MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / De Witte Trui [Editie 2022]

zoeken in:
Onweerwolf
Ik ben benieuwd of het een trend wordt. Dan zou je kunnen stellen dat nummers toch vooral eerst moeten rijpen blijkbaar. Op zich niet onlogisch. Hoe vaker je een nummer hoort hoe meer kans dat een potentieel kwartje ook daadwerkelijk valt. Daarna komt natuurlijk wel het moment dat je het té vaak hebt gehoord.

Voor mij zijn die jaren 2012-2014 nummers verreweg de betere uit de finale. Over drie jaar moeten er toch echt wat nieuwe tracks op staan, wil de kwaliteit in die finale de huidige evenaren.

Casartelli schreef:
ik ben gekke henkie niet

Nou...

Gekke cassie dan?

Onweerwolf
Ik heb allerlei dingen te doen dit weekend dus recent ingezonden lijstjes worden vermoedelijk pas maandag of dinsdag verwerkt.

Mijn podium gaat louter bestaan uit nummers van 2012.

Teunnis schreef:
De zwakste finale in alle edities De Witte Trui en MuMeLadder.

Kon er met moeite twaalf vinden die mijn punten verdienen.

Echt, hoe dan? Net mijn lijstje ingediend, echt alleen maar kapot geniale nummers. Betere top twaalf dan vorig jaar.

Dance Lover schreef:
Mijn podium gaat louter bestaan uit nummers van 2012.

Ik zie nu dat mijn ingezonden podium ook volledig 2012 is.

Mausie schreef:
(quote)

Echt, hoe dan? Net mijn lijstje ingediend, echt alleen maar kapot geniale nummers. Betere top twaalf dan vorig jaar.

Met driemaal TWOD gaat dat rap. Ook Emmylou, Sugar for the Pill en Diamonds zijn ergernisopwekkende nummers.

Dus als een nummer mooi en melodieus is, dan werkt dat per definitie ergernis bij je op? Vreemde muziekliefhebbers hier

Lijkt me nogal subjectief toch? Ik vind Diamonds toevallig wel mooi, maar van Sugar for the Pill gaan ook al mijn nekharen overeind staan. Geldt voor meer liedjes uit deze lijst trouwens. De trui finale is nooit heel sterk, maar deze is wel heel zwak.

Goh voor mij was de rode draad in die opgenoemde nummers dat ze toegankelijk zijn en makkelijk in gehoor liggen en vaak ook typische 'liedjes' zijn. Vandaar dat ik het adjectief mooi gebruikte.

ArthurDZ schreef:
Wel grappig dat er nog altijd geen nummer uit de 20's de finale gehaald heeft. Misschien volgend jaar als de hele 2012-kliek niet meer mee kan doen?
Nu zie ik eerlijkheidshalve ook niet direct een kandidaat die daarvoor in aanmerking komt.

Enfin, ik kwam in ieder geval plaats te kort en had wel een paar extra nummers in de TOP 12 willen persen.

chevy93 schreef:
(quote)
Nu zie ik eerlijkheidshalve ook niet direct een kandidaat die daarvoor in aanmerking komt.

*ahum* Black Country, New Road; Big Thief; Beach House; The Smile; Eefje de Visser; Bicep *ahum*

Zoals al gezegd, de finale gaat er de komende jaren dus niet bepaald beter op worden.

Als je kijkt naar de huidige ronde 6 staat uit de jaren '20 volgens mij alleen Superstar van Beach House daarin. Van de andere artiesten die Teunnis noemt zou ik niet weten welke met een nummer uit de jaren '20 de finale moet halen. Als bijvoorbeeld Black Country, New Road met Sunglasses al helemaal uit de lijst wordt gewipt zou ik met een later nummer zeker nog geen finaleplek verwachten.

Onweerwolf schreef:
Ik ben benieuwd of het een trend wordt. Dan zou je kunnen stellen dat nummers toch vooral eerst moeten rijpen blijkbaar. Op zich niet onlogisch. Hoe vaker je een nummer hoort hoe meer kans dat een potentieel kwartje ook daadwerkelijk valt. Daarna komt natuurlijk wel het moment dat je het té vaak hebt gehoord.

Hmm ja de finale bestaat dit jaar wel grotendeels uit nummers van 9 of 10 jaar oud, maar het merendeel van die nummers (TWOD, Nick Cave, Santi, Emmylou, DIIV, Diamonds, CHVRCHES, Beach House) heeft ook toen ze nog veel 'jonger' waren de finale al gehaald. Die hoefden dus blijkbaar niet echt te rijpen, of waren ze gewoon beter dan de recentere nummers in de Trui??

Teunnis schreef:
(quote)

*ahum* Black Country, New Road; Big Thief; Beach House; The Smile; Eefje de Visser; Bicep *ahum*
Ik zie niet direct welke nummers van die artiesten nu zulke breed gedragen klassiekers zijn (dan wel kunnen worden). Een nummer als Concorde doet het geweldig op RYM, bv., maar sneuvelde hier in ronde 2.

Uiteindelijk gaan er heus wel 20s-klassiekers doorstomen, maar vooralsnog lijkt dat vooral te gebeuren bij de gratie van het verdwijnen van de oudere nummers.

Het lijstje van Teunnis + een aantal ander SvhJ finalisten van de afgelopen tijd kunnen zich uitstekend meten (imho) met deze finale. Ze sneuvelen alleen voortijdig. Mohabbat, Lushlife, etc. Zijn wij dan niet gewoon een stelletje vastgeroeste luisteraars geworden zijn?

