MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Alternatieve Hitlijst (2022) FINALE

zoeken in:
't Is dat. Anders konden we de thread wel sluiten. Ik ben het ook vaak wél eens trouwens, 't is heel wisselend. Dat maakt het interessant en spannend.

17.5 ▸ alt-J - Hard Drive Gold ▸4.0
24.0 ▸ Band of Horses - In Need of Repair ▸6.5
14.0 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You ▸5.5
22.3 ▸ Eels - The Magic ▸5.8
10.3 ▸ Father John Misty - Funny Girl ▸1.3
22.2 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line ▸6.2
19.0 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave ▸6.0
14.8 ▸ IDLES - Crawl! ▸6.3
11.6 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes ▸6.1
14.4 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan ▸6.4
20.4 ▸ Paracetamøl - Drowning ▸7.4
23.6 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again ▸6.6
18.0 ▸ Stromae - L'enfer ▸1.0
23.7 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away ▸9.2
19.8 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version) ▸6.8
15.0 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses ▸5.0
21.0 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat ▸7.0

Nou, dat viel nog best mee. Zeker alt-j. eels, gang of youths en smile een stuk hoger cijfer dan verwacht.
Zoals bekend hou ik er niet van om binnen dezelfde week 2 nummers hetzelfde cijfer te geven dus dan krijgt de een een tiende meer en de ander een tiende minder. Het voelt soms wat geforceerd, zeker als het er zoveel zijn als deze week.
Tranhaus zat eerst ook in de grijze middenmoot rond de 6/6.3 tot de gitaarsolo, toen werd het toch netjes een 7.
Eels heeft best een paar gave nummers maar ook heel veel vind ik echt helemaal niks. Deze klonk me meteen bekend in de oren, zonder dat ik hou nou goed viond. Duurde even voor ik wist waar het me dan aan deed denken, zeker omdat het nummer heel wat anders is en ik van Noisuf-X (wie?) bovendien alleen in een clip-remake versie ken. Maar de overeenkomst in zanglijn vind ik erg opvallend.

Wat te doen met de Outlaw41?

Eerder merkte ik (en Sbube) reeds op dat ze het tegenwoordig nogal bont maken bij KINK Indie wat nieuwkomers in de OUTLAW41 betreft. Deze week werd zowat de helft van de lijst buiten gegooid en zijn er maar liefst 18 (!) nieuwe entries in die lijst. Terwijl er vorige keer ook al zo'n lading was. Ergens wil ik nog geloven dat dit met de start van het nieuwe jaar te maken heeft en er eerder een opkuis van "oude" nummers gaande is. Daarom wil ik hem zeker tot eind januari nog meenemen. Ook al zullen enkelen afknappen op de hoeveelheid, we gaan deze week een stuk boven de 20.

Maar ... Áls dit week na week blijft aanhouden, gaan we misschien best op zoek naar een andere lijst. Toch? Of vinden jullie dat niet nodig?

Ergens vind ik het wel bijzonder jammer. Want de lijst levert tal van nummers op die het hier zeer goed doen. Dat blijkt keer op keer. En ik heb ook de indruk dat ze elders niet echt aan bod komen. Zal het nog interessant genoeg blijven als we die verliezen? Gaan we dan geen gat hebben dat niet door een alternatief opgevuld kan worden. Wat denken jullie daarvan? En wat zijn goede alternatieven? * Dan kan ik die alvast eens bekijken.

* Geen playlist, effectief een (alternatieve) hitlijst die bij voorkeur de scene in NL kan vertegenwoordigen. Dan hebben we terug 2 x BE en 2 x NL. Eerlijk verdeeld.

23.5 ▸ alt-J - Hard Drive Gold ▸ 6.0
32.5 ▸ Band of Horses - In Need of Repair ▸ 8.5
21.5 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You ▸ 7.5
26.3 ▸ Eels - The Magic ▸ 4.5
18.3 ▸ Father John Misty - Funny Girl ▸ 8.0
27.2 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line ▸ 5.0
26.0 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave ▸ 7.0
20.8 ▸ IDLES - Crawl! ▸ 6.0
17.1 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes ▸ 5.5
20.4 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan ▸ 6.0
26.4 ▸ Paracetamøl - Drowning ▸ 6.0
26.6 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again ▸ 3.0
27.0 ▸ Stromae - L'enfer ▸ 9.0
28.7 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away ▸ 5.0
25.8 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version) ▸ 6.0
21.0 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses ▸ 6.0
24.0 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat ▸ 3.0

