menu

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2021

zoeken in:
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
meneer schreef:
Is dit te voorkomen Casartelli ?
Ik heb weinig toe te voegen aan wat Finidi er zelf al over gemeld heeft. De Spotifylijst valt niet onder mijn verantwoordelijkheid, het is 'slechts' een aardige geste van een van de gebruikers. Redelijkerwijs neem ik maar aan dat iedereen die er gebruik van maakt in elk geval even controleert of wat hij hoort ook is wat hij moet horen.

Nu weet ik niet of het feit dat de meldingen vooralsnog exclusief van Bonk komen, aangeeft dat er maar 1 dankbare gebruiker is, of toch dat er hier ook nog wat mensen rondlopen die bij de naam Sylvan een, pak hem beet, Barry White-achtige stem horen en dan niet denken "klopt dit wel?"...

avatar van SBube
Finidi schreef:
Het staat je vrij de Spotify lijst niet te gebruiken, de Youtube links zijn altijd correct. Ik heb bij het aanmaken van de Spotify lijst aangegeven dat er af en toe een foutje in zal zitten; heb er zelf ook al wel uitgehaald (vooral live versies of dingen waar maar één part in de lijst stond). Elke keer als er iets gemeld wordt pas ik het aan en zal in het vervolg de juiste uri voor het nummer gebruikt worden


Ik luister alleen via de YouTube-links en daar zit overigens ook regelmatige een onjuiste/niet werkende link bij, maar dan zoek ik het juiste nummer op (deze ronde lijkt geheel te werken)!

avatar van Zagato
Casartelli schreef:
(quote)
.....

Nu weet ik niet of het feit dat de meldingen vooralsnog exclusief van Bonk komen, aangeven dat er maar 1 dankbare gebruiker is, of toch dat er hier ook nog wat mensen rondlopen die bij de naam Sylvan een, pak hem beet, Barry White-achtige stem horen en dan niet denken "klopt dit wel?"...


Nee ik gebruik hem ook, in de auto is een spotify playlist wel zo handig. Ik dacht inderdaad dit klopt niet zal er de volgende keer ook melding van maken. Dus hier ook iemand die blij is met de playlist Finidi!

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

20 Genesis - Firth of Fifth +2
12 The Decemberists - The Island +3
9 Genesis - The Knife +1
8 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
4 The Pineapple Thief - Nothing at Best
4 Van Der Graaf Generator - Refugees +4
3 Lunatic Soul - Gutter
Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur

60

Het aantal puntwaardige nummers was mooi ongeveer vier (dat was dan ook wel vier keer echt goed). Dream Theaters Joop van den Ende-moment springt er negatief uit, maar The Pineapple Thief nog iets meer... de interesse in die band is de laatste jaren sowieso wel bekoeld (een pareltje als Vapour Trails uit de vorige ladder daargelaten), maar toen ze dit soort recht-zo-die-gaat progmetal gingen maken, ging het wel hard met de vervalervaring.

avatar van Zagato
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

24 Genesis - Firth of Fifth +4
12 The Decemberists - The Island
11 Genesis - The Knife +2
9 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +1
7 The Pineapple Thief - Nothing at Best
7 Van Der Graaf Generator - Refugees+3
3 Lunatic Soul - Gutter
Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

Oké, of het begint te landen bij mij of ik lijd aan een prog delirium. Twee songs van Genesis in de punten en een schamel puntje voor mijn progmetal helden (van weleer moet ik er wel aan toevoegen)? VDGG ook in de punten, waar gaat het heen?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
SBube schreef:
Ik luister alleen via de YouTube-links en daar zit overigens ook regelmatige een onjuiste/niet werkende link bij, maar dan zoek ik het juiste nummer op (deze ronde lijkt geheel te werken)!
De links van alle nummers die niet uit Ronde 0 komen zijn minstens drie jaar oud. Het aantal foutmeldingen valt me dan ook alleszins mee tot nu toe.

avatar van meneer
Casartelli schreef:
Nu weet ik niet of het feit dat de meldingen vooralsnog exclusief van Bonk komen, aangeven dat er maar 1 dankbare gebruiker is, of toch dat er hier ook nog wat mensen rondlopen die bij de naam Sylvan een, pak hem beet, Barry White-achtige stem horen en dan niet denken "klopt dit wel?"...

