Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar [Algemeen Discussietopic]
zoeken in:
2
geplaatst: 30 juni 2020, 20:20 uur
aerobag schreef:
Een huishoudelijke mededeling voor de volgende maand, ik heb n.a.v. de poll overleg gehad met Edgar en voor komende maand verminderen we de automatische nominaties van 6 per bron tot 4 per bron.
Een huishoudelijke mededeling voor de volgende maand, ik heb n.a.v. de poll overleg gehad met Edgar en voor komende maand verminderen we de automatische nominaties van 6 per bron tot 4 per bron.
Wat is de uitslag van de poll, hoe hebben jullie die geïnterpreteerd? Ik vind eigenlijk dat Gert-Jan en ik hier ook net zo'n belangrijke stem in zouden moeten hebben.
4
geplaatst: 30 juni 2020, 20:28 uur
dumb_helicopter schreef:
Ik begrijp niet waarom je per se de Maak Kennis Met nominaties wil behouden.
Ik begrijp niet waarom je per se de Maak Kennis Met nominaties wil behouden.
Hier heb je je antwoord

aerobag schreef:
ik heb n.a.v. de poll overleg gehad met Edgar
ik heb n.a.v. de poll overleg gehad met Edgar
Gewoon iets dat ik me plots bedacht: misschien dat alleen de best beoordeelde uit dat topic hier automatisch opgenomen kan worden iedere maand? Dan wordt die automatische nominatie eerder een beloning voor één trouwe deelnemer (kan elke maand een andere zijn), in plaats van een verkapte manier om elke maand meer dan twee nominaties in de spellijst te krijgen. Zo is er ook meer ruimte om liedjes uit dat topic die zo buiten de boot vallen, hier als usernominatie op te nemen, maar dan gewoon democratischer verdeeld. Wat denken jullie?
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:07 uur
Wanneer je het aantal automatische Maak Kennis Met-nominaties terugschroeft naar 4 wordt het in dat topic alleen maar belangrijker om je favoriete nummers een zo hoog mogelijk cijfer te geven en tegelijkertijd het gemiddelde de nummers die ermee concurreren omlaag te stemmen. De sample in Maak Kennis Met is zo klein dat dit wel degelijk kan.
Ik zou zeggen dat alle Maak Kennis Met-nummers die normaal zouden instromen ook gewoon prima door users kunnen worden genomineerd, als ze er echt bovenuit springen. Dus ja, ik zie ze liever helemaal verdwijnen. Op de andere automatische bronnen (RYM, MuMeAfrekening, albums) heeft een individuele users veel minder direct invloed.
Ik zou zeggen dat alle Maak Kennis Met-nummers die normaal zouden instromen ook gewoon prima door users kunnen worden genomineerd, als ze er echt bovenuit springen. Dus ja, ik zie ze liever helemaal verdwijnen. Op de andere automatische bronnen (RYM, MuMeAfrekening, albums) heeft een individuele users veel minder direct invloed.
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:17 uur
Geen idee hoe anderen stemmen in maak kennis met ... topic, maar ik geef altijd een cijfer waarvan ik denk dat het nummer waard is, ik denk er totaal niet aan om mijn cijfer te baseren op wie de nominatie doet. Ook op nummers die ik zelf nomineer geef ik gewoon een eerlijk cijfer en denk ik totaal niet aan of dit nummer het nu gaat halen in de top 4/6 van de maand. Het gaat tenslotte gewoon om het delen van muziek en als iemand positief over een nominatie van u is zoveel te beter.
Vind het zelf maar raar dat mensen denken dat anderen dat doen ... Gaan we altijd uit van het egoïstische en slechte karakter van iemand dan?
Voor de rest voor mij maakt het niet uit, binnenkort heb ik waarschijnlijk weer wat minder tijd.
Vind het zelf maar raar dat mensen denken dat anderen dat doen ... Gaan we altijd uit van het egoïstische en slechte karakter van iemand dan?
Voor de rest voor mij maakt het niet uit, binnenkort heb ik waarschijnlijk weer wat minder tijd.
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:22 uur
jassn schreef:
Dit zou je kunnen vergelijken met strategisch stemmen en andere trucs. Ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid de topics gewoon als spelletjes zit en niet extreem veel waarde hecht aan de uitslag. Maar er zullen ongetwijfeld ook users te vinden zijn die er veel serieuzer in staan.
