Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards
zoeken in:
1
geplaatst: 11 april 2024, 15:33 uur
Heb al een paar stemlijstjes binnengekregen, waarvoor dank! Ik heb ze wel nog niet verwerkt, want ik wilde eerst nog even mijn licht laten schijnen over de categorieën en mijn voorspellende gaven testen! Wie lekker mee wil doen, hou je vooral niet in!
Album van het jaar
Hier winnen toch vaak de meer top 250-fähige namen, met Comus in '71 als grootse uitzondering. Genoeg albums hier met een gelijkaardige gun-factor, maar toch denk ik dat Neil hier zijn eerste album van het jaar-Jordy gaat binnenhalen.
Avant-garde
Ook hier ga ik voor de veilige gok: Zappa valt in dit topic al sinds de mid-sixties geregeld in de prijzen, zo won hij deze categorie al drie keer met The Mothers. Ik denk dat hij dit jaar voor het eerst zal winnen onder zijn eigen naam in deze categorie.
Blues, country, roots
Ome Neil gaat het hier ook goed doen, maar het zou me niet verbazen als Gene Clark uiteindelijk met de eer zal gaan lopen.
Electronic
Dit gaat nek aan nek tussen Tangerine Dream en Kraftwerk gaan, ik denk dat die eerste uiteindelijk nipt zullen winnen. Kraftwerk gaat later dit decennium sowieso nog domineren natuurlijk, dus waarom niet.
Folk
Ik hoop op Joni of Richard + Linda, maar ik denk dat Van The Man hier net wat meer fans heeft. Maar in 1973 won El Polen deze dus alles kan, denk ik dan.
Jazz
Kan ik echt niet inschatten, daarvoor ben ik te weinig een jazzkikker. Miles gaat misschien nogal in zijn eigen weg lopen met twee kanshebbers, dus misschien wordt Alice de eerste Coltrane met een Jordy voor beste jazzalbum dit jaar (Pastel Blues versloeg A Love Supreme in '65 namelijk)?
Live
Zappa of Van sowieso, gezien hun succes in andere categorieën dit jaar. Met Lou wellicht als de dark horse voor wanneer de andere twee elkaar teveel in de weg zitten (ik vermoed dat zij meer een overlap in fans hebben dan Lou en eender wie van hen). Rory gaat afgetekend vierde worden vermoed ik.
Pop
Oef, moeilijke! En met albums die in 1974 al populair waren en dat niet jaren na dato pas geworden zijn, dat vind ik zelf ook wel eens leuk/interessant. Het zal hier gaan tussen Eno of Supertramp, beetje te zien of de 'alternatieve' dan wel de 'mainstream' deelnemers hier de overhand gaan krijgen.
Rock
Neil Young, denk ik. Serieuze snub trouwens om geen van de twee Queen-classics van dit jaar in de nominatielijst op te nemen. Hoe zouden ze het in '75 doen?
Ska, reggae
Van Keith Hudson krijg ik derde wiel-vibes, de andere twee gaan alle stemmen naar zich toe trekken denk ik. Met Bob nipt als winnaar.
Soul, funk, R&B
Zou me heel erg verbazen als deze Jordy niet naar Ann Peebles gaat. Bij onze naaste concurrenten de Grammy's was Stevie Wonder in deze periode trouwens oppermachtig, opvallend dat ie hier niet eens voor beste soulplaat genomineerd is.
Wereld
De gemakkelijke gok is denk ik Fela, want die wint deze categorie de laatste tijd haast altijd, maar ik vermoed dat Jorge Ben dit jaar meer de gunfactor heeft.
Anderstalig
Ook hier gaat Jorge Ben shinen, vermoed ik. Nog harder dan in de wereldcategorie zelfs.
Nummer van het jaar
Winnaars aanwijzen bij de liedjes vind ik nog moeilijker dan bij de albums, ik beperk me, misschien voorlopig, misschien ook niet, dus even tot de hoofdcategorie alhier. En daaaamn hier zie ik ook niet direct een overduidelijke winnaar tussen staan eerlijk gezegd. Misschien dat de rock elkaar net wat te veel in de weg gaat zitten en het dus Ann gaat worden?