Je bedoelt hier jouw grote favoriet Nad Sylvan ?

Ik heb trouwens ook meer met de Spotify lijst van Finidi. Ten eerste leiden de filmpjes niet af. Ten tweede kan je de lijst gewoon lekker laten doorlopen en blijven luisteren en als laatste hoef ik geen reclames op Spotify te ondergaan. Voor meesterdch zou het ook fijn zijn om deze lijst via Apple Music te kunnen beluisteren. Maar of daar nu zoveel Prog op staat ? Volgens mij hield Jobs daar niet zo van..

avatar van Brunniepoo
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

25 Genesis - Firth of Fifth +1
15 The Decemberists - The Island +3
13 Genesis - The Knife +2
9 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
7 The Pineapple Thief - Nothing at Best
11 Van Der Graaf Generator - Refugees +4
3 Lunatic Soul - Gutter
Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

Wakeman ook puntwaardig, de rest minder. Firth gewoon echt te vaak gehoord, al blijft het natuurlijk iconisch.

avatar van ProGNerD
Casartelli schreef:
...of toch dat er hier ook nog wat mensen rondlopen die bij de naam Sylvan een, pak hem beet, Barry White-achtige stem horen en dan niet denken "klopt dit wel?"...

Nog even los van de totale stijl-mismatch en de toch wel herkenbare (doch niet storende) Duiste afkomst van de zanger...

avatar van divart
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

29 Genesis - Firth of Fifth +4
15 The Decemberists - The Island
16 Genesis - The Knife +3
12 Van Der Graaf Generator - Refugees +1
9 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
7 The Pineapple Thief - Nothing at Best
3 Lunatic Soul - Gutter
2 Rick Wakeman - Anne of Cleves 2

Het gaat mis in de puntentelling. Ik denk bij Zagato. 3 punten teveel voor PT

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

avatar van vigil
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

32 Genesis - Firth of Fifth 3
16 The Decemberists - The Island 1
18 Genesis - The Knife 2
16 Van Der Graaf Generator - Refugees 4
9 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
7 The Pineapple Thief - Nothing at Best
3 Lunatic Soul - Gutter
2 Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

avatar van Zagato
divart schreef:
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

29 Genesis - Firth of Fifth +4
15 The Decemberists - The Island
16 Genesis - The Knife +3
12 Van Der Graaf Generator - Refugees +1
9 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
7 The Pineapple Thief - Nothing at Best
3 Lunatic Soul - Gutter
2 Rick Wakeman - Anne of Cleves 2

Het gaat mis in de puntentelling. Ik denk bij Zagato. 3 punten teveel voor PT

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.


Klopt helemaal, ik kan het alleen niet meer corrigeren, anyone?

avatar van meneer
Correctie -3 bij TPT voor Zagato “Niet op zijn best”

Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

32 Genesis - Firth of Fifth
18 Genesis - The Knife
16 The Decemberists - The Island
16 Van Der Graaf Generator - Refugees
9 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
4 The Pineapple Thief - Nothing at Best -3
3 Lunatic Soul - Gutter
2 Rick Wakeman - Anne of Cleves



Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

avatar van Aproxis
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

36 Genesis - Firth of Fifth +4
20 Genesis - The Knife +2
17 Van Der Graaf Generator - Refugees +1
16 The Decemberists - The Island
9 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
6 Lunatic Soul - Gutter +3
4 The Pineapple Thief - Nothing at Best
2 Rick Wakeman - Anne of Cleves

110

Geen moeilijke ladder voor mij. Voor mij wel inbegrijpelijk dat Gutter hier zo laag scoort. Firth of Fifth waarschijnlijk voor mij beste Genesis nummer ooit of in ieder geval een van de beste. The knife scoort ook hoog, maar is voor mij toch meer een nummer die live beter tot zn recht komt. VdGG van uit een tijd die ik nog kon verdragen.

Dan de afvallers: hoewel een aangename nieuwe verrassing, vallen The Decemberist net buiten de prijzen. Over Dream Theather ga ik niet in der herhaling vallen, al vind ik dit nummer nog niet eens zo slecht. Niet het beste nummer van TPT, het nummer klinkt heel vlak, maar de live versie op where we stood klinkt wel een stuk beter, wat met name denk ik ook komt doordat Gavin Harrison de drums verzorgd. Wakeman, op een enkel nummertje na, heeft voor mij nooit het niveau gehaald van de goede tijd van Yes.

