MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / MuMeLadder 2021 [Uitslagen Ladders]

zoeken in:
johan de witt schreef:
(quote)

Ja A Forest zou eigenlijk elk jaar verplicht zijn te winnen en toch gebeurt dat vaker niet dan wel…

Ja, maar sinds Radiohead met 3 nummers in de finale speelt hebben ze meen ik niet meer gewonnen en is the Cure alleen nog maar geklopt door 2x Moz en 2x AF (maar die stellen dit jaar vooralsnog teleur)

Maar A Forest is toch ook helemaal niet zo'n goede The Cure? Ik blijf niet begrijpen waarom specifiek deze zo enorm gewaardeerd wordt.

Jammer dat EM niet direct door is, hopelijk in de herkansing. Ook kan ik niet zo heel veel met Miles Davis en wordt het met LWTUA, 2* U2 en I Feel Love wel heel erg dringen onderin... Hopelijk komt daar niet ook nog een Springsteen bij.

El Ninjo schreef:
(quote)

Ja, maar sinds Radiohead met 3 nummers in de finale speelt hebben ze meen ik niet meer gewonnen en is the Cure alleen nog maar geklopt door 2x Moz en 2x AF (maar die stellen dit jaar vooralsnog teleur)

AF heeft er nu maar 1 in de finale. Voorlopig. Maar die lijken wel een beetje over hun piek, ja.

Ben wel benieuwd hoe het Lichtje zou scoren zonder HSIN in de finale. Zou het dan elk jaar op z’n sloffen winnen?

Enkele stevige verrassingen, helaas liggen Donna en Miles bij mij niet in de bovenste schuif. Die herkansing gaat ook echt niet te doen zijn. Hopelijk toch nog enkele recentere nummers erbij, want die ontbreken we voorlopig fel.

Door Miles kom ik niet door heen eh..
Ja, jazz eh, een discipline op zich. En al zeker deze minimale jazz ipv Kamasi Washington ofzo.

Gewoon blijven proberen...het heeft mij ook jaren gekost om jazz te kunnen waarderen maar als het kwartje eenmaal valt....

De enige Jazz die ik kan uitzitten is het album van Queen. En ook dat met moeite..

Met de top 4 uit de herkansing zou ik mijn linkerrijtje goed kunnen vullen ..

Met zekerheid de oudste finale ooit. De hele 21ste eeuw heeft voorlopig 2(!) noteringen in finale. Vorig jaar nog 8..

Donna & Miles in de finale, wow. En dat zelfs zonder mijn stem.

Eerste keer een '50s nummer in de finale? Gretz?

gerre schreef:
Met zekerheid de oudste finale ooit. De hele 21ste eeuw heeft voorlopig 2(!) noteringen in finakle. Vorig jaar nog 8..

Ja dat is al het hele jaar een opvallende trend... Jongste nummer in de finale nu 17 jaar oud

Hopen op nog wat 21e-eeuws via de herkansing; het liefst The National of Kiwanuka.

De leeftijd van de finale kan inderdaad beter (evenals de genderverdeling) maar met de jazz van Miles, de hip-hop van Mobb Deep, de disco/proto-house van Donna en de soul van Marvin, Nina en Bobby voelt de finale wel gevarieerder dan ooit.

Edit: Mazzy Star en Slint zijn als nieuwkomers ook verfrissend voor de finale.

Slechte uitslag vandaag, nummer 8 en 9 hadden wel mogen wisselen met nummer 6 en 7.

Onweerwolf
Miles Davis, Jezus.

Arrie schreef:
De leeftijd van de finale kan inderdaad beter (evenals de genderverdeling) maar met de jazz van Miles, de hip-hop van Mobb Deep, de disco/proto-house van Donna en de soul van Marvin, Nina en Bobby voelt de finale wel gevarieerder dan ooit.

De finale is een seventies- en wellicht vooral eighties-feestje. Nineties verliezen wellicht ook een beetje.
Ik hoop op een tegenbeweging volgend jaar. Artiesten als The War On Drugs, Sufjan Stevens, The National en Tame Impala hebben deze eeuw getekend en het kan toch echt niet dat die allemaal ontbreken dit jaar. Enkel The National maakt nog een (kleine) kans uit dat viertal.

Mooi van Miles Davis

I Feel Love

gerre schreef:
(quote)

De finale is een seventies- en wellicht vooral eighties-feestje. Nineties verliezen wellicht ook een beetje.
Ik hoop op een tegenbeweging volgend jaar. Artiesten als The War On Drugs, Sufjan Stevens, The National en Tame Impala hebben deze eeuw getekend en het kan toch echt niet dat die allemaal ontbreken dit jaar. Enkel The National maakt nog een (kleine) kans uit dat viertal.