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:23 uur
dumb_helicopter schreef:
Ik begrijp niet waarom je per se de Maak Kennis Met nominaties wil behouden. Zoals door verschillende users al aangetoond hebben die de minste toegevoegde waarde tov de reguliere usernominaties, aangezien de deelnemers bijna 1 op 1 hetzelfde zijn.
Ik begrijp niet waarom je per se de Maak Kennis Met nominaties wil behouden. Zoals door verschillende users al aangetoond hebben die de minste toegevoegde waarde tov de reguliere usernominaties, aangezien de deelnemers bijna 1 op 1 hetzelfde zijn.
Wel opmerkelijk dat het topic net zo zwaar weegt als de andere bronnen. De nummers die daaruit voortkomen worden door een veel grotere groep mensen gedragen, i.t.t. het panel van 10 van 'Maak kennis met'.
De suggestie dat iemand daar alleen maar nummers nomineert om ze hier in het spel te krijgen gaat me trouwens ook wel wat ver, er zijn daar wel vaker mensen geweest die heel veel nomineerden, maar hier niet actief waren.
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:28 uur
herman schreef:
Wel opmerkelijk dat het topic net zo zwaar weegt als de andere bronnen. De nummers die daaruit voortkomen worden door een veel grotere groep mensen gedragen, i.t.t. het panel van 10 van 'Maak kennis met'.
De suggestie dat iemand daar alleen maar nummers nomineert om ze hier in het spel te krijgen gaat me trouwens ook wel wat ver, er zijn daar wel vaker mensen geweest die heel veel nomineerden, maar hier niet actief waren.
(quote)
In een niet zo ver verleden, in de tijden van Teunnis, woog dit topic zelfs nóg zwaarder mee
klik
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:29 uur
Het Maak Kennis Met... topic is al negen edities lang één van de bronnen waaruit nominaties voortkomen. In de beginjaren van dit topic was het zelfs het meest succesvolle medium. Inmiddels zijn we een aantal jaar verder, dus prima om het als input voor dit spel tegen het licht te houden. Middenin een lopende jaargang is daar alleen niet het geschikte moment voor.
Daarnaast is het is een openbaar topic waar iedereen in mee kan spelen. Mochten sommigen het gevoel hebben dat het een makkelijke manier is om (extra) nominaties in dit spel te krijgen dan zou ik zeggen: kom meespelen! Hoe meer zielen... etc. Overigens zijn er momenteel (gemiddeld) meer deelnemers in het topic dan in de jaren '11, '12, '13 toen het acht automatische nominaties leverde.
Voorheen was er nooit discussie over deze nominatiebron. De huidige tegenstand lijkt dan ook vooral voort te komen uit persoonlijke teleurstelling/ rancune. De redevoering die daarbij aangedragen wordt is in dat licht bezien veelzeggend.
Edit: Zelfs in 2018 nog acht nominaties!
Daarnaast is het is een openbaar topic waar iedereen in mee kan spelen. Mochten sommigen het gevoel hebben dat het een makkelijke manier is om (extra) nominaties in dit spel te krijgen dan zou ik zeggen: kom meespelen! Hoe meer zielen... etc. Overigens zijn er momenteel (gemiddeld) meer deelnemers in het topic dan in de jaren '11, '12, '13 toen het acht automatische nominaties leverde.
Voorheen was er nooit discussie over deze nominatiebron. De huidige tegenstand lijkt dan ook vooral voort te komen uit persoonlijke teleurstelling/ rancune. De redevoering die daarbij aangedragen wordt is in dat licht bezien veelzeggend.
Edit: Zelfs in 2018 nog acht nominaties!
1
geplaatst: 30 juni 2020, 21:29 uur
herman schreef:
Ja, dat vind ik ook een beetje gezocht. Ik gooi er vaak obscure / niet-westerse dingen in, in de hoop dat 1 of 2 mensen het misschien leuk vinden / oppikken (of gewoon om jullie een beetje uit je comfortzone te duwen). Ik zou hele andere artiesten voordragen daar als ik op kans op een hoog cijfer/svhj-deelname zou mikken.
Het is wel een leuke extra als een nummer uiteindelijk hier meedoet uiteraard.
