MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Variant 2 Top 2000

zoeken in:
Vanavond (vannacht) update x

Zal wel ergens eind februari worden.

Heeft iedereen braaf op The Mountain Goats gestemd zoals het zou moeten, of ben ik weer de enige?

De lijnen zijn nu echt definitief gesloten!

Er zijn in totaal op 1204 nummers gestemd. Daarvan hebben er 302 minstens twee stemmen gekregen.

En we hebben gelukkig een winnaar. Daarachter zijn het wel gedeelde plaatsen.

In de loop van de avond en morgen presenteer ik jullie de uitslag.

Teunnis schreef:
Er zijn in totaal op 1204 nummers gestemd.
Toch bijna een top 2000.

ArthurDZ schreef:
Heeft iedereen braaf op The Mountain Goats gestemd zoals het zou moeten, of ben ik weer de enige?
Nee, je bent niet alleen. Ook ik draag de heer Darnielle een warm hart toe. Probleem is waarschijnlijk dat we op een ander nummer hebben gestemd!

PB 82 schreef:
(quote)
Nee, je bent niet alleen. Ook ik draag de heer Darnielle een warm hart toe. Probleem is waarschijnlijk dat we op een ander nummer hebben gestemd!
(embed)

Haha sowieso! Ik had Jenny

Teunnis schreef:
In de loop van de avond en morgen presenteer ik jullie de uitslag.

Gretz schreef:
Vanavond (vannacht) update x

Ben benieuwd wie eerder is!

(al heb ik een sterk vermoeden)

ArthurDZ schreef:
(quote)

Haha sowieso! Ik had Jenny

Originele keuze! Maar als Vlamingen hadden we natuurlijk allebei hierop moeten stemmen! (misschien wel z’n sterkste nummer!)

KEXP presents The Mountain Goats performing live at KEXP Studio (NW Rooms). Recorded June 06, 2017. The Mountain Goats - Full Performance (Live on KEXP) - YouTube

Poek schreef:
(quote)

(quote)

Ik heb weinig haast

Teunnis schreef:
(quote)

Ik heb weinig haast

Voor eind februari moet wel lukken, toch?

Poek schreef:
(quote)

(quote)

En kwam je vermoeden uit?

Ik sta voor de ruïnes van mijn wereldbeeld.

Poek schreef:
Ik sta voor de ruïnes van mijn wereldbeeld.

En speciaal voor jou weer een Aziatische dame in de update!

(Binnenkort ook Zuid-Amerikaanse en Oceanische dames.

https://i.ibb.co/wyrgJQH/top2000.jpg

De computer heeft zijn rekenwerk gedaan en ik heb alle gewilde metadata aangevuld, dus we gaan van start met de Variant 2 Top 2000. Het idee voor deze lijst kwam tot stand door discussie over de (methodiek van) de MuMeLadder Top 2000. Het gedachte-experiment: wat als we - vergelijkbaar met de Radio 2 Top 2000 - gewoon onze favorieten mogen kiezen. Daarop heb ik dit topic geopend en de users van MusicMeter de optie geboden om op haast identieke wijze te stemmen: kies minimaal 5 en maximaal 35 nummers met een keuzelijst als (optionele) inspiratie. De enige verschillen zijn dat de keuzelijst gebaseerd is op de MuMeLadder en dat er geen handige website met tool is. Dat laatste is vooral voor de administratie wel aardig wat extra werk, maar ik doe het graag.

Genoeg geluld, jullie zullen vooral benieuwd zijn naar de uitkomst van dit experiment. Ik presenteer de uitslag als volgt:

- Afvallende MuMeLadder-kanonnen (met nul noteringen)
- Teleurstellende MuMeLadder-kanonnen (met één notering)
- Nummers met twee noteringen, gebundeld in clusters
- Nummers met drie noteringen, gebundeld in clusters
- Nummers met vier noteringen, één voor één
- Nummers met vijf noteringen, één voor één
- Nummers met zes noteringen, één voor één
- Et cetera
- Analyse en statistieken

Veel plezier met volgen!

EDIT:
Nog even alle users die een lijstje hebben ingezonden in het zonnetje zetten. Dit waren de helden:

50tracks
aerobag
aERodynamIC
Arno
ArthurDZ
AstroStart
Bartjeking
Bucquoy
Casartelli
Choconas
Coma Cat
cosmic kid
Dance Lover
DjFrankie
Dwejkk_
dynamo d
Edgar18
El Ninjo
GrafGantz
Grafmat
Gretz
Hedser
herman
hoi123
jeroentjuhh
johan de witt
jordidj1
Justus18
kaj_666
Kees-Jan
Koenr
Marco dB
Mastroianni
PB 82
Poek
ranja
remcodulac
Robbie34
Salvadore
shimahero
Sillah
Simon77
Spul
Teunnis
The Eraser
TornadoEF5
vigil
wendyvortex
yeahyeahyeah

https://tse2.mm.bing.net/th?id=OIP.kcRouc3xK49oMccMkE6mGQHaGG&pid=Api

Exact tien nummers die in de top-100 van de MuMeLadder Top 2000 van 2021 stonden, werden in deze variant geen enkele keer genoemd. Een soort van wall of shame dus. We beginnen met de grootste verrassing en gaan zo verder de top-100 af.

