Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
0
geplaatst: 31 oktober 2023, 15:49 uur
ArthurDZ schreef:
[Fela zien we komende jaargangen sowieso terug, ben benieuwd of dit ook voor El Polen zal gelden.
Edit: net even hun discografiepagina op MuMe erbij gepakt, het lijkt me van niet
[Fela zien we komende jaargangen sowieso terug, ben benieuwd of dit ook voor El Polen zal gelden.
Edit: net even hun discografiepagina op MuMe erbij gepakt, het lijkt me van niet
Dat lijkt me ook nogal onwaarschijnlijk, tenzij je de 1972-editie nog eens wilt overdoen, of we met z’n allen verrast worden in de editie van 1999.
2
geplaatst: 31 oktober 2023, 15:54 uur
Nummers: hitparade
Alice Cooper - Halo Of Flies
Boudewijn De Groot - Jimmy
Cockney Rebel - Sebastian
Earth & Fire - Maybe Tomorrow, Maybe Tonight
Golden Earring - Radar Love
Stevie Wonder – Higher Ground
The Rolling Stones - Angie
Barry Hay moet echt door het lint gegaan zijn toen hij de Jordy-shortlists voor dit jaar onder ogen kreeg. Golden Earring verovert de hele wereld en die elitaire kutlullen van de Jordy's nomineren hem en zijn groepje alleen maar in de categorie hitparade? Als dat feit ten huize Hay geen vuistafdrukken op de muur heeft achtergelaten dan weet ik het ook niet meer.
En ze winnen hem nog ook, de Jordy voor beste hitparadesong. Nipt voor Alice, Cockney Rebel en Stevie, met dank aan Johnny Marr, Choconas en AOVV. En ja die typische Haagse stoere mannen, heel stiekem vinden ze het nog leuk ook.
Hitparadenummer hall of fame
1965: Bob Dylan - Like a Rolling Stone
1966: The Beach Boys - Good Vibrations
1967: The Doors - Light My Fire
1968: The Beatles - Hey Jude
1969: David Bowie - Space Oddity
1970: Jefferson Airplane - White Rabbit
1971: The Who - Baba O'Riley
1972: Deep Purple - Child In Time (Part One)
1973: Golden Earring - Radar Love
2020: Billie Eilish - everything i wanted
2021: Doja Cat feat. SZA - Kiss Me More
2022: Stromae - L'Enfer
2
geplaatst: 31 oktober 2023, 15:57 uur
Choconas schreef:
Dat lijkt me ook nogal onwaarschijnlijk, tenzij je de 1972-editie nog eens wilt overdoen, of we met z’n allen verrast worden in de editie van 1999.
(quote)
Dat zou leuk zijn, en gaat aan dit tempo sowieso gebeuren rond de periode dat mijn derde kleinkind komt zeggen dat hij/zij/hen/... is afgestudeerd van de universiteit
Ik hoop om volgend jaar toch een Jordy Flashback of drie te kunnen organiseren, maar pin me daar niet op vast aub
1
geplaatst: 31 oktober 2023, 16:15 uur
Overig: beste nieuwkomer
10CC
Aerosmith
Bruce Springsteen
Mike Oldfield
Queen
Tom Waits
Een interessant rijtje nieuwkomers dit jaar, benieuwd wie hier allemaal nog ver gaat geraken in hun muzikale carrière! Wij dichten 19-jarig progwonderkind Mike Oldfield duidelijk het meeste kans, via stemmen van Poek, Teunnis en Salvadore. De tie-break viel slecht uit voor Queen, benieuwd of zij de komende periode nog op de proppen kunnen komen met, ik zeg nu zomaar wat, een aantal nummers die tot de hogere regionen van een of andere prestigieuze allertijdenlijst zouden kunnen doordringen in de toekomst, of niet. We zullen het zien komende edities!
