Muziek / Muziekgames / Nieuw in De Alternatieve Hitlijst (2021) FINALE
zoeken in:
0
geplaatst: 17 november 2021, 21:55 uur
Sorry, overmorgen examen, daar dus nog druk doende mee. Volgende aflevering ben ik weer present, esteban.
0
geplaatst: 17 november 2021, 23:47 uur
De kop is er af wat november betreft. RHEA en The Mysterines lijken zeker van een plaats in de TOP 10. Of pakweg The War on Drugs daar ook in terecht komt, zal afhangen van de resterende scores in de komende drie weken.
5.96 ▸ Admiral Freebee - No One Can Stop Me Now ▸
6.05 ▸ Afterparees - Running Around ▸
5.33 ▸ Banji - Chills ▸
5.80 ▸ Bart Peeters - Trouwens en daarbij ▸
5.00 ▸ Beirut - Fisher Island Sound ▸
6.73 ▸ De Mens - Waar is de liefde? ▸
6.83 ▸ The Linda Lindas - Oh! ▸
7.60 ▸ The Mysterines - Hung Up ▸
5.36 ▸ Nation of Language - The Grey Commute ▸
6.33 ▸ Novastar - Velvet Blue Sky ▸
6.58 ▸ POM - Piglet ▸
5.75 ▸ Rats On Rafts - Osaka ▸
7.30 ▸ RHEA - Ready To Rumble ▸
6.35 ▸ The Slow Show - Blinking ▸
6.96 ▸ The War On Drugs - Change ▸
De Alternatieve Hitlijst ▸ 2021 ◂ MusicMeter on Spotify - open.spotify.com
0.0 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸
0.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸
0.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸
0.0 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸
0.0 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸
0.0 ▸ IDLES - Car Crash ▸
0.0 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸
0.0 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸
0.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸
0.0 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸
▶ UITSLAG VORIGE RONDE
5.96 ▸ Admiral Freebee - No One Can Stop Me Now ▸
6.05 ▸ Afterparees - Running Around ▸
5.33 ▸ Banji - Chills ▸
5.80 ▸ Bart Peeters - Trouwens en daarbij ▸
5.00 ▸ Beirut - Fisher Island Sound ▸
6.73 ▸ De Mens - Waar is de liefde? ▸
6.83 ▸ The Linda Lindas - Oh! ▸
7.60 ▸ The Mysterines - Hung Up ▸
5.36 ▸ Nation of Language - The Grey Commute ▸
6.33 ▸ Novastar - Velvet Blue Sky ▸
6.58 ▸ POM - Piglet ▸
5.75 ▸ Rats On Rafts - Osaka ▸
7.30 ▸ RHEA - Ready To Rumble ▸
6.35 ▸ The Slow Show - Blinking ▸
6.96 ▸ The War On Drugs - Change ▸
▶ LUISTERLIJST ▸ SPOTIFY ♫
▶ NIEUWE LICHTING ▸ NOVEMBER - WEEK 2/4 ▸ 10 NUMMERS
0.0 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸
0.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸
0.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸
0.0 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸
0.0 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸
0.0 ▸ IDLES - Car Crash ▸
0.0 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸
0.0 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸
0.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸
0.0 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸
▶ DEADLINE ▸ WO 24 NOV ▸ 23u
1
geplaatst: 20 november 2021, 14:02 uur
Geen rampzalige songs erbij deze keer, dus ook geen hele diepe onvoldoendes!
6.00 ▸De Staat - What Goes, Let Go▸6.00
4.00 ▸Flip Kowlier - September▸4.00
8.80 ▸Foals - Wake Me Up ▸8.80
6.50 ▸Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸6.50
5.00 ▸Gregory Porter - Dry Bones▸5.00
4.50 ▸Idles - Car Crash 4.50
5.00 ▸Joy Crookes - When You Were Mine▸5.00
5.50 ▸Mitski - The Only Heartbreaker ▸5.50
7.50 ▸Ramkot - Eye To Eye ▸7.50
6.50 ▸Spoon - The Hardest Cut ▸6.50
4 Songs halen mijn eigen playlist, al is dat voor Franz Ferdinand, maar net en voor Spoon zelfs na heroverweging, Ramkot blijft goed en is deze keer zelfs wat experimenteler en Foals stijgt met kop en schouders boven alles uit.
Van de 3 nieuwe De Staat-nummers vind ik deze misschien nog wel de beste en dat zegt genoeg, met het vorige album hadden ze mij eindelijk overtuigd, dat is nu weer weg. Gregory Porter heeft al veel beter gedaan, deze van Idles vind ik weer eens tegenvallen, na veel goede nummers, Mitski is een randgeval, net voldoende, Joy Crookes is niet slecht, maar te weinig mijn ding. Van Flip Kowlier verwacht ik altijd het allerergste, maar ik vond de melodie wel te behappen, maar je verstaat er natuurlijk weer geen kut van.
6.00 ▸De Staat - What Goes, Let Go▸6.00
4.00 ▸Flip Kowlier - September▸4.00
8.80 ▸Foals - Wake Me Up ▸8.80
6.50 ▸Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸6.50
5.00 ▸Gregory Porter - Dry Bones▸5.00
4.50 ▸Idles - Car Crash 4.50
5.00 ▸Joy Crookes - When You Were Mine▸5.00
5.50 ▸Mitski - The Only Heartbreaker ▸5.50
7.50 ▸Ramkot - Eye To Eye ▸7.50
6.50 ▸Spoon - The Hardest Cut ▸6.50
4 Songs halen mijn eigen playlist, al is dat voor Franz Ferdinand, maar net en voor Spoon zelfs na heroverweging, Ramkot blijft goed en is deze keer zelfs wat experimenteler en Foals stijgt met kop en schouders boven alles uit.
