MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Jordy's 1976: Musicmeter's eigen Grammy Awards

zoeken in:
Choconas schreef:
Ik kon niet om Okwukwe Na Nchekwube heen, maar Os Alquimistas Estão Chegando os Alquimistas was mijn nummer twee geweest.
Terecht, Celestine Ukwu had die Jordy's natuurlijk moeten winnen. Gelukkig heeft de juiste Ann Peebles de soulcategorie gewonnen .

Ik had dan weer liever The Meters en Magnólia van Jorge zien winnen. Zo is het altijd wat en balanceert onze spelleider op een immer dun koord.. maar van mij mag ie aanblijven, die jongen doet dat goed!

Overig: beste nieuwkomer

Branko Mataja
Dadawah
Kansas
King Tubby
The Residents

Het vreemdste moment van de avond? Dat zal wel geweest zijn toen het podium plots volliep met oogbollen in Victoriaanse klederdracht. Aanleiding was de categorie 'beste nieuwkomer' die deze mysterieuze Amerikanen nipt wonnen (anders zou het helemaal een raar moment geweest zijn) van Kansas. Ze slaan in hun bedankigsspeech alvast een hoop wartaal uit, ze hebben het over gekke dingen als 'floppy discs' en 'CD-roms' en zo, waarmee ze experimenten willen uitvoeren. Pff nee, wat een gekke bende, ik hoop dat jullie blij zijn nu zaaf, Justus18, Koen St en Teunnis!

Nieuwkomers hall of fame

1965: Jackson C. Frank
1966: Boudewijn de Groot
1967: The Doors
1968: Os Mutantes
1969: Led Zeppelin

1970: Black Sabbath
1971: Bill Withers
1972: Roxy Music
1973: Mike Oldfield
1974: The Residents

2020: Ela Minus
2021: Black Country, New Road
2022: caroline
2023: De Toegift

Overig: mooiste hoes

Lucio Battisti - Anima latina
Neil Young - On the Beach
Richard & Linda Thompson - I Want to See the Bright Lights Tonight
Steely Dan - Pretzel Logic
Supertramp - Crime of the Century

Soms kan je jezelf ook jinxen op een goede manier. Weten jullie nog toen ik tijdens mijn voorspellingsronde liet vallen dat mijn favoriete hoezen hier bijna nooit winnen? Nou, ik had dat kennelijk al veel eerder eens moeten laten vallen, want plots wint dit jaar mijn favoriete hoes! Hij was eveneens de favoriet van zaaf, Johnny Marr, Teunnis en Koenr, dus als je ons na afloop van de ceremonie zoekt, wij lopen lachend door een veld met een trombone en twee vuilnisemmerschalen onze overwinning te vieren. Of zijn pizza halen.

Hoezen hall of fame

1965: Bob Dylan - Highway 61 Revisited
1966: 13th Floor Elevators - The Psychedelic Sounds of the 13th Floor Elevators
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: The Jimi Hendrix Experience - Electric Ladyland
1969: Miles Davis - In A Silent Way

1970: Miles Davis - Bitches Brew
1971: The Rolling Stones - Sticky Fingers
1972: Nick Drake - Pink Moon
1973: Herbie Hancock - Sextant
1974: Lucio Battisti - Anima Latina

2020: Spinvis - 7.6.9.6.
2021: Cassandra Jenkins - An Overview on Phenomenal Nature
2022: black midi - Hellfire
2023: Kelela - Raven

Album van het jaar 1974

Ann Peebles - I Can't Stand the Rain
Frank Zappa - Apostrophe (')
Jorge Ben - A Tábua de Esmeralda
King Crimson - Red

Neil zat er een paar keer heel dicht bij deze editie, zo was hij ook bij de hoezen-categorie de nummer 2, maar winnen zat er tot nu toe nog niet in. Always a bridesmaid, never a bride, dat is Neil in 1974, zeker niet wanneer die dekselse Koenr in tiebreaks altijd voor de tegenstand kiest. Ome Neil zit dus samen met de Kuti's en nog wat anderen te zuipen aan de bar, waar hij tot zijn stomme verbazing zijn naam afgeroepen hoort worden als winnaar van de Jordy voor plaat van het jaar.