Vanaf 7.5 overweeg ik een nummer voor m'n weeklijst. Bij nummers die geen 6.0 halen, heb ik vermoedelijk de neiging te zappen omdat het niet kan blijven boeien. Alles lager dan 5.0 bevat sowieso iets dat, ook al is het maar heel even, maakt dat ik mijn soundbar uit 't raam zou gooien. Bij wijze van spreken is dat. Hoewel, twee nummers stellen mijn geduld zwaar op de proef. Het is dat ik het van mezelf nogal flauw zou vinden om met ééntjes te gooien, vandaar alsnog een 3.0 toegekend. Weinig nummers zijn van begin tot eind verschrikkelijk. Tot zover de motivatie van de week.

30.5 ▸ alt-J - Hard Drive Gold ▸ 7
39.5 ▸ Band of Horses - In Need of Repair ▸ 7
28.5 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You ▸ 7
34.3 ▸ Eels - The Magic ▸ 8
22.3 ▸ Father John Misty - Funny Girl ▸ 4
34.2 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line ▸ 7
33.0 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave ▸ 7
27.8 ▸ IDLES - Crawl! ▸ 7
23.1 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes ▸ 6
24.4 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan ▸ 4
33.4 ▸ Paracetamøl - Drowning ▸ 7
33.6 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again ▸ 7
35.0 ▸ Stromae - L'enfer ▸ 8
34.7 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away ▸ 6
30.8 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version) ▸ 5
28.0 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses ▸ 7
30.0 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat ▸ 6

Stromae die het beste nummer van de week levert, dat zag ik niet meteen aankomen.

Wat de vraag van een alternatief voor Kink betreft, geen idee, ik hou me totaal niet bezig met hitlijsten van radiostations.
Je zou eventueel in plaats van alle nummers die nieuw zijn alle nummers die een 2e week in deze lijst halen kunnen doen, dat filtert mogelijk al aardig Maar dat blijft ook een kunstgreep.

Elke week een lijst van 20 nummers waarvan meer dan de helft cijfers tussen 5 en 6.5 oplevert heb ik niet heel veel zin in, dat gaat snel vervelen.

37.0 ▸ alt-J - Hard Drive Gold ▸ 6,5
46.5 ▸ Band of Horses - In Need of Repair ▸ 7,0
35.0 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You ▸ 6,5
42.3 ▸ Eels - The Magic ▸ 8,0
28.8 ▸ Father John Misty - Funny Girl ▸ 6,5
43.2 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line ▸ 9,0
41.0 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave ▸ 8,0
34.3 ▸ IDLES - Crawl! ▸ 6,5
28.6 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes ▸ 5,5
30.9 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan ▸ 6,5
40.4 ▸ Paracetamøl - Drowning ▸ 7,0
41.1 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again ▸ 7,5
37.5 ▸ Stromae - L'enfer ▸ 2,5
43.7 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away ▸ 9,0
37.8 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version) ▸ 7,0
34.0 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses ▸ 6,0
36.5 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat ▸ 6,5

Tramhaus toevallig ook afgelopen weekend voorbij zien komen tijdens de registratie van ESNS, geinig nummer. Strawberry Kisses is een aardig nummer, de kusgeluidjes vind ik vreselijk . Ik heb niet zo veel met Taylor, wel met Phoebe en zij tilt het nummer naar een mooie 7. Dit is het beste nummer van het debuutalbum van TAPE TOY w.m.b. Stromae is verschrikkelijk! The Smile wordt steeds beter en Paracetamøl rockt lekker weg. Weinig mis met het nummer van MEAU, dit hoor ik liever dan een Wies, Froukje of S10 eerlijk gezegd. L.A.J. doet me dan weer niks, IDLES vind ik heel wisselend, deze zit wat in het midden. Gang of Youths is erg fijn en Fontaines D.C. het beste sinds Dogrel. Funny Girl is niet meer dan redelijk, The Magic is wel weer een prima single van Eels. Douglas Firs en alt-J zijn wel aardig en Band of Horses degelijk, maar niet heel bijzonder.

esteban schreef:
Wat te doen met de Outlaw41?

