MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Ladder 2021

zoeken in:
Casartelli (moderator)
15

Marillion - Fugazi
Totaal punten: 315
Nummer 1 van: Rudi S
Nummer 20 van: Jacoto
Virtuele positie voor aanvang finale: 3
2018: 22
Standaarddeviatie: 5.33

De grootste tegenvaller van deze finale vinden we echter op nummer 15. Het titelstuk van Marillions Altijd Moeilijke Tweede Album keert na twee edities afwezigheid terug in de finale en op grond van de 3e plek in de startlijst, kon er iets moois verwacht worden. Groter dan dit gaat het neerwaartse verschil niet worden.

Inderdaad had ik die veel hoger verwacht op basis van de natte-vinger-inschatting van de populariteit die ik gedaan had op basis van de eerdere rondes. Wat mij betreft staat het echter precies op de juiste plek.

The story so far is that this list is no place for children, and indeed totally FUGAZI

Poeh ! Ergens in Gent bij Amadeus ribbekes aan het eten (tip !). Maar wat gaat Marillion er al snel 'uit' met hun nummers. Niet verwacht. Wel leuk om deze avond hier te 'volgen'.

meneer schreef:
Poeh ! Ergens in Gent bij Amadeus ribbekes aan het eten (tip !). Maar wat gaat Marillion er al snel 'uit' met hun nummers. Niet verwacht. Wel leuk om deze avond hier te 'volgen'.

Ik vrees dat het voor velen hier alleen maar nagelbijten is wat de pot schaft!

Casartelli (moderator)
14

Marillion - Ocean Cloud
Totaal punten: 325
Nummer 1 van: Bonk, marsupilami, musicborst en ProGNerD
Nummer 20 van: meneer
Virtuele positie voor aanvang finale: 7
2018: 15
Standaarddeviatie: 5.82

De vierde Marillion op rij is tevens de vierde Marillion die lager (en andermaal aanmerkelijk lager) scoort dan op grond van de startlijstpositie verwacht mocht worden. Heel voorzichtig dringt zich de vraag op of die zeven Marillions elkaar misschien toch een klein beetje in de weg zaten. Hoe het ook zij, net als vorige editie heeft Marbles een respectabele drie ijzers in het vuur in de finale; nog twee te gaan dus.

Bonk schreef:
... zal ik mijn medeladderaars maar vergeven

Dat lukte daar wel voor. Dat nu Ocean Cloud al voorbij komt, kan ik jullie minder goed vergeven
Horen jullie dan niet dat dit het mooiste prognummer ooit gemaakt is? Koekenbakkers

Bonk schreef:

Dat lukte daar wel voor. Dat nu Ocean Cloud al voorbij komt, kan ik jullie minder goed vergeven
Horen jullie dan niet dat dit het mooiste prognummer ooit gemaakt is? Koekenbakkers

+1 Dit is inderdaad erg zuur...

Casartelli (moderator)
13

Pink Floyd - Sheep
Totaal punten: 333
Nummer 1 van: niemand
Nummer 20 van: Outlaw104, Papartis en Rudi S
Virtuele positie voor aanvang finale: 16
2018: 10
Standaarddeviatie: 4.98

Sheep is pas het tweede nummer dat in alle vijf de finales vertegenwoordigd was. In de eerste drie edities scoorde hij daarbij telkens in Vigil-territorium. Vorig jaar was er een eenmalige opleving naar een 10e plek en dit jaar valt hij er een beetje tussenin. Tegenover liefst 3 (voor uw organisator volstrekt onbegrijpelijke) laatste plaatsen staan geen eerste plaatsen... wel redelijk wat anonieme tamelijk hoge noteringen.

Poeh, het Marillion slagveld wordt (voor even) onderbroken!

Mssr Renard
Wel interessant dat bijna alle finalisten redelijk veilige rocksongs zijn (van lange duur, dat dan wel) en allemaal in de bezetting zang/drums/bas/gitaar/toetsen zijn opgenomen. Op Anesthetize na, is het zelfs allemaal nogal 4/4 met wat 6/8.

Weinig polyritmes, geen plotse tempowisselingen geen fluit/sax/banjo/viool/tuba/electrische harp, etc. Geen instrumentals. Dan heeft Vigil tenminste nog doedelzak.

Allemaal mooie songs, maar weinig progressief m.i.

