MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Variant 2 Top 2000

zoeken in:
Edgar18 schreef:
Ik ben er zelf maar even ingedoken en wat blijkt, Left to My Own Devices is de recordhouder.

Zie ook de lijst met de gemiddelde positie per nummer, daar staat Left to My Own Devices ook onderaan met 1673,62. Ik moet die nog wel t/m de 2021-editie maken.

1402,54. Travis - Turn (1999) [musicfriek]
1416,62. Goldfrapp - Utopia (2000) [starbright boy]
1418,69. Martha Reeves And The Vandellas - Dancing In The Street (1964) [Toon1]
1422,85. Urban Dance Squad - Deeper Shade Of Soul (1989) [deric raven]
1434,54. Dusty Springfield - Goin' Back (1966) [musicfriek]
1438,69. The Chills - Pink Frost (1984) [Brain Stew]
1448,38. Them - Gloria (1964) [Klassiekers '07]
1451,31. The Shins - So Says I (2003) [Petterson]
1452,85. Sonic Youth - Sunday (1998) [starbright boy]
1453,46. The Cardigans - My Favourite Game (1998) [titan]
1471,54. Herman Brood & His Wild Romance - Saturday Night (1978) [Klassiekers '07]
1475,15. Golden Earring - When The Lady Smiles (1984) [meyer]
1485,00. Garbage - Stupid Girl (1995) [Klassiekers '07]
1485,62. Creedence Clearwater Revival - Down On The Corner (1969) [Klassiekers '07]

1535,00. Grace Jones - La Vie En Rose (1977) [musicfriek]
1535,31. Queens Of The Stone Age - Little Sister (2005) [Arno]
1541,15. Heather Nova - Walk This World (1994) [El Ninjo]
1560,46. Coldplay - Amsterdam (2002) [dvdschaaf]
1603,23. Guns N' Roses - Welcome To The Jungle (1987) [meyer]
1645,85. The Mission - Wasteland (1986) [deric raven]
1673,62. Pet Shop Boys - Left To My Own Devices (1988) [titan]

Ook wel een mooie prestatie van musicfriek. Een stuk of 20 nummers staat er elk jaar in en daar heeft hij er gewoon 3 van genomineerd!

https://i.ibb.co/Wk8SPCp/300-123.png

Nog steeds in dezelfde ranking. Het is een lange zit, maar we zijn bijna door de nummers met twee noteringen heen. Het volgende clustertje is een beetje een ratjetoe: muziek waar je midden 00's mee kon komen aanzetten in de hipsterscene. Althans, zo schat ik nu in, ik zat toen nog op de onderbouw van de middelbare school. Het is in ieder geval wat doorsnee of mainstream pop/rock dan het nog komende laatste blokje 00's.

Antony and the Johnsons - You Are My Sister
Jaar: 2005
Album: I Am a Bird Now
Label: Secretly Canadian
Land: Verenigde Staten
Genre: Chamber Pop
MML 2021: 1048e
Genoemd door: aERodynamIC en wendyvortex

Dit duet met Boy George is de afgelopen editie voor het eerst sinds 2014 buiten de top-1000 van de MuMeLadder Top 2000 beland. Hope There's Someone staat daar nog wel en heeft over de gehele historie net wat betere resultaten. Gaan we die nog tegenkomen?

Blonde Redhead - 23
Jaar: 2007
Album: 23
Label: 4AD
Genre: Dream Pop
MML 2021: 481e
Genoemd door: Dance Lover en remcodulac

Ik heb het nog niet geteld, maar het zou zomaar eens kunnen dat 4AD het best presterende platenlabel is. Al is dit nu pas de eerste keer dat we een nummer van het indielabel tegenkomen. Hier ga ik niet mysterieus doen: dit is de enige Blonde Redhead die de eindranking heeft gehaald.

