MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Favoriete Metal Song "De Grote Finale #2

zoeken in:
DjFrankie (moderator)
1-2

2-2 lastige deze. Beide zeer fijn

4-2

Nospūn, mooie ontdekking!

DjFrankie (moderator)

Thy Catafalque + The Answer Lies In The Black Void - 4 april 2024, Effenaar, Eindhoven

De eerste keer in Nederland, en zelfs de eerste tour ooit! Op donderdag in Eindhoven. Schappelijke prijzen van €26-27,50.

Goed zo, spammen maar!
Dat zal de band nodig hebben, zeker als dit nummer het zelfs al moeilijk heeft tegen een nóg grotere onbekende als Nospūn. Geen onverdienstelijke onbekende trouwens. Wel weer eens ouderwets veel leentjebuur gespeeld bij de heren Dream Theater: zo opzichtig heb ik het lang niet gehoord. Het lijkt wel weer back to 'Images And Words', maar dan een paar octaven minder ballenknellend gezongen.
Evenwel zijn de ingenieuze melodieën en de eigenzinnige sfeer van Thy Catafalque een klasse apart die nergens anders op lijken. Behalve op Thy Catafalque zelf. Hopelijk spelen ze dit nummer donderdag en vrijdag ook. Of zal ik nu toch op Setlist.fm gaan gluren? So tempting....
4-4

Ik vind dat nummer van Nospun echt een gedrocht, vreemd dat dit nog spannend is!

Dit is een erg lastige battle.

Aan de ene kant heb ik een ontzettend groot zwak voor de prog metal die Nospun maakt. Volledig in lijn met enkele van mijn favoriete bands, zoals Haken, Leprous en (de latere) Opeth. Erg origineel is het echter allemaal niet, maar desalniettemin is de productie meer dan uitstekend en is het een genot om naar de compositie te luisteren.

Aan de andere kant ben ik enorm fan van de zwartgallige avant-gardistische uitspattingen van Thy Catafalque. Bas beschrijft het eigenlijk enorm treffend: 'Evenwel zijn de ingenieuze melodieën en de eigenzinnige sfeer van Thy Catafalque een klasse apart die nergens anders op lijken. Behalve op Thy Catafalque zelf'. Tsja, daar is eigenlijk geen woord aan toe te voegen en geen speld tussen te krijgen.

Mijn waardering voor de originaliteit van Thy Catafalque ten opzichte van de emulatieve benadering van Nospun maakt dat ik nipt kies voor eerstgenoemde band: 4-5.

57. Thy Catafalque - A Földdel Egyenlo vs. Blood Abscission - I-I

Meteen nog maar een keer een song van deze Hongaren er achteraan, lekker hoor.

Johnny Marr schreef:
Ik vind dat nummer van Nospun echt een gedrocht, vreemd dat dit nog spannend is!

Een gedrocht vind ik het niet, maar ik sta ook er een beetje te van kijken dat een nietszeggend modern prognummer met typerende digitale productie en leentjebuur songwriting het de ingenieuze en eigenzinnige Thy Catafalque zo lastig maakt.

Dit nummer van Blood Abscission vind ik best straf, misschien wel de beste ontdekking tot nu toe, en zou ik tegenover een boel andere nummers het punt schenken, maar met het eerste optreden van Thy Catafalque in het verschiet gaat het punt vanzelfsprekend naar:
1-0

Moeilijk moeilijk, beide zijn steengoed. Ik beslis later wel (of laat jullie beslissen...).

Ik heb het album van Blood Abscission zojuist geluisterd en dat is goed zeg! Dit is helemaal mijn ding. Met dank aan laboomzaa voor deze nominatie! Ik vind het echt balen dat deze parel in de eerste ronde al tegenover Thy Catafalque staat.

Gewoon wat meer Metallica nomineren. Dan waren er her en der vast makkelijkere keuzes geweest.

1-2

Beide erg fijn!! Toch voor mijn eigen nominatie…omdat ik toch iets fijner vind!!

1-3

1-4

Balen... dat in de vorige battle Nospūn op het laatst nog even d'r uitgewerkt is.

DjFrankie (moderator)
2-5

DjFrankie (moderator)
1-2

Dat het tweede liedje van Thy Catafalque (toch wel overtuigend) zijn meerdere moet erkennen in Blood Abscission kan ik billijken. Idd een fantastisch gaaf nummer. Sterker, al beschouw ik mezelf als een enorm subjectieve Thy Catafalquehoer, ik denk dat zelfs mijn punt naar laatstgenoemde zou zijn gegaan.

Ook hier weer twee nieuwelingen voor mij. Fascinerende hoes van Hoplites. Net als de muziek. Boeiend.
Huh, dit komt uit China? Ja, logisch met die Griekse titels.
(Wel grappig dat er ook een Griekse formatie bestaat (bestond) met de naam Hoplites, maar dat maakte ambient)

Sworn (dit is blijkbaar de Noorse versie) kende ik dus ook nog niet, en dat terwijl ze blijkbaar met hun melodische blackmetalstijl al behoorlijk wat handen op elkaar krijgen met hun vier albums (als ik RYM mag geloven). Lekker nummer hoor, prima gruizige schuurgrunt ook, maar al bij het midtempo intro verlangde ik weer terug naar dat weirde sfeertje van Hoplites. En het blijft ook standaard midtempo...
Maar dan ineens, als uit het niets, werd na 2,5 minuut dat verlangen plotsklaps weggeblazen door de fabuleuze en werkelijk fantastisch mooie gitaar(twin)solo's. Wauw! Eindelijk weer echte gitaarsolo's! Volgens mij zijn die met uitsterven bedreigt, dus als er eindelijk weer eens eentje de kop opsteekt (en dan ook écht eentje die met zijn gitaarlijnen als het ware een verhaal vertelt) dan ben ik aan de speakers gekluisterd.

Goh, toch een lastige keuze geworden.
Ik ga nog eens luisteren...

Als ik tijd had gehad (morgen een tentamen, dus vandaar), dan had ik toch wel graag een kort stukje in begrijpelijke taal willen aanbieden met wat historische achtergrondinformatie over de term 'hoplites' en de term 'phalanx' die daarmee in verband kan worden gebracht. Wellicht doe ik dat nog, mits Hoplites de volgende ronde ingaat... Haal ik je daarmee over om voor de Griekse Chinesen of Chinese Grieken te stemmen, EvilDrSmith?

3-2

Nipt overigens hoor, want het commentaar van de Dokter spreekt wederom boekdelen. Sworn komt met enkele gitaarsolo's aanzetten waar mijn jonge en enthousiaste metalen hart zeker sneller van gaat kloppen, maar moet toch nipt het onderspit delven ten faveure van de hoplieten (en het vooruitzicht op een valide excuus om alhier iets zinvols over mijn studie geschiedenis te schrijven ).

Ja, die gitaarsolo's zijn erg gaaf, maar Hoplites.. Ook ik koester hoge verwachtingen betreffende jouw lezing, ABDrums.

4-2

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:34 uur

geplaatst: vandaag om 03:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.