menu

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2021

zoeken in:

avatar van Brunniepoo
Aproxis schreef:


Blijf ik mij ook over verbazen bij Lazuli, maar ook bij Ange. Franse prog lijkt maar moeizaam te landen in Nederland, zelfs als het in het Engels wordt gezongen: Esthesis. Het laatste album van Lazuli is staat voor in de top 5 van 2020 en misschien wel op nummer 1. Prachtig album, gelaagd, mooie solo’s, conceptalbum, mooi warm geluid, prachtige zang (ook live) en er wordt gebruik gemaakt van een instrument dat alleen in het bezit is van Lazuli. Het is allemaal nog net even iets verfijnder en de zang, hoewel gebruik van hoge mannenstem, nergens vervelend zoals ik dat wel eens heb bij Leprous. En toch staan er maar 9 stemmen bij het album. Dit staat niet echt in verhouding tot de sprong die Lazuli met dit album heeft gemaakt op progarchives (zowel qua rating als aantal stemmen).


De meningen verschillen, hier - en eigenlijk al bij de voorganger - beginnen ze me kwijt te raken. Best een fijne sound hoor, maar na ruim tien jaar geloof ik het eigenlijk wel.

Overigens ben ik het al met je eens over de Franse prog, sterker, zo ben ik een recensie op Progwereld ook wel eens begonnen.

Maar in Frankrijk kan er toch geen een band ook maar enigszins tippen aan Magma...

avatar van Brunniepoo
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

Genesis - Supper's Ready
2 Supertramp - Crime of the Century
The Moody Blues - Nights in White Satin
1 Riverside - Escalator Shrine
4 The Gathering - Travel
Artificial Silence - In the Midst of a Dream
3 John Butler - Ocean
Profuna Ocean - Beautiful Sunrise

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

Matige ladder

avatar van ProGNerD
Bzg...

avatar van ProGNerD
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

Genesis - Supper's Ready
2 Supertramp - Crime of the Century
The Moody Blues - Nights in White Satin
5 Riverside - Escalator Shrine +4
7 The Gathering - Travel +3
2 Artificial Silence - In the Midst of a Dream +2
3 John Butler - Ocean
1 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise +1

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

20

Sterk Riverside nummer van het album waarmee ze hun sound hebben vernieuwd t.o.v. de voorgaande albums: krijgt de volle mep. En ik kan niet zeggen dat ik een uitgesproken The Gathering fan ben, maar dit nummer klinkt wel erg lekker, met name het 2e deel vind ik erg mooi, vandaar de 2e plek hier. Het album van Artificial Silence is een indrukwekkend modern prog werkstuk van deze jonge Amerikanen die dit notabene meer hobbymatig dan als band met serieuze ambities hebben samengesteld, dus 2 punten voor hen. De laatste punt blijft dan over voor het vaderlandse Profuna Ocean.

(het nummer van John Butler blijf ik ook bijzonder vinden, maar valt op mijn progschaal t.o.v. de hierboven genoemden buiten de boot...)

avatar van Bravejester
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

9 Riverside - Escalator Shrine +4
7 The Gathering - Travel
4 Supertramp - Crime of the Century +2
3 The Moody Blues - Nights in White Satin +3
3 John Butler - Ocean
2 Artificial Silence - In the Midst of a Dream
2 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise +1
Genesis - Supper's Ready

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

30

avatar van Rogyros
ProGNerD schreef:
(het nummer van John Butler blijf ik ook bijzonder vinden, maar valt op mijn progschaal t.o.v. de hierboven genoemden buiten de boot...)