Fleet Foxes - Mykonos
Jaar: 2008
Album: Fleet Foxes
Label: Sub Pop
Genre: Indie Folk
MML 2021: 796e
Genoemd door: 50tracks en Hedser

Misschien vandaag de dag niet meer echt hip, maar destijds was dit volgens mij wel een echte hipsterplaat. Misschien een kleine teleurstelling voor de fans dat dit de enige van ze is met minstens twee stemmen, maar aan de andere kant zag ik hier ook wel gebeuren dat alle stemmen verspreid zouden zijn over de zes nummers in de keuzelijst.

Of Montreal - The Past Is a Grotesque Animal
Album: Hissing Fauna, Are You the Destroyer?
Label: Polyvinyl
Genre: Indietronica
MML 2021: 486e
Genoemd door: remcodulac en The Eraser

Sinds het debuut in de MuMeLadder Top 2000 scoort deze altijd goed daar. En hier dus ook mooi de lijst gehaald. Ook hier - uiteraard - de enige notering van de band.

Panda Bear - Bro's
Jaar: 2006
Album: Person Pitch
Label: FatCat
Genre: Neo-Psychedelia
MML 2021: 1949e
Genoemd door: Dance Lover en Koenr

Dit jaar weer voor het eerst in acht jaar (nipt) in de MuMeLadder Top 2000. Een klein stuntje dat Bro's hier de top-300 haalt. Voor Panda Bear is dit altijd al hét succesnummer geweest, de vraag die rest is of zijn band Animal Collective het beter doet.

Het volgende rijtje contrasteert mooi met het vorige: ruige mannenmuziek maar wel nog keurig binnen de rocklijntjes.

Alter Bridge - Blackbird
Album: Blackbird
Label: Universal Republic
Genre: Hard Rock
MML 2021: niet
Genoemd door: Grafmat en Simon77

Een daverende verrassing: Blackbird komt als vrije keuze de lijst in. En nee, niet het nummer van The Beatles, die wel in de keuzelijst stond, maar een nummer van Alter Bridge. Dit is wel echt precies het soort muziek wat ik hierboven probeerde te beschrijven.

Creed - With Arms Wide Open
Jaar: 1999
Album: Human Clay
Label: Wind-up
Genre: Post-Grunge
Genoemd door: SBube en Simon77

En hoppa, nog een vrije keuze. Daarmee staat de teller al op negen, best veel tot nu toe. Maar het zal hierbij blijven. In de hogere rangen louter nummers uit de keuzelijst. Maar dat wilt niet zeggen dat er nog flinke verrassingen aankomen. Dit nummer van Creed is volgens mij het enige nummer in de lijst dat ik nooit eerder heb gehoord.

Led Zeppelin - Immigrant Song
Jaar: 1970
Album: Led Zeppelin III
Label: Atlantic
Land: Verenigd Koninkrijk
Genre: Hard Rock
MML 2021: 719e
Genoemd door: Justus18 en Spul

Ik had deze Led Zeppelin niet echt verwacht. Daar zit ook een persoonlijke bias in, aangezien ik dit veruit een van de mindere van deze vaandeldragers der hardrock. Led Zeppelin had veel nummers in de keuzelijst. Daarvan bleven de volgende op één stem steken: Black Dog (Bartjeking), Heartbreaker (Justus18), Since I’ve Been Loving You (Choconas) en Stairway to Heaven (kaj_666). Vooral die laatste is toch wel een daverende verrassing dat die het niet haalt. Kijkend naar de overige nummers in de keuzelijst, zou je toch nog wel wat mogen verwachten van Led Zeppelin. Toch?

Nirvana - Smells Like Teen Spirit
Jaar: 1991
Album: Nevermind
Label: DGC
Genre: Grunge
MML 2021: 140e
Genoemd door: ranja en Simon77

Dit is wel echt Simon77's categorie. Niet zo gek met Pearl Jam, Nirvana en Guns N' Roses als zijn drie favoriete albums aller tijden. Dit is waarschijnlijk het allerbekendste nummer die je in deze categorie zou kunnen plaatsen, maar hier bij lange na niet het best presterende nummer. Toch nog net een plekje weten te bemachtigen.

