menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (10cc)!

zoeken in:
jordidj1 (moderator)
geplaatst:
1. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food
2. Super Mama Djombo - Festival
3. Cesária Évora - Sodade
4. Fatoumata Diawara - Nterini
5. Marijata - I Walk Alone
6. Alpha Blondy - Jérusalem
7. Salif Keita - Madan
8. William Onyeabor - Fantastic Man
9. Fela Kuti & The Africa '70 - Water No Get Enemy
10. Orchestre Baobab - Utru Horas

geplaatst:
Opvallend veel punten voor Senegal Fast Food ineens, die stond geloof ik niet eens in de top 10 tot nu toe....

Titmeister schreef:
Salif Keita - Madan
In mijn vriendengroep ook wel bekend onder de Mama Appelsap 'Liters Vocht'. Na Yéké Yéké denk ik het bekendste nummer uit de finale, daarom was ik ook verbaasd dat ie niet in de startlijst stond. Dit nummer je hoor, al dan niet in een remix, nog heel regelmatig voorbij komen op feesten en festivals. En terecht, het is heerlijk dansen op deze.

Grappig, ik moet zeggen dat ik Madan helemaal niet kende tot deze week. Keita was een van de laatste afvallers voor de nominatieronde, ik wilde alle landen erin hebben en Keita had de pech dat andere Malinese muziek/nummers beter scoorden op MuMe. Als ie erin had gestaan sowieso ook met een ander nummer, want Madan sprong er qua voorkeursstemmen ook niet bovenuit bij het album. Maar ik ben blij dat 'ie het toch gehaald heeft tot aan de finale.

Brigadier Sabari lijkt me trouwens ook wel een geduchte concurrent voor één-na-bekendste nummer in de finale, was in België ook een top 10 hit in de cover van 2 Belgen. Sowieso is Alpha Blondy wel weer een grootheid onder reggaeliefhebbers.

geplaatst:
Maar ja, die zijn hier verder schaars

1. Tamikrest - Itous
2. Vadou Game - Pas Contente
3. Mory Kante - Yé Ké Yé Ké
4. Alpha Blondy - Brigadier Sabari
5. Alpha Blondy - Jérusalem
6. William Onyeabor - Fantastic Man
7. Bombino - Amidinine
8. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food
9. Fela Kuti & The Africa '70 - Gentleman
10. Tinariwen - Assàwt

Pas Contente was voor mij de grootste winst van dit topic.

geplaatst:
Ik zou graag stemmen, maar het gaat me helaas niet lukken om voor 9 uur de onbekende liedjes te luisteren. Ik bewaar de eindlijst wel als gebakje voor het weekend.

geplaatst:
Ik ga 21:00 ook niet redden met herbeluisteren van een paar nummers.

geplaatst:
1. Amadou & Mariam - Sabali
2. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa
3. William Onyeabor - Fantastic Man
4. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food
5. Alpha Blondy - Brigadier Sabari
6. Ali Farka Touré & Toumani Diabaté - Ruby
7. Alpha Blondy - Jérusalem
8. Ali Farka Touré - Savane
9. Fatoumata Diawara - Nterini
10. Bombino - Amidinine

geplaatst:
Masimo, Edgar18, ik wil ook best even op jullie wachten anders, als het in een half uurtje/drie kwartier wel lukt.

edit: maar zonder tegenbericht ga ik wel om 21:15 tellen.

geplaatst:
Niet vergeten dat ik zelf ook nog een lijstje moet posten...

