MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar [Algemeen Discussietopic]

zoeken in:
Destijds, toen de "ik stem binnen ... uur" en "ik wil zo nog stemmen" berichtjes een ding werden, heb ik een aantal keer herhaald dat je zulke berichten moet zien als een verzoek: alleen als er tijd en ruimte voor is kan er naar geluisterd worden, maar we gaan niet eeuwig wachten op J̶o̶h̶n̶n̶y̶ ̶M̶a̶r̶r̶ een user. Als je daar een wat meer duidelijke richtlijn voor wilt hebben zou je kunnen afspreken dat dit soort berichten niet meer geldig zijn 48 uur na plaatsing van de ladder. Samen met de regel dat een ladder minimaal 24 uur moet staan, heb je dan een variabele laddertijd van 24-48 uur. Past mooi bij de flexibiliteit van het spel, terwijl we daarmee ook kunnen voorkomen dat we te lang wachten op J̶o̶h̶n̶n̶y̶ ̶M̶a̶r̶r̶ een user.

Mijn voorstel in enigszins duidelijke regelgeving:

- een ladder mag worden afgesloten vanaf 24 uur na plaatsing
- een user mag verzoeken dat de ladder later wordt afgesloten, tot maximaal 48 uur na plaatsing
- een verzoek hoeft niet altijd te worden gehonereerd (bijvoorbeeld omdat de maandronde anders te lang gaat duren of vanwege het risico dat niemand de ladder dan binnen 48 uur kan afsluiten), maar de intentie om zoveel mogelijk rekening te houden met verzoeken moet er wel zijn
- als je een ladder afsluit moet je ook de uitslag plaatsen (en ook een post met plaatsing van de volgende ladder)

Wat is eigenlijk het voordeel van de flexibiliteit? Gewoon strak trekken die boel.

Als ik ieders opmerkingen goed lees kan ̶b̶i̶j̶n̶a̶ iedereen zich in jouw formulering vinden, Teunnis. Ik zal het meenemen in de openingspost van 2024.

sj0n88 schreef:
Ik ben vrij neutraal in de discussie over eventuele deadlines, maar de discussie lijkt nu wel een maandelijkse traditie te worden. Dat hoeft voor mij niet zo. Welk tegenargument is er voor duidelijke deadline
Arrie schreef:
Wat is eigenlijk het voordeel van de flexibiliteit? Gewoon strak trekken die boel.
Ik heb hier geen sterk antwoord op. Misschien iemand anders wel. Maar om jou, en de eerdere opmerkingen, niet te negeren:
Wat ik kan bedenken is dat sommigen (ik) de vrijheid, de losheid, flexibiliteit, fijn vinden: het elkaar tijd geven, gunnen, en rekening houden met elkaar heeft gevoelsmatig wel wat. Dat is anders dan een, koude, geoliede machine op het ritme van de klok. Bovendien: er wordt soms wel wat op z'n Neymariaans doorgerold en misbaar gemaakt na een afgesloten ladder. Ik kan me natuurlijk indenken dat iemand het jammer vindt dat een nummer niet doorgaat, maar doorgaans is de ladder gewoon volgens de afspraken afgesloten en had een simpel "ik wil nog stemmen"-berichtje het opgelost. Hoe moeilijk is dat nou? En een laddertje missen is niet het einde van de wereld.
Kortom, het zou vooral gevoelsmatig een verlies zijn als we strakkere regels nodig hebben wat mij betreft.

Volgens mij is 'een laddertje missen is niet het einde van de wereld' juist een argument om met strakke deadlines te werken.

Ik snap je punt maar de MuMeLadder voelt voorbij ook niet als een koude machine. Geolied wel, maar dat zou ik juist praktisch noemen.

Als de deadline strak is, kan eenieder het luisteren inplannen zoals gewenst en is er geen enkele reden om ladders te missen.