The Cult - She Sells Sanctuary
Jaar: 1985
Album: Love
Label: Beggars Banquet
Genre: Post-Punk
MML 2021: 117e
Genoemd door: ranja en wendyvortex

Ook in de jaren '80 was stoeremannenrock populair, waaronder deze Amerikaanse band The Cult. She Sells Sanctuary is een MuMeLadder-klassiekertje, al haalde het nog nooit de finale. Maar dat het deze lijst zou halen, daar heb ik nooit aan getwijfeld. Wat dat betreft is dit waarschijnlijk niet het gewenste resultaat voor de fans. De andere nummers van The Cult in de keuzelijst werden geen enkele keer genoemd.

The Stooges - I Wanna Be Your Dog
Jaar: 1969
Album: The Stooges
Label: Elektra
Genre: Garage Rock
MML 2021: 306e
Genoemd door: Poek en TornadoEF5

Elk decennium van de 60's t/m de 00's vertegenwoordigd in dit blokje. I Wanna Be Your Dog zit precies op het randje van deze en de volgende categorie, dus het kwam goed uit dat ze als laatste aan de beurt komen in het alfabet.

Dus ze bestaan echt, Creed-liefhebbers.

Van dit blokje hoor ik de Stooges het liefst, achteraf had ik ook wel iets van Funhouse kunnen overwegen voor mijn eigen 35-tal. Ben benieuwd naar het volgende.

We gaan verder met ruig en rauw spul, maar hier worden de grenzen binnen de rockmuziek een stuk meer verlegd.

Fugazi - Waiting Room
Jaar: 1988
Album: Fugazi
Label: Dischord
Genre: Post-Hardcore
MML 2021: 1744e
Genoemd door: ArthurDZ en Poek

Van The Stooges is het geen gekke stap naar Fugazi. Zanger Ian MacKaye was heeft met o.a. Minor Treath veel betekend in de hardcore-punk en later met o.a. Fugazi in de post-hardcore. Ik zeg tweemaal o.a., omdat hij een hoop bandjes heeft, maar ik alleen deze twee ken. Van al zijn bandjes is dit het enige nummer dat genoemd werd. Niet gek, want het was ook het enige in de keuzelijst.

Massive Attack - Angel
Jaar: 1998
Album: Mezzanine
Label: Circa
Genre: Trip Hop
MML 2021: 48e
Genoemd door: remcodulac en yeahyeahyeah

Een beetje een vreemde eend in de bijt. Maar rauw en ruig is het zeker. En onconventioneel ook toch zeker wel. En ik hoor snoeiharde gitaren en een hoop herrie. Van Massive Attack gaan we uiteraard nog meer horen, maar de volgende nummers krijgen niet meer (en ook niet minder) dan één stem: Black Milk (TornadoEF5), Inertia Creeps (aERodynamIC) en Karmacoma (herman).

Metallica - Master of Puppets
Jaar: 1986
Album: Master of Puppets
Genre: Thrash Metal
MML 2021: 256e
Genoemd door: Grafmat en Simon77

Metallica - One
Jaar: 1988
Album: ...And Justice for All
Genre: Thrash Metal
MML 2021: 474e
Genoemd door: Choconas en wendyvortex

Misschien, of beter gezegd zeker de weten, is deze muziek bekend bij en bemind door het mainstream publiek, maar je kunt moeilijk ontkennen dat Metallica niet binnen de conventionele rocklijntjes kleurden. Een dubbele notering voor de bekendste trashmetalband. Dit zijn ook duidelijk hun twee best presterende nummers binnen de MuMeLadder. Ik verklap daarom maar alvast dat het hierbij blijft. Niet qua metal. Wel krijgen nog twee keer metal. De gokkantoren gaan weer open!

Sonic Youth - Kool Thing
Jaar: 1990
Album: Goo
Label: DGC
Genre: Alternative Rock
MML 2021: 448e
Genoemd door: ranja en yeahyeahyeah

Van Metallica is het een kleine stap... euh, nee, die vlieger gaat niet op. Maar wel weer erg rauw en kool. In mijn research heb ik geleerd dat de inspiratie voor dit nummer kwam van een interview/artikel geschreven door Kim Gordon dat ze had met LL Cool J. Dit is het enige nummer van Sonic Youth in de eindranking.