1. Fela Kuti & The Africa '70 - Gentleman
2. Fela Kuti & The Africa '70 - Confusion
3. Ali Farka Touré - Savane
4. Alpha Blondy - Brigadier Sabari
5. Cesária Évora - Sodade
6. Orchestra Baobab - Mouhamadou Bamba
7. Bombino - Amidinine
8. Fela Kuti & The Africa '70 - Water No Get Enemy
9. Orchestre Poly-Rythmo - Ne Te Faches Pas
10. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa

Als organisator hoopte ik dat deze editie niet teveel zou worden gedomineerd door 'The Black President', maar ik ontkom er toch niet aan om hem op 1 en 2 te zetten... Ooit ontdekt via een studievriend, die toen ik bij hem in de auto zat eens zei 'ken je Fela Kuti?'... Vervolgens viel het eigenlijk meteen wel in de smaak, al heeft het nog wel een paar jaar geduurd voor ik iets verder in zijn discografie ben gedoken. Vorig jaar zag ik een docu over hem op het IFFR en dat heeft het vuurtje nog weer verder op doen flakkeren.

Toch denk ik bij Afrikaanse muziek vooral aan een andere vriend, die voornamelijk black metal, elektronische en Afrikaanse muziek luistert en me wel eens meesleept naar een Afrikaans concert in de X of Grounds (het Utrechtse Rasa is helaas niet meer). Ooit kreeg ik een externe schijf met een kleine duizend Afrikaanse albums van hem te leen, genoeg om een leven mee vooruit te kunnen. Grappig genoeg heeft hij dan weer niets met Fela Kuti.

Ali Farka Touré had ik wel eens beluisterd via die enorme collectie, maar deze week viel het kwartje toch wel behoorlijk. Fraaie nummers met het schitterende Savane als uitschieter. Verder was #10 ook een fijne ontdekking. Ik ken de albums van Fatoumata wel, maar deze samenwerking had ik gemist.

geplaatst:
1. William Onyeabor - Fantastic Man
2. Marijata - I Walk Alone
3. Cesária Évora - Sodade
4. Fatoumata Diawara - Sowa
5. Salif Keita - Madan
6. Super Mama Djombo - Festival
7. Mory Kante - Yé Ké Yé Ké
8. Fela Kuti & The Africa '70 - Gentleman
9. Orchestre Poly-Rythmo - Ne Te Faches Pas
10. Super Mama Djombo - Dissan na m'bera

herman

geplaatst:
Wat een waar feestje was het om deze finalelijst te beluisteren! Dan te bedenken dat er ook nog heel veel moois genomineerd was dat de finale niet haalde. Uiteindelijk kwamen een aantal bekende nummers bovendrijven (om de grootsheid van Fela kan ik niet heen, wat een held), maar Super Mama Djombo en Rokia Traoré zijn schitterende ontdekkingen. Ik ga deze finalelijst nog wel vaker draaien, wat een weelde!

01. Fela Kuti & The Africa '70 - Water No Get Enemy
02. Fela Kuti & The Africa '70 - Gentleman
03. Fela Kuti & The Africa '70 - Zombie
04. Cesária Évora - Sodade
05. Super Mama Djombo - Festival
06. Fela Kuti & The Africa '70 - Confusion
07. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa
08. Rokia Traoré - Dounia
09. Tamikrest - Itous
10. Fatoumata Diawara - Nterini

geplaatst:
En de lijnen zijn gesloten, dank jullie voor het meespelen! Op voorhand had ik niet gedacht dat er zoveel mensen zouden meedoen. Als het er 10 waren geweest had ik het ook al mooi gevonden, maar er waren uiteindelijk 30 mensen betrokken bij het spel.

zaaf, Rudi S, EttaJamesBrown, panjoe, dynamo d, El Ninjo, Venceremos, Masimo, Johnny Marr, Superbitch, Titmeister, Poek, arcade monkeys, aerobag, Gyzzz, jordidj1, Poek, Arbeidsdeskundige, esteban, jeroentjuhh, MVW, Edgar18, Poeha, remcodulac, Marco dB, yeahyeahyeah, Choconas, Salvadore, Hedser

Bij deze alvast de nummer 30 t/m 21:

