menu

Muziek / Muziekgames / De Alternatieve Hitlijst (2022) FINALE

zoeken in:
avatar van esteban
ranja schreef:
Je zal toch maar voor je nieuwe muziek afhankelijk zijn van de zenders die deze muziek uitkiezen voor hun lijsten uit het enorme aanbod dat er is...

Het zijn nochtans de luisteraars die de lijsten bepalen. En wanneer de meerderheid een nummer echt in een lijst wil, zal dat ook gebeuren. Al genoeg kunnen constateren. Omgekeerd ook. Soms pushen zenders (of presentators) een nummer heel hard, maar komt het toch niet in hun belangrijkste lijst terecht.

Enkel de Outlaw 41 is door de zender in kwestie samengesteld. Bij die laatste zijn ze tegenwoordig trouwens wel wat aan 't doorslaan wat het aantal nieuwkomers betreft. Dat merken jullie volgende week wel. Ahja, het brengt ook variatie mee.

avatar van SBube
Twee optellingen van ranja kloppen niet, bij The Divine Comedy en Yin Yin!

Dit moet het zijn:

21.5 ▸Blood Red Shoes - Morbid Fascination ▸7.5
14.0 ▸Bonobo, Jordan Rakei - Shadows ▸5.0
16.2 ▸The Brkn Record - Break the Chains ▸4.2
12.3 ▸The Divine Comedy - The Best Mistakes ▸3.8
18.2 ▸Hands Off - To Be Told ▸9.2
17.0 ▸Khruangbin, Leon Bridges - B-Side ▸4.0
13.5 ▸Marble Sounds - Never Leave My Heart ▸2.0
20.4 ▸Tessa Rose Jackson, Someone - Empathy ▸7.8
20.2 ▸Thom Southern - Tongue Tied ▸6.5
18.1 ▸YĪN YĪN - Nautilus ▸4.3
10.5 ▸Yong Yello - Super Mario ▸1.5

avatar van SBube
esteban schreef:

Enkel de Outlaw 41 is door de zender in kwestie samengesteld. Bij die laatste zijn ze tegenwoordig trouwens wel wat aan 't doorslaan wat het aantal nieuwkomers betreft. Dat merken jullie volgende week wel. Ahja, het brengt ook variatie mee.


De Outlaw 41 heeft bijna niks meer met Kink te maken, maar volgt nu heel erg de playlist van Kink Indie en is de laatste weken idd dan ook bijna geen chart meer, songs staan er één week 1 en vliegen er weer uit, 12 nieuwkomers is bijna normaal nu.

avatar van esteban
Dank voor de rechtzetting van de punten, Sbube.

Inhoudelijk blijf ik de Outlaw 41 sowieso wel een goede keuze vinden. Het brengt, ik val in herhaling, variatie mee. En finalisten. Als ik de playlist van de gewone Kink bekijk, zie ik helaas wat eentonigheid. Een playlist meenemen schiet ook wat het doel van de thread voorbij, om die reden ben ik daar niet echt voor te vinden. Maar het aantal binnenkomers en afvallers begint inderdaad wat zotjes te worden. In mijn openingspost had ik "Kink" moeten aanvullen met "Indie", niet aan gedacht. Enfin, we zullen bekijken hoe dat in 2022 verder verloopt.

avatar van Finn
28.4 ▸Blood Red Shoes - Morbid Fascination ▸6.9
17.8 ▸Bonobo, Jordan Rakei - Shadows ▸3.8
19.8 ▸The Brkn Record - Break the Chains ▸3.6
16.3 ▸The Divine Comedy - The Best Mistakes ▸4.0
25.6 ▸Hands Off - To Be Told ▸7.4
20.7 ▸Khruangbin, Leon Bridges - B-Side ▸3.7
18.8 ▸Marble Sounds - Never Leave My Heart ▸5.3
25.6 ▸Tessa Rose Jackson, Someone - Empathy ▸5.2
26.5 ▸Thom Southern - Tongue Tied ▸6.3
21.5 ▸YĪN YĪN - Nautilus ▸3.4
14.1 ▸Yong Yello - Super Mario ▸3.6