Dat zijn de betere updates

Punk's not dead he TornadoEF5 en ArthurDZ!

Teunnis schreef:
Wel krijgen nog twee keer metal. De gokkantoren gaan weer open!

Een verrassende notering van Anal Cunt?

Helaas geen plek gevonden voor Fugazi, prachtig wel dat ze hier een plekje hebben. Een van mijn favoriete bands met een discografie van een zeldzaam hoog en constant niveau.

Geweldige update die laatste! Op Metallica na dan. Sorry liefhebbers.

Nog 32 nummers te gaan en dan is het tijd voor de top-122. We doen de overgebleven nummers op chronologische volgorde, ingedeeld in (voor mij) logische periodes in de muziekgeschiedenis. Te beginnen met de flower power en psychedelica van de jaren '60 t/m 1971.

The Beach Boys - Sloop John B
Jaar: 1966
Album: Pet Sounds
Label: Capitol
Genre: Sunshine Pop
MML 2021: 1293e
Genoemd door: Casartelli en Kees-Jan

We beginnen de periode op een lekker luchtige toon (maar stiekem al wat minder luchtige teksten). God Only Knows zagen we eerder stranden op één stem; blijkbaar is Sloop John B de échte fan favourite van het legendarische album Pet Sounds. Er zou - naast deze - nóg een Beach Boys komen, maar dat is dus geen Wouldn't It Be Nice of (mijn favoriet van Pet Sounds) Caroline, No.

The Beatles - Strawberry Fields Forever
Jaar: 1967
Album: Magical Mystery Tour
Label: Parlophone
Genre: Psychedelic Pop
MML 2021: 292e
Genoemd door: Grafmat en wendyvortex

Hoe kan het ook anders, na succes van The Beach Boys volgt succes voor The Beatles. Het schijnt zelfs dat dit specifieke nummer ertoe geleid heeft dat Brian Wilson zijn Smile-project stopzette. Die verdomde Britten waren hem net te snel af geweest met hetzelfde idee. Dit is samen met Tomorrow Never Knows mijn favoriet van The Beatles, maar (uiteraard) niet de hoogst genoteerde. Ik verklap wel alvast dat Tomorrow Never Knows het helaas ook niet gaat worden (die werd alleen door GrafGantz genoemd).

Procol Harum - A Whiter Shade of Pale
Album: non-album single
Label: Deram
Genre: Baroque Pop
MML 2021: 261e
Genoemd door: Simon77 en vigil

Het flower power-anthem en tegenwoordig in Nederland ook vooral bekend als het anthem van Peter R. de Vries. Net voor de zomer van 1967 kwam dit nummer uit en daarmee luidde het de start in van de (eerste) "summer of love". In de MuMeLadder scoort het al jaren constant rond de 300e plek. Hier dus ook ongeveer zoiets. Verder werd er geen andere Procol Harum genoemd.

Love - You Set the Scene
Album: Forever Changes
Genre: Psychedelic Folk
MML 2021: 1366e
Genoemd door: Dance Lover en wendyvortex

Alone Again Or kon het niet waarmaken, maar wel dit andere nummer van Forever Changes. Ik ben daar wel content mee, want ik prefereer deze als ik moet kiezen tussen de twee. Desalniettemin is dat een daverende verrassing: waar Alone Again Or meestal net wel of net niet de finale van de MuMeLadder haalde, is You Set the Scene steeds verder afgezakt tot flink buiten de top-1000 van de MuMeLadder Top 2000.

