menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (10cc)!

zoeken in:
geplaatst:
1. Big Jet Plane
2. Yellow Brick Road
3. Winter on the Weekend (Julia Stone)
4. For You
5. And the Boys
6. Draw Your Swords
7. Black Crow
8. Crash and Burn
9. The Devil's Tears
10. Heart Beats Slow

geplaatst:
Voor mij lijken de liedjes van Angus en Julia Stone allemaal erg veel op elkaar. Ik noem mezelf fan, maar moet bekennen dat ik veel van hun liedjes maar moeilijk uit elkaar kan houden. Dat is niet negatief bedoeld, maar maakt het wel lastig veel zinnige verhaaltjes te schrijven bij mijn top 10 zonder in herhaling te vallen. Daarom geen diepzinnige verhalen, maar vooral wat losse kreten die in me opkwamen bij het herbeluisteren. Waar ik erg van heb genoten by the way.

1. Yellow Brick Road
Natuurlijk is dit hét liedje van Angus & Julia Stone. Toch was ik daar tot voor kort nog niet zo van overtuigd. De afgelopen weken is het kwartje bij mij pas definitief gevallen en durf ik oprecht te zeggen dat dit mijn favoriet is. Het is vooral de opbouw die het verschil maakt: Het schakelen naar de tweede versnelling door de invallende drums na twee minuten, de schelle tweede gitaar die na vier minuten gaat meedoen, in de tussentijd de gehele sound die ongemerkt steeds voller en rauwer aan het worden is, uitmondend in een gitaarsolo. Zeven minuten vliegen voorbij en Julia (sorry meid!) wordt nergens gemist.

2. Grizzly Bear
Een relaxte popsong, maar wél met de folk-inslag die we van Angus en Julia gewend zijn. Een prima liedje om eens lekker bij achterover te leunen, te ontspannen en ongedwongen te genieten van de fijne melodie.

3. Chateau
Op hun laatste plaat klinken A&J eindelijk eens flink anders dan we van ze gewend zijn. De sound is geëvolueerd, de instrumentatie opgefrist. Pop is dichterbij dan folk en Chateau is daar een van de duidelijkste voorbeelden van. Het liedje stuwt ook heerlijk voort.

4. A Heartbreak
De singles van hun self-titled album liggen me goed: wat vlotter en meer catchy dan de overwegend trage debuutplaat. A Heartbreak heeft direct een heerlijke drive en herkenbaarheid.

5. Draw Your Swords
Een van de weinige liedjes waarin ik ondanks dat de muziek ontzettend klein en kalm begint er meteen door word gegrepen. Draw Your Swords begint intiem, eindigt meeslepend en de geleidelijke weg daarnaartoe is heerlijk om te bewandelen.

6. And the Boys
De lieve stem van Julia komt perfect tot haar recht in dit luchtige liedje, maar cheesy wordt het niet. De blazers geven dit liedje nog wat extra stijl.

7. Heart Beats Slow
Alweer zo’n schot-in-de-roos-single van hun derde album. Tempo wat opgeschroefd na Down the Way, iets meer catchiness erin, dan krijg je dit. Gewoon heel lekker en het blijft ook nog eens makkelijk hangen, iets dat voor mij toch vaak een klein euvel is bij hun muziek.

8. It's All Okay (Julia Stone)
Piano? Goh, piano! Ik was nog niet bekend met het solowerk van Julia, maar dit is een erg aangename kennismaking en weet zich op een prettige manier te onderscheiden van het werk met haar broer.

9. For You
Het begin is zoeter dan zoet, misschien wel iets té. Na twee minuten breekt het nummer echter onverwachts open en schiet in een versnelling: For You gaat voller en krachtiger klinken en er volgt zelfs een kleine gitaarsolo. Interessante ontknoping.

10. Just A Boy
Een fris klinkend liedje, zonder goedkoop, plat of overdreven poppy te zijn. Ik houd hier van, zeker als afwisseling met hun vaak wat stemmiger of ingetogener werk.

En ach, omdat ik nu toch bij ieder liedje wat heb neergepend maak ik er maar meteen een top 20 van. Ze scoren allemaal een voldoende, dus ze verdienen het om genoemd te worden.

