MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Album van het jaar top 15 (nu: 2023)

zoeken in:
Yep vanaf 1956 moet dat wel lukken

Voor de vroege jaren zou ik zoiets voorstellen:
*T.e.m. 1956
*1957-'59
*1960-'62
*Vanaf 1963 per jaar (= debuutjaar Beatles)

Verder heb ik gemengde gevoelens. Vorige editie heb ik op een massa kansloze albums gestemd. In de nieuwe editie zullen die precies even kansloos zijn. Vrouwelijke en niet-Engelstalige artiesten blijven grotendeels miskend met dit soort polls, terwijl de overbekende Engelstalige mannen weer eenzijdig zullen domineren. Op dat vlak verandert er nooit wat.

Nee, ik verwacht ook niet dat er veel zal veranderen als de opzet identiek zal zijn.
Echt veel aanwas van nieuwe users is er de laatste jaren ook niet.

Maar ik zal zeker weer mijn lijstjes nog een keer opsturen.

MAS
Ik ga mijn best doen om ook (zo nu en dan) een lijstje op te sturen!

Ik vrees dat ik de tijd er niet voor ga vinden maar ik zal eens kijken of ik zo nu en dan een jaar kan meepikken.

zaaf
elke reden om één of meerdere keren mee te doen is een goede reden. of het nou is om te huilen om andermans favorieten, te genieten van de krenten in de pap of voor het vermaak tussendoor, je bent me allemaal even welkom.
zelf vind ik mijn eigen lijstjes vaak het leukst, maar in die van anderen zit meestal iets meer uitdaging - hou ik van.

ik krijg al een beetje idee over de indeling, vraag is nog wel of ik chronologisch te werk zal gaan of een beetje van hot naar her springen om de sjeu er meer in te houden (en is dat nodig en wtf is sjeu)

we kunnen nog even brainstormen...

Is sjeu niet jus?

zaaf
Sjeu - 2 definities - Encyclo

zelf je vraag beantwoorden, het kan hier allemaal

En hier nog wat achtergrond:

Wat is de betekenis van de sjeu is eraf - ensie.nl

Nu al benieuwd naar alle jeuige plaatjes die langs gaan komen...

zaaf schreef:

en wtf is sjeu

.

Is dat niet gewoon kort voor sjeu de boel, zo'n spel wat ik altijd met de andere oudjes speel.

Ik ga wel meedoen, afhankelijk van de minimumlengte van de lijstjes mogelijk al vanaf 1956 ofzo. Zeker voor de jaren tot 1977 zal ik m'n eigen decenniumlijsten zoals ik die voor het laatst gemaakt heb raadplegen.

zaaf
Nou dat lijkt wel op een go!

Start
Het geheel begint ietwat vaste vormen aan te nemen.
Wat op zeker de start zal zijn (en misschien de meest tijdrovende klus voor een ieder) is de eerste helft van de vorige eeuw (1900 t/m 1950). Misschien iets om nu vast in te verdiepen - dat heb ik tenminste wel gedaan.
De spoeling is vrij dun, maar er drijft nog wel genoeg interessants boven...

Per PM
Stuur derhalve minimaal een top 8, liefst een top 15 en alles wat langer is, kan interessant zijn, maar telt niet mee. Per PM. Zonder met elkander te delen vooralsnog, dat doen we na de eindlijstpresentatie.

Deadline
De deadlines zijn in principe op de donderdag, 20:00 uur, opdat de presentatie vrijdag kan starten. De eerste deadline is donderdag 6 januari. Insturen kan vanaf nu en je kunt vooruit werken en de resultaten vast PM'men.

Ik denk intussen nog na over de beginjaren (hoe die te clusteren), over de puntentelling (doe ik dat als eerder - 15 tm 1 punt en 10 zaafbonus voor iedere vermelding na de eerste), en over de eventuele 'random' volgorde. Laat gerust weten wat de gedachten zijn en duik intussen in de plm 200 albums in de eerste historie van het schellak en vinyl.