avatar van marsupilami
36.4 ▸ Blood Red Shoes - Morbid Fascination ▸ 8
24.8 ▸ Bonobo, Jordan Rakei - Shadows ▸ 7
26.8 ▸ The Brkn Record - Break the Chains ▸ 7
24.3 ▸ The Divine Comedy - The Best Mistakes ▸ 8
32.6 ▸ Hands Off - To Be Told ▸ 7
28.7 ▸ Khruangbin, Leon Bridges - B-Side ▸ 8
25.8 ▸ Marble Sounds - Never Leave My Heart ▸ 7
32.6 ▸ Tessa Rose Jackson, Someone - Empathy ▸ 7
34.5 ▸ Thom Southern - Tongue Tied ▸ 8
28.5 ▸ YĪN YĪN - Nautilus ▸ 7
20.1 ▸ Yong Yello - Super Mario ▸ 6

Ik vond het deze week best meevallen, zeker gezien al de lage punten van de andere deelnemers. Het zal wel aan mij liggen hoor

avatar van Simon77
43.4 ▸ Blood Red Shoes - Morbid Fascination ▸ 7,0
29.3 ▸ Bonobo, Jordan Rakei - Shadows ▸ 4,5
30.8 ▸ The Brkn Record - Break the Chains ▸ 4,0
31.0 ▸ The Divine Comedy - The Best Mistakes ▸ 6,7
39.6 ▸ Hands Off - To Be Told ▸ 7,0
33.2 ▸ Khruangbin, Leon Bridges - B-Side ▸ 4,5
32.3 ▸ Marble Sounds - Never Leave My Heart ▸ 6,5
39.6 ▸ Tessa Rose Jackson, Someone - Empathy ▸ 7,0
41.0 ▸ Thom Southern - Tongue Tied ▸ 6,5
32.0 ▸ YĪN YĪN - Nautilus ▸ 3,5
24.1 ▸ Yong Yello - Super Mario ▸ 4,0

Een weekje 'gepruts in de marge'. Oftewel geen muziek die in aanmerking komt voor mijn weeklijst of zelfs maar de tiplijst.

Yong Yello, ik vind het 'taaltje' wel geinig, maar het nummer is erg matig. YĪN YĪN is vreselijk. Tongue Tied is een aardig nummer en Tessa Rose heeft een fijne stem. Marble Sounds niet slecht, maar beetje saai, B-Side had er van mij mogen blijven.. Hands Off is wel fijn en The Divine Comedy valt me niet tegen. The Brkn Record en Bonobo zijn dan weer twee draakjes. En houden we dan het beste nummer over voor het laatst? Blood Red Shoes is wel één van de betere in ieder geval.

avatar van chartsmaster
50.4 ▸ Blood Red Shoes - Morbid Fascination ▸ 7.0
35.3 ▸ Bonobo, Jordan Rakei - Shadows ▸ 6.0
37.3 ▸ The Brkn Record - Break the Chains ▸ 6.5
39.0 ▸ The Divine Comedy - The Best Mistakes ▸ 8.0
47.1 ▸ Hands Off - To Be Told ▸ 7.5
40.7 ▸ Khruangbin, Leon Bridges - B-Side ▸ 7.5
39.8 ▸ Marble Sounds - Never Leave My Heart ▸ 7.5
46.6 ▸ Tessa Rose Jackson, Someone - Empathy ▸ 7.0
48.0 ▸ Thom Southern - Tongue Tied ▸ 7.0
39.0 ▸ YĪN YĪN - Nautilus ▸ 7.0
31.1 ▸ Yong Yello - Super Mario ▸ 7.0

Middelmaat troef deze week. Geen uitschieters naar boven, ook niet naar beneden. Klinkt allemaal goed maar veilig.