11. Who Do You Think You Are
De drums stuwen dit nummer voort, van begin tot eind. Het ritme is fijn en de lengte van bijna zeven minuten is eigenlijk totaal enkel probleem. ‘Drive’, ‘flow’, geef het maar een naam.

12. Hold On
De opener van hun magnum opus, toch wel een signature song vind ik. Sfeervol en warm.

13. Big Jet Plane
Een fijne, warme en redelijk volle sound. Niet zo uitgekleed als hun liedjes vaak kunnen zijn. Een toegankelijk liedje, maar het refrein doet me nu ook weer niet bijzonder veel.

14. Crash and Burn
Het is vandaag voor het eerst dat ik de associatie met Neil Young maak. Ik heb niets met die man, dus het betekent verder weinig voor me, maar valt me wel op. De stemmige sound en de gestage opbouw naar de climax maken Crash and Burn intens en indrukwekkend.

15. Death Defying Acts
Een triphop-vibe, maar nog steeds onmiskenbaar 100% Angus & Julia.

16. By The Horns (Julia Stone)
Het monotone dat de zang van Angus en Julia vaak kenmerkt heeft absoluut zijn kracht, maar de zang in dit liedje pakt me veel meer: krachtiger en met meer body.

17. Black Crow
Prima melodie, luister lekker weg, maar ik vind ‘m wat anoniem.

18. The Devil’s Tears
De beginmelodie (die overigens het hele liedje lang voortkabbelt) is schitterend en is voor mij echt Angus & Julia ten voeten uit.

19. Winter on the Weekend (Julia Stone)
De stemmige piano en licht dramatische blazers geven dit liedje en eigen smoel, maar maken ook dat het wat zwaar op de maag ligt.

20. Santa Monica Dream
Een uitermate degelijk liedje, maar iets te veilig binnen de lijntjes en iets te saai voor mij. De populariteit heb ik dus nooit zo begrepen, maar een nette voldoende zit er zeker nog wel in.

geplaatst:
ArthurDZ schreef:
[anekdote]
Wat een heerlijk verhaal!

Maar Rachel Taylor afwijzen, onvergeeflijk... Al denk ik niet dat ik haar anno 2011 gekend/herkend zou hebben, dus dat pleit in je voordeel.

geplaatst:
1. Winter on the Weekend (Julia Stone)
2. Death Defying Acts
3. Big Jet Plane
4. Who Do You Think You Are
5. Just A Boy
6. Crash and Burn
7. For You
8. Hold On
9. Black Crow
10. Draw Your Swords

geplaatst:
stoepkrijt schreef:
(quote)
Wat een heerlijk verhaal!

Maar Rachel Taylor afwijzen, onvergeeflijk... Al denk ik niet dat ik haar anno 2011 gekend/herkend zou hebben, dus dat pleit in je voordeel.

Haha precies, het was nota bene Eric Stonestreet die me heeft moeten uitleggen dat ze een beroemde actrice was die meedeed in de eerste Transformers (zelf geen enkele film uit die reeks gezien) voor ie zelf ook weer in de backstage verdween. Het grappige is dat ook Stonestreet me toen totaal onbekend was, dus dat was gewoon één grote derp-knoop die ik pas later met de hulp van dokter Google heb weten te ontwarren.

geplaatst:
Down The Way en Snow zijn bij mij favoriet. Helaas stonden er amper liedjes van Snow in de finale, dus Down The Way domineert mijn top 10. Maar de nummer 1 komt van Snow. Heerlijk!

1 Who Do You Think You Are
2 Draw Your Swords
3 Big Jet Plane
4 Black Crow
5 Yellow Brick Road
6 And the Boys
7 Hold On
8 Heart Beats Slow
9 For You
10 Crash and Burn

Arbeidsdeskundige
geplaatst:
1. Grizzly Bear
2. Yellow Brick Road
3. Who Do You Think You Are
4. For You
5. And the Boys
6. Chateau
7. Big Jet Plane
8. The Devil's Tears
9. Crash and Burn
10. Hold On

geplaatst:
1 Heart Beats Slow
2 Yellow Brick Road
3 Draw Your Swords
4 For You
5 Crash and Burn
6 And the Boys
7 The Devil's Tears
8 A Heartbreak
9 Death Defying Facts
10 Big Jet Plane

geplaatst:
1. The Devil’s Tears
2. Draw Your Swords
3. Yellow Brick Road
4. Chateau
5. Crash and Burn
6. Hold On
7. Santa Monica Dream
8. And the Boys
9. Who Do You Think You Are
10. Grizzly Bear

geplaatst:
Wat passen de stemmen van Angus & Julia toch fijn bij elkaar. Heerlijke muziek maakt dit duo.