Dit begrijp ik niet. Of je het nummer mooi vindt of juist niet, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Maar als je het op een progschaal legt, dan scoort deze toch juist punten? Ik heb af en toe het idee dat er toch wel behoorlijk afgekaderd naar prog wordt gekeken. Bij prog denk ik toch ook aan het afwijken van gebaande paden. En dat kan heel breed zijn. Wat John Butler laat zien, vind ik prima passen in een prog ladder. Het is totaal anders, hij creëert veel geluiden met zijn akoestische gitaar, mooi uitgesponnen. Het is wat mij betreft nu juist een nummer waarbij het experiment niet uit de weg gegaan wordt. Lijkt mij prima punten scoren als je er een prog ladder naast wil leggen. Een nummer als Comfortably Numb vind ik echt een geweldig nummer van in mijn ogen de beste band ooit. Maar ik vind het qua mate van prog zeker niet hoger scoren dan dit nummer van John Butler. Juist het afwijken van bekende paden is voor mij een belangrijk onderdeel om er prog in te herkennen.

avatar van willemdeux
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

9 Riverside - Escalator Shrine
7 The Gathering - Travel
5 Supertramp - Crime of the Century 1
5 The Moody Blues - Nights in White Satin 2
5 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise 3
4 Genesis - Supper's Ready 4
3 John Butler - Ocean
2 Artificial Silence - In the Midst of a Dream

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

4 0

avatar van Outlaw104
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

11 The Gathering - Travel +4
9 Riverside - Escalator Shrine
7 Genesis - Supper's Ready +3
7 Supertramp - Crime of the Century +2
6 The Moody Blues - Nights in White Satin +1
5 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
3 John Butler - Ocean
2 Artificial Silence - In the Midst of a Dream

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

50

avatar van ProGNerD
Rogyros schreef:

Dit begrijp ik niet. Of je het nummer mooi vindt of juist niet, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Maar als je het op een progschaal legt, dan scoort deze toch juist punten? Ik heb af en toe het idee dat er toch wel behoorlijk afgekaderd naar prog wordt gekeken. Bij prog denk ik toch ook aan het afwijken van gebaande paden. En dat kan heel breed zijn. Wat John Butler laat zien, vind ik prima passen in een prog ladder. Het is totaal anders, hij creëert veel geluiden met zijn akoestische gitaar, mooi uitgesponnen. Het is wat mij betreft nu juist een nummer waarbij het experiment niet uit de weg gegaan wordt. Lijkt mij prima punten scoren als je er een prog ladder naast wil leggen. Een nummer als Comfortably Numb vind ik echt een geweldig nummer van in mijn ogen de beste band ooit. Maar ik vind het qua mate van prog zeker niet hoger scoren dan dit nummer van John Butler. Juist het afwijken van bekende paden is voor mij een belangrijk onderdeel om er prog in te herkennen.

Je zegt het goed; het is inderdaad erg persoonlijk. Ik zeg ook niet dat ik het hier niet vind passen, maar dat het t.o.v. de 4 nummers die ik punten heb gegeven iets minder en helaas waren de punten op...

avatar van Outlaw104
De herkansingsronde van De Witte Trui zit ook een licht prograndje aan vandaag. Hint...

avatar van meneer
Outlaw104 schreef:
De herkansingsronde van De Witte Trui zit ook een licht prograndje aan vandaag. Hint...

Man, ik heb eens een tijdje op MuMe met wat spelletjes meegedaan. Maar dat kostte mij veel tijd en oplettendheid. Ook kwalitatief luisterverlies door het kwantitatieve aanbod. Maar soms is het zo leuk !

Ja, de MuMe users houden van wedstrijdjes en spelletjes.

Trouwens: over kwaliteit gesproken. Het is gewoon absurd dit (vooral de beeldkwaliteit):




Ik heb nog nooit zoveel inside een concert van de band gezien en opgemerkt. Geniaal.

avatar van divart
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

11 The Gathering - Travel
11 Genesis - Supper's Ready +4
10 Riverside - Escalator Shrine 1
10 Supertramp - Crime of the Century +3
6 The Moody Blues - Nights in White Satin
5 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
3 John Butler - Ocean
4 Artificial Silence - In the Midst of a Dream +2

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

60

avatar van mulver64
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

14 Genesis - Supper's Ready +3
14 Riverside - Escalator Shrine +4
13 The Gathering - Travel +2
11 Supertramp - Crime of the Century +1
6 The Moody Blues - Nights in White Satin
5 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
3 John Butler - Ocean
4 Artificial Silence - In the Midst of a Dream 2

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

70

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Kan de volgende mijn punten meenemen? Alvast dank!