Ik kom hier wekelijks shoppen voor nieuwe ontdekkingen. Een lijst moet dus wel iets toe te voegen hebben, 'alternatieve alternatives' bieden.
Ik kan twee Nederlandse alternatieven bedenken:

1. de Verrukkelijke 15:
de Verrukkelijke 15 van 23 januari 2022 | NPO Radio 2 - nporadio2.nl
Positief:
- Samengesteld en uitgezonden op NPO Radio 2, een van de best beluisterde Nederlandse zenders (dus dat heeft wel enige standing)
- Samengesteld door de luisteraars, dus geen gefreak van een radiomaker
- Samengesteld uit een voorkeuzelijst met mogelijkheid van eigen inbreng, dus er komt niet zomaar allerlei commerciële zooi in, maar de luisteraar/samensteller houdt wel inbreng

Negatief:
- Slechts vijftien posities, dus het overgrote deel zal ook al in andere alternative lijsten staan
- Het lijkt erop dat er regelmatig stem-acties zijn van fans, al dan niet aangezwengeld door de artiest zelf, omdat er vaak Nederlandse (en af en toe ook Vlaamse) producties hoog in de lijst staan zonder enige aanleiding
- Radio 2 is niet de hipste zender en de Verrukkelijke 15 bevat niet de hipste muziek; de lijst kan af en toe ook reguliere/ commerciële hitjes of tracks in de Americana- of soul-hoek ('oubollig' noemde iemand dat laatst) bevatten

2. de Free40chart:
Free40 alternative charts
Positief:
- Veertig posities betekent dat er van onderaf onbekend vers werk in kan komen (dat nog niet in andere lijsten staat)
- Bestendig, want gaat al ruim twintig jaar mee
- Staat leuke indie music in

Negatief:
- Het lijkt erop dat de lijst door één persoon wordt samengesteld (André Wit; ik ken 'm op zich wel)
- De lijst heeft niet een vaste en bekende thuishaven. De laatste jaren wordt ie uitgezonden op het internetstation IndieXL, maar die zal maar een kleine luisterschare hebben

Ik luister zelf geen radio dus ik kan ze niet beoordelen maar ik heb nog deze gevonden:
Pinguin Radio - Graadmeter
Volgens henzelf: Pinguin’s eigen, exclusieve en onafhankelijke hitparade. Daar kunnen luisteren ook zelf min of meer meestemmen en in de huidige lijst staan toch al heel wat nummers die hier ook zijn langsgekomen.

De Graadmeter maakt volgens mij al deel uit van de wekelijkse indie dump hier

Oeps, zo goed let ik dus op

Even voor de duidelijkheid, de Outlaw 41 is in principe nu dit jaar de playlist van Kink Indie, want als je die opzoekt op Relisten.nl, kom je zo ongeveer op de Outlaw 41 uit, alleen even kijken van welke dag in de week tot welke dag in de week ze dan pakken, de Outlaw 41 is, zoals ze dit jaar wordt samengesteld, geen echte hitlijst meer en al helemaal niet meer representatief voor het best beluisterde alternatieve radio-station in NL nu, het gewone Kink, dus als je geen playlist wil, dan moeten we stoppen met de Outlaw 41.

De alternatieven wat Ed aandraagt kloppen wel, ik ben geen voorstander van De Verrukkelijke 15, het is geen alternatieve zender, waarop het gedraaid wordt en het is ook veelal oude lullen-muziek (en ik ben eigenlijk al een oude lul).

De Free40 vind ik persoonlijk de beste alternatieve lijst van Nederland, dus daar zou ik voorstander van zijn (niet dat het mij echt iets uitmaakt, ik luister al die nieuwkomers van al die lijsten + de playlist van Kink).

Dank voor de input allemaal. 'k Ga het eens bekijken en neem het mee. Het kan wel zijn dat ik, met het woord dat ranja gebruikte, een kunstgreep ga uitvoeren en een deel van de nieuwkomers zal doorschuiven naar de laatste lichting van januari. In de hoop dat de Outlaw41 komend weekend een beetje gekalmeerd is. Zolang ze in dezelfde maand langskomen, vormt dat eigenlijk geen probleem. Je verneemt het woensdag.

