Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2021 [Uitslagen Ladders]
zoeken in:
0
cosmic kid (moderator)
geplaatst: 22 augustus 2021, 19:11 uur
Wellicht gaan we wat off topic maar ik vind het geen probleem. Het heet niets voor niets DISCUSSIE-topic. Willen jullie wel proberen een connectie met de MuMe Ladder te houden?
0
geplaatst: 22 augustus 2021, 19:23 uur
TornadoEF5 schreef:
En op de reddit van Radiohead springt Lucky er toch ook niet bovenuit in de resultaten. Ja, er komen wel wat dingen terug natuurlijk. Maar bvb. Lucky wordt dan toch hier beter ingeschat dan elders, en kijken we verder, dan is er niet altijd een consensus, van wat de lijst wel haalt en wat niet. Soms vind ik het niet echt logisch, zeker als we naar minder bekende artiesten kijken.
Goed, misschien moeten we in MuMe games dat ook eens gaan doen voor de bekendere albums. Zal wel niet zo aartsmoeilijk om op te zetten. Als er genoeg mensen voor te vinden zijn, en anderen nomineren een album, dan kunnen we dat wel opzetten [zonder dat het dan evt. verbonden is met "de MuMeladder" qua impact.]
En op de reddit van Radiohead springt Lucky er toch ook niet bovenuit in de resultaten. Ja, er komen wel wat dingen terug natuurlijk. Maar bvb. Lucky wordt dan toch hier beter ingeschat dan elders, en kijken we verder, dan is er niet altijd een consensus, van wat de lijst wel haalt en wat niet. Soms vind ik het niet echt logisch, zeker als we naar minder bekende artiesten kijken.
Goed, misschien moeten we in MuMe games dat ook eens gaan doen voor de bekendere albums. Zal wel niet zo aartsmoeilijk om op te zetten. Als er genoeg mensen voor te vinden zijn, en anderen nomineren een album, dan kunnen we dat wel opzetten [zonder dat het dan evt. verbonden is met "de MuMeladder" qua impact.]
Bij albums kan men al op zijn favo nummers stemmen en daarmee heb je dus een lijst van nummers op basis van populariteit, maar jij wil nog eens per album separate games gaan spelen om nogmaals te bekijken wat de populairste nummers zijn? Dit begint wel een beetje naar werkverschaffing te rieken

Zoals al eerder gezegd, mss moet je de lijst niet al te serieus nemen. Het is de dwarsdoorsnede van een groepje muziekfans op een forum, niet de absolute waarheid. De lijst zal ook nooit volledig overeen komen met je eigen smaak.
1
geplaatst: 22 augustus 2021, 21:40 uur
Denk inderdaad dat je de MuMe ladders moet zien als een manier om nieuwe tracks te leren kennen. In the end kom je toch uit op een eindlijst met de alternative 80’s en 90’s aangevuld met Arcade Fire, wat soul en andere plaatselijke favorieten.
Wil je meer 70’s clichés, dan is de Top 2000 van Radio 2 interessanter. Of de Tijdloze als je een extra dosis Fleetwood Nicks nodig hebt.
Wil je meer Nick Cave & the National, dan ga je op zoek naar de Snob 2000. Of Pinguïn Radio.
En wil je nog iets anders, dan maak je gewoon je eigen playlists via Spotify.
De ladder van vandaag kende enkele skip momenten, maar er stond ook behoorlijk wat moois tussen - voor mij dan tenminste..
Wil je meer 70’s clichés, dan is de Top 2000 van Radio 2 interessanter. Of de Tijdloze als je een extra dosis Fleetwood Nicks nodig hebt.
Wil je meer Nick Cave & the National, dan ga je op zoek naar de Snob 2000. Of Pinguïn Radio.
En wil je nog iets anders, dan maak je gewoon je eigen playlists via Spotify.
De ladder van vandaag kende enkele skip momenten, maar er stond ook behoorlijk wat moois tussen - voor mij dan tenminste..