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

avatar van Bravejester
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

39 Genesis - Firth of Fifth +3
21 Genesis - The Knife +1
17 Van Der Graaf Generator - Refugees
16 The Decemberists - The Island
10 Lunatic Soul - Gutter +4
9 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
6 The Pineapple Thief - Nothing at Best +2
2 Rick Wakeman - Anne of Cleves

120

avatar van 50tracks
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

41 Genesis - Firth of Fifth +2
21 Genesis - The Knife
21 Van Der Graaf Generator - Refugees +4
16 The Decemberists - The Island
10 Lunatic Soul - Gutter
10 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +1
9 The Pineapple Thief - Nothing at Best +3
2 Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

avatar van Rudi S
Bezig

avatar van Rudi S
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

43 Genesis - Firth of Fifth 2
25 Van Der Graaf Generator - Refugees 4
21 Genesis - The Knife
16 The Decemberists - The Island
13 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free 3
10 Lunatic Soul - Gutter
9 The Pineapple Thief - Nothing at Best
3 Rick Wakeman - Anne of Cleves 1

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

avatar van Rudi S
Moeilijk , voor mij 3 keer ***** nummers in deze ladder, tja wie krijgt dan de 4 punten ( inmiddels is dit dus bekend ).

avatar van marsupilami
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

43 Genesis - Firth of Fifth
28 Van Der Graaf Generator - Refugees +3
25 Genesis - The Knife +4
16 The Decemberists - The Island
15 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +2
10 Lunatic Soul - Gutter
9 The Pineapple Thief - Nothing at Best
4 Rick Wakeman - Anne of Cleves +1

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

avatar van ProGNerD
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

46 Genesis - Firth of Fifth +3
28 Van Der Graaf Generator - Refugees
25 Genesis - The Knife
19 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +4
16 The Decemberists - The Island
12 Lunatic Soul - Gutter +2
10 The Pineapple Thief - Nothing at Best +1
4 Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

160

De afvallers waren vrijwel direct duidelijk en de hoofdprijs ook, alhoewel het nummer beter tot z'n recht komt in het album concept als geheel.

Hoewel ik nooit veel heb gehad met Genesis, vind ik Firth of Fifth toch wel zeer geslaagd, dus die krijgt in dit geval een onverwachte, maar verdiende 2e plek.

DIt TPT nummer komt wat mij betreft uit hun wat mindere periode (waarvan ze zich met de laatste paar albums gelukkig weer hersteld hebben, overigens), en daardoor krijgt Mariusz Duda er nog 2 punten bij...

avatar van Rudi S
ProGNerD schreef:


19 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +4

De afvallers waren vrijwel direct duidelijk en de hoofdprijs ook, alhoewel het nummer beter tot z'n recht komt in het album concept als geheel.



(This feeling inside me....)

Tja eigenlijk voornamelijk in het albumconcept, ondanks dat "hij" op het einde zit is het toch het centrale stuk in dit conceptalbum.
En ik heb scène 9 erg hoog zitten ja.

Prog Ladder Intermezzo - de toplijsten

avatar van Noordpool
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

48 Genesis - Firth of Fifth +2
29 Van Der Graaf Generator - Refugees +1
25 Genesis - The Knife
23 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +4
16 The Decemberists - The Island
15 Lunatic Soul - Gutter +3
10 The Pineapple Thief - Nothing at Best
4 Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

170

avatar van meneer
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

52 Genesis - Firth of Fifth +4
29 Van Der Graaf Generator - Refugees
28 Genesis - The Knife +3
25 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +2
16 The Decemberists - The Island
15 Lunatic Soul - Gutter
11 The Pineapple Thief - Nothing at Best +1
4 Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

180

Waar het kaf van het koren gescheiden wordt.

avatar van Outlaw104
Valt me toch wat tegen, de score tot nu toe voor het folkprogrock nummer The Island: Come And See/The Landlord's Daughter/You'll Not Feel The Drowning.
Prachtig epos van The Decemberists met zanger/gitarist Colin Meloy, bij wiens verschijning ik onwillekeurig altijd aan darter James Wade moet denken en andersom overigens ook, maar dit terzijde.

