menu

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of #5 (Reggae zonder Bob)!

zoeken in:
avatar van Poek
Edgar18 schreef:
Allemaal leuk en aardig, maar ik vind de omvang van een oeuvre in deze niet zo ter zake doen. .


Mij ook niet zo, maar de bekendheid van de nummers wel. Meer dan 20 nummers in de finale kan een reden voor me zijn om niet mee te doen omdat het dan nog meer tijd kost om te luisteren en te rangschikken, maar in dit geval was ik vrij snel klaar.

avatar van luigifort
Kopje thee erbij met bruine suiker

avatar van west
Edgar18 schreef:
De Stones is nou typisch een band waarvan ik de singles beter vind en vaker luister dan de albums.

The Stones hebben een viertal legendarische albums gemaakt en vele (zeer) goede albums. Als je bij deze band vaker de singles luistert, mis je vele geweldige albumnummers. Zonde.

avatar van EttaJamesBrown
Je kunt niet altijd krijgen wat je wilt.

avatar van dumb_helicopter
Bij Bruce heb ik omwille van de te grote finalelijst afgehaakt, bij de Stones had ik gelukkig wat meer tijd, maar was dat in normale omstandigheden ook niet haalbaar geweest. Dus ook van mijn kant een oproep om de vooropgestelde aantallen van dit format aan te houden.

avatar van Choconas
Jongens, er is een kleine kink in de kabel gekomen, waardoor ik vanmiddag pas de resultaten kan presenteren. Stemmen kan daarom nog tot 12 uur.


avatar van ArthurDZ
Hoe groter het oeuvre van een artiest, en hoe meer fans op het forum van de artiest, hoe groter je de finalelijst kan maken. Aan het aantal enthousiaste deelnemers te zien, zat dit bij de Stones wel goed. Als er dan één matig geïnteresseerde deelnemer het daar niet mee eens is, dan is dat mijn inziens vooral jammer voor die ene deelnemer De finalelijst had zelfs nog groter mogen zijn van mij, dan deed er tenminste wat meer Exile mee, wat jij Edgar, echt een plaat vol hits

avatar van west
ArthurDZ schreef:
De finalelijst had zelfs nog groter mogen zijn van mij, dan deed er tenminste wat meer Exile mee, wat jij Edgar, echt een plaat vol hits

Exile in exile

avatar van judgepaddy
Valreep

Monkey Man
Stray Cat Blues
Live with Me
Happy
Dead Flowers
Far Away Eyes
Citadel
Bitch
Sweet Virginia
Torn and Frayed
Loving Cup
Dance Little Sister
Melody
Shattered
Little T & A

Cocksucker Blues

avatar van ArthurDZ
Jammer, allemaal liedjes die niet in de finalelijst stonden. Maar waar was jij toen het Exile-materiaal hier werd genegeerd dan wel afgeslacht, judgepaddy en met Shattered noem je ook een topfavoriet van mij die het bij de rest veel minder deed.

avatar van Choconas
Ja, mooie lijst voor pakweg de eerste ronde. In deze fase van het spel kan ik alleen Dead Flowers accepteren!

avatar van Johnny Marr
Haha, die gekke judgepaddy toch, hé!

avatar van judgepaddy
Huh? Ik snap hem even niet. Wat heb ik nou weer fout gedaan?
Ik dacht dat ik gewoon een lijstje met favorietjes in moest leveren,..

avatar van Choconas
Nee, helaas, het gaat hier nu om je top 15 uit de finaleronde.

Ik zal dat illustreren met mijn finalelijstje:

01. Gimme Shelter
02. Midnight Rambler
03. Time Waits for No One
04. Can't You Hear Me Knocking
05. Sister Morphine
06. Paint It, Black
07. Street Fighting Man
08. Under My Thumb
09. Wild Horses
10. She's a Rainbow
11. You Can't Always Get What You Want
12. Brown Sugar
13. Tumbling Dice
14. The Last Time
15. 2000 Light Years from Home

avatar van vigil
judgepaddy schreef:
Huh? Ik snap hem even niet. Wat heb ik nou weer fout gedaan?
Ik dacht dat ik gewoon een lijstje met favorietjes in moest leveren,..

Dat was vorige weekend

avatar van judgepaddy
D'oh!
Excuus!
Jammer maar ik ben dan nu ook te laat. Soit.

avatar van Choconas
Goed, dan is het nu tijd om de stembussen dicht te doen en de laatste berekeningen door te voeren. Wordt vervolgd!

avatar van Choconas
Ik wil bij dezen nog graag alle 47 deelnemers bedanken voor het meespelen aan deze Stones-editie, jullie hebben dit alles mogelijk gemaakt!