30. Bembeya Jazz National - Armée Guinéenne (Guinee, 1 punt, 1 keer genoemd)
29. Osibisa - Music For Gong (Ghana, 6 punten, 1 keer genoemd)
28. Super Mama Djombo - Dissan na m'bera (Guinee-Bissau, 12 punten, 3 keer genoemd)
27. Fela Kuti & The Africa '70- Confusion (Nigeria, 22 punten, 4 keer genoemd)
26. Orchestre Baobab - Utru Horas (Senegal, 25 punten, 6 keer genoemd)
25. Vadou Game - Pas Contente (Togo, 26 punten, 5 keer genoemd)
24. Bombino - Amidinine (Niger, 31 punten, 10 keer genoemd)
23. Ali Farka Touré & Toumani Diabaté - Ruby (Mali, 32 punten, 7 keer genoemd en de #1 van MVW)
22. Alpha Blondy - Jérusalem (Ivoorkust, 33 punten, 8 keer genoemd)
21. Amadou et Mariam - Sabali (Mali, 33 punten, 8 keer genoemd en de #1 van Poek)

Hiermee zijn Togo en Niger uitgespeeld, de andere landen hebben nog ijzers in het vuur.

Ik heb niet van elke nominatie het land erbij gezocht, maar uit Togo scoorde King Mensah met Enouoledjo nog een paar nominaties. En Niger bracht ons naast de touareg blues van Bombino ook soortgelijke muziek van Mdou Moctar, waarvan 2 nummers in de vorige ronde strandden. Desondanks was dat wel een ontdekking voor mij.

Ik ga nu even 2 voor 12 kijken met mijn lief, over een klein uurtje gaan we hier weer verder...

MVW
geplaatst:
De laagst geklasseerde nummer 1, snoepzakje misschien?

Klaag verder niet, hele mooie lijst ongeacht de volgorde. Ook Bembeya is een prachtig nummer, 1 puntje is dus wel opvallend weinig.

geplaatst:
herman schreef:
..., maar er waren uiteindelijk 30 mensen betrokken bij het spel.

Titmeister, Poek, arcade monkeys, aerobag, Gyzzz, jordidj1, Poek, ...
Poek zijn tweelingbroer deed ook mee, herman? Dan zijn het er inderdaad 30

geplaatst:
Qua namen en titels ken ik hier bijna niets van, maar uit nieuwsgierigheid de finaleplaylist even opgezet. Leuk om de hit Operation Coup De Poing van 2 Belgen te herkennen bij Brigadier Sibari.

geplaatst:
20. Orchestre Poly-Rythmo - Ne Te Faches Pas (Benin, 36 punten, 5 keer genoemd)
19. Mory Kante - Yé Ké Yé Ké (Guinee, 36 punten, 7 keer genoemd)
18. Fatoumata Diawara - Sowa (Mali, 38 punten, 7 keer genoemd)
17. Tamikrest - Itous (Mali, 39 punten, 7 keer genoemd en de #1 van Poeha)

Met Ne Te Faches Pas vinden we de hoogst genoteerde plaat uit Benin. De groep heet volledig T.P. Orchestre Poly-Rythmo de Cotonou en is één van de vele artiesten waarvan het oude werk in de 21ste eeuw werd heruitgebracht, waarna ze alsnog een groter internationaal publiek trokken. Een andere grootheid uit Benin, Angélique Kidjo, wist de finale helaas niet te halen.

Ook Guinee is hier uitgespeeld. Mory Kante, onlangs overleden, heeft zonder twijfel het bekendste nummer uit deze finale op zijn naam staan. Het andere nummer uit Guinee in deze finale, Armée Guinéenne, is waarschijnlijk het oudste. Ik leerde het ooit kennen via de Top 200 van de jaren '60 van Pitchfork en ben er erg van gecharmeerd. Ben blij dat het niet helemaal puntloos is geëindigd.

geplaatst:
16. Tinariwen - Assàwt (Mali, 40 punten, 13 keer genoemd)
15. Alpha Blondy - Brigadier Sabari (Ivoorkust, 46 punten, 7 keer genoemd)
14. Fela Kuti & The Africa '70- Zombie (Nigeria, 51 punten, 8 keer genoemd en de #1 van ArthurDZ)
13. Orchestra Baobab - Mouhamadou Bamba (Senegal, 54 punten, 9 keer genoemd en de #1 van motel matches)

Ivoorkust en Senegal zijn ook 'uitgespeeld'. De Ivoriaanse reggaester Alpha Blondy had 2 nummers in de finale. Brigadier Sabari werd al snel gecoverd door de Belgische groep 2 Belgen, die er onder de naam 'Operation Coup-de-Poing' een grote hit mee scoorden.