Van de 3 nieuwe De Staat-nummers vind ik deze misschien nog wel de beste en dat zegt genoeg, met het vorige album hadden ze mij eindelijk overtuigd, dat is nu weer weg. Gregory Porter heeft al veel beter gedaan, deze van Idles vind ik weer eens tegenvallen, na veel goede nummers, Mitski is een randgeval, net voldoende, Joy Crookes is niet slecht, maar te weinig mijn ding. Van Flip Kowlier verwacht ik altijd het allerergste, maar ik vond de melodie wel te behappen, maar je verstaat er natuurlijk weer geen kut van.
0
geplaatst: 20 november 2021, 15:05 uur
14.00 ▸De Staat - What Goes, Let Go▸ 8.0
12.00 ▸Flip Kowlier - September▸ 8.0
17.00 ▸Foals - Wake Me Up ▸ 8.2
13.50 ▸Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 7.0
13.50 ▸Gregory Porter - Dry Bones▸ 8.5
6.50 ▸Idles - Car Crash▸ 2.0
14.00 ▸Joy Crookes - When You Were Mine▸ 9.0
13.50 ▸Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 8.0
14.50 ▸Ramkot - Eye To Eye ▸ 7.0
14.50 ▸Spoon - The Hardest Cut ▸ 8.0
De Staat: ik ben nooit fan geweest van De Staat, maar voorwaar: deze single valt mij helemaal niet tegen! Niet dat overspannen geluid dat mij vaak tegenstaat, maar een ingetogen nummer. Blijvertje (en dat mag bij mij pas vanaf een 8 ).
Flip Kowlier: als zelfs reserve-Belgen er al geen kut van verstaan, wat moet ik (wonende (net) boven de grote rivieren) er dan van vinden? Nou, ook deze valt zeker niet tegen. Mooi sixties-geluid van Kowlier, met paukengeroffel, glockenspiel en achtergrondkoortje. Pure nostalgie, zoals hij zelf al zingt, maar verder versta ik er geen kut van.
Foals: prima funky invalshoek van de heren, ben ik voorstander van. Da's al drie blijvertjes op drie tracks! (al had ik deze van Foals al een weekje in m'n afspeellijst staan).
Franz Ferdinand: helaas ben ik het ook hier eens met de vorige spreker: ze kunnen zoveel beter.
Gregory Porter: tsja, 't is geen 'Be good', maar hij klinkt toch wel lekker hoor! Producer Troy Miller heeft Porter hier en daar flink door de mangel gehaald, 't zijn wat simpele disco-klapjes hier en daar, maar met zo'n stem swingt het al snel als een spreekwoordelijke kameel.
Idles: dit is zó enorm lelijk... Waarom moet dat mannetje toch altijd zo schreeuwen? Ik kan dit geen vier minuten uitzitten. Weg, weg; volgende.
Joy Crookes: had ik in september al in m'n lijstje staan, maar dringt nu dus ook wat breder door. Gelukkig maar! Heerlijke stem, heerlijke flow. Topnummer!
Mitsky: Ook erg prettig dit. Paar keer gehoord, blijft steeds beter hangen. Lekker als afwisseling tussen al dat gitaargeluid dat gewoonlijk mijn afspeellijsten bevolkt.
Ramkot: ik ben erger van ze gewend. Ze doen wel weer hun naam eer aan. Best lelijke muziek, maar ze doen hun best om er afwisseling in aan te brengen.
Spoon: Ja, lekkere rockplaat hoor! Prima afsluiter van een prima platenrondje, waarvan er maar eentje door het ijs zakt.
12.00 ▸Flip Kowlier - September▸ 8.0
17.00 ▸Foals - Wake Me Up ▸ 8.2
13.50 ▸Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 7.0
13.50 ▸Gregory Porter - Dry Bones▸ 8.5
6.50 ▸Idles - Car Crash▸ 2.0
14.00 ▸Joy Crookes - When You Were Mine▸ 9.0
13.50 ▸Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 8.0
14.50 ▸Ramkot - Eye To Eye ▸ 7.0
14.50 ▸Spoon - The Hardest Cut ▸ 8.0
De Staat: ik ben nooit fan geweest van De Staat, maar voorwaar: deze single valt mij helemaal niet tegen! Niet dat overspannen geluid dat mij vaak tegenstaat, maar een ingetogen nummer. Blijvertje (en dat mag bij mij pas vanaf een 8 ).
Flip Kowlier: als zelfs reserve-Belgen er al geen kut van verstaan, wat moet ik (wonende (net) boven de grote rivieren) er dan van vinden? Nou, ook deze valt zeker niet tegen. Mooi sixties-geluid van Kowlier, met paukengeroffel, glockenspiel en achtergrondkoortje. Pure nostalgie, zoals hij zelf al zingt, maar verder versta ik er geen kut van.
Foals: prima funky invalshoek van de heren, ben ik voorstander van. Da's al drie blijvertjes op drie tracks! (al had ik deze van Foals al een weekje in m'n afspeellijst staan).
Franz Ferdinand: helaas ben ik het ook hier eens met de vorige spreker: ze kunnen zoveel beter.
Gregory Porter: tsja, 't is geen 'Be good', maar hij klinkt toch wel lekker hoor! Producer Troy Miller heeft Porter hier en daar flink door de mangel gehaald, 't zijn wat simpele disco-klapjes hier en daar, maar met zo'n stem swingt het al snel als een spreekwoordelijke kameel.
Idles: dit is zó enorm lelijk... Waarom moet dat mannetje toch altijd zo schreeuwen? Ik kan dit geen vier minuten uitzitten. Weg, weg; volgende.
Joy Crookes: had ik in september al in m'n lijstje staan, maar dringt nu dus ook wat breder door. Gelukkig maar! Heerlijke stem, heerlijke flow. Topnummer!
Mitsky: Ook erg prettig dit. Paar keer gehoord, blijft steeds beter hangen. Lekker als afwisseling tussen al dat gitaargeluid dat gewoonlijk mijn afspeellijsten bevolkt.
Ramkot: ik ben erger van ze gewend. Ze doen wel weer hun naam eer aan. Best lelijke muziek, maar ze doen hun best om er afwisseling in aan te brengen.