0
geplaatst: 22 augustus 2021, 21:53 uur
Ik zal het inderdaad wat te serieus nemen, inderdaad. Sorry. Maar soms is het vervelend om wat nieuwe muziek te ontdekken. Ik leer wel veel goede muziek ontdekken, maar soms toch niet echt het idee dat ik efficiënt bezig ben. Dit, RYM en MuMe in het algemeen is beter dan de andere methodes. Spotify is misschien nog net iets beter, maar ik vind nieuwe muziek op basis van wat anderen goed vinden eigenlijk niet echt ideaal. Toplijsten werken toch niet helemaal, ook op RYM, doordat altijd diezelfde bias - waar je ook gaat - terugkeert. Al is het een andere bias afhankelijk van waar je gaat, maar de bias is overal bezig.
Is het 4chan charts, Reddit, last.fm community en RYM (dus meer internationaal gericht) is het veel meer hip hop, edgy muziek, indie muziek en trendsetting/inspirerende albums enzovoort.
Hier is het dan weer toch vooral de 70s en 80s die terugkeren met de prog rock, en de duizenden Cure en Talk Talk liedjes (maar ze zijn wel goed, daar niet van).
Op een ander NL-talig forum is het dan weer vooral oneindig veel indie rock (War on Drugs, Arctic Monkeys, Editors, etc. ook eigenlijk altijd hetzelfde.
Overal zie je wel één of andere bias terugkeren. Ik zal er zelf ook wel één hebben, maar er is niemand die mijn bias als het ware deelt, en dat is juist vervelend, want daardoor heb ik het idee dat ik veel gewoon mis of uit het oog verlies.
Natuurlijk als het erop aankomt is meestal de muziek wel goed op eender welke site (toch zeker op het internet), als je weet met welke bias je te maken hebt. De combinatie RYM / MuMe vind ik altijd een goede combinatie, maar op één bron afgaan is niet goed genoeg. Maar ik zou nog een derde iets nodig hebben, met een andere bias, en dat is er niet echt. Of zo een soort autoriteit op basis van de muziek die ik mooi vind, maar dat is er niet echt.
Is het 4chan charts, Reddit, last.fm community en RYM (dus meer internationaal gericht) is het veel meer hip hop, edgy muziek, indie muziek en trendsetting/inspirerende albums enzovoort.
Hier is het dan weer toch vooral de 70s en 80s die terugkeren met de prog rock, en de duizenden Cure en Talk Talk liedjes (maar ze zijn wel goed, daar niet van).
Op een ander NL-talig forum is het dan weer vooral oneindig veel indie rock (War on Drugs, Arctic Monkeys, Editors, etc. ook eigenlijk altijd hetzelfde.
Overal zie je wel één of andere bias terugkeren. Ik zal er zelf ook wel één hebben, maar er is niemand die mijn bias als het ware deelt, en dat is juist vervelend, want daardoor heb ik het idee dat ik veel gewoon mis of uit het oog verlies.
Natuurlijk als het erop aankomt is meestal de muziek wel goed op eender welke site (toch zeker op het internet), als je weet met welke bias je te maken hebt. De combinatie RYM / MuMe vind ik altijd een goede combinatie, maar op één bron afgaan is niet goed genoeg. Maar ik zou nog een derde iets nodig hebben, met een andere bias, en dat is er niet echt. Of zo een soort autoriteit op basis van de muziek die ik mooi vind, maar dat is er niet echt.
1
geplaatst: 22 augustus 2021, 22:43 uur
TornadoEF5 schreef:
Qua muziek ontdekken is RYM in mijn ogen wel onovertroffen, zeker door de enorm diverse en uitgebreide userbase van die site. Die charts feature is een goudmijn, zeker als je gaat specificeren. Afgaande op je top 10 ligt je smaak vooral in de synthpop/shoegaze hoek, dus de charts aanpassen op dat genre en de onbekende albums lekker gaan ontdekken.
Loont ook om op RYM en mume te kijken bij je favo-albums en daar de stemlijsten van de andere users te bekijken die het album ook 5* geven. Zo kom je gelijk gestemden tegen en kun je afkijken waar ze nog meer hoge pet van op hebben. RYM heeft ook die mooie 'chart of friends' feature
En dan dit soort spelletjes meespelen om je brede muzieksense te behouden en niet teveel jezelf in te graven in je eigen niche. Tenminste zo doe ik dat

0
geplaatst: 22 augustus 2021, 23:26 uur
Ronde 3 - Ladder 3:
Rechtstreeks geplaatst voor de Top 1000 van onze Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.