The Jimi Hendrix Experience - Little Wing
Album: Axis: Bold as Love
Label: Track
Genre: Psychedelic Rock
MML 2021: 1475e
Genoemd door: Marco dB en Mastroianni

The Jimi Hendrix Experience - All Along the Watchtower
Jaar: 1968
Album: Electric Ladyland
Label: Track
Genre: Blues Rock
MML 2021: 430e
Genoemd door: Choconas en Spul

Van (The) Jimi Hendrix (Experience) staan de duidelijke favoriet en een verrassende outsider broederlijk naast elkaar. Persoonlijk snap ik niet echt waarom er voor Little Wing is gekozen, maar goed, mijn voorkeursnummer van Hendrix staan überhaupt niet in de keuzelijst. Jimi heeft nog flinke mazzel dat de vier stemmen alleen op deze twee nummers zijn gevallen, want met zijn diverse discografie had het ook zomaar allemaal gespreide stemmen kunnen zijn.

George Harrison - What Is Life
Jaar: 1970
Album: All Things Must Pass
Label: Apple
Genre: Pop Rock
Genoemd door: Bartjeking en ranja

Voor degenen die zich afvroegen waarom niet gewoon dit blokje t/m 1969. George Harrison hoort muzikaal natuurlijk bij de 60's. En zo ook de artiest met een nummer uit 1971. George Harrison als soloartiest staat als sinds 2013 niet meer in de MuMeLadder Top 2000. Hij is nu wel het enige lid van The Beatles die met een solonummer de eindranking haalt. Dus geen Imagine.

The Rolling Stones - Sister Morphine
Jaar: 1971
Album: Sticky Fingers
Label: Rolling Stones
Genre: Blues Rock
MML 2021: 1124e
Genoemd door: cosmic kid en Mastroianni

Welke grote 60's-band mistten we nog? The Kinks, The Who, The Doors, The Byrds, The Animals, The Band, The Zombies... Ah, The Rolling Stones natuurlijk! Overigens hebben van al die genoemde bands - buiten The Rolling Stones - er slechts ééntje de eindranking gehaald. En ik denk dat iedereen dan wel weet welke.

Funkadelic - Maggot Brain
Jaar: 1971
Album: Maggot Brain
Label: Westbound
Genre: Psychedelic Rock
MML 2021: 135e
Genoemd door: Marco dB en Poek

Het werd in de loop van deze periode steeds minder luchtig en gezellig. Wat dat betreft is het wel passend om met Maggot Brain af te sluiten. Maggot Brain behaalde in de afgelopen editie de hoogste positie ooit in de MuMeLadder Top 2000. Wat mij betreft zetten we die stijging door. Dit was weer één van mijn laatste afvallers voor mij eigen lijstje.

Teunnis schreef:
Ik verklap wel alvast dat Tomorrow Never Knows het helaas ook niet gaat worden (die werd alleen door GrafGantz genoemd).

Casartelli (moderator)
herman schreef:
Dus ze bestaan echt, Creed-liefhebbers.
Ik had me voorgenomen hier geen negatieve dingen te schrijven (het zijn toch de love babies van je medegebruikers) maar toen ik aan het bestaan van deze band en dit nummer herinnerd werd, werd het even lastig.

We spoelen twee jaar in de tijd verder. De Vietnamoorlog begint op zijn einde te lopen, maar de wereld is alles behalve een vrolijke bevrijde boel. Glamrock wordt groot, maar is eigenlijk meer een masker om alle ellende te verbergen. Niet veel later ontstaat ook de punkmuziek. Je hoeft niet meer aan te komen ze zetten met The Beach Boys of Procol Harum.

Cockney Rebel - Sebastian
Jaar: 1973
Album: The Human Menagerie
Label: EMI
Genre: Art Pop
MML 2021: 625e
Genoemd door: 50tracks en Spul

Nou vooruit, nog een vleugje Procol Harum en barokpop dan. In de MuMeLadder Top 2000 presteert Sebastian gemiddeld net iets beter dan het twee jaar later verschenen Make Me Smile (Come Up and See Me), maar hier wint het de strijd met gemak, want dit zijn de enige twee stemmen voor Cockney Rebel.

