menu

Muziek / Toplijsten en favorieten / Prog Ladder Intermezzo - de toplijsten

zoeken in:
Progressive Metal

7 deelnemers leverden een toplijst Progressive Metal in met in totaal 127 nummers. Dat leverde 101 unieke noteringen op, verdeeld over 44 unieke artiesten. We staan eerst even stil bij de artiesten die met verschillende nummers nog wel wat punten bij elkaar sprokkelden, maar de lijst der individuele nummers niet haalden.

Terugbladeren
Crossover Prog ontknoping artiestenlijst nummerlijst
Neo-Prog ontknoping artiestenlijst nummerlijst
Symphonic Prog ontknoping artiestenlijst nummerlijst
Heavy Prog ontknoping artiestenlijst nummerlijst
Experimental / Post Metal ontknoping artiestenlijst nummerlijst

19

Jon Oliva’s Pain - Firefly [7:08]

(afbeelding)

Global Warning | 2008 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2018: ---
2017: ---
2016: ---
2015: ---

We openen het progressief metalen bal met het lijden van Jon Oliva, de man die we tot vijftien jaar geleden enkel van Savatage kenden. Inmiddels zijn we vier albums verder. Van de derde daarvan presenteren we hier Firefly.

17

Epica - Chasing the Dragon [7:40]

(afbeelding)

The Divine Conspiracy | 2007 | Nederland

Prog Top 300 noteringen:

Bij de lelijke en matig descriptieve term 'female fronted metal' hebben de meeste mensen wel een idee. Nederland blies hierin een aardig partijtje mee: het Limburgse Epica treedt in de voetsporen van onder meer The Gathering, Within Temptation en After Forever. Twee nummers werden ingezonden, de hoogst scorende daarvan is het van hun derde album afkomstige Chasing the Dragon.

16

Vanden Plas - On My Way to Jerusalem [12:51]

(afbeelding)

The Seraphic Clockwork | 2010 | Duitsland

Prog Top 300 noteringen:

Zonder een van Duitslands grotere progmetal bands zou deze lijst toch ook wel incompleet zijn. Reeds een kwarteeuw en negen albums timmert dit Duitse kwintet dat het grote gebaar niet schuwt aan de weg. In de artiestenlijst presenteren we het centrale stuk van hun zesde album, The Seraphic Clockwork.

13

Avandra - The Narrowing of Meaning [11:06]

(afbeelding)

Descender | 2019 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:

Dus. Puerto Rico. Ik zou dit stukje ook kunnen vullen met een verhandeling over de status van dat land, maar dat leest de geïnteresseerde maar na op Wikipedia. Feit is dat we hier onze eerste notering uit 2019 te pakken hebben (ik kan alvast melden dat het niet de laatste is). Van drie inzendingen van Avandra was The Narrowing of Meaning de hoogst scorende. De spreiding in de inzenders hield dan weer niet over, maar wie weet wat een eventuele herhaling nog in petto heeft.

12

Savatage - Can You Hear Me Now [5:11]

(afbeelding)

Streets | 1991 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:

Eerder hadden we al Jon Oliva's Pain en nu komt Savatage zelf er ook nog even aan te pas, hoewel ook alleen in de reservelijst. Het voorgaande album, Gutter Ballet, werd vereerd met twee inzendingen, maar de rockopera is goed voor de hoogste notering: Can You Hear Me Now.

11

Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day [11:00]

(afbeelding)

Snowfall on Judgment Day | 2009 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2018: 229
2017: 183
2016: 225

Dit komt van het zeer sterke album met de prachtige titel Snowfall on Judgement Day. Toevalligerwijs schrijf ik dit stukje op de dag dat er voor het eerst weer een sneeuw valt. Oei, als dat maar niet betekent dat het vandaag... ach, ik dwaal weer eens af.

Het moet hier natuurlijk over de muziek gaan. En dat kan ook prima, want dit is Progmetal (toch een wat ondervertegenwoordigd genre in onze top 300 wat mij betreft, zeker als het nog een tikje harder gaat) van de bovenste plank! Een mooie opbouw, met ook rustigere stukken naast de stevige, een sterke zanger, snelle drumriffs, krachtige gitaren die lekker de boxen uit schallen. Al met al dus een heerlijk krachtig geheel.

