MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Variant 2 Top 2000

zoeken in:
Ik dacht even hilarisch te doen door Bohemian Rhapsody ook hier naar de overwinning te proberen helpen, is het nog bijna gelukt ook

Lekker bezig trouwens Teunnis, heerlijke presentatie!

ArthurDZ schreef:
Ik dacht even hilarisch te doen door Bohemian Rhapsody ook hier naar de overwinning te proberen helpen, is het nog bijna gelukt ook

Enige smetje op deze tot nu toe uitstekende update met nummers die vier stemmen hebben vergaard. Ik ben erg benieuwd wat er verder nog voorbij gaat komen!

https://e.snmc.io/i/600/w/eb2d3d5e99680d10fe2311972f2856ef/2143505/the-clash-london-calling-Cover-Art.jpg

The Clash - London Calling
Jaar: 1979
Album: London Calling
Label: CBS
Land: Verenigd Koninkrijk
Genre: Punk Rock
MML 2021: 73e
Genoemd door: 50tracks, ArthurDZ, Coma Cat en Edgar18

De (muzikale) tegenstelling eind jaren '70 kan bijna niet duidelijker worden geïllustreerd: van de progressieve rock van megaband Pink Floyd naar de anarchistische punk van The Clash. London Calling haalde lang geleden nog wel eens (lees: tweemaal) de finale van de MuMeLadder, maar dat zit er sindsdien eigenlijk nooit meer in, al komen ze nooit buiten de top-200 terecht. Ik denk dat de fans erg opgelucht zijn dat The Clash het wel "gewoon" gehaald heeft en nog met een mooie notering ook!

Mooi, London Calling waar het hoort. Mag wel weer eens naar de Ladder-finale.

Nog een gokje voor een nummer uit de onderste helft van de Ladder dat nog gaat langskomen: Todd Terje - Inspector Norse

https://e.snmc.io/i/600/w/0ef8bc45ad83c1f2210f517fa7331b4a/7790079/joy-division-closer-Cover-Art.jpg

Joy Division - Decades
Jaar: 1980
Album: Closer
Label: Factory
Genre: Post-Punk
MML 2021: 104e
Genoemd door: Dwejkk_, jordidj1, Mastroianni en TornadoEF5

In de vorige ronde (de nummers 57 t/m 121) zagen we al een denderende vierklapper van Joy Division. Decades doet daar nog even een schepje bovenop en haalt de beste 56. Vijf nummers bij de beste 121 nummers is in MuMeLadder-termen misschien niet heel extreem, maar in de opzet van deze lijst had ik dat niet zien aankomen. Al zal ik jullie meteen teleurstellen met de mededeling dat er nog een band is die dat gelukt is. Wil je toch heel graag horen dat dit de beste band ooit is, doe dan alsof New Order gewoon dezelfde band is en dan maken ze gehakt van alle concurrentie (in de breedte dan) met negen nummers bij de beste 121. Als je netjes mee hebt geteld weet je dus of, hoeveel en onder welke naam er nog iets komt.

https://coloredvinylrecords.com/pictures/s/simple-minds-new-gold-dream-21423678464.png

Simple Minds - New Gold Dream (81-82-83-84)
Jaar: 1982
Album: New Gold Dream (81-82-83-84)
Label: Virgin
Genre: New Wave
MML 2021: 41e
Genoemd door: Arno, herman, Robbie34 en Salvadore

Het titelnummer van één van de bekendste albums in het genre new wave - op MusicMeter heeft het van alle albums in dat genre de meeste stemmen, tenzij je London Calling (met twee stemmen meer) ook meerekent - stond in 2020 nog in de finale van de MuMeLadder, net wanneer het de jaren ervoor even helemaal weg leek te vallen. Ook in dit spelopzet is er van wegvallen geen sprake. Wel vallen alle andere nummers van Simple Minds weg; geen enkel ander nummer werd genoemd. Dat geldt dus ook voor het altijd populaire Someone Somewhere In Summertime.