De Senegalese superster Youssou N'Dour haalde finale niet, maar zijn landgenoten van Mouhamadou Bamba wel. Ironisch genoeg was het door het succes van N'Dour's nieuwe muziekstijl Mbalax dat OB wat naar de achtergrond verdween en aanzienlijk minder populair werd in Senegal. Eind jaren '80 stopten ze er dan ook mee, maar begin deze eeuw kwam hun muziek in met name Europa weer onder de aandacht en begonnen ze aan een reünie die tot in 2018 zou duren. Beide nummers in de finale komen overigens uit begin jaren '80.

Over Fela Kuti valt een hoop te vertellen en veel weten jullie waarschijnlijk al. Van de 4 nummers in de finale is Zombie zonder twijfel de meest kritische. Het was een felle aanval op de Nigeriaanse regering, die helaas het leger op zijn commune afstuurde en zo ondermeer zijn moeder vermoordde. Waanzinnig dat iemand zulke verstrekkende muzikale statements maakt/durft te maken, terwijl de muziek werkelijk de pan uit swingt.

geplaatst:
12. Roberto Fonseca feat. Fatoumata Diawara - Bibisa (Mali, 58 punten, 9 keer genoemd)
11. Fatoumata Diawara - Nterini (Mali, 71 punten, 14 keer genoemd en de #1 van Superbitch

Twee keer Fatoumata, die ik ooit zag in de Leidse Schouwburg, toen nog op een steenworp afstand van mijn huis. Was een mooie avond voor een niet al te groot publiek. Toen had ik nooit gedacht dat ze nog eens zo groot zou worden en o.a. nog met Gorillaz een nummer uit zou brengen dit jaar.

Bibisa is in samenwerking met Fonseca en voor mij één van de fraaiere ontdekking deze week. Nterini vind ik zelfs nog iets beter.
Superbitch schreef:
Ze combineert de rijke muzikale traditie van Mali met moderne invloeden. Elektrische gitaar en bas gaan samen met Afrikaanse instrumenten en ritmes. Nterini is Bambara voor vertrouweling. De tekst gaat over een man die z’n gezin in de steek gelaten heeft. Ze heeft een warme stem met een hees kantje.

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/0ebdbd9e647c4ca6bd1abdbd6528edb2.webp#0ebdbd9e647c4ca6bd1abdbd6528edb2

10. Marijata - I Walk Alone (Ghana, 72 punten, 12 keer genoemd en de #1 van aerobag en zaaf)

Voor mij een ontdekking dit nummer, hoewel ik wel een ander nummer van de band veel beluisterd heb. Marijata maakte in de jaren '70, o.a. met Pat Thomas, die ik in 2016 nog live heb gezien op Down The Rabbit Hole. Marijata was in de jaren '70 ook zijn begeleidingsband. Terwijl er in de jaren '70 veel swingende afrobeat werd gemaakt, gooit Marijata het hier juist over een andere boeg:
Titmeister schreef:
Marijata vertrekt vanuit het zelfde oogpunt als SMD, maar bij hen blijft het tempo het hele nummer laag. Een 11 minuten durende trip, doe je ogen dicht en je waant je bij een chillout-sessie langs een kampvuur in Afrika.

geplaatst:
Armée Guinéenne was een mooie ontdekking, enige nummer uit de finale dat ik nog niet kende, maar in dit ijzersterke deelnemersveld was dat niet voldoende voor punten.