Roxy Music - A Song for Europe
Jaar: 1973
Album: Stranded
Label: Island
Genre: Art Rock
MML 2021: 236e
Genoemd door: Casartelli en vigil

Ook voor Roxy Music geldt dat dit over alle jaren gemeten gemiddeld nipt hun best presterende nummer in de MuMeLadder is. Maar bij Roxy Music is de concurrentie wel wat heviger. En dus weer een quizvraag: gaan we nog meer van Roxy Music zien?

Television - Marquee Moon
Jaar: 1977
Album: Marquee Moon
Genre: Art Punk
MML 2021: 58e
Genoemd door: Arno en Coma Cat

Na jarenlang rondzwerven in de subtop van de MuMeLadder Top 2000 is het opvallend dat Marquee Moon de laatste twee edities (dik) de top-100 haalde. Dat zette ze hier dus niet door. Television had een enorme invloed op de ontwikkeling van punkrock, maar dit nummer is meer een zijsprong of cross-over. Verwachten jullie nog echte punkrock (volgens je eigen definitie)?

The Special A.K.A. - Gangsters
Jaar: 1979
Album: non-album single
Label: 2 Tone
Genre: 2 Tone
MML 2021: 1770e
Genoemd door: DjFrankie en yeahyeahyeah

Als ska onder je definitie van punkrock valt, dan heb ik hier al het antwoord. Ik zou je alleen wel voor gek verklaren. Ik vind het zelf leuk om te zien dat ska het heeft gehaald tot de eindranking, want dat lag niet direct in mijn lijn der verwachting. Al staan er wel genoeg kleine kanshebbers in de keuzelijst. Daarover gesproken, Madness is geen enkele keer genoemd en we gaan geen ska meer tegenkomen.

Nu even een pauze, later vanavond - en mezelf kennende wellicht erg laat vanavond - volgt de rest van de nummers met twee noteringen. Het zijn nog drie clusters.

Coma Cat schreef:
Helaas geen plek gevonden voor Fugazi, prachtig wel dat ze hier een plekje hebben. Een van mijn favoriete bands met een discografie van een zeldzaam hoog en constant niveau.

Echt he, alleen maar voltreffers gemaakt die mannen! En What Is Life van ome George mag de ladder ook wel weer in, perfecte popsong als je het mij vraagt!

Teunnis schreef:
Dit nummer van Creed is volgens mij het enige nummer in de lijst dat ik nooit eerder heb gehoord.

En ben je daar rouwig om?

Casartelli (moderator)
Teunnis schreef:
Ook voor Roxy Music geldt dat dit over alle jaren gemeten gemiddeld nipt hun best presterende nummer in de MuMeLadder is. Maar bij Roxy Music is de concurrentie wel wat heviger. En dus weer een quizvraag: gaan we nog meer van Roxy Music zien?
Roxy Music slaat in Chevy's albumlijsten ook nooit een deuk in een pakje boter omdat de voorkeuren ook bij de albums veel te verspreid zitten. Het lijkt mij kras dat één nummer minstens drie stemmen heeft, maar heel misschien In Every Dream Home a Heartache.

Ik heb hem geluisterd zodra de stemmen geteld waren. En ik ben nu alweer compleet vergeten hoe het nummer ging.

Gelukkig heeft iedereen hier verder een uitmuntende muzieksmaak!

De reacties op With Arms Wide Open zijn hier nog vrij mild vergeleken met die op RYM....

DjFrankie (moderator)
ArthurDZ schreef:
(quote)

Echt he, alleen maar voltreffers gemaakt die mannen! En What Is Life van ome George mag de ladder ook wel weer in, perfecte popsong als je het mij vraagt!

Ik heb die andere Fugazi

Casartelli (moderator)
DjFrankie schreef:
Ik heb die andere Fugazi
Dat belooft nog wat.

We slaan een flink aantal jaren over en komen terecht in het einde van de jaren '80. Het muzikale landschap begint langzaamaan een melting pot te worden. We hebben al een hoop uit deze jaren gehad, we houden alleen nog de popmuziek over.