https://e.snmc.io/i/600/w/3557a67946a91a008fbae01be3b49241/3866683/the-the-uncertain-smile-three-orange-kisses-from-kazan-waitin-for-the-upturn-Cover-Art.jpg

The The - Uncertain Smile
Jaar: 1982
Album: Soul Mining
Label: Sire
Genre: New Wave
MML 2021: 25e
Genoemd door: Arno, AstroStart, Mastroianni en Poek

Nog een new wave-klassieker. Nu eentje die zelfs afgelopen twee edities nog in de finale van de MuMeLadder stond. In die finale blinkt Uncertain Smile nooit uit, ook niet in aantal #1-noteringen. Dus hier was geen grote stunt te verwachten. Nee, dit is al best wat. Wisten jullie trouwens dat Jools Holland hier op de piano speelt? Nee, hè? Zo leer je nog eens wat!

https://i.discogs.com/thfdYB0Dv3LeOm2KgZYp2jKAvU4aYBk7o08WByjcJwM/rs:fit/g:sm/q:90/h:594/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTM3MTc2/OC0xMjY5NzI0MDQ4/LmpwZWc.jpeg

Marillion - Fugazi
Jaar: 1984
Album: Fugazi
Label: EMI
Genre: Neo-Prog
MML 2021: 848e
Genoemd door: Casartelli, DjFrankie, dynamo d en vigil

Er werd door een aantal heren nog stiekem gehoopt op Fugazi. Niet de band, maar het nummer van Marillion. En dat stiekem had best weggelaten kunnen worden, want ten eerste had ik al verklapt dat deze band nog één nummer achter de hand had en ten tweede hadden twee users al laten doorschemeren dat ze op dit nummer hebben gestemd. Toch was dat niet zo voor de hand liggend, want hét bekendste en in de MuMeLadder veruit best presterende nummer van Marillion, Kayleigh, was ook nog een mogelijkheid, maar die is dus geen enkele keer genoemd. Fugazi doet het daarentegen niet al te best in de MuMeLadder: in 2016 werd het nummer uit de Top 2000 geknikkerd en verdween het vier jaar van het toneel. Maar de weg omhoog lijkt weer te zijn ingezet!

https://e.snmc.io/i/600/w/5d8b9a3d254a6a09ae0a78a6520a82c8/3328018/morrissey-everyday-is-like-sunday-disappointed-Cover-Art.png

Morrissey - Everyday Is Like Sunday
Jaar: 1988
Album: Viva Hate
Label: HMV
Genre: Indie Pop
MML 2021: 373e
Genoemd door: aERodynamIC, AstroStart, El Ninjo en johan de witt

Herkenbaar nummer, nu ik thuis in quarantaine zit! Hi ha ho! Toch wel een behoorlijke verrassing dit. Everyday Is Like Sunday doet het nooit slecht in de MuMeLadder, maar van een uitschieter is ook nog nooit sprake geweest. Meestal rond de 300e plaats. Maar ja, we weten ook dat de fans van The Smiths in grote getalen aanwezig zijn en dat een aanzienlijk deel daarvan voornamelijk fan is vanwege leadzanger Morrissey. En dit nummer is hét uithangbord van zijn solocarrière. Zo bekeken is dit eigenlijk helemaal niet verrassend.

Moz in de MuMe-finale.
I know it's gonna happen someday

NGD The The
Teunnis schreef:
Wisten jullie trouwens dat Jools Holland hier op de piano speelt? Nee, hè? Zo leer je nog eens wat!
https://media0.giphy.com/media/XWZi4377aAp7a/giphy.gif

https://i.discogs.com/XOeA8GFF8WXiZS7HrEIXYApo421ZflA5KHFZ3Nt68AI/rs:fit/g:sm/q:90/h:532/w:600/czM6Ly9kaXNjb2dz/LWRhdGFiYXNlLWlt/YWdlcy9SLTM5Mzkw/My0xNDYxMzY5NTYz/LTUxNDIuanBlZw.jpeg