We beginnen met de nummers 15-30 uit het spel, de liedjes die helaas (net) te kort kwamen voor een notering in de top 15:

16. Waiting on a Friend | Tattoo You (1981) | 147 punten | 18x genoemd | nummer 1 van Poeha en EttaJamesBrown | 5x podium
17. Street Fighting Man | Beggars Banquet (1968) | 142 punten | 19x genoemd | nummer 1 van niemand | 1x podium
18. Midnight Rambler | Let It Bleed (1969) | 138 punten | 16x genoemd | nummer 1 van herman | 4x podium
19. Mother's Little Helper | Aftermath [UK] (1966) | 138 punten | 20x genoemd | nummer 1 van johan de witt | 2x podium
20. Under My Thumb | Aftermath [US] (1966) | 129 punten | 21x genoemd | nummer 1 van niemand | 0x podium
21. Start Me Up | Tattoo You (1981) | 121 punten | 19x genoemd | nummer 1 van niemand | 1x podium
22. 2000 Light Years from Home | Their Satanic Majesties Request (1967) | 119 punten | 18x genoemd | nummer 1 van Brunniepoo en Ataloona | 3x podium
23. Dead Flowers | Sticky Fingers (1971) | 104 punten | 16x genoemd | nummer 1 van niemand | 0x podium
24. Play with Fire | Out of Our Heads [US] (1965) | 95 punten | 12x genoemd | nummer 1 van niemand | 1x podium
25. Time Is on My Side | 12 X 5 [US] (1964) | 86 punten | 19x genoemd | nummer 1 van niemand | 1x podium
26. Get Off of My Cloud | December's Children (And Everybody's) [US] (1965) | 84 punten | 17x genoemd | nummer 1 van niemand | 0x podium
27. Lady Jane | Aftermath [US] (1966) | 79 punten | 15x genoemd | nummer 1 van niemand | 0x podium
28. Let's Spend the Night Together | Between the Buttons [US] (1967) | 77 punten | 13x genoemd | nummer 1 van Poek | 1x podium
29. As Tears Go By | December's Children (And Everybody's) [US] (1965) | 72 punten | 14x genoemd | nummer 1 van niemand | 1x podium
30. The Last Time | Out of Our Heads [US] (1965) | 71 punten | 15x genoemd | nummer 1 van niemand | 1x podium

Hier stranden al meteen heel wat mooie liedjes. Het album Tattoo You verliest hier zijn troeven en ook het album December's Children (And Everybody's) [US] is uitgeschakeld. Bovendien verliezen vijf deelnemers hier hun nummer één.

Choconas schreef:
Opvallend genoeg werd er slechts één nummer helemaal niet genoemd, terwijl dat normaal gesproken geen favoriet is voor de eindzege. Ik ben daarom erg benieuwd hoe goed deze het in de finale gaat doen (wordt vervolgd).

Wat ik hier schreef na de eliminatieronde ging over het fraaie nummer Under My Thumb en inderdaad, bepaald geen favoriet voor de eindzege. Meer dan een twintigste plek zat er niet in, 21x genoemd, maar geen podiumplekken. Toch wel een lichte tegenvaller!

avatar van Choconas
15. Can't You Hear Me Knocking | Sticky Fingers (1971) | 150 punten | 20x genoemd | 0x nummer 1 | 4x podium

Can't You Hear Me Knocking zijn zeven minuten intens luisterplezier. Na het gitaarintro van Keith Richards duurt het "hoofdnummer" nog twee minuten en drieënveertig seconden, waarna het overgaat in een uitgebreide improvisatie-jam. Het hele nummer werd in één take opgenomen, waarbij de jam een gelukkig toeval was; de band was in de veronderstelling dat de tapemachine gestopt was en waren verrast toen ze ontdekten dat de hele sessie was opgenomen. Oorspronkelijk wilden ze het nummer beëindigen voordat de jam begon, maar ze waren zo tevreden over de jam dat ze besloten hem erin te houden. Naast de vaste Rolling Stones-leden, bevat het nummer ook congaspeler Rocky Dijon, saxofonist Bobby Keys, organist Billy Preston, en extra percussie van producer Jimmy Miller. Zo fabelachtig mooi, dit!


avatar van Poek
Duidelijk, een omgekeerde correlatie tussen plek en kwaliteit

avatar van ranja
Oei, The Last Time op 30? Als ik een lijst had gemaakt was dat een kanshebber voor plaats 1.
Ik vond 15 echter veel te veel, 10 was al lastig zat geworden.

avatar van itchy
Wat een slagveld! Vooral Street Fighting Man en Midnight Rambler had ik stukken hoger verwacht.