In volgorde van beluistering (dus omgekeerd alfabetisch):
Yong Yello: Rap/ hiphop, da's niet mijn ding, maar in zijn soort is dit toch wel een van de betere. Daar waar Nederland al jarenlang wordt geteisterd door inhoudsloze, protserige nederhop heeft Vlaanderen een rapper die op een prettige flow zingt over thirtysomething-problemen. Goede tekst, geen cliché straattaal, maar een song met inhoud.

Yin Yin: Dit is een Nederlandse Thai psych funk-band. Ik schrijf het op, maar ik snap het nog steeds niet. Nederlandse Thai psych funk. Als het er zo staat kan ik me er geen enkele voorstelling bij maken, maar als ik de combinatie hoor klinkt het eigenlijk best leuk. Nou gaan we met 'best leuk' de wereld niet redden, maar een zeventje durf ik er wel aan uit te delen.

Thom Southern: Een liedje waar niemand zich een buil aan kan vallen, volgens mij. Southern is een singer/songwriter uit Belfast, zo lees ik. 'Tongue tied' brengt het zonder hoge hoogtes of diepe dalen te bereiken tot een goed einde. tikkeltje indie, tikkeltje shoegaze; beluisterbaar, maar niet wereldschokkend.

Tessa Rose Jackson: Ook hier geen rare capriolen. Het kabbelt allemaal onschuldig de goede kant op. Richt geen blijvende schade aan, maar een blijvertje is het toch ook niet.

Marble Sounds: Ook dit heeft weer een erg rustige start, maar net als je bijna in slaap wordt gesust komt daar de welkome versterking. Niet dat er vrolijk uit de band gesprongen wordt, want het blijft allemaal nog heel keurig, maar het is melancholiek genoeg om er een half puntje bovenop te gooien.

Khruangbin: Het is helaas niet meer de soulfulle Leon Bridges uit de begintijd, maar deze funky getinte weg die hij ingeslagen is mag er ook zijn. Prettig plaatje. Of nou ja, streampje.

Hands Off: Eindelijk iemand met peper in de reet! Vorige week kregen ze van mij een 6.5 voor 'Off me', nu doe ik er een puntje bij voor 'To Be Told'. Maar alleen omdat ze er deze week uitspringen ten opzichte van de fletse rest. Lekker vals DIY-plaatje.

Divine Comedy: Een band waarvan ik exact een kwart eeuw lang niets meer gehoord had, maar blijkbaar kunnen ze ook zonder mijn medeweten blijven bestaan. Het intro is letterlijk overgenomen van 'One Vision' van Queen. Heel verstandig, dat heeft al vast mijn aandacht. Verder ontvouwt zich een fraai georchestreerde track. Stond al bij mijn blijvertjes van vorig jaar, wat betekent dat ie een 8 verdient.

Brkn Record: Daar heb ik als vinylverzamelaar natuurlijk een enorme hekel aan, een broken record. Dan valt deze Brkn Record wel weer mee, maar het gaat toch een beetje het ene oor in en het andere weer uit. Als ie afgelopen is ben ik al meteen weer vergeten hoe ie ging. Prima achtergrondje, maar niet meer dan dat.

Het is blijkbaar zesjesdag vandaag. Ook dit is weer zó onopvallend dat ik het niet slecht kan vinden. Maar zodra het voorbij is ben ik al weer vergeten wat ik gehoord heb.

Bonobo: Voor deze geldt hetzelfde: kabbel kabbel kabbel; prima als achtergrondje, soort van muzikale screensaver of zo.

Blood Red Shoes: Hier wat meer bombast dan de overige kandidaten. Het beklijft wederom niet.