1. Massive Attack feat. Elizabeth Fraser - Teardrop [49] 548
2. Bob Dylan - Like A Rolling Stone [197] 439
3. The Cure - Lullaby [119] 436
4. The Beatles - Here Comes The Sun [165] 433
5. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here [431] 412
6. Patti Smith Group - Dancing Barefoot [355] 395
7. Talk Talk - Time It's Time [226] 390
Uitgeschakeld, echter - de beste 100 afvallers plaatsen zich alsnog.
8. Pete Rock & C.L. Smooth - They Reminisce over You (T.R.O.Y.) [1435] 377
9. Archive - Again [1138] 367
10. The Smashing Pumpkins - Cherub Rock [430] 346
11. U2 - Sunday Bloody Sunday [440] 324
12. Elvis Presley - Suspicious Minds [1038] 289
13. Placebo - The Bitter End [512] 285
14. King Crimson - The Court Of The Crimson King [325] 257
15. Simple Minds - Hunter And The Hunted [1264] 254
16. Midnight Oil - Beds Are Burning [1387] 235
17. Sade - Smooth Operator [Choconas] 232
18. Tears For Fears - Change [365] 206
19. Madness - One Step Beyond [1358] 202
20. Donna Summer - MacArthur park [1589] 173
66 stemmers deze ronde
Porcupine Tree maakt een sprongetje de top 400 in. King Crimson valt er dan weer uit en m.n. Tears For Fears gaat een grote stap terug doen.
Maar bij de afvallers zitten ook nog een paar nummers die een grote sprong gaan maken, want o.b.v. de behaalde stempercentages (en dan vergeleken met wat vorig jaar nodig was) gaan Pete Rock, Archive en Smashing Pumpkins ook de sprong naar de top 400 maken. Voor de overige afvallers gaat het avontuur hier eindigen.
Rechtstreeks geplaatst voor de Top 1000 van onze Top 2000, tussen [ ] de notering vorig jaar, vervolgens het aantal pt.
1. Massive Attack feat. Elizabeth Fraser - Teardrop [49] 548
2. Bob Dylan - Like A Rolling Stone [197] 439
3. The Cure - Lullaby [119] 436
4. The Beatles - Here Comes The Sun [165] 433
5. Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here [431] 412
6. Patti Smith Group - Dancing Barefoot [355] 395
7. Talk Talk - Time It's Time [226] 390
Uitgeschakeld, echter - de beste 100 afvallers plaatsen zich alsnog.
8. Pete Rock & C.L. Smooth - They Reminisce over You (T.R.O.Y.) [1435] 377
9. Archive - Again [1138] 367
10. The Smashing Pumpkins - Cherub Rock [430] 346
11. U2 - Sunday Bloody Sunday [440] 324
12. Elvis Presley - Suspicious Minds [1038] 289
13. Placebo - The Bitter End [512] 285
14. King Crimson - The Court Of The Crimson King [325] 257
15. Simple Minds - Hunter And The Hunted [1264] 254
16. Midnight Oil - Beds Are Burning [1387] 235
17. Sade - Smooth Operator [Choconas] 232
18. Tears For Fears - Change [365] 206
19. Madness - One Step Beyond [1358] 202
20. Donna Summer - MacArthur park [1589] 173
66 stemmers deze ronde
Porcupine Tree maakt een sprongetje de top 400 in. King Crimson valt er dan weer uit en m.n. Tears For Fears gaat een grote stap terug doen.
Maar bij de afvallers zitten ook nog een paar nummers die een grote sprong gaan maken, want o.b.v. de behaalde stempercentages (en dan vergeleken met wat vorig jaar nodig was) gaan Pete Rock, Archive en Smashing Pumpkins ook de sprong naar de top 400 maken. Voor de overige afvallers gaat het avontuur hier eindigen.
1
geplaatst: 23 augustus 2021, 09:36 uur
aerobag schreef:
Qua muziek ontdekken is RYM in mijn ogen wel onovertroffen, zeker door de enorm diverse en uitgebreide userbase van die site. Die charts feature is een goudmijn, zeker als je gaat specificeren. Afgaande op je top 10 ligt je smaak vooral in de synthpop/shoegaze hoek, dus de charts aanpassen op dat genre en de onbekende albums lekker gaan ontdekken.