Toch is het allermooiste nummer in deze finale een solonummer van Julia. Een hartverscheurende roep om hulp die me iedere keer weer kippenvel bezorgd. Ik vind het zo mooi, maar mag dat eigenlijk wel met zo'n onderwerp? Helaas overleefde het mooiste duet van Angus & Julia de wrede tweede ronde niet, zonde. Verder een prachtig lijstje, waarbij ik het solowerk van mevrouw Stone duidelijk wel kan waarderen.

1. Winter on the Weekend (Julia Stone)
2. I'm Not Yours
2. Big Jet Plane
3. Heart Beats Slow
4. A Heartbreak
5. It's All Okay (Julia Stone)
6. Yellow Brick Road
7. By The Horns (Julia Stone)
8. Crash and Burn
9. Draw Your Swords
10. For You

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
1. Yellow Brick Road
2. Heart Beats Slow
3. Draw Your Swords
4. A Heartbreak
5. Hold On
6. Big Jet Plane
7. For You
8. Crash and Burn
9. Black Crow
10. Who Do You Think You Are

11. Just A Boy
12. Grizzly Bear
13. Death Defying Acts
14. It's All Okay (Julia Stone)
15. And the Boys
16. Chateau
17. The Devil's Tears
18. Winter on the Weekend (Julia Stone)
19. By The Horns (Julia Stone)
20. Santa Monica Dream

Zal er straks wat dieper op ingaan tijdens de presentatie.
Nog ongeveer drie uur, dan gaan de lijnen dicht!

geplaatst:
Vandaag heerlijk met laptopje op schoot voor tabs en akkoordjes mijn gitaar erbij gepakt en even door de volledige finale heen getokkeld en gestrumd. Chateau ging me nog wat te snel, verder was het me een partij heerlijk oefenmateriaal zeg. Ben toch wel een beetje verliefd geworden op Julia. Oh, en Angus mag er ook wezen, damn knappe man is dat zeg.

Fullscore is voor het prachtige The Devil's Tears, een weekje terug in stilte geleerd toen een huisgenootje plots een onverwachte vergadering hield in de keuken en ik derhalve drie uur vastzat op het balkon omdat ik de boel niet wilde storen.

Allemaal topnummers trouwens, al had die TWOD-ripoff niet gehoeven.

1. The Devil's Tears
2. Heart Beats Slow
3. Yellow Brick Road
4. Hold On
5. Just a Boy
6. It's All Okay
7. Santa Monica Dream
8. And The Boys
9. A Heartbreak
10. Death Defying Acts

11. Draw Your Swords
12. By The Horns
13. Chateau
14. For You
15. Big Jet Plane
16. Black Crow
17. Crash And Burn
18. Winter On The Weekend
19. Grizzly Bear
20. Who Do You Think You Are

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Gretz Choconas e.a. stemmen jullie nog?

geplaatst:
Wat tof om al die verhalen hier te lezen over Angus & Julia! Sinds ik in april 2010 het album Down the Way aanschafte na positieve berichten op deze website, ben ik behoorlijk verslingerd geraakt aan het Australische tweetal. Ik heb niet lang daarna ook het eerste album in huis gehaald en ben de band op de voet blijven volgen. Of nou ja, een tijdlang was het helemaal geen (actieve) band, toen zowel Julia als Angus nieuw solowerk uitbrachten en ook individueel tourden. Voordat ik Angus & Julia Stone voor de eerste keer live zag op Best Kept Secret in 2014, had ik broer en zus al solo in Paradiso gezien, Julia in 2012 en Angus in 2013. Die eerste keer op het sprookjesachtige BKS, naast de recreatieplas, dat was wel heel speciaal, hoor. Magisch optreden! Daarna heb ik ze nog vier keer gezien: in het Amsterdamse Bostheater, de HMH, TivoliVredenburg en wederom op BKS in 2018. Fijne band, erg blij dat ik ze zo vaak heb kunnen zien.