Pixies - Debaser
Jaar: 1989
Album: Doolittle
Label: 4AD
Land: Verenigde Staten
Genre: Alternative Rock
MML 2021: 82e
Genoemd door: aERodynamIC, Dwejkk_, El Ninjo en Poek

Nog éénmaal de 80's, dan zijn we er (voor deze ronde) van af. En we sluiten af met een knal. Zowel muzikaal als qua naam, want ik had toch wel vuurwerk verwacht van de Pixies. De laatste drie edities van de MuMeLadder werd de finale (soms ruimschoots) niet gehaald, maar daarvoor was het toch wel een gevestigde naam. Daarnaast heeft dit nummer een hoge love/hate-factor en vaak het uithangbord voor de Pixies. Nu wil ik dit resultaat niet tegenvallend noemen, zeker gezien de recente jaren in de MuMeLadder. Mede wegens de spreiding van de stemmen (zie Monkey Gone to Heaven in de vorige ronde) is Debaser blijven hangen op vier stemmen. Maar als het glas wat meer halfvol is, zou je ook kunnen wijzen op het feit dat ze doodleuk hoger eindigen dan welk nummer van The Cure en David Bowie dan ook. En in totaal tien stemmen op de band is ook niet verkeerd. Over dat soort statistieken meer nadat de hele ranglijst bekend is.

Geen Debaser in je lijst, ArthurDZ? Verrassend.

Vreemd idd, maar dat komt ervan als je je lijstje samenstelt met de natte vinger

Uncertain Smile is na Song for Europe de tweede die hier langskomt die ik een beetje over het hoofd heb gezien. Al vind ik Slow Emotion Replay met een fantastische Johnny Marr op gitaar nagenoeg net zo goed.

https://e.snmc.io/i/600/w/5f46f9bfdc8839c2fadabe3777ebec60/2161189/slint-spiderland-Cover-Art.jpg

Slint - Good Morning, Captain
Jaar: 1991
Album: Spiderland
Label: Touch and Go
Genre: Post-Hardcore
MML 2021: 30e
Genoemd door: ArthurDZ, Coma Cat, Hedser en hoi123

Kersvers MuMeLadder-finalist Good Morning, Captain komt ook hier bovendrijven. Waar die finaleplek een enorme verrassing was - in de jaren ervoor schommelde het nummer tussen de 217e en 1810e plek - is deze prestatie volledig volgens (mijn) verwachting. Slint is echt een cultband, met een kleine maar fanatieke aanhang. Het album waar dit nummer op staat had een grote invloed op de post-rockbands die daarna kwamen, waardoor de band in retroperspectief steeds bekender en bekender werd. Dat proces is nog steeds gaande, gezien de recente stijgingen in de MuMeLadder.

https://e.snmc.io/i/600/w/f424c1d318cfa503924b4bd2c0579a2e/2561982/tori-amos-winter-Cover-Art.jpg

Tori Amos - Winter
Jaar: 1992
Album: Little Earthquakes
Label: EastWest
Genre: Singer/Songwriter
MML 2021: 119e
Genoemd door: aERodynamIC, Grafmat, Salvadore en Simon77

Waar Good Morning, Captain redelijk vanuit het niets een finaleplek in de MuMeLadder pakte, hikt Tori Amos al jaren tegen een finale plek aan, zonder resultaat. De 119e plek van de laatste editie is de laagste notering sinds 2012 voor Winter. En hier nu ook een plek die een soort van gelijkwaardig is aan een plek net buiten de finale van de MuMeLadder.