Artiest van het jaar
Artiest van het jaar vind ik ook altijd een moeilijke, ik denk dat dit de categorie is waar mensen het puurst op gevoel stemmen, zonder logica. Zappa won deze award al twee keer eerder maar ik zie hem hier nog steeds best wel als kanshebber, samen met... pff ja, iedereen eigenlijk. Behalve Miles Davis, om een of andere reden.
Beste nieuwkomer
Geen champagnejaar voor deze categorie vind ik, de vijf genomineerden zouden allemaal de cultsferen nooit geheel ontsnappen. Dadawah geef ik dan nog het meeste kans, puur op basis van albumsbekendheid binnen dit deelnemersveld.
Mooiste hoes
Mijn favoriete hoes wint deze award bijna nooit, dus laat ik dan maar mijn minst favoriete hoes hier als grootste kanshebber aanwijzen: Crime Of The Century!
Albums
Album van het jaar
Hier winnen toch vaak de meer top 250-fähige namen, met Comus in '71 als grootse uitzondering. Genoeg albums hier met een gelijkaardige gun-factor, maar toch denk ik dat Neil hier zijn eerste album van het jaar-Jordy gaat binnenhalen.
Avant-garde
Ook hier ga ik voor de veilige gok: Zappa valt in dit topic al sinds de mid-sixties geregeld in de prijzen, zo won hij deze categorie al drie keer met The Mothers. Ik denk dat hij dit jaar voor het eerst zal winnen onder zijn eigen naam in deze categorie.
Blues, country, roots
Ome Neil gaat het hier ook goed doen, maar het zou me niet verbazen als Gene Clark uiteindelijk met de eer zal gaan lopen.
Electronic
Dit gaat nek aan nek tussen Tangerine Dream en Kraftwerk gaan, ik denk dat die eerste uiteindelijk nipt zullen winnen. Kraftwerk gaat later dit decennium sowieso nog domineren natuurlijk, dus waarom niet.
Folk
Ik hoop op Joni of Richard + Linda, maar ik denk dat Van The Man hier net wat meer fans heeft. Maar in 1973 won El Polen deze dus alles kan, denk ik dan.
Jazz
Kan ik echt niet inschatten, daarvoor ben ik te weinig een jazzkikker. Miles gaat misschien nogal in zijn eigen weg lopen met twee kanshebbers, dus misschien wordt Alice de eerste Coltrane met een Jordy voor beste jazzalbum dit jaar (Pastel Blues versloeg A Love Supreme in '65 namelijk)?
Live
Zappa of Van sowieso, gezien hun succes in andere categorieën dit jaar. Met Lou wellicht als de dark horse voor wanneer de andere twee elkaar teveel in de weg zitten (ik vermoed dat zij meer een overlap in fans hebben dan Lou en eender wie van hen). Rory gaat afgetekend vierde worden vermoed ik.
Pop
Oef, moeilijke! En met albums die in 1974 al populair waren en dat niet jaren na dato pas geworden zijn, dat vind ik zelf ook wel eens leuk/interessant. Het zal hier gaan tussen Eno of Supertramp, beetje te zien of de 'alternatieve' dan wel de 'mainstream' deelnemers hier de overhand gaan krijgen.
Rock
Neil Young, denk ik. Serieuze snub trouwens om geen van de twee Queen-classics van dit jaar in de nominatielijst op te nemen. Hoe zouden ze het in '75 doen?
Ska, reggae
Van Keith Hudson krijg ik derde wiel-vibes, de andere twee gaan alle stemmen naar zich toe trekken denk ik. Met Bob nipt als winnaar.
Soul, funk, R&B
Zou me heel erg verbazen als deze Jordy niet naar Ann Peebles gaat. Bij onze naaste concurrenten de Grammy's was Stevie Wonder in deze periode trouwens oppermachtig, opvallend dat ie hier niet eens voor beste soulplaat genomineerd is.
Wereld
De gemakkelijke gok is denk ik Fela, want die wint deze categorie de laatste tijd haast altijd, maar ik vermoed dat Jorge Ben dit jaar meer de gunfactor heeft.
Anderstalig
Ook hier gaat Jorge Ben shinen, vermoed ik. Nog harder dan in de wereldcategorie zelfs.