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:35 uur
aerobag schreef:
In een niet zo ver verleden, in de tijden van Teunnis, woog dit topic zelfs nóg zwaarder mee
klik
(quote)
klik
Grappig, met zo'n hoeveelheid 'loont' het inderdaad wel daar actief mee te doen als je hier een wat grotere vinger in de pap wil hebben. Het topic heeft ook wel als pré dat er veel kersverse muziek gedropt wordt. Maar bv. de MuMeAfrekening is in die 2 jaar toch wel een stuk populairder geworden qua deelnemers.
Je zou de hoeveelheid nominaties van de vaste bronnen wellicht het beste kunnen bepalen aan de hand van het aantal finalisten dat het oplevert, maar ik neem aan dat daar ook wel naar gekeken wordt.
1
geplaatst: 30 juni 2020, 21:45 uur
herman schreef:
Je zou de hoeveelheid nominaties van de vaste bronnen wellicht het beste kunnen bepalen aan de hand van het aantal finalisten dat het oplevert, maar ik neem aan dat daar ook wel naar gekeken wordt.
Begin van het jaar is dat inderdaad meegenomen, Ik kan daar voor de volledigheid ook wel een actuele uitspraak over doen:
Aantal top 20 noteringen van dit jaar per automatische nominatie-bron. (en dus kansmakers op de Grand Finale)
Maak Kennis Met: 16
Afrekening: 10
RYM: 6
Populaire Releases: 4
Misschien zijn Maak Kennis Met en de Afrekening een beetje 'Wij van WC-eend' inderdaad, maar over het algemeen leidt het wel tot influx van nominaties die breed gewaardeerd worden
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:49 uur
Ik zie nu scrollend door dat 2018-topic dat de discussie daar destijds ook werd gevoerd, met vergelijkbare voor- en tegenargumenten.
Dit is natuurlijk een dooddoener. Dat geldt voor werkelijk alle nummers uit elke bron.
Gretz schreef:
Ik zou zeggen dat alle Maak Kennis Met-nummers die normaal zouden instromen ook gewoon prima door users kunnen worden genomineerd, als ze er echt bovenuit springen.
Ik zou zeggen dat alle Maak Kennis Met-nummers die normaal zouden instromen ook gewoon prima door users kunnen worden genomineerd, als ze er echt bovenuit springen.
Dit is natuurlijk een dooddoener. Dat geldt voor werkelijk alle nummers uit elke bron.
1
geplaatst: 30 juni 2020, 21:52 uur
aerobag schreef:
Aantal top 20 noteringen van dit jaar per automatische nominatie-bron. (en dus kansmakers op de Grand Finale)
Misschien zijn Maak Kennis Met en de Afrekening een beetje 'Wij van WC-eend' inderdaad, maar over het algemeen leidt het wel tot influx van nominaties die breed gewaardeerd worden
Omdat zeker 90% (!) van de nummers die in Maak Kennis Met gepost worden afkomstig zijn van de vaste kern hier? De mensen die daar meestemmen, maar in Song van het Jaar niet actief zijn zijn echt in de minderheid. Wat ook opvalt is dat er via Maak Kennis Met nauwelijks pop/rock instroomt, omdat nummers uit de genres systematisch lagere cijfers krijgen van de kleine groep stemmers.
Ik kan me zo indenken dat er een user is die dit nogal zeikerig vind overkomen, maar als je er objectief naar kijkt (in vergelijking met de andere nominatiebronnen) dan is de huidige invloed van Maak Kennis Met gewoon vrij groot (imo te groot). Zoals herman al aangeeft worden de nummers uit de andere bronnen door een veel grotere groep muziekliefhebbers gedragen. Het blijft dan niet helemaal fair voelen als users hier soms niet eens de kans hebben om een tweede nominatie in te dienen, terwijl anderen via de Maak Kennis Met-omweg met 5-6 nummers meedoen.
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:54 uur
Maar het merendeel van die users doen dan weer niet aan dit spelletje mee, dus waarom zouden ze zo veel meer invloed moeten hebben op wat er hier mee doet? Wat kunnen ons de voorkeuren van 30 album-stemmers die nooit hun gezicht op dit forum laten zien nou schelen? Dan kunnen we ook wel nummers uit de top 40 laten instromen, die worden nog breder gedragen.