Nieuwkomers hall of fame
1965: Jackson C. Frank
1966: Boudewijn de Groot
1967: The Doors
1968: Os Mutantes
1969: Led Zeppelin
1970: Black Sabbath
1971: Bill Withers
1972: Roxy Music
1973: Mike Oldfield
2020: Ela Minus
2021: Black Country, New Road
2022: caroline
Overig: mooiste hoes
David Bowie - Aladdin Sane
Genesis - Selling England by the Pound
Herbie Hancock - Head Hunters
Herbie Hancock - Sextant
Led Zeppelin - Houses of the Holy
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
Queen - Queen
Nipte boel hier, ook de hoezen van Floyd, Queen en die andere Herbie waren lang in de running, maar uiteindelijk was het de spacey exotische hoes van Sextant die de meeste users kon bekoren, namelijk de volgende drie: Johnny Marr, Choconas en AOVV. Nee, we gaan hier zeker niet altijd voor de geijkte klassiekers en soms is dat best jammer
Hoezen hall of fame
1965: Bob Dylan - Highway 61 Revisited
1966: 13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
1969: Miles Davis - In A Silent Way
1970: Miles Davis - Bitches Brew
1971: The Rolling Stones - Sticky Fingers
1972: Nick Drake - Pink Moon
1973: Herbie Hancock - Sextant
2020: Spinvis - 7.6.9.6.
2021: Cassandra Jenkins - An Overview on Phenomenal Nature
2022: black midi - Hellfire
0
geplaatst: 31 oktober 2023, 16:16 uur
Morgen, op Allerheiligen, zal ik hier in dit topic de plaat, song en artiest van het jaar 1973 gedenken, en wel door ze aan jullie te onthullen. Tot dan!
0
geplaatst: 31 oktober 2023, 16:20 uur
Oef, blijkt een goede zet dat ik m'n stem op het allerlaatste nippertje nog veranderd heb van Angie naar Radar Love, for Poeks sake. Dat zegt ie niet hoor onze Arthur, dat de Gouden Oorring z'n overwinning aan mij te danken heeft 
Wel heel cool dat Sextant mooiste hoes pakt!

Wel heel cool dat Sextant mooiste hoes pakt!
0
geplaatst: 31 oktober 2023, 17:08 uur
Johnny Marr schreef:
Oef, blijkt een goede zet dat ik m'n stem op het allerlaatste nippertje nog veranderd heb van Angie naar Radar Love, for Poeks sake. Dat zegt ie niet hoor onze Arthur, dat de Gouden Oorring z'n overwinning aan mij te danken heeft
Op zich goed dat je voor een in Den Haag geboren vocalist koos, maar wel weer net de verkeerde. Het is ook altijd wat met jou!
0
geplaatst: 31 oktober 2023, 19:39 uur
Fijne reeks uitslagen, het succes voor de prachtmuziek van El Polen doet me nog het meest deugd. 

0
geplaatst: 1 november 2023, 18:07 uur
De grote ontknoping van deze jaargang hadden jullie van mij nog te goed. Laat ik jullie niet langer in spanning houden...
2
geplaatst: 1 november 2023, 18:19 uur
Album van het jaar 1973
Can - Future Days
Iggy & The Stooges - Raw Power
Lou Reed - Berlin
Mike Oldfield - Tubular Bells
Pink Floyd - The Dark Side of the Moon
Stevie Wonder - Innervisions
The Mothers - Over-nite Sensation
Lou en Stevie deden beiden een dappere gooi naar de titel, maar tegen de heren van Pink Floyd konden ze net niet op. Dit met dank aan Choconas, Salvadore en mezelf.