Nummers
Nummer van het jaar
Winnaars aanwijzen bij de liedjes vind ik nog moeilijker dan bij de albums, ik beperk me, misschien voorlopig, misschien ook niet, dus even tot de hoofdcategorie alhier. En daaaamn hier zie ik ook niet direct een overduidelijke winnaar tussen staan eerlijk gezegd. Misschien dat de rock elkaar net wat te veel in de weg gaat zitten en het dus Ann gaat worden?
Overig
Artiest van het jaar
Artiest van het jaar vind ik ook altijd een moeilijke, ik denk dat dit de categorie is waar mensen het puurst op gevoel stemmen, zonder logica. Zappa won deze award al twee keer eerder maar ik zie hem hier nog steeds best wel als kanshebber, samen met... pff ja, iedereen eigenlijk. Behalve Miles Davis, om een of andere reden.
Beste nieuwkomer
Geen champagnejaar voor deze categorie vind ik, de vijf genomineerden zouden allemaal de cultsferen nooit geheel ontsnappen. Dadawah geef ik dan nog het meeste kans, puur op basis van albumsbekendheid binnen dit deelnemersveld.
Mooiste hoes
Mijn favoriete hoes wint deze award bijna nooit, dus laat ik dan maar mijn minst favoriete hoes hier als grootste kanshebber aanwijzen: Crime Of The Century!

1
geplaatst: 11 april 2024, 16:45 uur
ArthurDZ schreef:
Avant-garde
Avant-garde
Mijn stem krijgt ie niet! Apostrophe (') is geen avant-garde en is ook zodanig gecorrigeerd een klein maandje geleden.
Pop
beetje te zien of de 'alternatieve' dan wel de 'mainstream' deelnemers hier de overhand gaan krijgen.
beetje te zien of de 'alternatieve' dan wel de 'mainstream' deelnemers hier de overhand gaan krijgen.
Interessant duel inderdaad!
Als deze niet al te bijzondere Bob het gaat winnen van een behoorlijk geniale plaat als Peace & Love, dan gaat Patrick moeten ingrijpen....
Artiest van het jaar
Met één van zijn beste studioalbums én één van zijn beste livealbums, zou dit een walk in the park moeten zijn voor De Snor.
Beste nieuwkomer
Geen champagnejaar voor deze categorie vind ik, de vijf genomineerden zouden allemaal de cultsferen nooit geheel ontsnappen.
Geen champagnejaar voor deze categorie vind ik, de vijf genomineerden zouden allemaal de cultsferen nooit geheel ontsnappen.
Ik denk dat we King Tubby de komende jaren nog wel eens een Jordy gaan zien winnen (tenzij het samenvalt met de populairste Marleys.
Mooiste hoes
Dat zou inderdaad wel een grove misdaad zijn.
0
geplaatst: 11 april 2024, 16:59 uur
De omissie van Burning Spear's Rockin' Time (1 van 's mans 2 legendarische albums bij Studio One) vind ik misschien wel de meest genante op reggae-vlak. Als Dennis Brown volgend jaar wordt genegeerd, eet ik iets op.
1
geplaatst: 11 april 2024, 17:40 uur
Venceremos schreef:
De omissie van Burning Spear's Rockin' Time (1 van 's mans 2 legendarische albums bij Studio One) vind ik misschien wel de meest genante op reggae-vlak. Als Dennis Brown volgend jaar wordt genegeerd, eet ik iets op.
Hmmm volgend jaar zullen we die fout niet maken denk ik! Plaatje tussen twee haakjes toegevoegd aan mijn luisterlijst voor volgende keer!
0
geplaatst: 11 april 2024, 18:06 uur
Schijnbaar is deze ook al uit 1974: Just a moment... - discogs.com
Maar andere bronnen spreken van 1975, dus ik ga hem volgend jaar nomineren.
Maar andere bronnen spreken van 1975, dus ik ga hem volgend jaar nomineren.
3
geplaatst: 26 april 2024, 08:11 uur
Volgende week zaterdag alweer deadlinetijd!
zaaf en Funky Bookie kregen alvast de vroegboekkorting! Wie volgt?
aerobag, AOVV, Choconas, DjFrankie, esteban, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Lying Mouth, Poek, Salvadore, SBube, stardust_be, Teunnis, Venceremos, Barney Rubble, Koen St
zaaf en Funky Bookie kregen alvast de vroegboekkorting! Wie volgt?
aerobag, AOVV, Choconas, DjFrankie, esteban, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Lying Mouth, Poek, Salvadore, SBube, stardust_be, Teunnis, Venceremos, Barney Rubble, Koen St
0
geplaatst: 26 april 2024, 11:00 uur
1
geplaatst: 26 april 2024, 11:26 uur
0
geplaatst: 26 april 2024, 13:22 uur
Ik niet. Zojuist mijn vakantie naar Rome gecanceld, dus ik heb alle tijd volgende week... Elk nadeel heb zijn voordeel.