Wat is hier gebeurd? Wel, de tiebreak ging tussen hem en Frank Zappa, net zoals voor beste rockalbum, en opperrechter Koen heeft de buit mooi verdeeld tussen hen twee, omdat hij niet kon kiezen. Pure achterkamertjespolitiek met andere woorden, en dat in een editie die toch al vol controverses zat

Stemden voor Neil en zullen Koen dus net zo vurig steunen zoals Gretz Joost steunt: Scorpion_21, ArthurDZ, Venceremos en Choconas

Album van het jaar hall of fame

1965: John Coltrane - A Love Supreme
1966: The Beach Boys - Pet Sounds
1967: The Velvet Underground - The Velvet Underground & Nico
1968: Van Morrison - Astral Weeks
1969: The Beatles - Abbey Road

1970: The Stooges - Fun House
1971: Comus - First Utterance
1972: David Bowie - The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
1973: Pink Floyd - The Dark Side Of The Moon
1974: Neil Young - On the Beach

2020: Eefje De Visser - Bitterzoet
2021: Little Simz - Sometimes I Might Be Introvert
2022: Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe in You
2023: Caroline Polachek - Desire, I Want To Turn Into You

Artiest van het jaar 1974

Ann Peebles
Frank Zappa
Miles Davis
Neil Young
Robert Wyatt

Maar de Snor hoeft zeker niet lang te treuren, want enkele minuten na de upset bij Album vh Jaar, kronen we hem tot onze favoriete artiest van het jaar, voor de derde keer maar liefst. Benieuwd of iemand dit record ooit gaat evenaren/verbreken!

Maakten deze mijlpaal mogelijk: zaaf, Funky Bookie,Justus18, Koen St, Teunnis en AOVV.

Artiest van het jaar hall of fame

1965: Bob Dylan
1966: The Beach Boys
1967: The Velvet Underground (& Nico)
1968: Aretha Franklin
1969: Frank Zappa

1970: Black Sabbath
1971: The Doors
1972: Frank Zappa
1973: Fela Kuti
1974: Frank Zappa

2020: Eefje De Visser en SAULT
2021: Little Simz
2022: Natalia Lafourcade
2023: Caroline Polachek

Nummer van het jaar 1974

Ann Peebles - I Can't Stand the Rain
Frank Zappa - Don't Eat the Yellow Snow
King Crimson - Starless
Robert Wyatt - Sea Song
Van Morrison - You Don't Pull No Punches, But You Don't Push The River

Dan rest ons nog één categorie normaal gesproken: de felbegeerde song van het jaar-Jordy.

En phoee wat was dit spannend! Voor een keer niet tussen Frank en Neil, nee, deze award ging vrij verrassend tussen King Crimson en Van Morrison! Uiteindelijk konden Robert Fripp en de zijnen op één stemmetje meer rekenen, waardoor ze met deze prestigieuze award aan de haal mogen gaan, hun tweede van de avond. Dat hebben ze te danken aan Barney Rubble, Koen St, Teunnis, AOVV en ikzelf.

Nummer van het jaar hall of fame

1965: Nina Simone - Sinnerman
1966: Nina Simone - Four Women
1967: The Doors - The End
1968: The Rolling Stones - Sympathy For the Devil
1969: Led Zeppelin - Dazed And Confused

1970: Curtis Mayfield - Move On Up
1971: Funkadelic - Maggot Brain
1972: The Temptations - Papa Was A Rollin' Stone
1973: Roxy Music - In Every Dream Home a Heartache
1974: King Crimson - Starless

2020: Eefje de Visser - De Parade
2021: Little Simz - Introvert
2022: Black Country, New Road - The Place Where He Inserted The Blade
2023: Boygenius - Not Strong Enough

Weliswaar niet het album van het jaar, maar wel het nummer van het jaar voor King Crimson. Ik kan er mee leven.