De emotie druipt er ook nog eens vanaf. Ook in de teksten. Dat zal er ongetwijfeld mee te maken hebben dat Nick van Dyk in die periode eerst te horen kreeg dat zijn dochter een ziekte had, waardoor haar visus ernstig aangetast is en daarna te horen kreeg dat hij zelf aan een ernstige vorm van bloedkanker leed.
Dus veel ellende. En hoe wrang ook, dat leidt vaak tot de meest geweldige muziek.
Maar die achtergrond geeft teksten ook nog wel een extra lading mee, zeker als je hoort dat met deze regels het album eindigt:

Won't you take my hand for just one day
I'll give you everything I've got to offer
A transient reaction
Just a flash and then it's gone
A solitary moment
But the memory still lingers on
And I would go through anything
Just to feel that way again
To live my life in just one day
(Bonk)

En dan gaan we verder met de Top 17 van de nummers:

17

Katatonia - The longest year [4:39]

(afbeelding)

Night Is the New Day | 2009 | Zweden

Prog Top 300 noteringen:

Night Is the New Day. Het was ook mijn kennismaking met deze voorheen-doom-metal-maar-tegenwoordig-toch-behoorlijk-familievriendelijke Zweedse band. En van dat album vinden we dus The Longest Year op nummer 17.

16

Threshold - Mission profile [8:15]

(afbeelding)

Subsurface | 2004 | Verenigd Koninkrijk

Prog Top 300 noteringen:

Hoe Amerikaans kan een Britse band klinken? Nou, zo bijvoorbeeld. De dikke vinger van Karl Groom in de pap zou er zomaar iets mee te maken kunnen hebben. Mission Profile doet het goed als Threshold-visitekaartje: heftig en strak drumwerk en een groots en meeslepend refrein leveren een keurige 16e plek op.

15

Symphony X - Through the looking glass [13:06]

(afbeelding)

Twilight in Olympus | 1998 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:

Hoe Amerikaans… enfin, nummer 15 brengt ons dan echt naar dat grote progmetalen land. En waar de eerste twee albums van Symphony X nog betrekkelijk rechttoe-rechtaan neoklassieke metal (met een flink been in de jaren '80) waren, kwam daar op The Divine Wings of Tragedy flink wat progressieve pretentie bij. Twilight in Olympus was op het moment van uitkomen wellicht de meest uitgebalanceerde en volwassen plaat van de band. Het centrale stuk, Through the Looking Glass, krijgt een mooie notering.

14

Arch / Matheos - Kindred Spirits [13:00]

(afbeelding)

Winter Ethereal | 2019 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:

Zou Fates Warning nog komen? Eerst maar eens de samenwerking van de inmiddels-wel-al-heel-lang-ex-zanger en de nog-altijd-gitarist van deze legendarische Amerikaanse band. Dit jaar kwam hun tweede album uit. Het fraaie slotnummer Kindred Spirits kon zich reeds verheugen in enige aandacht in de Progressive Metalweek en nu dus ook in een 14e plaats in de eindlijst.

13

Nightwish - The Greatest Show on Earth [23:58]

(afbeelding)

Endless Forms Most Beautiful | 2015 | Finland

Prog Top 300 noteringen:

Apetrots waren we in Nederland (nouja, sommigen in Nederland dan toch) toen niemand minder dan onze eigen Floor Jansen de schoenen mocht vullen die voor puristen toch altijd aan Tarja Turunen waren blijven behoren. Dat de band zich ook aan een 20+minuten nummer gewaagd had, was mij nog even ontgaan... maar hier en nu kunnen we er in volle glorie van genieten.