4
geplaatst: 27 april 2024, 07:44 uur
Teunnis schreef:
Zojuist mijn vakantie naar Rome gecanceld
Zojuist mijn vakantie naar Rome gecanceld
Toch niet speciaal omdat de Jordy's eraan komen?

Ik wil de deadline overigens best verleggen, naar vrijdag 10 mei om 23u59. Maar dat wordt 'm dan ook echt, ok?
0
geplaatst: 27 april 2024, 12:00 uur
ArthurDZ schreef:
Ik wil de deadline overigens best verleggen, naar vrijdag 10 mei om 23u59. Maar dat wordt 'm dan ook echt, ok?
(quote)
Dat zou mij ook een stuk beter uitkomen!

0
geplaatst: 6 mei 2024, 10:54 uur
ArthurDZ schreef:
Live (dit is wat er gebeurd als je Teunnis en Justus18 carte blanche geeft in deze categorie)
Zappa / Mothers - Cheepnis
Zappa / Mothers - Echidna's Arf (Of You)
Zappa / Mothers - More Trouble Every Day
Zappa / Mothers - Penguin In Bondage
Zappa / Mothers - Village Of the Sun
Live (dit is wat er gebeurd als je Teunnis en Justus18 carte blanche geeft in deze categorie)
Zappa / Mothers - Cheepnis
Zappa / Mothers - Echidna's Arf (Of You)
Zappa / Mothers - More Trouble Every Day
Zappa / Mothers - Penguin In Bondage
Ik merk nu pas op dat Don't You Ever Wash That Thing? er niet tussenstaat. Justus18, verklaar je nader!

0
geplaatst: 6 mei 2024, 17:00 uur
Teunnis schreef:
Ik merk nu pas op dat Don't You Ever Wash That Thing? er niet tussenstaat.
Ik merk nu pas op dat Don't You Ever Wash That Thing? er niet tussenstaat.
Als ik van de nummers van het album een TOP10 zou maken, dan zou dat nummer op P8 staan. Ik beperkte me tot 7 nummers, waaronder Pygmy Twylyte en Son Of Orange County die ik op mijn beurt mis in de keuzelijst.
1
geplaatst: 6 mei 2024, 17:37 uur
Oke, nu moet ik mezelf verantwoorden… Ik vrees dat ik Son of Orange County per ongeluk geschrapt hebt. Na Don’t You Ever Wash That Thing toch echt wel het beste van het album. Pygmy Twylyte wel bewust eruit gelaten, omdat ik nog ruimte moest overlaten voor wat Velvet Underground.
0
geplaatst: 8 mei 2024, 17:07 uur
Johnny Marr schreef:
Vraagje: komt Lila's Dance niet uit 1975? Volgens Spotify wel.
Vraagje: komt Lila's Dance niet uit 1975? Volgens Spotify wel.
Ik heb het album waar het opstaat een tijdje geleden gewijzig van 1974 naar 1975. Verder zie ik geen single release van dit nummer. Waarschijnlijk was mijn correctie wat te laat om te voorkomen dat sommigen hem gingen nomineren.
Misschien een idee om hem te schrappen uit deze editie, maar hem wel alvast een nominatie te geven voor volgende editie? ArthurDZ?
2
geplaatst: 9 mei 2024, 09:05 uur
Teunnis schreef:
Misschien een idee om hem te schrappen uit deze editie, maar hem wel alvast een nominatie te geven voor volgende editie? ArthurDZ?
Hmm het nummer heeft op dit moment nog geen stemmen (moet nog een stemmenlijstje of drie verwerken wel), zal het in de gaten houden dat het zo blijft. Volgend jaar mag ie wat mij betreft zeker opnieuw meedoen, maar van een automatische finaleplek ben ik minder fan.
Morgenavond deadline trouwens, lieve deelnemers! Mag ik nog wat stemmenlijstjes in mijn PM-bus verwachten?

