woestijngebied in het zuiden van Marokko.

herman hoe mooi wil je je brug hebben...

Goed, dan wil ik jullie bij dezen nogmaals bedanken voor jullie deelname en aandacht. Ik vond het een eer en privilege om deze Greatest Hits te presenteren. Ik kan maar niet genoeg benadrukken hoe geweldig Led Zeppelin is, ze staan met recht in mijn artiesten top 10!

Hier nog eenmaal het volledige overzicht van de ijzersterke top 20 van deze editie:

01. Kashmir | Physical Graffiti (1975) | 209 punten | 32x genoemd | nummer 1 van Arbeidsdeskundige, Superbitch, vigil en aerobag | 13x podium
02. Stairway to Heaven | Led Zeppelin IV (1971) | 208 punten | 26x genoemd | nummer 1 van dynamo d, willemdeux, Funky Bookie, aERodynamIC, 50tracks, Simon77, Jizze en Hedser | 17x podium
03. When the Levee Breaks | Led Zeppelin IV (1971) | 178 punten | 26x genoemd | nummer 1 van Casartelli, Johnny Marr, spinout, DjFrankie en chevy93 | 12x podium
04. Whole Lotta Love | Led Zeppelin II (1969) | 157 punten | 26x genoemd | nummer 1 van Ast | 10x podium
05. Dazed and Confused | Led Zeppelin (1969) | 142 punten | 26x genoemd | nummer 1 van Bonk | 8x podium
06. Immigrant Song | Led Zeppelin III (1970) | 142 punten | 25x genoemd | nummer 1 van Renoir en jordidj1 | 7x podium
07. Babe I'm Gonna Leave You | Led Zeppelin (1969) | 120 punten | 21x genoemd | nummer 1 van laxus11, arcade monkeys en Shaky | 8x podium
08. Black Dog | Led Zeppelin IV (1971) | 109 punten | 23x genoemd | nummer 1 van Marco dB | 5x podium
09. Since I've Been Loving You | Led Zeppelin III (1970) | 102 punten | 18x genoemd | nummer 1 van Rudi S en dumb_helicopter | 7x podium
10. The Battle of Evermore | Led Zeppelin IV (1971) | 96 punten | 16x genoemd | nummer 1 van Brunniepoo, Poek en ranboy | 6x podium

11. Achilles Last Stand | Presence (1976) | 80 punten | 14x genoemd | nummer 1 van Choconas | 4x podium
12. Rock and Roll | Led Zeppelin IV (1971) | 69 punten | 17x genoemd | nummer 1 van ArthurDZ | 1x podium
13. No Quarter | Houses of the Holy (1973) | 69 punten | 16x genoemd | geen nummer 1 | 1x podium
14. The Rain Song | Houses of the Holy (1973) | 59 punten | 15x genoemd | geen nummer 1 | 1x podium
15. Heartbreaker* | Led Zeppelin II (1969) | 59 punten | 13x genoemd | nummer 1 van EttaJamesBrown | 2x podium
16. Over the Hills and Far Away* | Houses of the Holy (1973) | 53 punten | 12x genoemd | nummer 1 van Arno | 2x podium
17. The Song Remains the Same* | Houses of the Holy (1973) | 52 punten | 12x genoemd | nummer 1 van Rufus | 2x podium
18. Misty Mountain Hop* | Led Zeppelin IV (1971) | 36 punten | 8x genoemd | nummer 1 van zaaf | 1x podium
19. In My Time of Dying* | Physical Graffiti (1975) | 21 punten | 7x genoemd | geen nummer 1 | 1x podium
20. Ramble On | Led Zeppelin II (1969) | 19 punten | 7x genoemd | geen nummer 1 | 0x podium

Mooie presentatie Choconas! En een mooie nummer 1, bijna net zo goed als de versie van Jimmy Page met Puff Daddy!

Poek schreef:
En een mooie nummer 1, bijna net zo goed als de versie van Jimmy Page met Puff Daddy!

Hahaha, tsja, de heer Combs weet stiekem wel wat goede muziek is! Of niet soms, Johnny Marr?

Arbeidsdeskundige
Mooi dat Kashmir gewonnen heeft.

Choconas schreef:
Ik wil jullie trouwens deze video niet onthouden. Om er in te komen, de reactie van kinderen op Led Zeppelin.

Oh, er is trouwens ook een filmpje waarbij ouderen reageren op Led Zeppelin:

Johnny Marr schreef:
Dus door jou heeft Kashmir gewonnen? Ok.

Choconas schreef:
(quote)

Dat valt inderdaad wel op, al was dat zeker in de jaren '60 helemaal niet zo bijzonder. Iedereen leende van iedereen, hele carrières werden gelanceerd door leentjebuur (denk alleen maar aan de Rolling Stones en Beatles). Bovendien was Led Zeppelin wat mij betreft bij uitstek in staat om de "geleende" nummers naar hun hand te zetten, ze klinken ook op die nummers boven alles onmiskenbaar als Led Zeppelin. Neemt niet weg dat ze inderdaad ondertussen aardig wat royalty's aan deze en gene hebben moeten overmaken.
Dat is waar. Ik heb nooit het probleem gezien van covers. Wordt inmiddels vaak als creatieve armoede gezien, maar wat mij betreft onterecht. Als je ziet hoeveel mooie covers er (met name in de 60s) inderdaad gemaakt zijn.

Thanks voor de mooie presentatie Choconas en natuurlijk voor het opwaarderen van die oude luidruchtige rakkers

Casartelli (moderator)
Dank Choconas, mooi beschreven allemaal!

Bedankt Choconas voor deze heerlijke week LZ

Dat was leuk, gelijk weer veel gedraaid!

Choconas schreef:

02. Stairway to Heaven | Led Zeppelin IV (1971)

This is a song of hope.

Bedankt, Choconas! Heel goed gedaan.

Mooie editie, Choconas. Het is altijd fijn om in dit spel onbekende bandjes te ontdekken.

Greatest Hits is voor mij vaak aanleiding om muziek van die artiest (weer) te beluisteren en ook wel mijn collectie te completeren van die artiest. Blijft een leuk spel!

Choconas schreef:
(quote)

Hahaha, tsja, de heer Combs weet stiekem wel wat goede muziek is! Of niet soms, Johnny Marr?

Zeker en vast!

Je brengt me wel op ideeën voor vanavond...

Ik ben de kaart aan het lezen voor de volgende muzikale reis:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fc/Fern%C3%A3o_Vaz_Dourado_1571-1.jpg/1280px-Fern%C3%A3o_Vaz_Dourado_1571-1.jpg

Staat Kaap-Verdie er ook op?

Gast
geplaatst: vandaag om 20:53 uur

geplaatst: vandaag om 20:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.