Casartelli (moderator)
12

IQ - The Road of Bones
Totaal punten: 334
Nummer 1 van: Alicia
Nummer 20 van: vigil
Virtuele positie voor aanvang finale: 17
2018: 41
Standaarddeviatie: 5.71

Tegen de achtergrond dat nieuwkomers vaak matig presteren in de finale (Steven Wilsons Routine was in de uitkomsteditie de uitzondering die de regel bevestigde) is de uitslag van IQ's finaledebuut meer dan behoorlijk te noemen. Uw organisator moet nog steeds een beetje wennen aan het idee, maar The Road of Bones (het album) heeft inmiddels in de brede waardering eigenlijk alle klassieke albums van IQ geëvenaard, zo niet achter zich gelaten. Het titelnummer is dan weer de hoogst gewaardeerde track en die staat dit jaar dus zomaar op 12.

Met IQ (4) en Sheep (5) is mijn hele top 5 op mijn nummer 2 na al geweest. Het is niet anders. Wel fantastische nummers op de eerste uitslagavond. Dat is ook wat waard

Casartelli (moderator)
11

Supertramp - Fool's Overture
Totaal punten: 335
Nummer 1 van: Gebruiker43757
Nummer 20 van: El Stepperiño en Noordpool
Virtuele positie voor aanvang finale: 19
2018: 7
Standaarddeviatie: 5.98

"He, nu al?" denken de Prog Ladderveteranen wellicht. Fool's Overture heeft één editie gemist, maar scoorde in de andere drie edities telkens tussen de 5e en 7e plek. De aankomst in de finale was dit jaar beduidend moeizamer dan in eerdere jaren en het eindresultaat valt, afgezet tegen die eerdere edities, dus ook tegen.

Hier zat ik aardig in de buurt met m'n 9e plek; tot m'n eigen grote verbazing trouwens aangezien ik verder eigenlijk weinig heb met Supertramp. Nummer ooit wel 's een keertje gehoord, maar dankzij deze ladder competitie pas serieus (meerdere keren) gaan luisteren en kan er dan toch echt niet omheen dat het een erg mooie prog epic is...

We kijken met spanning uit naar morgen; voor de laatste 10 plekken dingen er nog 4 nominaties uit m'n persoonlijke Top-10 mee. Geen idee wat dat statistisch zegt; dat laat ik graag aan m'n "geuzencollega" Casartelli over...

Casartelli (moderator)
ProGNerD schreef:
We kijken met spanning uit naar morgen
Ik neem niet alle nagelbijten voor mijn rekening, maar de nummers 10 t/m 1 volgen dus overmorgen

Er mag natuurlijk voorspeld worden.

Nu ben ik niet zo'n Marillion fan, maar zoals ze in mijn lijstje staan, in die volgorde komen ze hier ook terug.

Dus om de lijn door te trekken voorspel ik de laatste drie in de volgende volgorde van verschijning:

Neverland - The Invisible Man - Script for a Jester's Tear

En bij gebrek aan concurrentie van de eigen naam, zie ik Rush zo maar met de winst er van door gaan

Voorspelling top 10:
10. Marillion - Neverland
9. Genesis - Dancing with the Moonlight Knight
8. Pink Floyd - Shine on You Crazy Diamond
7. Marillion - Script for A Jesters Tear
6. Genesis - The Musical Box
5. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
4. Rush - Subdivisions
3. Marillion - The Invisible Man
2. Pink Floyd - Comfortably Numb
1. Genesis - Firth of Fifth

['18] '21
[01] 01. Supertramp - Fool's Overture

[13] 05. Pink Floyd - Sheep

[==] 07. Porcupine Tree - Anesthetize

[==] 12. Marillion - Fugazi
[12] 13. Archive - Lights

[==] 16. IQ - The Road of Bones
[==] 17. Marillion - Blind Curve
[18] 18. Marillion - Ocean Cloud
[16] 19. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
[19] 20. Marillion - The Great Escape

Pfoe, Anesthetize kwam wel heel snel voorbij. En had echt niemand anders Fools Overture op 1?

Mssr Renard
Dat iedereen zijn lijstje heeft bewaard. Ik weet niet meer hoe mijn lijstje ging. Ik deed het uit de losse pols. Zolang Neverland en Invisible Man maar zo laag mogelijk en Fool's Overture en Vigil zo hoog mogelijk eindigden.

Mssr Renard schreef:
Dat iedereen zijn lijstje heeft bewaard. Ik weet niet meer hoe mijn lijstje ging. Ik deed het uit de losse pols. Zolang Neverland en Invisible Man maar zo laag mogelijk en Fool's Overture en Vigil zo hoog mogelijk eindigden.

Je kan je lijstje toch gewoon terugvinden in je persoonlijke bericht aan Casartelli?

Prima uitslag tot nu toe verder, ik had er zelfs twee precies op de juiste plek (16/17)!