2
geplaatst: 11 mei 2024, 09:53 uur
Alles is verwerkt en de tiebreaks zijn opgestuurd naar ons aller Koenr, opperrechter van deze editie!
Dank aan de 14 stemmers! Jullie hebben er weer iets spannends van gemaakt, getuige het vrij hoge volume aan tiebreaks:
Albums:
Album van het jaar
Blues, country, roots
Electronic
Folk
Rock
Soul, funk, R&B
Nummers/overig:
Avant garde
Blues, country, roots
Wereld
Dank aan de 14 stemmers! Jullie hebben er weer iets spannends van gemaakt, getuige het vrij hoge volume aan tiebreaks:
Albums:
Album van het jaar
Blues, country, roots
Electronic
Folk
Rock
Soul, funk, R&B
Nummers/overig:
Avant garde
Blues, country, roots
Wereld
1
geplaatst: 12 mei 2024, 19:27 uur
Koenr heeft gisteren de ontwarde knopen doorgestuurd trouwens! Vandaag een drukke dag met weinig schermactiviteit, maar vanaf morgen gaan we hier los met de uitslagen! Tot dan!
1
geplaatst: 13 mei 2024, 11:07 uur
Zal deze editie van de Jordy's even chaotisch verlopen als afgelopen Eurovisiesongfestival? We ontdekken het deze week!
https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg
https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg
4
geplaatst: 13 mei 2024, 11:23 uur
Albums: avant garde
Cluster - Zuckerzeit
Frank Zappa - Apostrophe (')
Miles Davis - Get Up with It
Frank is voor het stempubliek van de Jordy's natuurlijk een echte held, hij wordt al jaren bijna iedere keer wel voor minstens één keer genomineerd en ook in het jaar des heren 1974 doet hij hier uitstekende zaken met negen nominaties. De eerste daarvan verzilvert hij al meteen, met behulp van zijn posse bestaande uit zaaf, Funky Bookie, Justus18, Venceremos en AOVV. En ondanks tegengas van Teunnis, die al de hele week buiten het Jordyawards-theater staat te demonstreren met een #notmyavantgarde-bordje.
Avant garde-albums hall of fame
1965: niet uitgedeeld
1966: The Mothers of Invention - Freak Out!
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Mothers of Invention - We're Only in It for the Money
1969: The Mothers of Invention - Uncle Meat
1970: Nico - Desertshore
1971: Can - Tago Mago
1972: Can - Ege Bamyasi
1973: Pharoah Sanders - Village of the Pharoahs
1974: Frank Zappa - Apostrophe (')
2020: De Kift - Hoogriet
2021: Lingua Ignota - Sinner Get Ready
2022: Perfume Genius - Ugly Season
2023: JPEGMAFIA & Danny Brown - Scaring the Hoes
Nummers: avant garde
Can - Chain Reaction
Cluster - Hollywood
Cluster - Rote Riki
Miles Davis - Calypso Frelimo
Miles Davis - He Loved Him Madly
Nico - You Forgot to Answer
Met twee nummers in één categorie staan is doorgaans meer zegen dan vloek dus je zou wellicht verwachten dat het hier vooral tussen Can en Nico spannend was, maar niets is minder waar: het ging tussen de calypso van Miles en Nico. Opperrechter Koenr moest erbij gehaald worden en koos in het voordeel van die eerste. Hij had dan ook zelf op dit nummer gestemd dus zo zie je maar, corruptie binnen de organisatie van een groot, jaarlijks evenement is van alle tijden. Stemden ook voor deze van Miles: Teunnis, AOVV en Choconas.
Leuke fun fact is dat dit het eerste keer ooit is dat een Miles Davis-nummer bekroond wordt met een Jordy.