avatar van esteban
▶ DEADLINE ▸ WO 19 JAN ▸ 23u

avatar van JoaMuse
56.6 ▸ Blood Red Shoes - Morbid Fascination ▸ 6,2
40.3 ▸ Bonobo, Jordan Rakei - Shadows ▸ 5
42.3 ▸ The Brkn Record - Break the Chains ▸ 5
45.5 ▸ The Divine Comedy - The Best Mistakes ▸ 6,5
53.1 ▸ Hands Off - To Be Told ▸ 6
45.7 ▸ Khruangbin, Leon Bridges - B-Side ▸ 5
44.8 ▸ Marble Sounds - Never Leave My Heart ▸ 5
53.1 ▸ Tessa Rose Jackson, Someone - Empathy ▸ 6,5
53.0 ▸ Thom Southern - Tongue Tied ▸ 5
45.0 ▸ YĪN YĪN - Nautilus ▸ 6
38.6 ▸ Yong Yello - Super Mario ▸ 7,5

avatar van esteban
https://i.imgur.com/ssgaaos.jpg

Yup, het is een stevige lichting wat het aantal nieuwkomers betreft. Wel spannender dan vorige week. Band of Horses en Eels, die we in december 2021 reeds zagen, komen nu elders binnen. Ze doen opnieuw mee. Maar die nummers kennen jullie al. Dat scheelt toch al 7 minuten luistertijd. En als het halfweg de lijst teveel begint te worden voor 't hoofdje, staan we klaar met een paracetamølleke. Succes!

PS1: Bij de single van Douglas Firs heb ik niet voor de Radio Edit gekozen, aangezien ik beide versies reeds op die zender gehoord heb. Het enige verschil is de (geknipte) intro. Ik heb de indruk dat ze de Radio Edit vooral draaien wanneer er weinig tijd is. Het zal volgens mij het verschil niet maken qua punten.

PS2: Geen YouTube-video voor Tape Toy.

▶ UITSLAG VORIGE RONDE

7.07 ▸ Blood Red Shoes - MORBID FASCINATION
5.03 ▸ Bonobo, Jordan Rakei - Shadows
5.28 ▸ The Brkn Record - Break the Chains
5.68 ▸ The Divine Comedy - The Best Mistakes
6.63 ▸ Hands Off - To Be Told
5.71 ▸ Khruangbin, Leon Bridges - B-Side
5.60 ▸ Marble Sounds - Never Leave My Heart
6.63 ▸ Tessa Rose Jackson, Someone - Empathy
6.62 ▸ Thom Southern - Tongue Tied
5.62 ▸ Yin Yin - Nautilus
4.82 ▸ Yong Yello - Super Mario

▶ LUISTERLIJST ▸ SPOTIFY ♫

De Alternatieve Hitlijst ▸ 2022 ◂ MusicMeter on Spotify - open.spotify.com



▶ NIEUWE LICHTING ▸ JANUARI - WEEK 3/5 ▸ 17 NUMMERS

0.0 ▸ alt-J - Hard Drive Gold
0.0 ▸ Band of Horses - In Need of Repair
0.0 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You
0.0 ▸ Eels - The Magic
0.0 ▸ Father John Misty - Funny Girl
0.0 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line
0.0 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave
0.0 ▸ IDLES - Crawl!
0.0 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes
0.0 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan
0.0 ▸ Paracetamøl - Drowning
0.0 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again
0.0 ▸ Stromae - L'enfer
0.0 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away
0.0 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version)
0.0 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses
0.0 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat

▶ DEADLINE ▸ WO 26 JAN ▸ 23u

avatar van chartsmaster
Hier gaat een 10 vallen

avatar van JoaMuse
'Huh, hoor ik nu Thom Yorke' dacht ik net tijdens beluisteren van deze lichting.

Ja dus.

avatar van Simon77
JoaMuse schreef:
'Huh, hoor ik nu Thom Yorke' dacht ik net tijdens beluisteren van deze lichting.

Ja dus.
Jij hebt de hype rondom The Smile gemist, begrijp ik?

avatar van JoaMuse
Simon77 schreef:
(quote)
Jij hebt de hype rondom The Smile gemist, begrijp ik?
Toen ik 'm herkende herinnerde ik me wel onlangs ergens een titel te hebben gelezen over een project gelinkt aan Radiohead, maar m'n Radioheadfandom is niet (meer) zo groot dat ik op alles klik wat met de band te maken heeft dus ik heb er verder niets van vernomen of opgezocht.

avatar van chartsmaster
Simon77 schreef:
Jij hebt de hype rondom The Smile gemist, begrijp ik?