David Bowie - Life on Mars?
Jaar: 1971
Album: Hunky Dory
Label: RCA Victor
Land: Verenigd Koninkrijk
Genre: Art Pop
MML 2021: 9e

Ik kan alvast verklappen dat David Bowie één van de grotere verliezers is van deze opzet t.o.v. de MuMeLadder. Alle andere artiesten in de top-10 hebben goed tot redelijk gepresteerd, maar Life on Mars? werd niet eens één keer genoemd.

Portishead - Glory Box
Jaar: 1994
Album: Dummy
Label: Go! Beat
Genre: Trip Hop
MML 2021: 19e

Glory Box is al jaren de vaandeldrager van Portishead in de MuMeLadder, maar in deze variant werden vijf andere nummers van deze band uit Bristol genoemd. Toch vind ik dit niet zo verrassend; Glory Box is een echte allemansvriend, maar geen "fan favourite". Samen met Life on Mars? is dit de enige niet-genoemde finalist van de MuMeLadder 2021.

Talk Talk - Such a Shame
Jaar: 1984
Album: It's My Life
Label: EMI
Genre: Synthpop
MML 2021: 46e

Ook Talk Talk is één van de grotere verliezers van deze alternatieve opzet en dat is vooral omdat de fans erg verdeeld waren over hun persoonlijke favorieten. Deze was dus bij niemand favoriet genoeg om opgenomen te worden in de lijstjes.

Michael Kiwanuka - Cold Little Heart
Jaar: 2016
Album: Love & Hate
Label: Polydor
Genre: Deep Soul
MML 2021: 61e

Het ontbreken van deze "moderne klassieker" van Michael Kiwanuka vind ik een verrassing. Want het is niet dat men voor andere nummers van Kiwanuka heeft gekozen. Dus ook het titelnummer van Love & Hate is geen enkele keer genoemd.

The Beatles - Eleanor Rigby
Jaar: 1966
Album: Revolver
Label: Parlophone
Genre: Baroque Pop
MML 2021: 64e

Er werden een hoop nummers van The Beatles ingezonden, maar Eleanor Rigby schitterde in afwezigheid.

Red House Painters - Katy Song
Jaar: 1993
Album: Red House Painters
Label: 4AD
Land: Verenigde Staten
Genre: Slowcore
MML 2021: 77e

In deze post van tien nummers staan negen nummers van artiesten uit het Verenigd Koninkrijk. Katy Song is het enige nummer van een band uit een ander land - de Verenigde Staten om precies te zijn. Net als Kiwanuka ontbrak de band van Mark Kozelek volledig. Zijn andere band, Sun Kil Moon, werd éénmaal genoemd en dat is te weinig om later nog langs te komen.

David Bowie - Starman
Jaar: 1972
Album: The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars
Genre: Glam Rock
MML 2021: 81e

En alweer de tweede Bowie die blijkbaar veel beter uit de verf komt in de opzet van de MuMeLadder. En dat geldt voor alle nummers op The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars: geen enkele notering. En dan te bedenken dat het album op deze site een beoordeling krijgt van 4,35* uit 1590 stemmen. De fans van het album hebben dit topic schijnbaar niet kunnen vinden.

The Rolling Stones - Sympathy for the Devil
Jaar: 1968
Album: Beggars Banquet
Label: Decca
Genre: Rock
MML 2021: 85e

Na The Beatles kunnen The Rolling Stones natuurlijk niet achterblijven, ook al is het een negatief lijstje.

David Bowie - Space Oddity
Jaar: 1969
Album: David Bowie
Label: Philips
Genre: Psychedelic Pop
MML 2021: 86e

David Bowie krijgt tik op tik. Ook Space Oddity heeft niks kunnen bewerkstelligen.

Underworld - Born Slippy .NUXX
Jaar: 1995
Album: non-album single
Label: TVT
Genre: Tech Trance
MML 2021: 99e

Het bekendste nummer van Underworld is hier niet het meest geliefde nummer. We komen later - wel in de eindranking - twee andere nummers van het Britse duo tegen.