38.5 ▸ alt-J - Hard Drive Gold ▸ 1.5
53.2 ▸ Band of Horses - In Need of Repair ▸ 6.7
39.9 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You ▸ 4.9
49.7 ▸ Eels - The Magic ▸ 6.4
34.3 ▸ Father John Misty - Funny Girl ▸ 5.5
49.7 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line ▸ 6.5
49.0 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave ▸ 8.0
40.6 ▸ IDLES - Crawl! ▸ 6,3
31.5 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes ▸ 2.9
32.2 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan ▸ 1.3
44.8 ▸ Paracetamøl - Drowning ▸ 4,4
44.8 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again ▸ 3.7
44.1 ▸ Stromae - L'enfer ▸ 6,6
48.3 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away ▸ 4.6
44.1 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version) ▸ 6.3
36.4 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses ▸ 2.4
42.0 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat ▸ 5.5

Geen uitschieters naar boven in deze reeks (waar ik overigens Bon Iver - Second Nature mis, die kwam toch binnen in De Afrekening?). Ik heb 'The Magic' van Eels zwaar hergewaardeerd t.o.v. mijn rating van vorig jaar, mijn dislike voor de band speelde toen waarschijnlijk te veel mee, het is een aardig nummer, zeker voor hun doen. Band of Horses kreeg een tiende meer als de vorige keer. Zij vallen in dezelfde categorie als Fontaines D.C. (voor hun doen vind ik hem tegenvallen) en Stromae (moest ik aan wennen), het is ruim voldoende, maar net niet in de categorie echt goed, de enige songs, die ik daar hiervan in plaats is wederom Gang of Youths.

Taylor Swift en Idles scoren ook nog een voldoende, maar kunnen veel beter, Tramhaus is heel net een voldoende. Father John Misty ook, in zijn soort wel aardig, maar niet mijn ding.

Meau en Alt-J had ik in eerste instantie op een 1, ze kregen een paar tiendes meer, heel irritante songs.

Paracetamol en The Smile rammelt mij te zeer, Thomas Headon vind ik net zo'n popidool uit de Top 40, Tape Toy is altijd een beetje hetzelfde, poppy saai, L.A.J, tja, beter als Meau en Alt-J, maar daar houd het ook echt op. Douglas Firs, beetje saaie country.

SBube schreef:
...waar ik overigens Bon Iver - Second Nature mis, die kwam toch binnen in De Afrekening?

Staat klaar voor deze week. Ik heb een Spotify-lijst waarin ik wekelijks de nieuwkomers verzamel. Bon Iver was de VOX-tip. Uit ervaring weet ik dan dat hij de week daarna sowieso de lijst binnen komt. Daarom had ik hem al aan de kant geschoven voor de komende lichting. Dat hij ook De Afrekening binnen kwam, was ik vergeten bij 't overzetten van de nummers.

We gaan ook eindelijk POM met TONI zien voorbijkomen. Die kwam in de eerste week binnen, maar was nog via geen enkel kanaal beschikbaar. Nu wel.

▶ DEADLINE ▸ WO 26 JAN ▸ 23u

44.5 ▸ alt-J - Hard Drive Gold ▸ 6,0
58.7 ▸ Band of Horses - In Need of Repair ▸ 5,5
44.9 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You ▸ 5,0
57.2 ▸ Eels - The Magic ▸ 7,5
41.3 ▸ Father John Misty - Funny Girl ▸ 7,0
58.7 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line ▸ 9,0
55.5 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave ▸ 6,5
48.1 ▸ IDLES - Crawl! ▸7,5
37.5 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes ▸ 6,0
38.2 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan ▸ 6,0
49.3 ▸ Paracetamøl - Drowning ▸ 4,5
52.8 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again ▸ 8,0
52.1 ▸ Stromae - L'enfer ▸ 8,0
53.3 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away ▸ 5,0
50.6 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version) ▸ 6,5
39.9 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses ▸ 3,5
47.5 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat ▸ 5,5

Leuk lijstje deze week, aantal aardige nummers tussen, maar ook een aantal waar ik helemaal niets mee heb. De nieuwe Fontaines D.C. komt hier wel echt goed binnen.
Fijn om zo toch aantal dingen te luisteren die ik anders nooit zou horen en om te zien hoe iedereen toch helemaal anders punten geeft aan nummers