https://e.snmc.io/i/600/w/0f5b202290707a65697c24c70b50ef48/1335190/deus-instant-street-cd1-Cover-Art.jpg

dEUS - Instant Street
Jaar: 1999
Album: The Ideal Crash
Label: Island
Land: België
Genre: Alternative Rock
MML 2021: 16e
Genoemd door: AstroStart, Gretz, jordidj1 en Salvadore

dEUS had al drie nummers op de plekken 122 t/m 301 en hier is hun vierde. Instant Street is natuurlijk hét nummer van de Belgische band. Al negen MuMeLadder-finales met een 12e plaats in 2020 als absoluut hoogtepunt. Dat ze hier net wat minder scoren heeft wellicht ook te maken met de drie andere nummers die de lijst gehaald hadden en de daarvan gevolge stemmenspreiding. Ik gooi er weer even een quizvraagje tegenaan: is dit de hoogste Belgische notering?

https://e.snmc.io/i/600/w/1552773920fb61fd54bc1d8f9e8c6df3/1841857/radiohead-idioteque-Cover-Art.jpg

Radiohead - Idioteque
Jaar: 2000
Album: Kid A
Label: Capitol
Genre: IDM
MML 2021: 413e
Genoemd door: Coma Cat, hoi123, Teunnis en The Eraser

We zagen al een hele waslijst aan Radiohead-nummers met één notering, we kwamen al How to Disappear Completely tegen (met twee stemmen) en we zagen de tegenvaller van meervoudig MuMeLadder-winnaar Paranoid Android. Dat zijn allemaal geen beste voortekenen, maar Idioteque heeft daar complete lak aan. In de MuMeLadder behoort Idioteque zelden tot de beter scorende Radioheads, maar het is een grote favoriet onder een specifiek deel van de fans: de liefhebbers van de electronische inslag. En dus komt Idioteque veel beter uit de verf in deze variant. Daar ben ik persoonlijk erg content mee. Helaas niet de hoogste Radiohead...

https://e.snmc.io/i/600/w/dd8acd13713acbe3bd1a1834616edcb6/6916776/porcupine-tree-arriving-somewhere-Cover-Art.jpg

Porcupine Tree - Arriving Somewhere But Not Here
Jaar: 2005
Album: Deadwing
Label: Lava
Genre: Progressive Rock
MML 2021: 297e
Genoemd door: Grafmat, Hedser, Robbie34 en Simon77

Prog gaat lekker in deze ronde! We zagen de Britse band al met twee nummers in de eerste ronde (met twee stemmen elk). In diezelfde update hadden we ook tweemaal Marillion en toen zei ik dat ik nog even in het midden zou laten welk van de twee progbands beter zouden scoren. Nou, Porcupine Tree heeft dus dit nummer met vier stemmen en twee nummers met twee stemmen. Marillion heeft naast de twee nummers met twee stemmen ook nog één nummer met... vier stemmen. Ze doen het dus net zo goed en mogen zich allebei de meest geliefde progband in dit topic noemen. Alhoewel, ik zoom even verder in en zie dat dynamo d in zijn eentje op Blackest Eyes, Deadwing en Fear of a Blank Planet heeft gestemd en verder tel ik nog één stem voor Trains van Sillah. Gefeliciteerd, Porcupine Tree, jullie zijn de meest geliefde progband in dit topic!

Teunnis schreef:
Ik gooi er weer even een quizvraagje tegenaan: is dit de hoogste Belgische notering?

Persoonlijk hoop ik van wel, maar misschien gooit de/het Zesde Metaal fanclub nog roet in het eten.

https://i.pinimg.com/736x/f6/65/59/f665597108870c9a7b3c89b60c0e1382--john-wayne-gacy-nuest-jr.jpg

Sufjan Stevens - John Wayne Gacy, Jr.
Jaar: 2005
Album: Illinois
Label: Asthmatic Kitty
Genre: Singer/Songwriter
MML 2021: 49e
Genoemd door: AstroStart, Koenr, Mastroianni en Sillah

Viermaal op rij haalde dit nummer over een seriemoordende clown de finale van de MuMeLadder, maar de laatste twee edities wilde het net niet lukken. En hier net niet aan de vijf stemmen gekomen die voldoende waren voor een soort van finaleplek. Jullie hebben Mystery of Love al voorbij zien komen, ik had aan het begin van de ontknoping al laten weten dat Casimir Pulaski Day niet ver kwam dan één stem (van Poek) en als ik daar dan ook nog bij vertel dat Carrie & Lowell (hoi123), For the Widows in Paradise, for the Fatherless in Ypsilanti (Hedser), The Predatory Wasp of the Palisades Is Out to Get Us! (hoi123) en Tonya Harding (In D Major) (Edgar18) ook precies één stem binnenhaalden, dan weten jullie vast allemaal hoe laat het is.