Mooi om te starten, zaaf. Waar ik nog mee worstel of we iets kunnen verzinnen om The usual suspects voor de overwinning/podiumplaats het iets moeilijker te maken. Bv alle albums met meer dan 700 stemmen krijgen een factor 0,7 tegen de uitgebrachte stemmen. Een album met minder dan 400 stemmen een factor 1,3.

Dan is het op voorhand geen zekerheid dat de Joy Divisions, Pink Floyds, Bowies, Dylans en Beatles van deze wereld het weer met twee vingers in de neus gaan winnen. ‘t Is maar een idee.

mwa als die winnen dan is dat natuurlijk terecht

Tool heeft ook 1000+ stemmen maar haalde toen de top 30 niet eens geloof ik

zaaf
ik heb daar ook wel over nagedacht EttaJamesBrown, maar veelbestemde albums zijn zeker niet per definitie goede albums. veelgestreamde songs ook niet. zijn sws geen albums.
dacht ook wel over een derdewereldbonus of vrouwenopkikker maar dat is toch een beetje sneu.
laten we allen ons zoveel mogelijk openminded verdiepen in de materie, dan wordt het vast iets moois.

Mijn begrijpend lezen gaat er sterk op achteruit. Dus tot 6/1 om een lijst in te sturen van albums tem 1950?

Casartelli (moderator)
Doe mij ook maar geen veelstemmenmalus, derdewereldbonus of vrouwenopkikker.
zaaf schreef:
Per PM
Stuur derhalve minimaal een top 8, liefst een top 15 en alles wat langer is, kan interessant zijn, maar telt niet mee. Per PM. Zonder met elkander te delen vooralsnog, dat doen we na de eindlijstpresentatie.
Wel wil ik er weer voor opteren dat iedereen in elke editie maximaal 1 album mag tippen, liefst met gloedvol betoog.

Mijn oudst bestemde album is overigens een einzelgänger uit 1950, dus ik ga pas na 6 januari aan de slag.

Vanaf 7 januari ben ik je man zaaf!

En idd geen aftrek- dan wel optelbonus a.u.b. dat is gewoon onzin. In 1991 gaat Ten, Nevermind en Achtung Baby gewoon om de overwinning strijden. Dat is niet anders... alhoewel Innuendo?

Echt? Dat zou wel een grote verbetering zijn.

zaaf
bennerd schreef:
Mijn begrijpend lezen gaat er sterk op achteruit. Dus tot 6/1 om een lijst in te sturen van albums tem 1950?
Jouw begrijpend lezen is prima man

EttaJamesBrown schreef:

Dan is het op voorhand geen zekerheid dat de Joy Divisions, Pink Floyds, Bowies, Dylans en Beatles van deze wereld het weer met twee vingers in de neus gaan winnen. ‘t Is maar een idee.

Meedoen is toch belangrijker dan winnen, hoewel ik er wel een voorstander van zou zijn als alle Radiohead albums bij - 50 beginnen ( moet in te passen zijn in een Excel sheetje).

johan de witt schreef:
Echt? Dat zou wel een grote verbetering zijn.

De drie heb ik toch goed gegokt, daar hoefde ik geen 20 minuten voor te zoeken....

En wat betreft Innuendo, ach lockdown enzo

Ik doe ook graag terug mee. En leuk dat de 50's meedoen. Een hoop mooie albums, ook om te ontdekken.

Vier albums tot 1950 ken ik.... dat is dus niet genoeg. Ik haak de volgende ronde wel aan

Er is nog tot 6 januari om te ontdekken

aERodynamIC schreef:
Vier albums tot 1950 ken ik.... dat is dus niet genoeg. Ik haak de volgende ronde wel aan

Hier staat de teller op nul.

Ik doe mee.

Ik ben ook van de partij. De teller staat hier op 9 albums van voor 1950, maar daar kunnen er vast nog wel enkele bij in de komende maand+.

Ook nul van voor 1950.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:29 uur

geplaatst: vandaag om 15:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.