Mory en Fatou vallen een beetje tegen, al zal bij die laatste het feit dat ze 3 nummers in de finale had ook wel meespelen.

Verder mag ik niet klagen; mijn complete top 8 staat in de top 10

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/9123db05a7b34e9b8d0d97d6bfc07fec.webp#9123db05a7b34e9b8d0d97d6bfc07fec

9. Rokia Traoré - Dounia (Mali, 76 punten, 12 keer genoemd en de #1 van remcodulac, dynamo d en Marco dB)

En dan Rokia Traoré. Zij ging als een speer van start in de finale en stond halverwege gewoon eerste in het klassement, boven alle favorieten. Maar daarna kwamen er nauwelijks nog punten bij en ging de een na de andere artiest er voorbij. Maar ach, wat deert het, ze staat hier toch maar mooi in de top 10 en troeft onder meer haar landgenote Fatoumata af.

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/017ea1c8670a4682a0f1163515764762.webp#017ea1c8670a4682a0f1163515764762

8. Salif Keita - Madan (Mali, 78 punten, 13 keer genoemd en de #1 van Arbeidsdeskundige)

Eén van de redenen om deze editie op te starten was om iets meer vertrouwd te raken met de (West-)Afrikaanse muziek. Natuurlijk kende ik al wel het een en ander, maar Salif Keita was eigenlijk een onbekende voor mij, terwijl hij gevoelsmatig wel één van de grootste Afrikaanse artiesten aller tijden is.

Titmeister schreef:
In mijn vriendengroep ook wel bekend onder de Mama Appelsap 'Liters Vocht'. Na Yéké Yéké denk ik het bekendste nummer uit de finale, daarom was ik ook verbaasd dat ie niet in de startlijst stond. Dit nummer je hoor, al dan niet in een remix, nog heel regelmatig voorbij komen op feesten en festivals. En terecht, het is heerlijk dansen op deze.

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/f53d537943dd44c68cb422c4cba7f85e.webp#f53d537943dd44c68cb422c4cba7f85e

7. Fela Kuti & The Africa '70 - Water No Get Enemy (Nigeria, 78 punten, 14 keer genoemd en de #1 van Choconas en jeroentjuhh)

De derde Fela, hierna nog een te gaan. Hoe hoog zal die staan? De Nigeriaanse superster laat zich van zijn beste kant horen. Ik las hier nog een aardige analyse over de titel:
“Water No Get Enemy” — means something like “nobody hates something as useful as water.” Make yourself as indispensable as this, goes the implied wisdom, and any detractors you gain will just look silly. An appropriate motto for a musician like Fela Anikulapo-Kuti, for whom music making seemed as necessary as food and drink. Also an audacious one, as the defiant composer of “Water No Get Enemy” well knew the many enemies his music gained.
Titmeister schreef:
En zo zorgde dit spel ervoor dat ik na jaren een nieuwe Kuti-favoriet heb Water No Get Enemy zat er al een tijdje aan te komen, maar de luisterbeurten deze week hebben hem Gentleman voorbij doen steken. Dit nummer is al vanaf het begin een en al zaligheid, met die heerlijke blazers en dat frivole pianospel.
Overigens niet alleen Fela op de sax, maar ook zelf op de piano.

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/f9883c6738bd4497ad6fc4b63a3df76b.webp#f9883c6738bd4497ad6fc4b63a3df76b

6. Ali Farka Touré - Savane (Mali, 81 punten, 12 keer genoemd en de #1 van Rudi S)

Ali Farka Touré is de volgende grote naam die ik nog niet echt kende. Ik vond al zijn nummers die ik deze week heb gehoord mooi, maar deze deed wel echt iets met me. Ik weet niet meer wat ik nog meer aan het doen was, maar ik hield ineens overal mee op en kon me alleen nog maar laten meevoeren door deze schitterende kalme woestijnblues. Inmiddels ben ik erachter dat dit afkomstig is van zijn gelijknamige album uit 2006, ook het jaar waarin Ali op 66-jarige leeftijd overleed. Gelukkig houdt zijn zoon Vieux de familie-eer hoog, hij is ook een zeer gevierd gitarist.
Titmeister schreef:
Ali Farka Touré was nog zo'n grootheid van de Afrikaanse muziek; zijn woestijnblues is hier ook favoriet. Savane vind ik zijn beste nummer, een song die losgeslagen is van elke vorm van tijd en haast. Je hoort welhaast het woestijnzand zachtjes tegen je speakers aanwapperen.