Ok, het lijstje is niet geheel andersom gepresenteerd, maar toch. Zulke toppers al zo snel. Ik had toch wel gehoopt wat Genesis al voorbij te zien komen. Maar die zullen wel de top 5 opmaken ofzo. Alleen Fugazi zit in dezelfde range als dat ik hem geef.

-
2. (19) Porcupine Tree - Anesthetize
3. (20) Archive - Lights
-
5. (18) Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
6. (13) Pink Floyd - Sheep
-
8. (12) IQ - The Road of Bones
-
10. (14) Marillion - Ocean Cloud
-
12. (16) Marillion - The Great Escape
13. (17) Marillion - Blind Curve
-
16. (15) Marillion - Fugazi
17. (11) Supertramp - Fool's Overture
-

Het 'hè, nu al?'-gevoel deelde ik met veel mensen. Echter blijkt dat vooral aan de belachelijk hoge kwaliteit te liggen, want puur statistisch beschouwd heb ik weinig reden tot klagen. Mijn hele top 7 is nog intact.

1.
...
7.
8. Pink Floyd - Sheep
9.
10. Supertramp - Fool's Overture
11. Marillion - Blind Curve
12. Archive - Lights
13. Porcupine Tree - Anesthetize
14.
15. Marillion - Fugazi
16.
17. Marillion - The Great Escape
18. IQ - The Road of Bones
19. Marillion - Ocean Cloud
20. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors

Nou, zit nog vrij goed met mijn top 10. En dus ook met de nr's 11 t/m 20. En, alhoewel ik graag naar Marillion mag luisteren, staan ze toch, in mijn top 20, vrij 'laag'. Dat ligt aan een stukje overkill in deze top 20 en ook vanuit de Marillion Meter van 20/21. Teveel beluisterd en teveel gehoord. Daardoor verloor het, voor mij, wat aan kwaliteit. Dat vind ik jammer want de band kan zo sterk zijn. Maar goed, gedoseerd beluisteren dus (doe ik ook met mijn favoband die ik gerust een jaartje onderaan de luisterlijst leg).

1.
2.
3.
4.
5.
6. Supertramp – Fool’s Overture.
7.
8.
9. Pink Floyd – Sheep.
10. IQ- The Road of Bones.
11. Fish – Vigil in a Wilderness of Mirrors.
12.
13. Porcupine Tree – Anesthetize.
14. Marillion – Fugazi.
15.
16. Marillion – Blind Curve.
17. Archive – Lights.
18.
19. Marillion – The Great Escape.
20. Marillion – Ocean Cloud.

1. Marillion - Fugazi
2.
3.
4.
5.
6.
7. Marillion - Blind Curve
8.
9.
10. Porcupine Tree - Anesthetize
11.
12. Marillion - The Great Escape
13.
14. Marillion - Ocean Cloud
15. Supertramp - Fool's Overture
16. Archive - Lights
17.
18. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
19. IQ - The Road of Bones
20. Pink Floyd - Sheep

01
02 Archive - Lights
03
04 Supertramp - Fool's Overture
05 Pink Floyd - Sheep
06
07
08
09 IQ - The Road of Bones
10
11
12 Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
13
14
15 Porcupine Tree - Anesthetize
16 Marillion - Fugazi
17 Marillion - Blind Curve
18 Marillion - The Great Escape
19 Marillion - Ocean Cloud
20

1. Marillion - Ocean Cloud
2. Marillion - The Great Escape
3.
4.
5. Porcupine Tree - Anesthetize
6.
7.
8. Pink Floyd - Sheep
9. Supertramp - Fool's Overture
10. Archive - Lights
11. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
12.
13. Marillion - Blind Curve
14.
15. Marillion - Fugazi
16.
17.
18. IQ - The Road of Bones
19.
20.

1
2
3 Marillion - Blind Curve
4
5
6
7 Marillion - Fugazi
8
9 IQ - The Road of Bones
10 Marillion - The Great Escape
11
12 Marillion - Ocean Cloud
13 Supertramp - Fool's Overture
14
15 Pink Floyd - Sheep
16
17 Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
18
19 Archive - Lights
20 Porcupine Tree - Anesthetize

Beetje mixed bag bij mij. Maar zes van mijn top 10 nummers in de top 10 vind ik best ok

1.
2. IQ - The Road of Bones
3.
4. Porcupine Tree - Anesthetize
5.
6.
7. Fish - Vigil in a Wilderness of Mirrors
8. Marillion - Fugazi
9.
10.
11.
12.
13.
14. Marillion - Ocean Cloud
15. Pink Floyd - Sheep
16.
17. Supertramp - Fool's Overture
18. Marillion - The Great Escape
19. Marillion - Blind Curve
20. Archive - Lights

Gast
geplaatst: vandaag om 12:50 uur

geplaatst: vandaag om 12:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.