12

Katatonia - Departer [4:59]

(afbeelding)

Night Is the New Day | 2009 | Zweden

Prog Top 300 noteringen:
2017: 191

Je hebt wel eens dat muzikanten qua uitstraling en uiterlijk helemaal niet passen bij de muziek die ze maken. Soms heb je het ook wel eens dat het uitermate passend is. Dat gevoel bekroop me laatst weer toen ik de live-dvd van Ayreon Universe zag en Jonas Renkse opkwam. Hij past eigenlijk precies bij het beeld wat de muziek van Katatonia vaak bij me oproept.
Want laten we eerlijk zijn, de muziek van Katatonia straalt nou niet direct levendigheid en vrolijkheid uit. Dat hoeft ook niet. Triestheid levert prachtige sfeervolle nummers op en kun je ook heerlijk van genieten. Ik in ieder geval wel. En zeker als het gedaan wordt op de manier zoals op het fenomenale Night is the New Day. Echt een pareltje waar de pracht van de muziek je bijna vrolijk maakt. Als je een album van Katatonia blind aan kunt schaffen is het die. En Departer is het prachtige sluitstuk van dit mooie album. (Bonk)

11

Dream Theater - Scene Six: Home [12:53]

(afbeelding)

Metropolis Part 2: Scenes from a Memory | 1999 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2015: 186

Een band en een album waar de meningen verdeeld over zijn. In mijn iets jongere jaren vond ik Images en Words een heel goed album, en draaide ik het best vaak, een stuk vaker dan tegenwoordig in ieder geval. Toch blijft Dream Theater me wel aanspreken, vooral als hun muziek niet té heavy is. Dit is zo'n voorbeeld van een nummer dat ik goed vind. Los van de onmiskenbare kwaliteiten die de individuele leden van Dream Theater hebben spreekt het Oosterse karakter van dit nummer me aan, waardoor ik het als beste nummer van dit album betitel. (Jester)

10

Katatonia - Serac [7:25]

(afbeelding)

The Fall of Hearts | 2016 | Zweden

Prog Top 300 noteringen:
2017: 275

En jawel, daar is Katatonia nogmaals. Van hun goed ontvangen, nog altijd recentste album, The Fall of Hearts presenteren we Serac. Kort na het uitkomen heeft deze nog even in de Prog Top 300 gestaan, maar das war einmal...

9

Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray XII [9:18]

(afbeelding)

A Pleasant Shade of Gray | 1997 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2018: 173
2017: 189
2016: 173
2015: 103

Mijn eerste kennismaking met Fates Warning was Still Life waar op de eerste cd A Pleasant Shade of Gray volledig werd vertolkt. Ik was meteen verkocht. Die afwisseling tussen rustige en hardere stukken, die sfeervolle synth, die soms overstuurde gitaar, die bas die durft op de voorgrond te komen … Het XII-deel is eigenlijk de samenvatting van het hele album. Alles wat die plaat zo goed maakt, zit vervat in dit afsluitende nummer. Ray Alder is hier nog goed bij stem en draagt bij tot de hele sfeerschepping. Voor zover ik het begrepen heb, gaat de cd over iemand die terugkijkt op een deel van zijn leven. De melancholie, vreugde en soms kwaadheid die hierbij gepaard gaan, komen heel mooi terug in de nummers.
Terwijl ik dit aan het typen ben, speelt het nummer op de achtergrond en ik zit al van bij de eerste seconden met mijn hoofd te bewegen. Stil blijven zitten kan gewoon niet bij dit nummer (en bij uitbreiding de hele cd)! (buso)

8

Dream Theater - Scarred [11:00]

(afbeelding)

Awake | 1994 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2017: 179
2016: 126
2015: 298

Nieuw werk van Dream Theater weet me al een jaar of tien niet meer aan te spreken; sinds Octavarium is de band vervallen tot een soort zelfparodie in het genre dat ze zelf groot gemaakt hebben. Nu is het niet zo mijn gewoonte om mijn oude muzikale liefdes te verloochenen en met een nog altijd door en door spannend nummer als Scarred uit de vormende dagen van de progmetal is daar ook al erg weinig aanleiding toe. De fantastische toetsensolo van Kevin Moore aan het eind draagt in niet geringe mate bij aan de feestvreugde. Kort na Awake verliet hij de band en het lijkt erop dat "muzikale meningsverschillen" zelden zo direct de lading dekte (in plaats van een eufemisme te zijn voor elkaar de tent uitvechtende bandleden): zo donker en industrieel heeft Dream Theater sindsdien nooit meer geklonken. (Casartelli)