avatar van El Stepperiño
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

54 Genesis - Firth of Fifth +2
29 Van Der Graaf Generator - Refugees
28 Genesis - The Knife
28 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free +3
17 The Decemberists - The Island+1
19 Lunatic Soul - Gutter +4
11 The Pineapple Thief - Nothing at Best
4 Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

Ook ik maak dankbaar gebruik van de Spotifyplaylist van Finidi en ik was gisteren ook wel in de veronderstelling, zittende in de auto, dat het nummer van Sylvan een ander nummer was dan bedoeld. Gelukkig kende ik het bedoelde nummer al
Vandaag een beetje een moeizame ladder voor mij. Dit nummer van Dream Theater is in mijn beleving zowel qua proggehalte als qua niveau inferieur aan andere nummers van Scenes of a Memory, zoals Fatal Tragedy, Beyond This Life en The Dance of Eternity. Maar goed, het hoort bij dit conceptalbum en roept bij mij nog altijd een fijn gevoel op. Maar Gutter vind ik hier wel het beste nummer, mooie sfeer wordt hier neergezet. Firth of Fifth is onmiskenbare kwaliteit en ook The Island van The Decemberists kan mij zeker bekoren, hoewel laatstgenoemd nummer wel met mate geconsumeerd dient te worden als je het mij vraagt. De andere 4 nummers kwamen voor mij niet in aanmerking voor punten.

avatar van Aproxis
Leuk toch wat hoge stemmen voor Lunatic Soul. Duda is sowieso een van de artiesten waar ik naar uit kijk. Of dat nu lunatic soul is of riverside, het is altijd interessant. Laatste album van Lunatic Soul is ook erg goed, is daar nog iets van genomineerd?

ProGNerD ik vind het lastig om jou exacte smaak te doorgronden, maar zie toch wel dat we vaak dezelfde acts punten geven. Wat ik iig heb gemerkt is dat jij harsh vocals wel kunt verdragen en ik niet, daar ben ik wel jaloers op.

Wat betreft Genesis heeft dit voor mij lang geduurd voordat ik ze kon waarderen. Dat kwartje begon bij mij ook te vallen bij Firth of Fifth en daarna is dat langzaamaan meer en meer gegroeid tot een van mijn favorieten van de jaren 70. Ik had daarvoor ook nog een vooroordeel ivm Phil Collins zn solo werk en het latere genesis werk waar ik in mn jeugd wel mee in aanraking kwam. Dat hielp niet echt mee.

avatar van Papartis
Ronde 1 - Ladder 22:

Puntentelling: 4-3-2-1

56 Genesis - Firth of Fifth +2
29 Van Der Graaf Generator - Refugees
28 Genesis - The Knife
28 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
23 Lunatic Soul - Gutter +4
20 The Decemberists - The Island+3
12 The Pineapple Thief - Nothing at Best +1
4 Rick Wakeman - Anne of Cleves

Nieuwe ladder vanaf donderdag 8 april 19 uur.

200

avatar van ProGNerD
Aproxis schreef:
Leuk toch wat hoge stemmen voor Lunatic Soul. Duda is sowieso een van de artiesten waar ik naar uit kijk. Of dat nu lunatic soul is of riverside, het is altijd interessant. Laatste album van Lunatic Soul is ook erg goed, is daar nog iets van genomineerd?

ProGNerD ik vind het lastig om jou exacte smaak te doorgronden, maar zie toch wel dat we vaak dezelfde acts punten geven. Wat ik iig heb gemerkt is dat jij harsh vocals wel kunt verdragen en ik niet, daar ben ik wel jaloers op.

Wat betreft Genesis heeft dit voor mij lang geduurd voordat ik ze kon waarderen. Dat kwartje begon bij mij ook te vallen bij Firth of Fifth en daarna is dat langzaamaan meer en meer gegroeid tot een van mijn favorieten van de jaren 70. Ik had daarvoor ook nog een vooroordeel ivm Phil Collins zn solo werk en het latere genesis werk waar ik in mn jeugd wel mee in aanraking kwam. Dat hielp niet echt mee.

Wat smaak betreft: Riverside / Duda volg ik al jaren en behoort zeker tot m'n favorieten. Lunatic Soul wel iets minder, alhoewel ik het laatste album erg sterk vond; is in eerdere rondes hier ook voorbij gekomen, ja.