Ziezo, de Jordy's zitten er weer op voor dit jaar! Ergens later deze maand start ik, of als ik de controverses van deze editie niet overleef, mijn opvolger, de Jordy's 1975 op.

Ik hoop dat iedereen zich weer uitstekend vermaakt heeft! Neem een voorbeeld aan het Eurovisietopic en babbel gerust nog wat na over deze bewogen editie

Erg terecht dat Starless Song van het jaar wint. (Al waren er uiteraard nog wat betere, ongenomineerde nummers.) Zappa nog harder terecht, maar dat is meer eentje in de categorie "who else?".

Hij was weer heerlijk ArthurDZ.
Mijn smoking is heel gebleven en de bediening was top!

https://ewscripps.brightspotcdn.com/dims4/default/d93890a/2147483647/strip/true/crop/640x360+0+60/resize/1280x720!/quality/90/?url=http%3A%2F%2Fsharing.wkbw.com%2Fsharekshb%2Fphoto%2F2016%2F02%2F15%2FYouTube_redcarpet_1455555686702_31934282_ver1.0_640_480.jpg

En zo gaan we gezwind 1975 in! Met een verlengde nominatieronde, want in de tweede helft van juni ga ik op vakantie en het eerste weekend van juli zit ik op Down The Rabbit Hole.

Nominatiedeadline: zondag 14 juli 23u59
Steamdeadline: zondag 11 augustus 23u59

Een korte opfrisser van de nominatieronde: stuur mij in PM je nominaties per categorie door (minimum 3 en maximum 10). De vaakst genoemde titels worden geshortlist en maken kans op een Jordy in de finaleronde!

De categorieën zijn:

Albums:

- Album van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste electronic
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock/metal (worden eind jaren '70 aparte categorieën)
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige album (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)

Nummers:

- Nummer van het jaar
- Beste avant-garde
- Beste blues/country/roots
- Beste electronic
- Beste folk
- Beste jazz
- Beste live
- Beste pop
- Beste rock/metal (worden eind jaren '70 aparte categorieën)
- Beste score
- Beste ska/reggae
- Beste soul/funk/R&B
- Beste wereld
- Beste Nederlandstalig
- Beste anderstalige nummer (niet-Engelstalig, niet-Nederlandstalig)
- Beste Top 40/Ultratop 50/BRT Top 30-hit (elk liedje die er dit jaar instond, mag meedoen)

Artiesten/overig:

- Artiest van het jaar (wie was opperkoning/opperkoningin/opperband volgens jou?)
- Beste nieuwkomer (voor artiesten en bands die dit jaar hun debuutalbum of -single uitbrachten, wat jij zelf het meest relevant vindt. Bandleden die dit jaar solo gingen, komen niet in aanmerking)
- Mooiste hoes

GOED OM TE WETEN:

De genretags op Musicmeter zijn leidend bij het verzamelen van je nominaties. Ben je het ergens echter helemaal niet mee eens, vind je album x eerder genre y dan genre z of liedje a op een album met genre b eerder passen onder genre c, dan mag je gerust van de genretags op MuMe afwijken. Zo corrigeren we hier onszelf in de gevallen dat de genretags op MuMe volgens genoeg mensen tekort schieten.

Jazeker.

Schijt een beer in het bos? Uiteraard doe ik weer mee!

Zin in!

Uiteraard!

Mag ik voor mooie en gevarieerdere reggae-nominaties verwijzen naar: 1975 Charts | Reggae Label Art Archives - reggaelabelartarchives.wordpress.com?

Fijne jaaroverzichten (tm 1987) voor zowel albums als nummers.

