MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
Leuk om Garbage weer eens uitgebreid te luisteren, was lang geleden. Blijft toch wel een van mijn favoriete 90's rockbandjes. Prima finaleselectie ook, al mis ik Fix Me Now.

1. Vow (1995)
2. Milk (1995)
3. Only Happy When It Rains (1995)
4. #1 Crush (1997)
5. Supervixen (1995)*
6. Stupid Girl (1995)
7. I Think I’m Paranoid (1998)
8. Queer (1995)
9. When I Grow Up (1998)
10. Push It (1998)

1. Only Happy When It Rains (1995)
2. I Think I’m Paranoid (1998)
3. Stupid Girl (1995)
4. Queer (1995)
5. Vow (1995)
6. The World Is Not Enough (1999)
7. Androgyny (2001)
8. Push It (1998)
9. When I Grow Up (1998)
10. Shut Your Mouth (2001)*

1. Milk (1995)
2. The Trick Is to Keep Breathing (1998)
3. #1 Crush (1997)
4. Supervixen (1995)*
5. Queer (1995)
6. The World Is Not Enough (1999)
7. Stupid Girl (1995)
8. Sex Is Not the Enemy (2005)*
9. I Think I’m Paranoid (1998)
10. Androgyny (2001)

1. Stupid Girl (1995)
2. Only Happy When It Rains (1995)
3. Queer (1995)
4. Vow (1995)
5. Milk (1995)
6. Supervixen (1995)*
7. #1 Crush (1997)
8. You Look So Fine (1998)*
9. Not My Idea (1995)*
10. I Think I’m Paranoid (1998)

Garbage was in de jaren '90 een band waar je niet omheen kon. Het eerste nummer dat ik van ze hoorde was Supervixen, op een verzamelalbum met kakelverse muziek. Daarna las ik over de band in WATT en hoorde ik andere nummers voorbijkomen op KINK FM. Het debuutalbum heb ik in die tijd bijkans verslonden en ook bij herbeluistering deze week bleef het moeiteloos overeind staan. Version 2.0 vond ik ook nog een behoorlijk goed album, maar daarna kwam Garbage alleen incidenteel nog met sterke nummers. In deze finale mis ik wat dat betreft met name Cherry Lips (Go Baby Go!), Why Do You Love Me, Right Between the Eyes, Sex Is Not the Enemy en Empty. De nummers van het debuut die ontbreken (As Heaven Is Wide, A Stroke of Luck, My Lover's Box en Fix Me Now) had ik er ook graag bij gehad, maar dan was mijn lijstje mogelijk nog eenzijdiger geweest. Voor de variatie is dit dus beter, met ruimte voor Push It, #1 Crush en het Bond-nummer.

01. Vow (1995)
02. Dog New Tricks (1995)*
03. Not My Idea (1995)*
04. Stupid Girl (1995)
05. Only Happy When It Rains (1995)
06. Supervixen (1995)*
07. Push It (1998)
08. #1 Crush (1997)
09. Queer (1995)
10. The World Is Not Enough (1999)

De deadline is verstreken. Zo dadelijk volgt de uitslag.

GREATEST HITS OF... GARBAGE
https://burritorosa.files.wordpress.com/2021/02/170814-rothbaum-garbage-jospeh-cultice-embed_w4da1c-e1612837271381.jpg?w=640
Vijfentwintig deelnemers dienden een top 10 in voor de finale, waarvoor dank. Het is een eenzijdige lijst geworden.

20. Shut Your Mouth (2001)*
Punten: 14
Stemmen: 5
They say you're a saint,
You're a whore, you're a sinner.

De openingstrack van hun derde album begint met een wah-wah-effect op een Les Paul-gitaar. Verschillende elektronische effecten zitten erin verwerkt.

19. Sex Is Not the Enemy (2005)*
Punten: 16
Stemmen: 6
I won’t feel dirty and buy into their misery,
I won’t be shamed ‘cause I believe that love is free.