Spoon: Ja, lekkere rockplaat hoor! Prima afsluiter van een prima platenrondje, waarvan er maar eentje door het ijs zakt.
0
geplaatst: 20 november 2021, 17:21 uur
chartsmaster schreef:
Ik zei het met betrekking tot Gregory Porter en niet Franz Ferdinand, maar je hebt gelijk, het is op hen ook zeker van toepassing!
Terwijl ik dit schrijft moet ik even op mijn iMac kijken, wat komt daar nu langs in mijn YouTube-playlist, het is een Disney Christmas Advert "The Stepdad" met muziek van ... Gregory Porter! En die trok dus meteen wel mijn aandacht, heerlijk, 'Love runs deeper' heet het nummer blijkbaar!
0
geplaatst: 21 november 2021, 04:56 uur
Minder negatief dan bij de eerste luisterbeurt alhier, de reden waarom ik steeds meerdere malen probeer te luisteren. Een eerste indruk is even vaak wel als niet blijvend. Al is het nog steeds geen geweldige lichting. De minste is toch wel die van IDLES, op het randje van lelijk, zoals Chartsmaster ook al aangaf. Ook geldend voor bepaalde stukken van de nieuwe Ramkot. Verder met veel goodwill toch nog vier zeventjes uitgeperst, allemaal het voordeel van de twijfel.
20.0 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸ 6.0
19.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 7.0
22.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 5.0
18.5 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 5.0
20.5 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 7.0
9.5 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 3.0
21.0 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 7.0
20.0 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 6.5
18.5 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 4.0
21.5 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 7.0
SBube, wil je de inhoud van het lijstje voortaan niet meer veranderen, aub? Artiesten laten vallen, titels aanpassen, hoofdletters omzetten, etc. Niet de eerste maal dat je dat doet. Spaart mij knip-, plak- of aanpassingswerk achteraf. Gelieve dat dus te laten zoals het is. Tenzij het om een schrijffout gaat natuurlijk. Merci alvast.
20.0 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸ 6.0
19.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 7.0
22.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 5.0
18.5 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 5.0
20.5 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 7.0
9.5 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 3.0
21.0 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 7.0
20.0 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 6.5
18.5 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 4.0
21.5 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 7.0
SBube, wil je de inhoud van het lijstje voortaan niet meer veranderen, aub? Artiesten laten vallen, titels aanpassen, hoofdletters omzetten, etc. Niet de eerste maal dat je dat doet. Spaart mij knip-, plak- of aanpassingswerk achteraf. Gelieve dat dus te laten zoals het is. Tenzij het om een schrijffout gaat natuurlijk. Merci alvast.

0
geplaatst: 21 november 2021, 14:33 uur
Ik luister de nieuwe songs uit de Afrekening, de Outlaw 41 en de Graadmeter altijd al voordat jij je lijst klaarzet en zet ze dan al zelf in excel, en ik plaats daar dan alleen nog die nummers uit die andere Belgische lijst bij (want die volg ik niet), als jij je lijst klaarzet (en dan schuif ik ze wel in de volgorde die jij hanteert).
Maar ik zie bijvoorbeeld bij de video van Gregory Porter ook helemaal geen Troy Miller vermeld?
Maar goed, ik zal er op proberen te letten!
Maar ik zie bijvoorbeeld bij de video van Gregory Porter ook helemaal geen Troy Miller vermeld?
Maar goed, ik zal er op proberen te letten!
0
geplaatst: 21 november 2021, 16:14 uur
I know, maar het is de bedoeling dat je mijn lijstje, zoals het is, overneemt. Zo te lezen is dat ook voor jou minder werk, denk ik. Één keer knippen en plakken + scores bij plaatsen. Ik luister ook alles al op voorhand. 
Zoals eerder aangegeven volg ik de artiesten en titels zoveel mogelijk zoals ze officieel bij Spotify aangegeven staan, om op dat vlak eenheid te hebben. Enkel wanneer het onzinnig is niet. Zoals bij Silk Sonic bijvoorbeeld, dan is het onnozel om de twee leads nog eens afzonderlijk aan te geven. De combinatie van Paak en Mars ís Silk Sonic.

Zoals eerder aangegeven volg ik de artiesten en titels zoveel mogelijk zoals ze officieel bij Spotify aangegeven staan, om op dat vlak eenheid te hebben. Enkel wanneer het onzinnig is niet. Zoals bij Silk Sonic bijvoorbeeld, dan is het onnozel om de twee leads nog eens afzonderlijk aan te geven. De combinatie van Paak en Mars ís Silk Sonic.
0
geplaatst: 21 november 2021, 20:45 uur
21.0 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸ 1.0
22.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 3.0
24.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 2.0
24.8 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 6.3
26.3 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 5.8
15.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 6.4
27.7 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 6.7
28.5 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 8.5
25.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 6.5
27.7 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 6.2
afgezien van de eerste 3 een echt 6jes weekje. Weinig om me druk om te maken.
Mitksi ken ik natuurlijk al, kan wel beter maar heeft toch altijd wel wat.
Daarentegen kan ik bij de Staat eigenlijk nooit iets ontdekken. Geen idee wat hun bedoeling eigenlijk is.
22.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 3.0
24.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 2.0
24.8 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 6.3
26.3 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 5.8
15.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 6.4
27.7 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 6.7
28.5 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 8.5
25.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 6.5
27.7 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 6.2
afgezien van de eerste 3 een echt 6jes weekje. Weinig om me druk om te maken.
Mitksi ken ik natuurlijk al, kan wel beter maar heeft toch altijd wel wat.
Daarentegen kan ik bij de Staat eigenlijk nooit iets ontdekken. Geen idee wat hun bedoeling eigenlijk is.
0
geplaatst: 21 november 2021, 21:13 uur
Ik moet zeggen dat De Staat mij eigenlijk helemaal onbekend was. Of ik kan mij in ieder geval geen nummer herinneren.