7

Dream Theater - Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper' [9:32]

(afbeelding)

Images and Words | 1992 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2017: 142
2016: 244
2015: 109

Dit was het eerste nummer dat ik ooit hoorde van DT. Zo ergens rond de eeuwwisseling moet het geweest zijn dat ik in de lokale bib ‘Live at the Marquee’ vond. De hoes sprak me aan en zomaar op goed geluk de cd ontleend. Vanaf de eerste tonen was ik verkocht. Vooral de grote afwisseling sprak me aan. Waar ik in de meeste metalcd’s wel afwisseling kreeg gezien over een hele cd, kreeg ik het hier al binnen één nummer! Er is ook ruimte voor zo ongeveer elk instrument om eens voor het voetlicht te komen en je hoort zo wat voor een klasbakken de muzikanten wel niet zijn. Ze vechten onderling duels uit, maar die leiden altijd wel ergens tot een 'grote finale' zonder verliezers.
Dit nummer (eigenlijk die hele livecd) heeft me in de prog getrokken. Ik vond er nog voldoende metalaspecten in terug om mijn eerste aandacht te trekken, maar de andere aspecten hebben me aangezet om mijn blik te verruimen. (buso)

6

Dream Theater - Scene Nine: Finally Free [11:59]

(afbeelding)

Metropolis Part 2: Scenes from a Memory | 1999 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:

Scenes from a Memory is wellicht het populairste conceptalbum allertijden in het progmetal gebeuren, dus dat die plaat ook in deze eindlijst goed vertegenwoordigd is, kan bezwaarlijk verrassend heten. Eerder hadden we al seks tijdens Home en nu werken we nog één keer naar die dramatische ontknoping toe.

5

Wolverine - Into the Great Nothing [8:36]

(afbeelding)

Communication Lost | 2011 | Zweden

Prog Top 300 noteringen:
2015: 268

Wolverine is voor mij een band die een veel groter podium verdient dan dat ze tot nu toe krijgen, want wat maken deze mannen toch een geweldige mooie en intense muziek. De band heeft zijn roots in de metal liggen en dat valt ook te horen in de stevige basis, maar er ligt een lekkere dikke melodieuze saus over heen. Het album Communication Lost staat vol met dergelijke geweldige composities, dus geef dat album een kans als je hier van kunt genieten.

Vrolijke muziek kun je het niet noemen, maar dat hoeft ook niet. De heerlijke gitaarriff en de intens zingende Stefan Zell trekt je steeds meer het grote niets in. Want duister valt de muziek wel te noemen. De prachtige tekst biedt ook geen lichte kijk op het leven.

Values of life changed currency somehow
Pockets lined with greed and shallow smiles of need
Somewhere we lost sight of who we are
Now more is more, less is nothing

All we need is need, a glass full of me
As we toast to madness we find fulfillment in
All this wealth is deafening, deafening our minds
As we all stray further into the great nothing
(Bonk)

Ben niet zo thuis in het hele prog gebeuren maar liep hier toevallig tegenaan. Weet niet eens of het wel prog is en hier thuis hoort. Anders moet de moderator het maar verplaatsten. Wil jullie de tip niet onthouden.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=XO3-LnBbsZc

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

4

Queensrÿche - Suite Sister Mary [10:41]

(afbeelding)

Operation: Mindcrime | 1988 | Verenigde Staten

Prog Top 300 noteringen:
2018: 180
2017: 125

Fijn dat we, naast het Top 2000-fähige Silent Lucidity, nu ook het centrale stuk uit het centrale album van deze 'thinking man's Iron Maiden' in de Prog Top 300 mogen verwelkomen. Operation: Mindcrime is de standaard waar rockopera's, in het bijzonder prog-/metalopera's sindsdien tegen afgerekend worden. De moordopdracht is gegeven en de muzikale achtbaan gaat van start. Chris DeGarmo geeft een paar fijne uitbarstingen op de gitaar ten beste, maar drummer Scott Rockenfield is de ultieme showman hier. Met de bekende disclaimers over hoe moeilijk het is om een nummer van een conceptalbum los te beschouwen... topnummer. (Casartelli)