The Gathering - Travel 4
The Moody Blues - Nights in White Satin 3
Genesis - Supper's Ready 2
Supertramp - Crime of the Century 1

avatar van Aproxis
Rogyros schreef:
(quote)

Dit begrijp ik niet. Of je het nummer mooi vindt of juist niet, dat is natuurlijk heel persoonlijk. Maar als je het op een progschaal legt, dan scoort deze toch juist punten? Ik heb af en toe het idee dat er toch wel behoorlijk afgekaderd naar prog wordt gekeken. Bij prog denk ik toch ook aan het afwijken van gebaande paden. En dat kan heel breed zijn. Wat John Butler laat zien, vind ik prima passen in een prog ladder. Het is totaal anders, hij creëert veel geluiden met zijn akoestische gitaar, mooi uitgesponnen. Het is wat mij betreft nu juist een nummer waarbij het experiment niet uit de weg gegaan wordt. Lijkt mij prima punten scoren als je er een prog ladder naast wil leggen. Een nummer als Comfortably Numb vind ik echt een geweldig nummer van in mijn ogen de beste band ooit. Maar ik vind het qua mate van prog zeker niet hoger scoren dan dit nummer van John Butler. Juist het afwijken van bekende paden is voor mij een belangrijk onderdeel om er prog in te herkennen.


Je gaf een aantal ladders geleden nog 4 punten aan Airbag toen ook Black Star van Bowie in de ladder stond waar je geen punten aan gaf. Progressie maken is niet altijd mooi, en pas als het mooi is wordt dat gekopieerd door talloze artiesten in de lengte der jaren, bijvoorbeeld door Airbag. Wat John Butler doet is mooi en knap, maar uiteindelijk kan het gewoon net wat minder met je doen dan iets anders. Daarbij is het ook weer niet zo goed dat men het is gaan proberen na te doen. Het is voor mij ook eerder een leuke jam, dan een nummer.

Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat ik iedere dag hoop om een nieuw bandje te ontdekken die iets maakt van de kwaliteit van, zeg maar Steven Wilson, maar dan weer net een paar stappen, of misschien wel een sprong vooruit.

avatar van meneer
Aproxis schreef:
Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek als ik zeg dat ik iedere dag hoop om een nieuw bandje te ontdekken die iets maakt van de kwaliteit van, zeg maar Steven Wilson, maar dan weer net een paar stappen, of misschien wel een sprong vooruit.

Klopt. Ik heb de afgelopen jaren mooie muziek ontdekt door deze Ladder maar ook door deze site zelf (waarvoor ik zeer dankbaar ben) en dan dat ook nog eens in combinatie met Spotify wat gewoon een Walhalla is van aanbod.

Momenteel voluit bezig met The Pineapple Thief. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van de band vind want er is teveel nog om te gaan beluisteren. Gewoon maar eens met het debuut begonnen. Ik geloof, dat mocht ik ooit nog weer eens een band beginnen en ik zou de Prog stijl in willen gaan, dat ik dan dit soort muziek zou maken. Komt omdat mijn muzikale technische kwaliteiten/beheersing wat simpeler zijn dan menig prog band muzikant.

avatar van meneer
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

20 Genesis - Supper's Ready +4 (+2 Cas)
17 The Gathering - Travel (+4 Cas)
15 Supertramp - Crime of the Century +3 (+1 Cas)
14 Riverside - Escalator Shrine
9 The Moody Blues - Nights in White Satin (+3 Cas)
6 Artificial Silence - In the Midst of a Dream +2
5 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
4 John Butler - Ocean +1

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

90

Hierbij meegenomen van Casartelli (tussen haakjes).
The Gathering - Travel 4
The Moody Blues - Nights in White Satin 3
Genesis - Supper's Ready 2
Supertramp - Crime of the Century 1

avatar van Aproxis
Brunniepoo schreef:
(quote)


De meningen verschillen, hier - en eigenlijk al bij de voorganger - beginnen ze me kwijt te raken. Best een fijne sound hoor, maar na ruim tien jaar geloof ik het eigenlijk wel.