1
geplaatst: 21 november 2021, 21:17 uur
esteban schreef:
Ik moet zeggen dat De Staat mij eigenlijk helemaal onbekend was. Of ik kan mij in ieder geval geen nummer herinneren.
ik zou zeggen van: houden zo

0
geplaatst: 22 november 2021, 08:20 uur
27.0 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸ 6
28.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 6
32.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 8
31.8 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 7
34.3 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 8
19.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 4
34.7 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 7
35.5 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 7
33.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 8
35.7 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 8-
Alleen weer een fijne week. Alleen dat nummer van Idles kon me niet bekoren, als dat het beste nummer van het album is voel ik er weinig voor om het volledige album te beluisteren. Voor de andere artiesten hier lijkt me dat nog wel een mogelijkheid.
28.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 6
32.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 8
31.8 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 7
34.3 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 8
19.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 4
34.7 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 7
35.5 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 7
33.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 8
35.7 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 8-
Alleen weer een fijne week. Alleen dat nummer van Idles kon me niet bekoren, als dat het beste nummer van het album is voel ik er weinig voor om het volledige album te beluisteren. Voor de andere artiesten hier lijkt me dat nog wel een mogelijkheid.
0
geplaatst: 22 november 2021, 08:44 uur
In de "Maak kennis met 2021" thread werd deze IDLES beter ontvangen. Opgelucht dat ik dan toch niet de enige blijk te zijn. Het ligt dus niet aan mij. 

0
geplaatst: 23 november 2021, 10:22 uur
Matig weekje, Foals wordt wel steeds beter, maar behoort niet tot hun beste werk. IDLES en Ramkot hebben recentelijk ook wel betere singles afgeleverd. De Staat en zeker Franz Ferdinand overtuigen ook niet en de rest zal ik ook niet meer uit mijzelf nog een keer opzetten.
33.5 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸ 6,5
34.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 6,0
40.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 8,0
38.3 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 6,5
39.8 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 5,5
26.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 7,0
40.7 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 6,0
41.5 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 6,0
40.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 7,0
42.0 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 6,3
33.5 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸ 6,5
34.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 6,0
40.0 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 8,0
38.3 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 6,5
39.8 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 5,5
26.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 7,0
40.7 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 6,0
41.5 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 6,0
40.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 7,0
42.0 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 6,3
0
geplaatst: 23 november 2021, 12:32 uur
39.5 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸ 6
39.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 5
46.5 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 6,5
43.5 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 5
44.8 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 5
34.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 8
47.2 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 6,5
46.5 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 5
47.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 7
49.5 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 7,5
6 De Staat: gewoon beuken mannen, niet dat ingezakte ingetogene: daar vallen we van in slaap. En bewaar je kopstem maar voor onder de douche als je probeert mee te galmen met Sigur Ros. De percussies én het laatste deel zijn nog wel aardig.
5 Flip: neuzelige heuteldreutelkeutelpop op het snijvlak van saai en verfijnd, al is het snijvlak nogal bot geworden. Een beetje de Vlaamse variant van Frank Boeijen begrijp ik.
6,5 Foals: Goh, ik heb hier twee (nog steeds onbeluisterde en uit de kringloop meegegraaide) cd's van. Wist ik veel dat ze zó jaren 80 klonken. Doet me heel vaagjes denken aan een komkommersjele, weinig inventieve, maar niet vervelend klinkende versie van Talking Heads.
5 Franz Ferdinand - Billy Goodbye: En we gaan nog verder terug in de tijd met Franz Ferdinand. Late-70s powerpop/pubrock met jaren 50-sausje dat zo belegen en gedateerd klinkt alsof het uit de Eerste Wereldoorlog komt. Waar is hun energie gebleven? Kinderachtig refrein.
5 Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones: ik had gehoopt op een cover van deze classic negro spiritual Dry Bones by The Delta Rhythm Boys 1945 - YouTube , maar helaas. Al lijkt het stukje op 2'20" er toch subtiel naar te verwijzen. Maar het is mij te glad en te gelikt en lichtjaren verwijderd van de term 'alternative'.
8 IDLES - Car Crash: De reden dat ik even meedoe met dit spelletje, want dit is een band die mij wel aanspreekt. Dissonant, ontregelend, overstuurd en met een steeds sterker aanzwellende intensiteit en maniakaliteit. Niet hun beste werk, maar spannende opbouw en met een energie die De Staat hierboven zo nodig ontbeert.
6,5 Joy Crookes - When You Were Mine: op zich een fraaie stem, al zet ook zij dat licht-nasale stemmetje op á la Amy: pffff, waarom toch? Is dat de nieuwe soulhype? Heeft zelfs Adele last van op haar laatste album. Kunnen die (neo-)soulzangeressen niet wat meer luisteren naar Nina Simone, Aretha Franklin, Jill Scott, etc. Al die na-aperij, dodelijk vermoeiend. Apart, druk drumwerk: maakt dát deel van het nummer wel onderscheidend.
5 Mitski - The Only Heartbreaker: dat drumroffeltje lijkt net op A-ha's 'Take On Me', maar dan iéts langzamer. Dat is het enige zinnige dat ik over dit anonieme hapslikwegdeuntje kan verzinnen. Dan vind ik 'Blinding Lights' van The Weeknd een leuker eerbetoon aan A-ha. En heeft die zangeres naar ouwe videoclipjes van Kate Bush gekeken? Kan ze beter niet doen. Óf beter kijken.
7 Ramkot - Eye To Eye: lollige bandnaam. Moet dus wel Belgisch zijn. Eigenwijze sound. Door het sludgy stonerrefrein moet ik erg aan Queens Of The Age denken met Nick Oliveri nog in de gelederen die Public Image Limited - This Is Not A Love Song (Official Video) - YouTube covert. Niet mindblowing, maar redelijk fascinerend.
7,5 Spoon - The Hardest Cut: lekker fris en energiek ritme met vette gitaarsound. Rock & roll door dudes die zichzelf iets té cool vinden, maar er toch mee wegkomen.