Wel herkenbaar. Hoewel Bowie zeker in mijn top-35 artiesten zou staan, heb ik geen enkel nummer van hem overwogen voor mijn top-35 songs. Bij een top-35 albums zou dat wel anders zijn.

Ik had Bowie wel, maar een andere. En een andere Portishead. En een andere Talk Talk. En Kiwanuka had een lijst van 40 wel gehaald.

Ik heb drie keer Bowie (als enige artiest), maar deze heb ik geen van drieën overwogen.

De hoogvliegers in de MuMe-ladder zijn toch een beetje de allemansvrienden natuurlijk, niet per se de uitgesproken favorieten van de fans die minder bekend zijn bij het grote publiek.

Twee keer Bowie hier, en ik denk dat die er allebei best eens zouden kunnen bijzitten met meer noteringen. Van eentje verwacht ik zeker dat herman die ook heeft.

Lang zitten wikken en wegen tussen Glory Box of een andere Portishead. Het is dit keer die andere geworden.

Born Slippy staat standaard in m'n lijstje voor de "gewone" Top 2000, volgens mij de enige Underworld in die keuzelijst, en vrije keuzes zijn daar zo goed als kansloos. Bij dit spel wederom voor Underworld gegaan, maar dan voor m'n persoonlijke favoriet die hier wel gewoon in de keuzelijst staat.

Voor Talk Talk geldt dat als ik 10x een lijstje zoals dit opstel ik 9x voor Such a Shame ga. Dit was toevallig die 10e keer.

Ik ben heel lafjes voor de 1 artiest-regel gegaan, en heb dus maar 1x Bowie in de lijst. Mensen die mij een beetje kennen weten wellicht al welke.

https://64.media.tumblr.com/fb2504e70d4cf0f0dd657dbd32610a89/tumblr_nbr5tnsG4s1rvr4jho1_500.gifv

Het komende rijtje nummers deed het beter dan het voorgaande, maar daar is ook zo ongeveer alles mee gezegd. Allemaal nummers met maar één notering, terwijl ze in de MuMeLadder Top 2000 van 2021 nog in de top-100 eindigden. Matig. Slecht. Teleurstellend.

David Bowie - "Heroes"
Jaar: 1977
Album: "Heroes"
Genre: Art Rock
MML 2021: 6e

We gaan verder waar we gebleven waren: een tegenvallende David Bowie. Dit zou ik toch wel dé daverende verrassing noemen als we kijken naar status in de MuMeLadder. Oud-winnaar, honderdvoudig top-10'er en veruit het bekendste nummer van de Engelsman. Maar ook eentje die het in de finale van de MuMeLadder Top 2000 nooit van de topnoteringen moet hebben.

Mazzy Star - Fade into You
Jaar: 1993
Album: So Tonight That I Might See
Label: Capitol
Genre: Dream Pop
MML 2021: 13e

Kersvers finalist van de MuMeLadder, maar hier niet in de buurt van een stunt. Van hetzelfde album werd ook het titelnummer éénmaal genoemd en dus gaan we Mazzy Star niet meer zien. Ik ga Hope wel even troosten.

U2 - New Year's Day
Jaar: 1983
Album: War
Label: Island
Land: Ierland
Genre: Post-Punk
MML 2021: 28e

Ook dit was een verrassende finalist in de laatste editie van de MuMeLadder Top 2000 en ook hier geen daverend resultaat. Het andere nummer van de Ierse band in diezelfde finale doet het een stuk beter.

Depeche Mode - Enjoy the Silence
Jaar: 1990
Album: Violator
Label: Mute
Genre: Synthpop
MML 2021: 36e

Enjoy the Silence was een vaste waarde in de finale van de MuMeLadder Top 2000, maar ontbrak daar de afgelopen keer en ook hier dus een teleurstellend resultaat. Everything Counts, Stripped en Walking in My Shoes werden allen ook eenmaal genoemd, maar geen enkel nummer van Depeche Mode gaat de eindranking halen.

Talk Talk - Life's What You Make It
Jaar: 1985
Album: The Colour of Spring
Genre: New Wave
MML 2021: 40e

De tweede Talk Talk uit de top-50 van de MuMeLadder Top 2000 van 2021. Daar staat ook nog een derde nummer van de Engelse band in en gelukkig, voor de fans, heeft die wel meer dan één notering.

Sonic Youth - Teen Age Riot
Jaar: 1988
Album: Daydream Nation
Label: Enigma
Genre: Alternative Rock
MML 2021: 45e

Van Sonic Youth komen we later nog wel één nummer tegen.

Alice in Chains - Would?
Jaar: 1992
Album: Dirt
Label: Columbia
Genre: Grunge
MML 2021: 54e

Alice in Chains werd slechts tweemaal genoemd, verdeeld over twee nummers. We gaan de Amerikanen dus niet meer terugzien.