Ook de herbeluistering de laatste dagen is me erg goed bevallen: ook al kende ik alle liedjes al, het was prettig om ze weer eens allemaal te horen (althans, niet allemaal natuurlijk, zeker de liedjes van vóór Down the Way zijn flink ondervertegenwoordigd). Down the Way is duidelijk mijn favoriet gebleven, met het epische Yellow Brick Road, het ontroerende Hold On en het schitterende Draw Your Swords op het podium. Maar ook de rest van het deelnemersveld in de finale mag er zijn!

01. Yellow Brick Road
02. Hold On
03. Draw Your Swords
04. For You
05. Santa Monica Dream
06. Black Crow
07. Just A Boy
08. Crash and Burn
09. Big Jet Plane
10. Heart Beats Slow

11. Chateau
12. Who Do You Think You Are
13. The Devil's Tears
14. A Heartbreak
15. Death Defying Acts
16. And the Boys
17. It's All Okay (Julia Stone)
18. Grizzly Bear
19. By The Horns (Julia Stone)
20. Winter on the Weekend (Julia Stone)

geplaatst:
jordidj1 schreef:
Gretz Choconas e.a. stemmen jullie nog?

Gretz komt zo, volgens de laatste geruchten!

geplaatst:
Jazeker!!

01. Heart Beats Slow
02. Yellow Brick Road
03. It's All Okay (Julia Stone)
04. Winter on the Weekend (Julia Stone)
05. Big Jet Plane
06. The Devil's Tears
07. Hold On
08. Just a Boy
09. For You
10. Grizzly Bear

11. Draw Your Swords
12. By the Horns (Julia Stone)
13. Santa Monica Dream
14. And the Boys
15. A Heartbreak
16. Chateau
17. Death Defying Acts
18. Crash and Burn
19. Black Crow
20. Who Do You Think You Are

jordidj1

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
De lijnen zijn dicht!

Alle deelnemers bedankt voor het meedoen. Ik vond het een leuk weekje, mijn liefde voor A&J is nog meer gegroeid

We starten zo met de uitslag!!!

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Laat de stoepkrijt vs. jordidj1 presentatie beginnen!

20. By The Horns (Julia Stone) [19 punten, 4x genoemd]
By The Horns (2012)
#1 van: -

We starten de finale met deze Julia-track, eigenlijk vrij kansloos gebleven. Toch scheelde het maar nipt met de nummer 19.

stoepkrijt schreef:
Het monotone dat de zang van Angus en Julia vaak kenmerkt heeft absoluut zijn kracht, maar de zang in dit liedje pakt me veel meer: krachtiger en met meer body.

Hier is Julia wat pittiger en dat dig ik wel. Als het moet, dan laat het duo ook wel hun spieren zien. Dat siert ze.

19. Santa Monica Dream [20 punten, 4x genoemd]
Down The Way (2010)

Down The Way had, niet geheel verrassend, de meeste ijzers in het vuur tijdens het eindstrijd. De meeste doorgestroomd via de nominatieronde, enkel I'm Not Yours en Walk It Off waren kansloos in de eliminatie.

stoepkrijt schreef:
Een uitermate degelijk liedje, maar iets te veilig binnen de lijntjes en iets te saai voor mij. De populariteit heb ik dus nooit zo begrepen, maar een nette voldoende zit er zeker nog wel in.

Ik zag het altijd als opwarmertje voor het prijsnummer van de plaat, Yellow Brick Road, die hierna volgt op het album. Toch is dit een erg warm en troostend nummer, een soort deken die je om je heen slaat in barre tijden. Een song die onder je huid kruipt.

18. Black Crow [26 punten, 8x genoemd]
Down The Way (2010)

Daar is de tweede al van Down The Way, de zwarte raaf verlaat het speelveld. Scoorde vooral goed in de staart van lijstjes.

stoepkrijt schreef:
Prima melodie, luister lekker weg, maar ik vind ‘m wat anoniem.