39.0 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 5
46.5 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 6,5
43.5 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 5
44.8 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 5
34.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 8
47.2 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 6,5
46.5 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 5
47.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 7
49.5 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 7,5
6 De Staat: gewoon beuken mannen, niet dat ingezakte ingetogene: daar vallen we van in slaap. En bewaar je kopstem maar voor onder de douche als je probeert mee te galmen met Sigur Ros. De percussies én het laatste deel zijn nog wel aardig.
5 Flip: neuzelige heuteldreutelkeutelpop op het snijvlak van saai en verfijnd, al is het snijvlak nogal bot geworden. Een beetje de Vlaamse variant van Frank Boeijen begrijp ik.
6,5 Foals: Goh, ik heb hier twee (nog steeds onbeluisterde en uit de kringloop meegegraaide) cd's van. Wist ik veel dat ze zó jaren 80 klonken. Doet me heel vaagjes denken aan een komkommersjele, weinig inventieve, maar niet vervelend klinkende versie van Talking Heads.
5 Franz Ferdinand - Billy Goodbye: En we gaan nog verder terug in de tijd met Franz Ferdinand. Late-70s powerpop/pubrock met jaren 50-sausje dat zo belegen en gedateerd klinkt alsof het uit de Eerste Wereldoorlog komt. Waar is hun energie gebleven? Kinderachtig refrein.
5 Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones: ik had gehoopt op een cover van deze classic negro spiritual Dry Bones by The Delta Rhythm Boys 1945 - YouTube , maar helaas. Al lijkt het stukje op 2'20" er toch subtiel naar te verwijzen. Maar het is mij te glad en te gelikt en lichtjaren verwijderd van de term 'alternative'.
8 IDLES - Car Crash: De reden dat ik even meedoe met dit spelletje, want dit is een band die mij wel aanspreekt. Dissonant, ontregelend, overstuurd en met een steeds sterker aanzwellende intensiteit en maniakaliteit. Niet hun beste werk, maar spannende opbouw en met een energie die De Staat hierboven zo nodig ontbeert.
6,5 Joy Crookes - When You Were Mine: op zich een fraaie stem, al zet ook zij dat licht-nasale stemmetje op á la Amy: pffff, waarom toch? Is dat de nieuwe soulhype? Heeft zelfs Adele last van op haar laatste album. Kunnen die (neo-)soulzangeressen niet wat meer luisteren naar Nina Simone, Aretha Franklin, Jill Scott, etc. Al die na-aperij, dodelijk vermoeiend. Apart, druk drumwerk: maakt dát deel van het nummer wel onderscheidend.
5 Mitski - The Only Heartbreaker: dat drumroffeltje lijkt net op A-ha's 'Take On Me', maar dan iéts langzamer. Dat is het enige zinnige dat ik over dit anonieme hapslikwegdeuntje kan verzinnen. Dan vind ik 'Blinding Lights' van The Weeknd een leuker eerbetoon aan A-ha. En heeft die zangeres naar ouwe videoclipjes van Kate Bush gekeken? Kan ze beter niet doen. Óf beter kijken.
7 Ramkot - Eye To Eye: lollige bandnaam. Moet dus wel Belgisch zijn. Eigenwijze sound. Door het sludgy stonerrefrein moet ik erg aan Queens Of The Age denken met Nick Oliveri nog in de gelederen die Public Image Limited - This Is Not A Love Song (Official Video) - YouTube covert. Niet mindblowing, maar redelijk fascinerend.
7,5 Spoon - The Hardest Cut: lekker fris en energiek ritme met vette gitaarsound. Rock & roll door dudes die zichzelf iets té cool vinden, maar er toch mee wegkomen.
1
geplaatst: 23 november 2021, 19:51 uur
1
geplaatst: 23 november 2021, 20:34 uur
esteban schreef:
In België zijn ze ook niet bekend, ik ken ze zelf voornamelijk vanop MuMe. Normaal klinken ze wel wat wilder en geschifter dan de single van deze week. Dit is hun bekendste song denk ik: De Staat - Witch Doctor (official video) - YouTubeIk moet zeggen dat De Staat mij eigenlijk helemaal onbekend was. Of ik kan mij in ieder geval geen nummer herinneren.
1
geplaatst: 23 november 2021, 21:24 uur
0
geplaatst: 24 november 2021, 19:18 uur
45.7 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸ 6,2
45.5 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 6,5
53.5 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 7
50.5 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 7
49.8 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 5
39.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 5
53.7 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 6,5
53.3 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 6,8
52.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 5
55.0 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 5,5
45.5 ▸ Flip Kowlier - September ▸ 6,5
53.5 ▸ Foals - Wake Me Up ▸ 7
50.5 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸ 7
49.8 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸ 5
39.9 ▸ IDLES - Car Crash ▸ 5
53.7 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸ 6,5
53.3 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸ 6,8
52.0 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸ 5
55.0 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸ 5,5
0
geplaatst: 25 november 2021, 01:19 uur
De kans dat de afgelopen lichting maandwinnaar zal opbrengen, is redelijk klein. Spoon misschien, heel nipt? We weten natuurlijk niet wat de laatste twee lichtingen van november zullen doen op dat vlak.