Avant garde nummers hall of fame
1965: niet uitgereikt
1966: The Velvet Underground - All Tomorrow's Parties
1967: The Velvet Underground - Venus In Furs
1968: The Velvet Underground - Sister Ray
1969: The Mothers Of Invention - Dog Breath
1970: Tim Buckley - Lorca
1971: Can - Halleluwah
1972: Can - Vitamin C
1973: Pharoah Sanders - Village of the Pharoahs
1974: Miles Davis - Calypso Frelimo
2020: De Kift - Hoogriet
2021: Bendik Giske - Cruising
2022: Perfume Genius - Hellbent
2023: Lankum - Go Dig My Grave
2
geplaatst: 13 mei 2024, 11:34 uur
Albums: blues, country, roots
Gene Clark - No Other
Gram Parsons - Grievous Angel
Neil Young - On the Beach
Tom Waits - The Heart of Saturday Night
En meteen over naar de volgende tiebreak-categorie. Hier ging ie tussen Gene Clark en Neil Young. Dit jaar zat Neil overigens in een boel tiebreaks vastgeknoopt, zou Koen Youngie genoeg zijn om hem af en toe een winst te bezorgen? Hier alvast niet, want Gene Clark wordt het podium opgeroepen om zijn eerste Jordy in ontvangst te mogen nemen. Het daverendste applaus komt van Barney Rubble, Venceremos, Teunnis en Koenr.
Blues-, country-, roots-albums hall of fame
1965: Junior Wells' Chicago Blues Band - Hoodoo Man Blues
1966: John Lee Hooker - It Serve You Right to Suffer
1967: Albert King - Born Under a Bad Sign
1968: Dr. John, the Night Tripper - Gris-Gris
1969: Janis Joplin - I Got dem Ol' Kozmic Blues Again Mama!
1970: Creedence Clearwater Revival - Cosmo's Factory
1971: The Doors - L.A. Woman
1972: The Rolling Stones - Exile On Main St.
1973: Bobby Blue Bland - His California Album
1974: Gene Clark - No Other
2020: Margo Price – That’s How Rumors Get Started
2021: Allison Russell - Outside Child
2022: niet uitgereikt
2023: Colter Wall - Little Songs
Nummers: blues, country, roots
Dolly Parton - I Will Always Love You
Gene Clark - Some Misunderstanding
Gene Clark - Strength of Strings
Linda Ronstadt - You're No Good
Tom Waits - The Heart of Saturday Night
En ach nu we toch bezig zijn, laten we nog maar een tiebreak-categorie doen! Het ging hier tussen Strenght of Strings en The Heart of Saturday Night (dus opnieuw een ondermijning van het 'met meerdere nummers in dezelfde categorie staan is slecht voor zaken'-argument). Koen slaapt dan wel met een Gene Clark-bodypillow naast zich, maar hier gaat hij voor Tom Waits. "Benieuwd of we deze jonge, talentvolle snaak nog vaker gaan tegenkomen in de geschiedenis van deze awardshow" laat hij achteraf optekenen. Naast Koen hopen vooral ook zaaf, Scorpion_21 en ikzelf dat dit wel het geval zal zijn.
Blues-, country-, roots-nummers hall of fame
1965: J.B. Lenoir - Alabama Blues
1966: Cream - I Feel Free
1967: Captain Beefheart and His Magic Band - Sure 'nuff 'n Yes I Do
1968: Dr. John - I Walk on Guilded Splinters
1969: Townes Van Zandt - Kathleen
1970: The Doors - Roadhouse Blues
1971: The Doors - L.A. Woman
1972: Neil Young - The Needle and the Damage Done
1973: Dolly Parton - Jolene
1974: Tom Waits - The Heart of Saturday Night
2020: Danny Vera - The Weight
2021: niet uitgereikt
2022: niet uitgereikt
2023: Bella White - Rhododendron
3
geplaatst: 13 mei 2024, 11:51 uur
Albums: electronic
Cluster - Zuckerzeit
Kraftwerk - Autobahn
Tangerine Dream - Phaedra
En ook de electronic-categorie bleek muurvast te zitten toen de stemmen eenmaal geteld waren. Alle drie de genomineerden kwamen uit op drie stemmen, zo nipt is het denk ik nog nooit eerder geweest bij de Jordy's. Ja dan bellen we natuurlijk Koenr deze editie, en hij maakt een beslissing waar ook zaaf en AOVV zich zeker in zullen kunnen vinden, namelijk om de award aan Cluster te geven.
En zo keert de award terug naar Duitsland, na een zonnig jaartje Griekenland.
Dance-, electronic-albums hall of fame
1972: Tangerine Dream - Zeit
1973: Vangelis Papathanassiou - L'Apocalypse des Animaux
1974: Cluster - Zuckerzeit
2020: Gidge - New Light
2021: Low - HEY WHAT
2022: Lucrecia Dalt - ¡Ay!