Loont ook om op RYM en mume te kijken bij je favo-albums en daar de stemlijsten van de andere users te bekijken die het album ook 5* geven. Zo kom je gelijk gestemden tegen en kun je afkijken waar ze nog meer hoge pet van op hebben. RYM heeft ook die mooie 'chart of friends' feature
En dan dit soort spelletjes meespelen om je brede muzieksense te behouden en niet teveel jezelf in te graven in je eigen niche. Tenminste zo doe ik dat
(quote)
Ja, dat doe ik al.
Specifieren op charts, en heel specifiek gaan zoeken. Daardoor heb ik hier regelmatig al op een heleboel albums gestemd met 0 stemmen, en de laatste tijd moet ik ook erg veel toevoegen op MuMe. Nu en dan eens wat meer stemmen. En de laatste week heb ik weer bekendere of algemeen gewaardeerde albums (her-)beluisterd, wederom met vrij veel succes, op mijn uitstapje naar AM na.
0
geplaatst: 23 augustus 2021, 09:38 uur
Qua uitslag kan ik me wederom verrassend genoeg wel vinden in de uitslag. Enige dat ik zou veranderen is Porcupine Tree eruit en Archive erin. En met de beste afvallers ben ik het ook wel eens. Misschien vind ik de kwaliteit van de ladder niet altijd bijster goed, maar ik kan me tot nu toe wel al steeds vrij goed in de uitslag vinden.
0
geplaatst: 23 augustus 2021, 10:40 uur
Ries_72 schreef:
Voor Madness was het inderdaad maar 1 Step Beyond
Voor Madness was het inderdaad maar 1 Step Beyond
Ja, een beetje een nadeel is dat ik het associeer met New Kids... , maar daardoor kende ik het deuntje of de melodie wel al goed. Geen fan van trouwens (van beiden eigenlijk).
0
geplaatst: 23 augustus 2021, 11:36 uur
Sterk rijtje!
Dan doel ik op de onderste drie...
Wel blij met Archive, verder redelijke rukuitslag.
0
geplaatst: 23 augustus 2021, 12:09 uur
vigil schreef:
Sterk rijtje!
Sterk rijtje!
Madness en Donna Summer gaan er wel wat op vooruit. Vond het beide niet slecht hoor. Archive was de ontdekking van gisteren. Eerst zag ik enorm op tegen dat nummer door de speelduur, maar het bleek dan gewoon het beste nummer uit de pool te zijn, samen met Teardrop. Hopelijk geraakt die laatste heel ver, zou wel leuk zijn.
0
geplaatst: 23 augustus 2021, 12:13 uur
TornadoEF5 schreef:
samen met Teardrop. Hopelijk geraakt die laatste heel ver, zou wel leuk zijn.
(quote)
samen met Teardrop. Hopelijk geraakt die laatste heel ver, zou wel leuk zijn.
Was vroeger een vast finalenummer, tegenwoordig staat Unfinished Sympathy elk jaar in de finale.
0
geplaatst: 23 augustus 2021, 18:37 uur
Oei flinke terugval voor Change. Nu stond die, hoe goed ik het ook vind, vorig jaar al verbazingwekkend hoog. Maar goed, nog steeds top 1000.
Porcupine Tree had van mij niet zo gehoeven, dan liever The Bitter End.
Porcupine Tree had van mij niet zo gehoeven, dan liever The Bitter End.
0
geplaatst: 23 augustus 2021, 20:35 uur
Uitstekende uitslag van een niet zo bijzondere ladder, enkel King Crimson had ik nog wel graag door gezien.
1
geplaatst: 23 augustus 2021, 21:21 uur
Ronde 3 - Ladder 4:
1. The Velvet Underground - Venus In Furs [43] 616
2. The Sound - Winning [54] 526
3. The Waterboys - The Whole Of The Moon [107] 448
4. Fleetwood Mac - Dreams [232] 445
5. Danny Brown - Ain't It Funny [hoi123] 383
6. Sufjan Stevens - Fourth Of July [494] 378
7. The Cure - One Hundred Years [264] 366
Uitgeschakeld, echter - de beste 50 afvallers plaatsen zich alsnog.