Ik vind het daarnaast een onnodige rompslomp om steeds te moeten checken of er al een nieuwe ladder geplaatst is, of dat de vorige nog steeds doorloopt. Een vast moment voor het plaatsen van een nieuwe ladder zou dat een stuk makkelijker maken

Het nadeel van een strakke deadline is dat er dan wel iemand online moet zijn (die ook nog eens zin heeft) om de uitslag te berekenen, of gaan we dan gewoon door met de volgende ladder, eventueel zonder berekende uitslag? - m.a.w. het ladder systeem (door met de volgende, uitslag komt later) of het witte trui systeem (ladder blijft open tot iemand de uitslag heeft berekend).

Ik vind de flexibiliteit verder ook wel fijn, en ik kan me volledig vinden in Teunnis zijn post van een maand geleden. Ladders met 5 nummers van 8 minuten vergen bovendien wat meer tijd dan ladders met 8 nummers van 3 minuten. En de ene keer wil je wat langer wikken en wegen dan de andere keer.

Ik mis nu ook wel eens een ladder, dat is niet erg en dat gaat niet veranderen met strakke deadline.

Ik vind het goed zoals het is met enige flexibiliteit ( maar niet tot in oneindige) Mumeladder en witte trui nummers die vaker bekend zijn. Bij song van het het jaar zijn de nummers nieuw, moeten nog wat aankomen. Soms nog paar keer beluisteren. Misschien wel voorstander dat je niet zegt , ik stem nog. Maar bvb stem nog deze avond, ochtend. Iets specifieker en niet te ruim. Een ladder missen vind ik niet erg

Voor mij werkt het prima zoals het nu gaat. Ik kan me vinden in de argumenten van Joost en Koen.

Ha, even over de planning: vanaf maandag ben ik 4 weken weg en waarschijnlijk alleen mobiel beperkt actief. Zijn er onder u leden die willen bijdragen aan de voortgang van dit spel? Ik denk vooral alvast aan de komende maandfinale en het opzetten van de nieuwe maand. Edgar18, Teunnis, aerobag, hoi123 misschien? Anderen?

Ben zelf straks ook 3,5 week weg en vooral mobiel actief.

Same here (maar dan slechts 2,5 week).

Ik zit op dit moment in Scandinavië, daar reis ik wat van plek naar plek. Ik heb over het algemeen goede wifi tot mijn beschikking, maar of ik ook tijd (prioriteit) heb is het tweede. Tweede week augustus verwacht ik terug te zijn in Nederland en dan ben ik ook wel in de gelegenheid om e.e.a. voor mijn rekening te nemen. Is er iemand die tot ong. 10 aug. het topic draaiende kan houden? Dan pak ik daarna de handschoen wel op.

Ik kan wel dingen oppakken zodra ik terug ben in Amsterdam, wat vanaf komende zondag is!

Zo te lezen komt het goed.
Desnoods rekken we deze maand even tot Edgar terug is. Vorig jaar begonnen we 23 augustus met juli, dus rond 10 augustus beginnen met juli lijkt mij nog steeds acceptabel.

Ik ben zojuist terug van vakantie en begin pas over 2.5 week weer met werken. Ik zal proberen zoveel mogelijk te helpen.

panjoe schreef:
Aan de organisatoren: is het misschien een idee om de automatische nominaties vanuit Maak kennis met... volledig te schrappen? Er is daar eigenlijk maar een klein aantal users dat de dienst uitmaakt, en er wordt al bij al zo weinig op de nummers gestemd (deze maand bijvoorbeeld max. 6 per nummer) dat een hoge score eigenlijk een matige aanleiding is om hier automatisch te nomineren.

Ik zou dan eerder meer ruimte geven voor usernominaties alhier of meer auto-nominaties van m.n. RYM toestaan - aangezien die het altijd goed doen in dit topic en dus een betere representatie zijn van interessante nieuwe muziek.

Opmerking en verdere posts gelezen. Terechte opmerking en goed om in de gaten te houden, maar voorlopig nog eventjes geen actie wmb.
Overigens grappig dat juist deze maand de nummers uit dit topic het goed doen (één nummer top 12, een nummer 13e en een nummer 17e). Verder scoren ze inderdaad maar matig.

pauljojo schreef:
(quote)

Opmerking en verdere posts gelezen. Terechte opmerking en goed om in de gaten te houden, maar voorlopig nog eventjes geen actie wmb.
Overigens grappig dat juist deze maand de nummers uit dit topic het goed doen (één nummer top 12, een nummer 13e en een nummer 17e). Verder scoren ze inderdaad maar matig.