Album van het jaar hall of fame
1965: John Coltrane - A Love Supreme
1966: The Beach Boys - Pet Sounds
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: Van Morrison - Astral Weeks
1969: The Beatles - Abbey Road
1970: The Stooges - Fun House
1971: Comus - First Utterance
1972: David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
1973: Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon
2020: Eefje De Visser - Bitterzoet
2021: Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
2022: Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe in You
Song van het jaar 1973
Fela Ransome Kuti & The Africa '70 - Gentleman
Roxy Music - In Every Dream Home a Heartache
Stevie Wonder - Living For The City
The Mothers - Montana
Tom Waits - Martha
We zijn er dit jaar in geslaagd Teunnis bijna de hele ceremonie dwangbuisvrij te houden, maar het zou zomaar kunnen dat we in het zicht van de haven toch stranden. Want, het ging in deze categorie heel verrassend tussen Roxy Music en niemand minder dan The Mothers! Maar helaas, opperrechter Choco beslechtte het pleit in het voordeel van Roxy. Arme Teun! Wie dat alvast wel helemaal zien zitten, zijn Johnny Marr, Poek en ikzelf.
Nummer van het jaar hall of fame
1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: The Doors - The End
1968: The Rolling Stones - Sympathy For the Devil
1969: Led Zeppelin - Dazed And Confused
1970: Curtis Mayfield - Move On Up
1971: Funkadelic - Maggot Brain
1972: The Temptations - Papa Was A Rollin' Stone
1973: Roxy Music - In Every Dream Home a Heartache
2020: Eefje de Visser - De Parade
2021: Little Simz - Introvert
2022: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
Artiest van het jaar 1973
David Bowie
Fela Kuti
Lou Reed
Pink Floyd
Roxy Music
Maar ook dat zijn de Jordy's: net als het hier wat al te rockistisch dreigt te worden, geven wij prompt het beeldje voor artiest van het jaar aan Fela Kuti, die hiermee topscoorder van de avond wordt met vier prijzen om in de kast bij te zetten. Hier trok Pink Floyd in de tiebreak aan het kortste eind, en zo heeft het Kuti Armi Teunnis, Choconas, AOVV en Koenr ook in deze laatste post van de avond wat te vieren.
Artiest van het jaar hall of fame
1965: Bob Dylan
1966: The Beach Boys
1967: The Velvet Underground (& Nico)
1968: Aretha Franklin
1969: Frank Zappa
1970: Black Sabbath
1971: The Doors
1972: Frank Zappa
1973: Fela Kuti
2020: Eefje De Visser en SAULT
2021: Little Simz
2022: Natalia Lafourcade
6
geplaatst: 1 november 2023, 18:21 uur
Zo, dat was het hem weer! Veel dank aan alle nomineerders en finalestemmers, ergens volgend jaar rond februari-maart gaan we verder met 1974. Een aantal van jullie zie ik ook met veel liefde terug bij de Jordy's 2023, die zet ik ergens volgende maand op. Fijne avond nog allemaal en tot hoors in dit theater!
... maar laat deze afscheidspost jullie niet beletten van nog wat na te praten over deze editie.
Wat vonden jullie, tevreden met de uitslagen of waren de omissies en snubs (weer) niet uit de lucht? @Teun moet ik Patrick van Patricks Dwangbuizenhandel nog even snel laten komen?
... maar laat deze afscheidspost jullie niet beletten van nog wat na te praten over deze editie.
Wat vonden jullie, tevreden met de uitslagen of waren de omissies en snubs (weer) niet uit de lucht? @Teun moet ik Patrick van Patricks Dwangbuizenhandel nog even snel laten komen?
1
geplaatst: 1 november 2023, 22:44 uur
Veel dank weer voor het organiseren van dit geweldige gebeuren, ArthurDZ, het is altijd weer een hele belevenis! 1973 bleek een zeer vruchtbaar jaar met over het algemeen prachtige winnaars, ik ben tevreden.
1
geplaatst: 1 november 2023, 23:00 uur
Choconas schreef:
Veel dank weer voor het organiseren van dit geweldige gebeuren, ArthurDZ, het is altijd weer een hele belevenis! 1973 bleek een zeer vruchtbaar jaar met over het algemeen prachtige winnaars, ik ben tevreden.
1
geplaatst: 2 november 2023, 19:33 uur
Kan ik alleen maar onderschrijven!