Dit gaat al jaren zo.

Over tien jaar hebben we dezelfde discussie.

pauljojo schreef:
Het lijstje van Teunnis + een aantal ander SvhJ finalisten van de afgelopen tijd kunnen zich uitstekend meten (imho) met deze finale. Ze sneuvelen alleen voortijdig. Mohabbat, Lushlife, etc. Zijn wij dan niet gewoon een stelletje vastgeroeste luisteraars geworden zijn?

Ik denk eerder dat de gemiddelde SvhJ-stemmer wat progressiever luistert dan de gemiddelde Witte Trui-stemmer. Uiteindelijk zullen er heus wel nummers uit de jaren '20 in de finale komen, maar dan verwacht ik eerder Big Thief, Beach House en The Smile dan Lushlife, Arooj Aftab en BCNR.

Onweerwolf
kaj_666 schreef:
(quote)

Hmm ja de finale bestaat dit jaar wel grotendeels uit nummers van 9 of 10 jaar oud, maar het merendeel van die nummers (TWOD, Nick Cave, Santi, Emmylou, DIIV, Diamonds, CHVRCHES, Beach House) heeft ook toen ze nog veel 'jonger' waren de finale al gehaald. Die hoefden dus blijkbaar niet echt te rijpen, of waren ze gewoon beter dan de recentere nummers in de Trui??

Daarom zei ik ook 'wordt'.

But seriously, die nummers waren natuurlijk present toen deze lijst nog jong was. Ik heb zelf de ervaring dat typische Orinoco plaatjes uit jullie V500 soms bij mij rijpen. Die hoor ik dan elk jaar bij jullie maar verder niet of nauwelijks. Ik kan me ze voorstellen dat dat bij De Witte Trui ook zo gaat als het gaat om nummers die iemand verder niet uit andere bronnen kent. Pyramids bijvoorbeeld lijkt me typisch zo'n nummer dat je niet luistert tenzij je al interesse hebt in het genre of de artiest maar waarvan je na meerdere confrontaties in De Witte Trui kunt zeggen dat het toch wel erg goed is gemaakt ook al is het een beetje off-genre voor je en als dat iets collectiefs is dan komen dat soort nummers dus na een paar jaren bovendrijven.

Tegelijkertijd zou het ook zo kunnen zijn dat de afgelopen paar jaren echt relatief zwak zijn.

Onweerwolf
Teunnis schreef:
Dit gaat al jaren zo.

Over tien jaar hebben we dezelfde discussie.

Ik vind het persoonlijk erg fijn dat de er goede spanning bestaat tussen mensen met een heel vooruitstrevende smaak en mensen die wat meer de begaande paden bewandelen. Van mij mag de eerste groep iets groter worden, het liefst 50/50, maar het levert nu al jaren een heerlijke eindelijst op voor iemand die beide kanten van het spectrum goed kan waarderen.

Ingestuurd, voor mij misschien wel de beste eindlijst sinds ik mee doe. Zelfs m'n nummer 12 zou ik nog makkelijk 3 sterren geven, dat ik wel eens anders geweest. Top 3 steekt er wel ver boven uit, dat was vorig jaar echter slechts de top 2, vorig aar begon bij 4 al de 3½ ster nu pas bij 6.

1-2 5*
3 4½
4-5 4
6-10 3½
11-12 3

Onweerwolf
25 lijstjes verwerkt, ook met dank aan Mausie.

ook hier het lijstje op de post.
net als bij de ladder vind ik het in de breedte een erg sterke finale, ik moest goede nummers puntloos laten.

Ook ingestuurd. Over het niveau is inmiddels genoeg al gezegd. Ik merk wel duidelijk dat de meer traditionelere rock de weg naar de uitgang gevonden heeft, en daarvoor in de plaats krijgen we vooral een hoop dromerige muziek. Dat is overigens geen diskwalificatie, want het zou zomaar kunnen dat ik mijn top 12 van dit jaar beter vindt dan mijn top 12 van pak 'm beet tien jaar terug.

edit: Mijn huidige top 12 vind ik zeker beter dan de top 12 die ik in 2013 instuurde.

Onweerwolf
Ik heb ook weer eens een lijstje naar de organisatie gestuurd.

Ik dacht eerst dat ik de finale ook sterk minder vond geworden maar uiteindelijk valt het nog wel mee.

Verdwenen: 1,3,5,9,12,13,19,22,24
Nieuw: 6,8,9,15,16,17,18,19,21 (15,16 & 19 zijn re-entries)

In de top valt wel wat weg, tegelijkertijd zijn een aantal platen die subtop waren nog in mijn waardering gestegen dus dat compenseert.

Eindlijst 2013:

https://i.vgy.me/DYIWS9.png

Ja, die was wel een behoorlijk stuk sterker. 1,2 en 19 zijn aller tijden lijst materiaal inmiddels.

Nu ik die 2013-lijst zo zie, hoor je mij niet meer klagen (als dat al kan). De huidige lijst is dan wel vele malen beter.

Onweerwolf
Wijziging voor de finale dag.

Het tijdstip van het laatste lijstje is verplaatst van 21:30 naar 21:00 om zodoende te zorgen dat de uitzending van Orinoco voor middernacht is afgelopen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:14 uur

geplaatst: vandaag om 15:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.