In mijn database staan de volgende albums met (minstens) drie verschillende genres getagd, terwijl MusicMeter een maximum van twee heeft:

Allen Toussaint - Southern Nights R&B / Soul / Roots
Catherine Ribeiro + Alpes - (Libertés ?) Rock / Folk / Avant-Garde
Cortex - Troupeau Bleu Jazz / Funk / Pop
David Bowie - Young Americans Rock / Soul / Pop
Donna Summer - Love to Love You Baby Dance / Soul / Pop
Earth, Wind & Fire - Gratitude Funk / Soul / Jazz
Eno - Another Green World Rock / Electronic / Avant-Garde
Lula Côrtes e Zé Ramalho - Paêbirú Folk / Avant-Garde / Regional
Manuel Göttsching - Inventions for Electric Guitar Rock / Electronic / Avant-Garde
Miles Davis - Agharta Jazz / Funk / Avant-Garde
Miles Davis - Pangaea Jazz / Funk / Avant-Garde
Milton Nascimento - Minas Pop / Regional / Folk
Popol Vuh - Aguirre Score / Rock / Avant-Garde
Slapp Happy / Henry Cow - Desperate Straights Rock / Avant-Garde / Pop

Verder druk bezig met alle nodige correcties voor de site.

Nog exact een maand nomineertijd! Ik ben er vanaf volgende week twee weken amper of niet door vakantie, dus bij deze alvast de reminder!

aerobag, AOVV, Choconas, DjFrankie, esteban, Funky Bookie, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Lying Mouth, Poek, Salvadore, SBube, stardust_be, Teunnis, Venceremos, Barney Rubble, Scorpion_21, Koen St

Teunnis schreef:
In mijn database staan de volgende albums met (minstens) drie verschillende genres getagd, terwijl MusicMeter een maximum van twee heeft.

Ik heb er nog één, al zijn de genres zeer discutabel:

Taj Mahal Travellers - August 1974 Folk / Avant-Garde / Electronic

Sowieso een hele dikke aanrader voor eenieder die van drone muziek houdt en hem even helemaal wilt spacen.

DIENSTMEDEDELING: toen ik deze editie plande wist ik het nog niet, maar ik heb een belangrijke deadline liggen op 14 augustus. De Jordy's liggen nu zo'n beetje pal in die periode dus dat komt me allemaal net wat minder handig uit dan ik in eerste instantie dacht. In de tweede helft van juli heb ik gelukkig ook net wat meer vrije tijd, of daar lijkt het nu toch op. Daarom verschuif ik de hele boel met twee weken, zowel de nominatie- als stemronde. Mijn excuses aan zaaf, Venceremos en Teunnis, die al braaf ingeleverd hebben. Ik zal mijn best doen om jullie nominaties extra hard voor te trekken

Nominatiedeadline: zondag 28 juli 23u59
Steamdeadline: zondag 26 augustus 23u59

De rest van het deelnemersveld komt er met de schrik vanaf!

Ja die schrik, blij toe dat ik er vanaf ben! Twee weekjes extra, komt goed uit, kan ik lekker nog wat meer in de catalogi grasduinen.

Succes met je deadline, Tuur!

Twee weken meer tijd om te luisteren en knopen door te hakken is wel heel fijn en welkom, zeg!

Perfect, Arthur!

Niet vergeten lieve muziekvrinden, nominatiedeadline nu zondag 23u59!

aerobag, AOVV, Choconas, DjFrankie, esteban, Funky Bookie, herman, Johnny Marr, Justus18, Koenr, LucM, Lying Mouth, Poek, Salvadore, SBube, stardust_be, Barney Rubble, Scorpion_21, Koen St

DjFrankie (moderator)
Ik zit op de Balkan. Gaat me niet lukken

Ga het pas doorsturen op zondag, maar mijn nomininatielijst komt al aardig bijeen.

Doorgestuurd! Veel te veel mooie muziek uitgebracht in 1975.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:40 uur

geplaatst: vandaag om 04:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.