DJ Shadow - Stem / Long Stem
Jaar: 1996
Album: Endtroducing..…
Label: Mo Wax
Genre: Plunderphonics
MML 2021: 59e

De drie hoogst gewaardeerde nummers van Endtroducing..… - in ieder geval in de MuMeLadder - werden elk genoemd, maar slechts één daarvan meerdere malen. En dat is dus niet Stem / Long Stem.

The Blue Nile - Tinseltown in the Rain
Album: A Walk Across the Rooftops
Label: Linn
Genre: Sophisti-Pop
MML 2021: 62e

Persoonlijk verbaas ik me altijd over de sterke prestaties in de MuMeLadder Top 2000. Nu dus geen sterke prestatie.

Love - Alone Again Or
Jaar: 1967
Album: Forever Changes
Label: Elektra
Genre: Psychedelic Folk
MML 2021: 65e

De jaren '60 hebben het zwaar in deze opzet. Toch heeft Love de eindranking gehaald met een ander nummer.

Bruce Springsteen - The River
Jaar: 1980
Album: The River
Label: Columbia
Genre: Singer/Songwriter
MML 2021: 66e

Veel nummers van The Boss werden slechts eenmaal genoemd, maar hij gaat de lijst wel halen (met één nummer).

The National - Fake Empire
Jaar: 2007
Album: Boxer
Label: Beggars Banquet
Genre: Chamber Pop
MML 2021: 68e

Deze zag ik zelf niet aankomen, want dit leek me een echte "fan favourite". We gaan ze nog wel één keer tegenkomen in de lijst.

Nick Drake - Northern Sky
Jaar: 1970
Album: Bryter Layter
Label: Island
Genre: Singer/Songwriter
MML 2021: 72e

Dit leek me van tevoren ook een artiest die zou lijden onder te veel verdeeldheid onder de fans, maar het zal uiteindelijk best mee blijken te vallen.

Sufjan Stevens - Casimir Pulaski Day
Jaar: 2005
Album: Illinois
Label: Asthmatic Kitty
Genre: Chamber Pop
MML 2021: 80e

Sufjan Stevens zal weinig te klagen hebben als hij de rest van de uitslag ziet.

Prince and The Revolution - Purple Rain
Album: Purple Rain
Label: Warner Bros.
Genre: Pop Rock
MML 2021: 87e

Veel verdeeldheid onder de fans, maar wel gaan twee nummers de eindranking halen.

Songs: Ohia - Lioness
Jaar: 2000
Album: The Lioness
Label: Secretly Canadian
Genre: Alt-Country
MML 2021: 90e

Een beetje verdeeldheid, maar nog wel net één ander nummer in de lijst.

Talking Heads - Psycho Killer
Jaar: 1977
Album: Talking Heads: 77
Label: Sire
Genre: New Wave
MML 2021: 92e

Talking Heads komt ook niet helemaal uit de verf, maar weet nog nipt twee nummers in de lijst te krijgen.

Pink Floyd - Wish You Were Here
Jaar: 1975
Album: Wish You Were Here
Label: Harvest
Genre: Art Rock
MML 2021: 96e

Op één nummer na was er bij Pink Floyd veel verdeeldheid.

The Beach Boys - God Only Knows
Jaar: 1966
Album: Pet Sounds
Label: Capitol
Genre: Baroque Pop
MML 2021: 98e

Tweemaal The Beach Boys in de eindranking, maar niet hun allerbekendste.

Kate Bush - Cloudbusting
Jaar: 1985
Album: Hounds of Love
Genre: Art Pop
MML 2021: 100e

Ook Kate Bush hoeft nog niet te treuren.

Jeetje. Echt niemand anders gekozen voor Northern Sky en Stem/Long Stem?

Michael Kiwanuka, Depeche Mode, Portishead, Massive Attack, Mazzy Star, Sonic Youth, David Bowie....allemaal artiesten voor wie een lijst van 35 net te kort was....maar waarvan sommige bij de waan vd dag zomaar net wel de lijst zou kunnen halen.

Klopt. Bijna allemaal op mijn reservelijst.

Nick Drake heeft mijn eindlijst wel gehaald trouwens maar met een ander nummer.

Als we dit experiment een vervolg geven (ik ben voor), dan moeten we misschien iedereen minstens 50 nummers laten kiezen. Komt er wat meer schifting in de lijst.

Vanavond presenteer ik jullie de onderste regionen: de nummers die twee keer genoemd zijn.

Over welke nummers praten we dan? Qua ranking?

Gast
geplaatst: vandaag om 10:05 uur

geplaatst: vandaag om 10:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.