MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
aERodynamIC schreef:

Maar goed, lastige ook wel, want composities en geen albums.

De klassieke klassiekers zijn toch veelvuldig op plaat (album) gezet en ik neem aan dat Teun zoiets bedoelt:

Le sacre du printemps by Philharmonic-Symphony Orchestra of New York / Igor Stravinsky (Album, Modern Classical): Reviews, Ratings, Credits, Song list - Rate Your Music - rateyourmusic.com

Snap ik. Maar de vraag is dan wel welk album ik in de lijst zou zetten. En is die ergens te beluisteren of smokkel ik omdat ik het stuk ken Maar goed, ik heb er totaal niet bij stilgestaan om klassiek mee te nemen.

Ik ook niet, al kom ik uit m’n hoofd ook niet verder dan de Bolero of de Sabeldans voor begin 20e eeuw.

Ah, die is ook leuk maar goed ik sta nog op nul / twaalf.

Geen beschrijvende tekstjes erbij?

Ha, Art Tatum had ik niet verwacht. Een geweldige, half blinde stride-pianist, een soort mengeling van ragtime en swing. Tiger Rag is hier het hoogtepunt. Alleen spijtig dat Tea for Two er niet op staat.

zaaf
luigifort schreef:
Geen beschrijvende tekstjes erbij?
nee jij was de enige die ze las

Soms ik ook hoor. Vanaf top 10 tien toch wel tekstjes?

zaaf
EttaJamesBrown schreef:
Soms ik ook hoor. Vanaf top 10 tien toch wel tekstjes?
ja vanaf top tien 2010 wel

nee, vooralsnog even spaarzaam met tekst. drukke tijd voor me, onverhoopt, maar ik ga ervan uit dat dat de pret niet drukt. dat gelul van mij is ook niet altijd om vrolijk van te worden.

Art Tatum moet ik eens opzoeken (zijn muziek dan toch). Die ken(de) ik nog niet.

Kijk , die heb ik ook en wel op 6.

Inderdaad, heb alleen klassieke albums meegenomen waarop de componist zelf ook meespeelt en/of dirigeert. En dan ook beoordeeld op basis van die opname*. Als ik alleen op compositie zou beoordelen, zou bijvoorbeeld Rachmaninoff een stukje hoger staan.

* Soms nog best een flinke klus trouwens, het vinden van de originele audio bij dit soort prehistorische muziek.

Ik baal dat ik Benny Goodman niet heb beluisterd. Nu ik zo een paar nummers hoor, had dat hoog op mijn lijstje kunnen komen. Art Tatum ben ik überhaupt niet tegengekomen. Die beelden zijn een genot. En het derde album heb ik wel op #3 en 4,5*. Het niveau ligt hoog!

Teunnis schreef:

Als ik alleen op compositie zou beoordelen, zou bijvoorbeeld Rachmaninoff een stukje hoger staan.

!

Tja, dat 2e en ook 3e pianoconcert zijn naast oorwurmen ook fraaie composities en behoren met dat 1e viool concert van Shostakovich wel tot mijn favorieten van vorige eeuw.

Op koers, Paul Robeson heb ik ook en dat liedje hier leerde ik in mijn jonge jaren al kennen toen ik Showboat zag.

Met Paul Robeson en Pete Seeger zijn ook mijn nummers 14 en 15 gepasseerd. Op die manier wordt het een erg afwisselende lijst, met ook folk en spirituals. Robeson had een basstem met een enorme draagkracht. Pete Seeger had vooral belang als etnomusicoloog en grondlegger van de folk revival.

Fijn dat Glenn het gehaald heeft. Dit werd in mijn ouderlijk huis veel gedraaid. Nog vaker speelde mijn vader op het orgel of de accordeon liedjes van Glenn Miller.

Overleden in de oorlog toen hij in Europa geregeld voor de geallieerden speelde. Held.

Neergestort in het Kanaal waarschijnlijk. Zoals zovelen in die tijd nooit meer teruggevonden.

Verder prachtige muziek, allemaal instrumentaal. Moonlight Serenade is een eigen compositie die je met recht een klassieker kunt noemen. En In The Mood is natuurlijk een jaren '40 banger van jewelste.

Veel spul dat helemaal niet op mijn radar stond. Vooral benieuwd naar The Koto Music of Michio Miyagi.

Matthijs en Rob zijn trots op jullie

Edith Piaf zong acht liedjes over Parijs. De A-kant is vrolijk; de B-kant treurig. Er zit nog invloed in van de valse-musette van straatmuzikanten. Een essentieel album voor het Franse chançon en mijn nummer 1..

Bij mij op 2, vlak na Glenn. Word er altijd weeïg van als Edith zingt.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:08 uur

geplaatst: vandaag om 05:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.