Nou ja zeg, anoniem zegt 'ie. Was een snel een favorietje hier, heerlijk zwevend nummer die het album lekker op gang helpt. Voordat je weggedroomd bent, is het nummer al afgelopen. Hoe stom!

17. It's All Okay (Julia Stone) [29 punten, 6x genoemd]
By The Horns (2012)

Julia had drie solotracks in de strijd, maar goed, wat kan je nou eigenlijk solo noemen bij dit duo? Het komt vaak genoeg voor dat één van de twee op de reguliere albums, als duo, als enige de vocalen voor zijn/haar rekening neemt. Dat maakt hun muziek ook verslavend, de fijne afwisseling tussen de stemmen.

stoepkrijt schreef:
Piano? Goh, piano! Ik was nog niet bekend met het solowerk van Julia, maar dit is een erg aangename kennismaking en weet zich op een prettige manier te onderscheiden van het werk met haar broer.

De piano is sowieso de ster van het nummer! Voor dat soort pianoriedeltjes die soepel door een nummer glijden, daar mag je me altijd voor wakker maken. Zeker één van haar beste solonummers.

16. Chateau [36 punten, 5x genoemd]
Snow (2017)
#1 van: ArthurDZ

Het luchtkasteel van Arthur haalde maar nipt de finale, als het een stem meer tegen had gehad in de eliminatieronde, had ik m'n hart vastgehouden. Maar hij is er dan toch!

stoepkrijt schreef:
Op hun laatste plaat klinken A&J eindelijk eens flink anders dan we van ze gewend zijn. De sound is geëvolueerd, de instrumentatie opgefrist. Pop is dichterbij dan folk en Chateau is daar een van de duidelijkste voorbeelden van. Het liedje stuwt ook heerlijk voort.

Hun laatste plaat is zeker een verfrissing, had wel wat meer liedjes van in de finale gemogen. Kan zich zeker meten met hun beste werk! Een fijn, lichtvoetig liedje met een popsaus. Benieuwd wat hun richting wordt met eventueel nieuw materiaal!

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
15. Death Defying Acts [38 punten, 7x genoemd]
Angus & Julia Stone (2014)
#1 van: ranja Rudi S

Poeh, van deze had ik zeker wat meer verwacht. Een échte A&J-klassieker durf ik nog niet te zeggen, maar het is zeker een stand-outtrack van het duo.

stoepkrijt schreef:
Een triphop-vibe, maar nog steeds onmiskenbaar 100% Angus & Julia.

ranja schreef:
Het nummer Death Defying Acts - wow wat een nummer. Angus houdt z'n mond, dat is niet erg, en de muziek komt dicht bij Portishead in de buurt. Zonder enige twijfel mijn nummer 1; sterker nog voor de zaaf-lijstjes per jaar was het ook m'n algehele nummer 1 single van 2014.

Deze trip-hopliefhebber smaakt het nummer ook wel en moet je nagaan: Rudi had dit nummer ook nog op één.

14. Grizzly Bear [44 punten, 10x genoemd]
#1 van: Arbeidsdeskundige

Direct nog een nummertje van hun self-titled album. Ook die is goed vertegenwoordigd met maar liefst vijf liedjes, de eerstvolgende laat echter nog wel even op zich wachten.

stoepkrijt schreef:
Een relaxte popsong, maar wél met de folk-inslag die we van Angus en Julia gewend zijn. Een prima liedje om eens lekker bij achterover te leunen, te ontspannen en ongedwongen te genieten van de fijne melodie.

Wie zegt dat de muziek van het duo niet elkaar te houden is, heeft zich niet goed genoeg verdiept als je het mij vraagt. Na een trip-hoptrackje, nu weer een lekker kampvuurliedje. Zo'n lekker, verslavend liedje. Feel good at its finest.

13. Winter on the Weekend (Julia Stone) [46 punten, 6x genoemd]
The Memory Machine (2011)
#1 van: EttaJamesBrown, Shaky, Simon77

Elke GH-editie heeft z'n love/hatetrack en dit keer wint Julia Stone solo. Zes keer genoemd, waarvan de helft op één. Niet geheel toevallig zijn weer de twee personen die wekelijks meedoen met dit spul, wat niet negatief bedoeld is natuurlijk.

stoepkrijt schreef:
De stemmige piano en licht dramatische blazers geven dit liedje en eigen smoel, maar maken ook dat het wat zwaar op de maag ligt.