5.71 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸
5.68 ▸ Flip Kowlier - September ▸
6.68 ▸ Foals - Wake Me Up ▸
6.31 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸
6.22 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸
4.98 ▸ IDLES - Car Crash ▸
6.71 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸
6.66 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸
6.50 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸
6.87 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸
0.0 ▸ Bear's Den - All That You Are ▸
0.0 ▸ Charlotte Adigéry, Bolis Pupul - Blenda ▸
0.0 ▸ English Teacher - Good Grief ▸
0.0 ▸ High Hi - Return To Dust ▸
0.0 ▸ Intergalactic Lovers - Crushing ▸
0.0 ▸ Jan Verstraeten - GONE GONE GONE ▸
0.0 ▸ King Hannah - All Being Fine ▸
0.0 ▸ Nilüfer Yanya - stabilise ▸
0.0 ▸ Pip Blom - I Know I'm Not Easy To Like ▸
0.0 ▸ Porcupine Tree - Harridan ▸
0.0 ▸ She Drew The Gun - Behave Myself ▸
0.0 ▸ Tycho, Benjamin Gibbard - Only Love ▸
▶ UITSLAG VORIGE RONDE
5.71 ▸ De Staat - What Goes, Let Go ▸
5.68 ▸ Flip Kowlier - September ▸
6.68 ▸ Foals - Wake Me Up ▸
6.31 ▸ Franz Ferdinand - Billy Goodbye ▸
6.22 ▸ Gregory Porter, Troy Miller - Dry Bones ▸
4.98 ▸ IDLES - Car Crash ▸
6.71 ▸ Joy Crookes - When You Were Mine ▸
6.66 ▸ Mitski - The Only Heartbreaker ▸
6.50 ▸ Ramkot - Eye To Eye ▸
6.87 ▸ Spoon - The Hardest Cut ▸
▶ LUISTERLIJST ▸ SPOTIFY ♫
▶ NIEUWE LICHTING ▸ NOVEMBER - WEEK 3/4 ▸ 12 NUMMERS
0.0 ▸ Bear's Den - All That You Are ▸
0.0 ▸ Charlotte Adigéry, Bolis Pupul - Blenda ▸
0.0 ▸ English Teacher - Good Grief ▸
0.0 ▸ High Hi - Return To Dust ▸
0.0 ▸ Intergalactic Lovers - Crushing ▸
0.0 ▸ Jan Verstraeten - GONE GONE GONE ▸
0.0 ▸ King Hannah - All Being Fine ▸
0.0 ▸ Nilüfer Yanya - stabilise ▸
0.0 ▸ Pip Blom - I Know I'm Not Easy To Like ▸
0.0 ▸ Porcupine Tree - Harridan ▸
0.0 ▸ She Drew The Gun - Behave Myself ▸
0.0 ▸ Tycho, Benjamin Gibbard - Only Love ▸
▶ DEADLINE ▸ WO 1 DEC ▸ 23u
1
geplaatst: 25 november 2021, 08:37 uur
esteban schreef:
Ik zou je toch willen tippen om hun debuut 's te checken. Heerlijke plaat. Later zijn ze iets commerciëlere muziek (hoewel relatief; meer op 3FM gericht) gaan maken, en ben ik ze uit het oog verloren.
0
geplaatst: 25 november 2021, 09:00 uur
Dat was ik al eens van plan. Ik vond die Witch Doctor goed. 

1
geplaatst: 27 november 2021, 11:09 uur
5.0 ▸ Bear's Den - All That You Are ▸
4.0 ▸ Charlotte Adigéry, Bolis Pupul - Blenda ▸
3.5 ▸ English Teacher - Good Grief ▸
5.5 ▸ High Hi - Return To Dust ▸
7.5 ▸ Intergalactic Lovers - Crushing ▸
5.0 ▸ Jan Verstraeten - GONE GONE GONE ▸
4.0 ▸ King Hannah - All Being Fine ▸
5.0 ▸ Nilüfer Yanya - stabilise ▸
4.5 ▸ Pip Blom - I Know I'm Not Easy To Like ▸
9.0 ▸ Porcupine Tree - Harridan ▸
7.5 ▸ She Drew The Gun - Behave Myself ▸
6.5 ▸ Tycho, Benjamin Gibbard - Only Love ▸
Ben ik nou zo kritisch omdat het zaterdagochtend is? Ben ik nou zo streng vanwege de strenge coronamaatregelen? Of kwam er de afgelopen week amper leuke muziek de alternatieve lijsten binnen? In ieder geval geen muziek die in mijn straatje past. Porcupine Tree was al bekend, Intergalactic Lovers en She drew the gun mogen de komende dagen proberen om van hun zevenenhalfje een acht te maken.
4.0 ▸ Charlotte Adigéry, Bolis Pupul - Blenda ▸
3.5 ▸ English Teacher - Good Grief ▸
5.5 ▸ High Hi - Return To Dust ▸
7.5 ▸ Intergalactic Lovers - Crushing ▸
5.0 ▸ Jan Verstraeten - GONE GONE GONE ▸
4.0 ▸ King Hannah - All Being Fine ▸
5.0 ▸ Nilüfer Yanya - stabilise ▸
4.5 ▸ Pip Blom - I Know I'm Not Easy To Like ▸
9.0 ▸ Porcupine Tree - Harridan ▸
7.5 ▸ She Drew The Gun - Behave Myself ▸
6.5 ▸ Tycho, Benjamin Gibbard - Only Love ▸
Ben ik nou zo kritisch omdat het zaterdagochtend is? Ben ik nou zo streng vanwege de strenge coronamaatregelen? Of kwam er de afgelopen week amper leuke muziek de alternatieve lijsten binnen? In ieder geval geen muziek die in mijn straatje past. Porcupine Tree was al bekend, Intergalactic Lovers en She drew the gun mogen de komende dagen proberen om van hun zevenenhalfje een acht te maken.
0
geplaatst: 28 november 2021, 20:14 uur
9.0 ▸ Bear's Den - All That You Are ▸4.0
10.2 ▸ Charlotte Adigéry, Bolis Pupul - Blenda ▸6.2
12.0 ▸ English Teacher - Good Grief ▸8.5
11.0 ▸ High Hi - Return To Dust ▸5.5
12.0 ▸ Intergalactic Lovers - Crushing ▸4.5
8.0 ▸ Jan Verstraeten - GONE GONE GONE ▸3.0
12.0 ▸ King Hannah - All Being Fine ▸8.0
11.1 ▸ Nilüfer Yanya - stabilise ▸6.1
13.5 ▸ Pip Blom - I Know I'm Not Easy To Like ▸9.0
10.0 ▸ Porcupine Tree - Harridan ▸1.0
15.0 ▸ She Drew The Gun - Behave Myself ▸7.5
10.0 ▸ Tycho, Benjamin Gibbard - Only Love ▸3.5
Op het moment dat ik begin te twijfelen of ik dit volgens jaar wil blijven doen met al die belgen in de lijst ontdek ik toch weel wat leuks, English Teacher. Dat soort dingen maken het toch wel wel de moeite, dan maar weer een Jan Verstraeten voor lief nemen.