0
geplaatst: 30 juni 2020, 21:56 uur
aerobag schreef:
Zal ook wel komen door de overlap in deelnemers met Maak Kennis Met dat er zo hoog gescoord wordt. De meeste deelnemers aan de MuMeAfrekening doen hier niet mee (wat niet per se erg is, ik vind de lijst hier meestal wel wat spannender).
Trouwens wel een aardige discussie dit over een paar liedjes die we ook gewoon voor ons zelf kunnen draaien.

1
geplaatst: 30 juni 2020, 21:57 uur
herman schreef:
Trouwens wel een aardige discussie dit over een paar liedjes die we ook gewoon voor ons zelf kunnen draaien.
Houdt ons van de straat he.
1
geplaatst: 30 juni 2020, 21:58 uur
Koenr schreef:
Maar het merendeel van die users doen dan weer niet aan dit spelletje mee, dus waarom zouden ze zo veel meer invloed moeten hebben op wat er hier mee doet? Wat kunnen ons de voorkeuren van 30 album-stemmers die nooit hun gezicht op dit forum laten zien nou schelen? Dan kunnen we ook wel nummers uit de top 40 laten instromen, die worden nog breder gedragen.
Als ik een spel als dit in m'n eentje zou organiseren had ik die albumbronnen waarschijnlijk allang laten verdwijnen. Het voelt voor mij nogal kunstmatig aan. Gebeurt ook regelmatig dat er slechts een paar stemmers op een album hun favoriete nummers hebben aangevinkt. Sowieso zijn er hier op MuMe gemiddeld maar weinig stemmers op de nieuwe albums, als je dat vergelijkt met RYM. Kortom een sample van helemaal niks. Nu doet er regelmatig een albumtrack (niet-single) mee die anders nooit genomineerd zou zijn, en vervolgens kansloos wordt uitgeschakeld met een paar schamele puntjes.
De belangrijkste reden die Teunnis opvoerde om per automatische bron een X aantal nummers te laten instromen had vooral te maken met de diversiteit. Ik denk dat met de huidige hoeveelheid deelnemers (ruim 2x zoveel als in 2016/2017) die diversiteit genoeg gewaarborgd is

0
geplaatst: 30 juni 2020, 22:01 uur
Weet niet hoe het in Zuid-Frankrijk is (als je daar nog zit), maar hier in Rotterdam is het niet echt weer om de straat op te gaan.

1
geplaatst: 30 juni 2020, 22:09 uur
herman schreef:
Weet niet hoe het in Zuid-Frankrijk is (als je daar nog zit), maar hier in Rotterdam is het niet echt weer om de straat op te gaan.
(quote)
Elke dag 28-30 graden met strakblauwe lucht, ik wil niet meer weg

0
geplaatst: 30 juni 2020, 22:12 uur
herman schreef:
Ja ik waarder het enthousiasme en hoe serieus iedereen dit neemt

5
geplaatst: 30 juni 2020, 22:14 uur
Ik neem de nominaties anders wel op me. Dan zorg ik wel dat ze eerlijkheidshalve geen enkele kans maken op de tweede ronde.
9
geplaatst: 1 juli 2020, 08:41 uur
Wat dachten jullie van enkel nog automatische nominaties in te voeren, en de usernominaties compleet af te schaffen? Lijkt dat jullie wat?
1
geplaatst: 1 juli 2020, 18:58 uur
Uitstekend plan, Johnny Marr! Laten we dan ook meteen het stemmen automatiseren, dat besteden we dan uit aan robots.
1
geplaatst: 1 juli 2020, 20:12 uur
Edgar18 schreef:
Onweerwolf, spellen als het 'maak kennis met...' of 'nieuw in de top 40' lijken me niet per se waardevol. In beide gevallen stemt slechts een handjevol mensen mee, en zoals je zelf al aangaf reageert daar de waan van de dag. Kijken naar de meest gestreamde liedjes op Spotify of de jaarlijst van de Top 40 lijkt me dan een betere graadmeter. De lijst van Pitchork is ook wel een goeie. Ennuh, MEROL mag er best bij hoor dit jaar!
Gewoon mijn twee centen, doe ermee wat je wilt.