50.7 ▸ alt-J - Hard Drive Gold ▸ 6,2
64.9 ▸ Band of Horses - In Need of Repair ▸ 6,2
49.4 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You ▸ 4,5
63.4 ▸ Eels - The Magic ▸ 6,2
46.3 ▸ Father John Misty - Funny Girl ▸ 5
65.7 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line ▸ 7
62.0 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave ▸ 6,5
52.1 ▸ IDLES - Crawl! ▸ 4
43.5 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes ▸ 6
45.0 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan ▸ 6,8
55.8 ▸ Paracetamøl - Drowning ▸ 6,5
58.3 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again ▸ 5,5
59.6 ▸ Stromae - L'enfer ▸ 7,5
59.5 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away ▸ 6,2
56.1 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version) ▸ 5,5
43.4 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses ▸ 3,5
53.0 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat ▸ 5,5

De nieuwe lading staat alvast klaar in de Spotify lijst. Vermoedelijk zal ik de update-post pas vanaf morgenvroeg kunnen posten. Wie reeds wil luisteren, die kan dat.

Als we in dit lijstje de nieuwe Neil Young nog willen beluisteren dan moeten we snel zijn!

Spotify verwijdert muziek Neil Young na ultimatum van zanger over podcast | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

https://i.imgur.com/ssgaaos.jpg

Omdat de Outlaw41 nogal doorgeslagen is wat het aantal nieuwkomers betreft, heb ik iets minder dan de helft van die lijst doorgeschoven naar volgende week. In de hoop dat het dan opnieuw wat rustiger is.

Niettegenstaande zitten we nog steeds met een stevige lichting van 19 nummers. Nu bedenk ik mij dat zo'n getal mogelijk vooral psychologisch onoverkomelijk lijkt. De wekelijkse lichting varieert namelijk zowat élke week van ruim drie kwartier tot een uur, vaak het laatste. Uiteindelijk zitten we nu maar met een kwartiertje méér. Acht minuten en een half zijn dan nog ingenomen door 't dolgedraaide paard van Neil Young. Dat is te doen, toch?

PS1: Om de reden die chartsmaster aangaf, is het nummer van Neil Young + Crazy Horse sinds vannacht voorlopig niet meer te beluisteren via Spotify. Staat wel in de lijst tegen de tijd dat dit opnieuw het geval is. Welcome Back indeed dan. Daar moeten jullie even de YouTube-link aanklikken.

PS2: Ik heb die andere alternatieve hitlijsten eens uitgebreid bekeken. We gaan dan wel veel overlap hebben, minder variatie en heel veel mooie dingen moeten missen. En de interessantste van de voorgestelde exemplaren is opnieuw een lijst door één persoon, zoals als bij Kink Indie. Dat argument komt dan wel te vervallen. Maar goed, eerst afwachten hoe het verder loopt met die laatste.

▶ UITSLAG VORIGE RONDE

5.63 ▸ alt-J - Hard Drive Gold
7.21 ▸ Band of Horses - In Need of Repair
5.48 ▸ Douglas Firs - I Could Fall In Love With You
7.04 ▸ Eels - The Magic
5.14 ▸ Father John Misty - Funny Girl
7.30 ▸ Fontaines D.C. - Jackie Down The line
6.88 ▸ Gang of Youths - in the wake of your leave
5.78 ▸ IDLES - Crawl!
4.83 ▸ L.A.J. - Stranger In Your Eyes
5.00 ▸ MEAU - Dat heb jij gedaan
6.20 ▸ Paracetamøl - Drowning
6.47 ▸ The Smile - You Will Never Work In Television Again
6.62 ▸ Stromae - L'enfer
6.61 ▸ TAPE TOY - The One Who Got Away
6.23 ▸ Taylor Swift, Phoebe Bridgers - Nothing New (Taylor's Version)
4.82 ▸ Thomas Headon - Strawberry Kisses
5.88 ▸ Tramhaus - I Don't Sweat