She Drew the Gun was ik ook nog niet aan toe gekomen, haar single Cut Me Down heeft eerder dit jaar redelijk gescoord in m'n top 40; deze is toch niet helemaal van dat niveau maar toch best ok.
10.2 ▸ Charlotte Adigéry, Bolis Pupul - Blenda ▸6.2
12.0 ▸ English Teacher - Good Grief ▸8.5
11.0 ▸ High Hi - Return To Dust ▸5.5
12.0 ▸ Intergalactic Lovers - Crushing ▸4.5
8.0 ▸ Jan Verstraeten - GONE GONE GONE ▸3.0
12.0 ▸ King Hannah - All Being Fine ▸8.0
11.1 ▸ Nilüfer Yanya - stabilise ▸6.1
13.5 ▸ Pip Blom - I Know I'm Not Easy To Like ▸9.0
10.0 ▸ Porcupine Tree - Harridan ▸1.0
15.0 ▸ She Drew The Gun - Behave Myself ▸7.5
10.0 ▸ Tycho, Benjamin Gibbard - Only Love ▸3.5
Op het moment dat ik begin te twijfelen of ik dit volgens jaar wil blijven doen met al die belgen in de lijst ontdek ik toch weel wat leuks, English Teacher. Dat soort dingen maken het toch wel wel de moeite, dan maar weer een Jan Verstraeten voor lief nemen.
She Drew the Gun was ik ook nog niet aan toe gekomen, haar single Cut Me Down heeft eerder dit jaar redelijk gescoord in m'n top 40; deze is toch niet helemaal van dat niveau maar toch best ok.
1
geplaatst: 28 november 2021, 22:34 uur
12.0 ▸ Bear's Den - All That You Are ▸3.0
14.2 ▸ Charlotte Adigéry, Bolis Pupul - Blenda ▸4.0
18.5 ▸ English Teacher - Good Grief ▸6.5
16.5 ▸ High Hi - Return To Dust ▸5.5
19.0 ▸ Intergalactic Lovers - Crushing ▸7.0
13.0 ▸ Jan Verstraeten - GONE GONE GONE ▸5.0
19.5 ▸ King Hannah - All Being Fine ▸7.5
16.6 ▸ Nilüfer Yanya - stabilise ▸5.5
20.5 ▸ Pip Blom - I Know I'm Not Easy To Like ▸7.0
18.8 ▸ Porcupine Tree - Harridan ▸8.8
23.0 ▸ She Drew The Gun - Behave Myself ▸8.0
13.0 ▸ Tycho, Benjamin Gibbard - Only Love ▸3.0
Bear's Den: gruwel, weer zo'n godverdommese Coldplaykloon. Kunnen dit soort zaadbandjes niet standrechtelijk geëxecuteerd worden? Gaapsnurkpopkitsch met aseksuele zeikzeurzanger. Door het vrij lange, instrumentale middenstuk toch nog een 3.
Charlotte Adigéry, Bolis Pupul: muzikaal kan ik er niks mee, te ver van mijn belevingswereld. Wel een intrigerende tekst, hoe weinig en repetitief deze ook is.
English Teacher: grappige indie dat (halverwege) een beetje eigenwijs tegen postpunk aanschuurt. Val er zeker niet van mijn stoel, maar wel onderhoudend.
High Hi: Nog meer indie, maar dan wat anoniemer. Beetje new waverig, had net zo goed in 1984 uitgebracht kunnen worden. Zou dan in de tipparade blijven steken.
Intergalactic Lovers: goh, terwijl ik dit luister zie ik dat ik de twee vorige albums van deze band in mijn collectie heb. Terwijl ik dacht dat ik deze band helemaal niet ken. Dat klopt ook, want ik heb die twee cd's nog nooit geluisterd. Misschien toch maar eens doen, want de zweverige dreampop is met net voldoende flair gemaakt dat het niet saai wordt.
Jan Verstraeten: ik dacht in het begin van de video even dat hij in zijn eentje de videoclip van OK Go - Here It Goes Again (Official Music Video) - YouTube zou gaan naspelen. Weer indie, maar dan een beetje "quirky" en baroque. 't Doet me alleen niks.
King Hannah: hypnotizerende, onderkoelde zang die met de repetitieve instrumentatie mij wel weet te vangen. Ze creëert een fascinerende sfeer. Geen Queen, maar King: heel genderneutraal/-verwarrend allemaal, maar deze koning(in) boeit me wel.
Nilüfer Yanya: Op een ander MM-forum (https://www.musicmeter.nl/forum/4/8882/8760) leerde ik van de week bij toeval haar naam kennen en zag dat ze daar zeer zekere kwaliteiten bezit waar ik wel van onder de indruk ben. Helaas haalt haar muziek datzelfde niveau niet. Op geen ende na. Aleen dat gitaartje vanaf 0'46" trekt het op naar een benauwde voldoende.
Pip Blom: alweer indie, maar nu een beetje rockend. Ik krijg asocciaties met de Riot grrrl-bandjes uit de jaren 90, alleen is het dan nog net wat aan de (te) brave kant. Simpel, maar doeltreffend en energiek.
Porcupine Tree: ook voor mij de enige bekende. Eindelijk speelt Steven Wilson sinds 2009 weer met zijn oude bandmaatjes. In het verleden bezorgde de band mij menigmaal kippenvel, dat gebeurt op dit nummer zeker niet de eerste drie minuten. Wel mooi, maar alleen mooi vind ik niet genoeg voor een band als PT. Gelukkig zijn de daaropvolgende 5 minuten weer als vanouds overdonderend en indrukwekkend. En dat drumwerk! ♡
She Drew The Gun: klinkt als heel zelfbewuste, feministische indierock met een vrouw waar je niet mee moet sollen. Maar de overtuiging, in combinatie met de pakkende, licht psychedelische melodielijnen, weten mij aardig in te pakken. Een fijne verrassing van deze lijst.