De hype heb ik ook gemist, maar het nummer is wel erg sterk!

avatar van SBube
chartsmaster schreef:
Hier gaat een 10 vallen


En sowieso 2 x een 1 in mijn tussenscore!

avatar van ranja
verwacht van mij ook weinig cijfers van 6 of hoger; gebaseerd op de bekende namen... als ik zin krijg te luisteren.

avatar van esteban
Van twee artiesten weet ik vrij zeker dat ze zéér uiteenlopende scores zullen ontvangen. Bij drie namen zelfs, de posts hiervoor meegenomen. We zullen het zien.

avatar van Finn
Laat mij de eerste zijn

6.5 ▸ alt-J - Hard Drive Gold ▸
9.0 ▸ Band of Horses - In Need of Repair ▸
3.0 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You ▸
8.5 ▸ Eels - The Magic ▸
4.5 ▸ Father John Misty - Funny Girl ▸
7.0 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line ▸
5.0 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave ▸
5.5 ▸ IDLES - Crawl! ▸
2.5 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes ▸
5.0 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan ▸
5.5 ▸ Paracetamøl - Drowning ▸
7.0 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again ▸
7.5 ▸ Stromae - L'enfer ▸
6.0 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away ▸
6.5 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version) ▸
4.0 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses ▸
7.0 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat ▸

avatar van chartsmaster
Finn schreef:
Laat mij de eerste zijn

Geen tienen, geen enen; dat valt nog mee

avatar van JoaMuse
Is hier iemand die soms De Afrekening op de radio luistert? Ik af en toe, vandaag ingehaakt om 10u05 en om 10u10 draaien ze de nummer 30 terwijl er net al 2 nummers geweest zijn. Ik had een vorige keer ook al zoiets opgemerkt denk ik, vreemd. Draaien ze tegenwoordig in het begin van de uitzending nummers die er zijn uitgevallen of zo? Het waren met alt-J en Olivia Vedder ook wel de nummers die vorige week op 29 en 30 stonden.

avatar van esteban
Het staat hier op. Het loopt op dit moment toch al een dik half uur quasi perfect gelijk met de aangegeven tijdstippen van de playlist op StuBru.be en de app. Luister je in een alternatief universum of loopt je horloge achter? Neen, serieus. De afvallers worden naar mijn weten niet gedraaid.

avatar van JoaMuse
esteban schreef:
Het staat hier op. Het loopt op dit moment toch al een dik half uur quasi perfect gelijk met de aangegeven tijdstippen van de playlist op StuBru.be en de app. Luister je in een alternatief universum of loopt je horloge achter?
Ik zeg ook niet dat de playlist niet klopt, het viel me gewoon op dat de presentator de nummer 30 aankondigde wanneer er al twee nummers geweest waren. Hij zei net dat Muse 18 was, bekijk de playlist en tel maar eens terug, dan zie je dat er twee nummers teveel zijn (Bastille was dan 20, Hooverphonic 25, Yungblud 30 en de twee nummers daarvoor dus niet in de lijst).

avatar van JoaMuse
Ik heb toch de indruk dat ze om de tijd op te vullen gewoon afvallers draaien voor de eigenlijke top 30. Beetje stom van StuBru, dan zou ik het leuker vinden om even terug in de tijd te gaan en de nummer 1 van X-aantal jaar geleden te draaien wat ze ook een periode gedaan hebben.

avatar van esteban
Je hebt gelijk. #29 en #30 van vorige week liggen er uit. Als ze nu idd afvallers draaien, is dat toch iets vrij recent? Ik kan de afl. van vandaag nog niet herbeluisteren. De uitzending van vorige week bevat ook twee afvallers en die hebben ze effectief gedraaid. Zelf vind ik dat wel een fijn idee, dat we die dan toch nog een laatste keer horen.

Maar het alternatief dat je voorstelt is ook tof, zoveel jaar terug in de tijd.