Dit is het enige liedje van na 2001 dat naar de finale mocht. Het is een protest tegen de puriteinse Amerikaanse media ten tijde van Janet Jacksons Nipplegate.

In de top 18 staat dus slechts één nummer uit deze eeuw. Dat vind ik een grove miskenning van hun recentere werk.

18. Dog New Tricks (1995)*
Punten: 17
Stemmen: 6
Everyone I know has gone away,
Died or left or just forgot to stay.

Deze track uit hun debuutalbum gaat over depressie, wanneer je ‘s ochtends te weinig fut hebt om je bed uit te komen.

17. When I Grow Up (1998)
Punten: 22
Stemmen: 7
Cut my tongue out, I’ve been caught out,
Like a giant juggernaut.

Manson laat opnieuw de stem horen van een labiele adolescent die als een razende tekeergaat tegen de wereld.

16. Special (1998)
Punten: 28
I have run you down into the ground,
Spread disease about you over town.

Hier zingt Shirley Manson over een afgebroken vriendschap. Er zit een citaat in van Talk of the Town van de Pretenders.

15. Temptation Waits (1998)*
Punten: 30
Stemmen: 5
Nummer 1 van: Casartelli
I am a wolf, but
I like to wear sheep's clothing.

De openingstrack van hun tweede album klinkt uitdagend en agressief. De zangeres beschrijft zichzelf als een wolf, een vampier en een demon.

14. The Trick Is to Keep Breathing (1998)
Punten: 36
Stemmen: 8
She knows the human heart and how to read the stars,
Now everything's about to fall apart.

Deze titel werd ontleend aan een roman van de Schotse Janice Galloway. Dat boek gaat over een alcoholiste met anorexia. Op het einde hoor je de zangeres letterlijk ademen.

13. Not My Idea (1995)*
Punten: 38
You thought I was a little girl,
You thought I was a little mouse.

Op deze track uit hun debuutalbum gaan stevige gitaren samen met een boze tekst.

12. Androgyny (2001)
Punten: 47
Stemmen: 10
Nummer 1 van: wendyvortex
No sweeter a taste that you could find,
Than fruit hanging ripe upon the vine.

En daar is de hoogste notering uit deze eeuw. Androgynie is het tegelijk bezitten van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen, iets wat al beschreven werd door de Oud-Grieken. In de videoclip neemt Shirley Manson het uiterlijk aan van een tomboy met kort haar en bretellen.

Superbitch schreef:

In de top 18 staat dus slechts één nummer uit deze eeuw. Dat vind ik een grove miskenning van hun recentere werk.

Eens, maar toch, in de startlijst van 20 stonden 10 nummers van de eerste 2 albums. Dan werk je het ook wel een beetje in de hand toch?

11. You Look So Fine (1998)*
Punten: 54
Stemmen: 10
Nummer 1 van: pureshores
Drown in me one more time,
Hide inside me tonight.

Met deze bedwelmende ballad sloten ze hun tweede album af. Het is een wanhopige liefdesverklaring met vocale overdubs. De instrumentale klanken zijn dromerig en droefgeestig.

Superbitch schreef:
12. Androgyny (2001)

En daar is de hoogste notering uit deze eeuw.

Voor mij de minste van de finale 20

Punten: 65
Stemmen: 12
We know when to kiss,
And we know when to kill.

Dit was hun bijdrage aan de gelijknamige James Bondfilm. Ze slaagden erin hun eigen herkenbare klank te combineren met een strijkorkest en een motiefje dat doet denken aan het originele Bondthema.

9. Supervixen (1995)*
Punten: 69
Stemmen: 15
Nummer 1 van: EttaJamesBrown
Bow down to me,
Bow down to me.

De openingstrack van hun debuutalbum heeft een humoristische tekst over vrouwelijke dominantie. Shirley Manson speelt een uitvergrote versie van zichzelf als dominatrix.

8. #1 Crush (1997)
Punten: 71
Stemmen: 12
Nummer 1 van: 50tracks, DenDimi, Hanszel
I will wash away your pain with all my tears,
And drown your fear.