Tycho, Benjamin Gibbard: na drie goede/sterke nummers wordt afgesloten met een nietszeggend, drammerig indietronica-goes-hippiestyle. "Only love will save this place" zingen ze in aalgladde Beach Boys-stijl, maar ik word er heel hatelijk van.
14.2 ▸ Charlotte Adigéry, Bolis Pupul - Blenda ▸4.0
18.5 ▸ English Teacher - Good Grief ▸6.5
16.5 ▸ High Hi - Return To Dust ▸5.5
19.0 ▸ Intergalactic Lovers - Crushing ▸7.0
13.0 ▸ Jan Verstraeten - GONE GONE GONE ▸5.0
19.5 ▸ King Hannah - All Being Fine ▸7.5
16.6 ▸ Nilüfer Yanya - stabilise ▸5.5
20.5 ▸ Pip Blom - I Know I'm Not Easy To Like ▸7.0
18.8 ▸ Porcupine Tree - Harridan ▸8.8
23.0 ▸ She Drew The Gun - Behave Myself ▸8.0
13.0 ▸ Tycho, Benjamin Gibbard - Only Love ▸3.0
Bear's Den: gruwel, weer zo'n godverdommese Coldplaykloon. Kunnen dit soort zaadbandjes niet standrechtelijk geëxecuteerd worden? Gaapsnurkpopkitsch met aseksuele zeikzeurzanger. Door het vrij lange, instrumentale middenstuk toch nog een 3.
Charlotte Adigéry, Bolis Pupul: muzikaal kan ik er niks mee, te ver van mijn belevingswereld. Wel een intrigerende tekst, hoe weinig en repetitief deze ook is.
English Teacher: grappige indie dat (halverwege) een beetje eigenwijs tegen postpunk aanschuurt. Val er zeker niet van mijn stoel, maar wel onderhoudend.
High Hi: Nog meer indie, maar dan wat anoniemer. Beetje new waverig, had net zo goed in 1984 uitgebracht kunnen worden. Zou dan in de tipparade blijven steken.
Intergalactic Lovers: goh, terwijl ik dit luister zie ik dat ik de twee vorige albums van deze band in mijn collectie heb. Terwijl ik dacht dat ik deze band helemaal niet ken. Dat klopt ook, want ik heb die twee cd's nog nooit geluisterd. Misschien toch maar eens doen, want de zweverige dreampop is met net voldoende flair gemaakt dat het niet saai wordt.
Jan Verstraeten: ik dacht in het begin van de video even dat hij in zijn eentje de videoclip van OK Go - Here It Goes Again (Official Music Video) - YouTube zou gaan naspelen. Weer indie, maar dan een beetje "quirky" en baroque. 't Doet me alleen niks.
King Hannah: hypnotizerende, onderkoelde zang die met de repetitieve instrumentatie mij wel weet te vangen. Ze creëert een fascinerende sfeer. Geen Queen, maar King: heel genderneutraal/-verwarrend allemaal, maar deze koning(in) boeit me wel.
Nilüfer Yanya: Op een ander MM-forum (https://www.musicmeter.nl/forum/4/8882/8760) leerde ik van de week bij toeval haar naam kennen en zag dat ze daar zeer zekere kwaliteiten bezit waar ik wel van onder de indruk ben. Helaas haalt haar muziek datzelfde niveau niet. Op geen ende na. Aleen dat gitaartje vanaf 0'46" trekt het op naar een benauwde voldoende.
Pip Blom: alweer indie, maar nu een beetje rockend. Ik krijg asocciaties met de Riot grrrl-bandjes uit de jaren 90, alleen is het dan nog net wat aan de (te) brave kant. Simpel, maar doeltreffend en energiek.
Porcupine Tree: ook voor mij de enige bekende. Eindelijk speelt Steven Wilson sinds 2009 weer met zijn oude bandmaatjes. In het verleden bezorgde de band mij menigmaal kippenvel, dat gebeurt op dit nummer zeker niet de eerste drie minuten. Wel mooi, maar alleen mooi vind ik niet genoeg voor een band als PT. Gelukkig zijn de daaropvolgende 5 minuten weer als vanouds overdonderend en indrukwekkend. En dat drumwerk! ♡
She Drew The Gun: klinkt als heel zelfbewuste, feministische indierock met een vrouw waar je niet mee moet sollen. Maar de overtuiging, in combinatie met de pakkende, licht psychedelische melodielijnen, weten mij aardig in te pakken. Een fijne verrassing van deze lijst.
Tycho, Benjamin Gibbard: na drie goede/sterke nummers wordt afgesloten met een nietszeggend, drammerig indietronica-goes-hippiestyle. "Only love will save this place" zingen ze in aalgladde Beach Boys-stijl, maar ik word er heel hatelijk van.
1
geplaatst: 29 november 2021, 02:24 uur
ranja schreef:
Vast onbedoeld, maar dit klinkt alsof alles wat Belgisch is automatisch slecht is? Het zou toch niet mogen uitmaken waar muziek vandaan komt? Ik heb ook al goede (en mindere) Hollandse nummers ontdekt. En van overal eigenlijk. Het laatste waar ik aan denk, is de oorsprong van een nummer. Uit De Afrekening en VOX zijn ook héél wat nummers door naar de finale, ondanks het feit dat ze niet persé in de NL lijsten opgedoken zijn. Ik vind die Jan Verstraeten, mij overigens totaal onbekend, trouwens best wel aangenaam klinken. Dat terzijde.
PS: Als er nu nog mensen zouden afhaken, is het zo goed als zeker dat ik er ook mee stop.
EvilDrSmith - Er komt niet altijd reactie op de neergeschreven meningen, maar weet wel dat ze gelezen worden.
Enfin, ik toch. De clip van OK GO blijft legendarisch. De vorige van Intergalactic Lovers is één van mijn favorieten van 2021. "Bobbi" is dat, helaas de finale niet gehaald.* denotes required fields.