▶ LUISTERLIJST ▸ SPOTIFY ♫

De Alternatieve Hitlijst ▸ 2022 ◂ MusicMeter on Spotify - open.spotify.com

▶ NIEUWE LICHTING ▸ JANUARI - WEEK 4/5 ▸ 19 NUMMERS

0.0 ▸ Adele - Oh My God
0.0 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER
0.0 ▸ Bon Iver - Second Nature
0.0 ▸ Bonobo, Joji - From You
0.0 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy
0.0 ▸ The Districts - Outlaw Love
0.0 ▸ DOPE LEMON - Howl With Me
0.0 ▸ English Teacher - A55
0.0 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay
0.0 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Preassure
0.0 ▸ Milk TV - Anorak
0.0 ▸ Mitski - Love Me More
0.0 ▸ Muse - Won't Stand Down
0.0 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back
0.0 ▸ POM - Toni
0.0 ▸ Silverbacks - Rolodex City
0.0 ▸ Sprints - Little Fix
0.0 ▸ Widowspeak - Everything is Simple
0.0 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat

▶ DEADLINE ▸ WO 2 FEB ▸ 23u

Omdat het erover ging deze week, deel ik nog eenmalig mijn (wekelijkse) analyse over de vergelijking Outlaw 41 met de songs die op Kink gedraaid worden.

De Kink Indie Outlaw 41 van zondag 23 januari 2022 en de Kink Airplay Chart van zondag 16 t/m zaterdag 22 januari 2022!

De Outlaw 41 is nu helemaal gewoon de Airplay Chart van Kink Indie geworden, vorige week stond Eels nog op de hoogste positie met 'The Magic', nu staan ze niet meer in de lijst! Zo ongeveer de helft van de lijst (18 van de 41) zijn nieuwkomers, dat heeft nog weinig met een serieuze chart te maken en nog minder met de moederzender, de bedenker van deze hitlijst, want 27 van de 41 songs vinden we niet terug in de Airplay Chart van Kink, waar zelfs de songs instaan, die slechts 4 x in deze week gedraaid werden aldaar.

Mura Masa schiet van 30 naar 0 in de Outlaw 41, The Districts en Fontaines D.C. komen binnen in de top 10. Het is ook niet verwonderlijk dat van de Top 25 songs die op hoge rotatie bij Kink staan, er slechts 3 in de Outlaw 41 staan. Het meestgedraaide nummer was voor Muse met 'Won't stand down'.

Overigens staat op de website van de Free40 dat de lijst wordt samengesteld door de muziekneuzen van Nederland, dat lijkt dat meer dan één persoon, in hoeverre dat echt het geval is, weet ik echter niet?

SBube schreef:
Ik vind de percentages bij uitslag vorige ronde overigens wel vrij laag esteban?

Ik ben nog volop bezig met de post. Er kruipt aardig wat tijd in.

SBube schreef:
Overigens staat op de website van de Free40 dat de lijst wordt samengesteld door de muziekneuzen van Nederland, dat lijkt dat meer dan één persoon, in hoeverre dat echt het geval is, weet ik echter niet?
Ik vind de Free40 wel een goed alternatief, mits hij inderdaad niet door maar één persoon wordt samengesteld, anders stel ik voor om Simon's wekelijkse Top 40 mee te nemen, daar staan alleen maar knallers in!

Het is een feit dat de Outlaw41 nu eerder Kink Indie vertegenwoordigd, maar dat is geen euvel. Nooit geweest. In dat opzicht heeft het, althans wat deze thread betreft, weinig zin het te vergelijken met de playlist van main Kink. Het is niet Kink, het is Kink Indie. Hoofd-Kink heeft geen hitlijst meer. Een playlist nemen we sowieso niet op. Dat de Outlaw41 de playlist van Kink Indie lijkt geworden is, is slechts een interpretatie. Die ik overigens best kan begrijpen, zeker wel. Maar het blijft wel een hitlijst, dat is het belangrijkste.

Van chartsmaster heb ik begrepen dat de Free40 maar één persoon is? Het publiek kan, in tegenstelling tot de andere lijsten, in ieder geval niet mee bepalen wie er al dan niet in terecht komt. Op dat vlak is dit exact hetzelfde als bij Kink Indie nu.

Nadeel van de Free40, en dat vind ik persoonlijk zwaar doorwegen, is dat er veel variatie wegvalt. En er veel overlapping is. Ik val in herhaling. Zeg van Kink Indie wat je wil, ze brengen nummers mee die elders niet echt aan bod komen. En, zoals met elke lijst hier het geval is, een groot deel scoort effectief. De finale bestaat voor een aanzienlijk deel uit deelnemers uit die lijst. Het wegvallen van deze brok, dat is echt wel een verlies. Veel dingen gaan totaal niet meer aan bod komen. En 't is niet dat het om muziek gaat die niet relevant is ofzo, want ik zie de nummers vroeg of laat in de weeklijsten verschijnen.