Dat is nog maar een understatement, Koen. Julia gaat hier diep, héél diep. Kippenvel.

12. Who Do You Think You Are [48 punten, 9x genoemd]
Snow (2017)
#1 van: - WhyNotSmile

De laatste alweer van Snow en had niet veel gescheeld of deze track had de finale nooit gehaald. Nota bene de spelleider zelf moest de knoop doorhakken, nadat jullie niet konden uitmaken welk nummer in de eindstrijd mocht doen. Wordt het toch even mooi twaalfde!

stoepkrijt schreef:
De drums stuwen dit nummer voort, van begin tot eind. Het ritme is fijn en de lengte van bijna zeven minuten is eigenlijk totaal enkel probleem. ‘Drive’, ‘flow’, geef het maar een naam.

Heerlijke trip inderdaad, maar dat is niet voor iedereen weggelegd:

123poetertjes schreef:
Allemaal topnummers trouwens, al had die TWOD-ripoff niet gehoeven.

11. And the Boys [50 punten, 10x genoemd]
Down The Way (2010)

Net voor de top 10 strandt deze topper van Down The Way. Verschil met de nummer tien was echter wel nipt, twee puntjes slechts.

stoepkrijt schreef:
De lieve stem van Julia komt perfect tot haar recht in dit luchtige liedje, maar cheesy wordt het niet. De blazers geven dit liedje nog wat extra stijl.

Bij de YouTube-comments van de video wordt dit liedje erg treffend omschreven, mijn inziens:

This song make me feels nostalgic for a life I never had

geplaatst:
Oei, Chateau staat wel érg laag! Zelfs met zo weinig concurrentie vanaf Snow. Arthur en ik hebben gewoon voor de helft van de punten gezorgd...

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
De ontknoping gaat live verder via Beatsense x

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Top 10!

10. Hold On [54 punten, 12x genoemd]
Down The Way (2010)

Wéér Down The Way, we komen er niet vanaf zeg. En terecht! Wat een prachtalbum ook.

stoepkrijt schreef:
De opener van hun magnum opus, toch wel een signature song vind ik. Sfeervol en warm.

Als ik het album start, is dit dé perfecte opener. Het zuigt je direct in het warme wereldje en laat je niet meer los. Eén van mijn absolute favorieten van het duo .

9. The Devil's Tears [54 punten, 10x genoemd]
Down The Way (2010)
#1 van: 123poetertjes, Jizze

Opnieuw Down The Way, ze vallen bij bosjes. De nieuwe banjoklassieker van Niek vinden we op 9.

The Devil's Tears
stoepkrijt schreef:
De beginmelodie (die overigens het hele liedje lang voortkabbelt) is schitterend en is voor mij echt Angus & Julia ten voeten uit.

Perfecte afsluiter van het album, nog een laatste aai over de bol.

8. Just A Boy [58 punten, 11x genoemd]
A Book Like This (2008)

Opeens een track uit de 00's! Door al het geweld van het vorige decennium vergeet je gewoon bijna dat ze ook voor hun meesterwerken liedjes hebben gemaakt.

stoepkrijt schreef:
Een fris klinkend liedje, zonder goedkoop, plat of overdreven poppy te zijn. Ik houd hier van, zeker als afwisseling met hun vaak wat stemmiger of ingetogener werk.

Zeker fris, een goede voorbode voor al het moois wat nog zou komen.

7. A Heartbreak [61 punten, 11x genoemd]
#1 van: dynamo d

Het was even wachten, maar daar is weer een track van de selftitled album. Had deze wel wat hoger verwacht, als ik eerlijk ben.

stoepkrijt schreef:
De singles van hun self-titled album liggen me goed: wat vlotter en meer catchy dan de overwegend trage debuutplaat. A Heartbreak heeft direct een heerlijke drive en herkenbaarheid.

Fijne opener inderdaad, met een hoog replay-gehalte. Ook samen ze eens samen: dat klinkt ook nog eens verdomd goed! Signature A&J.

