menu

Genres / Rock / Progrock-album van de week

zoeken in:
Svendra, wat is RPI?
Het zal wel iets voor de hand liggends zijn, maar ik kom er zo niet op...

Svendra (crew)
Rogyros, RPI is de afkorting van Rock Progressivo Italiano, de Italiaanse variant van symfonische rock. Kenmerken van dit subgenre zijn volgens mij de grote nadruk op melodielijnen, invloed van de klassieke muziek (vaak ook qua instrumentatie) en prominente, soms theatrale zang.

Clipje van Fluido Rosa gevonden op Youtube, met elementen van RPI èn Pink Floyd

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=xzNXxpWvkzo

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Kaprekar's Constant - Fate Outsmarts Desire (2017)

(afbeelding)

Prachtig album dat hoog in jaarlijsten gaat scoren (althans in die van mij ) Veel invloeden uit folk en een band als Big Big Train lig voortdurend op de loer. Leer er hier meer over.

Svendra (crew)
Voor het eerst in jaren heb ik weer vijf sterren uitgedeeld.

(afbeelding)

Kant Freud Kafka - Onírico (2017)

Toelichting aldaar. PS: Kaprekar's Constant klinkt goed uffing

Deze is ook zeker de moeite waard.

(afbeelding)

Brother Ape - Karma

Svendra (crew)
Dank voor de tip. Prima plaat inderdaad.
Ik kende al eerder werk, Brother Ape heeft een origineel en fris geluid.

Het was even zoeken naar dit draadje maar wat een weekend in huize musicborst....

Nadat ik vrijdag al verrukt was van Kayak - Seventeen (2018) - MusicMeter.nl ben ik gisteren en vandaag helemaal weg geblazen door Galahad - Seas of Change (2018) - MusicMeter.nl

Dit beloofd een geweldig prog jaar te worden als het zo door gaat.....

En we zijn nog maar net op weg

Mag ik dan nog even teruggrijpen op 2017?

(afbeelding)

Playgrounded - In Time with Gravity

Uitstekende plaat van een stel Grieken die zich in Rotterdam hebben gevestigd.

Hij is eigenlijk al een tijdje uit, maar wat word ik bij elke draaibeurt meer gegrepen door deze ijzersterke plaat. Erg afwisselend en geen lichte kost. Bloedstollend mooi

(afbeelding)

Clouds Can - Leave (2017)

Mensen, dit wordt echt één van de toppers dit jaar. Wat een wereldplaat!

(afbeelding)

Subsignal - La Muerta (2018)

Niet dat ze vernieuwend zijn, maar als je prog op een dergelijke manier weet uit te voeren dat je tegelijkertijd gaat watertanden en toch je vingers wil aflikken, dan doet men iets goed, dunkt me!

(afbeelding)

Southern Empire - Civilisation (2018) - MusicMeter.nl

Dat is inderdaad best een fijne plaat, ja.

Svendra (crew)
Liefhebbers van klassieke italoprog opgelet

La Dottrina degli Opposti - Arrivederci Sogni (2018)

Mijn commentaar aldaar.

(afbeelding)

Stel je zit nu thuis en je denkt het regent ik heb vanavond niks te doen. Ga dan vanavond naar de melkweg in Amsterdam. Daar treed Long Distance Calling op. De beste instrumentale prog rock band waarvan je nog nooit gehoord hebt.

ZIe Boundless by Long Distance Calling on Spotify - open.spotify.com

Goed, laat ik maar beginnen met de waarschuwing dat dit geen lichte kost is en niet alleen maar cleane zang bevat, waarmee, vrees ik, ik er al voor zorg dat een aantal nu al afhaken. Het zij zo, maar dit is geen prog in de klassieke zin van het woord.
Voor de mensen die het toch aandurven, gaat dit album iets prachtigs onthullen. Wat een mooie zware, beladen, intense en sfeervolle melodieën en composities, waarin geweldig gezongen wordt en het grunten en screamen (gewoonlijk ook niet mijn favoriet) goed gedoseerd en goed gedaan wordt. Het is ongelofelijk triest dat een verschrikkelijke aanleiding (het overlijden van de geliefde van de gitarist en songschrijver) tot zo iets moois kan leiden. Maar echt, geef dit een kans, wat het geeft je veel pracht terug.

Swallow the Sun - When a Shadow Is Forced Into the Light (2019)

(afbeelding)

Svendra (crew)
De afgelopen weken word ik erg blij van:

Eminence Ensemble - Real News (2019) dat je kunt beluisteren op Bandcamp.

In de basis is dit progressieve jamrock, door een band die heel strak blijkt te kunnen spelen. Naarmate het album vordert neemt de invloed van funk en soul toe. Dat maakt het extra catchy en swingend.

geplaatst:
Liefhebbers van alternatieve, progressieve, sludge metal zullen dit wel waarderen. Een gevarieerd debuut

Spheres - IONO (2019)

(afbeelding)

geplaatst:
Het nieuwe album van deze Zweedse band.
Introitus - Shadows (2019)

(afbeelding)

Luister dit album via hun Bandcamp site.
Introitus - introitus.bandcamp.com

(afbeelding)

Het nieuwe album van iamthemorning is weer subliem.
Ga het luisteren.

Recentelijk pas ontdekt! Het album is uit 2018 en dus niet echt nieuw meer, maar daarom is het niet minder indrukwekkend! Daarom maak ik er graag nog een keertje 'reclame' voor!

(afbeelding)
Negative Space | Artificial Silence - artificialsilenceband.com

Gast
geplaatst: vandaag om 04:35 uur

geplaatst: vandaag om 04:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.