MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar [Algemeen Discussietopic]

zoeken in:
Bij Muziek > Muziekgames > Song van het Jaar 2020:

aerobag schreef:
Ik hak even een knoop door.

Als iedereen on board was, hadden we de wijziging door kunnen voeren, maar gezien de duidelijke tegenstanders: We laten het voor nu even voor wat het is. Overigens heb ik de maand ook al zowat klaar staan en bij de veranderingen moeten de sheets ook weer aangepast worden.

Ik blijf wel van mening dat we ons niet halsstarrig hoeven vast te houden aan de gebruikelijke structuur. Flexibiliteit is op zijn plaats. Volgende maand hebben we weer wat meer zicht op de populareit van SVHJ nu de Benelux steeds weer meer aan het opstarten is. Desnoods gaan we stemmen over de structuur.

Bedankt voor de feedback en enthousiasme van iedereen. Denk maar even héél diep na over die ene nominatie of zet de wekker om edgar en al zijn dubbelaccounts tijdens de tweede nominatie ronde te verslaan

Zullen we ook deze discussie alvast weer heropenenen? Voor het weer te laat is om veranderingen aan te brengen of eventueel democratisch knopen door te hakken?

panjoe (moderator)
Het zou niet moeilijk moeten zijn om de deelnemers toch minstens 2 tracks per persoon te garanderen...

Is het misschien een idee om te beginnen met nominaties en aan te vullen met alle externe bronnen, i.p.v. andersom?

Goed punt, Koen. Je ziet dat het aantal stemmers in dit topic de laatste tijd constant rond 23-26 per ladder ligt. Betekent dus dat we, om iedereen 2 nominaties te geven, het aantal vaste nominaties moeten reduceren van 24 naar 12-18. Het reduceren van 6 naar 4 nummers per bron helpt al een flink stuk. Wat mij betreft schrappen we nominaties uit het kennismakingstopic, aangezien dat toch grotendeels wordt gebruikt als vehikel om meer nominaties in dit topic te krijgen, zitten we nog maar op 12 vaste nominaties.

Dan ben je een heel eind. Als je vasthoudt aan 2 nominatierondes, dan hebben er hoogstens een paar users slechts 1 nominatie per maand. Je zou die zelfs voorrang kunnen bieden bij de nominatieronde van de volgende maand, om het helemaal eerlijk te maken.

Titmeister schreef:
Goed punt, Koen. Je ziet dat het aantal stemmers in dit topic de laatste tijd constant rond 23-26 per ladder ligt. Betekent dus dat we, om iedereen 2 nominaties te geven, het aantal vaste nominaties moeten reduceren van 24 naar 12-18. Het reduceren van 6 naar 4 nummers per bron helpt al een flink stuk. Wat mij betreft schrappen we nominaties uit het kennismakingstopic, aangezien dat toch grotendeels wordt gebruikt als vehikel om meer nominaties in dit topic te krijgen, zitten we nog maar op 12 vaste nominaties.

Dan ben je een heel eind. Als je vasthoudt aan 2 nominatierondes, dan hebben er hoogstens een paar users slechts 1 nominatie per maand. Je zou die zelfs voorrang kunnen bieden bij de nominatieronde van de volgende maand, om het helemaal eerlijk te maken.

Zolang de nominaties uit albumreleases, RYM en (in mindere mate) Afrekening gevrijwaard blijven, ben ik het hier met eens. Het Maak Kennis met topic ligt inderdaad sterk in het verlengde van wat hier genomineerd wordt door users en is voor mij dan ook geen topic dat we per se moeten behouden voor de instroom van automatische nominaties. Langs de andere kant is het ook geen ramp om eens maar één nominatie te hebben in een drukkere periode lijkt me.

Arno, Gretz, herman, panjoe, Snoeperd, arcade monkeys, Dance Lover, Edgar18, Titmeister, stardust_be, Arbeidsdeskundige, ArthurDZ, JB7x, yeahyeahyeah, charlotte2807, jassn, Simon77, MVW, dumb_helicopter, Ploppesteksel, aerobag, Cervantes, Gyzzz, inquestos, hoi123, Masimo, Poeha, Johnny Marr, jordidj1, sj0n88, Choconas, Koenr

Als de discussie toch weer opwaait, kunnen we net zo goed even een peiling doen om te kijken hoe iedereen hier precies tegen de automatische nominaties aankijkt. Ik hoor namelijk geluiden van beide kampen.