Cocteau Twins - The Thinner the Air
Album: Victorialand
Label: 4AD
Genre: Dream Pop
Genoemd door: remcodulac en TornadoEF5

Cocteau Twins heeft in een ver, heel ver verleden wel eens de top-500 van de MuMeLadder Top 2000 gehaald, maar de top-300 nog nooit. Hier lukt het meteen. En dan ook nog eens met een nummer dat zelden succes had in de MuMeLadder. Verder bleef het stil: geen enkel ander nummer van Cocteau Twins werd genoemd. Wat dat betreft is het nog steeds magertjes.

Paul Simon - Diamonds on the Soles of her Shoes
Album: Graceland
Label: Warner Bros.
Genoemd door: Bartjeking en SBube

De grootste succesjaren lagen in de jaren '60 als duo met Art Garfunkel, maar hij heeft ook zijn stempel op de jaren '80 gedrukt met het soloalbum Graceland. Tot mijn verrassing gingen de twee stemmen naar Diamonds on the Soles of her Shoes en niet naar het titelnummer, The Boy in the Bubble of You Can Call Me Al, die alledrie wel langdurig en nog steeds in de MuMeLadder Top 2000 staan.

World Party - Ship of Fools
Album: Private Revolution
Label: Ensign
MML 2021: 1536e
Genoemd door: johan de witt en Poek

Ship of Fools staat al sinds 2011 in de MuMeLadder Top 2000, maar zelden in de bovenste helft. Ik leer nu trouwens voor het eerst dat World Party een zo-goed-als eenmansproject is van een ex-bandlid van The Waterboys, Karl Wellinger. En dat op Ship of Fools een ander lid van The Waterboys, de saxofonist Anthony Thistlethwaite, meeblaast.

James - Sit Down
Jaar: 1989
Album: Gold Mother
Label: Rough Trade
Genre: Indie Pop
MML 2021: 1400e
Genoemd door: johan de witt en vigil

Pop mocht weer helemaal in deze tijd. Je zag de voortekenen van wat niet veel later britpop gelabeld zou worden. James heeft op de eerste editie na nooit de bovenste helft van de MuMeLadder Top 2000 gehaald, maar vond hier genoeg fans voor de top-300.

George Michael - Cowboys and Angels
Jaar: 1990
Album: Listen Without Prejudice Vol. 1
Label: Columbia
Genre: Sophisti-Pop
MML 2021: 1424e
Genoemd door: cosmic kid en Salvadore

Ook al is dit officieel 1990, George Michael en de 80's zijn zohaast synoniemen, dus ik trek deze periode een jaartje langer door. Wham! kwam niet voor in jullie lijstjes, maar zijn solonummers wel (redelijk verrassend) vaak. Buiten deze twee stemmen ook nog één stem voor Father Figure (herman), Older (dynamo d) en Praying for Time (dynamo d).

DjFrankie (moderator)
Casartelli schreef:
(quote)
Dat belooft nog wat.

Ook voor Pulp

Leuke updates!

Er komt veel goede muziek langs, maar A Song for Europe van Roxy Music is voor mij de eerste waarvan ik denk: 'die ben ik vergeten'.

Ook verrassend voor mij: Paul Simon - Diamonds on the Soles of her Shoes.
Compleet vergeten hoe dit specifieke nummer klonk, lang niet gehoord. Heb hem weer eens opgezet en ja, hier wordt een mens toch ook wel blij van.

Mooi ook dat de versie van Sit Down uit '89 het haalt, vind deze ook mooier dan de bekende versie van een paar jaar later.

Zo heb je niks, zo heb je er twee op rij.
Mooie update

herman schreef:
Mooi ook dat de versie van Sit Down uit '89 het haalt, vind deze ook mooier dan de bekende versie van een paar jaar later.

Oh, niemand heeft specifiek een versie aangewezen, dus heb ik voor de gegevens de single uit 1989 genomen. Ik had geen idee dat er meerdere versies zijn.

De bekende versie is een liveversie van een jaar of 2 later. Die klinkt een stuk voller en vlotter dan het origineel.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:36 uur

geplaatst: vandaag om 16:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.