Edit: Inderdaad. Net de start van de uitzending van vandaag gehoord. Ze draaiden eerst de twee afvallers.

avatar van chartsmaster
13.5 ▸ alt-J - Hard Drive Gold ▸7.0
17.5 ▸ Band of Horses - In Need of Repair ▸8.5
8.5 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You ▸5.5
16.5 ▸ Eels - The Magic ▸8.0
9.0 ▸ Father John Misty - Funny Girl ▸4.5
16.0 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line ▸9.0
13.0 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave ▸8.0
8.5 ▸ IDLES - Crawl! ▸3.0
5.5 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes ▸3.0
8.0 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan ▸3.0
13.0 ▸ Paracetamøl - Drowning ▸7.5
17.0 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again ▸10.0
17.0 ▸ Stromae - L'enfer ▸9.5
14.5 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away ▸8.5
13.0 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version) ▸6.5
10.0 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses ▸6.0
14.0 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat ▸7.0

Van achter naar voor:
Tramhaus: In het begin vond ik het erg lelijk, maar intussen begin ik er aan te wennen. Nog steeds niet bepaald een begeesterende zanger, die passievol z'n ziel bloot legt, maar vooruit, het zit qua zang tussen Idles en Fontaines in; die zijn ook allebei lelijk. Wel bijzonder is de 'gitaarsolo' van Tramhaus, die klinkt alsof er een vos in een kippenhok is gesprongen.
Thomas Headon: Klinkt heel poppy, met een kusje dat vast een stuk minder kinderachtig bedoeld is dan dat het over komt. Ik kan het met de beste wil van de wereld niet slecht vinden, maar daar houdt het mee op. Ik heb trouwens even de betekenis van 'strawberry kisses' opgezocht en ik ontdekte vier betekenissen. Kies zelf de leukste uit zou ik zeggen:
- een kus van een vrouw die rode lipstick draagt
- wanneer iemand een man oraal bevredigt terwijl deze aan het autorijden is en de chauffeur plotseling sterk moet remmen, waarna de ander met het gezicht tegen het stuur of het dashboard aan knalt
- wanneer twee mannen elkaar oraal bevredigen en daarna met een kus elkaars lichaamssappen uitwisselen
- wanneer iemand een vrouw oraal bevredigt die in haar maandelijkse periode zit.
Hoe onschuldig is dat liedje nou eigenlijk?!?
Taylor Swift: Tekstueel erg sterk, maar muzikaal nogal tam; dat kun je wel aan Phoebe Bridgers overlaten. Helaas wordt TayTay door haar naar beneden getrokken.
Tape Toy: de coupletten zijn nogal non-discript, anoniem, maar het aanstekelijke refrein maakt een hoop goed
Stromae: De Belgen zijn de keizers van de Franstalige muziek. Brel was dat in de jaren '60/'70. Stromae is dat nu. Een topprestatie, zowel tekstueel als muzikaal. Bovendien een performer van de bovenste plank. Indrukwekkend.
the Smile: Dat dit een product is van Thom Yorke en consorten was voor mij geen aanbeveling. Man, wat heb ik in de loop der jaren een hekel gekregen aan Radiohead! En wat was die Thom Yorke afgezakt naar het niveau van een ouwe zemelaar met tergend irritante antiliedjes. Maar wat een remonte is dit zeg! Heerlijk slordige muziek, lekker fel gespeeld, en een zanger die klinkt als een stuk tuig, in plaats van een huilerig pubertje. Topprestatie! Bovendien voor een aantal bekende Nederlanders een pijnlijk terechte titel.
Paracetamøl: Ook hier moest ik erg wennen aan de lelijkheid. Ook daar ben ik na een paar luisterbeurten inmiddels aan gewend geraakt. Ik snap 'm ondertussen, ik kan het goed hebben, maar het heeft niet mijn voorkeur.