Om maar te zeggen: Ik ben de Outlaw 41 liever niet kwijt. Maar als ze zo gek blijven doen qua aantal, daar ben ik het volkomen mee eens, zullen we niet anders kunnen dan deze te vervangen. De komende lichtingen zullen duidelijkheid brengen.

Ik ben jullie dankbaar voor de input, dat in ieder geval.

Nog een wilde optie is om misschien alleen de top 30 van de outlaw41 mee te nemen ofzo?
evt aangevuld met nummers indien van toepassing die van 31-41 stijgen naar een plaats in de top 30. Of top 25 en stijgers van 26-41 binnen de top 25, o.i.d.

Overigens ben ik niet perse vóór lijsten die door luisteraars worden samengesteld, daar krijg je ook fanclubacties en zo en vind ik niet perse beter dan een lijst die al jaren bestaat, als toonaangevend wordt beschouwd en al dan niet door 1 of een klein groepje mensen wordt gemaakt.

Dan wil ik toch de discussie nog wel aangaan, in de titel van dit onderwerp staat alternatief en niet indie, de gewone Kink-zender is de grootste alternatieve radiozender van Nederland, die steeds populairder wordt, terwijl Kink Indie een vaag internet-zendertje is, dat waarschijnlijk nauwelijks luisteraars telt.

Als je dus de populairdere alternatieve muziek wilt waarderen is de Airplay Chart van Kink veel meer de basis waarop je zou moeten werken.

Over de variatie die wegvalt, als je de Free40 zou nemen, heb ik ook mijn twijfels, als ik de laatste editie neem van de Free40, dan zijn daar 9 nieuwkomers, daarvan weet ik zeker dat we er 7 hier nog niet beoordeeld hebben (Tramhaus wel, die Ist Ist weet ik niet zeker), ik denk van de gehele free40 dat we er misschien 10 beoordeeld hebben hier, dus de variatie zou enorm groeien, volgens mij. Wat mij persoonlijk betreft, staan daar meer goede songs in, als in de Outlaw 41, maar dat is idd persoonlijk.

Dat alles gezegd hebbende, het blijft jouw feestje esteban, jij bepaalt de regels en ik leg me daarbij neer, ik luister toch wel naar de nieuwkomers in al die lijsten, dan geef ik er geen punten aan. no problem.

Maar terug naar de basis, beoordelingen, ik had alle nummers (en de afgevallenen al beoordeeld) voor ze hier kwamen te staan, alleen op Muse moest ik nog een cijfertje plakken en Yevgueni nog beluisteren:

7.0 ▸ Adele - Oh My God ▸7.0
6.0 ▸ Blood Red Shoes - SUCKER ▸6.0
5.0 ▸ Bon Iver - Second Nature ▸5.0
2.0 ▸ Bonobo, Joji - From You ▸2.0
3.5 ▸ The Bug Club - If My Mother Thinks I'm Happy ▸3.5
3.7 ▸ The Districts - Outlaw Love ▸3.7
4.0 ▸ DOPE LEMON - Howl With Me ▸4.0
5.5 ▸ English Teacher - A55 ▸5.5
8.0 ▸ Frank Turner - A Wave Across A Bay ▸8.0
4.5 ▸ Kae Tempest, Kevin Abstract - More Preassure ▸4.5
3.5 ▸ Milk TV - Anorak ▸3.5
5.5 ▸ Mitski - Love Me More ▸5.5
8.0 ▸ Muse - Won't Stand Down ▸8.0
6.0 ▸ Neil Young, Crazy Horse - Welcome Back ▸6.0
4.0 ▸ POM - Toni ▸4.0
3.0 ▸ Silverbacks - Rolodex City ▸3.0
6.3 ▸ Sprints - Little Fix ▸ 6.3
5.0 ▸ Widowspeak - Everything is Simple ▸5.0
4.5 ▸ Yevgueni - Ze danst gewoon op straat ▸4.5