Coma Cat schreef:
Nog een gokje voor een nummer uit de onderste helft van de Ladder dat nog gaat langskomen: Todd Terje - Inspector Norse

Ja, waar blijft die Noorse stuiterbal dan. Titmeister zeg er eens wat van

https://i.ibb.co/6WsVKWx/joanna.jpg

Joanna Newsom - Emily
Jaar: 2006
Album: Ys
Label: Drag City
Genre: Progressive Folk
MML 2021: 1511e
Genoemd door: Dwejkk_, hoi123, Koenr en Teunnis

Nog meer prog! Of nou ja, progressieve folk. Waarschijnlijk niet meteen de muziek waar de fans van Marillion en Porcupine Tree ook om staan te springen. Maar dat hier voldoende users wél om zaten te springen voor een topnotering, daar had ik eigenlijk al van tevoren op gerekend. Ondanks dat Emily vaker niet dan wel de MuMeLadder Top 2000 haalt. Ik zie nu wel dat in 2009 Joanna Newsom nog wel op brede steun kon rekenen van het MuMeLadder-publiek, want toen stond ze met maar liefst vijf nummers in de Top 2000. En in de allereerste editie, in 2007, kwam Emily zelfs tot de 189e plek. Man, wat ben ik nu jaloers op die tijden. Emily is trouwens niet het enige nummer dat in de lijstjes voorkwam, er was ook één stem voor Baby Birch (Teunnis), Clam, Crab, Cockle, Cowrie (hoi123) en Only Skin (aerobag). Overigens is dit het laatste nummer dat ik heb gecategoriseerd als (een subgenre van) folk. Al zullen er nog wel wat nummers komen waar anderen wel het labeltje folk aan zouden plakken.

Het altijd in de MuMeLadder kwakkelende Idioteque én Emily in de top-56 is wat mij betreft het hoogtepunt tot nu toe!

https://m.media-amazon.com/images/I/71zWpE4bxOL._SS500_.jpg

Fuck Buttons - Surf Solar
Jaar: 2009
Album: Tarot Sport
Label: ATP/R
Genre: Minimal Techno
MML 2021: 240e
Genoemd door: Arno, Dance Lover, Gretz en Teunnis

En het feestje gaat maar door in huize Teunnis! In de MuMeLadder is Surf Solar nooit verder gekomen dan een 184e plek (en regelmatig veel lager), maar in de tijd dat het nog mee mocht doen met De Witte Trui waren de resultaten daar altijd top. En dit is zo'n typische love/hate-plaat, waarvan je eigenlijk wel zeker kon zijn dat het in deze variant zou uitblinken. Is dit dan het hoogste technonummer? Of misschien zelfs het hoogste dancenummer? Laat hieronder weten wat je verwacht!

Arme Todd, die gaat de boot missen

https://i.makeagif.com/media/2-09-2016/W059eE.gif

Weer even pauze, dan gaan we op een later moment naar de jaren '10. Kijkend naar de meest recente MuMeLadder Top 2000, zou dat wel eens voor het laatst kunnen zijn. Of gaan we nog nummers uit de jaren '10 terugzien in de top-27?

Uiteraard, neem aan dat Blood of the Fang wel top tien scoort. Of hebben we die al gehad? Mooi dat Surf Solar het gehaald heeft, al miste die heel nipt mijn eigen lijstje.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:04 uur

geplaatst: vandaag om 08:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.