Zoals ik al zei, had het qua leeftijd een stuk beter gekund, en had er inderdaad meer recent spul in gemogen. Maar dat dat rijtje witte mannen deze eeuw heeft getekend, die uitspraak vind ik alweer veelzeggend. Natuurlijk zijn het grote namen in de alternatieve rock (Sufjan wat minder rock en nog degene die ik het meest relevent vind deze eeuw), maar je kunt toch niet enkel dergelijke artiesten noemen en geen hiphop, dance/electronic, R&B etc? Kendrick Lamar lijkt me al tig keer relevanter en een grotere omissie als het om deze eeuw gaat.

Koenr schreef:

Eerste keer een '50s nummer in de finale? Gretz?

Jazeker
(afbeelding)

2022 gaat een mooi jaar worden, zeker op basis van de finaleplek voor de future disco van Donna! Die gaat bij mij sowieso strijden met een andere dame om de troon.

Een mindere Joy Division is nog steeds best fijn en Miles Davis is vooral interessant vanwege de variatie. Gaat waarschijnlijk niet heel hoog scoren, maar ik ga hem zeker nog een paar keer draaien.

Veel verrassingen in de laatste ladder; ben benieuwd of de favorieten ( The Beatles/Depeche Mode/Radiohead/Talk Talk ) hun status nu nog waar gaan maken. Hoop zelf vooral op ''de banaan'' en Tunnels. Alhoewel een jaar zonder Tunnels, betekent haast automatisch een eindoverwinning voor Rebellion ( Lies ).

gerre schreef:
(quote)

Bij The National en War on Drugs is er wel weinig consensus over DE klassieker van de artiest, wat altijd een nadeel is. Bij sommige andere artiesten speelt dat effect nog meer, Florence + The Machine zou wat mij betreft prima in dit lijstje kunnen maar heeft nóg minder een vast nummer.

Mexicanobakker schreef:
Florence + The Machine zou wat mij betreft prima in dit lijstje kunnen maar heeft nóg minder een vast nummer.

Florence en haar werktuig hebben hier eigenlijk nooit potten kunnen breken, maar in een alternatief universum zou Dog Days Are Over toch moeiteloos de top 100 moeten kunnen halen.

Ik ben voor hoor!

Choconas schreef:
(quote)

Florence en haar werktuig hebben hier eigenlijk nooit potten kunnen breken, maar in een alternatief universum zou Dog Days Are Over toch moeiteloos de top 100 moeten kunnen halen.

En haar oma Kate scoort ieder jaar moeiteloos een finaleplaats, en dan ook nog met dát lied, de wereld is soms zó oneerlijk!

Ja, nooit begrepen waarom uitgerekend dat nummer van La Bush nou zo populair is. Ze heeft nog zoveel betere!

Lol, witte mannen. Ik gier het uit bij dergelijke bewoordingen. Stop daar mee. Het is belachelijk.

Ik heb zelf op Kendrick Lamar gestemd, mijn beste. Al had ie een purperen huidskleur, like I care...
En leg me geen woorden in de mond. Mijn muzieksmaak is heel divers.
Ik noem 4 artiesten die objectief gezien veel betekend hebben, dus pak mij daar niet op.

Waar heb ik gezegd dat je smaak niet divers is? Ik vind alleen dat dat rijtje van vier namen helemaal niet zoveel betekend hebben, relatief gezien, en de echt relevante namen van deze eeuw meer in andere genre te vinden zijn. Witte mannen duidt natuurlijk ook heel erg op de prominentie van rockmuziek, maar net zo goed op de dominantie van witte en mannelijke muziek/artiesten. Dit lijkt me wel degelijk een ding, ongeacht hoe belachelijk jij dat vindt.

De laatste jaren wordt daar enorm op gefocust maar veel verder dan Kendrick Lamar komt men doorgaans ook niet.

Meteen maakt het ook duidelijk waarom er bovenaan geen recente nummers te vinden zijn. In alle tijdloze lijsten. Men is het zelfs niet eens over de grote namen. Het aanbod is zo groot geworden en erg versnipperd.

gerre schreef:
De laatste jaren wordt daar enorm op gefocust maar veel verder dan Kendrick Lamar komt men doorgaans ook niet.

Meteen maakt het ook duidelijk waarom er bovenaan geen recente nummers te vinden zijn. In alle tijdloze lijsten. Men is het zelfs niet eens over de grote namen. Het aanbod is zo groot geworden en erg versnipperd.

En het heeft vaak ook tijd nodig om de klassiekers te filteren. Je lacht je soms rot als je ziet wat er onderin de oude top 100 aller tijden-lijsten stond.

gerre schreef:

Beyoncé, The Weeknd, Drake, Taylor Swift, Kanye West, Frank Ocean, Lady Gaga, Robyn. Sufjan Stevens en Tame Impala zou ik daar ook wel tussen zetten.

Maar Kendrick Lamar is wel veruit de meest onbetwistbare.

Over het algemeen vreselijk lijstje. Drake, Beyoncé, Lady Gaga, bah zeg. Maar goed, deze discussie bewijst hoe hopeloos consensus is.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:05 uur

geplaatst: vandaag om 18:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.