avatar van Choconas
14. Tumbling Dice | Exile on Main St. (1972) | 182 punten | 28x genoemd | nummer 1 van ArthurDZ en motel matches | 3x podium

Het enige nummer van Exile on Main St. in de finale, Tumbling Dice, haalt een verdienstelijke veertiende stek, maar ik betwijfel ten zeerste of ArthurDZ daar tevreden mee is. In tegenstelling tot Exile vind ik Tumbling Dice wel behoren tot het beste van de Stones. De oorspronkelijke titel van het nummer was Good Time Women, dat in 1970 werd opgenomen tijdens de sessies voor het voorgaande album Sticky Fingers. Dit was een bluesachtig boogiewoogienummer, waarbij het pianospel van Ian Stewart centraal stond. De twee nummers waren qua structuur vrijwel hetzelfde; zij hebben dezelfde akkoorden en de melodieën lijken op elkaar. Good Time Women had echter geen openingsriff, geen achtergrondkoor en geen beat. Overigens kun je een versie van dit nummer uit oktober 1970 beluisteren op de heruitgave van Exile on Main St. uit 2010 (maar ik kan alvast verklappen dat deze het niet haalt bij Tumbling Dice).

The Rolling Stones namen Tumling Dice op in de kelder van het chateau Villa Nellcôte nabij Villefranche-sur-Mer, toen ze om fiscale redenen in Zuid-Frankrijk verbleven. Voordat Jagger de tekst van 'Tumbling Dice' schreef, had hij een gesprek met de huishoudster over gokken. Ze was kennelijk verzot op gokken en wat ze vertelde inspireerde Jagger om dit liedje over gokken en liefde te schrijven.


avatar van Choconas
13. Time Waits for No One | It's Only Rock N Roll (1974) | 192 punten | 23x genoemd | nummer 1 van Salvadore | 6x podium

Op de dertiende plaats vinden we dan de enige vertegenwoordiger van het album It's Only Rock N Roll. Time Waits is een prachtig melodieus lied, dat langzaam opbouwt naar de magnifieke gitaarsolo van Mick Taylor (toch wel één van de mooiste die ik ken). De tragiek van dit nummer is dat het aanleiding gaf tot een conflict tussen Mick Taylor en de rest van de band (met name de tandem Jagger/Richards). Mick Jagger had Taylor namelijk beloofd dat hij vanwege zijn significante bijdrage aan dit nummer ook "songwriting credits" zou krijgen. Die belofte maakte hij echter niet waar: de credits gingen zoals gebruikelijk naar Jagger/Richards, ook al was die laatste tijdens het opnameproces vaak afwezig. Het resultaat van deze geschonden belofte was dat Mick Taylor zijn conclusies trok en zijn biezen pakte. Het liedje zelf is jammer genoeg altijd een beetje ondergesneeuwd gebleven, mede omdat het nooit live gespeeld werd en ook maar zelden op compilatie-albums terechtkwam.


avatar van Johnny Marr
Goed bezig Choco, informatieve stukjes. Can't You Hear Me Knocking staat wel echt veeeel te laag!

avatar van ArthurDZ
Idd! En Tumbling Dice ook, inderdaad

avatar van Choconas
Helemaal met jullie eens over Can't You Hear Me Knocking. Tumbling Dice had ik zelf op 13, dus daar ben ik niet ontevreden over.

avatar van Johnny Marr
Er staan veel betere nummers op Exile. Let It Loose niet in de finale, wat een gotspe!

avatar van Choconas
12. Brown Sugar | Sticky Fingers (1971) | 196 punten | 30x genoemd | nummer 1 van Renoir en Les de Groot | 2x podium

Brown Sugar is het openingsnummer en de eerste single van het album Sticky Fingers. Hoewel het officieel geschreven is door Richards en Jagger, was Brown Sugar vooral het werk van Mick Jagger, die het nummer schreef tijdens de opnames van de film Ned Kelly, 1969. Het nummer valt op door zijn prominente blues-rock-riffs, dubbele hoorn/gitaar-instrumentale break en dansbare rockritmes. De tekst van Brown Sugar is naar verluidt (groten)deels geïnspireerd op de bloedmooie zwarte achtergrondzangeres Claudia Linnear, waar Jagger een tijdje wat mee gehad heeft, en deels op de harddrug heroïne.

In Nederland was Brown Sugar de vierde nummer 1-hit voor de Rolling Stones. Met uitzondering van het nummer We Love You, dat er helemaal niet aan te pas kwam in deze editie, komen de andere nummer 1-hits hier straks nog voorbij.


Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:30 uur

geplaatst: vandaag om 08:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.