Via onderstaande link kom je bij een poll terecht:

Wat zullen we doen met de automatisch... - Straw Poll

MVW
Of de discussie weer opwaait weet ik niet maar misschien doet het wel een hoop stof oplaaien.

Gestemd.

12 lijkt me een mooie richtlijn, dan kunnen er nog 26 mensen 2 nummers nomineren. Als dat langer dan bv. 2 dagen duurt kun je altijd nog verder aanvullen met automatische nominaties.

Van 24 naar 12 vind ik wel al een stevige daling. Mogelijk is 18 reeds een mooie tussenoplossing.

De poll is wat mij betreft ook net iets te stevig afgelijnd. Voor mijn part hoeft er niet per se iets veranderen. Het kan, gezien de vraag er is en het Maak Kennis topic weinig nieuws onder zo'n brengt ivm de usernominaties.

Het maakt me net iets te weinig om er echt een sterke mening over te hebben, maar ik heb het altijd wel charmant gevonden dat dit topic zoveel lijntjes heeft uitstaan naar andere topics op MuMe (zo ook de Afrekening, ook al zijn dat niet altijd mijn soort tracks). Vandaar zou ik het wel leuk vinden om toch op zijn minst een nummer van het Maak Kennis Met... te hebben, maar bijvoorbeeld één nummer per editie van het op het oog goed bezochte Maak kennis met Metal anno 2020 zou ik best leuk vinden.

Eens met dumb_helicopter en Titmeister. Alleen het Maak kennis met topic vind ik overbodig voor automatische nominaties. Maar een handjevol users is daar actief, en die pompen zo gewoon wat extra nominaties erdoorheen De rest van de automatische nominaties vind ik wel een toevoeging.

Masimo schreef:
Het maakt me net iets te weinig om er echt een sterke mening over te hebben, maar ik heb het altijd wel charmant gevonden dat dit topic zoveel lijntjes heeft uitstaan naar andere topics op MuMe (zo ook de Afrekening, ook al zijn dat niet altijd mijn soort tracks). Vandaar zou ik het wel leuk vinden om toch op zijn minst een nummer van het Maak Kennis Met... te hebben, maar bijvoorbeeld één nummer per editie van het op het oog goed bezochte Maak kennis met Metal anno 2020 zou ik best leuk vinden.

Ik heb dit laatste enkele jaren terug eens besproken met Teun en hij zag dit minder zitten omdat dit een genrespecifiek topic is en hij nominaties uitsluitend uit topics aan bod wou laten komen die breder gingen dan een welbepaald genre.

aerobag je poll werkt niet bij mij, maar zoals eerder aangegeven ben ik dus voor het verminderen van de automatische nominaties.

Arbeidsdeskundige
Ik ben ook voor het verminderen van de automatische nominaties.

Titmeister schreef:
aerobag je poll werkt niet bij mij
Ben je een robot?

Masimo schreef:
(quote)
Ben je een robot?

Ik was letterlijk net dezelfde opmerking aan het typen

Shit, ben ik na al die jaren eindelijk ontmaskerd

Weer niemand die zich buigt over de voorstellen van Geert en Jens om tijdelijk gewoon eventjes het startaantaal uit te breiden? Als je elke eersterondeladder nou al met één nummer vergroot dan heb je al acht extra plaatsen beschikbaar. Qua luisterdruk is het sowieso haalbaar, ongeveer drie kwartier aan extra luistertijd verdeeld over laten we zeggen tien dagen (speeltijd van eerste ronde).

Ik weet alleen niet of het makkelijk aan te passen is in de sheet maar da's een vervolgvraag.

Vind ik ook een prima idee, Niek, maar de vorige keer dat ik voorstelde, werd dat vrij resoluut afgewezen. Wmb dus ook een prima optie (je zou zelfs wel naar ladders van 10 kunnen).