6. For You [67 punten, 14x genoemd]
Down The Way (2010)

Net geen 4x Down The Way in de top 5, maar dat zat er ook niet echt in. Die vijf nemen ook wel afstand van de rest.

stoepkrijt schreef:
Het begin is zoeter dan zoet, misschien wel iets té. Na twee minuten breekt het nummer echter onverwachts open en schiet in een versnelling: For You gaat voller en krachtiger klinken en er volgt zelfs een kleine gitaarsolo. Interessante ontknoping.

Als dit zoet is, ben ik een zoetekauw. Wat een nummer is dit, één van de vele hoogtepunten op Down The Way. Schitterende opbouw ook.

geplaatst:
Bij de muziek van A&J geldt voor mij in principe: hoe zoeter, hoe leuker! Hoe prachtig Julia op For You zingt is vrijwel niet te overtreffen

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
5. Big Jet Plane [74 punten, 15x genoemd]
Down The Way (2010)
#1 van: aERodynamIC

https://www.musicmeter.nl/images/cover/185000/185830.300.jpg

Het bekendste nummer (denk ik toch wel?) van het duo vinden we op plek 5. In de lijn van verwachting, denk ik.

stoepkrijt schreef:
Een fijne, warme en redelijk volle sound. Niet zo uitgekleed als hun liedjes vaak kunnen zijn. Een toegankelijk liedje, maar het refrein doet me nu ook weer niet bijzonder veel.

Ik kan me begrijpen dat en dit beu kan horen, toch heeft het iets onweerstaanbaars waardoor je altijd wel teruggrijpt naar dit nummer. Ook bij dit nummer vind ik ze op YouTube weer heel treffend:

this dude got me missing girls I never even met

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
4. Crash and Burn [78 punten, 17x genoemd]

https://www.musicmeter.nl/images/cover/443000/443344.300.jpg

De hoogste plaat die via de nominatieronde is binnen gekomen! Er werd mij al geattendeerd dat deze ook wel in de startlijst mocht, nou, ik werd wel even op m'n plek gezet.

stoepkrijt schreef:
Het is vandaag voor het eerst dat ik de associatie met Neil Young maak. Ik heb niets met die man, dus het betekent verder weinig voor me, maar valt me wel op. De stemmige sound en de gestage opbouw naar de climax maken Crash and Burn intens en indrukwekkend.

Gekkie! Mijn beste ontdekking deze editie, maar ik houd dan ook wel van Neil Young. Opnieuw een indrukwekkende climax, maar wel een partij emotioneler als bij een WDYTYA als je het mij vraagt.

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
3. Heart Beats Slow [89 punten, 16x genoemd]
#1 van: dumb_helicopter Gretz

https://www.musicmeter.nl/images/cover/443000/443344.300.jpg

Helaas voor de selftitled fans, Down The Way gaat de zilveren en gouden plak bemachtigen. Ook al was er hoop, het verschil is gigantisch, maar liefst dertig punten met de nummer 2.

stoepkrijt schreef:
Alweer zo’n schot-in-de-roos-single van hun derde album. Tempo wat opgeschroefd na Down the Way, iets meer catchiness erin, dan krijg je dit. Gewoon heel lekker en het blijft ook nog eens makkelijk hangen, iets dat voor mij toch vaak een klein euvel is bij hun muziek.

Mijn persoonlijke nummer twee en ook in mijn algemene top 100 scoort deze hoog. Zo'n verslavend nummer, ik ga spontaan dames missen die ik niet eens ken. Daarbij zit het nummer erg goed in elkaar, kan ik het eindeloos afspelen.

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
2. Draw Your Swords [119 punten, 17x genoemd]
Down The Way (2010)
#1 van: Johnny Marr likeahurricane overmars89

Waar voor mijn gevoel het enkel over Julia ging, pakt Angus "gewoon" met zijn twee tracks de bovenste twee treden. Deze - en de nummer 1 - nemen dan ook flink afstand van de rest.

stoepkrijt schreef:
Een van de weinige liedjes waarin ik ondanks dat de muziek ontzettend klein en kalm begint er meteen door word gegrepen. Draw Your Swords begint intiem, eindigt meeslepend en de geleidelijke weg daarnaartoe is heerlijk om te bewandelen.