En als er, naar jaarlijkse traditie, een 2023-special-CSLavondje wordt gehouden ergens in de winterse maanden, hou ik me warm aanbevolen.
En als er, naar jaarlijkse traditie, een 2023-special-CSLavondje wordt gehouden ergens in de winterse maanden, hou ik me warm aanbevolen.

3
geplaatst: 10 maart 2024, 18:32 uur
https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg
Ja ja jongens, ik haal bovenstaande rode loper-prentje weer van stal en jullie weten wat dat betekent: tijd voor een nieuwe Jordy's-editie! 1974 dit keer, het kutste muziekjaar ooit volgens Johnny Marr.
Dat belooft!
Nominatiedeadline: zaterdag 6 april 21u (iets vroeger dan normaal bij wijze van experiment. Die late deadlines zorgen er in de praktijk voor dat ik nog een heel stuk van de onthullingsdag lijstjes zit te verwerken als een malle, wat nogal aan mijn presentatie-energie vreet, terwijl ik de avond ervoor lekker op mijn gemak naar tv zat te kijken met niks om handen. Daarom proberen we het eens zo)
Stemdeadline: zaterdag 4 mei 23u59
Voor een uitgebreide post betreffende de regels, zie het eerste bericht in dit topic!
Een korte opfrisser van de nominatieronde: stuur mij in PM je nominaties per categorie door (minimum 3 en maximum 10). De vaakst genoemde titels worden geshortlist en maken kans op een Jordy in de finaleronde!
De categorieën zijn:
Albums:
- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste electronic
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock/metal (worden eind jaren '70 aparte categorieën)
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
Nummers:
- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste electronic
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)
Artiesten/overig:
- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes
GOED OM TE WETEN:
De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten.
Ja ja jongens, ik haal bovenstaande rode loper-prentje weer van stal en jullie weten wat dat betekent: tijd voor een nieuwe Jordy's-editie! 1974 dit keer, het kutste muziekjaar ooit volgens Johnny Marr.
Dat belooft!
Nominatiedeadline: zaterdag 6 april 21u (iets vroeger dan normaal bij wijze van experiment. Die late deadlines zorgen er in de praktijk voor dat ik nog een heel stuk van de onthullingsdag lijstjes zit te verwerken als een malle, wat nogal aan mijn presentatie-energie vreet, terwijl ik de avond ervoor lekker op mijn gemak naar tv zat te kijken met niks om handen. Daarom proberen we het eens zo)
Stemdeadline: zaterdag 4 mei 23u59
Voor een uitgebreide post betreffende de regels, zie het eerste bericht in dit topic!
Een korte opfrisser van de nominatieronde: stuur mij in PM je nominaties per categorie door (minimum 3 en maximum 10). De vaakst genoemde titels worden geshortlist en maken kans op een Jordy in de finaleronde!
De categorieën zijn:
Albums:
- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste electronic
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
Nummers:
- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste electronic
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)
Artiesten/overig:
- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes
GOED OM TE WETEN:
De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten.
0
geplaatst: 10 maart 2024, 18:36 uur
aerobag, AOVV, Choconas, DjFrankie, esteban, Funky Bookie, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Lying Mouth, Poek, Salvadore, SBube, stardust_be, Teunnis, Venceremos, Barney Rubble, zaaf
doen jullie (weer) mee?
doen jullie (weer) mee?
1
geplaatst: 10 maart 2024, 18:43 uur
1
geplaatst: 12 maart 2024, 16:14 uur
ArthurDZ schreef:
doen jullie (weer) mee?
doen jullie (weer) mee?
Uiteraard, ik ben al sinds december aan het inluisteren. Goed jaar voor jazz en Europese folk.
1
geplaatst: 12 maart 2024, 20:11 uur
Geen 1974-plaat van Savvopoulos blijkbaar maar als je nog luistertips hebt, laat gerust weten Koenr! 
Heb zelf ook nog wel een aardig lijstje voor de komende weken.

Heb zelf ook nog wel een aardig lijstje voor de komende weken.