123poetertjes schreef:

Ik weet alleen niet of het makkelijk aan te passen is in de sheet

Korte antwoord is nee. Teun heeft de sheets (De randomisatie van de ladders, het vervolg in de Grand Finale) vrij strak rond een maandelijkse set-up van 64 nummers ontworpen. Het het zal wel niet onmogelijk zijn, maar Ik ben zelf ook niet zo'n excel wizard die dat zo even 1-2-3 om kan draaien.

aerobag schreef:
Ik was letterlijk net dezelfde opmerking aan het typen
Great systems function alike.

123poetertjes schreef:
Weer niemand die zich buigt over de voorstellen van Geert en Jens om tijdelijk gewoon eventjes het startaantaal uit te breiden? Als je elke eersterondeladder nou al met één nummer vergroot dan heb je al acht extra plaatsen beschikbaar. Qua luisterdruk is het sowieso haalbaar, ongeveer drie kwartier aan extra luistertijd verdeeld over laten we zeggen tien dagen (speeltijd van eerste ronde).

Ik weet alleen niet of het makkelijk aan te passen is in de sheet maar da's een vervolgvraag.

Persoonlijk sta ik daar niet om te springen eigenlijk, omdat een grotere luisterdruk juíst weer kan leiden tot minder deelnemers, waardoor het spel weer vertraagd en uiteindelijk in mei volgend jaar de finale spelen. Of dat je een nieuwe maand opstart met plots minder animo. De corona-ontwikkeling lijkt me ook weer over haar piek heen, dus het "gewone" leventje wordt ook steeds meer opgepakt. Voor mij dus een "nee".

dumb_helicopter schreef:
De poll is wat mij betreft ook net iets te stevig afgelijnd. Voor mijn part hoeft er niet per se iets veranderen. Het kan, gezien de vraag er is en het Maak Kennis topic weinig nieuws onder zo'n brengt ivm de usernominaties.
Dat geldt dan ook voor De Afrekening. In beide spelen (veel) dezelfde users mee als in dit topic. Daarnaast zijn beide topics waar users (indirect) invloed kunnen uitoefenen op de startlijst van dit topic.

Los daarvan, ik vind verandering nog steeds onnodig. De Corona deelnemerspiek is alweer aan het afvlakken. Als we al iets veranderen dan alle instroombronnen van zes naar vier. Dan hou je 48 nominatieplekken over waardoor iedereen de gewenste twee nominaties kan droppen.

De poll laat ik even lopen.

Edgar18 schreef:
(quote)
Dat geldt dan ook voor De Afrekening. In beide spelen (veel) dezelfde users mee als in dit topic. Daarnaast zijn beide topics waar users (indirect) invloed kunnen uitoefenen op de startlijst van dit topic.

Dat klopt niet helemaal. De Afrekening heeft gemiddeld wel 40 stemmers, waarvan er best wel wat hier niet actief zijn (ongeveer de helft schat ik). Het Maak kennis met topic heeft mss 10 deelnemers, die volgens mij allemaal in dit topic meedoen. Dus dat vind ik wel een aanzienlijk verschil.

Mausie schreef:
Dat klopt niet helemaal. De Afrekening heeft gemiddeld wel 40 stemmers, waarvan er best wel wat hier niet actief zijn (ongeveer de helft schat ik). Het Maak kennis met topic heeft mss 10 deelnemers, die volgens mij allemaal in dit topic meedoen. Dus dat vind ik wel een aanzienlijk verschil.

Precies dit. Om in de top 10 van de gezamenlijke MuMeAfrekening te komen moet een nummer al in gemiddeld iets van 6 lijsten staan. In Maak Kennis Met kwalificeert een nummer zich al met enkele hoge cijfers en een paar gemiddelde voldoendes. Afgelopen maand waren maar liefst 1 op de 3 (!) nummers die daar zijn voorgedragen afkomstig van dezelfde user. Dan is zo'n topic eerder een verkapte manier om extra usernominaties te krijgen. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Hoe zijn de automatische Maak Kennis Met...-nominaties verdeeld?