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/2aa6e0d4ea9046748ad59b35c1133506.webp#2aa6e0d4ea9046748ad59b35c1133506

5. William Onyeabor - Fantastic Man (Nigeria, 93 punten, 16 keer genoemd en de #1 van panjoe en Gretz)

William Onyeabor, is er hier iemand die 10 jaar geleden al van hem gehoord had? In de periode 1977-1985 maakte hij 8 albums om daarna van de aardbodem te verdwijnen en nooit meer over muziek te praten. In de tussentijd gingen de gekste verhalen rond. Tot in 2014 er een korte docu verscheen, waarin ze hem op gingen zoeken in Nigeria (en eigenlijk niet veel wijzer werden). De docu is een absolute aanrader, dus als je een half uurtje over hebt:
YouTube

De muziek was erg speciaal, en ook heel anders dan de meeste andere muziek die hier nu langs komt. Veel synthesizers, erg dansbaar. Het is een beetje alsof hij zich in een parallel muzikaal universum bevond, in zijn eigen studio. Nog een nummer van hem in de finale was wel leuk geweest, maar een vijfde plek voor het onweerstaanbare Fantastic Man (voor mij zijn beste) is ook mooi natuurlijk.

Titmeister schreef:
Onyeabor was het grote slachtoffer van de eliminatieronde, gelukkig is zijn beste nummer nog wel bewaard gebleven. Dit nummer zou antidepressiva overbodig moeten maken, ik bedoel: wie kan er naar dit nummer luisteren en er niet vrolijk van worden?

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/a92b5abba40d48289cc0ff0ebf32f140.webp#a92b5abba40d48289cc0ff0ebf32f140

4. Amadou & Mariam - Sénégal Fast Food (Mali, 96 punten, 13 keer genoemd, de #1 van arcade monkeys, Hedser, jordidj1 en Salvadore)

Amadou et Mariam deden eigenlijk het omgekeerde van Rokia Traoré. Halverwege stonden ze niet in de top 10, maar aan het einde van de rit zowaar bijna op het podium. En daarmee zijn de best scorende Malinese artiest. Mocht iemand ooit de behoefte voelen een Greatest Hits of Mali te organiseren, dan ben ik zeker van de partij.

Het blinde echtpaar uit Bamako was al ruim 20 jaar actief voor ze in Frankrijk doorbraken en Manu Chao contact zocht. Hij produceerde uiteindelijk hun internationale doorbraakalbum Dimanche à Bamako waar dit nummer vanaf komt. En hij is uiteraard ook goed te horen op hun album. Ik heb hun muziek eigenlijk een tijd niet gedraaid, maar ik word hier wel weer erg gelukkig van, net als van Sabali dat in de vorige ronde strandde. Na Fantastic Man is dit dan ook weer een uitermate vrolijk nummer.

geplaatst:
Mooie anekdotes bij de liedjes. Een dag om dingen te leren (voor mij).