2023: James Holden - Imagine This Is a High Dimensional Space of All Possibilities
Nummers: electronic
Cluster - Hollywood
Cluster - Rote Riki
Kraftwerk - Autobahn
Kraftwerk - Kometenmelodie 2
Tangerine Dream - Phaedra
Oh kijk, een categorie waar we gewoon zelf uitkwamen, het kan blijkbaar ook nog dit jaar. De monolieten hier waren zoals verwacht Autobahn en Phaedra, waarbij die eerste toch duidelijk aan het langste eind trok met dank aan de stemmen van Funky Bookie, Poek, Justus18, Koen St en Teunnis.
Dance-, electronic-nummers hall of fame
1972: Tangerine Dream - Zeit First Movement: Birth of Liquid Plejades
1973: Vangelis Papathanassiou - La Petite Fille de La Mer
1974: Kraftwerk - Autobahn
2020: Bicep - Atlas en Purple Disco Machine & Sophie and the Giants - Hypnotized
2021: Spellling - Boys At School
2022: Lucrecia Dalt - Atemporal
2023: DJ Koze ft. Sophia Kennedy - Wespennest
1
geplaatst: 13 mei 2024, 11:52 uur
In de late namiddag gaan we verder! Heeft iedereen het wat naar zijn zin tot nu toe?
1
geplaatst: 13 mei 2024, 12:40 uur
Jemig, Zappa wint zonder mijn stem.
En ik haal er nu ook een #robbed-bordje bij voor Dolly Parton.
En ik haal er nu ook een #robbed-bordje bij voor Dolly Parton.
1
geplaatst: 13 mei 2024, 13:00 uur
ArthurDZ schreef:
Heeft iedereen het wat naar zijn zin tot nu toe?
Heeft iedereen het wat naar zijn zin tot nu toe?
Nope, nog geen enkele juiste winnaar.
3
geplaatst: 13 mei 2024, 17:17 uur
Albums: folk
Bert Jansch - L.A. Turnaround
Joni Mitchell - Court and Spark
Leonard Cohen - New Skin for the Old Ceremony
Richard & Linda Thompson - I Want to See the Bright Lights Tonight
Van Morrison - Veedon Fleece
En ook hier was het close, uiteindelijk eindigden zowel Joni als Leonard op drie stemmen waardoor Koen een keuze moest maken tussen deze twee vrolijke Canadezen. En volgens mij zullen vooral Funky Bookie, Scorpion_21 en Choconas blij zijn met zijn keuze.
Folkalbums hall of fame
1965: Jackson C. Frank - Jackson C. Frank
1966: Bob Dylan - Blonde On Blonde
1967: Leonard Cohen - Songs Of Leonard Cohen
1968: Van Morrison - Astral Weeks
1969: Nick Drake - Five Leaves Left
1970: Tim Buckley - Lorca
1971: Comus - First Utterance
1972: Nick Drake - Pink Moon
1973: El Polen - Fuera de la Ciudad
1974: Joni Mitchell - Court And Spark
2020: Ichiko Aoba – Adan no Kaze en Phoebe Bridgers - Punisher
2021: Arooj Aftab - Vulture Prince
2022: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
2023: Lankum - False Lankum
Nummers: folk
Joni Mitchell - Free Man in Paris
Leonard Cohen - Who by Fire
Richard & Linda Thompson - I Want to See the Bright Lights Tonight
Van Morrison - Streets of Arklow
Van Morrison - You Don't Pull No Punches, But You Don't Push the River
Dubbele winst voor Joni dit jaar, en deze keer kon ze het af zonder hulp van ome Koenr. Ofja, zonder veel hulp van ome Koen, want hij heeft natuurlijk wel op haar gestemd, net zoals Scorpion_21, Venceremos, Choconas en ikzelf. Zo bleef ze Van The Man nipt voor.
Er stijgt boegeroep op uit het publiek. Joni uit in haar bedankingsspeech toch helemaal geen steun aan Israël? Oh nee wacht, het is gewoon Johnny Marr die nog altijd op nul treffers staat.