Even kijken of het topic verder aantrekt. September is vaak een beetje lastig met veel mensen die uit hun vakantie komen en zich weer naar werk of school slepen.

Song van het Jaar 2025 rond 5 februari maar eens opstarten?

We zijn nog nooit zo op tijd geweest.

Bij het opstarten van Song van het Jaar 2025 valt mij op dat de activiteit in het topic Maak kennis met... niet aantrekt. Ik neig inmiddels ook naar deze automatische nominaties te vervangen voor usernominaties. Wat vinden jullie? (Eventueel tijdelijk, tot er weer minimaal 6 stemmers per nummer zijn?)

Eens dat de Maak kennis met... langzaamaan geen goede bron voor nominaties meer is. Wellicht dat we ergens anders nog automatische nominaties vandaan kunnen halen?

Ik weet niet zo goed wat een goede bron zou kunnen zijn. Met meer input van users vergroot je ook betrokkenheid van users, denk ik.

Ja, ik kom maar net kijken in het topic, natuurlijk, maar ik snap de "automatische" nominaties sowieso niet. Laat het allemaal maar usernominaties zijn, denk ik dan. In de praktijk gaan de users toch wel kijken op RYM of bij Maak Kennis Met en dan komen die nummers er vanzelf weer in. Of denk ik nu te simpel?

pauljojo schreef:
Bij het opstarten van Song van het Jaar 2025 valt mij op dat de activiteit in het topic Maak kennis met... niet aantrekt. Ik neig inmiddels ook naar deze automatische nominaties te vervangen voor usernominaties. Wat vinden jullie? (Eventueel tijdelijk, tot er weer minimaal 6 stemmers per nummer zijn?)

Ik doe - samen met een paar andere users - mijn best om het topic in leven te houden, maar eens dat het niet echt meer een goede bron van automatische nominaties is, dus ik sta achter het schrappen daarvan.

Deze discussie wordt nooit oud lol, ik zit zelf al een paar jaar in kamp schrappen. Of dan in elk geval Maak Kennis Met en de albumnominaties, die voegen echt weinig tot niks toe vanwege veel te kleine respectievelijk totaal niet representatieve samplesize. Voor RYM (scoort vaak goed) en de Afrekening (grote useroverlap) valt nog wel een lans te breken.

Maak Kennis Met blijft op zich een geinig initiatief maar is slachtoffer van het succes van SvhJ, dat hetzelfde concept simpelweg beter uitvoert.

Eens wat betreft het MKM-topic. De andere drie mogen gewoon blijven.

Edit: Anderzijds, iedere user komt nu volgens mij aan twee nominaties, terwijl er geen ruimte gaat zijn om iedereen een derde nominatie te geven. In dat licht bezien is het niet zo gek om het MKM-topic erin te houden. Als een soort 'beloning' voor de dappere strijders die het topic levend houden.

Ik ben er net aangeschoven

Ok. We zouden kunnen starten met de volgende afspraak:
MKM levert vier automatische nominaties mits er die maand gemiddeld 6 stemmen per nummer zijn uitgebracht. Zijn er minder dan gemiddeld 6 stemmen uitgebracht, dan komen deze vier plekken vrij voor users om te nomineren.

pauljojo schreef:
Ok. We zouden kunnen starten met de volgende afspraak:
MKM levert vier automatische nominaties mits er die maand gemiddeld 6 stemmen per nummer zijn uitgebracht. Zijn er minder dan gemiddeld 6 stemmen uitgebracht, dan komen deze vier plekken vrij voor users om te nomineren.

Moet ik die regel interpreteren dat er op alle nummers minstens 6x gestemd moet worden om 4 nominaties uit het topic te krijgen? Of geldt het voor individuele nummers, bv. als een van de 4 hoogst genoteerde nummers geen 6 stemmen heeft, volgt de nummer 5 enz.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:37 uur

geplaatst: vandaag om 21:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.