Hun bijdrage aan de soundtrack van Romeo + Juliet is geen onschuldig liefdesliedje, maar de obsessieve uiting van een hijgende stalker.

7. Push It (1998)
Punten: 78
Stemmen: 18
Nummer 1 van: dynamo d
This is the noise that keeps me awake,
My head explodes and my body aches.

Dit explosieve nummer vertolkt de woede en verwarring na een hevige ruzie. Er zit een sample in van Don’t Worry Baby van The Beach Boys.

6. I Think I’m Paranoid (1998)
Punten: 108
Stemmen: 19
I fall down just to give you a thrill,
Prop me up with another pill.

Shirley Manson haalde heel wat inspiratie uit haar moeilijke tienerjaren, toen ze gepest werd en psychische problemen doormaakte. Haar muziek werd een manier om die opgekropte gevoelens te uiten.

5. Milk (1995)
Punten: 113
Stemmen: 17
Nummer 1 van: luigifort, NewYorkCityLight, remcodulac
I am weak, but I am strong,
I can use my tears to bring you home.

De top 5 komt volledig uit het debuutalbum. Dit was het allereerste liedje dat Shirley Manson schreef. Haar teksten hebben vaak een zwartgallige toon. Het gaat over eenzaamheid en heeft een sombere, dromerige sfeer.

4. Vow (1995)
Punten: 114
Stemmen: 16
Nummer 1 van: andré, herman, motel matches, yeahyeahyeah
I came to cut you up,
I came to knock you down.

Hun debuutsingle is geïnspireerd door een krantenartikel over een vrouw die wraak nam op de echtgenoot die haar mishandeld had. De woede-uitbarsting is hoorbaar in de gitaren en de zangstijl.

3. Queer (1995)
Punten: 139
Stemmen: 22
Nummer 1 van: Shaky
Hey boy, take a look at me,
Let me dirty up your mind.

Dit wordt gezongen door een prostituee die ingehuurd is om iemands onzekere zoon in te wijden in de dingen des levens. Ze zingt het op een spottend, uitdagend toontje.

Punten: 150
Stemmen: 22
Nummer 1 van: El Ninjo, likeahurricane, Rudi S, SBube, Simon77, Superbitch
I only smile in the dark,
My only comfort is the night gone black.

De boeren klagen dat het te weinig regent de laatste tijd, en ze hebben gelijk. Shirley Manson bedoelde het echter figuurlijk. In het decennium van de teenage angst geniet ze ervan zich te wentelen in depressie.

1. Stupid Girl (1995)
Punten: 153
Stemmen: 23
Nummer 1 van: johan de witt, ranja
Don't believe in love,
Don't believe in hate.

Met slechts twee eerste plaatsen maar één stem meer sprong deze alsnog naar de eerste plaats. Het werd gebouwd op een sample uit Train in Vain van The Clash. Voor de nihilistische tekst haalde Shirley Manson inspiratie uit haar eigen pubertijd, toen ze kampte met een laag zelfbeeld.

Hier is een overzicht van de volledige top 20:

1. Stupid Girl (1995)
3. Queer (1995)
4. Vow (1995)
5. Milk (1995)
6. I Think I’m Paranoid (1998)
7. Push It (1998)
8. #1 Crush (1997)
9. Supervixen (1995)*
11. You Look So Fine (1998)*
12. Androgyny (2001)
13. Not My Idea (1995)*
14. The Trick Is to Keep Breathing (1998)
15. Temptation Waits (1998)*
16. Special (1998)
17. When I Grow Up (1998)
18. Dog New Tricks (1995)*
19. Sex Is Not the Enemy (2005)*
20. Shut Your Mouth (2001)*

Dank je Superbitch, goede reden om al m'n Garbage albums weer eens te draaien afgelopen weekend

Bedankt Superbitch het was weer even geleden, maar de stof is er weer af, op naar het nieuwe album nu.

Vandaag was de 2e single van het album uit, die bevalt op eerste gehoor wat beter dan de vorige.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:28 uur

geplaatst: vandaag om 07:28 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.