Ik vond dit bij beluistering van het album, de beste song op het nieuwe album van Adele, of dat iets zegt over de kwaliteit van het album, laat ik aan jullie over, het is prima, maar niet hoogstaand.
Gisteren ook het hele album van Blood Red Shoes beluisterd, niet hun beste, meer electronisch, minder gitaar, hij zingt meer, zij minder, allemaal niet positief imho, dit is ook zeker niet het beste nummer, maar het is toch nog okee, voldoende.
Bij Bon Iver heb ik altijd grote problemen met die stem, de muziek an sich zorgt toch nog bijna voor een voldoende
Bonobo is helemaal niet mijn ding, wederom een zeer laag punt
The Bug Club vond ik zeer monotoon, nee dus
The Districts, ook gewoon zwak
Bij Dope Lemon was de oude riff van The Chakachas het leukste, ik heb het oude nummer (Jungle Love) weer eens opgezocht, met die riff had je wel nog een veel leuker nummer kunnen maken, denk ik dan
English Teacher - A55, randgeval, net voldoende
Frank Turner, nu enkele jaren groot fan van deze artiest, die naast songschrijver, eigenlijk gewoon verhalenverteller op muziek is, prachtig nummer als eerbetoon aan zijn vriend Scott Hutchison (van Frightened Rabbit), die in die baai sprong.
Kae Tempest, voor mijn doen een hoog cijfer voor haar muziek, hij viel mee voor haar/hem/zij doen.
Milk TV, zwak, rommelig begin, dan helpt het iets betere einde niet meer
Mitski, nu 2 keer beoordeeld, blijft een twijfelgevalletje voor mij, niet slecht, maar ook niet echt goed
Muse, te bombastisch heb ik gelezen, maar een goede dosis bombast vind ik nooit verkeerd (groot Queen-fan dus), ik haatte het beginwerk van Muse, maar de laatste jaren vind ik het steeds leuker
Neil Young, de eerste beluistering, saai, maar bij de 2de keer kon ik toch genieten van het gitaarwerk, eigenlijk gewoon een jam-sessie
POM, zeer matig
Silverbacks, nog matiger
Sprints, net niet goed genoeg voor mijn playlists, wel op het randje
Widowspeak, hierbij had ik hetzelfde gevoel als bij Mitski
Yevgueni, niet mijn soort muziek, maar in zijn soort ook weer niet onaardig, daarom geen diepe onvoldoende

Over de Free40 heb ik de vraag gewoon even bij André Wit zelf neergelegd!

Mijn vraag:
Hallo André, mag ik jou een vraag stellen over de Free40? Wij hebben een onderwerp op het forum van de muziekmeter Nieuw in De Alternatieve Hitlijst ▸ 2022 - MusicMeter.nl en hier beoordelen we nieuwkomers in alternatieve hitlijsten (2 uit Belgie en 2 uit Nederland), de Nederlandse waren tot dusver de Outlaw 41 en de Graadmeter, maar de Outlaw 41 is in principe een zootje aan het worden qua chart, dus er gaat een discussie om het eventueel te vervangen door de Free40. De discussie is echter of de Free40 door meerdere personen (muziekneuzen lees ik op de site) of alleen door jou wordt samengesteld (wat Ed Adams beweert), in het eerste geval is er meer kans dat hij gebruikt gaat worden, dan als het gewoon eigenlijk een persoonlijke lijst is. Zou jij iets meer toelichting kunnen geven over de samenstelling en wie daarbij betrokken is?

Het antwoord van André:
Hoi Ralph, de Free40 is zeker géen persoonlijke alternatieve hitlijst. Deze wordt al jaren samengesteld door een clubje muziekliefhebbers, net als de Indie Chart. Uiteindelijk maak ik meestal wel de definitieve lijst, maar daarvoor wordt input geleverd door diverse IndieXL-medewerkers + vaste tipgevers en we hebben connecties in de UK en Duitsland die ons geregeld op ontdekkingen wijzen en hun voorkeuren doorgeven. Verder houden we ook nog een aantal vooruitstrevende alternatieve lijsten in andere landen in de gaten. Wij willen een lijst waarin geen maandenoude singles staan die ook nog eens maandenlang worden gedraaid. Daarom is de Free40 een snel wisselende alternatieve hitlijst die door zo'n 10 mensen wordt samengesteld. En die wordt al 8 jaren lang wekelijks uitgezonden op IndieXL, dus geen wisselende stations. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. groeten, André

Doe met deze info, wat U wil!

Gast
geplaatst: vandaag om 09:55 uur

geplaatst: vandaag om 09:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.