Overigens ben ik het al met je eens over de Franse prog, sterker, zo ben ik een recensie op Progwereld ook wel eens begonnen.

Maar in Frankrijk kan er toch geen een band ook maar enigszins tippen aan Magma...


Het is ook niet per se dat ik vind dat je het goed moet vinden. Ik denk alleen dat er onder ons wel meer liefhebbers zouden kunnen zijn dan de schamele 10 stemmen die het maximaal over inmiddels 8 reguliere albums heeft gehad. Het gaat blijkbaar aan iedereen voorbij, al bijna 20 jaar, terwijl het in Frankrijk toch wel echt helden zijn.

Tippen aan Magma? Dat hangt ervan af of je Gong meetelt. Daarbij moet je natuurlijk wel van Zheul houden.

avatar van Aproxis
meneer schreef:
(quote)

Klopt. Ik heb de afgelopen jaren mooie muziek ontdekt door deze Ladder maar ook door deze site zelf (waarvoor ik zeer dankbaar ben) en dan dat ook nog eens in combinatie met Spotify wat gewoon een Walhalla is van aanbod.

Momenteel voluit bezig met The Pineapple Thief. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik van de band vind want er is teveel nog om te gaan beluisteren. Gewoon maar eens met het debuut begonnen. Ik geloof, dat mocht ik ooit nog weer eens een band beginnen en ik zou de Prog stijl in willen gaan, dat ik dan dit soort muziek zou maken. Komt omdat mijn muzikale technische kwaliteiten/beheersing wat simpeler zijn dan menig prog band muzikant.


Dan doe ik mee. Welk instrument bespeel je?

avatar van meneer
Aproxis schreef:
Dan doe ik mee. Welk instrument bespeel je?

Leuk ! Op zich piano & gitaar maar in een band eigenlijk alleen de zang. Maar ik schrijf graag nummers zelf (muziek & tekst). En jij ? Trouwens: wel graag oefenen op Walcheren!

avatar van vigil
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

22 Genesis - Supper's Ready 2
21 The Gathering - Travel 4
18 Supertramp - Crime of the Century 3
14 Riverside - Escalator Shrine
9 The Moody Blues - Nights in White Satin
7 Artificial Silence - In the Midst of a Dream 1
5 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
4 John Butler - Ocean

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

avatar van Noordpool
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

26 Genesis - Supper's Ready +4
23 The Gathering - Travel +2
18 Supertramp - Crime of the Century
14 Riverside - Escalator Shrine
10 The Moody Blues - Nights in White Satin +1
10 Artificial Silence - In the Midst of a Dream +3
5 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
4 John Butler - Ocean

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

110

avatar van Aproxis
meneer schreef:
(quote)

Leuk ! Op zich piano & gitaar maar in een band eigenlijk alleen de zang. Maar ik schrijf graag nummers zelf (muziek & tekst). En jij ? Trouwens: wel graag oefenen op Walcheren!