Mijn smaak binnen het progspectrum is vrij breed en de laatste jaren vooral richting de ruigere progmetal (en zelfs pure metal) kant uitgebreid, waarbij ik heb moeten wennen aan de niet-cleane zang, maar dat kan ik tegenwoordig inderdaad goed hebben. Voorwaarde is wel dat het muzikaal goed in elkaar zit en interessant genoeg is met voldoende ruimte voor melodie.

Ik ben recent - doordat het nummer Red Sector 'A' hier voorbij kwam - volledig gegrepen door Rush en met een ontdekkingstocht door hun oeuvre bezig en ik kan nu al zeggen dat Rush inmiddels tot m'n top favoriete bands behoort; helaas veel te laat "ontdekt"

Misschien dat zoiets ooit ook nog met het vroege Genesis gebeurt, maar er komt ook zo ontzettend veel mooie nieuwe hedendaagse prog(metal) voorbij die ik nog moet bijhouden...

(wat jij met Phil Collins hebt, heb ik trouwens precies andersom met Peter Gabriel)

avatar van Aproxis
ProGNerD schreef:

Wat smaak betreft: Riverside / Duda volg ik al jaren en behoort zeker tot m'n favorieten. Lunatic Soul wel iets minder, alhoewel ik het laatste album erg sterk vond; is in eerdere rondes hier ook voorbij gekomen, ja.

Mijn smaak binnen het progspectrum is vrij breed en de laatste jaren vooral richting de ruigere progmetal (en zelfs pure metal) kant uitgebreid, waarbij ik heb moeten wennen aan de niet-cleane zang, maar dat kan ik tegenwoordig inderdaad goed hebben. Voorwaarde is wel dat het muzikaal goed in elkaar zit en interessant genoeg is met voldoende ruimte voor melodie.

Ik ben recent - doordat het nummer Red Sector 'A' hier voorbij kwam - volledig gegrepen door Rush en met een ontdekkingstocht door hun oeuvre bezig en ik kan nu al zeggen dat Rush inmiddels tot m'n top favoriete bands behoort; helaas veel te laat "ontdekt"

Misschien dat zoiets ooit ook nog met het vroege Genesis gebeurt, maar er komt ook zo ontzettend veel mooie nieuwe hedendaagse prog(metal) voorbij die ik nog moet bijhouden...

(wat jij met Phil Collins hebt, heb ik trouwens precies andersom met Peter Gabriel)


Mijn smaak is ook wel redelijk breed en ook ik ben meer recent opgeschoven naar progmetal. Dat begon met de metal invloeden op de latere porcupine tree albums. Echte metal kan ik niet echt waarderen en zeker niet met grunts.

Ik denk dat ontdekken niet te laat gebeurt maar in sommige gevallen zelfs te vroeg. Je bent er dan nog niet klaar voor en legt het aan de kan en schrijft het min of meer voor goed af. En hoe mooi is het juist nu nog een pareltje te ontdekken en op een ontdekkingsreis kunt door het omvangrijke oeuvre.

Voor mij zijn de nieuwe echt goede prog(metal) acts te schaars. Soms kom ik iets tegen waarvan ik denk dat het goed is, maar dan blijft het niet hangen of wordt het snel saai. Wat mij betreft kan het uiteraard nooit kwaad om naar de grondleggers van je favo genre te luisteren. Is het album Red van King Crimson niks voor jou?

Peter Gabriel was in mijn jeugd niet zo actief op radio en tv denk ik of is mij destijds ontgaan, misschien was ik dan ook wel anders naar gaan denken over Gabriel. Ik ben overigens zeker live erg gecharmeerd van Gabriel, veel meer dan alles wat Collins ooit heeft gedaan na Wind & Wuthering met Genesis. Ik weet niet hoe oud jij bent, maar ik ben nog vrij jong, waardoor ik phil collins destijds bestempelde als ouwe lullen muziek, mn vader luisterde er tenslotte veel naar. Gekke is wel dat ik andere muziek, zoals pink floyd en caravan, wel direct goed vond zonder vooroordeel, ondanks dat mijn vader er veel naar luisterde.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:49 uur

geplaatst: vandaag om 10:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.