3

Pain of Salvation - The Passing Light of Day [15:31]

(afbeelding)

In the Passing Light of Day | 2017 | Zweden

Prog Top 300 noteringen:
2018: 172
2017: 152

In de categorie; muziek die je raakt. Heel diep
Al vanaf de eerste stemmige klanken krijg je de indruk dat je hier met een bijzonder nummer te maken hebt. Tja, Daniel Gildenlöw had voor het uitbrengen net een tijd in het ziekenhuis gelegen, waar hij moest vechten tegen een levensbedreigende bacterie.
Het is helaas zo dat de meest heftige en verdrietige ervaringen in het leven wel de inspiratie leveren voor de mooiste muziek. En dat is hier ook zo.

Natuurlijk gaat dit nummer over de dood, en daarmee ook juist over wat het waard maakt om te leven; de liefde. Dan krijgt zo'n nummer natuurlijk wel wat extra lading. Laat staan als je daar ook nog een geweldige opbouw, intensiteit, spanning, uitbarstingen en instrumenteel zowel ingetogen als heftig mooi spel aan weet te koppelen...

Dan wordt het zo'n uitzonderlijk nummer wat in staat is om troost te bieden, maar ook elke keer heel veel emotie oproept. Zo'n nummer wat je ook koppelt aan en draait in de moeilijkere momenten van het leven. Vrolijke muziek is het dus niet, maar dat hoeft ook niet. Gelukkig blijft het ook op de onbeladen momenten heerlijk om er naar te luisteren, ook al roept het altijd een triest gevoel op, maar dat is oké.

Wat je dan hebt? Een nummer in de buitencategorie die bijna elke keer nog kippenvel oproept en waarbij je geregeld tegen je tranen moet vechten bij beluistering. (Bonk)

2

Ayreon - Isis and Osiris [11:11]

(afbeelding)

Into the Electric Castle | 1998 | Nederland

Prog Top 300 noteringen:
2018: 136
2017: 134
2016: 100
2015: 178

Dit is natuurlijk rock-opera in optima forma! Wat mij betreft krijgt Arjen Lucassen in eigen land nog niet altijd de credits voor de muzikale genialiteit die hij bezit. Want al laat hij het muzikale werk door anderen opknappen, je moet het eerst nog wel maar even verzinnen om deze mensen bij elkaar te zetten.

Zo horen we hier onder andere Fish, die als Highlander zijn naderende vroegtijdige dood alvast aankondigt, Sharon den Andel, Edwin Balogh en Damien Wilson. Over vocaal vuurwerk hoeven we ons dus geen zorgen te maken. Daarnaast wordt er ook heerlijk gemusiceerd door geweldige instrumentalisten. Wat knalt het zo af toe heerlijk je speakers uit!
Maar zoals gezegd kunnen mensen alleen maar excelleren als de compositie en het verhaal klopt. En dat doet het van alle kanten, waardoor je ook nog in spanning meeleeft met de verschillende karakters.

Het zou toch geweldig zijn, hoewel het door de setting een stuk moeilijker zal zijn om het naar het podium te vertalen, als ze het aan zouden durven om in navolging op The Human Equation ook Into the Electric Castle naar het theater te transformeren.

Wat mij betreft één van de hoogtepunten in de vaderlandse geschiedenis wat betreft composities! (Bonk)

1

Riverside - Second Life Syndrome [15:40]

(afbeelding)

Second Life Syndrome | 2005 | Polen

Prog Top 300 noteringen:
2018: 74
2017: 31
2016: 49
2015: 65

Van Riverside heb ik doorgaans niet echt een hoge pet op. De invloed van Anathema, Opeth en in het bijzonder Pink Floyd en Porcupine Tree ligt er meestal dik bovenop, maar het eigen smoel is vaak bleek en aan de uitvoering rammelt ook nogal eens het een en ander. Het titelnummer van hun nog altijd populairste album is een van de uitzonderingen op de regel. Akkoord, het middenstuk met zijn "oempetoemp" en de snaarsynthesizer (zo gezellig retro) waren even wennen, maar al met al een zeer net epic, met een schitterende instrumentale finale. Wellicht het beste nummer dat Anathema nooit geschreven heeft. (Casartelli)

