MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Favoriete Metal Song "De Grote Finale #2

zoeken in:

B.Robertson schreef:
rommelig zo

That's what she said.

Ik onthou mij van stem, ken beide nummers niet.

Hans Brouwer schreef:
Ik onthou mij van stem, ken beide nummers niet.

Dan moet je ze even luisteren.

Dat stuk vanaf 3:43 in Black Spirit doet mij heel sterk aan een nummer denken, maar ik kom er niet op (moe hoofd), wie helpt?

1-4

Black Spirit is voor mij een van de twee grote onbekende in deze editie (die andere komt langs in #31).
(Al zie ik nu wel dat ik het album in 2011 had gedownload, maar van luisteren is het mogelijk nooit gekomen).
De eerste minuten beginnen wat wiebelig en ik was al snel geneigd om mijn punt aan het gave Warhorse te geven. Maar vanaf 3'30" slaat het nummer ineens om en ontwikkelt zich tot een geduchte concurrent. Wat heet, die laatste drie minuten zijn echt geweldig!
Apollo schreef:
Dat stuk vanaf 3:43 in Black Spirit doet mij heel sterk aan een nummer denken, maar ik kom er niet op (moe hoofd), wie helpt?
Die riff heeft (tot 5'27") best veel weg van een nummer van Uriah Heep: Bird Of Prey (vanaf circa 3'00").

Omdat de eerste minuten van Black Spirit niet zo sterk zijn, ga ik toch voor mijn eigen nominatie. Maar uiteindelijk slechts nipt.
1-5

EvilDrSmith schreef:
Die riff heeft (tot 5'27") best veel weg van een nummer van Uriah Heep: Bird Of Prey (vanaf circa 3'00").

Dat is 'm! Thanks.

2-0

Apollo schreef:
Dan moet je ze even luisteren.
Apollo, snap ik. Ik doe dat vanaf maandag aanstaande als ik weer rustig thuis achter mijn laptop aan het werk ben en ik even een break nodig heb.

Even niet online geweest, dus wat bijluisteren. Jammer van Maiden maar dat was wel te verwachten tegen Rush; werd nog nipt zo!
Urchin en Atomic Rooster wat mij betreft aan mekaar gewaagd. Ñu is een erg fraaie ontdekking maar veel meer folk/prog/jazz dan metal. Maar goed, hier genomineerd dus dan doet ie gewoon mee, en wordt de solide hardrock van Captain Beyond verslagen.

1-1

1-2

Eerder Nick Simper met Warhorse en nu Rod Evans met Captain Beyond als ex-Deep Purple-leden van de eerste bezetting.

Ñu is voor mij de andere onbekende.
Net als Black Spirit leken de eerste minuten een duidelijk signaal af te geven dat het niet was opgewassen tegen in dit geval Captain Beyond. Deze keer niet omdat het wiebelig of niet overtuigend was, integendeel (want prachtig!), maar wel érg is verwijderd van de betekenis van het spelletje. Te veel folky prog, te weinig hardrock (laat staan metal). Maar ook Ñu revancheert zich met dijken van rockriffs en slepende gitaarsolo's: net als Black Spirit toevallig ook vanaf de 3'30"-tijdcode.
Niet minder dan fokking awesome!

That reminds me: niemand die aan Jethro Tull heeft gedacht? Hun progfolk was bij tijd en wijle ook zeker hard genoeg om te nomineren. Naast de bekende kræckerts als 'Cross-Eyed Mary' en 'Locomotive Breath' hadden de complexe riffs van de Manowariaans getitelde Cold Wind To Valhalla, maar bovenal de epische folkprog met (hard)rockpassages van (Oh) My God(!) en de vette gitaarmuren (anno 1970!) van Wish You There To Help Me in de lijst met battles moeten/mogen/kunnen staan.

Dank DjFrankie voor de nominatie!

2-2

DjFrankie (moderator)
3-2

Erg jammer van Captain Beyond...

32. KISS - Black Diamond Alive! (1975) vs. Granicus - Prayer (1973)

0-1!

Ik denk dat EvilDrSmith wel wat te vertellen heeft hierover.

0-2
Totaal onbekend voor mij. Mooi nummer!
Ja EvilDrSmith vertel…

DjFrankie (moderator)
3-2

3-3

Inderdaad zeer fraai.

Dieter schreef:
0-2
Totaal onbekend voor mij. Mooi nummer!
Ja EvilDrSmith vertel…
Eh, ik wist helemaal niet dat ik hier wat over zou gaan vertellen. Maar mijn eigen gewauwel kennende...
Het is in ieder geval een van mijn favoriete classic rock epics die ik nog liever luister dan Zeps 'Stairway To Heaven'. Die laatste minuten, zo zinderend fantastisch!
Ik heb in 2012 nog op Facebook de originele zanger opgezocht, Woody Leffel - op dat moment was hij volgens mij actief in een kerk, priester oid? - en ik kreeg zowaar nog een redelijk uitgebreide reactie van hem.
Ik heb met mijn suffe kop er echter geen werk van gemaakt om dit contact uit te breiden tot een interview.

Hij schreef me toen o.a.: "Prayer is one of my favorite songs on the album as well.
I'm not sure if you have read how the latest album "Thieves Liars and Traitors was done, but I wrote lyrics to music that the band had recorded in 1974. The rythem guitar player found the tapes of the old music that was recorded after I left the band. Back then we had some issues that many bands have, and I left. When the guys contacted me again in 2009 an played the tape for me I wrote lyrics and went into the studio and recorded my voice over the old music. This was something I did for fun and because I love to write and sing I have continued to do both over the last 40 years."

Een paar jaar later (2016) kwam er na ruim veertig jaar een comebackalbum van de band ('Thieves Liars and Traitors' verscheen uiteindelijk wel, maar pas 35 jaar na de opnames), maar waarvan alleen de drummer nog een origineel bandlid was. Ik heb die nooit geluisterd.

3-4

3-5

Wat een magistraal nummer, heerlijk! Mag er wat mij betreft met de winst vandoor gaan. Dank voor het nomineren, EvilDrSmith.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 19:44 uur

geplaatst: vandaag om 19:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.