3
geplaatst: 12 maart 2024, 20:18 uur
Ik heb een bijzondere Spaanse en Griekse voor je in de aanbieding.
(En een Braziliaanse en een Japanse, uiteraard.)
(En een Braziliaanse en een Japanse, uiteraard.)
1
geplaatst: 15 maart 2024, 19:13 uur
Die Japanse tip is alvast erg, érg fraai. Een filmscore blijkbaar? Zo komt het ook wel over op me, al kan ik me niet meteen een beeld bij de film vormen. Klinkt mysterieus, bij wijlen ook episch en emotioneel geladen.
1
geplaatst: 15 maart 2024, 19:31 uur
1
geplaatst: 20 maart 2024, 08:28 uur
Ik wil jullie alvast even wijzen op (het voorlopig lijstje) albums waar meer dan twee genres op toepasbaar zijn. Zodat jullie ze niet over het hoofd zien voor de categorie waarvan de genretag ontbreekt op MuMe. Ik heb ze nog niet allemaal beluisterd, dus wellicht dat er foutjes tussen staan. En er ontbreekt gegarandeerd nog een hoop.
Catherine Ribeiro + Alpes - Le Rat Débile et l'Homme des Champs (Rock / Folk / Avant-Garde)
Christian Vander - Tristan et Iseult (Rock / Avant-Garde / Score)
Cluster - Zuckerzeit (Electronic / Avant-Garde / Rock)
Dimitri van Toren - Dimitri van Toren (Folk / Rock / Country)
Miles Davis - Get Up With It (Jazz / Funk / Avant-Garde)
Secos & Molhados - Secos & Molhados (Rock / Folk / Pop / Wereld)
Catherine Ribeiro + Alpes - Le Rat Débile et l'Homme des Champs (Rock / Folk / Avant-Garde)
Christian Vander - Tristan et Iseult (Rock / Avant-Garde / Score)
Cluster - Zuckerzeit (Electronic / Avant-Garde / Rock)
Dimitri van Toren - Dimitri van Toren (Folk / Rock / Country)
Miles Davis - Get Up With It (Jazz / Funk / Avant-Garde)
Secos & Molhados - Secos & Molhados (Rock / Folk / Pop / Wereld)
0
geplaatst: 20 maart 2024, 08:31 uur
Ik heb eerder deze week trouwens ook een alleraardigste 1974-ontdekking gedaan, namelijk Veedon Fleece van Van Morrison. Een wat obscure artiest natuurlijk, dus ik dacht ik maak hier even reclame 

3
geplaatst: 22 maart 2024, 22:27 uur
De afgelopen week heb ik al best wat platen uit 1974 (her)beluisterd. Er is voor mij één uitschieter: A Tábua de Esmeralda (1974) is een prachtplaat. 

3
geplaatst: 29 maart 2024, 12:38 uur
Voor wie dit weekend nog niet veel te doen heeft, kan ik gerust aanraden om nominaties in te sturen voor de Jordy's. De deadline komt er namelijk weer aan: zaterdag 6 april 21u.
aerobag, AOVV, Choconas, DjFrankie, esteban, Funky Bookie, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Lying Mouth, Poek, Salvadore, SBube, stardust_be, Teunnis, Venceremos, Barney Rubble en Koen St
aerobag, AOVV, Choconas, DjFrankie, esteban, Funky Bookie, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Lying Mouth, Poek, Salvadore, SBube, stardust_be, Teunnis, Venceremos, Barney Rubble en Koen St
1
geplaatst: 30 maart 2024, 20:01 uur
Fijn, deze reminder. Ik had ergens 4 mei gelezen, dat blijkt de deadline voor de stemronde te zijn. 
Komt wel goed, de komende week eens kijken in welke categorieën ik met valabele kandidaten kan komen aanzetten.

Komt wel goed, de komende week eens kijken in welke categorieën ik met valabele kandidaten kan komen aanzetten.
* denotes required fields.