Folknummers hall of fame
1965: Simon & Garfunkel - The Sound of Silence
1966: Tim Hardin - How Can We Hang on to a Dream
1967: Leonard Cohen - Suzanne
1968: Leonard Cohen - Hey, That's No Way to Say Goodbye
1969: Nick Drake - River Man
1970: Van Morrison - Moondance
1971: Comus - Drip Drip
1972: Neil Young - Old Man
1973: Sandy Denny and the Strawbs - Who Knows Where the Time Goes
1974: Joni Mitchell - Free Man in Paris
2020: Phoebe Bridgers - I Know the End
2021: Arooj Aftab - Mohabbat
2022: Natalia Lafourcade - Muerte
2023: Lankum - Go Dig My Drive
3
zaaf
geplaatst: 13 mei 2024, 17:20 uur
onbegrijpelijk, die gast heeft een smaak om schuimbekkend van je stoel te donderen!
3
geplaatst: 13 mei 2024, 17:33 uur
Albums: jazz
Joe Henderson featuring Alice Coltrane - The Elements
Miles Davis - Big Fun
Miles Davis - Get Up With It
Mulatu Astatke featuring Fekade Amde Maskal - Ethio Jazz
Opnieuw een mijlpaal in de Jordy-geschiedenis vanavond. Eerst zagen we Miles zijn eerste Jordy in de nummerscategorie winnen, nu gaat voor het eerst in de geschiedenis van ons spelletje een Coltrane lopen met een jazzalbum-Jordy. Alice flikt het samen met Joe Henderson, die is een hele tijd terug ook eens vruchteloos genomineerd voor een Jordy dus dat wordt ongetwijfeld een dolle boel op hun after. Zullen het ongetwijfeld ook mogen meemaken (en hopen dat het nu ook weer niet *te* weird gaat worden): Justus18, AOVV, Choconas en Koenr.
Jazzalbums hall of fame
1965: Nina Simone - Pastel Blues
1966: Nina Simone - Wild Is the Wind
1967: Philip Cohran and the Artistic Heritage Ensemble - On the Beach
1968: Miles Davis - Filles De Kilimanjaro
1969: Miles Davis - In A Silent Way
1970: Miles Davis - Bitches Brew
1971: Miles Davis - A Tribute to Jack Johnson
1972: Frank Zappa - Waka / Jawaka
1973: Mal Waldron & Terumasa Hino - Reminicent Suite
1974: Joe Henderson featuring Alice Coltrane - The Elements
2020: Gard Nilssen's Supersonic Orchestra - If You Listen Carefully the Music Is Yours en Nubya Garcia - Source
2021: Patrick Shiroishi - Hidemi
2022: Natalia Lafourcade - De Todas las Flores
2023: Jaimie Branch - Fly or Die Fly or Die Fly or Die ((World War))
Nummers: jazz
Gil Scott-Heron / Brian Jackson - The Bottle
Joe Henderson featuring Alice Coltrane - Earth
Miles Davis - Calypso Frelimo
Miles Davis - He Loved Him Madly
Wacht eens even, waren er geen zes genomineerden in deze categorie, zullen sommigen onder jullie misschien denken. We hebben helaas net voor de ceremonie het voltallige Mahavishnu Orchestra moeten diskwalificeren, dat bleken toch echt tijdreizigers uit het jaar 1975 te zijn. Zelfs AVOTROS is het met deze beslissing eens. Volgend jaar nog maar eens proberen is de boodschap!
Wanneer het stof eenmaal is gaan liggen, blijken Joe en Alice vanavond een tweede Jordy te hebben gewonnen. Ikzelf en Venceremos mogen op de valreep ook naar de after, Choconas en Koenr worden zelfs uitgenodigd om in de ashram te komen wonen.
Jazznummers hall of fame
1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: John Coltrane - Kulu Sé Mama (Juno Sé Mama)
1968: The Peter Brötzmann Octet - Machine Gun
1969: Frank Zappa - Willie the Pimp
1970: Art Ensemble of Chicago - Theme de Yoyo
1971: The Mahavishnu Orchestra - Meeting of the Spirits
1972: The Mothers - The Grand Wazoo
1973: Sun Ra - Space Is The Place
1974: Joe Henderson featuring Alice Coltrane - Earth
2020: Tom Misch & Yussef Dayes - Lift Off
2021: Patrick Shiroishi - The Long Bright Dark
2022: Mali Obomsawin - Blood Quantum (Nəwewəčəskawikαpáwihtawα)
2023: Muriel Grossmann - Absolute Truth
* denotes required fields.