Meau: Bibberig huilertje met een afschuwelijk accent. Een Z is een Z en geen S. Een R is een R en geen W. Een G is een G en geen keelontsteking. En die tekst... Niveautje 'lief dagboek' van een pubermeisje. Zo 'in your face' dat er totaal geen ruimte voor fantasie overblijft. Zeg maar wat je voelt tegen je vriend(innet)je, maar maak er geen songtekst van. Nou vooruit, de productie is best OK gedaan, met die gedubbelde stem, goede opbouw, synths-bedje op de achtergrond. Daar zijn de punten dus voor.
L.A.J.: Geen idee wat de bedoeling hiervan is. Is dit een liedje? Kop noch staart noch inhoud. Ik snap 'm niet.
Idles: Zoals altijd bij Idles: muzikaal best oké hoor, maar kan deze man niet gewoon metselaar worden of zo, of vuilnisman, of uitsmijter. Alles behalve zanger in ieder geval.
Gang of Youths: Het probleem van deze band is dat ze vorig jaar drie singles hebben uitgebracht die zó fenomenaal waren dat het drie tienen waren. En dat is deze niet. Ik ben nog steeds groot fan van deze zanger, van zijn teksten en van de manier waarop dit nummer in elkaar is gestoken. Maar het blijft achter bij de vorige singles. Desalniettemin, het niveautje onder 'uitmuntend' is nog altijd 'goed'.
Fontaines D.C.: Het is de week van de lelijke zangers. Misschien niet qua uiterlijk (geen idee hoe de heren er uitzien), maar wel qua stem. Aan Fontaines D.C. heb ik zelfs zes singles moeten wennen, maar intussen is ook hier het kwartje gevallen. En dat komt in dit geval omdat er in het refrein een snippertje gitaar zit dat mij ineens doet denken aan Johnny Marr in de '80's. Tsja, en dan ben ik meteen verkocht. "I will stone you, I'll alone you", goed gevonden tekstregel ook.
Father John Misty: Father John doet een Barbra Streisand-tribute of zo. Stemmige crooner, maar tegelijkertijd springt het glazuur van m'n tanden. Gooit er met strijkers, blazers en plukviooltjes ook alles tegenaan wat ie nog in de kast had liggen. Toch weet ie mij niet te raken. 't Is geen Sinatra.
Eels: Inmiddels een maand na de eerste beoordeling, en die is niet veranderd: "De riff is niet opzienbarend, maar klinkt wel lekker. De piepjes en riedeltjes zorgen dat het geen standaard gitaarplaatje blijft. De monotone stem van E mag best wel effe."
Douglas Firs: Merkwaardig countryplaatje tussen al die indies. Staan natuurlijk in dit rijtje omdat het Belgen zijn, niet omdat het zo'n geweldig nummer is. Toevallig ben ik best wel van de country, maar dit komt en gaat onopvallend aan mij voorbij.
Band of Horses: Ook een maand geleden al beoordeeld, en inmiddels van een puntje extra voorzien. Toen vond ik 'm "erg anoniem, inwisselbaar en onopvallend". Inmiddels weegt het "prima om drie minuten van te kunnen genieten" zwaarder en krijgt ie een opwaardering.
Alt-J: Deze had ik aanvankelijk genegeerd, omdat ik Alt-J wel een erg zeikerig bandje begon te vinden. Maar dat was onterecht: deze valt me weer mee. Niet bepaald een topper in het aanbod van deze week, maar ook geen flopper. Een mediokere afsluiter van een interessant luisteruurtje.

avatar van esteban
Leuk om te lezen alweer, ook al ben ik het niet altijd eens. Heb je de lijst anders gesorteerd dan dat ie standaard staat? Aangezien je 'omgekeerd' luistert? Niet dat dat belangrijk is, maar ik vraag het mij gewoon af.

avatar van chartsmaster
Ik beluister 'm op 'datum toegevoegd' van 'oud' naar 'jong', zodat de muziek netjes stopt wanneer ik de laatste track beluisterd en beoordeeld heb. Ik beluister in de playlist dus de onderste liedjes.

avatar van chartsmaster
En ik ben blij dat mensen het niet altijd met me eens zijn, anders werd het wel een heel saai wereldje

Gast
geplaatst: vandaag om 21:01 uur

geplaatst: vandaag om 21:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.