8. The Smiths - The Headmaster Ritual [316] 347
9. Peter Schilling - Major Tom (Völlig Losgelöst) [594] 346
10. Porcupine Tree - Lazarus [652] 337
11. Talk Talk - The Rainbow [862] 329
12. The Doors - Waiting For The Sun [804] 306
13. Genesis - Firth Of Fifth [285] 297
14. Elliott Smith - Between The Bars [651] 290
15. Monaco - What Do You Want From Me [1552] 290
16. Pink Floyd - Time [655] 275
17. Holden - The Caterpillar's Intervention [Edgar18] 260
18. Franz Ferdinand - The Dark Of The Matinée [1223] 254
19. Kansas - Dust In The Wind [885] 254
20. Beirut - Nantes [508] 253
70 stemmers deze ronde
Danny Brown is de verrassing deze ladder, dat zou wel eens de hoogste nieuwkomer van dit jaar kunnen gaan worden. Ook Sufjan Stevens maakt de sprong naar de top 400. Gevolg is dat The Smiths en Genesis een stapje terug moeten doen. Alle afvallers scoren hier zo laag dat een plaats in de top 50 van de afvallerslijst er niet in gaat zitten.
1. The Velvet Underground - Venus In Furs [43] 616
2. The Sound - Winning [54] 526
3. The Waterboys - The Whole Of The Moon [107] 448
4. Fleetwood Mac - Dreams [232] 445
5. Danny Brown - Ain't It Funny [hoi123] 383
6. Sufjan Stevens - Fourth Of July [494] 378
7. The Cure - One Hundred Years [264] 366
Uitgeschakeld, echter - de beste 50 afvallers plaatsen zich alsnog.
8. The Smiths - The Headmaster Ritual [316] 347
9. Peter Schilling - Major Tom (Völlig Losgelöst) [594] 346
10. Porcupine Tree - Lazarus [652] 337
11. Talk Talk - The Rainbow [862] 329
12. The Doors - Waiting For The Sun [804] 306
13. Genesis - Firth Of Fifth [285] 297
14. Elliott Smith - Between The Bars [651] 290
15. Monaco - What Do You Want From Me [1552] 290
16. Pink Floyd - Time [655] 275
17. Holden - The Caterpillar's Intervention [Edgar18] 260
18. Franz Ferdinand - The Dark Of The Matinée [1223] 254
19. Kansas - Dust In The Wind [885] 254
20. Beirut - Nantes [508] 253
70 stemmers deze ronde
Danny Brown is de verrassing deze ladder, dat zou wel eens de hoogste nieuwkomer van dit jaar kunnen gaan worden. Ook Sufjan Stevens maakt de sprong naar de top 400. Gevolg is dat The Smiths en Genesis een stapje terug moeten doen. Alle afvallers scoren hier zo laag dat een plaats in de top 50 van de afvallerslijst er niet in gaat zitten.
4
geplaatst: 23 augustus 2021, 21:26 uur
Danny Brown in de top 400, FUCK YEAH
High fives voor iedereen
High fives voor iedereen
5
geplaatst: 23 augustus 2021, 21:56 uur
De Danny die je altijd vergat punten te geven toen je nog meespeelde bij Song van het Jaar.
Is het niet grappig dat je hem nu weer hier tegenkomt
.
Is het niet grappig dat je hem nu weer hier tegenkomt
.
2
geplaatst: 23 augustus 2021, 21:58 uur
vigil schreef:
Drie keer ruk
Dat kun je wel zeggen. Sufjan Stevens wil je niet nog meer in de top 400 hebben, maar het gaat toch gebeuren...de gruwel.Drie keer ruk
0
geplaatst: 23 augustus 2021, 22:10 uur
Goede uitslag op Sufjan Stevens en The Sound na. Jammer van Talk Talk en Franz Ferdinand. Dat Winning van The Sound een nummer is dat vorig jaar 54ste geeindigd is, is mij toch niet opgevallen ook. Goed, Venus in Furs doet wat het moet doen. Was het beste nummer van de pool ook.
* denotes required fields.