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/97d6a05549a2487181e5d357dd772829.webp#97d6a05549a2487181e5d357dd772829
3. Super Mama Djombo - Festival (Guinee-Bissau, 107 punten, 15 keer genoemd en de #1 van Gyzzz, Titmeister en yeahyeahyeah)

Super Mama Djombo's Festival is het eerste nummer dat door de grens van 100 punten gaat. In eerste instantie was ik verrast dat dit zo goed scoorde, want ik ben het album eigenlijk nog nooit tegengekomen en het heeft denk ik wel een paar jaar in mijn Soulseek wishlist gestaan voor het daar in goede kwaliteit opdook. Maar deze week kwam ik erachter dat het alweer een tijdje op Spotify staat inmiddels. Inmiddels heb ik dan eindelijk kennis kunnen maken en dit nummer wordt beter en beter voor mij.
Titmeister schreef:
De primus inter pares tussen deze krakers. Voor mij wel de belichaming van wat Afrikaanse muziek in mij losmaakt. Het begint lekker ontspannen, met een bedwelmend gitaartje, maar wat een opbouw zit er in dit nummer! Als het nummer halverwege openbarst, is minutenlang puur dansen geblazen. Ik kan niet zo snel een meer opzwepend stukje muziek bedenken. Mocht ik ooit nog eens op festival draaien - kans lijkt me vrij klein - dan open ik met dit nummer. Succes gegarandeerd!

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/f63f18c28ff94a2393efc238d267857d.webp#f63f18c28ff94a2393efc238d267857d

2. Fela Kuti & The Africa '70 - Gentleman (Nigeria, 114 punten, 19 keer genoemd en de #1 van aERodynamIC, El Ninjo en ene herman

Fela Kuti's Gentleman, titelnummer van voor mij zijn beste album, scoort hier het beste van zijn 4 finalisten. Het nummer is een aanklacht tegen de in zijn ogen koloniale mentaliteit van veel Afrikanen, die zich erg richten op bv. een Europese kledingstijl i.p.v. trots te zijn op hun afkomst en dat ook zo uit te dragen. Wie hier meer over wil weten kan ik aanraden eens de documentaire My Friend Fela op te zoeken (helaas nu nergens te streamen), waarin ook het panafrikanisme uitgebreid wordt belicht.

Voor velen was dit denk ik de favoriet om hier te winnen, maar Fela moet met 1 puntje zijn meerdere erkennen in....

geplaatst:
dingen die Etta waardeert.

geplaatst:
https://lastfm.freetls.fastly.net/i/u/770x0/381c342cb84d4493a3866c9f728549db.webp#381c342cb84d4493a3866c9f728549db

1. Cesária Évora - Sodade (Kaapverdische Eilanden, 115 punten, 18 keer genoemd en de #1 van ons aller EttaJamesBrown)

Cesária Évora was voor mij eigenlijk een grote onbekende, tot ik een paar jaar terug dit nummer in een topic hoorde. Ik was meteen verkocht en bestelde de CD. Haar levensverhaal begint treurig, haar vader overlijdt als ze 7 is en haar moeder kan de zorg voor al haar 6 kinderen niet aan. Uiteindelijk belandt ze op haar 10e in een weeshuis. Van wat ik zo lees is het duidelijk dat het zingen haar gered heeft. Als ze uiteindelijk eens in Lissabon optreedt op uitnodiging van een andere artiest, is ze al halverwege de 40. Ze breekt door, neemt o.a. een nummer op voor een Kusturica-film en brengt wat albums uit. In 1992 (ze is dan 50) verschijnt het album waar dit Sodade op staat en groeit ze uit tot één van de grootste artiesten van het Afrikaanse continent.

Titmeister schreef:
4 jaar geleden was ik met vrienden in Kaapverdië. Hoewel er op Sal weinig meer te doen is dan watersport, bakken en zuipen, hebben ik me er uitstekend vermaakt. Toentertijd heb ik me wat meer verdiept in de Kaapverdische muziek, die een nogal interessante geschiedenis heeft. De traditionele Kaapverdische muziek is op te splitsen in funana (uptempo feestmuziek) en morna (treurige muziek, verwant aan de Portugese fado). Cesária Évora was het boegbeeld van de morna en haar vertolking van Sodade is met afstand haar bekendste - en beste - nummer. Sodade staat voor de heimwee van Kaapverdische emigranten naar hun thuisland, en Évora weet fenomenaal te verwoorden met haar muziek - zelfs als je niks van de tekst snapt.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:16 uur

geplaatst: vandaag om 13:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.