11x - Edgar18
7x - aerobag
4x - Koenr
2x - Titmeister
1x - 123poetertjes
1x - Ataloona
1x - Cellulord
1x - Cervantes
1x - Gretz
1x - Jassn

Edgar heeft bijna 2x zoveel nummers die instromen als de rest. In mei zelfs 4 van de 6 nummers. Ik vind dit niet helemaal in verhouding meer. Lijkt me dat Edgar voortaan ook prima af kan zonder gewone usernominaties hier, aangezien ie Maak Kennis Met... gemiddeld toch al +2 nummers in het spel heeft. Dat scheelt alvast 1 plekje

Januari:
Deleyaman - Exil (Titmeister)
Wacław Zimpel - Sine Tapes (cervantes)
Squarepusher - Nervelevers (aerobag)
Craven Faults - Deipkier (Edgar18)
Deena Abdelwahed - Lila Fi Tounes (cellulord)
Bill Fay - Salt of the Earth (aerobag)

Februari:
Mdou Moctar - Ibitlan (aerobag)
Kiko Dinucci feat. Rodrigo Ogi - Veneno (aerobag)
Natalia Lafourcade - Veracruz (Koenr)
Waxahatchee - Lilacs (Edgar18)
Erlend Apneseth - Det mørknar (Koenr)
King Princess - Ohio (Gretz)

Maart:
Roman Flügel - Garden Party (Titmeister)
Quelle Chris & Chris Keys feat. Joseph Chilliams & Cavalier - LIVING HAPPY (Edgar18)
Natalia Lafourcade - La Malquerida (Edgar18)
Run The Jewels - Yankee and the Brave (Edgar18)
Sufjan Stevens & Lowell Brams - What It Takes (Edgar18)
Aseul - Tell Me 말해봐요 (Koenr)

April:
Sevdaliza - Lamp Lady (Edgar18)
Majid Bekkas Magic Spirit Quartet - Aicha (aerobag)
Fiona Apple - Newspaper (Edgar18)
Nicolas Jaar - Mud (aerobag)
Chris McCarthy - Bury Me In Times Square [Underneath the M&M Store] (Ataloona)
Nicola Cruz - Levanta Muertos (Koenr)

Mei:
Sohnarr - Melomania (jassn)
Apollo Brown & Che Noir feat. Black Thought - Hustle Don't Give (Edgar18)
YEИDRY - Nena (123poetertjes)
The Eddy feat. St. Vincent - The Eddy (Edgar18)
Freddie Gibbs & The Alchemist - 1985 (Edgar18)
Elza Soares - Carinhoso (aerobag)

Ja, wat mij betreft schaffen we dat gewoon af hoor. Gewoon heel een makkelijk hulpmiddel om persoonlijke favorietjes - die iedereen dat topic wel kan diggen - automatisch in het te spel te gieten

Mausie schreef:
(quote)

Ik doe niet mee aan de Afrekening, maar wel aan SVHJ.

Gretz schreef:
Nicolas Jaar - Mud (Koenr)

Lief dat je me een extra credit gunt, maar dit kan ik me niet herinneren.

Een huishoudelijke mededeling voor de volgende maand, ik heb n.a.v. de poll overleg gehad met Edgar en voor komende maand verminderen we de automatische nominaties van 6 per bron tot 4 per bron. dan houden we dus 16 automatische nomi's over en 48 user nominaties. We hebben ook de andere opties besproken, maar het uitbreiden van het aantal nummers wordt een te lastig verhaal vanwege de spreadsheets. Voor nu ook geen veranderingen aan de bronnen van de automatische nominaties, eventuele veranderingen kunnen we aan de start van volgend jaar bespreken.

Volgende maand dus extra user nominaties We kijken per maand of de belangstelling voor dit topic aan zal houden.

Maar nu eerst de uitslag van deze maand! Nog een klein halfuurtje te gaan en we zitten inmiddels alweer op 30 stemmers!

Ik begrijp niet waarom je per se de Maak Kennis Met nominaties wil behouden. Zoals door verschillende users al aangetoond hebben die de minste toegevoegde waarde tov de reguliere usernominaties, aangezien de deelnemers bijna 1 op 1 hetzelfde zijn. Ik begrijp dat sommigen hun extra kanaal niet graag volledig willen opgeven, maar gezien het proportioneel veel grotere aantal stemmers is het maar logisch dat de andere 3 kanalen voorrang krijgen en hun 6 plekken mogen behouden. Op die manier komen er ook al 6 plekjes vrij wat op zich ook al een mooie extra is voor de usernominaties.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:11 uur

geplaatst: vandaag om 14:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.