De artiestenlijst:

1 Dream theater
2 Riverside
3 Pain of Salvation
4 Queensrÿche
5 Katatonia
6 Symphony X
7 Ayreon
8 Fates warning
9 Threshold
10 Wolverine
11 Redemption
12 Savatage
13 Avandra
14 Nightwish
15 Arch / Matheos
16 Vanden Plas
17 Epica
18 The Aurora Project
19 Jon Oliva’s Pain
20 Retrospective
21 Sieges Even
22 Under The Sun
23 Odd Logic
24 Suspyre
25 Guilt Machine
26 Caligula's Horse
27 VanGough
28 Darkwater
29 Kamelot
30 Evergrey
31 Myrath
32 Adagio
33 Enochian Theory
34 Alpha Galates
35 Shadow Gallery
36 Ark
37 Hemina
38 Last Crack
39 Aeon Zen
40 Psychotic Waltz
41 Angra
42 Sons of Apollo
43 Lacrimosa
44 Rhapsody

De nummerlijst:

1 Riverside - Second life syndrome
2 Ayreon - Isis and Osiris
3 Pain of Salvation - The Passing Light of Day
4 Queensrÿche - Suite Sister Mary
5 Wolverine - Into the Great Nothing
6 Dream Theater - Scene Nine: Finally Free
7 Dream Theater - Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper'
8 Dream theater - Scarred
9 Fates warning - A pleasant shade of gray XII
10 Katatonia - Serac
11 Dream Theater - Scene Six: Home
12 Katatonia - Departer
13 Nightwish - The Greatest Show on Earth
14 Arch / Matheos - Kindred Spirits
15 Symphony X - Through the looking glass
16 Threshold - Mission profile
17 Katatonia - The longest year
18 Pain of Salvation - Beyond the Pale
19 Queensrÿche - Best I can
20 Pain of Salvation - Imago (Homines Partus)
21 The Aurora Project - Newtopia
22 Dream theater - New millennium
23 Katatonia - Residual
24 Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
25 Dream Theater - The Glass Prison
26 Retrospective - Enemy World Vision
27 Symphony X - The accolade
28 Pain of Salvation - The Perfect Element
29 Queensrÿche - Silent Lucidity
30 Riverside - Living in the Past
31 Dream theater - Blind faith
32 Queensrÿche - Anybody Listening
33 Vanden Plas - On My Way to Jerusalem
34 Avandra - The Narrowing of Meaning
35 Riverside - Escalator Shrine
36 Riverside - Towards the Blue Horizon
37 Symphony X - The divine wings of tragedy
38 Symphony X - Whitout You
39 Fates warning - One
40 Savatage - Can You Hear Me Now
41 Sieges Even - Epigram for the last straw
42 Threshold - Pilot in the Sky of Dreams
43 Ayreon - Day Ten: Memories
44 Fates warning - Still remains
45 Pain of Salvation - Iter Impetus
46 Under The Sun - From Henceforth Now and Forever
47 Dream Theater - The Count of Tuscany
48 Odd Logic - Effigy
49 Suspyre - The Singer
50 Symphony X - The Odyssey
51 Avandra - Adder's Bite
52 Guilt Machine - Seasons of Denial
53 Redemption - Scarred
54 Threshold - The Man Who Saw Through Time
55 Caligula's Horse - Graves
56 Redemption - Long Night's Journey Into Day
57 Savatage - Gutter ballet
58 VanGough - The Garden Time Forgot
59 Darkwater - Habit
60 Epica - Chasing the Dragon
61 Kamelot - ravenlight
62 Katatonia - Omerta
63 Pain of Salvation - Trace of Blood
64 Savatage - When the Crowds Are Gone
65 Ayreon - Day Two: Isolation
66 Evergrey - Weightless
67 Jon Oliva’s Pain - Firefly
68 Myrath - Believer
69 Riverside - The Same River
70 Adagio - Codex Oscura
71 Dream theater - Pull me under
72 Enochian Theory - Evolution: Creatio Ex Nihilio
73 Pain of Salvation - Inside Out
74 Queensrÿche - Della Brown
75 Riverside - Schizophrenic Prayer
76 Alpha Galates - Love Despair
77 Pain of Salvation - Angel of Broken Things
78 Queensrÿche - The needle lies
79 Shadow Gallery - New World Order
80 Ark - Heal the Waters
81 Dream theater - Innocence faded
82 Dream Theater - Scene Eight: The Spirit Carries On
83 Hemina - In Technicolour
84 Katatonia - Ambitions
85 Last Crack - Mini Toboggan
86 Aeon Zen - The Last Alive
87 Epica - Universal Death Squad
88 Katatonia - Takeover
89 Psychotic Waltz - Butterfly
90 Queensrÿche - Eyes of a stranger
91 Riverside - The Curtain Fall
92 Angra - Black Hearted Soul
93 Avandra - Threshold of Evolution
94 Riverside - Wasteland
95 Sons of Apollo - Labyrinth
96 Dream theater - A change of seasons
97 Jon Oliva’s Pain - Afterglow
98 Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei
99 Pain of Salvation - Diffidentia
100 Rhapsody - Beyond the Gates of Infinity
101 Vanden Plas - Beyond Daylight