Onweerwolf, spellen als het 'maak kennis met...' of 'nieuw in de top 40' lijken me niet per se waardevol. In beide gevallen stemt slechts een handjevol mensen mee, en zoals je zelf al aangaf reageert daar de waan van de dag. Kijken naar de meest gestreamde liedjes op Spotify of de jaarlijst van de Top 40 lijkt me dan een betere graadmeter. De lijst van Pitchork is ook wel een goeie. Ennuh, MEROL mag er best bij hoor dit jaar!
Gewoon mijn twee centen, doe ermee wat je wilt.
1
geplaatst: 1 juli 2020, 21:31 uur
ArthurDZ schreef:
Dan wordt die automatische nominatie eerder een beloning voor één trouwe deelnemer (kan elke maand een andere zijn), in plaats van een verkapte manier om elke maand meer dan twee nominaties in de spellijst te krijgen.
Nummers aandragen in een ander topic, zodat je een extra nominatie hebt in het SvhJ-topic. Ik heb dit jaar nog geen beter voorbeeld van 'first world problems' gezien denk ik.Dan wordt die automatische nominatie eerder een beloning voor één trouwe deelnemer (kan elke maand een andere zijn), in plaats van een verkapte manier om elke maand meer dan twee nominaties in de spellijst te krijgen.
2
geplaatst: 2 juli 2020, 14:44 uur
... het is maar wat je een probleem noemt. Gewoon een discussie over hoe we dit spelletje het beste vorm kunnen geven.
Ik heb dit jaar al talloze betere voorbeelden gezien. Een hele persconferentie over of we deze zomer op vakantie kunnen bijvoorbeeld.
Ik heb dit jaar al talloze betere voorbeelden gezien. Een hele persconferentie over of we deze zomer op vakantie kunnen bijvoorbeeld.
1
geplaatst: 2 juli 2020, 20:35 uur
Gretz schreef:
Hoe zijn de automatische Maak Kennis Met...-nominaties verdeeld?
11x - Edgar18
7x - aerobag
4x - Koenr
2x - Titmeister
1x - 123poetertjes
1x - Ataloona
1x - Cellulord
1x - Cervantes
1x - Gretz
1x - Jassn
Haha. Ik heb met Ingrid nu ook één nominatie extra erin, maar dat we vasthouden aan deze nominaties terwijl we eigenlijk op zoek zijn naar een eerlijkere verdeling van usernominaties is haast hallucinant. Als we al deze nominaties kappen, zijn er vast weer best veel users die twee nominaties kunnen droppen. Of users nu bewust of onbewust extra nominaties scoren doet er wat mij betreft helemaal niet toe. De nummers die je echt de moeite acht nomineer je simpelweg rechtstreeks. Hoe zijn de automatische Maak Kennis Met...-nominaties verdeeld?
11x - Edgar18
7x - aerobag
4x - Koenr
2x - Titmeister
1x - 123poetertjes
1x - Ataloona
1x - Cellulord
1x - Cervantes
1x - Gretz
1x - Jassn
Dat zeg ik wetende dat de nominaties uit het Maak Kennis-topic vaak kwalitatief sterk zijn, maar dat is uiteraard subjectief. Het zijn in ieder geval nominaties die we altijd 'zelf' kennen, wat niet altijd het geval is bij de andere categorieën, wat de diversiteit ten goede komt (ook al doet er daardoor soms een baggernummer mee). Bij mindere interesse voeg je ze terug in of kijk je naar de x aantal beste nominaties van de afgelopen maanden die niet meer zijn meegeteld? Lijkt me niet zo moeilijk als het aantal deelnemende nummers per se op 64 moet blijven.
0
geplaatst: 2 juli 2020, 21:19 uur
Het is nog even afwachten, maar zoals het nu lijkt kan iedereen die dat wil deze maand twee nummers nomineren.
0
geplaatst: 3 juli 2020, 11:09 uur
Koenr schreef:
Talloze landen zijn zwaar afhankelijk van toerisme en hele sectoren zijn kapot aan het gaan. Allesbehalve een 'first world problem'.Ik heb dit jaar al talloze betere voorbeelden gezien. Een hele persconferentie over of we deze zomer op vakantie kunnen bijvoorbeeld.
* denotes required fields.