Ik speel gitaar, althans dat probeer ik. Walcheren? Is dat zoiets als Broeder Dieleman?

avatar van Aproxis
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

29 Genesis - Supper's Ready +3
23 The Gathering - Travel
18 Supertramp - Crime of the Century
18 Riverside - Escalator Shrine +4
10 The Moody Blues - Nights in White Satin
10 Artificial Silence - In the Midst of a Dream +2
6 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise +1
4 John Butler - Ocean

Riverside met een prachtig nummer op 1, gevolgd door een zeer fraai nummer van Genesis. Ik vond ze erg dicht bij elkaar liggen in kwaliteit. Uiteindelijk kies ik dan voor Riverside die het in de helft van de tijd lukt zeg maar. Morgen zou ik kunnen zeggen dat ik voor Genesis kies omdat ze een langer nummer kunnen schrijven dat van begin tot het eind goed is. Ik denk vooral dat ik op dit moment niet in mn Genesis periode zit. 3 punten is ook erg mooi, toch?

Op de 3e plek Artificial Silence die ik eens tegenkwam door een tip van Alicia in het befaamde topic: Progrock-album van de week waar helaas nog weinig gebruik van wordt gemaakt. Profuna Ocean gaat er vandoor met het laatste puntje, zodat er ook nog een puntje naar Nederland gaat (het lijkt wel het gemiddelde eurovision van de afgelopen decennia)

Zouden er nog punten over zijn, zou John Butler de volgende zijn op mijn lijstje, maar helaas, ik wil niet vals spelen en ruzie krijgen met Casartelli of meneer(ik heb de indruk dat dit een strenge meester is).

Nights in White Satin blijft een mooi nummer, maar ik vind satijn zo koud, doe mij maar katoen, liefst ook niet wit, want dat is zo besmettelijk.

Supertramp heb ik een verzamelaar van en volgens mij ook ergens Crime of the Century, maar die belanden beide nooit in de cd speler. Ik heb het niet zo op de zang. Dat laatste geldt ook voor The Gathering.

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur

120

avatar van Rudi S
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

33 Genesis - Supper's Ready 4
23 The Gathering - Travel
21 Supertramp - Crime of the Century 3
19 Riverside - Escalator Shrine 1
12 The Moody Blues - Nights in White Satin 2
10 Artificial Silence - In the Midst of a Dream
6 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
4 John Butler - Ocean

avatar van 50tracks
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

33 Genesis - Supper's Ready
24 The Gathering - Travel 1
24 Supertramp - Crime of the Century 3
21 Riverside - Escalator Shrine 2
16 The Moody Blues - Nights in White Satin 4
10 Artificial Silence - In the Midst of a Dream
6 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
4 John Butler - Ocean

avatar van Zagato
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

34 Genesis - Supper's Ready +1
28 The Gathering - Travel +4
27 Supertramp - Crime of the Century +3
21 Riverside - Escalator Shrine
18 The Moody Blues - Nights in White Satin +2
10 Artificial Silence - In the Midst of a Dream
6 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
4 John Butler - Ocean

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur.

De volle mep voor The Gathering hoewel ik de live uitvoering op het jubileum album beter vindt. Live heb je ook de beelden op de achtergrond van de terug naar de aarde vallende, brandende raketmotor dat op een vreemde manier heel goed werkt bij deze song.

avatar van meesterdch
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

38 Genesis - Supper's Ready +4
29 The Gathering - Travel +1
29 Supertramp - Crime of the Century +2
24 Riverside - Escalator Shrine +3
18 The Moody Blues - Nights in White Satin
10 Artificial Silence - In the Midst of a Dream
6 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise
4 John Butler - Ocean

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur.

De top 4 is wat mij betreft dus prima zo....

avatar van El Stepperiño
Ronde 1 - Ladder 28:

Puntentelling: 4-3-2-1

38 Genesis - Supper's Ready
29 The Gathering - Travel
29 Supertramp - Crime of the Century
28 Riverside - Escalator Shrine +4
18 The Moody Blues - Nights in White Satin
11 Artificial Silence - In the Midst of a Dream +1
8 Profuna Ocean - Beautiful Sunrise +2
7 John Butler - Ocean +3

Nieuwe ladder vanaf woensdag 14 april 19 uur.

Zijn jullie nou helemaal gek geworden?!

Gast
geplaatst: vandaag om 12:18 uur

geplaatst: vandaag om 12:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.