En mijn eigen inzending:

1 Queensrÿche - Best I can
2 Dream theater - Scarred
3 Dream theater - New millennium
4 Symphony X - The accolade
5 Queensrÿche - Suite sister Mary
6 Dream theater - Blind faith
7 Symphony X - The divine wings of tragedy
8 Fates warning - One
9 Fates warning - Still remains
10 Fates warning - A pleasant shade of gray XII
11 Riverside - Second life syndrome
12 Savatage - Gutter ballet
13 Threshold - Mission profile
14 Symphony X - Through the looking glass
15 Dream theater - Pull me under
16 Queensrÿche - The needle lies
17 Dream theater - Innocence faded
18 Queensrÿche - Eyes of a stranger
19 Katatonia - The longest year
20 Dream theater - A change of seasons

Progmetal

1. Pain of Salvation - Beyond the Pale
2. Dream Theater - Finally Free
3. Dream Theater - Metropolis - Part One: 'The Miracle and the Sleeper'
4. Arch / Matheos - Kindred Spirits
5. Pain of Salvation - The Perfect Element
6. Queensrÿche - Anybody Listening
7. Katatonia - Serac
8. Sieges Even - Epigram for the last straw
9. Under The Sun - From Henceforth Now and Forever
10. Symphony X - The Odyssey
11. Threshold - The Man Who Saw Through Time
12. Redemption - Long Night's Journey Into Day
13. Kamelot - ravenlight
14. Riverside - The Same River
15. Ayreon - Isis and Osiris
16. Shadow Gallery - New World Order
17. Ark - Heal the Waters
18. Epica - Universal Death Squad
19.Angra - Black Hearted Soul
20. Rhapsody - Beyond the Gates of Infinity

Met dank aan Casartelli, bij wie het aantal deelnemers geen invloed heeft op zijn kwaliteit van presentatie.

1. Ayreon - Isis and Osiris
2. Pain of Salvation - In the Passing Light of Day
3. Redemption - Love Kills Us All / Life in One Day
4. Fates Warning - A Pleasant Shade of Gray XII
5. Dream Theater - Scarred
6. Queensryche - Suite Sister Mary
7. Riverside - Escalator Shrine
8. Wolverine - Into the Great Nothing
9. Katatonia - Departer
10. Odd Logic - Effigy
11. Guilt Machine - Seasons of Denial
12. Caligula's Horse - Graves
13. Epica - Chasing the Dragon
14. Myrath - Believer
15. Enochian Theory - Evolution: Creatio Ex Nihilio
16. Symphony X - Through the Looking Glass
17. Threshold - Mission Profile
18. Nightwish - The Greatest Show on Earth
19. Arch / Matheos - Kindred Spirits
20. Vanden Plas - Beyond Daylight

Gast
geplaatst: vandaag om 15:59 uur

geplaatst: vandaag om 15:59 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.