Een ware mokerslag deze, altijd zwaar onder de indruk als ik deze hoor. Ik vergelijk mezelf soms een beetje met Angus: in het begin wat verlegen, maar zodra het hek van de dam is altijd garant voor impact. Alleen doet hij dat meestal op een positieve manier.

geplaatst:
Live solo nog beter

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=gsPnkIRjYQ4

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
1. Yellow Brick Road [145 punten, 18x genoemd]
Down The Way (2010)
#1 van:- Choconas, Hedser, stoepkrijt en mijzelf

By a landslide: 18 van de 21 keer in een top 10, bijna 125 punten voorsprong op de nummer 20. Iedereen wist wel welk nummer ging winnen, nu is het zeker.

stoepkrijt schreef:
Natuurlijk is dit hét liedje van Angus & Julia Stone. Toch was ik daar tot voor kort nog niet zo van overtuigd. De afgelopen weken is het kwartje bij mij pas definitief gevallen en durf ik oprecht te zeggen dat dit mijn favoriet is. Het is vooral de opbouw die het verschil maakt: Het schakelen naar de tweede versnelling door de invallende drums na twee minuten, de schelle tweede gitaar die na vier minuten gaat meedoen, in de tussentijd de gehele sound die ongemerkt steeds voller en rauwer aan het worden is, uitmondend in een gitaarsolo. Zeven minuten vliegen voorbij en Julia (sorry meid!) wordt nergens gemist.

Koen, je hebt er verstand van. Ik haal mijn eigen quote even op:

jordidj1 schreef:
Yellow Brick Road is een nummer waar ik mij graag in mag verliezen. Het heeft een prachtig, onbezorgd en idyllisch sfeertje, wat tegelijkertijd ook erg breekbaar en sentimenteel aanvoelt. Na het horen van de eerste gitaartonen waan je je al direct op een verlaten zandpadje in Australië, compleet verloren in gedachten en reflecterend over het leven. De stem van Angus klinkt troostend, maar gelukkig niet depressief. Ook wel eens fijn. Dit alles wordt vloeiend begeleid door de arcadische, functionele instrumentatie, dat als een vloeiende rivier door het nummer loopt.

Yellow Brick Road is hét medicijn voor in bange dagen, ik kan er altijd veel optimisme uit halen en biedt hoop dat de liefde van m'n leven ooit op mijn (zand)pad beland.

Durf nu wel te zeggen dat ik dit wel tot het mooiste nummer ooit gemaakt kan beschouwen. Waarom? Het nummer doet zoveel met mij, kan me enorm ontroeren. Zelfs toen Niek dit liedje een stukje ging spelen op z'n banjo moest ik mezelf al inhouden om niet emotioneel te worden (lees: stoere pokerface opzetten).

jordidj1 (moderator)
geplaatst:
Bedankt voor het meedoen allen!

En hier nog even de managementsamenvatting

20. By The Horns (Julia Stone) [19 punten, 4x genoemd]
19. Santa Monica Dream [20 punten, 4x genoemd]
18. Black Crow [26 punten, 8x genoemd]
17. It's All Okay (Julia Stone) [29 punten, 6x genoemd]
16. Chateau [36 punten, 5x genoemd]
15. Death Defying Acts [38 punten, 7x genoemd]
14. Grizzly Bear [44 punten, 10x genoemd]
13. Winter on the Weekend (Julia Stone) [46 punten, 6x genoemd]
12. Who Do You Think You Are [48 punten, 9x genoemd]
11. And the Boys [50 punten, 10x genoemd]
10. Hold On [54 punten, 12x genoemd]
9. The Devil's Tears [54 punten, 10x genoemd]
8. Just A Boy [58 punten, 11x genoemd]
7. A Heartbreak [61 punten, 11x genoemd]
6. For You [67 punten, 14x genoemd]
5. Big Jet Plane [74 punten, 15x genoemd]
4. Crash and Burn [78 punten, 17x genoemd]
3. Heart Beats Slow [89 punten, 16x genoemd]
2. Draw Your Swords [119 punten, 17x genoemd]
1. Yellow Brick Road [145 punten, 18x genoemd]

Dan draag ik graag het stokje over naar Plastic Bitch House (dafuq?) voor een weekje Jack Antonoff!

Gast
geplaatst: vandaag om 13:21 uur

geplaatst: vandaag om 13:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.